ChristianMatch
 


Forum

de jostiband
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:04
 
dit artikel plaats ik hier vanwege een discussie op de chat.
waarin er nog al wat vooroordelen waren.
deze mensen zij ook God's kinderen.

ik heb ze regelmatig voor de tv gezien.
en iedere keer word ik emotioneel als ik ze zie spelen.
zelf kan ik het niet.
toch knap van ze dat zij het wel kunnen.


De Jostiband

Bijna iedereen kent wel de Jostiband.
Deze band bestaat uit muzikanten met een verstandelijke beperking.
Ze treden overal op in het hele land, in concertzalen. En zelfs in het buitenland.
Ook zijn ze regelmatig op tv in Nederland,
maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Canada te zien.
Bij het vierde lustrum in 1986 was prinses Juliana aanwezig in het Utrechtse Vredenburg.



De Jostiband is een orkest die in 1966 is opgericht met mensen met een verstandelijke beperking als bandleden.
De groep komt uit Zwammermeer en ze hebben al 35 jaar succes.
Het orkest geeft concerten en komt wel eens op televisie.
De band staat vooral bekend om hoe ze zoveel ontroering en emoties kunnen losmaken.
En natuurlijk hun enthousiasme.
Wat natuurlijk ook heel speciaal is is dat de bandleden ondanks hun beperking toch vol vuur muziek maken.
Dat wekt bewondering en verwondering bij het publiek op.
Het orkest staat onder leiding van Lyan Verburg en Wim Brussen.

-

De naam Jostiband is afgeleid van de Johannes Stichting. (Dus Jo.. Sti..).
Sommigen mensen noemen mensen met een verstandelijk beperking: Josti’s.
Maar dat slaat dus nergens op.
Even terug naar de naam van de Jostiband.
De Johannes Stichting was de naam van een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking.
Daar is in 1966 de Jostiband opgericht.

Eenmaal per maand verzorgt de Jostiband een muziekprogramma.
Het programma is heel afwisselend en duurt een hele middag of avond.
Er zijn zoveel mensen die er belangstelling in hebben om concerten te organiseren,
dat maar een klein deel van alle verzoeken kan worden toegelaten.
Op woensdag hebben de orkestleden een soort repetitie en muziekavond.
En op zaterdag ochtend krijgen ze les.
Soms is het mogelijk om als buitenstaander bij een les aanwezig te zijn.

Optredens op televisie:
De Jostiband heeft veel optredens gehad voor de NCRV televisie zoals:
1977 Muziek uit het hart
1980 Kerstfeest met de Jostiband
1983 Idem in aangepaste versie
1986 Twintig jaar muziek uit het hart
1989 Muziek zonder grenzen
1991 Het geheim van de Jostiband
1993 Kerstfeest met de Jostiband
1996 Sterrengala 30 jaar, gepresenteerd door Paul de Leeuw.
1996 Jostiband verrast Sinterklaas
1997 Kerstfeest met de Jostiband
1999 Jostiband in Concert
2000 Kerst in Canada met de Jostiband
2003 Jostiband in Ahoy



Muziek kent geen grenzen, dus de Jostiband ook niet.
Ze zijn al verschillende malen in het buitenland geweest. Zoals:
1981 Frankrijk
1988 Duitsland
1989 Zwitserland
1993 Israël
2000 Canada

De reis naar Canada was, net als de andere reizien, natuurlijk heel speciaal voor de concertleden.
Hier is hun verslag:

" Reis naar Canada.
Op uitnodiging van de NCRV-televisie vertrok een deel van de Jostiband
op woensdag 6 december om 10.45 uur vanaf Schiphol naar Canada.
De groep bestond uit 33 orkestleden, orkestleiders Wim Brussen en Lyan Verburg,
5 technici en 10 begeleiders.
Nadat de groep met een Boeing van Air Canada (vlucht 839) de oceaan was overgevlogen
kwamen ze om 13.20 uur plaatselijke tijd aan in Toronto.
Daarna werden zij naar het Toronto Colony Hotel gebracht,
waar zij gedurende het gehele verblijf tot 13 december hun intrek namen.
Tijdens het verblijf in Canada werden 2 concerten gegeven
en was een deel van de groep te gast bij de Breakfast Television.
Door een televisieploeg van de NCRV werd de Canadese reis vastgelegd.
Van de verzamelde beelden werd een programma gemaakt.
Dit programma 'Kerst in Canada met de Jostiband' werd door de NCRV
op Nederland 1 uitgezonden op dinsdag 26 december 2000 om 20.15 uur."


Prijzen:
De Jostiband heeft verschillende prijzen gewonnen zoals ‘de woord en beeld prijs.’
Dit is een prijs die wordt gegeven aan een goede en informerende site.
Hier is een stukje uit een persbericht van de federatie van Ouderverenigingen:
"Winnaar van de Woord-en-Beeld-prijs 2000 is de Jostiband (www.jostiband.nl).
Deze site heeft de prijs toegekend gekregen omdat naast heldere informatie over de Jostiband,
eveneens de muzikanten met een verstandelijke handicap in beeld worden gebracht.
Tevens biedt de site de mogelijkheid voor bezoekers om zelf muziek te maken.
Hiermee is de website ook voor mensen met een verstandelijke handicap aantrekkelijk."

Ook heeft de jostiband een prijs gewonnen met hun fotoboek, dat heet: “Luister met je ogen”.
Het werd uitgegeven door het Jostiband Orkest, ter gelegenheid van haar 35-jarig jubileum.
Door de Stichting De Best Verzorgde Boeken werd het uitgekozen
tot één van de Best Verzorgde Boeken in de rubriek Gelegenheidspublicaties.

Je kunt meer informatie over de Jostiband vinden op: www.jostiband.nl
Daar kun je ook lezen hoe je het boek "Luister met je ogen" kunt bestellen.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 23 december 2009, 23:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:13
 
vervolg op de vorige plaatsing.


Muziekplezier


Wie kent het niet? Het Jostiband Orkest uit Zwammerdam. In bijna 40 jaar is het uitgegroeid tot een fenomeen in Nederland. Sinds 1966 is het orkest een graag geziene gast in concertzalen en tv-programma's. Ook waren er al tv-optredens en concerten in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Canada.

Deelnemers

In het Jostiband Orkest musiceren ruim 200 verstandelijk gehandicapten. Ruim 100 leden wonen in de verschillende zorgeenheden van De Bruggen, een stichting voor zorg, behandeling en begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap te Zwammerdam.
De overige orkestleden wonen bij hun ouders of in gezinsvervangende huizen en sociowoningen in de provincie Zuid-Holland. Het orkest staat onder leiding van Lyan Verburg.


Naam
De naam Jostiband Orkest is afgeleid van de eerste twee resp. drie letters van de naam Johannes Stichting. Dit was de naam van een voormalige woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten in Nieuwveen. Daar stond de wieg van de in september 1966 opgerichte Josti-Band.
In 1974 verhuisden de bewoners van deze inrichting naar een nieuwe moderne woon-voorziening in Zwammerdam. De groei van de Jostiband met 35 muzikanten in het eerste jaar tot ruim 200 deelnemers nu verklaart ook de uitbreiding van de naam tot Jostiband Orkest.

Doel
Het uitgangspunt is gericht op een zinvolle (vrije)tijdsbesteding. Het maken van muziek en het bezig zijn met de verbreding en ontwikkeling van de muzikale hobby. De muzikanten krijgen onderwijs in luisteren en musiceren. Ze leren niet alleen muziek te maken, ze leren ook samen muziek te maken. Mooie muziek met passie en lief gebracht. Om er samen van te genieten. Opvang, huisvesting, verzorging en ontwikkeling van verstandelijk gehandicapten vereist meer dan het aanbieden van aangepast werk, school en dagactiviteiten. Daar hoort ook een goede en zinvolle (vrije)tijdsbesteding bij.


Activiteiten
Eénmaal per maand verzorgt het orkest met 100 orkestleden een vlot, plezierig en ontroerend muziekprogramma, dat een uitstekend beeld geeft van het orkest en haar mogelijkheden. Het programma is veelzijdig en middag- en/of avondvullend.
De belangstelling om concerten te organiseren is zo groot dat slechts een klein deel van alle verzoeken kan worden gehonoreerd. Een zwaar concertprogramma past niet in de doelstelling en wordt dan ook niet nagestreefd. Tweemaal per jaar komt er een nieuw programmaoverzicht uit waarin is aangegeven waar en wanneer het orkest concerten verzorgt.
De doelstelling van het orkest komt volledig tot zijn recht op de wekelijkse repetitie- en muziekavond op woensdag voor alle 200 orkestleden en op de zaterdagochtendlessen in klein groepsverband. Soms is het mogelijk aanwezig te zijn bij de repetitie en de lessen. U kunt de repetities ook virtueel bijwonen via deze website

Instrumenten
Het instrumentarium omvat bijna 70 keyboards, accordeons, een elektronische accordeon, piano's, elektronische orgels, marimba's, metalofoon, crotales, xylofoon, klokkenspel, buisklokken, carillonklokken, viool en een contrabas.
Ook is er een uitgebreid scala van slagwerk- en percussie-instrumenten waaronder 3 complete drumstellen, 2 pauken, conga's, bongo's, snarentroms, stealdrums en bekkens.
Een groot aantal deelnemers musiceert met een koffer gevuld met triangels, tamboerijnen, klokkenkrans, bellenkrans, castagnetten, diverse maracas en imitatie- en effectinstrumenten.

Muzieknotatie
Het orkest maakt gebruik van een kleuren-muzieknotatie. Deze notatie is door de orkestleiding ontwikkeld en blijkt ook heel goed bruikbaar te zijn voor anderen.
De muzieknotatie is tegen vergoeding van de kostprijs voor iedereen beschikbaar. Naast 3 bundels met elk ongeveer 30 titels, een kerstbundel en een sinterklaasbundel met elk 21 titels, bestaat er veel belangstelling voor de startset met 8 muziekstukjes om mee te beginnen. Door toepassing van codeerkleurenstickers zijn ook al uw eigen muziekstukjes met kleuren uit te voeren. Voor de aanduiding van kruizen en mollen is ook een duidelijke oplossing gevonden.
Meer dan 1.000 instellingen, orkesten, (muziek)scholen en particulieren maken gebruik van deze notatie. Het informatieboekje 'Klinkende Kleuren', dat u kunt bestellen in de Jostishop, behandelt in 12 hoofdstukken het hoe en waarom van de notatie. Zie hiervoor ook de Kleurennotatie.

Geluid- en beelddragers
Het orkest is inmiddels uitgegroeid tot een populaire en bekende muziekformatie en heeft in de loop der jaren zelfs internationaal faam gemaakt. Dit succes is mede te danken aan de leden van het orkest. Leren, repeteren, musiceren in combinatie met humor en plezier en vooral passie voor muziek. Maar ook de door het orkest geproduceerde geluid- en beelddragers (CD, cassettes, video's) en de vele televisie uitzendingen hebben hieraan een enorme bijdrage geleverd. Informatie hierover is verkrijgbaar in de Jostishop.


Donateurs / Vrienden van het Jostiband Orkest
Om het Jostiband Orkest de nodige financiële ruimte te geven voor de aanschaf van instrumenten, kleding en ontwikkeling van de kleurenmuziek is de financiële ondersteuning van de "Vrienden van het Jostiband Orkest", onze donateurs, onmisbaar.
Graag nodigen wij u uit om u op te geven als "Vriend" of "Vriendin". U kunt gebruik maken van een antwoordkaart, die tijdens concerten beschikbaar zijn op de locaties. Bovendien kunt u zich ook via de link op deze pagina aanmelden of een bedrag van euro 12,- of meer per jaar over te maken naar giro 3380447 ovv "Vriend(in) van het Jostiband Orkest". Aanmelden als "Vriend(in) van het Jostiband Orkest" via internet.
Vrienden ontvangen ieder jaar een jaarverslag met foto's, een concertagenda en worden regelmatig geïnformeerd over de nieuwe activiteiten. Wie zich aanmeldt als "Vriend" of " Vriendin" ontvangt bovendien gratis het prachtige boek "De mensen van de Jostiband". (zo lang de voorraad strekt)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:26
 
[quote=MARISKA601]dit artikel plaats ik hier vanwege een discussie op de chat.
waarin er nog al wat vooroordelen waren.
deze mensen zij ook God's kinderen.

ik heb ze regelmatig voor de tv gezien.
en iedere keer word ik emotioneel als ik ze zie spelen.
zelf kan ik het niet.
toch knap van ze dat zij het wel kunnen.


Alle jostibandleden kinderen van God? Zou kunnen, maar dan zou je ze wel persoonlijk moeten kennen om daar iets over te zeggen...
Ze zijn wel allemaal schepselen van God, maar dat is, vind ik, wat anders dan kinderen van God. Een kind van God ben je als in Hem gelooft.

Ik ben vorige week naar een concert geweest waarin o.a. de jostiband optrad. Ik heb genoten van de puurheid die deze mensen uitstraalden en van de manier waarop zij opgaan in de muziek...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op woensdag 23 december 2009, 23:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:29
 
Liesbeth326 schreef:
de puurheid die deze mensen uitstraalden en de manier waarop zij opgaan in de muziek


...een voorbeeld van levenshouding voor ons allemaal!


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 23 december 2009, 23:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:31
 
Ik heb jarenlang bij een gospelgroep gezongen en 1x per jaar traden we op voor oa verstandelijk gehandicapte mensen...
Ze deden dan zo heerlijk en enthousiast mee... Echt helemaal super,
Zo mooi zo intens... Wat zou het mooi zijn als iedereen het zo puur kon beleven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2009, 23:42
 
Een avondje Josti-band is pure vreugde! 'k Heb ze jaren geleden ook eens horen spelen en als je érgens wel blij vandaan komt, dan is het wel na een avondje Josti-band!
Mijn beide broers zijn verstandelijk gehandicapt. Eén van hen is inmiddels overleden. Ik heb veel van hen geleerd, het meest toch wel de puurheid van hun hele wezen. Het kinderlijke geloof van mijn broer Roelof, de broer die overleden is, heeft me erg geholpen bij zijn heengaan. Ik zou niet weten hoe de wereld eruit zou moeten zien zónder mensen met een verstandelijke beperking! Saai denk ik......met véél minder lol en minder intens genieten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAAS252





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 01:10
 
ARIENNEZ498 schreef:
Ik zou niet weten hoe de wereld eruit zou moeten zien zónder mensen met een verstandelijke beperking! Saai denk ik......met véél minder lol en minder intens genieten!

Ik ben het roerend met je eens Ariennez.
Ik heb 19 jaar in een Sociale Werkplaats gewerkt en dat was de mooiste tijd van mijn leven.
Ik heb er van de mensen daar heel veel geleerd.
Eerlijkheid , duidelijkheid en zuiverheid is heel normaal. en nee, zij zijn niet zielig, dat zijn wij met onze vooroordelen en ons vingertje.

Klaas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 08:18
 
Het valt me op, dat een opmerking op de chatbox door iedereen meteen negatief geïnterpreteerd wordt. De beschuldigingen vliegen dan over en weer en de essentie wordt dan uit het oog verloren. Vaak vult men al voor de ander in wat men denkt en krijg je ruzie die heel gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door beter naar elkaar te luisteren.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen, dat gehandicapten heel vaak puur omgaan met muziek en dat we wat dat betreft heel veel van ze kunnen leren. Het optreden wat me zelf het meest voor ogen staat in dit geval, is die keer dat we voor gehandicapten moesten spelen, dat ze zelf mee gingen doen. En inderdaad daar straalde heel wat van af.

Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden. Ik vergelijk het met de musical die mijn zoon gaf aan het einde van de basisschool. Als we toen gezegd hadden, dit is zo mooi, hier ga je mee optreden door het land, zouden we in mijn ogen precies hetzelfde doen. Voor ons was het mooi, omdat we hem kenden. Omdat we meegeoefend hadden en met hem de tekst geleerd hadden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 10:34
 
CHATULIEM619 schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden. zouden we in mijn ogen precies hetzelfde doen. Voor ons was het mooi, omdat we hem kenden. Omdat we meegeoefend hadden en met hem de tekst geleerd hadden.

Chatuliem, ik kan je idee van gebruikt worden niet goed plaatsen. Wat bedoel je daarmee? Het voorbeeld van je zoon lijkt mij een niet helemaal goed voorbeeld, omdat het doel / reden van het optreden anders is.
Ik heb ooit wel eens mensen ontmoet die op de jostiband zaten. Daar waren ze zóó trots op! Dat was voor hun een lust en geen last. Wat is er dan mooier als je iets dat je met zoveel vreugde doet ook mag delen met andere mensen? Dat geldt voor iedereen, wel of niet gehandicapt.
Pas als er sprake is van een last, is er volgens mij sprake van gebruikt worden (voor vermaak van het publiek), toch?


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 24 december 2009, 10:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 10:46
 
Ik vind ook niet dat je de muziek van de Jostiband met gaan vegelijken met een normaal orkest. Mensen die naar de jostiband gaan verwachten toch ook niet dat ze naar het Nederlands Philharmonisch Orkest gaan en daar moet je het dan ook niet mee vergelijken.

De mensen van de Jostiband genieten van het muziek maken en van de aandacht van de bezoekers, de bezoekers genieten van de muziek en de vreugde die de leden uitstralen, wie word er dan voor de gek gehouden?


En als je nou telkens vind dat iedereen negatief op je goedbedoelde opmerkingen reageert, zou het dan mogelijk kunnen zijn dat je het misschien net ff met de verkeerde woorden zegt chat?
Ik heb namelijk vaak het gevoel dat dingen er veel rotter uitkomen dan dat je ze werkelijk bedoelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 11:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me op, dat een opmerking op de chatbox door iedereen meteen negatief geïnterpreteerd wordt. De beschuldigingen vliegen dan over en weer en de essentie wordt dan uit het oog verloren. Vaak vult men al voor de ander in wat men denkt en krijg je ruzie die heel gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door beter naar elkaar te luisteren.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen, dat gehandicapten heel vaak puur omgaan met muziek en dat we wat dat betreft heel veel van ze kunnen leren. Het optreden wat me zelf het meest voor ogen staat in dit geval, is die keer dat we voor gehandicapten moesten spelen, dat ze zelf mee gingen doen. En inderdaad daar straalde heel wat van af.

Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden. Ik vergelijk het met de musical die mijn zoon gaf aan het einde van de basisschool. Als we toen gezegd hadden, dit is zo mooi, hier ga je mee optreden door het land, zouden we in mijn ogen precies hetzelfde doen. Voor ons was het mooi, omdat we hem kenden. Omdat we meegeoefend hadden en met hem de tekst geleerd hadden.

‘k Heb het gesprek gisteren niet helemaal kunnen volgen, maar zoals je het nu verwoordt begrijp ik je wel. En ik draag, waar ik bij Chat eigenlijk ook niet aan twijfel, mensen met een verstandelijke (en lichamelijke) beperking een heel warm hart toe.

Ik heb zeker respect voor de Jostiband en de mensen die daar omheen staan! Wel vind ik het bijna te mooi (niet echt) klinken. Er is ook veel begeleiding en ondersteuning op de achtergrond, wat natuurlijk ook wel logisch is als je zulke concerten geeft. Lang niet iedereen komt in aanmerking of is in staat, om mee te doen met de Jostiband. De selectie zal behoorlijk streng zijn. Vaak zijn het de mensen, die al meer kunnen en meer aandacht krijgen dan anderen. Persoonlijk vind ik die (media)aandacht wel eens overdreven, het is maar een hele kleine – zeker niet doorsnee – groep verstandelijk gehandicapten. Deze mensen redden zich vaak wel. Voor veel mensen is dit het enige, wat ze van deze mensen zien. En dan krijg je wel een vertekend beeld. Je ziet dan, behoorlijk uitvergroot, vooral de positieve kant die we denk ik ook graag willen zien. Daar is op zich niks mis mee, maar er is ook een andere kant. Ik zou liever meer aandacht willen voor de mensen die – ogenschijnlijk – weinig terug kunnen geven. Die groep, waaronder veel eenzaamheid is, is veel groter.

Ik ben meerdere jaren, als vrijwilliger, met vakantieweken voor verstandelijk gehandicapten mee geweest. Dat zijn altijd weer geweldige weken, heel verrijkend ook wel. Echt genieten wel, ik zou het iedereen aanraden! Lachende smiley In deze weken is het samen zingen en muziek maken - tot eer van God - een belangrijk onderdeel. Dat is puur genieten en komt rechtstreeks uit hun hart, ontroerend mooi. Daar kan ik dus echt heel erg van genieten. Mensen met wie je bijna niet kunt communiceren, doen dan ook enthousiast mee. Zij zouden nooit in aanmerking komen voor de Jostiband, maar doen dan mee met bijv. een sambabal. Het klinkt muzikaal verre van perfect, maar in mijn oren klinkt het prachtig. Ook zijn er mensen die niks kunnen (zwaar gehandicapt), maar toch kun je aan hun gezichten zien dat ze genieten.

Aan de andere kant; doordat de Jostiband zoveel aandacht trekt, kunnen mensen nu wel zien hoe waardevol hun leven kan zijn. Wat puur genieten is, laten zij wel zien. Laten zij en wij daar ook vooral van (mee)genieten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 12:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me op, dat een opmerking op de chatbox door iedereen meteen negatief geïnterpreteerd wordt. De beschuldigingen vliegen dan over en weer en de essentie wordt dan uit het oog verloren. Vaak vult men al voor de ander in wat men denkt en krijg je ruzie die heel gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door beter naar elkaar te luisteren.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen, dat gehandicapten heel vaak puur omgaan met muziek en dat we wat dat betreft heel veel van ze kunnen leren. Het optreden wat me zelf het meest voor ogen staat in dit geval, is die keer dat we voor gehandicapten moesten spelen, dat ze zelf mee gingen doen. En inderdaad daar straalde heel wat van af.

Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden. Ik vergelijk het met de musical die mijn zoon gaf aan het einde van de basisschool. Als we toen gezegd hadden, dit is zo mooi, hier ga je mee optreden door het land, zouden we in mijn ogen precies hetzelfde doen. Voor ons was het mooi, omdat we hem kenden. Omdat we meegeoefend hadden en met hem de tekst geleerd hadden.

Ik kan me voorstellen dat je het gevoel krijgt dat de Jostibandleden geëxploiteerd worden. Toch is dit niet het geval. Uit ervaring weet ik dat een man of vrouw met een verstandelijke beperking NIET te bewegen is tot iets wat hij of zij NIET wil. Jarenlang heb ik als groepsleidster gewerkt in een GezinsVervangendTehuis voor mensen met een verstandelijke beperking. Als ze naar 'club' moesten en ze hadden geen zin? Dan kregen we ze niet de deur uit, wát we ook probeerden! Geen zin is gewoon 'géén zin!!!!'.
Muziek maken vinden ze eigenlijk allemaal leuk, net als dansen, en lid zijn van de Jostiband? Is beslist geen corvee voor hen maar een éér. Het is een belangrijk deel van hun leven geworden, ze zijn er tróts op. Want naast muziek....? zijn ze gék op bekendheid, 'beroemd zijn', ze zijn nu zélf een 'bekende Nederlander' geworden! Mijn broer dróómde ervan om van zoiets als de Jostiband lid te mogen zijn want muziek was zijn léven. Helaas was het muziekgroepje in ónze woonplaats een stúk minder bekend, maar zéker niet minder leuk, en als ie geen zin meer had in de éne club? ging hij gewoon naar een ándere club.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 14:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden. Ik vergelijk het met de musical die mijn zoon gaf aan het einde van de basisschool. Als we toen gezegd hadden, dit is zo mooi, hier ga je mee optreden door het land, zouden we in mijn ogen precies hetzelfde doen. Voor ons was het mooi, omdat we hem kenden.

Zo is dat - in principe. Maar: optreden en optreden is twee! Dat is dus heel verschillend. Bijna alle mensen zullen het niveauverschil weten tussen een gerenommeerd orkest en de Jostiband. Daarom heb ik er geen probleem mee als de media grote woorden gebruiken bij beschrijving van de Jostiband-concerten.

Laat de mensen maar gewoon genieten van zulke optredens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 20:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me op, dat een opmerking op de chatbox door iedereen meteen negatief geïnterpreteerd wordt. (...) Vaak vult men al voor de ander in wat men denkt en krijg je ruzie die heel gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door beter naar elkaar te luisteren.

Kan wellicht ook liggen aan de wijze waarop dingen gezegd worden. Je woordkeus etc is niet altijd even handig gekozen, waardoor je blijkbaar dingen zegt/lijkt te zeggen die je niet bedoelt. Het ligt niet altijd enkel en alleen aan het gehoor. Knipoog smiley

CHATULIEM619 schreef:
Ik ben het met de mensen eens die zeggen, dat gehandicapten heel vaak puur omgaan met muziek en dat we wat dat betreft heel veel van ze kunnen leren. Het optreden wat me zelf het meest voor ogen staat in dit geval, is die keer dat we voor gehandicapten moesten spelen, dat ze zelf mee gingen doen. En inderdaad daar straalde heel wat van af.
Blij dat je die vreugde nu wel met ons deelt. Coole smiley met zonnebril

CHATULIEM619 schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat ik het idee heb dat ze gebruikt worden.
Je hebt dus moeite met jouw idee dat...Zodoende al meermalen gevraagd of je dit ook al werkelijk aan de mensen zelf gevraagd hebt...Want kijk bijvoorveeld naar de reactie van Ariënne, dan hoor je het tegendeel. Conclusies op basis van een eigen idee zijn niet echt handig, lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:48
 
Wie wat lelijks over de Jostiband zegt heeft zelf een X of Y chromosoom teveel of te weinig..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:49
 
Wie wat lelijks over de Jostiband zegt heeft zelf een X of Y chromosoom teveel of te weinig..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:02
 
APPELTJE084 schreef:
Wie wat lelijks over de Jostiband zegt heeft zelf een X of Y chromosoom teveel of te weinig..

en wie wat lelijks over Wilders zegt naar alle waarschijnlijkheid ook Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:22
 
eeeh.. wat heeft wilders met de jostiband te maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:35
 
MARISKA601 schreef:
eeeh.. wat heeft wilders met de jostiband te maken?



euh.. nou.. eh... tja.. wat zal ik zeggen.. gewoon dat hij.. jeweetwel dus.. als je begrijpt wat ik bedoel Verlegen lachende smiley ow ja, wacht.. ik weet het weer... eigenlijk niks, maar hij wil de jostiband ook niet naar het eurovisiesongfestival sturen, dus dat is het ook niet... Gefrustreerde smiley

Ik denk dat ik off topic ging Maris... sorry Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KERRY828





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:43
 
Ha Ha die Pieter, nu geen woorden Smiley met dichtgeplakte mond schitterend!! Lachende smiley

Laatst aangepast door
KERRY828
op woensdag 3 maart 2010, 17:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 18:30
 
PIETER649 schreef:
euh.. nou.. eh... tja.. wat zal ik zeggen.. gewoon dat hij.. jeweetwel dus.. als je begrijpt wat ik bedoel Verlegen lachende smiley ow ja, wacht.. ik weet het weer... eigenlijk niks, maar hij wil de jostiband ook niet naar het eurovisiesongfestival sturen, dus dat is het ook niet... Gefrustreerde smiley

Ik denk dat ik off topic ging Maris... sorry Knipoog smiley



ik ging met met vraag offtopic... sorry Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:53
 
@Pieter...
Wat schreef ik nu?
Duh...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:55
 
En wat las ik?
Eurosongfestival???
Ook zo iets..
Als je dat leuk vind..
X of Y cromosoom teveel of te weinig hoor..
Hier ga ik verder niet op in ook..
Jostiband... Wilders?
Huh?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 00:12
 
APPELTJE084 schreef:
En wat las ik?
Eurosongfestival???
Ook zo iets..
Als je dat leuk vind..
X of Y cromosoom teveel of te weinig hoor..
Hier ga ik verder niet op in ook..
Jostiband... Wilders?
Huh?




Geweldig deze mensen....zij kunnen veel.....uit het diepst van hun hart.
Kunnen wij nog wel wat van leren Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1