ChristianMatch
 


Forum

Tongentaal, een gave of niet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:24
 
ROADY641 schreef:
Bijbelse werkelijkheid he Knipoog smiley


even een correctie: jouw bijbelse werkelijkheid, significant verschil........ Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:39
 
WILLEMIJN232 schreef:
even een correctie: jouw bijbelse werkelijkheid, significant verschil........ Knipoog smiley

Lees jij nooit in Gods Woord zeker....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:40
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe komt het nu dat het vrijwel alleen in Pinkstergemeentes voorkomt? In een refokerk zul je het niet zo gauw zien denk ik......heb ik in ieder geval nooit gehoord en gezien.....
Dat is dus niet zo. Er wordt in onze kringen aandacht aan besteed, maar ik kan me een conferentie herinneren die geleid werd door Britse Presbyterianen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:40
 
ROADY641 schreef:
Lees jij nooit in Gods Woord zeker....


nee, ik doe aan yoga.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:50
 
WILLEMIJN232 schreef:
nee, ik doe aan yoga.... Knipoog smiley

Joh, vertel?


Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 19:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
nee, ik doe aan yoga.... Knipoog smiley


rechtsdraaiend of linksdraaiend? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 19:32
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.




Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? Knipoog smiley hollandse nuchterheid he? Engeltje smiley

en wat ik me ook afvraag; wie vertaalt al die klanken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 19:33
 
..

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 19 september 2011, 19:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 19:38
 
HANNAH810 schreef:
en wat ik me ook afvraag; wie vertaalt al die klanken?
in een persoonlijk gebed hoeft dat toch niet, dat is iets tussen jou en God. Paulus maakt ook een duidelijk verschil tussen persoonlijk gebed en hardop uitspreken, maar hij voegt er wel aan toe dat hij meer dan anderen in tongen bidt.
1 Kor14 schreef:
Dus wat moet ik doen? Ik moet bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand; ik moet zingen met mijn geest, maar ook met mijn verstand. 16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat. 18 Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:07
 
In het zelfde stuk staat ook dat vrouwen dienen te zwijgen dus vrouwen mogen geen eens in tongen praten maak ik er uit op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.




Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? Knipoog smiley hollandse nuchterheid he? Engeltje smiley



Dat dachten ze toen ook , toen met Pinksteren de HG werd uitgestort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:25
 
MARISKA601 schreef:
In het zelfde stuk staat ook dat vrouwen dienen te zwijgen dus vrouwen mogen geen eens in tongen praten maak ik er uit op.
tja, je kunt er een behoorlijk zootje van maken zo. Verwacht je nu een echt antwoord van me?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:30
 
PIETER649 schreef:
Ik heb na ampel beraad besloten hier een verklaring af te leggen...

In het verleden zat ik ooit ook bij een gemeente waar tongentaal gebruikt werd, dus ik heb ervaring als toehoorder hetgeen niet iedereen kan zeggen.

Ten eerste is mijn mening dat het spreken in andere tongen niets meer of minder was dan het vermogen dat de Heilige Geest gaf aan degenen die er tijdens de uitstorting bij waren om in andere, BESTAANDE, talen het evangelie te kunnen verkondigen.
Je kunt dan denken aan bijv. egyptisch, grieks, romeins of een ander arabisch dialect.
Dat blijkt ook uit datzelfde bijbelgedeelte waar gesproken word over vreemdelingen die opeens hun eigen landstaal hoorden.
Deze gave diende dus voor de verspreiding van het evangelie een PRACTISCH nut; de evangelisten kregen de mogelijkheid zich verstaanbaar te maken.

Ten tweede wil ik opmerken dat voor zover ik tongentaal heb mogen aanhoren, dat GEEN practisch nut had.
In die gemeente waren op dat moment geen mensen uit andere landen aanwezig die geen nederlands verstonden en dus op tongentaal aangewezen waren.
Opvallend vond ik wel dat degene die in tongen sprak daar zelf buitengewoon tevreden over was.

Ook opvallend vind ik dat deze gave exclusief in charismatische gemeenten voorkomt, zijn dit dan de enige ware gemeenten of speelt er nog meer?

Iedereen moet zelf maar weten wat ze er mee doen, ik ga het niet afdoen als onbijbels omdat ik er zelf niet aan meedoe.
Mocht jij er baat bij hebben, ga gerust je gang, ik vrees gewoon dat ik er een beetje te nuchter voor ben.

Per slot van rekening gaf Jezus zelf, toen hem gevraagd werd hoe te bidden, ons het OnzeVader...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:34
 
CHATULIEM619 schreef:
tja, je kunt er een behoorlijk zootje van maken zo. Verwacht je nu een echt antwoord van me?


Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show.
Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft
met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.

En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de
charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:43
 
MARISKA601 schreef:
Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show.
Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft
met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.

En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de
charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken?

Zo werkt het altijd, Mariska. Vallen in de geest zie je veel in charismatische kerken, tongentaal in diverse evangelische gemeenten, een bevinding heeft men vaker in bevindelijke kerken zoals de gereformeerde gemeenten en Maria verschijnt vooral aan katholieken.

Het behoort bij de opvattingen in een groep of kerk en dan gebeurt het ook. Een bevinding, of zoals men het noemt een slag van God krijgen, geeft ook status in een kerk als de Gergem en dan heb je kans een bekeerde te worden, wat een uitzondering is en heel veel status geeft. Dit soort mensen zijn bijna onaantastbaar in deze kringen. En als je valt in de geest dan is dat ook een positieve indicatie in de charismatische gemeenten. Ik ken mensen uit de cgk die charismatisch werden en daar wel vielen in de geest maar in de cgk nooit. In het boek Knielen op een bed violen wordt goed beschreven hoe met een bevinding wordt omgegaan in dit soort kringen.

Het type kerk of gemeente maakt kennelijk uit voor dit soort ervaringen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet echt kan zijn. Ik kan alleen niet zo goed omgaan met dingen die ik als wat zweverig beschouw.
Ik heb echter ook oog voor het feit dat status en aanzien in elke organisatie een rol speelt en een streven kan zijn - en ook vaak is.

Thomas, twijfelt soms.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 19 september 2011, 22:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 20:45
 
MARISKA601 schreef:
Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show.
Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft
met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.

En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de
charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken?
Omdat de charismatische kringen hier onderwijs in gaven. Bovendien is er nog steeds geen onderwijs in de traditionele kerk, dat wil niet zeggen, dat daar geen mensen zitten....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:09
 
Eigenlijk zijn de reacties die anderen hier geven ook de mijne.

Ik heb er ernstig mijn twijfels bij, vooral ook om wat Pieter aanhaald dat het spreken in tongen niets anders betekend als het praten in een bestaande buitenlandse taal waardoor oa de apostelen het evangelie verstaanbaar konden maken voor de toenmalige heidenen, door in hun eigen taal het evangelie te verkondigen. Ik kan in de bijbel ook geen voorbeeld vinden dat er iets anders wordt bedoeld met het spreken in tongen.

Daarom zie ik er in deze tegenwoordige tijd absoluut het nut niet meer van in, aangezien iedereen een woordje engels geacht wordt te spreken.
Ik ontken niet dat het daarom tegenwoordig niet meer gebeurt, maar dan wel door de Helige Geest gegeven(dus zoals de titel van dit topic is: als gave van de Heilige Geest) en in een voertaal van een bepaald persoon tegen wie je spreekt.

Het lijkt me nutteloos om dit in gebed tegen God te doen, aangezien je zelf blijkbaar niet eens weet waarom je bid, en God slim genoeg is om je eigen woorden te begrijpen.

Daarbij heb ook ik als punt dat het opvallend is dat het alleen voorkomt in bepaalde kringen. Mijn idee is, als tongentaal werkelijk is zoals hier in dit topic wordt beweerd( door bijv, chatuliem), dat God dat vast wel belangrijk genoeg moet vinden om dit in alle christelijke kringen voor te laten komen.
Het onderwijs zou daarbij totaal overbodig zijn, aangezien de Helige Geest Zelf het spreken in tongen aan sommigen gaf in de tijd van de bijbel.

Persoonlijk vind ik Willemijns hollandse nuchterheid zo gek nog niet.
Met beide benen op de grond, en niet 'gekker 'willen doen als dat vroeger voorkwam( hierbij oordeel ik niet dat tongentaal gek is( ff goed lezen Knipoog smiley ))


Laatst aangepast door
JOLAN931
op maandag 19 september 2011, 21:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:19
 
JOLAN931 schreef:
Eigenlijk zijn de reacties die anderen hier geven ook de mijne.

Ik heb er ernstig mijn twijfels bij, vooral ook om wat Pieter aanhaald dat het spreken in tongen niets anders betekend als het praten in een bestaande buitenlandse taal waardoor oa de apostelen het evangelie verstaanbaar konden maken voor de toenmalige heidenen, door in hun eigen taal het evangelie te verkondigen. Ik kan in de bijbel ook geen voorbeeld vinden dat er iets anders wordt bedoeld met het spreken in tongen.

Daarom zie ik er in deze tegenwoordige tijd absoluut het nut niet meer van in, aangezien iedereen een woordje engels geacht wordt te spreken.
Ik ontken niet dat het daarom tegenwoordig niet meer gebeurt, maar dan wel door de Helige Geest gegeven en in een voertaal van een bepaald persoon tegen wie je spreekt.

Het lijkt me nutteloos om dit in gebed tegen God te doen, aangezien je zelf blijkbaar niet eens weet waarom je bid, en God slim genoeg is om je eigen woorden te begrijpen.

Daarbij heb ook ik als punt dat het opvallend is dat het alleen voorkomt in bepaalde kringen. Mijn idee is, als tongentaal werkelijk is zoals hier in dit topic wordt beweerd( door bijv, chatuliem), dat God dat vast wel belangrijk genoeg moet vinden om dit in alle christelijke kringen voor te laten komen.
Het onderwijs zou daarbij totaal overbodig zijn, aangezien de Helige Geest Zelf het spreken in tongen aan sommigen gaf in de tijd van de bijbel.

Persoonlijk vind ik Willemijns hollandse nuchterheid zo gek nog niet.
Met beide benen op de grond, en niet 'gekker 'willen doen als dat vroeger voorkwam( hierbij oordeel ik niet dat tongentaal gek is( ff goed lezen Knipoog smiley ))


Gij, die de stomgeslagen mond verstaat
van alle stervelingen die we zijn. (Oosterhuis)

God hoort ook het woordeloze bidden.

Thomas, soms kan een mens het niet verwoorden - maar God snapt het toch.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 19 september 2011, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:22
 
THOMAS968 schreef:
Gij, die de stomgeslagen mond verstaat
van alle stervelingen die we zijn.

God hoort ook het woordeloze bidden.

Thomas, soms kan een mens het niet verwoorden - maar God snapt het toch.

Juist Thomas. Je geeft goed weer wat ik bedoel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Omdat de charismatische kringen hier onderwijs in gaven. Bovendien is er nog steeds geen onderwijs in de traditionele kerk, dat wil niet zeggen, dat daar geen mensen zitten....


ho ff chat... het is toch een gave volgens jou ?? en geen goocheltruuk of handigheidje dat je aan kan leren???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 22:17
 
PIETER649 schreef:
ho ff chat... het is toch een gave volgens jou ?? en geen goocheltruuk of handigheidje dat je aan kan leren???
Er zit een groot verschil tussen aanleren of onderwijs over het onderwerp geven. En gezien de uitlatingen hier op het forum, kun je zien hoeveel vragen erover zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 22:23
 
JOLAN931 schreef:
Ik ontken niet dat het daarom tegenwoordig niet meer gebeurt, maar dan wel door de Helige Geest gegeven(dus zoals de titel van dit topic is: als gave van de Heilige Geest) en in een voertaal van een bepaald persoon tegen wie je spreekt.

Het lijkt me nutteloos om dit in gebed tegen God te doen, aangezien je zelf blijkbaar niet eens weet waarom je bid, en God slim genoeg is om je eigen woorden te begrijpen.

Daarbij heb ook ik als punt dat het opvallend is dat het alleen voorkomt in bepaalde kringen. Mijn idee is, als tongentaal werkelijk is zoals hier in dit topic wordt beweerd( door bijv, chatuliem), dat God dat vast wel belangrijk genoeg moet vinden om dit in alle christelijke kringen voor te laten komen.
Het onderwijs zou daarbij totaal overbodig zijn, aangezien de Helige Geest Zelf het spreken in tongen aan sommigen gaf in de tijd van de bijbel.

Persoonlijk vind ik Willemijns hollandse nuchterheid zo gek nog niet.
Met beide benen op de grond, en niet 'gekker 'willen doen als dat vroeger voorkwam( hierbij oordeel ik niet dat tongentaal gek is( ff goed lezen Knipoog smiley ))
Ik vraag me serieus af of je wel gelezen hebt wat ik schreef over het nut van tongentaal. Dan zie je dat het heel ergens anders voor bedoeld is. Sorry ik kan daar een beetje nijdig om worden.
Het komt voor in alle geledingen van de kerk, alleen mensen komen daar niet voor uit. Het is echt niet alleen beperkt tot de charismatische kringen. Dat is het in de geschiedenis nooit geweest.
En onderwijs over tongentaal is ook nodig, Paulus zelf onderwees immers ook over tongentaal. En helaas het wordt alleen maar een herhaling van zetten hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 22:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vraag me serieus af of je wel gelezen hebt wat ik schreef over het nut van tongentaal. Dan zie je dat het heel ergens anders voor bedoeld is. Sorry ik kan daar een beetje nijdig om worden.
Het komt voor in alle geledingen van de kerk, alleen mensen komen daar niet voor uit. Het is echt niet alleen beperkt tot de charismatische kringen. Dat is het in de geschiedenis nooit geweest.
En onderwijs over tongentaal is ook nodig, Paulus zelf onderwees immers ook over tongentaal. En helaas het wordt alleen maar een herhaling van zetten hier.


Soms zijn dingen die voor jou heel belangrijk en heilig zijn voor een ander niet te begrijpen........heb ik hier ook weleens met wat mindere heilige dingen....Tongentaal voert wel de boventoon in de charismatische en pinkster gemeentes, dat weet je zelf ook wel...
Ik ben er misschien te nuchter voor maar als dat jouw ervaring zo is is dat toch prima? Je hoeft je voor een ander niet te verantwoorden maar je kan misschien wel begrijpen dat niet iedereen zich er thuis voelt en zich er wat bij voor kan stellen.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 22:59
 
PIETER649 schreef:
rechtsdraaiend of linksdraaiend? Smiley die vol vragen zit



ik geloof niet dat je er veel verstand van hebt Pieter......met alle respect Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 23:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vraag me serieus af of je wel gelezen hebt wat ik schreef over het nut van tongentaal. Dan zie je dat het heel ergens anders voor bedoeld is. Sorry ik kan daar een beetje nijdig om worden.
Het komt voor in alle geledingen van de kerk, alleen mensen komen daar niet voor uit. Het is echt niet alleen beperkt tot de charismatische kringen. Dat is het in de geschiedenis nooit geweest.
En onderwijs over tongentaal is ook nodig, Paulus zelf onderwees immers ook over tongentaal. En helaas het wordt alleen maar een herhaling van zetten hier.

Ja!
Juist omdat ik dat gelezen had, en juist omdat ik wat je zegt niet terug kan vinden in de bijbel, en juist omdat ik het nut wat jij wel ziet, juist helemaal niet zie...daarom zette ik mijn reactie. Is het bijbels gezien echt wel bedoeld waarvoor jij denkt dat het bedoeld is?

Waar in de bijbel onderwees Paulus over tongetaal?
En het voorkomen in alle geledingen van de kerk is me niet bekend. In dat geval zo zeker ik, die me in zeer veel verschillende kringen van de kerk bevind, er toch wel eens van gehoord moeten hebben?
Ik zie het zeker niet als een herhaling van zetten, eerder als een standpunt(van jou in dit geval) wat veel meer uitleg, bewijskracht en overtuigingskracht nodig heeft om aan te tonen dat het werkelijk waar is wat je zegt.
Standpunten zijn er om te verdedigen....toch?


Laatst aangepast door
JOLAN931
op maandag 19 september 2011, 23:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 23:49
 
JOLAN931 schreef:
Ja!
Juist omdat ik dat gelezen had, en juist omdat ik wat je zegt niet terug kan vinden in de bijbel, en juist omdat ik het nut wat jij wel ziet, juist helemaal niet zie...daarom zette ik mijn reactie. Is het bijbels gezien echt wel bedoeld waarvoor jij denkt dat het bedoeld is?

Waar in de bijbel onderwees Paulus over tongetaal?
En het voorkomen in alle geledingen van de kerk is me niet bekend. In dat geval zo zeker ik, die me in zeer veel verschillende kringen van de kerk bevind, er toch wel eens van gehoord moeten hebben?
Ik zie het zeker niet als een herhaling van zetten, eerder als een standpunt(van jou in dit geval) wat veel meer uitleg, bewijskracht en overtuigingskracht nodig heeft om aan te tonen dat het werkelijk waar is wat je zegt.
Standpunten zijn er om te verdedigen....toch?
Eerlijk gezegd bevalt me niet hoe er hier over gesproken wordt. Wat kan nu overtuigender voor je zijn, als je ziet dat ze in Handelingen met elke christen baden om de tongentaal? Overtuigend heeft niks met de argumenten te maken, maar het heeft ook met je houding ten opzichte van dit onderwerp te maken. Ik zou zeggen, lees maar eens goed Handelingen en dan zul je zien hoe dat toen ging.
Verder heb ik je al aangegeven, dat ik eens een keer onderwijs gehad heb van mensen uit de presbyteriaanse kerk, als voorbeeld om te zeggen dat het echt niet beperkt is tot charismatische bewegingen. Maar goed, dat is niet overtuigend genoeg. Ik heb ook aangegeven dat in de geschiedenis het veel vaker voorkwam en dat de christelijke gemeentes tot ver in de derde eeuw dit gebruik beoefenden. tja, wat moet je dan zeggen als je dat niet gelooft..
Ook heb ik aangegeven dat met name in 1 Kor 14 Paulus onderwijs geeft over het gebruik van de gaven van de Geest, met name de tongentaal. Tja, dat kan je ook niet overtuigen...
En waarom ze dat niet in jouw kringen benadrukt hebben, is heel simpel. Ze geloven er niet in....en als je er niet in gelooft, benadruk je dat ook niet zo in je kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 23:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd bevalt me niet hoe er hier over gesproken wordt. Wat kan nu overtuigender voor je zijn, als je ziet dat ze in Handelingen met elke christen baden om de tongentaal? Overtuigend heeft niks met de argumenten te maken, maar het heeft ook met je houding ten opzichte van dit onderwerp te maken. Ik zou zeggen, lees maar eens goed Handelingen en dan zul je zien hoe dat toen ging.
Verder heb ik je al aangegeven, dat ik eens een keer onderwijs gehad heb van mensen uit de presbyteriaanse kerk, als voorbeeld om te zeggen dat het echt niet beperkt is tot charismatische bewegingen. Maar goed, dat is niet overtuigend genoeg. Ik heb ook aangegeven dat in de geschiedenis het veel vaker voorkwam en dat de christelijke gemeentes tot ver in de derde eeuw dit gebruik beoefenden. tja, wat moet je dan zeggen als je dat niet gelooft..
Ook heb ik aangegeven dat met name in 1 Kor 14 Paulus onderwijs geeft over het gebruik van de gaven van de Geest, met name de tongentaal. Tja, dat kan je ook niet overtuigen...
En waarom ze dat niet in jouw kringen benadrukt hebben, is heel simpel. Ze geloven er niet in....en als je er niet in gelooft, benadruk je dat ook niet zo in je kerk.

Die bijbel gedeelten wil ik gerust doorlezen ter verduidelijking, maar dan njog blijft inderdaad de vraag over...
Tongetaal is naar mijn idee een gave van de Heilige Geest. In dat geval is het helemaal niet van belang of je er in gelooft of niet. In de tijd dat de apostelen in tongen spraken overkwam het hen ook, zonder dat ze er in geloofden, ze wisten van het bestaan nog niet af...het overkwam hen. En dan vraag ik me echt af...waarom overkomt mij dat niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 11:21
 
JOLAN931 schreef:
Die bijbel gedeelten wil ik gerust doorlezen ter verduidelijking, maar dan njog blijft inderdaad de vraag over...
Tongetaal is naar mijn idee een gave van de Heilige Geest. In dat geval is het helemaal niet van belang of je er in gelooft of niet. In de tijd dat de apostelen in tongen spraken overkwam het hen ook, zonder dat ze er in geloofden, ze wisten van het bestaan nog niet af...het overkwam hen. En dan vraag ik me echt af...waarom overkomt mij dat niet?
Het is in mijn ogen niet juist dat de Heilige Geest zomaar op de apostelen werd gestort. Ze werden voorbereid, ten eerste door het onderwijs van Jezus zelf. Ten tweede hebben ze een aantal dagen gebeden voor de Geest, of dat precies 10 dagen was weet ik niet, maar ik weet wel, dat ze voorbereid waren, zodat als Gods Geest zou komen, ze het vermogen zouden hebben, te onderkennen dat het de Geest van God was, die ze overspoelde.
Ook aan het begin van de 20ste eeuw zie je dat precies hetzelfde gebeurde. Mensen kwamen bij elkaar om te bidden voor de werking van Gods Geest in hun leven. En dat bidden gebeurde uren per dag. Op het moment dat ze er klaar voor waren, stortte de Geest zijn gaven uit op de mensen.
Zelf denk ik, dat God je voorbereidt op bepaalde dingen, ook Hij houdt rekening met je gevoelens en gedachten. Ik denk dat het begint met een bepaald verlangen, verlangen naar Gods liefde en kracht. In de verhalen die ik in mijn naaste omgeving gehoord heb, zie ik altijd dat ze voorbereid waren voor het ontvangen van tongentaal.
Als je het niet belangrijk vindt, of als je er heel negatief tegenover staat, zal het ook nooit gebeuren. Dan blijft het een ver van je bed show.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 11:23
 
WILLEMIJN232 schreef:
Soms zijn dingen die voor jou heel belangrijk en heilig zijn voor een ander niet te begrijpen........heb ik hier ook weleens met wat mindere heilige dingen....Tongentaal voert wel de boventoon in de charismatische en pinkster gemeentes, dat weet je zelf ook wel...
Ik ben er misschien te nuchter voor maar als dat jouw ervaring zo is is dat toch prima? Je hoeft je voor een ander niet te verantwoorden maar je kan misschien wel begrijpen dat niet iedereen zich er thuis voelt en zich er wat bij voor kan stellen.......
Op dit moment kan ik zeggen, dat het niet de boventoon voert in charismatische en pinkstergemeentes. Men is meer bezig met een muziekshow te maken van de dienst.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 12:27
 
JOLAN931 schreef:
Die bijbel gedeelten wil ik gerust doorlezen ter verduidelijking, maar dan njog blijft inderdaad de vraag over...
Tongetaal is naar mijn idee een gave van de Heilige Geest. In dat geval is het helemaal niet van belang of je er in gelooft of niet. In de tijd dat de apostelen in tongen spraken overkwam het hen ook, zonder dat ze er in geloofden, ze wisten van het bestaan nog niet af...het overkwam hen. En dan vraag ik me echt af...waarom overkomt mij dat niet?


Misschien omdat je je er niet voor open stelt, hoewel ik natuurlijk niet weet in welke mate je er (de gaven in het algemeen) mee bezig bent??

Stel dat je in gebed bent maar je hebt geen woorden die uit kunnen drukken wat je wilt zeggen tegen God. Dan kun je amen zeggen en stoppen met bidden maar je zou ook aan God kunnen vragen "Heer ik heb geen woorden die kunnen uitdrukken wat ik wil zeggen, wilt U mij de woorden geven" En schrik dan niet als je door de Heilige Geest wordt aangeraakt en in een voor jou "onverstaanbare" taal gaat bidden ...
Ik sta er wel voor open maar helaas, ik spreek niet in tongen ... (hoewel ... als je me soms hoort hakkelen ...) ... maaar, ik versta het soms wel.
Een tijdje terug hadden we een spreker die in tongen sprak. Nu moet je weten dat dat bij ons in de gemeente zelden of nooit voorkomt, maar de preek ging over 1 Kor. 12 en de man gaf een voorbeeld van tongentaal. Op het moment dat hij in tongen sprak wist ik wat hij zei, en ging ik staan om het te vertalen ... ik kon niet blijven zitten want de Geest gaf mij door wat ik moest zeggen en doen ... Het was trouwens een boodschap voor de hele gemeente ... "Heer, dank U voor deze gemeente ... Dat ze de kern van de preek mogen begrijpen en dat het zijn uitwerking mag hebben binnen de gemeente" ... (en wonderbaarlijk ... op die momenten hakkel ik niet ...)

Een stukje (kerk)geschiedenis ...

Het spreken in tongen is nooit verdwenen. Steeds weer in de kerkgeschiedenis duikt deze gave op. Soms speelde de tongentaal slechts een bijrolletje, want de christenen die deze gave ontvingen, liepen er niet mee te koop. In de vierde eeuw schreef Augustinus:
‘Wij brengen nog steeds in toepassing wat de apostelen deden toen zij in Samaria onder handoplegging baden om de Heilige Geest. Ook wij verwachten dat de nieuw bekeerden in tongen zullen gaan spreken.’

Van de jezuïet Franciscus Xaverus, die in de zestiende eeuw met het evangelie naar het Verre Oosten ging, wordt eveneens vermeld dat hij in talen kon spreken die hij nooit geleerd had.

Vrij recent: in een verslag van de campagnes van evangelist Dwight L. Moody schreef een verslaggever (Engeland 1873)
‘Het pinksterfeest was in volle gang. Jongelui spraken in tongen en profeteerden.'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5