ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:26
 
CHATULIEM619 schreef:
Een van de redenen waarom dit soort onderwerpen belangrijk zijn om te bespreken is, om duidelijk te maken dat onze leer niet absoluut is. En veel mensen denken dat wat hun kerk denkt, de absolute waarheid is. Gisteren in de chatbox hadden we het over zwemmen op zondag. Ik vroeg waarom dat niet mocht en kreeg te horen, dat ik dan maar de bijbel moest lezen. Met deze discussies zien we dat er idd verschillen zijn in de benadering van Gods Woord en dat bij elke leer wel dingen op te merken zijn.
Persoonlijk kan ik me niks voorstellen waarom de Heer het erg vind als je 's zondags in een meertje gaat zwemmen. Anderen verketteren mij er dan weer om. Of dat de kinderen niet buiten mogen spelen op zondag. Allemaal uitwassen in mijn ogen, extreme interpretaties van de heiliging van de zondag...wandelen of zwemmen, wat is eigenlijk het verschil.

Hmmm, volgens mij heb ik ook nooit in de Bijbel gelezen dat je op zondag niet mag zwemmen in een meertje of dat mijn kinderen dan niet mogen buiten spelen. Sterker nog... volgens mij komt het woord "zondag" niet eens in de Bijbel voor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Een van de redenen waarom dit soort onderwerpen belangrijk zijn om te bespreken is, om duidelijk te maken dat onze leer niet absoluut is. En veel mensen denken dat wat hun kerk denkt, de absolute waarheid is. Gisteren in de chatbox hadden we het over zwemmen op zondag. Ik vroeg waarom dat niet mocht en kreeg te horen, dat ik dan maar de bijbel moest lezen. Met deze discussies zien we dat er idd verschillen zijn in de benadering van Gods Woord en dat bij elke leer wel dingen op te merken zijn.
Persoonlijk kan ik me niks voorstellen waarom de Heer het erg vind als je 's zondags in een meertje gaat zwemmen. Anderen verketteren mij er dan weer om. Of dat de kinderen niet buiten mogen spelen op zondag. Allemaal uitwassen in mijn ogen, extreme interpretaties van de heiliging van de zondag...wandelen of zwemmen, wat is eigenlijk het verschil.

ik kom uit een gezin waar op zondag nog geen spelletje gedaan mocht worden; er werden alleen boeken gelezen; CHRISTELIJKE boeken dan wel te verstaan!
alleen het functionele wandelen naar de kerk was toegestaan, en mijn vader voelde dan ook op mooie dagen de behoefte om de wat langere route te nemen uit de kerk, langs de rijn waar zoveel gezellige bootjes en vrolijkheid was, waar wij dan enorm van konden genieten.
uiteraard was dit volstrekt géén wandelen!! integendeel; we waren vanuit de kerk op weg naar huis.......... Knipoog smiley

de basis van dit denken ligt in een bijbeltekst uit (ik dacht jesaja?) waar iets staat in de trant van;
"dat gij uw lust niet doet op den sabbath"
dit wordt in dergelijke gevallen zo geintepreteerd dat je niets zou mogen doen op zondag, waar je plezier aan kunt beleven.
wat ik me dan wel eens heb afgevraagd, is wat je zou moeten doen als het een lust voor je is, naar "Gods huis" te gaan?
je mag immers je lust niet doen op Zijn heilige dag?

hannah......ik ben verblijd; gereed om naar Gods huis te gaan.........psalm 122


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 7 december 2011, 15:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 16:02
 
HANNAH810 schreef:
ik kom uit een gezin waar op zondag nog geen spelletje gedaan mocht worden; er werden alleen boeken gelezen; CHRISTELIJKE boeken dan wel te verstaan!
alleen het functionele wandelen naar de kerk was toegestaan, en mijn vader voelde dan ook op mooie dagen de behoefte om de wat langere route te nemen uit de kerk, langs de rijn waar zoveel gezellige bootjes en vrolijkheid was, waar wij dan enorm van konden genieten.
uiteraard was dit volstrekt géén wandelen!! integendeel; we waren vanuit de kerk op weg naar huis.......... Knipoog smiley

de basis van dit denken ligt in een bijbeltekst uit (ik dacht jesaja?) waar iets staat in de trant van;
"dat gij uw lust niet doet op den sabbath"
dit wordt in dergelijke gevallen zo geintepreteerd dat je niets zou mogen doen op zondag, waar je plezier aan kunt beleven.
wat ik me dan wel eens heb afgevraagd, is wat je zou moeten doen als het een lust voor je is, naar "Gods huis" te gaan?
je mag immers je lust niet doen op Zijn heilige dag?

hannah......ik ben verblijd; gereed om naar Gods huis te gaan.........psalm 122

Jesaja 58: statenvertaling:
13 Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt; 14 Dan zult gij u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.

In de NBV staat de volgende vertaling:
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat
en geen handel drijft op mijn heilige dag,
wanneer je de sabbat als een dag van vreugde ziet,
de dag van de HEER als een heilige dag,
wanneer je hem in ere houdt door niet je gang te gaan,
geen handel te drijven of zaken te bespreken,
14 dan vind je vreugde in de HEER.
Ik zal je laten rijden over de hoogten van de aarde
en je laten genieten van het land
dat ik je voorvader Jakob in bezit heb gegeven.
De HEER heeft gesproken Knipoog smiley

Volgens mij wordt hier gesproken over het drijven van handel of het bespreken van zaken, met andere woorden: werken. Dat is overeenkomstig met de tien geboden waaruit blijkt dat het niet de bedoeling is dat we op sabbath aan het werk gaan. De sabbath was immers bedoeld als rustdag, die mensen samen moesten vieren en die gewijd was aan de Heer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:48
 
PIETER619 schreef:
Dus is wat er in de Bijbel staat een leugen, zoals dat het kan doorgaan tot in het vierde geslacht? Er is een simpele oplossing mocht men onder het "juk "van zo'n zonde leven en dat is vrij bidden, meer niet.


Dat is dus jouw interpretatie he? Knipoog smiley Vrij bidden? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:54
 
CHATULIEM619 schreef:
En jij zit in de verpleging en je hebt nooit van het voorvoegsel pedo gehoord. Vreemd hoor....

Klopt Chat is mij totaal onbekent!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 19:01
 
ERIKA129 schreef:
Klopt Chat is mij totaal onbekent!



Gelukkig maar Erika, jij werkt toch bij bejaarden? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 19:02
 
LISA610 schreef:
Jesaja 58: statenvertaling:
13 Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt; 14 Dan zult gij u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.

In de NBV staat de volgende vertaling:
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat
en geen handel drijft op mijn heilige dag,
wanneer je de sabbat als een dag van vreugde ziet,
de dag van de HEER als een heilige dag,
wanneer je hem in ere houdt door niet je gang te gaan,
geen handel te drijven of zaken te bespreken,
14 dan vind je vreugde in de HEER.
Ik zal je laten rijden over de hoogten van de aarde
en je laten genieten van het land
dat ik je voorvader Jakob in bezit heb gegeven.
De HEER heeft gesproken Knipoog smiley

Volgens mij wordt hier gesproken over het drijven van handel of het bespreken van zaken, met andere woorden: werken. Dat is overeenkomstig met de tien geboden waaruit blijkt dat het niet de bedoeling is dat we op sabbath aan het werk gaan. De sabbath was immers bedoeld als rustdag, die mensen samen moesten vieren en die gewijd was aan de Heer.

Klopt idd Lisa.
Wij mochten op zondag gewoon buitenspelen en deden wij veel spelletjes of lazen boeken.
Echter ik ben wel opgevoed dat daar waar een mens voor mij moet werken om daar niet te komen dus geen dierentuinen, speeltuinen, zwembaden enz.... Daar valt buiten daar waar gewerkt moet worden zoals de zorg, politie, brandweer dat soort dingen.
Voor mijn gevoel ben ik daarin niks tekort gekomen eerder was het een rijke dag! Dus de rustdag in ere te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 19:13
 
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat

Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, maar ik moest er even om glimlachen omdat ik op zondag veel wandel en in de zomer als het even kan zeil en daarna een wijntje drink op het paviljoen.
Maar de tekst geeft aan dat veel mensen overdrijven met de zondagrust. Bedenk wel dat in de tijd dat dit geschreven werd, een grote groep zwakke mensen door de sabbathsrust werden beschermd. Het streng houden aan de wet had een sociale kant want slaven waren er ook door geholpen. Nu we een fatsoenlijke wetgeving hebben, is dat anders geworden. Niet bezig zijn met geld verdienen en een dag rust is sowieso goed voor een mens. Wat mij betreft, staat het ontspanning op geen enkele wijze in de weg. Als je wilt dat niemand voor je werkt moet je wel heel radicaal zijn en dan sla je door. Dan zou je de gastoevoer ook moeten onderbreken. Nou, ik dacht het niet.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 7 december 2011, 23:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 10:21
 
THOMAS968 schreef:
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat

Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, maar ik moest er even om glimlachen omdat ik op zondag veel wandel en in de zomer als het even kan zeil en daarna een wijntje drink op het paviljoen.
Maar de tekst geeft aan dat veel mensen overdrijven met de zondagrust. Bedenk wel dat in de tijd dat dit geschreven werd, een grote groep zwakke mensen door de sabbathsrust werden beschermd. Het streng houden aan de wet had een sociale kant want slaven waren er ook door geholpen. Nu we een fatsoenlijke wetgeving hebben, is dat anders geworden. Niet bezig zijn met geld verdienen en een dag rust is sowieso goed voor een mens. Wat mij betreft, staat het ontspanning op geen enkele wijze in de weg. Als je wilt dat niemand voor je werkt moet je wel heel radicaal zijn en dan sla je door. Dan zou je de gastoevoer ook moeten onderbreken. Nou, ik dacht het niet.

Thomas

Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?
Ik beperk mij wel voor een groot deel op zondag, en probeer hem zo veel mogelijk na te leven.
Dat het niet altijd lukt, vind ik spijtig genoeg, een hoop dingen gebeuren toch, en dat zit hem wel in de tijd waar in wij nu leven.
Bij ons in het dorp zijn er, die weer een eigen beleving aanhangen, die op zondag, lopend naar de kerk gaan, wat de weersgesteldheid ook is.
Erg ouderwets gekleed, in het zwart, daar heb ik wel respect voor, daar van wordt vaak wel gezegd, die zijn radicaal en slaan door.
Maar is dat dan ook zo? Ik vind van niet, daar kan je hoe dan ook best wel respect voor opbrengen, zonder ze een stempel te geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 10:25
 
GERRIT084 schreef:
Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?
Ik beperk mij wel voor een groot deel op zondag, en probeer hem zo veel mogelijk na te leven.
Dat het niet altijd lukt, vind ik spijtig genoeg, een hoop dingen gebeuren toch, en dat zit hem wel in de tijd waar in wij nu leven.
Bij ons in het dorp zijn er, die weer een eigen beleving aanhangen, die op zondag, lopend naar de kerk gaan, wat de weersgesteldheid ook is.
Erg ouderwets gekleed, in het zwart, daar heb ik wel respect voor, daar van wordt vaak wel gezegd, die zijn radicaal en slaan door.
Maar is dat dan ook zo? Ik vind van niet, daar kan je hoe dan ook best wel respect voor opbrengen, zonder ze een stempel te geven.

Juist Gerrit kan ik me volledig bij aansluiten.
Ze durven nog uit te stralen waar ze voor staan oke ik vind het ook te ver dat zwart gekleed maar goed ieder zijn ding.
Ik eerbiedig die dag en wat een ander er van vind is zijn/haar pakkie aan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 14:15
 
GERRIT084 schreef:
Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?
Ik beperk mij wel voor een groot deel op zondag, en probeer hem zo veel mogelijk na te leven.
Dat het niet altijd lukt, vind ik spijtig genoeg, een hoop dingen gebeuren toch, en dat zit hem wel in de tijd waar in wij nu leven.
Bij ons in het dorp zijn er, die weer een eigen beleving aanhangen, die op zondag, lopend naar de kerk gaan, wat de weersgesteldheid ook is.
Erg ouderwets gekleed, in het zwart, daar heb ik wel respect voor, daar van wordt vaak wel gezegd, die zijn radicaal en slaan door.
Maar is dat dan ook zo? Ik vind van niet, daar kan je hoe dan ook best wel respect voor opbrengen, zonder ze een stempel te geven.

Ik vind dat altijd zo'n leuk gezicht, net ofdat je een paar eeuwen terug bent, in een film ofzo.

Die kinderen en kindertjes, met jurkjes en hoedjes, met een lint eraan, zo schattig. en die huppelen dan voor de ouders uit, en die jongetjes ook heel netjes. en de ouders, die er dan ook heel netjes uitzien. zo over het fietspad zondag. (Er is daar alleen een fietspad namelijk, anders kom je er niet).

Als zij het ter ere van God doen, heb ik geen probs mee hoor...vind het een heel erg leuk gezicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 15:48
 
GERRIT084 schreef:
Bij ons in het dorp zijn er, die weer een eigen beleving aanhangen, die op zondag, lopend naar de kerk gaan, wat de weersgesteldheid ook is.
Erg ouderwets gekleed, in het zwart, daar heb ik wel respect voor, daar van wordt vaak wel gezegd, die zijn radicaal en slaan door.
Maar is dat dan ook zo? Ik vind van niet, daar kan je hoe dan ook best wel respect voor opbrengen, zonder ze een stempel te geven.

Dus je hebt respect voor ze omdat ze radicaal zijn Smiley die vol vragen zit
Ik vind dat respect altijd wederzijds moet zijn anders is het een (zin)loze kreet maar als je,zoals in dit geval,slechts hun mening voedt dat ze superieur zijn in Gods ogen is het woord respect niet op zijn plaats.

Leanne,die het verbijsterend vindt dat bepaalde kergangers op zondag op haar neerkijken maar op maandag vrolijk groeten........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 16:04
 
LEANNE226 schreef:
Dus je hebt respect voor ze omdat ze radicaal zijn Smiley die vol vragen zit
Ik vind dat respect altijd wederzijds moet zijn anders is het een (zin)loze kreet maar als je,zoals in dit geval,slechts hun mening voedt dat ze superieur zijn in Gods ogen is het woord respect niet op zijn plaats.

Leanne,die het verbijsterend vindt dat bepaalde kergangers op zondag op haar neerkijken maar op maandag vrolijk groeten........

Dit laatste doet toch lang niet iedereen...???
En ik vind het juist van Gerrit zeer respectvol...laten we toch ieder in zijn of haar waarde laten!!!
Wat Gij niet wilt...dat u geschiedt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 16:09
 
ZEELAND736 schreef:
Dit laatste doet toch lang niet iedereen...???
En ik vind het juist van Gerrit zeer respectvol...laten we toch ieder in zijn of haar waarde laten!!!
Wat Gij niet wilt...dat u geschiedt....

Wie zegt dat ik "ze" niet in hun waarde laat?In hun waarde laten is wat anders dan respect hebben voor.......

Die laatste opmerking is onder de gordel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 16:45
 
THOMAS968 schreef:
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat

Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, maar ik moest er even om glimlachen omdat ik op zondag veel wandel en in de zomer als het even kan zeil en daarna een wijntje drink op het paviljoen.
Maar de tekst geeft aan dat veel mensen overdrijven met de zondagrust. Bedenk wel dat in de tijd dat dit geschreven werd, een grote groep zwakke mensen door de sabbathsrust werden beschermd. Het streng houden aan de wet had een sociale kant want slaven waren er ook door geholpen. Nu we een fatsoenlijke wetgeving hebben, is dat anders geworden. Niet bezig zijn met geld verdienen en een dag rust is sowieso goed voor een mens. Wat mij betreft, staat het ontspanning op geen enkele wijze in de weg. Als je wilt dat niemand voor je werkt moet je wel heel radicaal zijn en dan sla je door. Dan zou je de gastoevoer ook moeten onderbreken. Nou, ik dacht het niet.

Thomas


GERRIT084 schreef:
Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?
Ik beperk mij wel voor een groot deel op zondag, en probeer hem zo veel mogelijk na te leven.
Dat het niet altijd lukt, vind ik spijtig genoeg, een hoop dingen gebeuren toch, en dat zit hem wel in de tijd waar in wij nu leven.
Bij ons in het dorp zijn er, die weer een eigen beleving aanhangen, die op zondag, lopend naar de kerk gaan, wat de weersgesteldheid ook is.
Erg ouderwets gekleed, in het zwart, daar heb ik wel respect voor, daar van wordt vaak wel gezegd, die zijn radicaal en slaan door.
Maar is dat dan ook zo? Ik vind van niet, daar kan je hoe dan ook best wel respect voor opbrengen, zonder ze een stempel te geven.

heb je de posting waar je op reageert wel zorgvuldig gelezen gerrit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:01
 
Laten we discussie over zondagsheiliging maar voortzetten bij een ander topic.

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2490
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:03
 
Terugkomend op erfzonde. Ik kan me voorstellen als je gelooft dat je slechts een zondaar bent, tot niets toe in staat, dat dat invloed heeft op de kijk op jezelf en de kijk naar God. Want we zijn immers niet in staat God te behagen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:26
 
ZEELAND736 schreef:
Dit laatste doet toch lang niet iedereen...???
En ik vind het juist van Gerrit zeer respectvol...laten we toch ieder in zijn of haar waarde laten!!!
Wat Gij niet wilt...dat u geschiedt....

Precies, ik gaf dus ook geen commentaar op T. Alleen hoe ik het beleef, en soms ook zie, met alle respect, en ieder in zijn waarde latende, ook T.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:32
 
GERRIT084 schreef:
Precies, ik gaf dus ook geen commentaar op T. Alleen hoe ik het beleef, en soms ook zie, met alle respect, en ieder in zijn waarde latende, ook T.
Zou je de discussie kunnen voortzetten op: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2490&lastPage=t#btm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:36
 
HANNAH810 schreef:
THOMAS968 schreef:
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat

Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, maar ik moest er even om glimlachen omdat ik op zondag veel wandel en in de zomer als het even kan zeil en daarna een wijntje drink op het paviljoen.
Maar de tekst geeft aan dat veel mensen overdrijven met de zondagrust. Bedenk wel dat in de tijd dat dit geschreven werd, een grote groep zwakke mensen door de sabbathsrust werden beschermd. Het streng houden aan de wet had een sociale kant want slaven waren er ook door geholpen. Nu we een fatsoenlijke wetgeving hebben, is dat anders geworden. Niet bezig zijn met geld verdienen en een dag rust is sowieso goed voor een mens. Wat mij betreft, staat het ontspanning op geen enkele wijze in de weg. Als je wilt dat niemand voor je werkt moet je wel heel radicaal zijn en dan sla je door. Dan zou je de gastoevoer ook moeten onderbreken. Nou, ik dacht het niet.

Thomas




heb je de posting waar je op reageert wel zorgvuldig gelezen gerrit?

Ja, en, heb je de mijne ook goed gelezen dan? Ik geef enkel weer hoe ik het beleef, en het soms zie bij anderen, en ook weer de commentaren daarop hoor.
Ik vind dat een ieder het zelf mag bepalen, hoe hij/zij het beleven, ik lees niemand de les.
En ik doe, althans probeer het zo, LUKT NIET ALTIJD eigenlijk bijna nooit niet helemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:40
 
GERRIT084 schreef:
Ja, en, heb je de mijne ook goed gelezen dan? Ik geef enkel weer hoe ik het beleef, en het soms zie bij anderen, en ook weer de commentaren daarop hoor.

ik denk dat ik je bericht dan verkeerd heb geintepreteerd door onderstaande regel die je schreef;

GERRIT084 schreef:
Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?

het woordje radicaal werd door thomas gebruikt in de bijdrage waar jij op reageerde, dus leek het mij logisch dat je op die zinsnede inging.




hannah..........communicatie-wet van zender en ontvanger....... Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HANNAH810
op donderdag 8 december 2011, 17:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:48
 
HANNAH810 schreef:
ik denk dat ik je bericht dan verkeerd heb geintepreteerd door onderstaande regel die je schreef;

GERRIT084 schreef:
Waarom zou iemand heel radicaal zijn of doorslaan, als die zich wel zo de zondagsrust of Sabbathrust in acht neemt?

het woordje radicaal werd door thomas gebruikt in de bijdrage waar jij op reageerde, dus leek het mij logisch dat je op die zinsnede inging.




hannah..........communicatie-wet van zender en ontvanger....... Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

Slaat op dorp mensen zeggen bla bla bla vr is dat ook zo, antw ik vind van niet.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op donderdag 8 december 2011, 17:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:16
 
ON TOPIC MENSEN!!!!!!!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:19
 
CHATULIEM619 schreef:
ON TOPIC MENSEN!!!!!!!!!!!!


Terugkomend op erfzonde. Ik kan me voorstellen als je gelooft dat je slechts een zondaar bent, tot niets toe in staat, dat dat invloed heeft op de kijk op jezelf en de kijk naar God. Want we zijn immers niet in staat God te behagen....

Snap ik niet. Waarom kan je God niet behagen ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:52
 
CHATULIEM619 schreef:
ON TOPIC MENSEN!!!!!!!!!!!!

Ik heb geen flauw idee wat ik aan dit onderwerp zou moeten toevoegen,voor mij is het nl. duidelijk,in de brief van de romeneinen hoofdstuk 5 staat wat je moet weten over zonde.........
"Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger"

Klein stukje extra omdat mijn profielfoto hierop gebaseerd is Knipoog smiley
[2] Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. [3] En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, [4] volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. [5] Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Gelukkig maar Erika, jij werkt toch bij bejaarden? Knipoog smiley

Daarom Clown smiley
Maar ook in de opleiding werdt het woord nooit gebruikt Knipoog smiley


Laatst aangepast door
ERIKA129
op donderdag 8 december 2011, 18:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 19:50
 
LEANNE226 schreef:
Ik heb geen flauw idee wat ik aan dit onderwerp zou moeten toevoegen,voor mij is het nl. duidelijk,in de brief van de romeneinen hoofdstuk 5 staat wat je moet weten over zonde.........
"Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger"
.

...en zo is het maar net. Erfzonde daar kan ik echt niks mee. Zeker niet als het ook nog vertaald wordt met de terneer drukkende gedachte dat maar weinig mensen vanwege de erfzonde behouden zullen worden. De menselijke natuur is nu eenmaal op overleven gericht, desnoods ten koste van de ander. Erfzonde is een dogma dat tot veel angst leidt in de praktijk. Want een ieder die Mij aanneemt is een tekst die iedereen troost en zekerheid geeft maar kennelijk denken sommige gelovigen nagenoeg alleen oudtestamentisch. Voor wie Christus aanneemt, is er geen erfzonde meer, als die er al ooit was. De hele term komt in de Bijbel niet eens voor en de gedachte eraan zou ons meer moeten beheersen dan de woorden van Christus zelf? Behoudende mensen zouden er goed aan doen wat minder Joods en wat meer nieuwtestamentisch te denken.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 8 december 2011, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:01
 
GERRIT084 schreef:
Slaat op dorp mensen zeggen bla bla bla vr is dat ook zo, antw ik vind van niet.

ik begrijp niets van je bla bla bla vr verhaal gerrit Geschokte, onthutste smiley


Laatst aangepast door
HANNAH810
op donderdag 8 december 2011, 20:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:27
 
LEANNE226 schreef:
Ik heb geen flauw idee wat ik aan dit onderwerp zou moeten toevoegen,voor mij is het nl. duidelijk,in de brief van de romeneinen hoofdstuk 5 staat wat je moet weten over zonde.........
"Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger"

Klein stukje extra omdat mijn profielfoto hierop gebaseerd is Knipoog smiley
[2] Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. [3] En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, [4] volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. [5] Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is.

Mooi gezegd Leanne. En da's eigenlijk ook wat al aangekondigd werd met dat stuk uit exodus 20:6:
6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Juist vanwege het bloed van Jezus Christus mogen wij ons vrij weten van zonde. En nogmaals: het begrip erfzonde staat nergens in de Bijbel, maar is uitgevonden door mensen. Wie vast blijft houden aan dat door mensen bedachte dogma, gaat volgens mij voorbij aan wat Jezus heeft gedaan. Of denken zij soms dat het het offer van Jezus geldt voor alle zonden.. behalve voor erfzonde Smiley die vol vragen zit Gefrustreerde smiley

Enne.. ik vind je profielfoto erg mooi Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:42
 
Ik liep er zo ff tegenaan:

Kolossenzen 2: 6
14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen


Hoe lees je dat als je vast blijft houden aan erfzonde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 17 Volgende
Pagina 9 van 17