ChristianMatch
 


Forum

Tongentaal, een gave of niet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 12:29
 
Giod geeft idd mensen gaven.
Zijn het alleen de geestelijke gaven?

Zo geeft God aan bepaalde mensen een muziektalent.
Aan anderen geeft hij heet schilderstalent.
Een schrijverstalent.
En noem maar zo op waar ieder persoon goed in is.

Om een huis te bouwen heb je verschillende soorten mensen nodig.
Zo is het ook met de kerk.
Wil je een opbouwende gemeente zijn heb je ook verschillende mensen nodig.
Ieder met zijn talenten/gaven.

En is tongentaal niet iets persoonlijks tussen de mens en God?
Je persoonlijke groei in het geloof?

Zo zie ik het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:06
 
GERRIT084 schreef:
Met alle respect maar. Iemand die in tongen spreekt, moet dan toch heel dicht bij God staan, en leven. Dan zou je haast denken dat zo,n iemand zonder zonden zou leven, althans minimaal, en onbewust. Mijn ervaring leert mij helaas anders.
Dat is dus een misvatting Gerrit. Vaak zie je in de bijbel dat juist pasbekeerde en pas gedoopte mensen de tongentaal ontvangen. Het is bedoeld voor toerusting voor God koninkrijk en dan kan bidden in tongen goed helpen in de geestelijke strijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat is dus een misvatting Gerrit. Vaak zie je in de bijbel dat juist pasbekeerde en pas gedoopte mensen de tongentaal ontvangen. Het is bedoeld voor toerusting voor God koninkrijk en dan kan bidden in tongen goed helpen in de geestelijke strijd.


Ik lees weleens over de Gavencursus, ik begrijp dat er dan gekeken wordt of je bepaalde gaven hebt bv met mensen bidden, dat je dan woorden van God ontvangt en ook of je dan in tongen kan praten want het schijnt dat je daar toch bepaalde gaven voor moet hebben.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees weleens over de Gavencursus, ik begrijp dat er dan gekeken wordt of je bepaalde gaven hebt bv met mensen bidden, dat je dan woorden van God ontvangt en ook of je dan in tongen kan praten want het schijnt dat je daar toch bepaalde gaven voor moet hebben.....
ik ben een fervent tegenstander van een gavencursus. In mijn ogen is dat weer een uitwas van de evangelische beweging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:42
 
CHATULIEM619 schreef:
ik ben een fervent tegenstander van een gavencursus. In mijn ogen is dat weer een uitwas van de evangelische beweging.



Hij wordt in de PKN kerk ook gegeven...... Knipoog smiley en dat is echt geen uitwas van de evangelische beweging.......daar komen al moppers als er te veel opwekkingsliederen worden gezongen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat is dus een misvatting Gerrit. Vaak zie je in de bijbel dat juist pasbekeerde en pas gedoopte mensen de tongentaal ontvangen. Het is bedoeld voor toerusting voor God koninkrijk en dan kan bidden in tongen goed helpen in de geestelijke strijd.

Maar waar lees je dat in de Bijbel? Als je het zelf aanhaalt noem er dan ook de tekst/Bijbelverwijzing bij svp.
Als je wilt?
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 19:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat is dus een misvatting Gerrit. Vaak zie je in de bijbel dat juist pasbekeerde en pas gedoopte mensen de tongentaal ontvangen. Het is bedoeld voor toerusting voor God koninkrijk en dan kan bidden in tongen goed helpen in de geestelijke strijd.
Het was jaren geleden, toen een vriend van mij op bezoek was, ik was op dat moment heel onrustig. Dat had een reden, hij had het er over dat hij Pinkster was, en voor me wilde bidden in tongen. Ik had er over gehoord, en vroeg hem het maar thuis te doen. Hij gaf aan mijn vraag geen gehoor, ik stond in een ander vertrek, hoorde hem mummelen, het was voor mij onverstaanbaar. Toen ik terug kwam was hij stil, ik zei tegen hem wil je dat nooit meer doen? Hij zei, maar ik heb voor je gebeden, ik zei, dat kan best zijn, maar ik voel mij doodeng, dat had ook mede met de situatie te maken waar ik in zat. Hij heeft het nooit meer gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat het gek genoeg (voor mij) wel geholpen heeft. Hij was al weg toen ik even later een innerlijke rust voelde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 19:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees weleens over de Gavencursus, ik begrijp dat er dan gekeken wordt of je bepaalde gaven hebt bv met mensen bidden, dat je dan woorden van God ontvangt en ook of je dan in tongen kan praten want het schijnt dat je daar toch bepaalde gaven voor moet hebben.....


Er zijn een aantal goede boeken waar ingegaan wordt op de Gaven. Ik ken een aantal titels die ingaan op de term "Gavencursus". Geen enkel boek stelt trouwens dat je door de cursus ook die Gave hebt, waar jij door het lezen van het boek en het doen van de test, op uitkomt ... God geeft, door de HG, elke christen een Gave, misschien wel meerdere Gaven, maar altijd op het moment dat het Hem uitkomt. Sommige Gaven heb je voor het leven (altijd).
Verder stellen de schrijvers altijd: "lees het boek, doe de test, biddend"

Van Christian A. Schwarz: De nieuwe gaventest

http://www.boeken-info.nl/schwarz-ca/nieuwe-gaventest

Van stichting Kerygma: Ontdek uw Gaven

http://www.kerygma.nl/Diverse%20materialen.html

Persoonlijk denk ik dat je geen Gavencursus nodig hebt, in de Bijbel staat er genoeg over. Maar door het doen van een "Gavencursus" krijg je wel veel meer inzicht in de Gaven, wat zijn Gaven en hoe herken ik een Gave van God.
Een voorbeeld: hoeveel christenen verwarren talenten met Gaven ... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 19:27
 
GERRIT084 schreef:
Het was jaren geleden, toen een vriend van mij op bezoek was, ik was op dat moment heel onrustig. Dat had een reden, hij had het er over dat hij Pinkster was, en voor me wilde bidden in tongen. Ik had er over gehoord, en vroeg hem het maar thuis te doen. Hij gaf aan mijn vraag geen gehoor, ik stond in een ander vertrek, hoorde hem mummelen, het was voor mij onverstaanbaar. Toen ik terug kwam was hij stil, ik zei tegen hem wil je dat nooit meer doen? Hij zei, maar ik heb voor je gebeden, ik zei, dat kan best zijn, maar ik voel mij doodeng, dat had ook mede met de situatie te maken waar ik in zat. Hij heeft het nooit meer gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat het gek genoeg (voor mij) wel geholpen heeft. Hij was al weg toen ik even later een innerlijke rust voelde.

Wow Gerrit, ik kan me indenken dat je het doodeng vond. Hij respecteerde je niet echt door toch in tongen voor je te gaan bidden.

Dat het wel heeft geholpen doet daar m.i. niets aan af, hij ging aan jouw persoonlijke wens voorbij, om niet in tongen te bidden in jouw huis (neem aan dat het in jouw huis was).

Aan de andere kant, je zegt dat het je vriend was, en ik denk dat je ook mag aannemen dat een vriend alleen maar het beste met je voor heeft. Ik denk hierbij aan een stukje uit de Bijbel ...
Lukas 5:18 Er kwamen een paar mannen met een verlamde op een draagbed, die ze naar binnen wilden brengen om hem voor Jezus neer te leggen. 19 Maar ze zagen geen kans om door de mensenmassa heen te komen, en dus gingen ze het dak op en lieten hem op het bed door een opening in het tegeldak naar beneden zakken tot vlak voor Jezus. 20 Toen Hij hun geloof zag, zei Hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYAN401





Berichten: 275

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 20:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees weleens over de Gavencursus, ik begrijp dat er dan gekeken wordt of je bepaalde gaven hebt bv met mensen bidden, dat je dan woorden van God ontvangt en ook of je dan in tongen kan praten want het schijnt dat je daar toch bepaalde gaven voor moet hebben.....

Zo'n cursus kan volgens mij wel een meerwaarde hebben! Er bestaan ook Gaventesten, ook via internet zijn die te vinden. Het kan je wel iets leren over jezelf.

Ergens kan ik er best wel eens naar verlangen, om bijv. in tongen te praten. Meer als een bevestiging van mijn geloof.


Laatst aangepast door
MARYAN401
op maandag 10 oktober 2011, 20:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:07
 
MARIAN519 schreef:
Maar waar lees je dat in de Bijbel? Als je het zelf aanhaalt noem er dan ook de tekst/Bijbelverwijzing bij svp.
Als je wilt?
Lachende smiley
Met alle plezier:

Hand. 10 schreef:
Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.
pas bekeerde Romeinen ontvingen klanktaal...tongentaal.

Hand 19 schreef:
erwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.
Dit zijn twee voorbeelden. De mensen kwamen tot bekering, werden gedoopt en ontvingen tongentaal....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:10
 
CROSSROAD317 schreef:
Wow Gerrit, ik kan me indenken dat je het doodeng vond. Hij respecteerde je niet echt door toch in tongen voor je te gaan bidden.

Dat het wel heeft geholpen doet daar m.i. niets aan af, hij ging aan jouw persoonlijke wens voorbij, om niet in tongen te bidden in jouw huis (neem aan dat het in jouw huis was).

Aan de andere kant, je zegt dat het je vriend was, en ik denk dat je ook mag aannemen dat een vriend alleen maar het beste met je voor heeft. Ik denk hierbij aan een stukje uit de Bijbel ...
Lukas 5:18 Er kwamen een paar mannen met een verlamde op een draagbed, die ze naar binnen wilden brengen om hem voor Jezus neer te leggen. 19 Maar ze zagen geen kans om door de mensenmassa heen te komen, en dus gingen ze het dak op en lieten hem op het bed door een opening in het tegeldak naar beneden zakken tot vlak voor Jezus. 20 Toen Hij hun geloof zag, zei Hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’
Het was in mijn huis, maar dat is (was) niet belangrijk, ik wist dat het bestond, het staat ook in de Bijbel. In onze gemeenschap wordt er niet aan gedaan, en mede daar door maakt, onbekend ook vaak onbemind. Maar of dat geheel terecht is, trek ik sinds dien in twijfel, en er zijn wel meer onderwerpen. En of tongen taal een gave is, eerlijk gezegd weet ik dat niet. Dan denk ik meer an een zegen, en daar mag je dan ook geen misbruik van maken. Bij mij viel het later wel goed, maar het had ook anders kunnen lopen. Een ding weet ik wel, dat het daarna snel berg afwaarts met hem ging, en hoe het nu is weet ik niet. Het ging, en dat is 2 jaar geleden weer beter met hem, maar er kan veel gebeuren in 2 jaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:18
 
MARYAN401 schreef:
Zo'n cursus kan volgens mij wel een meerwaarde hebben! Er bestaan ook Gaventesten, ook via internet zijn die te vinden. Het kan je wel iets leren over jezelf.

Ergens kan ik er best wel eens naar verlangen, om bijv. in tongen te praten. Meer als een bevestiging van mijn geloof.
Zelf denk ik dat het de nadruk legt op iets wat niet belangrijk is. Als je gelooft dat God je leidt, hoef je je toch niet druk te maken of dat nu door een woord van kennis/woord van wijsheid of een profetie is? Ik geloof dat God je datgene geeft wat je op dat moment nodig hebt. Je moet alleen maar bezig zijn met Zijn koninkrijk, dan vult Hij dat echt wel voor je in.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYAN401





Berichten: 275

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf denk ik dat het de nadruk legt op iets wat niet belangrijk is. Als je gelooft dat God je leidt, hoef je je toch niet druk te maken of dat nu door een woord van kennis/woord van wijsheid of een profetie is? Ik geloof dat God je datgene geeft wat je op dat moment nodig hebt. Je moet alleen maar bezig zijn met Zijn koninkrijk, dan vult Hij dat echt wel voor je in.....

Daar heb je best wel gelijk in, Chat. 't Kan ook iets geforceerds hebben. Mooi, hoe je dat zegt over Gods leiding en het bezig zijn met Zijn koninkrijk.

Welkom terug! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 15:54
 
Bijbelse tongen zijn echt bestaande talen

In het boek Handelingen lezen we:

“En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. … En toen deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en stond verbaasd, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken” (Hand. 2 : 4, 6).

Het is goed om hierbij te vermelden dat de King James 1611 (een andere Reformatie-Bijbel) in vers 4 van Handelingen 2 spreekt over ‘tongues’, wat in het Nederlands vertaald betekent: ‘tongen’. Deze passage vertelt ons wat ‘tongen’ zijn. Tongen zijn talen, zoals onze Statenvertaling hier direct al in vers 4 laat zien. De volgende verzen sommen allerlei volken op, waarvan de talen gesproken werden: “Parthers, en Méders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotámië, en Judéa, en Cappadócië, Pontus en Azië; en Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, dat bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten; Kretensen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken” (Hand. 2 : 9 – 11). Ook hier zegt de King James 1611 in de laatste zin weer ‘tongen’. We zien door de context echter dat de betekenis van het woord ‘tongen’ ‘talen’ is. Dit wordt door veel andere Schriftplaatsen onderbouwd, bijvoorbeeld:

“…hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan” (Hand. 26 : 14). De King James 1611 heeft hier staan: ‘in de Hebreeuwse tong’. Het mag duidelijk zijn dat de betekenis hiervan ‘in de Hebreeuwse taal’ is. Hetzelfde geldt voor Ezra 4 : 7, Daniël 1 : 4 en Openbaring 9 : 11 (vergelijk met King James 1611!). Waar in de Bijbel dan ook het woord ‘tongen’ gevonden wordt, het betekent altijd: echt bestaande talen. Dit is heel belangrijk om op te merken, want degenen die vandaag de dag beweren in tongen te spreken, spreken helemaal geen werkelijke talen!

Bron: Bijbel en geloof . com

Dat van Handelingen is een stuk geschiedenis.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 11 oktober 2011, 15:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 16:03
 
SHANITA130 schreef:
Bijbelse tongen zijn echt bestaande talen

In het boek Handelingen lezen we:

“En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. … En toen deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en stond verbaasd, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken” (Hand. 2 : 4, 6).

Het is goed om hierbij te vermelden dat de King James 1611 (een andere Reformatie-Bijbel) in vers 4 van Handelingen 2 spreekt over ‘tongues’, wat in het Nederlands vertaald betekent: ‘tongen’. Deze passage vertelt ons wat ‘tongen’ zijn. Tongen zijn talen, zoals onze Statenvertaling hier direct al in vers 4 laat zien. De volgende verzen sommen allerlei volken op, waarvan de talen gesproken werden: “Parthers, en Méders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotámië, en Judéa, en Cappadócië, Pontus en Azië; en Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, dat bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten; Kretensen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken” (Hand. 2 : 9 – 11). Ook hier zegt de King James 1611 in de laatste zin weer ‘tongen’. We zien door de context echter dat de betekenis van het woord ‘tongen’ ‘talen’ is. Dit wordt door veel andere Schriftplaatsen onderbouwd, bijvoorbeeld:

“…hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan” (Hand. 26 : 14). De King James 1611 heeft hier staan: ‘in de Hebreeuwse tong’. Het mag duidelijk zijn dat de betekenis hiervan ‘in de Hebreeuwse taal’ is. Hetzelfde geldt voor Ezra 4 : 7, Daniël 1 : 4 en Openbaring 9 : 11 (vergelijk met King James 1611!). Waar in de Bijbel dan ook het woord ‘tongen’ gevonden wordt, het betekent altijd: echt bestaande talen. Dit is heel belangrijk om op te merken, want degenen die vandaag de dag beweren in tongen te spreken, spreken helemaal geen werkelijke talen!

Bron: Bijbel en geloof . com

Dat van Handelingen is een stuk geschiedenis.
Wat een vreemd slot weer van je verhaal. Ik ken diverse voorbeelden van mensen die de tong konden verstaan in hun eigen taal. Linguistici hebben het onderzocht en komen tot de erkenning dat het talen zijn. Er is een duidelijk verschil tussen tongentaal en gebrabbel. En idd, die term tongen is niet een goede term, je zou eerder de term talen moeten gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 16:11
 
ChATULIEM: Linguistici hebben het onderzocht en komen tot de erkenning dat het talen zijn.

Bron?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 16:27
 
SHANITA130 schreef:
ChATULIEM: Linguistici hebben het onderzocht en komen tot de erkenning dat het talen zijn.

Bron?
Reporters van Gods Geest. Daar staan verschillende verhalen in hoe ze tongentaal bestudeerd hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 17:48
 
Ik heb net even een boekrecensie gelezen over dat boek.

(ik moet wel ff zeggen, ik heb dit topic niet helemaal gelezen)

Nou, ging erover in die recensie dat er in een andere taal wordt gesproken. en iemand anders kwam langs, en herkende de poolse taal, en degene die het sprak, verstond het zelf niet. Klik hier voor boekrecensie

Prima, als dat voorkomt. wil ik best geloven. Een van de gaven, oke.

Ik bedoel zelf iets anders, een voorbeeld, ik zelf werd doodgegooid in verschillende gemeentes, met van 'dat iedereen in tongen moet kunnen spreken'.


In Korinthe ergens staat ook, dat een dienst ordelijk moet verlopen. als er iemand in tongen spreekt(vreemde talen), dan moet er ook iemand zijn die het vertaald.

Dat zie ik ook niet. Veel diensten 'brabbeld' de hele zaal door elkaar heen.' en nog keihard ook....

Snap je? Daardoor verliest/verloor het bij mij de geloofwaardigheid.

Verder zoek ik natuurlijk geen ruzie.

1 Kor. 12

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

Kijk, dit stuk staat er niet voor niets denk ik dan. Er staat ook Spreken soms allen in tongen?
Dat bedoel ik, zoveel nadruk werd er gelegd in verschillende gemeentes dat íedereen in tongen móet kúnnen spreken. Is mijn ervaring.

De laatste zin uit hoofdstuk 12 gaat zo: "En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert." Even voor de zekerheid vet gedrukt hierboven. en hierachter.


Hoofdstuk 13.

De liefde
13
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

Nou, de hoogste weg die iemand kan gaan is de weg van de Liefde.
daarom ook mijn 'tegenstand' naar gemeentes die alsmaar lopen van dat 'iedereen in tongen moet spreken'. Alsof je een misdaad hebt begaan als je niet 'in tongen' spreekt...Over wel of geen kinderdoop. Het gaat toch om de intentie van het hart van de ouders?
Ik geloof niet dat God denkt van 'kinderdoop' zo staat het niet in de bijbel hoe ík het heb bedoeld....God kijkt naar je hart. Even los ervan hóe het in de bijbel staat, dat is een andere discussie. ik noem gewoon een voorbeeld.

En zo kan ik nog even doorgaan met allemaal verschillende voorbeelden.

En uit 1 korinthiërs 14 blijkt duidelijk dat 'in tongen spreken 'in vreemde talen spreken is, alsook in handelingen. Wat dan ook meteen vertaald dient te worden, zie:
Orde in de gemeente
26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken

Nou, van dat laatste merkte ik weinig van, in de plekken waar ik geweest was hoor! Zó...kom je binnen, als je wat later bent, iedereen is door mekaar heen, in 'tongen' aan het 'spreken. als je niet beter weet, denk je dat je ergens in een inrichting zit. zeker in de tijd toen ik nog weleens ongelovige vrienden meenam, ik schaam me dan werkelijk rot hoor.

Voor als je je dat niet kan voorstellen, ik wil wel even een film van YouTube erop zetten, ter illustratie hoor.

Twee, ten hoogste drie, op zijn beurt, en laat één uitleg geven staat er!

Nou, dát heb ík nog nooit meegemaakt.

In ieder geval, de weg die veel verder omhoog voert is de Liefde!,
Staat duidelijk in de bijbel.
En daar wordt mijns inziens niet mee bedoeld dat iemand en ja-knikker wordt, die nergens een mening over heeft.
Júist een mening over iets wat niet oke is, is oke. Is het naar algemene zaken zoals de regering, of kerken in het algemeen, of het onderwijs, ja, dan kan je mijns inziens gewoon zeggen van als je denkt dat er iets goed fout zit.

Bij mensen persoonlijk, ja, dat is iets anders, die kan je kwetsen, instellingen niet, die zijn anoniem, algemeen, objectief..

Met mensen persoonlijk moet je denk ik uitkijken hoe je het zegt, in de liefde blijven, ook als je iemand terechtwijst. Dit staat ook ergens in de bijbel op meerder plaatsen.

En dát lijkt mij zelf het állerbelangrijkste, dat doet er werkelijk toe!, de weg gaan die veel verder omhoog voert, namelijk de liefde


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 11 oktober 2011, 18:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:13
 
Verder vind ik het NBG 1951 een goede vertaling, Ik snap alleen niet waarom ze het over 'in tongen spreken' hebben als ze bedoelen 'in vreemde talen...

Het klinkt zo vreemd vind ik: 'in tongen spreken'

Sommige andere vertalingen hebben het wel over in vreemde talen spreken, ik dacht de Willibrord vertaling, weet het niet zeker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:22
 
SHANITA130 schreef:
Ik heb net even een boekrecensie gelezen over dat boek.

(ik moet wel ff zeggen, ik heb dit topic niet helemaal gelezen)

Nou, ging erover in die recensie dat er in een andere taal wordt gesproken. en iemand anders kwam langs, en herkende de poolse taal, en degene die het sprak, verstond het zelf niet. Klik hier voor boekrecensie

Prima, als dat voorkomt. wil ik best geloven. Een van de gaven, oke.

Ik bedoel zelf iets anders, een voorbeeld, ik zelf werd doodgegooid in verschillende gemeentes, met van 'dat iedereen in tongen moet kunnen spreken'.


In Korinthe ergens staat ook, dat een dienst ordelijk moet verlopen. als er iemand in tongen spreekt(vreemde talen), dan moet er ook iemand zijn die het vertaald.

Dat zie ik ook niet. Veel diensten 'brabbeld' de hele zaal door elkaar heen.' en nog keihard ook....

Snap je? Daardoor verliest/verloor het bij mij de geloofwaardigheid.

Verder zoek ik natuurlijk geen ruzie.

1 Kor. 12

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

Kijk, dit stuk staat er niet voor niets denk ik dan. Er staat ook Spreken soms allen in tongen?
Dat bedoel ik, zoveel nadruk werd er gelegd in verschillende gemeentes dat íedereen in tongen móet kúnnen spreken. Is mijn ervaring.

De laatste zin uit hoofdstuk 12 gaat zo: "En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert." Even voor de zekerheid vet gedrukt hierboven. en hierachter.


Hoofdstuk 13.

De liefde
13
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

Nou, het hoogste wat iemand kan bereiken is de Liefde.
daarom ook mijn 'tegenstand' naar gemeentes die alsmaar lopen van dat 'iedereen in tongen moet spreken'. Alsof je een misdaad hebt begaan als je niet 'in tongen' spreekt...Over wel of geen kinderdoop. Het gaat toch om de intentie van het hart van de ouders?
Ik geloof niet dat God denkt van 'kinderdoop' zo staat het niet in de bijbel hoe ík het heb bedoeld....God kijkt naar je hart. Even los ervan hóe het in de bijbel staat, dat is een andere discussie. ik noem gewoon een voorbeeld.

En zo kan ik nog even doorgaan met allemaal verschillende voorbeelden.

En uit 1 korinthiërs 14 blijkt duidelijk dat 'in tongen spreken 'in vreemde talen spreken is, alsook in handelingen. Wat dan ook meteen vertaald dient te worden, zie:
Orde in de gemeente
26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken

Nou, van dat laatste merkte ik weinig van, in de plekken waar ik geweest was hoor! Zó...kom je binnen, als je wat later bent, iedereen is door mekaar heen, in 'tongen' aan het 'spreken. als je niet beter weet, denk je dat je ergens in een inrichting zit. zeker in de tijd toen ik nog weleens ongelovige vrienden meenam, ik schaam me dan werkelijk rot hoor.

Voor als je je dat niet kan voorstellen, ik wil wel even een film van YouTube erop zetten, ter illustratie hoor.

Twee, ten hoogste drie, op zijn beurt, en laat één uitleg geven staat er!

Nou, dát heb ík nog nooit meegemaakt.

In ieder geval, het hoogste wat iemand kan bereiken is de Liefde!,
Staat duidelijk in de bijbel.
En daar wordt mijns inziens niet mee bedoeld dat iemand en ja-knikker wordt, die nergens een mening over heeft.
Júist een mening over iets wat niet oke is, is oke. Is het naar algemene zaken zoals de regering, of kerken in het algemeen, of het onderwijs, ja, dan kan je mijns inziens gewoon zeggen van als je denkt dat er iets goed fout zit.

Bij mensen persoonlijk, ja, dat is iets anders, die kan je kwetsen, instellingen niet, die zijn anoniem.

Met mensen persoonlijk moet je denk ik uitkijken hoe je het zegt, in de liefde blijven, ook als je iemand terechtwijst. Dit staat ook ergens in de bijbel op meerder plaatsen.

En dát lijkt mij zelf het állerbelangrijkste, dat doet er werkelijk toe!, de liefde
Je moet je eigen ervaringen niet tot een theologie maken, maar eerlijk zeggen hoe je dat voelt. Veroordelen omdat je het negatieve ervan gezien hebt is nooit goed. De Bijbel zelf is nog altijd de maatstaf, waar we ons aan hebben te houden. Het is duidelijk dat je sommige dingen niet begrijpt en daarom maar meteen alles veroordeelt.
Inhoudelijk wil ik je het volgende zeggen. Nergens keurt Paulus tongentaal af, in hetzelfde hooofdstuk attendeert hij erop dat hij zelf ook in tongen spreekt en zelfs in tongen zingt. Hij geeft wel aan dat de orde in de dienst belangrijk is. Daarvoor geeft hij enkele adviezen. Wat jij noemt als dat iedereen tegelijk in tongen bidt of in gewone taal, dat is gewone lofprijzing. Een gewoonte die de kerk ook al van oudsher gekend heeft, denk bv., aan Jericho. En dat gezamenlijk verheffen van je stem heeft ook een bepaalde vorm van orde. Ook bestaat de profetische tong, die gaat gepaard met uitleg/vertolking van de tong...(raar woord)
Onbekend maakt onbemind, denk ik dan maar. Ik hoop dat ik wat duidelijkheid geschapen heb op dit gebied. We kunnen elkaar beter met argumenten benaderen dan met oordelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:23
 
CHATULIEM619 schreef:
ik ben een fervent tegenstander van een gavencursus. In mijn ogen is dat weer een uitwas van de evangelische beweging.

zoiets heb ik ook..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:27
 
SHANITA130 schreef:
CHATULIEM619 schreef:
ik ben een fervent tegenstander van een gavencursus. In mijn ogen is dat weer een uitwas van de evangelische beweging.

zoiets heb ik ook..
zie je wel, we kunnen het ook eens zijn toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:37
 
CHATULIEM619 Schreef: Je moet je eigen ervaringen niet tot een theologie maken,
Ik maak helemaal niets tot een theologie, ik reageer op het forum.
maar eerlijk zeggen hoe je dat voelt.
Ja, daar ben/was ik mee bezig

Veroordelen omdat je het negatieve ervan gezien hebt is nooit goed.
Ik veroordeel niet, zeg alleen wat mijn ervaringen zijn..en wat ik daarvan vind..

De Bijbel zelf is nog altijd de maatstaf, waar we ons aan hebben te houden.
Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen? Ben het ermee eens trouwens
Het is duidelijk dat je sommige dingen niet begrijpt en daarom maar meteen alles veroordeelt.
Ik heb juist het idee dat ik wél zaken begrijp, en juist niet veroordeel, ik heb wél een mening....
Inhoudelijk wil ik je het volgende zeggen. Nergens keurt Paulus tongentaal af, in hetzelfde hooofdstuk attendeert hij erop dat hij zelf ook in tongen spreekt en zelfs in tongen zingt.
dat zei ik nergens, dat Paulus dat afkeurt..????
Hij geeft wel aan dat de orde in de dienst belangrijk is. Daarvoor geeft hij enkele adviezen.
ja, daar heb ik net bijbelteksten van gegeven(heb je mijn posting wel goed gelezen??? "2 of 3 mogen, om de beurt 'in tongen spreken, als er één is die uitleg geeft...."
Wat jij noemt als dat iedereen tegelijk in tongen bidt of in gewone taal, dat is gewone lofprijzing.
Nee, dát heb ik nergens zo gelezen
Een gewoonte die de kerk ook al van oudsher gekend heeft, denk bv., aan Jericho. En dat gezamenlijk verheffen van je stem heeft ook een bepaalde vorm van orde.
Dat heb je bij zingen
Ook bestaat de profetische tong, die gaat gepaard met uitleg/vertolking van de tong...(raar woord)
Ja, die bijbeltekst heb ik aangehaald: "2 of 3 kunnen om de beurt in 'tongen' spreken, als er één is die het vertaald.."

Onbekend maakt onbemind, denk ik dan maar. Ik hoop dat ik wat duidelijkheid geschapen heb op dit gebied.
En onbekend is 'het' niet voor mij, ben zovaak zolang in verschillende soorten evangelische gemeentes geweest. Dat hoop ik ook
We kunnen elkaar beter met argumenten benaderen dan met oordelen.
ik oordeel niet, ik gaf en geef mijn mening met argumenten...en dat is wel beter ja..


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 11 oktober 2011, 18:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:37
 
Ik zou het maar vlug afkloppen Knipoog smiley 2x
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 18:41
 
CHATULIEM619 schreef:
zie je wel, we kunnen het ook eens zijn toch?

Ja ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TALLGUY817





Berichten: 206

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 22:42
 
MARISKA601 schreef:
"Tongentaal"
in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?
Over tongen en andere 'tekenen der apostelen' in het licht van de Bijbel

Spreken in tongen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 15:35
 
Brianwashing, net als dat vallen in de geest, enzovoort. Gevaarlijk, denken en doen hoe de massa doet, en hoe het komt, bijvoorbeeld bij Hitler....

En je dan laten geloven dat traditionele kerken dood zijn, en meer van die onzin....

The Wave

Je moet wel goed engels kennen, kwaliteit film had ietsie beter gekund, maar als je goed engels ken, is het goed te volgen.

Mazzel!!!

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 16:03
 
info wiki, the wave

Dat ik dit erin zet is omdat ik wil weten hoe dingen kunnen.

Dat je wordt voorgespielgelt, in groepen, als je gelooft heb je nooit geen pijn meer en verdriet alleen voorspoeden financieel ook, traditionele kerken zijn dood, etc Heeft er voor groot gedeelte mee te maken.

En het massaal niet geloven van i-slachtoffers...door eigen familie nota bene...heeft er voor groot gedeelte ook mee te maken....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 september 2012, 16:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 16:26
 
Captive Minds : Hypnosis and Beyond. [FULL].mp4

Vertaling: Gedachten gevangen, gevangen geesten van mensen, hersenen, hypnose en verder....

film kan toch ondertitled of vertaald worden?

S. Filmgek in alle soorten ;)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 september 2012, 16:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5