ChristianMatch
 


Forum

eigen bijdrage aan je eigen kerk
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SAVANTI576





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 19:47
 
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maadelijks ?


Laatst aangepast door
SAVANTI576
op woensdag 6 juli 2011, 19:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 19:54
 
ik niet.


niks.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 20:01
 
SAVANTI576 schreef:
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maagdelijks ?



beetje jammer Saafi dat jij een ondoorbroken stroom topics op dit forum plempt met als enige inhoud een vraag zonder je eigen positie in die vraag erbij te zetten.
als je niet in details wil treden, zet er dan het woordje "ook" of juist "ook niet" erbij.

op deze manier kom je over als een ouwe nieuwsgierige tante Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

enne... hoeveel ik maandelijks of per kwartaal of jaarlijks bijdraag gaat je niet aan Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA695





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 20:19
 
SAVANTI576 schreef:
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maadelijks ?

hallo Savanti

Ik begrijp je vragen wel hoor
Ik betaal niets ik krijg geld van de kerk om van te leven

lieve groet anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 21:39
 
SAVANTI576 schreef:
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maadelijks ?

Ik denk dat het geven van tienden een Bijbelse begrip is. En mag je discussieren of dat van het netto of bruto salaris is.

Momenteel bevind ik me in een financieel niet zo'n gunstige situatie (tijdelijk hoop ik) om echt de tienden te geven, maar ik geef mijn bijdrage op een andere manier, door het kopen en ter beschikking stellen van apparatuur.
En momenteel zelf mijn huis. Na een crash is een kleine huisgemeente overgebleven die in mijn huis samenkomt voor de dienst, bidstond en studie-avonden.

Maar behalve het geld is het belangrijk om ook op praktische wijze een bijdrage aan de kerk/gemeente te leveren.
Helpen bij de koffie, schoonmaken van het gebouw, het ophalen van mensen die slecht te been zijn. De ouderen in de gemeente helpen bij de boodschappen of huishouden. En nog veel meer......

Ik geloof het horen bij een kerk/gemeente meer is dan alleen op zondag te zingen en de preek te horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 23:07
 
laat je linkerhand niet zien wat je rechterhand geeft....zoiets toch?
ik grabbel gewoon uit de geldpot en doe dat in de collectezak.

geen idee dus Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juli 2011, 17:00
 
De Heere God heeft de blijmoedige gever lief.

Beproeft Mij daar toch mee, zegt de Heere, dan zal ik de sluizen van de hemel voor jullie openen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juli 2011, 18:02
 
ROADY641 schreef:
De Heere God heeft de blijmoedige gever lief.

Beproeft Mij daar toch mee, zegt de Heere, dan zal ik de sluizen van de hemel voor jullie openen.

Klopt..maar daar staat niet bij dat je het perse aan de kerk moet geven. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om je `tienden`te geven lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juli 2011, 18:06
 
ROADY641 schreef:
De Heere God heeft de blijmoedige gever lief.

Beproeft Mij daar toch mee, zegt de Heere, dan zal ik de sluizen van de hemel voor jullie openen.

de tweede tekst die je noemt kun je volgens mij in jesaja terugvinden, en al is het een prachtige tekst; hij gaat over het losmaken van knopen van onrecht, en het weldoen aan medemensen......... Knipoog smiley
niet over het geven van tienden aan de kerkelijke gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ADELAAR559





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juli 2011, 18:24
 
SAVANTI576 schreef:
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maadelijks ?



Ik vind dat je moet geven wat je kunt geven, maar dat je het jezelf niet perse te makkelijk hoeft te maken.
Hoe snel zeggen we niet dat we iets niet kunnen missen? Hoe snel 'wimpelen' we het geven van geld niet af?
Kijk.... als je het geld niet hebt, heb je het niet, das makkelijk zat. Maar kritisch kijken wat je met je geld doet is niet onverstandig (ik denk dat dit ook 1 van de redenen is waarom God onze tienden vraagt).

Ikzelf ben in de fortuinlijke positie dat ik gelukkig 10% kan geven, maar begrijp ook goed dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Kun je echter niet financieel je tienden teruggeven aan God, is het wellicht mogelijk om dit op een andere manier te doen.

Ik ben niet altijd in deze positie geweest en in het verleden kon ik maar iets van 5% geven in de vorm van geld. De overige 5% heb ik toen terug gegeven in de vorm van lichamelijke inspanning. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan voor God.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn bijdrage

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 06:48
 
HANNAH810 schreef:
de tweede tekst die je noemt kun je volgens mij in jesaja terugvinden, en al is het een prachtige tekst; hij gaat over het losmaken van knopen van onrecht, en het weldoen aan medemensen......... Knipoog smiley
niet over het geven van tienden aan de kerkelijke gemeente.

Maleachi 3:8
Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.

2 Kor 9:8
(Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. 7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn,

Voor mezelf haal ik de les eruit:
Wees niet gierig, maar geef maar als je durft. En als je durft te geven, dan zorgt God er wel voor dat je nooit tekort komt. Ik kan alleen maar zeggen dat God Zijn belofte nakomt. Het is ook wel logisch, want als je veel durft te geven, ga je een beetje op God zelf lijken... (die immers ALLES wat Hij had, weggaf...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 08:31
 
je hebt gelijk, roady; Verlegen lachende smiley
de tekst die ik bedoelde staat in jesaja 58;

dan zal uw licht voortbreken als de dageraad, en uw genezing zal snellijk uitspruiten en de HEERE zal u gedurig leiden.

een mooie zegen, maar toch wel heel wat anders!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VIJFNUL285





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 13:17
 
Ach, denk dat iedereen wel een financiele bijdrage aan de kerk kan schenken.

Er was een rijk stel,miljardairs. Ze schonken de kerk een bedrag van maar liefst 1.000.000 euro.

Er was ook een arm echtpaar die nog maar 3 euro bezat. Ze schonken de kerk 2,50 euro en hielden zelf 50 cent om er een half brood van te kopen. Ze deelden het halve brood met mensen die het nog minder hadden getroffen dan henzelf.

Welk van deze twee voorbeelden zaait, relatief, karig.


Laatst aangepast door
VIJFNUL285
op vrijdag 8 juli 2011, 13:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 14:12
 
Denk dat dat het ook is...!!!!

Denk aan dat muntstuk van die weduwe uit de Bijbel...

Ik denk ook zolang we nog naar verre oorden op vakantie kunnen...de allernieuwste mobiele telefoons willen....de grootste LCD schermen....en wat al niet meer...Dan kunnen we...nee dan mogen we zeker onze bijdrage leveren aan de kerk.

En is dat moeilijk...dan kunnen we zeker nog op allerlei andere punten..een bijdrage leveren door vrijwilligerswerk aan te bieden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 15:56
 
ZEELAND736 schreef:
Denk dat dat het ook is...!!!!

Denk aan dat muntstuk van die weduwe uit de Bijbel...

Ik denk ook zolang we nog naar verre oorden op vakantie kunnen...de allernieuwste mobiele telefoons willen....de grootste LCD schermen....en wat al niet meer...Dan kunnen we...nee dan mogen we zeker onze bijdrage leveren aan de kerk.

En is dat moeilijk...dan kunnen we zeker nog op allerlei andere punten..een bijdrage leveren door vrijwilligerswerk aan te bieden...

Maar.........de kerk wil ook de nieuwste beamer,de mooiste verbouwing,dure sprekers etc......ik kies mijn doelen liever zelf,ik begrijp bijv ook niet waarom ik de reis van world servants mee op zou moeten brengen("werken aan jezelf" kan ook op eigen kosten) terwijl hun buurvrouw in dezelfde kerkbank geen geld heeft om koffie voor haar visite te kopen........

Dus betaal ik wat nodig is om de kerk draaiende te houden en bepaal ik de rest zelf Engeltje smiley Klinkt hard maar ik ben een realist,geen idealist Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 18:28
 
LEANNE226 schreef:
Maar.........de kerk wil ook de nieuwste beamer,de mooiste verbouwing,dure sprekers etc......ik kies mijn doelen liever zelf,ik begrijp bijv ook niet waarom ik de reis van world servants mee op zou moeten brengen("werken aan jezelf" kan ook op eigen kosten) terwijl hun buurvrouw in dezelfde kerkbank geen geld heeft om koffie voor haar visite te kopen........

Dus betaal ik wat nodig is om de kerk draaiende te houden en bepaal ik de rest zelf Engeltje smiley Klinkt hard maar ik ben een realist,geen idealist Knipoog smiley


Hier herken ik me wel in Lea.
zelfs bij de collectes tijdens de dienst neem ik soms de beslissing in 1 van de zakjes niets te doen, of juist wat extra.
dat zie ik toch n beetje als nadeel van de pkn... ze steunen toch organisaties waar ik absoluut tegen ben.
het gaat me te ver om de pkn politiek links te noemen maar ik kom toch vrij linkse cluppies tegen bij de collectedoelen.
ik weiger bijvoorbeeld om anti-israel organisaties via een omweg te steunen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNA879





Berichten: 34

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juli 2011, 19:40
 
ANNETTE792 schreef:
Klopt..maar daar staat niet bij dat je het perse aan de kerk moet geven. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om je `tienden`te geven lijkt me.
Helemaal mee eens, Annette - je kunt zelfs een stap verder gaan: vlg de wet van Mozes hoefden de Joden maar 1/3 van hun giften aan "de priesters" te geven ..... van in totaal 30%!!! (leuk is het, dat ze óók 1/3 aan jezelf MOESTEN besteden Lachende smiley De 3e 10% was dacht ik voor de arme bestemd)
Heb op't moment de betreffende tekstverwijzingen niet bij de hand, maar als je wilt kan ik nog wel's een keertje gaan zoeken. In denk dat't vnl Leviticus was, mn de gedeelten over de 3 grote feesten.
Net als bij de tekst uit Maleachi is ook hier de vraag, in hoeverre Oud-Testamentische teksten voor ons gelden, maar ikzelf denk in dit geval: als ZIJ toen al zoveel gaven, zouden wij die in Jezus zoveel rijker zijn dan niet méér willen geven? De afgelopen jaren zat ik vaak vér onder wat we in Ned. als minimum-loon beschouwen, maar gelukkig is zoveel procent van erg weinig ook maar een heel klein beetje Knipoog smiley En op één of andere (vreemde?) manier kwam ik zelf nóóit tekort!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juli 2011, 09:30
 
HANNAH810 schreef:
je hebt gelijk, roady; Verlegen lachende smiley
de tekst die ik bedoelde staat in jesaja 58;

dan zal uw licht voortbreken als de dageraad, en uw genezing zal snellijk uitspruiten en de HEERE zal u gedurig leiden.

een mooie zegen, maar toch wel heel wat anders!

Een hele mooie belofte die de Here God ons hier aanrijkt.

Thanx Hannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 22:23
 
PIETER649 schreef:
ik weiger bijvoorbeeld om anti-israel organisaties via een omweg te steunen.

Hallo Pieter
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: donderdag 14 juli 2011, 20:51
 
SAVANTI576 schreef:
wie betaalt een eigen bijdrage aan zijn eigen kerk ?


hoeveel betaal jij maadelijks ?

Hee joh, vraag ff aan iedereen om z'n bankrekeningnummer en het saldo! Als er iemand met 6 nullen tussen zit moet je ff waarschuwen, wil je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: donderdag 14 juli 2011, 20:53
 
PIETER649 schreef:
beetje jammer Saafi dat jij een ondoorbroken stroom topics op dit forum plempt met als enige inhoud een vraag zonder je eigen positie in die vraag erbij te zetten.
als je niet in details wil treden, zet er dan het woordje "ook" of juist "ook niet" erbij.

op deze manier kom je over als een ouwe nieuwsgierige tante Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

enne... hoeveel ik maandelijks of per kwartaal of jaarlijks bijdraag gaat je niet aan Lachende smiley

WHAHAHAHA! LOL! Pracht antwoord! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 09:57
 
Tegenwoordig pinnen we meer dan met munten betalen
Hoe zit dat nou in de kerk? Straks pinnen of chippen?
er bestaat wel mobiele pinautomaat.
Collectebonnen is wel makkelijker, maar nadeel is dat deze niet geschikt bij andere kerken.

Ik heb nog niks gehoord van Savanti over zijn eigen mening van elke topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 13:57
 
HERMAN388 schreef:
Tegenwoordig pinnen we meer dan met munten betalen
Hoe zit dat nou in de kerk? Straks pinnen of chippen?
er bestaat wel mobiele pinautomaat.
Collectebonnen is wel makkelijker, maar nadeel is dat deze niet geschikt bij andere kerken.

Ik heb nog niks gehoord van Savanti over zijn eigen mening van elke topic.


Ik maak maandelijks een vast bedrag over (rond de 10% van mijn netto inkomen), en wat ik zondags in de collecte zak doe is afhankelijk van hoeveel contant geld ik in mijn portemonnee heb ...

Wat zijn trouwens collecte bonnen ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 17:02
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik maak maandelijks een vast bedrag over (rond de 10% van mijn netto inkomen), en wat ik zondags in de collecte zak doe is afhankelijk van hoeveel contant geld ik in mijn portemonnee heb ...

Wat zijn trouwens collecte bonnen ??


Collectebonnen.....daar kan ik je een antwoord op geven.
Wij gebruiken ze nl. ook in de gemeente.
dat zijn bonnetjes die je vooraf koopt. Meestal koop je die voor een paar maanden tegelijk. Bij ons zijn het bonnetjes van € o,60 op vellen van 30 stuks. Het voordeel voor de kerk is dat ze het geld eerder binnen hebben , wat de mensen er mee doen is hun een zorg.
Tevens zit er een kwitantie bij zodat het aftrekbaar is van de belasting .
Valt nl. onder de giften. Bij de kerk is het er om te doen dat de mensen dus iets meer geven ( teruggave van de belasting) zonder dat het de mensen meer kost. En ze hoeven niet iedere week het collectegeld te gaan storten bij de bank , wat tegenwoordig ook nog geld kost.
Voordeel voor de mensen , vooral ook voor gezinnen met kinderen.....je hoeft de week ervoor niet eerst klein geld op te sparen voor de collecte.
Collectegeld altijd bij de hand.
Voor degenen die er niet voor zijn , gewoon contant geld wordt ook geaccepteerd.

Even heel beknopt .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 22:25
 
VISSER278 schreef:
Even heel beknopt .

Hallo Visser
Dit is perfect uit gelegt
Ook bij ons is dit niet van toepassing maar ik heb het in Arnhem wel mee gemaakt.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 22:35
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Visser
Dit is perfect uit gelegt
Ook bij ons is dit niet van toepassing maar ik heb het in Arnhem wel mee gemaakt.
Sjalom.
Martin


Ik zelf, persoonlijk, vind het ideaal. Gewoon contant geld gaar er steeds verder uit. Hoe vaak maak je het niet mee, dat als je in de winkel komt, dat ze ook bij kleine bedragen, dat ze vragen of je wilt pinnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 00:01
 
VISSER278 schreef:
Collectebonnen.....daar kan ik je een antwoord op geven.
Wij gebruiken ze nl. ook in de gemeente.
dat zijn bonnetjes die je vooraf koopt. Meestal koop je die voor een paar maanden tegelijk. Bij ons zijn het bonnetjes van € o,60 op vellen van 30 stuks. Het voordeel voor de kerk is dat ze het geld eerder binnen hebben , wat de mensen er mee doen is hun een zorg.
Tevens zit er een kwitantie bij zodat het aftrekbaar is van de belasting .
Valt nl. onder de giften. Bij de kerk is het er om te doen dat de mensen dus iets meer geven ( teruggave van de belasting) zonder dat het de mensen meer kost. En ze hoeven niet iedere week het collectegeld te gaan storten bij de bank , wat tegenwoordig ook nog geld kost.
Voordeel voor de mensen , vooral ook voor gezinnen met kinderen.....je hoeft de week ervoor niet eerst klein geld op te sparen voor de collecte.
Collectegeld altijd bij de hand.
Voor degenen die er niet voor zijn , gewoon contant geld wordt ook geaccepteerd.

Even heel beknopt .


Maak je dan niet maandelijks een vast bedrag over, naast de bonnen voor de collecte?? Is ook aftrekbaar van de belasting trouwens ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNE589





Berichten: 74

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 00:08
 
CROSSROAD317 schreef:
Maak je dan niet maandelijks een vast bedrag over, naast de bonnen voor de collecte?? Is ook aftrekbaar van de belasting trouwens ...
Staat bij mij los van elkaar. Ik betaal een vaste bijdrage, en daarnaast de collectebonnen zodat je niet zit te klungelen met kleingeld.
Bij ons kun je ze krijgen in verschillende bedragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 10:05
 
Rare collectebonnen te koop bij PKN in N-L: 0,60 of 0,70 of 0,80, vel van 20 bonnen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 12:00
 
HERMAN388 schreef:
Tegenwoordig pinnen we meer dan met munten betalen
Hoe zit dat nou in de kerk? Straks pinnen of chippen?
er bestaat wel mobiele pinautomaat.
Collectebonnen is wel makkelijker, maar nadeel is dat deze niet geschikt bij andere kerken.

Ik heb nog niks gehoord van Savanti over zijn eigen mening van elke topic.



Savanti is van cm verwijderd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3