ChristianMatch
 


Forum

samen wonen en later pas trouwen ?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 01:25
 
LISA610 schreef:
Arend is er niet meer, maar bij deze toch ook maar even een poging om dit topic weer wat nieuw leven in te blazen. Allereerst is er wel degelijk een wettelijk verschil tussen samenwonen en trouwen. Wil je dat wettelijk gelijk trekken, dan moet er een samenlevingscontract worden opgesteld. En waarom zou je die moeite nemen als je dan ook gewoon kunt trouwen? Bovendien is het samenleven dan ook alleen nog maar wettelijk gelijk gesteld aanhet huwelijk. Dat is niet hetzelfde als wanneer je trouwt en het huwelijk ook laat inzegenen. En volgens mij ontstaat juist daardoor een hemelsbreed verschil tussen trouwen en samenwonen.

Wat samenwonen betreft: been there, done that and won't do it again. Trouwen wel, maar dan ditmaal zonder eerst te gaan samenwonen. Wat garantie hebben betreft: ik waag de gok wel door op God te vertrouwen....
Knipoog smiley


Ik dacht ongeveer hetzelfde ....
Wat trouwen betreft: been there, done that and will do it again. Wat garantie hebben betreft: ik waag de gok wel weer door op God te vertrouwen.... (zal ik ook op God moeten vertrouwen dat Hij me weer een vrouw geeft)

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zaterdag 26 februari 2011, 01:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:43
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik dacht ongeveer hetzelfde ....
Wat trouwen betreft: been there, done that and will do it again. Wat garantie hebben betreft: ik waag de gok wel weer door op God te vertrouwen.... (zal ik ook op God moeten vertrouwen dat Hij me weer een vrouw geeft)

..

Same here wat trouwen betreft... enne... wat die kleine lettertjes betreft: Keep the faith! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:36
 
Ik ben nogal in de war over de meningen van de verschillenden kerken
De ene zegt samenwonen is geen probleem, als ze maar veel elkaar houden dan is het voldoende.
Andere kerken zeggen weer wat anders, trouwen is noodzakelijk volgens Gods Woord.
2 worden 1 vlees (denk maar aan de achternamen) genoemd in het huwelijk en scheidde de mens niet.
Mijn vorige vriendin wilde liever samenwonen en huidige vriendin treedt liever in het huwelijk.
Ik wist zelf wel dat het huwelijk als een geschenk van God.
Welke kerk moet ik dan vertrouwen vanuit de wil van God?


Laatst aangepast door
HERMAN388
op donderdag 3 maart 2011, 10:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:44
 
HERMAN388 schreef:
Ik ben nogal in de war over de meningen van de verschillenden kerken
De ene zegt samenwonen is geen probleem, als ze maar veel elkaar houden dan is het voldoende.
Andere kerken zeggen weer wat anders, trouwen is noodzakelijk volgens Gods Woord.
2 worden 1 vlees (denk maar aan de achternamen) genoemd in het huwelijk en schiedde de mens niet.
Mijn vorige vriendin wilde liever samenwonen en huidige vriendin treedt liever in het huwelijk.
Ik wist zelf wel dat het huwelijk als een geschenk van God.
Welke kerk moet ik dan vertrouwen vanuit de wil van God?

Herman misschien een artikel voor jou

Veroordeelt de Bijbel ongehuwd samenwonen?

Nee, de Schrift wijst de weg op een positieve manier. Vlak nadat de eerste vrouw (Mannine, later Eva) uit Adam geformeerd is vinden we deze uitspraak:
Daarom zal EEN MAN zijn vader en moeder verlaten, ZIJN VROUW aanhangen en ZIJ zullen tot één vlees zijn (Genesis 2:24)
Dit is niet zozeer de instelling van het huwelijk, alswel de voorzegging ervan. De uiteindelijke verklaring van deze uitspraak geeft Paulus pas duizenden jaren later in Efeze 5 (:32). In Genesis 2:24 is sprake van: "zijn vrouw". Dus niet: "zijn vriendin" (en ook niet "zijn vriend" of "zijn man"...). Let er óók op dat deze uitspraak niet ontleend is aan de latere wetgeving van Israël. In dat geval zouden we ons terecht vragen kunnen stellen over de algemene geldigheid van zo'n uitspraak. Nee, Genesis 2:24 is een universeel statement, dat haar geldigheid heeft "vanaf den beginne". Vandaar, dat duizenden jaren later zowel Jezus (Matteüs 19:4,5) alsook Paulus (Efeze 5:31), zich nog op deze woorden kunnen beroepen. Het beleven van het "één vlees"-zijn (d.w.z. de sexuele gemeenschap; 1Korinthe 6:16) is exclusief voorbehouden aan een man en "zijn vrouw". Vandaar dat Paulus ongehuwden die van begeerte branden, adviseert: "laten zij trouwen" (1Korinthe 7:8,9). Het huwelijk is een verbond (=contract) waardoor een man "zijn vrouw" verwerft en deze beide vervolgens "één vlees" worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:53
 
stel op kerkelijke prinsen géén vertrouwen herman; en vertrouw alleen op God.










en in je hart weet je het waarschijnlijk al.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 20:43
 
HERMAN388 schreef:
Ik ben nogal in de war over de meningen van de verschillenden kerken
De ene zegt samenwonen is geen probleem, als ze maar veel elkaar houden dan is het voldoende.
Andere kerken zeggen weer wat anders, trouwen is noodzakelijk volgens Gods Woord.
2 worden 1 vlees (denk maar aan de achternamen) genoemd in het huwelijk en schiedde de mens niet.
Mijn vorige vriendin wilde liever samenwonen en huidige vriendin treedt liever in het huwelijk.
Ik wist zelf wel dat het huwelijk als een geschenk van God.
Welke kerk moet ik dan vertrouwen vanuit de wil van God?

Vertrouw in de eerste plaats op Gods woord. Uit de Bijbel blijkt niet dat je voor God getrouwd bent als je gemeenschap hebt en tot één vlees wordt. Dat berust op een enorme misvatting als gevolg van het feit dat de Bijbeltekst waarin staat dat man en vrouw na het huwelijk tot één vlees worden (zie hiervoor ook het topic seks voor het huwelijk, het lijkt me dat we die discussie hier niet dunnetjes over hoeven te doen). Samenwonen is niet hetzelfde als getrouwd zijn, niet voor de wet (je bent dan immers nog altijd een samenlevingscontract nodig om gelijk gesteld te worden aan gehuwden) en zeker niet voor God.

Laat je niet leiden door wat de kerk er al dan niet van zegt, maar vraag jezelf af wat je zelf wilt: samenwonen of een ECHTpaar worden, in de zin dat je niet alleen voor de wet trouwt, maar juist ook samen een zegen van God over jullie huwelijk vraagt. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 26 februari 2011, 23:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:31
 
HANNAH810 schreef:
stel op kerkelijke prinsen géén vertrouwen herman; en vertrouw alleen op God.










en in je hart weet je het waarschijnlijk al.........



Uitstekend verwoord hannah ...hier gaat het uiteindelijk om
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:38
 
HERMAN388 schreef:
Ik ben nogal in de war over de meningen van de verschillenden kerken
De ene zegt samenwonen is geen probleem, als ze maar veel elkaar houden dan is het voldoende.
Andere kerken zeggen weer wat anders, trouwen is noodzakelijk volgens Gods Woord.
2 worden 1 vlees (denk maar aan de achternamen) genoemd in het huwelijk en schiedde de mens niet.
Mijn vorige vriendin wilde liever samenwonen en huidige vriendin treedt liever in het huwelijk.
Ik wist zelf wel dat het huwelijk als een geschenk van God.
Welke kerk moet ik dan vertrouwen vanuit de wil van God?

Geen enkele kerk moet je vertrouwen zelfs geen mens....
Laat God door je heen spreken Hij kent het antwoord....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 27 februari 2011, 14:04
 
MAR907 schreef:
Geen enkele kerk moet je vertrouwen zelfs geen mens....
Laat God door je heen spreken Hij kent het antwoord....

Hier ben ik het eigenlijk volledig met je eens Mar,
hoe goed men het ook bedoelt,
hoe zeker men ook is dat men het bij het rechte eind heeft,
ik geloof OOK dat GOD soms wel gewoon rechtstreeks tot jou spreekt,
en dat dan dat antwoord voor jou de enige echte waarheid is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 16:45
 
MARYLIEN613 schreef:
Hier ben ik het eigenlijk volledig met je eens Mar,
hoe goed men het ook bedoelt,
hoe zeker men ook is dat men het bij het rechte eind heeft,
ik geloof OOK dat GOD soms wel gewoon rechtstreeks tot jou spreekt,
en dat dan dat antwoord voor jou de enige echte waarheid is!


Merk nu dat de discussie over de kerk een merkwaardig beladen wending krijgt. Is en blijft wel Gods Huis natuurlijk en de Geest werkt ook door mensen. Je mag er toch vanuit gaan dat Dominees/Voorgangers en andere Kerkenraadsleden geleid worden door de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 18:13
 
SILVER916 schreef:
zou je samen willen wonen en later pas trouwen ?

Onbijbels en dus fout.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 3 maart 2011, 10:37
 
BEUN656 schreef:
Onbijbels en dus fout.

leg eens uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:15
 
HERMAN388 schreef:
leg eens uit

Nou, om te beginnen is het huwelijk een instelling van God zelf. Daarnaast lees ik in de Bijbel niet het advies om eerst maar even samen te wonen om te kijken of het wel gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:59
 
BEUN656 schreef:
Nou, om te beginnen is het huwelijk een instelling van God zelf. Daarnaast lees ik in de Bijbel niet het advies om eerst maar even samen te wonen om te kijken of het wel gaat.

He Beun.. je verwoord hier meteen een waardeoordeel op het moment dat je stelt dat mensen zouden gaan samenwonen om te kijken of het wel gaat. Dat is wellicht jou idee daarbij, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk de beleving is van de mensen die gaan samen wonen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: donderdag 10 maart 2011, 23:02
 
LISA610 schreef:
He Beun.. je verwoord hier meteen een waardeoordeel op het moment dat je stelt dat mensen zouden gaan samenwonen om te kijken of het wel gaat. Dat is wellicht jou idee daarbij, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk de beleving is van de mensen die gaan samen wonen.

Goed, je hebt gelijk. Ik zal me nuanceren tot wat de Bijbel over bijvoorbeeld samenwonen zegt. Nogmaals: ik lees nergens in de Bijbel de aanbeveling om te gaan samenwonen. Sterker nog: ik kom in de Bijbel nergens de term SAMENWONEN tegen! Wel het begrip HUWELIJK. En volgens mij is het zo dat op CM de Bijbel centraal staat, toch...? Knipoog smiley Watch this... Uit Hebreeen 13 vers 4: Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.


Laatst aangepast door
BEUN656
op vrijdag 11 maart 2011, 03:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:36
 
BEUN656 schreef:
Goed, je hebt gelijk. Ik zal me nuanceren tot wat de Bijbel over bijvoorbeeld samenwonen zegt. Nogmaals: ik lees nergens in de Bijbel de aanbeveling om te gaan samenwonen. Sterker nog: ik kom in de Bijbel nergens de term SAMENWONEN tegen! Wel het begrip HUWELIJK. En volgens mij is het zo dat op CM de Bijbel centraal staat, toch...? Knipoog smiley Watch this... Uit Hebreeen 13 vers 4: Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

Wil je daarmee zeggen dat alle mensen die samenwonen zonder getrouwd te zijn, in jou ogen hoereerders en overspelers zijn? Dat is namelijk niet wat er staat. Waar deze Bijbeltekst over gaat, is het feit dat je geen seks met anderen moet hebben dan met degene waar je mee getrouwd bent. En voordat je dan nu in gaat op seks voor het huwelijk, daar is al een apart topic over dus laten we die discussie hier niet dunnetjes over gaan doen. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:38
 
LISA610 schreef:
Wil je daarmee zeggen dat alle mensen die samenwonen zonder getrouwd te zijn, in jou ogen hoereerders en overspelers zijn? Dat is namelijk niet wat er staat. Waar deze Bijbeltekst over gaat, is het feit dat je geen seks met anderen moet hebben dan met degene waar je mee getrouwd bent. En voordat je dan nu in gaat op seks voor het huwelijk, daar is al een apart topic over dus laten we die discussie hier niet dunnetjes over gaan doen. Knipoog smiley


Lisa ik ben het roerend met je eens Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:50
 
LEONARD480 schreef:
Lisa ik ben het roerend met je eens Lachende smiley Knipoog smiley

Nou fijn dan, dan kunnen we nu weer back on topic: zou je ervoor kiezen om eerst te gaan samenwonen en later pas te trouwen?

(ikke dus niet maar dat heb ik al eerder gezegd...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:58
 
LISA610 schreef:
Nou fijn dan, dan kunnen we nu weer back on topic: zou je ervoor kiezen om eerst te gaan samenwonen en later pas te trouwen?

(ikke dus niet maar dat heb ik al eerder gezegd...)



Nee trouwen Lisa ...als je de ware liefde heb gevonden, dan ga je ervoor Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 15:16
 
LEONARD480 schreef:
Nee trouwen Lisa ...als je de ware liefde heb gevonden, dan ga je ervoor Smiley met dichtgeplakte mond

Idd, Leonard.. maar alles op zijn tijd he.. eerst die ware liefde Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 16:02
 
LISA610 schreef:
Idd, Leonard.. maar alles op zijn tijd he.. eerst die ware liefde Clown smiley


Leonardus gaat voor het groeiproces in de ware liefde..... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 01:37
 
LEONARD480 schreef:
Nee trouwen Lisa ...als je de ware liefde heb gevonden, dan ga je ervoor Smiley met dichtgeplakte mond

Ja, mee eens. Anders is het eerst een proberen of het wel past en dan pas trouwen. Ik ben het volkomen met je eens Leonard!


Laatst aangepast door
BEUN656
op maandag 14 maart 2011, 01:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 04:18
 
LISA610 schreef:
Idd, Leonard.. maar alles op zijn tijd he.. eerst die ware liefde Clown smiley


Al blijft het zoeken voor sommige bijzonder lastig ie zijn Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:16
 
LISA610 schreef:
Idd, Leonard.. maar alles op zijn tijd he.. eerst die ware liefde Clown smiley


Hah Lisa dat is wel zo handig he?? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:51
 
Waarom word samenwonen toch als proef gezien??
Er kunnen toch ook andere redenen zijn om te gaan samenwonen??

* Robbedoes*
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:24
 
HENK710 schreef:
Waarom word samenwonen toch als proef gezien??
Er kunnen toch ook andere redenen zijn om te gaan samenwonen??

* Robbedoes*


Verklaar eens nader Henk ....welke andere redenen????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:42
 
LEONARD480 schreef:
Verklaar eens nader Henk ....welke andere redenen????

Alhoewel Robbedoes de opmerking plaatste, wil ik best reageren.
  • Wellicht willen mensen gewoon niet de hele juridische rompslomp. [relatie=liefde en niet juridische toestand]
  • Of ze zijn na een teleurstellende ervaring klaar met de vaste vorm.
  • ... (laat ik verder over aan mensen die hier wellicht zelf nog andere redenen voor hebben gehad).


Laatst aangepast door
HENK710
op maandag 14 maart 2011, 21:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 22:22
 
Toch een vreemde gewaarwording...14 maart...WAS...mijn trouwdag...

Ondanks alles...ik heb er veel aan gedacht...Het heeft de 30 jaar niet gehaald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 23:20
 
HENK710 schreef:
Alhoewel Robbedoes de opmerking plaatste, wil ik best reageren.
  • Wellicht willen mensen gewoon niet de hele juridische rompslomp. [relatie=liefde en niet juridische toestand]
    Volgens mij geeft samenwonen net zo goed een juridische rompslomp. Als je de dingen een beetje wilt regelen, moet je toch naar de notaris voor een samenlevingscontract. En in hoeverre ben je bang voor de juridische rompslomp voor t geval dat het mis gaat... En als daar sprake van is, hoe zeker ben je dan van elkaar? En als je niet zeker van elkaar bent.. moet je dan überhaupt wel gaan samenwonen?

  • Of ze zijn na een teleurstellende ervaring klaar met de vaste vorm.
  • ... (laat ik verder over aan mensen die hier wellicht zelf nog andere redenen voor hebben gehad).
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Dat geldt ook voor teleurstellende ervaringen. En in hoeverre doe je elkaar tekort als je blijft hangen in die teleurstellende ervaringen?

Let wel: ik veroordeel niemand. Het zijn gewoon een paar open vragen
(die misschien wel een beetje aanzetten tot nadenken over de vraag waarom je niet gewoon trouwt als je oprecht van elkaar houd)


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 14 maart 2011, 23:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 23:32
 
LISA610 schreef:
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Dat geldt ook voor teleurstellende ervaringen. En in hoeverre doe je elkaar tekort als je blijft hangen in die teleurstellende ervaringen?Let wel: ik veroordeel niemand. Het zijn gewoon een paar open vragen
(die misschien wel een beetje aanzetten tot nadenken over de vraag waarom je niet gewoon trouwt als je oprecht van elkaar houd)

Al met al krijg je steeds meer de vraag wat is ten diepste houden van om zeker te zijn van de partner. Temeer de kwestie is uit welk Bijbels perspectief we het samenwonen en trouwen benaderen.

Moeilijker is het dat wij als individu steeds meer egocentrisch zijn gaan denken en niet meer in de rol die God van ons verlangt en dan is de vraag niet of samenwonen of trouwen zo belangrijk is maar de verbintenis die wij aan gaan met God in het huwelijksverband.

Proef de laatste tijd vooral dat we aan het afglijden zijn in ons denkpatroon en het jammerlijke is dat de meerwaarde heel vaak vergeten en of onderschat wordt van een huwelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5