ChristianMatch
 


Forum

vrije wil versus Gods plan.
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:51
 
Het heeft heel wat uren en boeken gekost, en dit is ook maar een beknopte samenvatting van al mijn aantekeningen en bevindingen (om het leesbaar te houden).
maar hier dan mijn einconclusie.

*
Predestinatie



Vlak na mijn bekering/wedergeboorte las ik alleen de Bijbel, wist niks van kerk en theologie en had ik geen vragen over deze zaken. Ik las gewoon over de sleutelteksten heen, maar toen ik bekend werd met kerkelijk en theologisch Nederland – ook door mijn theologische studie later – kreeg ik vragen over de grens tussen en/of de samenwerking tussen Gods wil en soevereiniteit enerzijds en de vrije wil van de mens anderzijds.
Ook zaken uit de praktijk deden me deze zaken overpeinzen, zoals de verhalen over mensen die Jezus zochten / aanriepen, maar nooit wedergeboren werden. Er zijn ook mensen die door God zo uit de wereld werden geplukt, niet of amper zoekende naar Jezus (zie Paulus onderweg naar Damascus).

Ik heb veel boeken en artikelen gelezen die direct en indirect over de predestinatie gingen. Ik heb zo goed als alles erover gelezen, van elk theologische kamp: Calvijn, Boettner, David steele, W. Verboom, M. Erickson, Karl Bart, Pinnock, Ouweneel enz. Van hyper-, ultra- rechts calvinist tot arminiaans, peligiaans en vrijzinnig.

Ik ben dus serieus met het onderwerp bezig geweest. Het begon met 1 boek. Dat werden er 2 en voor ik het wist lag er een hele stapel, want het onderwerp predestinatie is onlosmakelijk met vele andere dogma`s verbonden. Dus als men aan deze studie begint; duik er dan ook wel echt diep in met gebed en voorbereiding, geestelijk en qua leesmateriaal. Bewust zijnde van de menselijke beperking van de bevattingscapaciteit. De waarschuwing van Calvijn is terecht:



’’De uiteenzetting van de predestinatie wordt, ofschoon ze op zichzelf reeds vrij moeilijk is, zeer verward, ja zelfs gevaarlijk gemaakt door de nieuwsgierigheid der mensen; want die kan door geen slagbomen verhinderd worden lang verboden omwegen rond te dolen, en zich in de hoogte te verheffen met de bedoeling om, als het kan, niets verborgens aan God over te laten, zonder het na te speuren en te onderzoeken. Daar wij zien dat vele mensen, en onder hen sommigen, die anders niet kwaad zijn, overal zich tot deze vermetelheid en onbeschaamdheid begeven, moeten zij er bijtijds op gewezen worden, wat in dit opzicht hun plicht is. In de eerste plaats dus, moeten zij bedenken, dat, wanneer zij onderzoek doen naar de predestinatie, zij doordringen in de geheimenissen der Goddelijke wijsheid, en dat hij, die daar lichtzinnig en brutaal in doorbreekt, niets zal verkrijgen. Waarmee hij zijn nieuwsgierigheid zou kunnen verzadigen en een doolhof binnentreedt, waarvan hij geen uitgang zal vinden…’’de verborgenheden zijn van zijn wil, die Hij besloten heeft dat ons kenbaar gemaakt zou worden, heeft Hij door Zijn woord geopenbaard. En Hij heeft besloten, dat geopenbaard zou worden zoveel Hij voorzag dat in ons belang en ons tot nut zou zijn.’’



Tijdens deze persoonlijke studie stuitte het me tegen de borst dat beide theologische kampen soms zo liefdeloos en agressief de discussie aangingen. Ok, Paulus was ook recht voor zijn raap en bedekte ook niet alles met de pastorale mantel der liefde als het aankwam op daalleren in de gemeente, maar Ouweneel maakt een goed punt als hij schrijft:



''Ook vandaag zien we helaas nog steeds hoe bijvoorbeeld deterministen (calvinisten) EN arminianen of open theïsten een kwalijk vijandsbeeld van de andere partij scheppen. Gewoonlijk gaat dat volgens deze methode: men probeert het standpunt van de tegenpartij tot de uiterste logische consequenties te volgen en het daarmee te ridiculiseren of in een kwaad daglicht te stellen’’.

Het is jammer dat ik niet nu, na deze studie, duidelijk kan zeggen: “ja, ik ben een calvinist”, of “ik ben een arminiaan” als het aankomt op deze dogma`s. Liever laat ik net als Ouweneel Gods soevereiniteit en de vrije wil/verantwoordelijkheid van de mens naast elkaar staan, maar als ik MOET kiezen, noem ik mezelf toch liever een gematigde calvinist. Omdat God uiteindelijk alles doet en bewerkstelligt. Hij is voor de zonde gestorven, hij geeft het geloof, hij bewerkt de wedergeboorte. Voorbeeld:



Wedergeboorte is Gods werk, en God neemt het initiatief.



Joh 3:27 (NBG):

“Johannes antwoordde en zeide: Geen mens kan iets aannemen, of het moet hem uit de hemel gegeven zijn.”

Joh 6:44 (NBG):

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

Calvijn, maakt net als Loraine Boettner goede punten, maar weet zich ook geen raad met de sleutelverzen die de arminianen als stokpaardje gebruiken. Kijk een naar een tekst als Ez: 34:11. Als God hen redt, die hij al heeft uitverkoren, waarom dan deze roep? Zo ook Jezus als hij Jeruzalem inrijdt en weent? Waarom huilen als een ieder gepredestineerd is of verworpen? Op de andere teksten (1tim2;4. 2pet3:9) geeft Calvijn geen direct antwoord; hij stelt wedervragen en wijst op de teksten die zeggen dat God uitkiest en genade toont aan wie hij wil (ROM 9). Terwijl het lijkt dat hij ‘’logische’’ conclusies trekt Gebaart door zijn vooronderstelling gefundeerd een menselijk dogma, om de tekst maar om te buigen naar hun visie op van de predestinatie, en klopt iets niet dan interpreteren ze de tekst zo dat het wel klopt binnen hun denksysteem. Ze durven geen 2 Bijbelse waarheden naast elkaar te laten staan.



De kwestie betreft: “de orde in het besluit aangaande den eeuwigen staat des mensen’’ (infra/supra)

(Besloot God een aantal mensen uit te verkiezen na de val of al voor de val en was de val dus ook gepland/vooruitgezien en toegelaten en/of voorbestemd door God?)

Het is een kwestie waarop de Schrift geen enkel rechtstreeks licht werpt, zodat wij hier op theologische speculatie zijn aan gewezen.

Dat de predestinatie eeuwig is en dus chronologisch aan schepping en de zondeval vooraf gaat, is niet het punt. Het punt is of de predestinatie ook logischerwijs aan de zondeval voorafgaat. Eigenlijk is de vraag al vreemd, zoals Jan Gerrit Woelderink zegt: “om van een logische volgorde in Gods besluiten te spreken, zou men eerst moeten aantonen, dat een logische volgorde ook buiten de tijd in God mag worden aangenomen en in de tweede plaats zou men dan moeten veronderstellen, dat Gods denken mede onderworpen is aan de wetten der logica, die ons denken beheersenVolgens Ouweneel lijden beiden opvattingen, zowel het supra als het infra, aan dezelfde 2 euvels: Ten eerste aan de leer van de dubbele predestinatie, en ten tweede aan de leer dat al het gebeuren, inclusief de zondeval en de zonde van de mensen, onder het eeuwige raadsbesluit van God besloten zou zijn. Herman Bavinck ziet beiden in dit opzicht dwalen; ‘dat zij al wat aan het einddoel vooraf ging als middelen (schepping, zondeval, verkiezing, verwerping, bekering, verharding enz.) onderling in gesubordineerde verhoudingen plaatsen. Nu zijn de middelen vanzelf ondergeschikt aan het einddoel, doch daarom nog niet aan elkaar’. Jan Gerrit Woeldering noemt beide denkstelsels een door en door schools (scholastisch) systeem. Gerrit Berkouwer spreekt van een subtiel contovers, die haar ontstaan te danken heeft aan een overschrijding van de ons door de openbaring gestelde grenzen. Hij vraagt of de theologie niet tot een gnosis (kennis in een elitaire, esoterische zin) was verworden, die aan de gemeente nimmer geheel duidelijk kon worden en haar geloof niet wezenlijk kon raken. Ook vroeg hij of we hier wel waarlijk voor een geloofsdilemma staan en of het misschien juist een vrucht van Bijbelse gehoorzaamheid kan zijn, hier de keus te weigeren. Ik vind dit laatste een sterk punt! Zo spreekt Jan Hoek van subtiele redeneringen die ons niet werkelijk verder helpen in het verstaan van de Bijbelse boodschap. Gordon spykman zegt dat de infra en supralabsariers valse en wrede dilemma`s poneerden, en Alister McGrath spreekt zelfs van ‘dit uiterst pietluttig debat, het summon van theologisch obscurantisme.


Wat is nu de Bijbelse tussenbalans tussen Gods soevereiniteit en de Vrije wil van de mens?
De calvinist en arminiaan?



Ouweneel komt met zijn viatorische weg nog het dichtst bij de Bijbelse balans, maar die visie biedt geen oplossing voor de vragen. Het is eerder een berusting in onze menselijke beperking van onze ratio. Hij gaat er tussen in staan en laat de Bijbelse oproep tot mensen en hun eigen verantwoordelijkheid staan, en zo ook de soevereiniteit van God. Hij speelt ze niet tegen elkaar uit, en bekijkt het van een ideematig perspectief niet begripsmatig.


Los van de eerder genoemde verzen waar God lijkt te willen dat een ieder tot geloof komt (er al van uitgaande dat een ieder; elk mens is, en niet een ieder van de uitverkorenen) vind ik toch dat de arminianen te naïef zijn en te veel gewicht geven aan de vrije wil van de mens, net zoals de hypercalvinisten de Bijbelse oproep tot bekering en Gods beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de mens door de hele Bijbel heen onder het tapijt veegt.

Ik geloof dat we als mens een vrije wil hebben, en de daar uit voortvloeiende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Maar ik realiseer ook dat onze vrije wil is ingeperkt. Om maar wat voorbeelden te noemen: wij bepalen niet zelf waar we worden geboren; in een christelijk gezin, rijk, gezond en in een westers welvarend land, of in een arm land, ziek, en waar het evangelie nooit is gehoord.
Zo zijn onze gedragsdeterminanten ook bepaald door onze genen, opvoeding en situatie.
Wij kunnen wel op een menukaart in een restaurant kijken en me kunnen en mogen alles bestellen, maar als we geen levertje lusten zullen we het ook niet bestellen.

Zoals ik al een beetje liet doorschemeren, kan en wil ik geen keuze maken voor een kant of theologisch kamp. Maar als ik MOET kiezen, als ik een sticker op mijn geloof/theologie zou moeten plakken, dan toch (gematigd) calvinist. Want als ik bepaalde antwoorden op vragen zoek, kom ik toch bij bepaalde, directe, teksten uit. Zoals:

Is iemand uitverkoren in Christus omdat ze geloven, of geloven ze omdat ze uitverkoren zijn?

Hand 13:48-49

“Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof; en het woord des Heren verbreidde zich door het gehele land.”

Komt ons geloof eerst of Gods werk in ons?

Hand 16:14


“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”

Joh 6:44


“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

Joh, 15;16


Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.

Wat te denken van Paulus? Hij was niet op zoek naar Jezus, sterker nog hij was onderweg om zijn dienaren te pakken, maar Jezus greep in en koos hem als dienaar, niet andersom.

Ik moet helaas tot de conclusie komen, dat ik er niet uit ben gekomen. Dat wil zeggen dat ik niet met 100% zekerheid kan zeggen: “zo is het en niet anders”. Niet alleen omdat de sleutelverzen vaak verschillend uit te leggen zijn, of niet direct antwoord op een vraag geven, maar vooral omdat dit concept net als de Drie-eenheid of iets als eeuwigheid gewoon niet te vatten is voor ons verstand en we alleen op een gebrekkig menselijk geformuleerd antwoord kunnen komen.


AL neig ik meer naar de calvinistische kant dan de arminiaanse. Niemand weet precies de speelruimte van de menselijke vrije wil en of zijn buurman al van voor de grondlegging van de aarde is uitverkoren. Wel weet ik dat het mijn roeping is bij elke kans, bij elke deur die geopend word het evangelie te vertellen!

Quote Calvijn: “omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’

Ik sluit deze persoonlijke studie af in opvolging van deze wijze raad:


Prediker 12

12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 21:37
 
Zo daar is wel flink wat tijd in gaan zitten.

Iemand vroeg eens aan Spurgeon hoe hij de uitverkiezing en de menselijke veratnwoordelijkheid met elkaar kon rijmen.
Spurgeon gaf als antwoord: Ik wist niet dat 2 vrienden met elkaar verzoend moeten worden.

Persoonlijk geloof ik toch dat God van te voren zonder onderscheid uitverkoren heeft, hoewel ik dat met mijn verstand maar moeilijk begrijpen kan.

Ik geloof niet in uitverkiezing op grond van te voren gezien geloof zoals sommigen leren. Dan spreken we niet meer van vrije genade maar is genade toch nog afhankelijk van de mens.

Of deze uitverkiezing dan voor of na de val zou zijn geweest is niet heel belangrijk.

Ik geloof zelf dat dit voor de schepping gebeurt is en wil me daarbij graag beroepen op Efeze1:4

In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn. (NBV)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:08
 
Maar hoe kan de vrije wil versus Gods plan staan als God zelf de vrije wil geschonken/geschapen heeft?

En wat betreft de praedestinatie zei Jezus...:

" Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel."
Dan lijkt het me dat die duivel alsnog verloren gaat? omdat Jezus het hier zegt?
Johannes 6:70


Laatst aangepast door
MARIAN519
op dinsdag 22 maart 2011, 22:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:50
 
Omdat Hij al wist wat er ging gebeuren, wat Judas zou doen stond al in een profetie.

En nogmaals we hebben een vrije wil, maar met een limit een beperking.
zie het als een schaakpartij met God, je bent vrij om te zetten, maar uiteindelijk bepaald God de uitkomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 11:01
 
Je houdt er niet van hele lappen tekst te quoten, daarom doe ik het niet. Allereerst ben ik blij dat je niet volledig de lijn van Calvijn aanhangt, want eerlijk gezegd geeft dat een heel vreemd Godsbeeld.

In mijn ogen kun je 100% verdedigen, dat Israël en daarmee het Oude Testament onder het systeem van predestinatie valt. God had Zijn volk uitverkoren en iedere Jood is voorbestemd dit uit te dragen. Dit zie je ook heel sterk terug in Rom. 9. Dit hoofdstuk gaat met name over de verhouding tussen Israël en de volgelingen van Christus...Maar ook hier geldt weer, dat predestinatie niet voldoende is. Het gaat niet om het uitverkoren zijn, het gaat om het geloof aanvaarden, wat God je aanbiedt. Abraham is immers niet alleen de vader van het volk Israel, maar vader van de gelovigen. Zijn geloof was belangrijker dan zijn voorbestemd zijn.
Jesaja spreekt van een nieuw verbond,het verbond van het besneden hart....
En uiteindelijk zagen we het gevolg van de predestinatie, het volk werd weggeleid. De ballingschap laat zien, dat predestinatie geen garantie is van behouden zijn.

Als predestinatie geen garantie tot behoud is, wat heeft het eigenlijk dan nog voor geestelijke waarde? Of iemand nu wel of niet voorbestemd is, uiteindelijk zou hij zijn leven er op willen inrichten.
Eigenlijk zie ik alleen maar een negatieve meerwaarde van dit theologisch denken. Het beïnvloedt je Godsbeeld negatief, het geeft een fatalistische houding en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.

Kun je mij aangeven wat voor positiefs je in deze leer ziet???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 15:38
 
ik zie heel veel positiefs in de uitverkiezing, maar de tijd ontbreekt me om het goed uit te leggen;

wat ik wel even aan wil geven is dat er ooit iemand heeft gezegt;
"wie nooit op het basis-onderwijs van de bekering gezeten heeft, heeft nog niets te zoeken op de universiteit van uitverkiezing"
met andere woorden;
bekering is fundamenteel, uitverkiezing is een uitgebreide overdenking waard, nádat je tot bekering gekomen bent.

marian; judas was de enige van de uitverkorenen die verloren ging; dat kun je terugvinden in het hogepriesterlijk gebed (joh 17 vers 12)
"die Gij Mij gegeven hebt, heb ik bewaard, dan alleen de zoon der verderfenis, opdat de schrift vervuld worde".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 16:29
 
Quote:
Eigenlijk zie ik alleen maar een negatieve meerwaarde van dit theologisch denken. Het beïnvloedt je Godsbeeld negatief, het geeft een fatalistische houding en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.


Dank je voor het lezen van mijn bevindingen en persoonlijke studie. En zoals je kon lezen vind ik het ook lastige materie. Al betekend het niet dat als jij of ik iets niet kan bevatten, niet logisch of eerlijk vind, het niet per defenitie betend dat het dan niet zo kan zijn.

Eeerlijk gezegd maar je een beetje aan karikatuur nu van die leer, want Calvijn heeft een heel stuk over hou het juist geen leer van het lot is, of ''het staat in de sterren'' dat is heidens! God doet niet voor niks een beroep op de keuze en verantwoording van de mens.
Zoals Hannah al zei een antwoord op die vragen kan een hele lap tekst worden, maar zal het kort houden en doorverwijzen naar meer studie materiaal, mocht je interesse hebben.

Die leer geeft de wedergeboren christen rust, omdat Hij.zij zich in Gods handen veilig weet. En maakt bescheiden, dat het dus niet de keuze van die persoon was of goede werken, maar Gods keuze voor die persoon. 100% genade. Als iemand denk, ow nu kan ik dus alles doen wat ik wil, da is die geen echt kind van de Heer. Die volgt uit liefde en dankbaarheid de heer en wilt de Geest niet bedroeven.

Quote:
en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.

Als iemand naar de hel gaat is dat niet onterecht. dat Hij uberhaupt iemand redt uit de mensheid an de zondeval is pure genade.
De arminiaan heeft jusit een verkeerd Godsbeeld, niet alles wat een christen overkomt is gelijk door zonde (Job). zie ook zondag 10.
in calvinistische kerken hoor je niet dat alle ziekte en ongemak van satan komt, of dat je niet geneest door gebrek aan geloof. Al gaan we nu oftopic. maar de arminiaan onderschat echt de vrije wil van de mens.


youtube eens: john macarthur election.
keuze uit korte en lange behandelingen, naar de verhouding hoeveel zin en tijd je er voor hebt. op sermonindex.net kan je op topic goede preken luisteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 17:57
 
HANNAH810 schreef:
ik zie heel veel positiefs in de uitverkiezing, maar de tijd ontbreekt me om het goed uit te leggen;

wat ik wel even aan wil geven is dat er ooit iemand heeft gezegt;
"wie nooit op het basis-onderwijs van de bekering gezeten heeft, heeft nog niets te zoeken op de universiteit van uitverkiezing"
met andere woorden;
bekering is fundamenteel, uitverkiezing is een uitgebreide overdenking waard, nádat je tot bekering gekomen bent.

marian; judas was de enige van de uitverkorenen die verloren ging; dat kun je terugvinden in het hogepriesterlijk gebed (joh 17 vers 12)
"die Gij Mij gegeven hebt, heb ik bewaard, dan alleen de zoon der verderfenis, opdat de schrift vervuld worde".
Dit is een oprechte vraag van mijn kant, ik zou heel graag willen dat je er echt op inging. Net zoals ik voorstander ben van volwassendoop, en mensen daarmee een kijk hebben gekregen in de achterliggende denkwijze, zou ik ook graag willen, dat je eens inzicht gaf in jouw denkwijze, want daar kan ik ook weer van leren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 18:51
 
David je schrijft "vrije wil versus God's plan". Maar staat de vrije wil wel echt tegenover God's plan?
Of is de vrije wil niet een onderdeel van God's plan? Ik ben van mening dat het laatste aan de orde is.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een flinke lap leesstof.

God heeft Israël uitverkoren als Zijn volk. Dat is zo klaar als een klontje. Het was niet eens dat Israël keuze had of een vrije wil. Nee, het is een eenzijdig eeuwigdurend verbond. Het is nog steeds Zijn volk en o.a. Jeremia 31: 35-37 omschrijft dat zo duidelijk.

Maar Israël is niet zomaar uitverkoren door God. Het heeft alles te maken met Gods verlossingsplan.
Door dit volk gaf God ons de Bijbel. Op een paar uitzonderingen na is het hele Woord van God geschreven door Israëlieten. Dit volk, dat afstamt van de vier genoemde mannen, Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef, gaf ons daarom de Bijbel en zo werd de kennis van de Enig Ware God bewaard. Dit volk gaf ons onze Heiland, de Heer Jezus Christus, een Jood, uit de nakomelingschap van Abraham en uit de stam Juda. Ik geloof dat achter dit alles een diepe betekenis ligt en een nog wonderlijker en groter doel.
Want de Bijbel is vóór alles het Boek der Verlossing. Vanaf Genesis 1:1 tot en met Openbaring 22:21 ligt het doel van alle openbaring: het bekend maken van Gods heilsplan, de mogelijkheid der verlossing voor ALLE mensen!!

Bijbels gezien is toch de basis van onze verlossing: “Geroepenen volgens Zijn voornemen”. Romeinen 8:28. Dit is toch het fundament. Het is alleen genade, genade van God. In feite zijn wij gered, omdat dit Gods bedoeling was, lang voor wij werden geboren. Onze redding is geworteld en vastgelegd in de soevereine genade en wil van de Almachtige God. Onze redding is begonnen met de bestemming of voorbeschikking (= predestinatie) van God. Dit is het fundament van onze verlossing, het doel van de uitverkiezing. Hij wil dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Heer Jezus. Dat is de uiteindelijke bedoeling, dat is Zijn verlangen.

Ik heb het begrip voorbeschikking of predestinatie altijd erg lastig gevonden. Ik dacht dat God hierdoor bewust een deel van de mensheid redde en een ander deel naar de hel stuurde. Maar door studie hierover heb ik wel een andere gedachte gekregen.

Daarnaast staat net zo goed in Gods Woord dat de mens een vrije wil heeft. De Bijbel leert ons, dat wij een vrije wil hebben en dat ieder persoonlijk een beslissing moet nemen om behouden te worden, anders is hij voor altijd verloren. We moeten geloven om gered te worden.
De combinatie vrije wil en predestinatie is naar mijn idee niet een eenvoudige combinatie en ook lastig te begrijpen. En toch worden beide dingen duidelijk in Gods Woord geleerd. Want de uitverkiezing verwerpen, maar wel vasthouden aan de vrije wil van de mens is een ontkenning van Gods soevereiniteit. Het aanvaarden van de waarheid der uitverkiezing en het verwerpen van de vrije wil van de mens is ook een ontkenning van wat Gods Woord zegt met Zijn uitnodiging aan allen: “Wie wil kome”.

Omdat God alles vanaf het begin weet, weet Hij ook vanaf het begin, wie zouden worden gered door voor Hem te kiezen. Hij kende van tevoren ieder, die ooit in de Heer Jezus Christus zou geloven. Hij wist ook van tevoren, wie niet zouden geloven. Dan kan er zeker geen bezwaar zijn tegen Gods verkiezing van hen, die zouden geloven, en niet een verkiezing van hen, die niet zouden geloven. Gods daden zijn rechtvaardig. Hij wil dat niemand verloren gaat.

Ik vond deze uitleg die ik ergens las wel duidelijk: Je zou de vrije wil en predestinatie kunnen met een trein, die rijdt over twee rails. De ene rail is soevereine genade, de andere de menselijke verantwoordelijkheid. Zij ontmoeten elkaar nooit, komen nooit samen, maar ze zijn beide nodig om de trein in het juiste spoor te houden. Neem de rail van de menselijke vrije wil weg en probeer slechts te rijden op de rail der verkiezing en je komt terecht in het ravijn van fatalisme, waarin God de één kiest om behouden te worden en de ander kiest om verloren te gaan. Verwissel het en neem de rail der soevereine verkiezing en genade weg en je komt terecht in de gracht der religie van menselijke werken en wordt een zelfverlosser. Houd je wielen op beide rails!

Romeinen 9 zegt heel veel over Gods soevereine genade. Terwijl hij het volk Israël gebruikt als voorbeeld, legt Paulus uit, dat God hen uitkoos, niet omdat zij superieur waren of in zich zelf uitblonken, maar omdat Hij zou openbaren, wat Gods genade kan doen met een uiterlijk onwaardig en opstandig volk. Precies zo is het toch met ieder mens persoonlijk, je kan het haast leggen naast de geschiedenis van het volk Israël.
God heeft de armen, de onwaardigen, de vuilen uitverkoren, zodat niemand ooit de mogelijkheid zou hebben om te roemen. Hij wil aantonen, wat de genade van God kan doen met de diepst gezonkenen, de slechtsten, opdat “geen vlees zou roemen in zich zelf”.


Laatst aangepast door
KATHY142
op donderdag 24 maart 2011, 21:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:00
 
ik laat me dan toch maar verleiden om een begin te maken het je duidelijk te maken;

allereerst zijn er meer vormen "uitverkiezing"/"voorkennis"/ "Goddelijk besluit".
- de Heere Jezus is uitverkoren om de zaligmaker te zijn;
jesaja 42;1 en 1 petrus 1;20
- de engelen die niet uit de hemel gevallen zijn, om Gods wil te doen.
1 timoteus 5;21
- bepaalde levensbestemmingen van mensen, zoals ambten bijv;
1 samuel 10;24, 1 samuel 16;17, johannes 6;70
- de uitverkoren mensen voor het eeuwig leven bij God in de hemel;
romeinen 8;28, 29. handelingen 13;48, lukas 10;20, efeze 1;4
efeze 3;11 2 timoteus 1;9

wat uiteindelijk mijn troost is uit de laatst genoemde verkiezing; van mensen die bij God mogen wonen?
- als mijn zaligheid uit mijzelf had moeten komen, was ik verloren gegaan
ik wilde het niet, mijn leven niet omvormen, en had verkeerde
denkbeelden van God; ik zag Hem als eisende God, niet als Liefdevolle
Vader.
- juist omdat God een eeuwig plan heeft, (het boek des Levens/de
uitverkiezing) is er voor ons mensen met ons zwarte hartje, en onze
verkeerde wil, de mogelijkheid om bij Hem te zijn.
- Hij vernieuwd onze wil, ons denken, opent ons hart om Zijn Woord te
ontvangen, schenkt ons Zijn liefde, vernieuwd ons, en al wat er nog
meer aan genadegaven zijn, ontvangen wij uit Zijn hand, omdat HIJ dat
in ons werkt, niet omdat wij zo stoer, verstandig en gelovig zijn, of
omdat wij zo graag wilden geloven.
- van begin tot eind, van alpha tot omega, zijn we dus afhankelijk van het
werk van de Heilige Geest, van het verlossende werk en de voorbede
van de Heere Jezus, en van het liefdevolle hart van God de Vader.
- zodra de Heilige Geest van ons wijkt, vallen wij gemakkelijker in
zonden, raken het gevoel van Gods liefdevolle aanwezigheid kwijt, en
raken wij aan onszelf overgeleverd, is mijn ervaring.

kortom;
in Hem vermag ik alles, van mijzelf kan ik niets.
van uitverkiezing, tot uiteindelijke verheerlijking, alles en alles is niet omdat ik van mijzelf zo goed gelovig ben, maar heb ik ontvangen uit Zijn Goddelijke hand, die mij vasthoud, mij leid, en mij Thuis zal brengen.


ik zie dus de leer van de uitverkiezing niet als lam slaan, maar als enorm troostrijk, chatuliem. Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 23 maart 2011, 19:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:19
 
kathy, mag ik even zeggen dat je het heel duidelijk en mooi hebt omschreven?
vooral het stukje van de trein op twee rails vind ik heel treffend en waar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:42
 
ja heb er ook weinig nog aan toe te voegen dames. well done.

verder zijn dit soort teksten ook wel behoorlijk duidelijk:

Mat 22,14
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.



hand 13
48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof; 49 en het woord des Heren verbreidde zich door het gehele land.


Laatst aangepast door
DAVID923
op woensdag 23 maart 2011, 19:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:49
 
HANNAH810 schreef:
ik laat me dan toch maar verleiden om een begin te maken het je duidelijk te maken;

allereerst zijn er meer vormen "uitverkiezing"/"voorkennis"/ "Goddelijk besluit".
- de Heere Jezus is uitverkoren om de zaligmaker te zijn;
jesaja 42;1 en 1 petrus 1;20
- de engelen die niet uit de hemel gevallen zijn, om Gods wil te doen.
1 timoteus 5;21
- bepaalde levensbestemmingen van mensen, zoals ambten bijv;
1 samuel 10;24, 1 samuel 16;17, johannes 6;70
- de uitverkoren mensen voor het eeuwig leven bij God in de hemel;
romeinen 8;28, 29. handelingen 13;48, lukas 10;20, efeze 1;4
efeze 3;11 2 timoteus 1;9

wat uiteindelijk mijn troost is uit de laatst genoemde verkiezing; van mensen die bij God mogen wonen?
- als mijn zaligheid uit mijzelf had moeten komen, was ik verloren gegaan
ik wilde het niet, mijn leven niet omvormen, en had verkeerde
denkbeelden van God; ik zag Hem als eisende God, niet als Liefdevolle
Vader.
- juist omdat God een eeuwig plan heeft, (het boek des Levens/de
uitverkiezing) is er voor ons mensen met ons zwarte hartje, en onze
verkeerde wil, de mogelijkheid om bij Hem te zijn.
- Hij vernieuwd onze wil, ons denken, opent ons hart om Zijn Woord te
ontvangen, schenkt ons Zijn liefde, vernieuwd ons, en al wat er nog
meer aan genadegaven zijn, ontvangen wij uit Zijn hand, omdat HIJ dat
in ons werkt, niet omdat wij zo stoer, verstandig en gelovig zijn, of
omdat wij zo graag wilden geloven.
- van begin tot eind, van alpha tot omega, zijn we dus afhankelijk van het
werk van de Heilige Geest, van het verlossende werk en de voorbede
van de Heere Jezus, en van het liefdevolle hart van God de Vader.
- zodra de Heilige Geest van ons wijkt, vallen wij gemakkelijker in
zonden, raken het gevoel van Gods liefdevolle aanwezigheid kwijt, en
raken wij aan onszelf overgeleverd, is mijn ervaring.

kortom;
in Hem vermag ik alles, van mijzelf kan ik niets.
van uitverkiezing, tot uiteindelijke verheerlijking, alles en alles is niet omdat ik van mijzelf zo goed gelovig ben, maar heb ik ontvangen uit Zijn Goddelijke hand, die mij vasthoud, mij leid, en mij Thuis zal brengen.


ik zie dus de leer van de uitverkiezing niet als lam slaan, maar als enorm troostrijk, chatuliem. Verlegen lachende smiley

Dank je wel voor deze inkijk. Dus het fatalisme zou eigenlijk vertrouwen moeten zijn...en de Liefde zou je niet opgedrongen moeten worden, maar vrijwillig aanvaard.
De kern van de ruzie tussen Gomarius en Arminius was: is de mens in staat Gods genade te weerstaan. Het antwoord zou dan moeten zijn zowel ja als nee...Net zoals met andere theologieën zie je heel snel dat men extreme standpunten inneemt, terwijl het vaak maar één onderdeel van Gods Liefde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:57
 
HANNAH810 schreef:
kathy, mag ik even zeggen dat je het heel duidelijk en mooi hebt omschreven?
vooral het stukje van de trein op twee rails vind ik heel treffend en waar.

Dank je wel Hannah, maar jij hebt het ook goed omschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:34
 
CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk zie ik alleen maar een negatieve meerwaarde van dit theologisch denken. Het beïnvloedt je Godsbeeld negatief, het geeft een fatalistische houding en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.

Kun je mij aangeven wat voor positiefs je in deze leer ziet???

Waar haal je die negatieve gedachte nu weer vandaan? Lijkt wederom op een invulling van een buitenstaander. Al meermalen in discussies in het verleden aangegeven dat uitverkiezing iets anders is dan het willekeurig uit een prullenbak vissen van een aantal proppen papier die er in liggen. Dat zou het systeem bizar maken inderdaad. Maar dat is niet wat de uitverkiezing leert. De uitverkiezing leert wat Johannes 3:16 heel bondig samenvat:
wie Jezus aanneemt en vasthoudt, mag eeuwig met God leven!

Waar zie je dan nog iets negatiefs Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 23 maart 2011, 21:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:57
 
HENK710 schreef:
Waar haal je die negatieve gedachte nu weer vandaan? Lijkt wederom op een invulling van een buitenstaander. Al meermalen in discussies in het verleden aangegeven dat uitverkiezing iets anders is dan het willekeurig uit een prullenbak vissen van een aantal proppen papier die er in liggen. Dat zou het systeem bizar maken inderdaad. Maar dat is niet wat de uitverkiezing leert. De uitverkiezing leert wat Johannes 3:16 heel bondig samenvat:
wie Jezus aanneemt en vasthoudt, mag eeuwig met God leven!

Waar zie jij in Joh. 3:16 staan "en wie vasthoudt" mag eeuwig leven met God ?? Jouw aanvulling aangaande Joh. 3:16 is dus niet correct ....

Waar zie je dan nog iets negatiefs Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 22:00
 
CROSSROAD317 schreef:
Waar zie jij in Joh. 3:16 staan "en wie vasthoudt" mag eeuwig leven met God ?? Jouw aanvulling aangaande Joh. 3:16 is dus niet correct ....

Er wordt in Johannes 3 gesproken over geloven in Jezus. Geloven omvat meer dan aannemen alleen, vandaar deze vertaling, gebaseerd op het totale evangelie Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 23 maart 2011, 22:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 22:02
 
HENK710 schreef:
Er wordt in Johannes 3 gesproken over geloven in Jezus. Geloven omvat meer dan aannemen alleen, vandaar deze vertaling, gebaseerd op het totale evangelie Knipoog smiley


Dan verbind je er dus nog een voorwaarde aan .... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 22:10
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan verbind je er dus nog een voorwaarde aan .... Twijfelende smiley

Ik niet...God zet er zelf een voorwaarde in. Alleen is het aanbod er wel onvoorwaardelijk voor iedereen. Of je erin deelt is afhankelijk van het antwoord...daar is God vrij duidelijk in, lijkt me!

Laat ik anders nog een keer een gelijkenis maken om de uitverkiezing duidelijk te maken, zodat dit stukje ook nu mogelijk (weer) helder wordt. Zie het leven als een moeras waar we in weg dreigen te zakken als mensen. God reikt ons Zijn Hand (Jezus) om vast te pakken en ons te redden van het wegzinken. Die Hand reikt Hij iedereen aan. Degenen die die Hand weten vast te pakken en vast te houden, zullen vaste grond onder de voeten krijgen. Doordat je wel wat nat en glibberig bent van al dat drassige moerasspul, vraagt dit wel oplettendheid. God zal er echter ook alles aan doen om de handen die Zijn Hand vastpakken ook vast te houden. Dat is de uitverkiezing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 22:53
 
HENK710 schreef:
Waar haal je die negatieve gedachte vandaan? Lijkt op een invulling van een buitenstaander. Al in discussies in het verleden aangegeven dat uitverkiezing iets anders is dan het willekeurig uit een prullenbak vissen van een aantal proppen papier die er in liggen. Dat zou het systeem bizar maken inderdaad. Maar dat is niet wat de uitverkiezing leert. De uitverkiezing leert wat Johannes 3:16 heel bondig samenvat:
wie Jezus aanneemt en vasthoudt, mag eeuwig met God leven!

Waar zie je dan nog iets negatiefs Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit



volgens mij heeft chatuliem daar ruimschoots antwoord op gegeven om 19.47 henk; even over t hoofd gezien misschien?


Laatst aangepast door
HANNAH810
op donderdag 24 maart 2011, 09:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 23:02
 
HENK710 schreef:
Ik niet...God zet er zelf een voorwaarde in. Alleen is het aanbod er wel onvoorwaardelijk voor iedereen. Of je erin deelt is afhankelijk van het antwoord...daar is God vrij duidelijk in, lijkt me!

Laat ik anders nog een keer een gelijkenis maken om de uitverkiezing duidelijk te maken, zodat dit stukje ook nu mogelijk (weer) helder wordt. Zie het leven als een moeras waar we in weg dreigen te zakken als mensen. God reikt ons Zijn Hand (Jezus) om vast te pakken en ons te redden van het wegzinken. Die Hand reikt Hij iedereen aan. Degenen die die Hand weten vast te pakken en vast te houden, zullen vaste grond onder de voeten krijgen. Doordat je wel wat nat en glibberig bent van al dat drassige moerasspul, vraagt dit wel oplettendheid. God zal er echter ook alles aan doen om de handen die Zijn Hand vastpakken ook vast te houden. Dat is de uitverkiezing!


dat betekend dus dat je er anders over denkt dan ik, henk;
wij dreigen naar mijn idee niet te zakken; wij zijn/liggen reddeloos verloren, mits wij gered worden

waar wij niet kunnen vastpakken, geeft Hij ons de kracht.

waar wij niet kunnen volharden, geeft hij de moed.

God zal er niet alles aan doen om ons vast te houden; God houd ons vast; geen enkele twijfel mogelijk! Hij doet namelijk wat Hij zegt.

hoe ruim en troostrijk is Gods evangelie en genade!!
niet ons doen, ons werken, en ons volharden; maar ALLES EN ALLES uit Hem.als er een paar milimeter van mijn kant zou moeten komen, kon het nog wel eens flink misgaan (lees; ging het onherroepelijk mis)
nu ligt mijn zaligheid in Zijn handen; en mag ik eenvoudig vertrouwen, dat "Hij het (aan-)deel, dat Hij voor mij heeft weggelegd, zal bewaren (voor me) tot de jongste dag"; de dag dat Hij terugkomt, om mij op te nemen in Zijn heerlijkheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 09:35
 
HENK710 schreef:
Ik niet...God zet er zelf een voorwaarde in. Alleen is het aanbod er wel onvoorwaardelijk voor iedereen. Of je erin deelt is afhankelijk van het antwoord...daar is God vrij duidelijk in, lijkt me!

Laat ik anders nog een keer een gelijkenis maken om de uitverkiezing duidelijk te maken, zodat dit stukje ook nu mogelijk (weer) helder wordt. Zie het leven als een moeras waar we in weg dreigen te zakken als mensen. God reikt ons Zijn Hand (Jezus) om vast te pakken en ons te redden van het wegzinken. Die Hand reikt Hij iedereen aan. Degenen die die Hand weten vast te pakken en vast te houden, zullen vaste grond onder de voeten krijgen. Doordat je wel wat nat en glibberig bent van al dat drassige moerasspul, vraagt dit wel oplettendheid. God zal er echter ook alles aan doen om de handen die Zijn Hand vastpakken ook vast te houden. Dat is de uitverkiezing!


Jij kwam toch met Joh. 3:16 als voorbeeld en de aanvulling daarop .... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 09:50
 
HANNAH810 schreef:
dat betekend dus dat je er anders over denkt dan ik, henk;
wij dreigen naar mijn idee niet te zakken; wij zijn/liggen reddeloos verloren, mits wij gered worden

waar wij niet kunnen vastpakken, geeft Hij ons de kracht.

waar wij niet kunnen volharden, geeft hij de moed.

God zal er niet alles aan doen om ons vast te houden; God houd ons vast; geen enkele twijfel mogelijk! Hij doet namelijk wat Hij zegt.

hoe ruim en troostrijk is Gods evangelie en genade!!
niet ons doen, ons werken, en ons volharden; maar ALLES EN ALLES uit Hem.als er een paar milimeter van mijn kant zou moeten komen, kon het nog wel eens flink misgaan (lees; ging het onherroepelijk mis)
nu ligt mijn zaligheid in Zijn handen; en mag ik eenvoudig vertrouwen, dat "Hij het (aan-)deel, dat Hij voor mij heeft weggelegd, zal bewaren (voor me) tot de jongste dag"; de dag dat Hij terugkomt, om mij op te nemen in Zijn heerlijkheid.


Hoezo kunnen wij niet vastpakken? Als Hij zijn hand naar jou uitstrekt zul jij die toch moeten aangrijpen. Hier staan meerdere voorbeelden van in de bijbel, ik zal er 1 citeren (NBV)
Matt. 11:25 In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. 26 Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Verder in Johannes 4, het gesprek met de Samaritaanse vrouw; Jezus vertelt haar over het Levend water en biedt haar dit aan, de vrouw neemt het aan door te zeggen geef mij van dit Levende water

Het is dus wel degelijk zo dat je het moet aanpakken als het je gegeven wordt, anders sta je nog met lege handen ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 13:09
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoezo kunnen wij niet vastpakken? Als Hij zijn hand naar jou uitstrekt zul jij die toch moeten aangrijpen. Hier staan meerdere voorbeelden van in de bijbel, ik zal er 1 citeren (NBV)
Matt. 11:25 In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. 26 Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Verder in Johannes 4, het gesprek met de Samaritaanse vrouw; Jezus vertelt haar over het Levend water en biedt haar dit aan, de vrouw neemt het aan door te zeggen geef mij van dit Levende water

Het is dus wel degelijk zo dat je het moet aanpakken als het je gegeven wordt, anders sta je nog met lege handen ....

Daar heb je dus een punt, in hoeverre kan de mens Zijn aanbod weigeren? In deze denkwijze kan het dus niet, want de mens is niet in staat Gods genade te weerstaan.
Dan is het maar een kleine stap om te denken dat God slechts aan degene die Hij uitverkoren heeft Zijn genade aanbiedt. Ik geloof dat Gods genade voor iedereen is, en dat de mens in staat is dat af te wijzen. Net zoals ze in het paradijs tegen Hem kozen, kunnen wij dat ook doen. (niet aan te bevelen overigens).

Zelf geloof ik dat er een middenweg is. En ik zie dat ook in de bovenstaande bijdragen. God geeft Zijn genade, en wij mogen ja zeggen op deze genade. Ik ben noch Arminiaan noch Gomarist..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 13:50
 
en toch; als dat aanpakken niet wil lukken, zoals bij de man met de verdorde hand, zie je dat de Heere Jezus zegt; strek uw hand uit!

dus bij onmacht van de man met de verdorde hand, geeft de Heere Jezus de verdorde hand zelfs nog de kracht om zich uit te strekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:47
 
Ik geloof dat de mens een vrije wil heeft en wel degelijk nee kan zeggen tegen Gods genade aanbod. Ik geloof ook dat Gods genade aanbod voor ieder mens is, daar twijfel ik geen moment aan. God steekt Zijn hand uit, maar de mens moet wel zelf tot Hem willen komen, hij moet geloven en hij moet gered willen worden.

Als God geen Soeverein was, dan kon Hij geen absolute God zijn. God is eeuwig, God is tijdloos. Hij kent geen verleden en geen toekomst. Hij leeft in een eeuwig heden. Hij bestaat van eeuwigheid af vóór er tijd was. Daarom zijn bij God alle toekomstige dingen alsof zij reeds gebeurd zijn. God is ook alwetend. Hij kent ieder ding, verleden, heden en toekomst. Hij kent het aantal haren van je hoofd, Hij kent iedere mus, die op de grond valt. Vanaf de eeuwigheid in het verleden kent Hij ieder detail dat ooit zou gebeuren in de eeuwigheden van de toekomst. Hoe zou Hij anders de dingen kunnen plannen? God moet alwetend zijn, alle dingen kennen, anders houdt Hij op een soevereine God te zijn. Als Hij niet alwetend was, dan konden we Hem niet vertrouwen, want Hij zou door allerlei gebeurtenissen kunnen worden verrast, die Hij niet van tevoren had geweten. God kent geen enkele verandering, Hij leeft niet uit het toeval, maar naar Zijn doel.

God heeft geen groepje mensen uitverkoren om de rest verloren te laten gaan. God is soeverein en weet wie nee en wie ja gaan zeggen. Ik geloof dat iedereen mag komen tot God. Niemand hoeft zich te verontschuldigen en niemand heeft een excuus.

Pas als wij Hem aannemen en geloven dan zijn wij in Christus, eerst komt Christus en dan komen wij pas. Dus als je in Hem bent, Hij is namelijk de Uitverkorene, dan ben je IN Hem uitverkoren.
Efeze 1:4: Gelijk Hij Christus heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld.
Dus een IEDER die het evangelie aanneemt is dan IN Christus en DAARDOOR is hij uitverkoren, want Christus is de Uitverkorene.
Tegen zoiets moois en zoveel genade wil je toch geen nee zeggen.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.


Laatst aangepast door
KATHY142
op donderdag 24 maart 2011, 15:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:58
 
HANNAH810 schreef:
en toch; als dat aanpakken niet wil lukken, zoals bij de man met de verdorde hand, zie je dat de Heere Jezus zegt; strek uw hand uit!

dus bij onmacht van de man met de verdorde hand, geeft de Heere Jezus de verdorde hand zelfs nog de kracht om zich uit te strekken.

Toch is het kiezen volgens mij Hannah, net zoals een man en een vrouw die met elkaar getrouwd zijn elke dag weer voor elkaar kiezen...
Ik vind dat er soms te gemakkelijk vanuit wordt gegaan...het is ook wat wij er mee doen; het is en blijft een relatie met God... en nee je hoeft m.i. niet bang te zijn, want je mag vertrouwen, maar de mens heeft wel degelijk ook zelf een aandeel daar in , ben ik althans van mening.

En nog iets... ik hoor over een plan en dat alles al vast zou staan... ook daarin is de weg die God met ons mensen gaat een relatie.
Als alles al vast zou staan was het volk uit Egypte weliswaar verlost en weggetrokken uit de slavernij maar was het nooit in het beloofde land aangekomen... immers Mozes' gebed was het dat God van Zijn oorspronkelijke plan afzag... Mozes die God er ook op wees dat Abraham een talrijk nageslacht zou krijgen... en het volk in het geval dat God zijn oorspronkelijke plan zou uitvoeren, slechts was weggetrokken uit het slavernijland Egypte, maar er dan niet verteld kon worden dat God hen ook gered had.
Wat een bijzondere gebeurtenis, en wat mooi om te lezen dat God zo met Mozes wilde omgaan...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 24 maart 2011, 16:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:53
 
hoe lezen jullie een tekst als deze?

:

rom 8:

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:37
 
DAVID923 schreef:
hoe lezen jullie een tekst als deze?

:

rom 8:

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Wat er staat of eigenlijk waar Paulus hierover verteld is de bestemming van diegene die geloven. Paulus heeft het hier over het doel van onze redding.
"bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld Zijns Zoons, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broederen".
Hij wil dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Here Jezus.
Verder verteld Paulus over de volgorde en hoe de redding in zijn werk gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 12:14
 
kort maar krachtig:

http://www.youtube.com/watch?v=GazlhAyVXPA&feature=related
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3