ChristianMatch
 


Forum

Kerstmuziek
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 22:35
 
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 22:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?



wij zingen gewoon de psalmen van Datheen, net as altijd, hoezo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 22:50
 
Ik heb daar ook inderdaad weleens over nagedacht, al die wereldse artiesten die kerstliederen zingen.
2 dagen in het jaar zijn die artiesten bezig met hun vorm van kerst.
En de overige dagen van het jaar is hun levensstijl vaak niet echt christelijk.


Wat er in de kerk met kerst gezongen wordt zijn toch meestal de oude vertrouwde liederen waarvan ik vind dat er niks mis mee is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:02
 
CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?



Hoe weet ik hoe de wereldse artiest geen belijdend christen is?
Ik ken ze niet prive.

En de meeste wereldse artiesten zingen voornamelijk over kerstsfeer, niet zozeer christerlijke liederen. Last christmas, all I want for Christmas, niets christelijks aan volgens mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:09
 
ANNETTE792 schreef:
Hoe weet ik hoe de wereldse artiest geen belijdend christen is?
Ik ken ze niet prive.

En de meeste wereldse artiesten zingen voornamelijk over kerstsfeer, niet zozeer christerlijke liederen. Last christmas, all I want for Christmas, niets christelijks aan volgens mij.



zo geeft Alice Cooper in de kerk bijbelles aan kinderen.
artiesten voeren vaak een act op...

(en roddelbladen roddelen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:15
 
Een ding weten we zeker: Kerst zal nooit worden afgeschaft want de commercie houdt het wel in stand. Aan de andere kant is het wel een raar christelijk feest natuurlijk. Het Germaanse lichtfeest als de dagen weer gaan lengen, werd omgebouwd tot het feest van Christus' geboorte. Wat niet wegneemt dat het goed is om dat te vieren.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 20 oktober 2011, 23:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?


Ik verheug me erop. Er zijn wellicht meer christenen of gelovigen onder de artiesten dan wij weten. Misschien wel met heimwee naar of nog sympathieën met hun christelijke opvoeding.
Meestal hebben de populaire liedjes een verwijzing naar de gezelligheid en de lichtjes, de cadeautjes en de kerstboom, de sneeuw en de mooie gedachten. En zei Jezus niet ooit: wie met Mij is is niet tegen Mij?
Ik hou wel van een mooi sfeervol lied over gezellige familiebijeenkomsten (wel graag uit eigen vrije wil en geen verplicht nummer en wel graag met de wil van allen er iets moois van te maken, pffffff), allemaal wat lekkers koken en ieder zijn/haar best doen om familie en vrienden het naar de zin te maken. Dat is het licht van Liefde verspreiden, niks mis mee toch?
Ik vier de geboorte van het Licht der wereld wetende dat het voortkomt uit de viering van de overwinning van het Licht op de duisternis (slimme zet!) met familie en vrienden, ook in de concerten en kerkdiensten met veel plezier en enthousiasme. Het mooiste feest van het jaar en ik zing bij de afwas: imagine (niet christelijk populair lied geschreven door John Lennon die de wens bezingt ooit te mogen leven in een vredige wereld) en stille nacht.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op donderdag 20 oktober 2011, 23:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?

Ik hou van kerstmuziek, of het nu christelijk is of niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 14:15
 
Ik hou van sfeervolle muziek, muziek met gevoel
Maar heb niks met kerst, bovendien is het een lachertje om de geboorte van onze Verlosser in december te vieren. Simpel rekensommetje leert ons dat het helemaal niet in december heeft plaatsgevonden.
Het is een zinlose kerkelijke traditie. Je kan er nog zoveel inhoud aan geven als je wilt maar het is en blijft een heidens gebruik met een christelijk sausje. Voor mij zit daar geen echtheid in.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik luister wel naar mooie muziek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:03
 
Ik vind het elke kerst weer mooi of als gemeente de mooie kerstliederen te zingen, bij de mooie psalmen die we al hebben.
Bij ons is het de traditie om aan het begin van de 1e kerstdag dienst het eerste kwartier ongeveer kerstliederen te zingen en we eindigen de dienst standaard met het Ere zij God staande te zingen elk jaar weer krijg ik kippevel als het zo mooi uit volle borst gezongen mag worden.

Zelf zijn we met ons zangkoor druk bezig voor ons kerstconcert op kerstavond, dan zingen we buiten de traditionele kerstliederen ook nieuwe koorstukken, dat is echt een concert waar ik elk jaar na uitkijk.

enwat betreft die liederen die artiesten laten horen sluit ik me bij Annette aan hoe weten wij dat ze geen christen zijn??
En degene die echt nergens in geloven zingen idd vaak liederen als white christmas, I wich you a marry christmas. Let it snow enz...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:18
 
En degene die echt nergens in geloven zingen idd vaak liederen als white christmas, I wich you a marry christmas. Let it snow enz



Ahum Erika........ik zet ze ook weleens op en vind ze ook wel leuk.... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:27
 
Wat vinden jullie dan van de stelling dat Kerst allang geen christelijk feest meer is? Het is overgenomen en vervormd door de maatschappij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
En degene die echt nergens in geloven zingen idd vaak liederen als white christmas, I wich you a marry christmas. Let it snow enz



Ahum Erika........ik zet ze ook weleens op en vind ze ook wel leuk.... Verraste, verbaasde smiley

Stttttttttt niet zeggen ik ook Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vinden jullie dan van de stelling dat Kerst allang geen christelijk feest meer is? Het is overgenomen en vervormd door de maatschappij...

Ja zit wel wat in helaas.
DE comercie springt er op in het wordt voor veel mensen als lekkere extra vrije dagen gezien waarop ze cadeaus kunnen uitdelen lekker eten en samenzijn. En helaas staan er velen niet bij stil dat er een diepere betekenis achter zit.
En zeg eerlijk doen we er niet allemaal wat aan mee??
Kerstboom, kaarjes, kerstdiner gourmetten met zn allen enz...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:52
 
ERIKA129 schreef:
Stttttttttt niet zeggen ik ook Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond


Vooral als ik moet poetsen of strijken.....en dan lekker meezingen..... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vooral als ik moet poetsen of strijken.....en dan lekker meezingen..... Knipoog smiley

Lekker hard en knallen maar en snel dat het huishoudelijk werk gaat Knipoog smiley
Maar we gaan off topic Smiley met dichtgeplakte mond
Sorry Chat zal het nie meer doen Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 18:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vinden jullie dan van de stelling dat Kerst allang geen christelijk feest meer is? Het is overgenomen en vervormd door de maatschappij...

Helemaal mee eens, maar uiteindelijk doen wij er ook allemaal aan mee. Niet te vergeten het kerst dinee. Iedereen (vr)eet zijn buik vol het duurste van het duurste. Men doet zich te goed aan de meest uiteenlopende wijnen, champagnes en iedereen is vrolijk bij elkaar. Echt een kerstsfeer, of toch niet. Je zal maar geboren moeten worden, en je ouders lopen te zweten om maar ergens onderdak te vinden, en uit eindelijk ben je er en ..... .... En wij Christenen vieren het goed zo, kerst.
Eigenlijk zouden wij (rijken) eens in het jaar, juist die arme mede mens, en die zijn er zat, eens bij ons uit moeten nodigen en van ons wel rijke maal mee te laten genieten. Ook eens laten voelen wat liefde is, en om elkaar geven, dat ze niet in de kou staan, midden in de winternacht.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 21 oktober 2011, 18:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 18:50
 
GERRIT084 schreef:
Helemaal mee eens, maar uiteindelijk doen wij er ook allemaal aan mee. Niet te vergeten het kerst dinee. Iedereen (vr)eet zijn buik vol het duurste van het duurste. Men doet zich te goed aan de meest uiteenlopende wijnen, champagnes en iedereen is vrolijk bij elkaar. Echt een kerstsfeer, of toch niet. Je zal maar geboren moeten worden, en je ouders lopen te zweten om maar ergens onderdak te vinden, en uit eindelijk ben je er en ..... .... En wij Christenen vieren het goed zo, kerst.


Niet zo negatief Gerrit, ik vind het nog steeds het feest van het licht, en hoe je het viert daar ben je zelf bij....... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 18:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Niet zo negatief Gerrit, ik vind het nog steeds het feest van het licht, en hoe je het viert daar ben je zelf bij....... Knipoog smiley
Twas toch positief, Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vinden jullie dan van de stelling dat Kerst allang geen christelijk feest meer is? Het is overgenomen en vervormd door de maatschappij...

Wat vind jij dan van de stelling dat Kerst allang geen heidens feest meer is? het is overgenomen en vervormd door de kerk ...

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?

Nou, ben d'r niet zo mee bezig, nu, tis pas zomer geweest. en nog zo mooi weer buiten.

En wereldse artiesten die kerstliederen zingen, vind ik juist wel leuk. Zij brengen als 'ongelovigen' dan het evangelie ;)

Ik kijk vaak naar katholieke diensten op tv (ben als kind katholiek gedoopt door mijn moeder). en dat vind ik wel mooi hoor, die traditionele diensten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:49
 
SHANITA130 schreef:
Ik kijk vaak naar katholieke diensten op tv (ben als kind katholiek gedoopt door mijn moeder). en dat vind ik wel mooi hoor, die traditionele diensten.


Mijn dochter zingt in het schoolkoor, en moest vorig jaar verschillende keren zingen in de adventsdiensten en de kerstdienst in de plaatselijke katholieke kerk. Zo heb ik dus vorig jaar voor het eerst in mn leven katholieke kerstdiensten meegemaakt, en ik moet eerlijk zeggen: die sfeer was echt geweldig, dat had ik nog nooit eerder zo meegemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 19:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vinden jullie dan van de stelling dat Kerst allang geen christelijk feest meer is? Het is overgenomen en vervormd door de maatschappij...

Die stelling is zeker voor de ongelovigen waar, maar voor ons die geloven in het wonder van kerst...de Christus, Heiland, Zaligmaker..voor ons geboren?
Voor ons is het toch zeker nog wel een christelijk feest...als we het als zodanig vieren toch? Gefrustreerde smiley Lachende smiley

Dat geldt voor de liederen net zo, ongelovigen zullen niet zo snel christelijke liederen zingen en als ze het wel doen? zullen ze er vast over na gaan denken..ik zie het dan als een mogelijkheid van evangelieverkondigng....prachtig toch? Lachende smiley


Laatst aangepast door
MARIAN519
op woensdag 26 oktober 2011, 19:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 21:58
 
MOMO697 schreef:
Ik hou van sfeervolle muziek, muziek met gevoel
Maar heb niks met kerst, bovendien is het een lachertje om de geboorte van onze Verlosser in december te vieren. Simpel rekensommetje leert ons dat het helemaal niet in december heeft plaatsgevonden.
Het is een zinlose kerkelijke traditie. Je kan er nog zoveel inhoud aan geven als je wilt maar het is en blijft een heidens gebruik met een christelijk sausje. Voor mij zit daar geen echtheid in.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik luister wel naar mooie muziek.

Hallo Momo
Klopt helemaal wat je zegt het was niet in december maar eind augustus begin september wat er berekent is.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 22:05
 
Omdat er heidense tradities zijn geen Kerst vieren?
Ook bij Pasen zijn er heidense tradities.

Omdat Nederland steeds meer ontkerstend, dus die dagen maar afschaffen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 22:25
 
MOMO697 schreef:
Ik hou van sfeervolle muziek, muziek met gevoel
Maar heb niks met kerst, bovendien is het een lachertje om de geboorte van onze Verlosser in december te vieren. Simpel rekensommetje leert ons dat het helemaal niet in december heeft plaatsgevonden.
Het is een zinlose kerkelijke traditie. Je kan er nog zoveel inhoud aan geven als je wilt maar het is en blijft een heidens gebruik met een christelijk sausje. Voor mij zit daar geen echtheid in.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik luister wel naar mooie muziek.
Als ik denk aan kerstdiensten, die ik heb meegemaakt, duurden ze soms wel 6 uur. Iedereen mocht een bepaalde inbreng hebben en daar maakten ze gretig gebruik van. Helaas vonden de meesten dat ze zelf zo goed konden zingen, meestal verlangde ik na de eerste drie bijdrages al naar oordopjes.
Maar wat mij het meeste stoorde was, dat het in mijn ogen niks met de boodschap te maken had, en die boodschap is er wel degelijk.
Ten eerste geloof ik dat het een opdracht van God is christelijke feesten te vieren. In het OT stelt Hij feesten in, en aangezien ik vind dat je dat principe ook kunt overnemen. We vieren met Kerst de komst van Jezus. Wat is daar zo bijzonder aan? In mijn ogen raakt dit het hart van ons geloof. God wil wonen bij de mensen, in het OT liet Hij de tabernakel en daarna de tem pel bouwen als symbool van Zijn aanwezigheid. In het nieuwe testament gaat dat zelfs nog verder, Hij komt Zelf naar de wereld om onder ons te wonen.
Wat is daar zo verrassend en vernieuwend aan? In geen enkele andere religie zien we dit terug, God als mens onder de mensen, zonder dat Hij echt mee doet met hun zonde. Wij kunnen belijden dat God dichtbij is, dat Hij als Persoon naast ons staat en beseft wat wij door moeten maken.
Wij geloven in God als Iemand die bij ons wil zijn, in ons wil wonen en samen met ons op weg gaat. Dat is volgens mij de centrale boodschap, die bij Kerst centraal zou moeten staan: God die dichtbij ons is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 23:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ik denk aan kerstdiensten, die ik heb meegemaakt, duurden ze soms wel 6 uur. Iedereen mocht een bepaalde inbreng hebben en daar maakten ze gretig gebruik van. Helaas vonden de meesten dat ze zelf zo goed konden zingen, meestal verlangde ik na de eerste drie bijdrages al naar oordopjes.
Maar wat mij het meeste stoorde was, dat het in mijn ogen niks met de boodschap te maken had, en die boodschap is er wel degelijk.
Ten eerste geloof ik dat het een opdracht van God is christelijke feesten te vieren. In het OT stelt Hij feesten in, en aangezien ik vind dat je dat principe ook kunt overnemen. We vieren met Kerst de komst van Jezus. Wat is daar zo bijzonder aan? In mijn ogen raakt dit het hart van ons geloof. God wil wonen bij de mensen, in het OT liet Hij de tabernakel en daarna de tem pel bouwen als symbool van Zijn aanwezigheid. In het nieuwe testament gaat dat zelfs nog verder, Hij komt Zelf naar de wereld om onder ons te wonen.
Wat is daar zo verrassend en vernieuwend aan? In geen enkele andere religie zien we dit terug, God als mens onder de mensen, zonder dat Hij echt mee doet met hun zonde. Wij kunnen belijden dat God dichtbij is, dat Hij als Persoon naast ons staat en beseft wat wij door moeten maken.
Wij geloven in God als Iemand die bij ons wil zijn, in ons wil wonen en samen met ons op weg gaat. Dat is volgens mij de centrale boodschap, die bij Kerst centraal zou moeten staan: God die dichtbij ons is...

Ten eerste:
Kerst is geen christelijk feest. Jezus heeft ons ook geen opdracht gegeven om deze dag te gedenken.

Ten tweede:
Elke dag zouden we moeten leven in de wetenschap / geloof dat God dichtbij ons is

Kerst is voor mij opgeklopte pudding; t ziet er mooi uit maar t is allemaal lucht.

Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we kerst beleven zoals we willen. En bovendien is God ook niet afhankelijk van ons beleven. Hij doet wat Hij wil. En das maar goed ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 00:08
 
MOMO697 schreef:
Ten eerste:
Kerst is geen christelijk feest. Jezus heeft ons ook geen opdracht gegeven om deze dag te gedenken.

Ten tweede:
Elke dag zouden we moeten leven in de wetenschap / geloof dat God dichtbij ons is

Kerst is voor mij opgeklopte pudding; t ziet er mooi uit maar t is allemaal lucht.

Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we kerst beleven zoals we willen. En bovendien is God ook niet afhankelijk van ons beleven. Hij doet wat Hij wil. En das maar goed ook.
Het principe van feest vieren is wel degelijk een bijbels principe. De belangrijke gebeurtenissen herdenken is essentieel. Dat Kerst zoals wij dat nu kennen ook heidense kenmerken heeft, is iets wat ik jammer vind. Aan de andere kant, grijp ik elke feestdag aan om te herdenken wat we dan vieren. Dus bij Kerst gaat het voor mij om de komst van Jezus, en Pasen gaat voor mij over de opstanding, de rest is voor mij slechts invulling...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 00:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Het principe van feest vieren is wel degelijk een bijbels principe. De belangrijke gebeurtenissen herdenken is essentieel.
Met feest vieren is ook niks mis. Dat is zekers een bijbels principe. En denken aan wat God voor grote dingen doet en heeft gedaan is ook belangrijk.
Dat Kerst zoals wij dat nu kennen ook heidense kenmerken heeft, is iets wat ik jammer vind.
Oorsprong van kerst = heidens, je draait het een beetje om

Aan de andere kant, grijp ik elke feestdag aan om te herdenken wat we dan vieren. Dus bij Kerst gaat het voor mij om de komst van Jezus, en Pasen gaat voor mij over de opstanding, de rest is voor mij slechts invulling...

Ik sta wel stil bij de gebeurtenissen rond die dagen hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCANTI664





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 januari 2012, 15:34
 
De geboorte van Jezus
Ongeveer 2000 jaar geleden werd Jezus Christus geboren. Het klassieke kerstverhaal laat ons zien hoe Jezus geboren werd in een stal. Geen wieg was er voor Hem weggelegd, het enige dat gebruikt kon worden was een voederbak.
Het verhaal over de geboorte van Jezus is te vinden in Lucas 2 in het Nieuwe Testament (het tweede deel van de Bijbel).

De betekenis van Kerst
Voor Christenen betekent Kerst de komt van Christus. Hij was de langverwachte Messias en Redder. De diepste betekenis van Kerst is dat God zelf de moeite nam om als mens naar deze aarde te komen. God koos deze manier om de mensheid te redden van zonde en onrechtvaardigheid. Wanneer we naar het leven van Jezus kijken zien we dit ook juist terug. Jezus treedt in woorden en daden op tegen de onrechtvaardigheid die er in de samenleving aanwezig is. Daarnaast keek Hij juist wel om naar mensen aan de rand van de samenleving.
De ultieme manier waarop Hij de overwinning op zonde en onrechtvaardigheid haalde was zijn dood aan het kruis. Kerst is het feest van het Licht. Jezus noemde zichzelf het Licht van de Wereld. In een vaak zo donkere wereld brengt Hij licht.

De Muziek met Kerstfeest zoals Ere zij God, Stille Nacht, Komt Allen Tezamen, zijn Kerstliederen dus die horen bij het Kerstfeest.

Kom laten wij aanbidden
Dit is een regel uit een couplet van het bekende kerstlied ‘Komt allen tezamen’. De eerste mensen die Jezus erkende als een hele bijzonder baby waren herder. Toen in Palestina niet de meest vooraanstaande mensen. Zij hadden ook bezoek gehad van engelen die de boodschap vertelde dat er een groot koning was geboren. De herders waren direct op zoek gegaan naar het kind dat geboren was. Toen zij Jezus vonden bogen ze hun knieën omdat ze wisten dat het hier om iets bijzonders ging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1