ChristianMatch
 


Forum

Moeten we bang zijn voor boze geesten?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 20:48
 
Ik sprak van de week iemand en die had het over verhuizen.
Als die persoon verhuist reinigt die het huis van boze geesten, en vraagt om een zegening.


Naar mijn idee, hoef je niet bang te zijn voor boze geesten.
Je geloof beschermt je erin.
Ik zelf vind dat je op deze manier occult bezig bent.
En je eigen bezig houd met paranormale verschijningen.


Wat is jullie gedachten over boze geesten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 20:55
 
MARISKA601 schreef:
Ik sprak van de week iemand en die had het over verhuizen.
Als die persoon verhuist reinigt die het huis van boze geesten, en vraagt om een zegening.


Naar mijn idee, hoef je niet bang te zijn voor boze geesten.
Je geloof beschermt je erin.
Ik zelf vind dat je op deze manier occult bezig bent.
En je eigen bezig houd met paranormale verschijningen.


Wat is jullie gedachten over boze geesten?

Zijn deze mensen Chinezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 21:01
 
De Chinezen schieten jaarlijks op hun nieuwjaarsdag massaal vuurwerken om boze geesten weg te jagen.

Kun je beter uitleggen aan hun dat de boze geesten niet in de lucht leven maar in het binnenste van ieders hart.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 22:16
 
Wie zijn die boze geesten? Wat verstaan we er onder?
Demonen? duivelen? of....


Laatst aangepast door
COOTJE711
op dinsdag 20 september 2011, 22:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 22:20
 
COOTJE711 schreef:
Wie zijn die boze geesten? Wat verstaan we er onder?
Demonen? duivelen? of....


ja die bedoel ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 23:17
 
MARISKA601 schreef:
Ik sprak van de week iemand en die had het over verhuizen.
Als die persoon verhuist reinigt die het huis van boze geesten, en vraagt om een zegening.


Naar mijn idee, hoef je niet bang te zijn voor boze geesten.
Je geloof beschermt je erin.
Ik zelf vind dat je op deze manier occult bezig bent.
En je eigen bezig houd met paranormale verschijningen.


Wat is jullie gedachten over boze geesten?
Het is maar net wat je wil geloven, bij mij aan de overkant, zijn binnen een tijdsbestek van 6 jaar, in 1 huis 3 mensen overleden. 2 aan de gevolgen van overmatig drank gebruik, en de laatste aan een ernstige ziekte. Dat huis staat nu 3mnd leeg, er is iemand die het krijgen kan, maar door dat gebeuren niet wil. En nu wordt er ook beweert, dat er iets met dat huis is. Eigenlijk hadden ze alledrie wat met alcohol, maar nu is het huis de schuldige, en is er iets mee. En over de alcohol wordt gezwegen. Trek je conclusie maar. Wat dat aangaat zien we overal spoken, en wordt er occulte gekweekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 07:51
 
MARISKA601 schreef:
Ik sprak van de week iemand en die had het over verhuizen.
Als die persoon verhuist reinigt die het huis van boze geesten, en vraagt om een zegening.


Naar mijn idee, hoef je niet bang te zijn voor boze geesten.
Je geloof beschermt je erin.
Ik zelf vind dat je op deze manier occult bezig bent.
En je eigen bezig houd met paranormale verschijningen.


Wat is jullie gedachten over boze geesten?

Het bloed van Jezus beschermt je ertegen.
"Boze geesten" zijn niet paranormaal. De bijbel staat vol met voorbeelden van mensen die last van ze hadden. En ook wat er gebeurde om ze vrij te maken.


Laatst aangepast door
ROADY641
op woensdag 21 september 2011, 07:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 09:29
 
ROADY641 schreef:
Het bloed van Jezus beschermt je ertegen.
"Boze geesten" zijn niet paranormaal. De bijbel staat vol met voorbeelden van mensen die last van ze hadden. En ook wat er gebeurde om ze vrij te maken.




Die persoon die het huis reinigt van geesten, gaat er vanuit dat er misschien wel eens verkeerde dingen gedaan zijn in het huis.

In de bijbel word gesproken over de boze geesten in de mens.
Ja dat wil ik wel geloven.
Maar dat er boze geesten kunnen wonen in een huis,
daar geloof ik niks van.
Er zijn ook mensen die ook geloven dat er zielen van dode mensen in huizen rondwaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 11:22
 
ik werk regelmatig met een collega die "geesten"kan zien....
nu werk ik alleen in de nachtdienst en deze collega steekt 's nachts wierook aan om deze geesten te verdrijven.....zijn dat boze geesten, neen, in dit geval zijn het de geesten van de mensen die overleden zijn....Als nuchtere meid zeg ik bestaat niet, maar....er is meer tussen hemel en aarde, veel meer, waar wij niets van af weten.
Als collega denk ik, prima, moet je doen, als ze zo kan functioneren ( het ruikt ook nog lekker). Ik voor mezelf heb er geen moeite mee, ik accepteer het anders denkende van de deze collega.....
Zijn er geesten, boos of niet, ja, dat denk ik dus wel....engelen bestaan ook.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 12:26
 
MARISKA601 schreef:
Die persoon die het huis reinigt van geesten, gaat er vanuit dat er misschien wel eens verkeerde dingen gedaan zijn in het huis.

In de bijbel word gesproken over de boze geesten in de mens.
Ja dat wil ik wel geloven.
Maar dat er boze geesten kunnen wonen in een huis,
daar geloof ik niks van.
Er zijn ook mensen die ook geloven dat er zielen van dode mensen in huizen rondwaren.
Eerlijk gezegd vind ik dat je weer heel extreme standpunten inneemt. In jouw ogen was Jezus ook occult bezig. Hij bevrijdde immers ook mensen die bezeten waren. In onze kringen gebeurt het inderdaad dat als mensen in een nieuw huis komen, dat we het huis inzegenen. In hoeverre dat nu ook betekent, dat we ook bidden dat het huis gereinigd moet worden, dat gebeurt wel eens. Maar in mijn ogen staat de zegen centraal, niet de reiniging.
Er zijn mensen die overal op zoek zijn naar demonen. Het heeft geen enkele zin dat te doen. Maar een huis in gebed opdragen aan de Heer, heb ik helemaal niks op tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 12:27
 
MARISKA601 schreef:
Die persoon die het huis reinigt van geesten, gaat er vanuit dat er misschien wel eens verkeerde dingen gedaan zijn in het huis.

In de bijbel word gesproken over de boze geesten in de mens.
Ja dat wil ik wel geloven.
Maar dat er boze geesten kunnen wonen in een huis,
daar geloof ik niks van.
Er zijn ook mensen die ook geloven dat er zielen van dode mensen in huizen rondwaren.

De bijbel leert ons het volgende:
"43 Wanneer een onreine geest iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt, 44 zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht. 45 Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, die slechter zijn dan hijzelf, en zij allen nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de demon intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen. Zo zal het ook gaan met deze verdorven generatie.’"

Die "dorre streken" waar is dat?
Ik geloof dat dat buiten de mens is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 12:37
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je weer heel extreme standpunten inneemt. In jouw ogen was Jezus ook occult bezig. Hij bevrijdde immers ook mensen die bezeten waren. In onze kringen gebeurt het inderdaad dat als mensen in een nieuw huis komen, dat we het huis inzegenen. In hoeverre dat nu ook betekent, dat we ook bidden dat het huis gereinigd moet worden, dat gebeurt wel eens. Maar in mijn ogen staat de zegen centraal, niet de reiniging.
Er zijn mensen die overal op zoek zijn naar demonen. Het heeft geen enkele zin dat te doen. Maar een huis in gebed opdragen aan de Heer, heb ik helemaal niks op tegen.


Dat is wel een traditie die van de Rooms-Katholieke kerk afkomstig is.

Ik geloof wel dat de mens bezeten kan raken van boze geesten.
Maar dat er boze geesten in een huis wonen... nee...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:39
 
MARISKA601 schreef:
Dat is wel een traditie die van de Rooms-Katholieke kerk afkomstig is.

Ik geloof wel dat de mens bezeten kan raken van boze geesten.
Maar dat er boze geesten in een huis wonen... nee...



Er is tijdens de reformatie erg resoluut gebroken met de RK kerk.
Dat is wel jammer want er zijn diverse gebruiken waar niets mis mee is.

Daarnaast denk ik dat je meer moet kijken naar wat ons verbind dan naar wat ons afstoot.


Die spoken, om het denigrerend op 1 hoop te gooien, daar geloof ik niet zo in.
Geesten van dode mensen zijn het niet want die zitten in de hemel of in de hel.
En ja, duivels kunnen ook dingen doen, maar tis wel lekker dat je weet waar je mee te maken hebt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:54
 
MARISKA601 schreef:
Dat is wel een traditie die van de Rooms-Katholieke kerk afkomstig is.

Ik geloof wel dat de mens bezeten kan raken van boze geesten.
Maar dat er boze geesten in een huis wonen... nee...
Die link naar de RK kerk is mij niet duidelijk. Je kunt wel zeggen dat de RK kerk dat gebruik ook heeft...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Die link naar de RK kerk is mij niet duidelijk. Je kunt wel zeggen dat de RK kerk dat gebruik ook heeft...


De RK-kerk zegent eigenlijk alles wat er maar te zegenen is met wierrook?en met heilig water geloof ik...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:44
 
MARISKA601 schreef:
De RK-kerk zegent eigenlijk alles wat er maar te zegenen is met wierrook?en met heilig water geloof ik...
Er is geen link tussen de RK kerk en het ontstaan van de evangelische beweging
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 16:59
 
Die "dorre streken" waar is dat?
Ik geloof dat dat buiten de mens is.


met dorre streken kan ook bedoeld worden de menselijk geest die niet van God wil weten.....Boze geesten en de duivel zijn juist op zoek naar de gelovige mens om hem/ haar van God weg te krijgen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CAPRISON506





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:52
 
MARISKA601 schreef:
Ik sprak van de week iemand en die had het over verhuizen.
Als die persoon verhuist reinigt die het huis van boze geesten, en vraagt om een zegening.


Naar mijn idee, hoef je niet bang te zijn voor boze geesten.
Je geloof beschermt je erin.
Ik zelf vind dat je op deze manier occult bezig bent.
En je eigen bezig houd met paranormale verschijningen.


Wat is jullie gedachten over boze geesten?

Je geloof beschermt je er inderdaad in. Maar je kunt ook misleid worden de deur op een kier te zetten. Bijv: wiegie bord (iedereen kent het waarschijnlijk wel, daardoor misschien slecht voorbeeld) opzich is een stuk karton met inkt erop. Het gaat erom dat je "iets" aanroept, het uitnodigt om binnen te komen. Of: mediteren, je zet je open voor slechte invloeden. De een voelt iets, de ander hoort iets, de andere ervaart iets anders of niks. En dan kun je misschien denken "hey, ik voel iets dus het werk, en is waarheid" wat kan leiden dat je de deur nog iets verder open gaat zetten (door middel van interresen en diepgang in dat topic)

Een huis is niet zomaar "behekst" vaak is een persoon "behekst", en dit word meegenomen van huis na huis. Maar een huis kan wel "behekst" zijn. Dit kan dan komen omdat er satanische ritueele hebben plaatsgevonden.

Ik zie vaak mensen die een boedha in huis hebben. Je kunt geen 2 goden dienen. Het beeld is een stuk houd of steen. Maar ook daar kunnen slechten invloeden vanuit gaan, maar dat hoeft niet persee. Heeft ook temaken wat voor waarde je er zelf aan hecht.

VERGEET NIET: mocht je ooit last hebben van een "geest" (lees: duivel, overleden mensen leven niet meer op aarde). Of andere onprettige situaties. Weet dat christenen de autoriteit over de duivel hebben gekregen, en het slechte weg mogen sturen in Jezus naam. ("ga weg in de naam van Jezus Christus")

Gods zegen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 oktober 2011, 02:41
 
Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van iets dat goed begonnen is en slecht eindigt.

De pinksterbeweging had, vanuit een protestants perspectief, na eeuwen weer de stof van de bijbelteksten gehaald m.b.t. bevrijding van boze geesten. Helaas worden er in dit geval soms leerstellingen (boze geesten uit huizen bidden) geponeerd in evangelische/charismatische boeken die vooral gebaseerd zijn ´op ervaring´ en eigenlijk niet op rechtstreekse bijbelteksten.

Als ik in die situatie van dat nieuwe huis zat zat zou ik gewoon tot God bidden. Ik zou vooral bidden dat de vorige bewoners tot geloof zullen komen en God danken dat door het volbrachte werk van Christus alle plaatselijke vloeken die door ongerechtigheid zijn ontstaan zijn verbroken voor christenen, ook vloeken die zijn voortgekomen door het handelen van andere mensen.


Laatst aangepast door
CHRISTIAN146
op zondag 9 oktober 2011, 21:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:13
 
CHRISTIAN146 schreef:
Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van iets dat goed begonnen is en slecht eindigt.

De pinksterbeweging had, vanuit een protestants perspectief, na eeuwen weer de stof van de bijbelteksten gehaald m.b.t. bevrijding van boze geesten. Helaas worden er in dit geval soms leerstellingen (boze geesten uit huizen bidden) geponeerd in evangelische/charismatische boeken die vooral gebaseerd zijn ´op ervaring´ en eigenlijk niet op rechtstreekse bijbelteksten.

Als ik in die situatie van dat nieuwe huis zat zat zou ik gewoon tot God bidden. Ik zou vooral bidden dat de vorige bewoners tot geloof zullen komen en God danken dat door het volbrachte werk van Christus alle plaatselijke vloeken die door ongerechtigheid zijn ontstaan zijn verbroken voor christenen, ook vloeken die zijn voortgekomen door het handelen van andere mensen.
Laten we eerst eens duidelijkheid geven over pinkstergemeentes. Ze zijn nl. niet vanuit het protestantisme ontstaan. Ze staan precies tussen katholieken en protestanten in.
Wat betreft geloofservaring staan we dichter bij de katholieken en wat betreft geloofsbelijden staan we dichter bij de protestanten. Het onderscheid is lekenpastoraat en geloofsdoop, daarin zijn wij uniek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:16
 
[quote=CHATULIEM619]Laten we eerst eens duidelijkheid geven over pinkstergemeentes. Ze zijn nl. niet vanuit het protestantisme ontstaan. Ze staan precies tussen katholieken en protestanten in.
Wat betreft geloofservaring staan we dichter bij de katholieken en wat betreft geloofsbelijden staan we dichter bij de protestanten. Het onderscheid is lekenpastoraat en geloofsdoop, daarin zijn wij uniek.[/quote

Ehhhh misschien een rare vraag...maarre wat is Lekenpastoraat???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:30
 
Lekenpastoraat gaat uit van het volgende basisprincipe, God wil iedereen gebruiken ondanks achtergrond en studie. Er zijn voorgangers die geen studie gedaan hebben. Op basis van bediening kan men dan voorgaan. In de traditionele kerk heb je toch dat iemand op basis van art. 9 mag prediken? Mijn schoonopa was ook evangelist in de hervormde kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Lekenpastoraat gaat uit van het volgende basisprincipe, God wil iedereen gebruiken ondanks achtergrond en studie. Er zijn voorgangers die geen studie gedaan hebben. Op basis van bediening kan men dan voorgaan. In de traditionele kerk heb je toch dat iemand op basis van art. 9 mag prediken? Mijn schoonopa was ook evangelist in de hervormde kerk.

Oke thanks voor de uitleg.
Wat betreft evangelisten op de preekstoel heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt maar ik ben van een bondsgemeente misschien zit daar verschil in.Wat we wel vaak hebben zijn kandidaten dat zijn mannen die voor predikant studeren of die de studie klaarhebben maar geen eigen gemeente willen hebben maar bv leerkracht zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Lekenpastoraat gaat uit van het volgende basisprincipe, God wil iedereen gebruiken ondanks achtergrond en studie. Er zijn voorgangers die geen studie gedaan hebben. Op basis van bediening kan men dan voorgaan. In de traditionele kerk heb je toch dat iemand op basis van art. 9 mag prediken? Mijn schoonopa was ook evangelist in de hervormde kerk.


Eh.. wat staat in artikel9?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:45
 
MARISKA601 schreef:
Eh.. wat staat in artikel9?


ehhhhh...
ehhhhh... weet ik eigenlijk ook niet Verlegen lachende smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:48
 
ERIKA129 schreef:
ehhhhh...
ehhhhh... weet ik eigenlijk ook niet Verlegen lachende smiley Smiley met dichtgeplakte mond


en artikel 31?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:48
 
MARISKA601 schreef:
Eh.. wat staat in artikel9?
toch zoiets over bevoegdheid tot spreken zonder studie maar op basis van bediening??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:50
 
PIETER649 schreef:
en artikel 31?


weet ik ook niet...
weet wel dat het een scheldwoord is...
ik ben in dat nest geboren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 18:22
 
MARISKA601 schreef:
weet ik ook niet...
weet wel dat het een scheldwoord is...
ik ben in dat nest geboren...

vermoed dat Pieter dat ook bedoelde Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:30
 
COOTJE711 schreef:
vermoed dat Pieter dat ook bedoelde Smiley met dichtgeplakte mond

mis!!!

ik ken de term maar weet niet wattie betekend, het was dus oprechte interesse Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2