ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 21:40
 
HARALD940 schreef:
En ieder mens gezondigd omdat???
Want dat heb ik nog steeds niet van je gehoord hoe dat gekomen is........
Als jij zegt dat door het zondigen van Adam niet de basis is dat jij ook zondigt, waarom zondig jij dan???



Dit klopt van geen kant, want de dood was er al voordat jij begon met zondigen.......
Leg jij dan eens aan ouders uit met een doodgeboren kind dat dat komt omdat dat kind gezondigd heeft, wat kan dat kind dan misdaan hebben om dood geboren te worden volgens jou......



Jou interpretaties van de bijbel zijn erg letterlijk, maar juist?



Heb ik een vraag voor je, en ik zeg het je direct, het is een strikvraag, want er is maar 1 antwoord mogelijk.....

Stel, jij word in het paradijs gezet, helemaal zoals je nu bent, maar zonder zonde.
En jij krijgt dezelfde keus van Satan om de vrucht te eten om aan God gelijk te zijn, doe je het?

2 antwoorden, Ja of Nee.

Ja.
Dan ben je niet anders dan Adam, en omdat jij deze keuze maakt, maakt het dat jou nageslacht zondigt. Omdat jij gezondigd hebt kan je nageslacht niet meer zonder zonde zijn.
Jij maakt jou zonden, zij maken hun zonden, en allen verantwoordelijk voor hun eigen zonden, maar het begin was jij.

Nee.
Dat maakt jou almachtig en gelijk aan God, ben je dat?

Antwoorden als misschien, ik weet het niet, enz is een ander antwoord voor Ja.
Want misschien of ik weet het niet geven enkel aan dat je jezelf niet kent, dit maakt je ontvankelijk voor de leugens van Satan, en zul je die niet kunnen weerstaan, als je dat al kon..........
Je maakt een hele grote stap, waar ik het niet mee eens ben. De stap van Adam naar ons wordt verbroken nl. door de verlossing die Christus gebracht heeft. Erfzonde ontkent in feite het verlossingswerk van Christus en benadrukt slechts de staat van de mens zonder Christus. Het is dus oudtestamentisch om zo te denken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 22:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Je maakt een hele grote stap, waar ik het niet mee eens ben. De stap van Adam naar ons wordt verbroken nl. door de verlossing die Christus gebracht heeft. Erfzonde ontkent in feite het verlossingswerk van Christus en benadrukt slechts de staat van de mens zonder Christus. Het is dus oudtestamentisch om zo te denken...


het oude testament is nog steeds onderdeel van de bijbel, hij denkt dus bijbels en daar is niks mis mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 22:42
 
Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

Het ot is voor ons een voorbeeld en een waarschuwing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 23:03
 
THOMAS968 schreef:
Pieter, ik vind het niet correct van je om zo te reageren. Ik heb het duidelijk uitgelegd hoe het, naar mijn opvatting, gelezen zou moeten worden. Een discussie over hoe je iets interpreteert, behoort niet te leiden tot een groffe beschuldiging als dat ik zou vinden dat de Bijbel liegt. En je laatste opmerking is ook een interpretatie. Wat maakt je opvatting zo superieur dat het je het recht geeft zo iets grofs te zeggen en op je medechristenen in te hakken? Waarom neem je niet de moeite mijn eerdere uitleg te weerleggen? Dan heb je een discussie. Maar die moeite neem je niet, je maakt alleen een tendentieuze opmerking.

Thomas

een beetj elate reacit maa rdat komt ook door omstandigheden. Allereerst wil ik onder geen beding iemand kwetsen maar het gaat er wel om wat er in de Bijbel staat en dat al hoe erg een zonde ook is geweest er voor God geen gradatie is in de zonde op zich. Hij geeft ook d eoplossing voor als men het slachtoffer is van erfzonde. Slachtoffer van de erf zonde gebeurd, denk ik, meer dan wij erg in hebben.
D eoplossing daarvoori ssimpel men kan het gewoon vrij bidden omdat Jezus sowieso voor alle beleden zonde gestorven is

Aan Hem komt toe alle eer en Zijn overwinnig op het kwaad, zal vele malen groter zijn dan wij kunne beseffen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 23:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Je maakt een hele grote stap, waar ik het niet mee eens ben. De stap van Adam naar ons wordt verbroken nl. door de verlossing die Christus gebracht heeft. Erfzonde ontkent in feite het verlossingswerk van Christus en benadrukt slechts de staat van de mens zonder Christus. Het is dus oudtestamentisch om zo te denken...

Ik denk naast oudtestamentisch ook nieuwtestamentisch, want wat jij hier beweert gaat tegen Rom 7:13-25 in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 23:55
 
JOLAN931 schreef:
Mij antwoord op het dikgedrukte gedeelte is heel simpel.

God zegt in de bijbel

Zonder Mij kun je NIETS doen. Onzinnig dus om je te fixeren op wat JE WEL kunt.....Niets dus.

Ook dat Jolan! zonder God kunnen we niets doen!

Voorbeeld, ik ga morgen voor het eerst sinds maanden vrijwillig werken.
Ik heb zeker een half jaar, na ruim tien jaar vrijwilligerswerk lopen niksen. Beetje uitgaan, lekker uitslapen, ´s middags even heerlijk paar uurtjes programma gemist kijken, etc. Gewoon doen waar ik zin in had.

Nou, dan kom ik toch echt niet morgen zonder Gods hulp mijn nest uit op tijd.

Slaap lekker voor zo! Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 10:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Ook hier is de contekst weer belangrijk. Waarom plukken mensen zo gemakkelijk bijbelteksten, terwijl ze zich niet eens druk maken over de contekst? Dan krijgen ze een hele vreemde aparte en absolute waarde, zonder dat het de bijbel zelf in zijn waarde laat.
Ten eerste denk ik dat je een heleboel kunt doen en moet doen. Jij bent het zelf, die je relatie met God moet onderhouden. Jij moet tijd voor Hem nemen. Jij moet naar Zijn Woord luisteren, Jij moet Hem gehoorzamen..... God heeft heel veel verantwoordelijkheden naar ons toegeschoven, en die mogen we vervullen...

De betreffende tekst staat dus in het verhaal van de wijnstok en de ranken. Wat leert die tekst ons dan? Dat we buiten God om geen vrucht kunnen dragen. Willen we vrucht dragen, kan dat alleen maar via God.
Maar die tekst laat ook heel helder zien, dat we er ook voor kunnen kiezen om buiten Hem om te werken. Dan zijn we niet goed bezig.

Wat bedoel ik nu precies met de stelling dat je je moet richten op datgene wat je wel kunt? Je kunt God de ruimte geven in je leven te werken. Je kunt bidden, Hem aanbidden. Je kunt je relatie met Hem onderhouden en ervan uit gaan dat Hij van je houdt. Je kunt anderen vertellen van de liefde van Christus...
Het komt mij over als dat je passief moet zijn en gelaten alles over je heen moet laten komen. En ik geloof het tegengestelde...

Kun jij een relatie met God onderhouden zonder de Heilige Geest in je hart?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 11:16
 
HARALD940 schreef:
Kun jij een relatie met God onderhouden zonder de Heilige Geest in je hart?
Nee, maar je kunt wel degelijk kiezen hoe je daarmee omgaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 12:43
 
HARALD940 schreef:
En ieder mens gezondigd omdat???
Want dat heb ik nog steeds niet van je gehoord hoe dat gekomen is........
Als jij zegt dat door het zondigen van Adam niet de basis is dat jij ook zondigt, waarom zondig jij dan???



Dit klopt van geen kant, want de dood was er al voordat jij begon met zondigen.......
Leg jij dan eens aan ouders uit met een doodgeboren kind dat dat komt omdat dat kind gezondigd heeft, wat kan dat kind dan misdaan hebben om dood geboren te worden volgens jou......



Jou interpretaties van de bijbel zijn erg letterlijk, maar juist?



Heb ik een vraag voor je, en ik zeg het je direct, het is een strikvraag, want er is maar 1 antwoord mogelijk.....

Stel, jij word in het paradijs gezet, helemaal zoals je nu bent, maar zonder zonde.
En jij krijgt dezelfde keus van Satan om de vrucht te eten om aan God gelijk te zijn, doe je het?

2 antwoorden, Ja of Nee.

Ja.
Dan ben je niet anders dan Adam, en omdat jij deze keuze maakt, maakt het dat jou nageslacht zondigt. Omdat jij gezondigd hebt kan je nageslacht niet meer zonder zonde zijn.
Jij maakt jou zonden, zij maken hun zonden, en allen verantwoordelijk voor hun eigen zonden, maar het begin was jij.

Nee.
Dat maakt jou almachtig en gelijk aan God, ben je dat?

Antwoorden als misschien, ik weet het niet, enz is een ander antwoord voor Ja.
Want misschien of ik weet het niet geven enkel aan dat je jezelf niet kent, dit maakt je ontvankelijk voor de leugens van Satan, en zul je die niet kunnen weerstaan, als je dat al kon..........


Om allereerst maar even te beginnen over die strikvraag van jou: Jij stelt dat ik almachtig en gelijk aan God zou zijn op het moment dat ik “nee” zou antwoorden. Dat staat echter helemaal niet in de Bijbel. Lees Genesis 1: .
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen
De mens die door God geschapen is lijkt dus op God. Hij lijkt op God als het evenbeeld van God. Maar iets wat ergens op lijkt, is niet per definitie hetzelfde. Een witte vaas lijkt op een zwarte vaas, zeker als zij beiden dezelfde vorm hebben. In beide gevallen is het een vaas, maar de kleur is anders. Dat de mens niet gelijk aan God was, blijkt bovendien uit de volgende tekst in Genesis 3:

1 Van alle in het wild levende dieren die God, de HEER, gemaakt had, was de slang het sluwst. Dit dier vroeg aan de vrouw: ‘Is het waar dat God gezegd heeft dat jullie van geen enkele boom in de tuin mogen eten?’ 2 ‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.’ 4 ‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

Zelfs Satan zegt hier niet dat Adam en Eva gelijk zullen zijn aan God, maar dat zij als goden zullen zijn. Wat is het toch jammer dat Adam en Eva dat woordje “als” niet goed hebben gehoord. Maar goed, als de mens al gelijk was geweest aan God in den beginne, dan was het de slang nooit gelukt om Adam en Eva in verleiding te brengen. Dan zouden Adam en Eva gezegd hebben: “doe niet zo onnozel, die kennis hebben wij allang, want wij zijn immers exact gelijk aan God…” Heb jij dat ergens is de Bijbel zien staan?

Als je de Bijbel goed leest, kom je dus tot het inzicht dat Adam en Eva geschapen zijn als Gods evenbeeld, zodat zij op Hem lijken. Zij waren echter niet gelijk aan God en ook zeker niet almachtig. Kortom, wat jij beweert bij het antwoord “nee” slaat helemaal nergens op.

Jij stelt bij antwoord “ja” dat ik gelijk zou zijn aan Adam en Eva als ik die keuze maak. Dat klopt, want ook ik zou dan ongehoorzaam zijn aan wat God heeft geboden. Dat zou dan echter mijn verkeerde keuze zijn geweest en niet die van mijn nageslacht. En ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen zonden. Het feit dat je mij in het paradijs plaatst zoals ik nu ben leidt echter tot één heel groot wezenlijk verschil: ik weet hoe belangrijk het is om mijn zonden te belijden en vergeving te vragen. Ik weet ook dat God mij zal vergeven als ik oprechte berouw toon, omdat ik weet dat God onvoorwaardelijk van mij houdt. En ik weet hoe erg Jezus heeft moeten leiden om genade te kunnen schenken aan iedereen die in hem geloofd. Ik ben me er ten volle van bewust dat Hij dit ook voor mij heeft gedaan. Ik kan me het moment nog helder voor de geest halen waarop ik me dat ten volle realiseerde, juist omdat me dat ineens ten diepste raakte…. Het was ook voor mij bedoeld… Hij heeft het ook voor mij gedaan. Mijn God, wat was en ben ik daar dankbaar voor.

Ik vraag me af wat Adam en Eva hadden gedaan als zij hadden geweten, wat wij allemaal weten. Het feit dat wij weten wat wij weten moet er juist toe leiden dat wij andere keuzes maken in het leven. Dat dit niet altijd lukt, omdat we niet volmaakt zijn is niet erg. God is een goede Vader en God wil ons graag helpen bij het maken van de juiste keuzes. Sterker nog, op het moment dat wij van hem afdwalen, ongehoorzaam zijn en zondigen is hij te allen tijde bereid om vergeving te schenken als we daarom vragen, juist door wat Jezus voor ons heeft gedaan. En beste Harald… als jij dat niet ziet, als jij dat niet ten volle beseft… juist dan ben je ontvankelijk voor de leugens van Satan.

En dan nog even jouw verhaal over dat doodgeboren kind. Ik heb steeds in mijn bijdragen gezegd dat een kind, zeker een pasgeboren kind, niet zondig is Je zult mij dan ook nooit horen zeggen dat een baby doodgeboren wordt, omdat het iets heeft misdaan. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat een kind sterft als gevolg van de zonden van zijn ouders. . Per slot van rekening ben ik degene die het begrip erfzonde niet aanvaard, simpelweg omdat dit begrip nergens in de Bijbel voorkomt. Ik geloof oprecht dat een doodgeboren kind zich veilig mag weten in de armen van Jezus. Op het hoe en waarom heb ik geen antwoord, maar ik hoop dat de ouders van zo’n kindje troost kunnen vinden bij God in de wetenschap dat Hij hen tot een trooster wil zijn.

Als wij het hebben over de dood als straf op de zonde, hebben we het over de dood van onze geest en niet van ons lichaam. Een ieder die geloofd en die het genade-offer van Jezus in dank aanvaard, heeft het eeuwige leven. Dat wil niet zeggen dat je aan het einde van jouw tijd op aarde niet dood zult gaan, maar uiteindelijk hebben we het dan over het lichaam wat sterft en wat wordt begraven. Voor God blijft echter geen mens verborgen, want in Openbaring 20 staat immers ook geschreven dat alle doden op een zekere dag zullen opstaan.


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 14 december 2011, 12:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 13:29
 
HARALD940 schreef:
Ik denk naast oudtestamentisch ook nieuwtestamentisch, want wat jij hier beweert gaat tegen Rom 7:13-25 in.
Nee Harald, want zelfs in deze strijd zien we dat Paulus het antwoord geeft. Hij zoekt de oplossing in Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 17:19
 
LISA610 schreef:
Zelfs Satan zegt hier niet dat Adam en Eva gelijk zullen zijn aan God, maar dat zij als goden zullen zijn.

Heb je de noot die erbij zit ook gelezen???
Quote:
(3:5) als goden – Ook mogelijk is de vertaling: ‘als God’.
Goed vertalen is erg moeilijk……

LISA610 schreef:
Als je de Bijbel goed leest, kom je dus tot het inzicht dat Adam en Eva geschapen zijn als Gods evenbeeld, zodat zij op Hem lijken. Zij waren echter niet gelijk aan God en ook zeker niet almachtig. Kortom, wat jij beweert bij het antwoord “nee” slaat helemaal nergens op.

Kortom, niet gelezen dat erachter staat;
Quote:
ben je dat?
Om Nee te kunnen zeggen tegen de verleidingen van de duivel kom je als mens altijd kracht en macht te kort, en om dat dan wel te kunnen moet je als mens tegelijkertijd ook God zijn, Jezus kon het wel, maar Hij was naast mens ook God, en had dus de kracht en macht om de duivel te weerstaan. (Matt 4)

LISA610 schreef:
Jij stelt bij antwoord “ja” dat ik gelijk zou zijn aan Adam en Eva als ik die keuze maak. Dat klopt, want ook ik zou dan ongehoorzaam zijn aan wat God heeft geboden. Dat zou dan echter mijn verkeerde keuze zijn geweest en niet die van mijn nageslacht. En ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen zonden.

Ieder verantwoordelijk voor eigen zonden, dat klopt.
Maar dan ga je de fout in, want omdat jij door de zondeval kunt zondigen, kan je nageslacht dat ook, zij worden niet geboren met jou zonden, maar worden wel geboren met jou zondige natuur. (Rom 7)

LISA610 schreef:
Ik vraag me af wat Adam en Eva hadden gedaan als zij hadden geweten, wat wij allemaal weten.

Die vraag heb je zelf al beantwoord, in het stukje hierboven. Jij gaat toch de fout in met wat je nu weet, Adam en Eva dus ook als zij weten wat wij weten.

LISA610 schreef:
En dan nog even jouw verhaal over dat doodgeboren kind. Ik heb steeds in mijn bijdragen gezegd dat een kind, zeker een pasgeboren kind, niet zondig is.


Niet gezondigd, wel een zondige natuur, zie ook mijn reactie iets naar boven. (Rom 7)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 17:32
 
harald en lisa;
volgens mij ontstaat er tussen jullie enige verwarring door het verschil tussen de termen "erfzonde" en "erfschuld"; twee hele verschillende dingen.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 14 december 2011, 17:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 21:30
 
HANNAH810 schreef:
harald en lisa;
volgens mij ontstaat er tussen jullie enige verwarring door het verschil tussen de termen "erfzonde" en "erfschuld"; twee hele verschillende dingen.

Hé Hannah. Bij mij is er geen sprake van verwarring hoor... Ik kan beide begrippen namelijk niet terugvinden in de Bijbel. Maar ik vind de discussie wel heel intressant, zoals je ongetwijfeld al hebt gemerkt. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 21:30
 
HARALD940 schreef:
Heb je de noot die erbij zit ook gelezen???

Goed vertalen is erg moeilijk……



Kortom, niet gelezen dat erachter staat;

Om Nee te kunnen zeggen tegen de verleidingen van de duivel kom je als mens altijd kracht en macht te kort, en om dat dan wel te kunnen moet je als mens tegelijkertijd ook God zijn, Jezus kon het wel, maar Hij was naast mens ook God, en had dus de kracht en macht om de duivel te weerstaan. (Matt 4)



Ieder verantwoordelijk voor eigen zonden, dat klopt.
Maar dan ga je de fout in, want omdat jij door de zondeval kunt zondigen, kan je nageslacht dat ook, zij worden niet geboren met jou zonden, maar worden wel geboren met jou zondige natuur. (Rom 7)



Die vraag heb je zelf al beantwoord, in het stukje hierboven. Jij gaat toch de fout in met wat je nu weet, Adam en Eva dus ook als zij weten wat wij weten.




Niet gezondigd, wel een zondige natuur, zie ook mijn reactie iets naar boven. (Rom 7)

Wat die tekst uit Genesis 3 betreft: Om eerlijk te zijn heb ik altijd gedacht dat er "God" stond in plaats van goden. Maar in de vertaling die ik nu heb gebruikt (NBV) stond dus goden. Ik heb het even in andere vertalingen nagekeken en daar staat wel degelijk God. Waar het echter om gaat is dat uit de twee Bijbelteksten die ik noemde heel duidelijk blijkt dat de mens direct na de schepping niet hetzelfde was als God en dus zeker niet almachtig was. Blijkbaar wilden zij dat wel zijn en juist daardoor konden zij door Satan in verleiding worden gebracht. Het feit dat zij daarop in zijn gegaan, door te doen wat Satan voorstelde in plaats van te gehoorzaam zijn aan wat God hen had geboden, is echter echt hun eigen keuze geweest. Ze hadden ook anders kunnen kiezen.

Verder stel jij: “Om Nee te kunnen zeggen tegen de verleidingen van de duivel kom je als mens altijd kracht en macht te kort”. En dus..??? Betekent dit dat je het niet eens hoeft te proberen om de verleidingen van de duivel te weerstaan? Je hebt mij overigens nergens horen beweren dat wij de verleidingen van de duivel altijd kunnen weerstaan. De enige mens die dat kon was inderdaad Jezus, dus daarover zijn we het eens.

Dit neemt niet weg dat wij ernaar mogen streven om het voorbeeld te volgen wat Jezus gaf tijdens zijn leven op aarde. Als je op voorhand al gaat roepen dat dit onmogelijk is, dan hoef je het dus ook niet te proberen. Telkens als mijn kinderen zeiden dat ze iets niet konden, dat iets niet lukte heb ik hen voorgehouden: "van proberen kun je leren...". De keren dat het niet lukte heb ik ze liefdevol opgevangen en de keren dat het wel lukte heb ik ze vol trots geprezen. En al doende leerden zij inderdaad dingen die zij eerder niet konden, soms zelfs dingen waarvan ze nooit gedacht hadden dat ze die ooit zouden kunnen. Als je het niet probeert, dan weet je op voorhand zeker dat je de verleidingen van de duivel niet kunt weerstaan. Trap niet in de leugen van satan dat je als mens altijd macht en kracht tekort komt, maar put juist je kracht uit God. Die is vele malen sterker dan de duivel, want de duivel is al overwonnen door het bloed van Jezus Christus. Je bent gekocht en betaald. Dat hoef je alleen maar te aanvaarden als het mooiste geschenk wat je in heel je leven kunt krijgen.

Ieder verantwoordelijk voor eigen zonden, dat klopt.
Maar dan ga je de fout in, want [b]omdat jij door de zondeval kunt zondigen[/b], kan je nageslacht dat ook, zij worden niet geboren met jouw zonden, maar worden wel geboren met jou zondige natuur. (Rom 7)

Volgens mij is dit nu juist het punt waar jij de mist in gaat. Jij zegt dat ik door de zondeval kan zondigen. Adam en Eva konden echter al voor de zondeval zondigen en hebben dat ook gedaan. Of wou je beweren dat zij gezondigd hebben als gevolg van de zondeval? Dat de zondeval eerst kwam en dat Adam en Eva daarna gezondigd hebben?

Dan heb ik nog een leuke voor je: het woord zondeval komt in geen enkele Nederlandse Bijbelvertaling voor (of ik heb het even gemist: ik heb even snel gekeken via Biblia.net, maar als ik ernaast zit be my guest om mij te corrigeren... hoewel, dat doe je dan waarschijnlijk ook wel als ik je daar niet toe uitnodig ha ha ha).

Adam en Eva zijn geschapen met een mogelijkheid om ervoor te kiezen om God vrijwillig te gehoorzamen of om af te wijken van Zijn geboden. Wat er is gebeurd weten we allemaal: zij zijn ongehoorzaam geweest door iets te doen dat God had verboden. Daarmee hebben zij gezondigd. En zij hebben hun zonde niet beleden en geen vergeving gevraagd van die zonde. In plaats daarvan hebben zij de schuld afgeschoven en geen verantwoordelijkheid genomen voor hun daden. Toen kon God niet veel anders dan hen te straffen en dat heeft hij ook gedaan. Het hele nageslacht van Adam en Eva heeft dezelfde mogelijkheid om te kiezen. Zo heeft God de mens nu eenmaal geschapen, simpelweg omdat hij de mens de kans wil geven om te kiezen. En inderdaad, alle mensen na hen hebben gezondigd (behalve Jezus dan, maar die was inderdaad God en mens tegelijk).

Als met "een zondige natuur" bedoeld dat ieder mens heeft gezondigd, dan kan ik daar tot zover in meegaan. Ik heb echter moeite met het begrip zondige natuur, omdat ik het gevoel heb dat we dan in feite zouden kunnen zeggen dat we er helemaal niets aan kunnen doen dat we zondigen. Het is nu eenmaal onze zondige natuur...... Vandaar ook de vergelijking met een blinde die niet kan zien.. die kan daar niets aan doen, want hij is blind. En als wij op die manier tegen onze zonden aan kijken dan begaan we in mijn ogen dezelfde fout als Adam en Eva: We nemen dan niet de verantwoordelijkheid voor onze eigen daden en voor de verkeerde keuzes die wij zelf maken, want tja... het is immers onze zondige natuur die ervoor zorgt dat we dat doen dus eigenlijk zijn we gewoon een stel zielepieten die niet anders kunnen. Net als Eva de slang de schuld gaf en Adam Eva de schuld af, schuiven wij onze schuld dan af op onze voorvaderen, want die zijn ermee begonnen en door hen is de zonde in de wereld gekomen.

Kijk en daar ben ik het dus niet mee eens. Je hebt altijd een keuze. En je blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Je zult mij niet horen zeggen dat ik altijd de juiste keuzes heb gemaakt. En nee, je zult mij ook niet horen zeggen dat ik nu geen verkeerde keuzes meer maak. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods leiding te zoeken bij de dingen die ik doe of laat.

De mogelijkheid om te zondigen zit in de mens ingebed, simpelweg omdat God geen robots heeft gemaakt die alleen maar doen wat Hij wil. Hij wil dat wij er vrijwillig voor kiezen om Zijn wil te doen. Zoals ik al zei: zo is de mens geschapen. Dat is niet veroorzaakt door de zondeval. De zondeval heeft een verwijdering tussen God en de mensen teweeg gebracht, maar juist door het verlossende werk van Christus mogen wij nu weer dicht tot Hem naderen en Zijn leiding zoeken in ons leven.

En wat Romeinen 7 betreft: heb je Romeinen 8 ook gelezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 22:41
 
LISA610 schreef:
En dan nog even jouw verhaal over dat doodgeboren kind. Ik heb steeds in mijn bijdragen gezegd dat een kind, zeker een pasgeboren kind, niet zondig is Je zult mij dan ook nooit horen zeggen dat een baby doodgeboren wordt, omdat het iets heeft misdaan. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat een kind sterft als gevolg van de zonden van zijn ouders. . Per slot van rekening ben ik degene die het begrip erfzonde niet aanvaard, simpelweg omdat dit begrip nergens in de Bijbel voorkomt. Ik geloof oprecht dat een doodgeboren kind zich veilig mag weten in de armen van Jezus. Op het hoe en waarom heb ik geen antwoord, maar ik hoop dat de ouders van zo’n kindje troost kunnen vinden bij God in de wetenschap dat Hij hen tot een trooster wil zijn.
Op het hoe en waarom heb ik geen antwoord, schrijf je. Ik probeer een antwoord te geven.

Ik ben heel blij Lisa dat jij dat ook ziet. Dat een jong kind dat gestorven is, zich bij de Here Jezus veilig mag weten.
Of het van gelovige of ongelovige ouders komt maakt niet uit want de Here Jezus zegt van de kinderen: "Hunner is het Koninkrijk der hemelen". En genade is geen erfgoed, ieder is persoonlijk verantwoordelijk maar deze jonge kinderen kunnen nog niet kiezen, maar hebben ook GEEN ZONDE GEDAAN. Want alleen daarop wordt de mens geoordeeld.

Ik ga nog een stapje verder daarin. Vanaf een bevruchte eicel is er leven. Als zich dat verder ontwikkeld is er een klein mensje dat nog niet buiten de baarmoeder levens vatbaar is, maar het is een door God geschapen leven en heeft dus een ziel. Daarom is abortus zo erg. Ik geloof dat wij straks in de hemel verbaasd zullen staan door al de jonge levens die in de Hemel de Here Jezus zullen prijzen. Die jonge levens hebben nooit gezondigd, en hebben nooit het daglicht aanschouwd. Wat behoudenis betreft is er geen verschil met een baby wat geboren is en opgroeit. (Als ze groter worden wordt de situatie anders)

In Job 14:1-4 lezen wij: De mens, geboren uit een vrouw, is kort van dagen en verzadigd van onrust. Als een bloem komt hij op en hij verwelkt; hij vlucht als een schaduw en houdt geen stand. Ja, voor zo iemand doet U Uw ogen open, en U brengt mij met U in het gericht. Wie zal een reine geven uit een onreine? Niet één. Lisa, hier heb je de erfzonde ook. De mens is onrein door geboorte uit een zondig mens. En heeft de kracht , de eigenschap om te zondigen. (onze oude natuur dus)

Maar ik schreef, (Berend888: Geplaatst: maandag 14 november 2011, 16:44 )
zondoffer > voor onze zondige natuur ( zg. erfzonde)
“Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem” (2 Kor. 5:21).

Op grond van dat werk van Christus zijn die jonge levens behouden en schuilen achter het Bloed.

Lisa schreef:Als wij het hebben over de dood als straf op de zonde, hebben we het over de dood van onze geest en niet van ons lichaam. Een ieder die geloofd en die het genade-offer van Jezus in dank aanvaard, heeft het eeuwige leven.

Ik denk van beide Lisa.De dood van onze geest en de dood van ons lichaam. Zelfs de hele schepping ligt daardoor onder de vloek en is door de zondeval. Ook de planten en dierenwereld ondergaan de dood. Dat is geen paradijselijke situatie meer. Dat is ook de reden dat de Cherubs met flikkerend zwaard Adam en Eva verhinderden om na de zondeval van de Boom des Levens te eten want dan zou de mens in zonde eeuwig leven. Zij moesten uit het Paradijs verdreven worden.
Gen 3:24 "En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens."

Als wij nu eten van de "Boom des Levens" krijgen we eeuwig leven. Dat is wat jij bedoelt inderdaad geestelijk en de Here Jezus is het Brood uit de Hemel. We mogen ons voeden met Zijn Woord.

Voor onze zondige daden (wij zijn schuldig geworden) heeft de Here Jezus zichzelf ten schuldoffer gebracht.
Jes 53:10 "Doch het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad (nakomelingen, Zijn Gemeente) zien, Hij zal de dagen (wij ontvangen eeuwig leven) verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkig voortgaan." (Altijd genieten)

schuldoffer > voor onze zondige daden (wat wij gedaan hebben en waarvan wij ons moeten bekeren, spijt betuigen en gelovig aannemen dat Hij het oordeel daarover voor ons heeft volbracht.)

Psalm 40 zegt ook veel over de offers van oude testament die de Here Jezus heeft volbracht in het alles omvattende ene Offer aan het kruis.

Psalm 40 :7-11 Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren (zie Deut 15:17) doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist. Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven.
Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.
Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE! Gij weet het.
Uw gerechtigheid bedek ik niet in het midden mijns harten; Uw waarheid en Uw heil spreek ik uit; Uw weldadigheid en Uw trouw verheel ik niet in de grote gemeente.

Het gevolg van Christus verzoeningswerk is zo groot, daar raak je niet over uitgedacht. Ik hoop dat het voor ons allemaal wat duidelijker is geworden. Fijn om over zo'n onderwerp met elkaar van gedachten te wisselen. Ondanks de verschillen kunnen wij toch wel bijelkaar komen. Sommigen gebruiken andere termen en bedoelen hetzelfde. Het is altijd goed om onze gedachten te onderbouwen met Gods Woord.

Nog een aanvulling.
Ezechiël 18:20. De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid van de vader, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid van de zoon; de gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hem zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hem zijn.

Hieruit kun je begrijpen dat kinderen niet gestraft worden voor de zonden van de ouders.

In Ps 51:7 lezen wij: "Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. " Deze tekst zegt niet dat kinderen gestraft worden voor de zonden van hun ouders, maar maakt duidelijk de elk mens voortkomt uit zondige ouders en daardoor een zondige natuur erven.
Maar zoals ik al eerder heb opgemerkt, de mens wordt niet veroordeeld op wat hij is, maar op wat hij gedaan heeft. Zonige daden dus. Daar is ieder mens voor verantwoordelijk. Daarom moeten wij ons bekeren en ontvangen daardoor ook een nieuwe natuur, uit God geboren die niet kan zondigen.
Christus is tot zonde voor ons gemaakt (2 Kor. 5: 21), dat wil zeggen: onze zondige natuur is in Hem geoordeeld en voor God weggedaan en dat Christus mijn zonden wilde dragen op het vloekhout (1 Petrus 2: 24). Dat betekent dat God mijn zonden aan de Jezus heeft toegerekend en ze mij vergeeft op grond van het geloof in de Here Jezus.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 14 december 2011, 23:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 23:33
 
LISA610 schreef:
Als met "een zondige natuur" bedoeld dat ieder mens heeft gezondigd, dan kan ik daar tot zover in meegaan. Ik heb echter moeite met het begrip zondige natuur, omdat ik het gevoel heb dat we dan in feite zouden kunnen zeggen dat we er helemaal niets aan kunnen doen dat we zondigen. Het is nu eenmaal onze zondige natuur...... Vandaar ook de vergelijking met een blinde die niet kan zien.. die kan daar niets aan doen, want hij is blind. En als wij op die manier tegen onze zonden aan kijken dan begaan we in mijn ogen dezelfde fout als Adam en Eva: We nemen dan niet de verantwoordelijkheid voor onze eigen daden en voor de verkeerde keuzes die wij zelf maken, want tja... het is immers onze zondige natuur die ervoor zorgt dat we dat doen dus eigenlijk zijn we gewoon een stel zielepieten die niet anders kunnen. Net als Eva de slang de schuld gaf en Adam Eva de schuld af, schuiven wij onze schuld dan af op onze voorvaderen, want die zijn ermee begonnen en door hen is de zonde in de wereld gekomen.

Kijk en daar ben ik het dus niet mee eens. Je hebt altijd een keuze. En je blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Je zult mij niet horen zeggen dat ik altijd de juiste keuzes heb gemaakt. En nee, je zult mij ook niet horen zeggen dat ik nu geen verkeerde keuzes meer maak. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods leiding te zoeken bij de dingen die ik doe of laat.
Onze wil is bedorven door de zonde. Wij ‘willen’ verkeerd, wij willen het verkeerde doen, tenzij God aan ons hart gaat werken (zie Rom.7).
Op grond daarvan zegt men wel eens, dat de wil van de mens gebroken moet worden om hem te leren te doen wat God wil. Dat zou echter betekenen dat de persoon een willoos mens werd.
En hier heb je jouw punt LISA, waar jij en ik ook niet mee eens zijn. De mens is niet willoos. Hij kan niet zeggen, "ik kan er niets aan doen, omdat ik eenmaal zo ben."
De wil moet niet gebroken (kapot gemaakt), maar anders gericht worden en dat gebeurt als een mens zich bekeert.

Er zijn twee begrippen ‘eigen wil’ en ‘eigenwil’. De laatste term slaat op de eigenwilligheid van de mens, namelijk dat hij datgene wil wat tegen Gods wil ingaat. Die eigenwil (dit is de verkeerde gerichtheid van de wil) moet gebroken worden, maar niet de wil zelf. Onder ‘eigen wil’ verstaan we, dat ieder mens een persoonlijke keuzemogelijkheid heeft en het vermogen om die keuze duidelijk kenbaar te maken. Die wil moet er echter op gericht zijn om God te gehoorzamen en dat was ze in onze onbekeerde toestand niet.
De gave op zichzelf is goed, het gebruik van de gave is vóór onze bekering totaal verkeerd gericht

Het verstand
Hetzelfde geldt voor het verstand. Alleen ligt het daar nog wat moeilijker.

Lees uitvoerig hierover in:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 14 december 2011, 23:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 01:56
 
en het is zo simpel
verleiding is er
eraan toegeven is zondigen
verleiding op zich is geen zonde
een pasgeboren kind kent geen verleiding
dus is niet zondig

elk mens heeft genoeg aan zn eigen verleidingen
is verantwoordelijk voor zn eigen keuzes
keuzes maken is kiezen voor zonde of voor God gehoorzamen

en omdat wij mensen onze eigen wil belangrijker vinden bedenken we allerlei beredeneringen om maar onder die eigen verantwoordelijkheid om keuzes te kunnen maken, uit te komen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 09:43
 
MOMO697 schreef:
en het is zo simpel
verleiding is er
eraan toegeven is zondigen
verleiding op zich is geen zonde
een pasgeboren kind kent geen verleiding
dus is niet zondig

elk mens heeft genoeg aan zn eigen verleidingen
is verantwoordelijk voor zn eigen keuzes
keuzes maken is kiezen voor zonde of voor God gehoorzamen

en omdat wij mensen onze eigen wil belangrijker vinden bedenken we allerlei beredeneringen om maar onder die eigen verantwoordelijkheid om keuzes te kunnen maken, uit te komen

Mooi gezegd Momo. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds geniet van deze discussie Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 09:46
 
BEREND888 schreef:
Eerst maar even jou link goed plaatsen, dan kan iedereen die dat wil het stuk makkelijker lezen. Knipoog smiley

]http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471


Hallo Bernard. Jouw aanvullingen leiden bij mij tot een paar vragen c.q. opmerkingen: Allereerst doelde ik met het “op het hoe en waarom heb ik geen antwoord” niet op het feit dat een doodgeboren kindje of een kind wat op jonge leeftijd sterft zich veilig mag weten in de arme van Jezus. Dat is voor mij wel helder en heb jij hier ook nog eens duidelijk toegelicht. Ik doelde meer op de vragen die de ouders van dat kindje kunnen hebben: waarom moest hun kindje zo jong sterven. Op die vragen heb ik dus geen antwoord. Het is voor mij helder dat het niets te maken heeft met erfzonde, maar waarom het kindje dan wel zo jong sterft kan ik ze niet vertellen. Zo zijn er wel meer waarom-vragen waarop wij geen antwoord weten. Juist omdat wij mensen zo graag de waarom-vragen beantwoord willen zien om dingen te kunnen verklaren, raken we vaak in de knel wat betreft ons denken op het moment dat zich zulke dingen zich voordoen. Maar goed, laat me vooral niet te ver afdwalen…..

Wat je schrijft over ongeboren kinderen volg ik helemaal en ik kan me daar ook in vinden. Als je het hebt over dat stuk uit Job, snap ik op zich ook waar je naar toe wilt. Maar als je zegt dat een kind onrein is door geboorte uit een zondig mens, volg ik je niet helemaal. Onrein is immers niet hetzelfde als zondig. Dus nee, ook hierbij is volgens mij geen sprake van erfzonde.

Het feit dat een kind geboren wordt uit een ouder die gezondigd heeft, leidt er wel toe dat dit kind ook gaat zondigen. Dat komt doordat de zonde voorgeleefd wordt. Kinderen volgen het voorbeeld van hun ouders. Als die zondigen, zal het kind dat ook gaan doen. De “kracht” om te zondigen berust echter wel degelijk op het feit dat wij een keuze hebben om het goede te doen of het kwade. Als je opgroeit in een gezin waar het de normaalste zaak van de wereld is om het verkeerde te doen, dan bepaald dat je referentiekader. Dat wil niet zeggen dat je niet anders kunt. Zoals ik al eerder zei: “je hebt altijd een keuze”. Om tot dat inzicht te komen, zul je echter eerst wel tot het besef moeten komen dat het ook anders kan.

Wat betreft mijn quote over de dood en het eeuwig leven, bedoelde ik in feite hetzelfde als jij: de straf op de zonde is de dood van ons lichaam en onze geest. Maar door het verlossende werk van Christus zal alleen ons lichaam sterven en heeft onze geest het eeuwige leven.

In jouw volgende bijdrage haal ook jij Romeinen 7 aan. Volgens mij is het echter niet goed, om dat stuk los te zien van Romeinen 8. Uiteindelijk vormt de brief aan de Romeinen één geheel (ik kan me moeilijk voorstellen dat Paulus echt zelf nummertjes heeft gezet bij de verschillende alinea’s, over het algemeen doe je dat niet als je een brief aan iemand schrijft). Juist in Romeinen 8 wordt verwoord dat wij ervoor kunnen kiezen om onze eigen wil te volgen of om ons te laten leiden door de Geest. Voor de liefhebber een klein stukje uit dit gedeelte van Romeinen:
9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft. 12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 15 december 2011, 09:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 22:42
 
LISA610 schreef:
]http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471
[/url]

Hallo Bernard. (Berend Knipoog smiley ) Jouw aanvullingen leiden bij mij tot een paar vragen c.q. opmerkingen: Allereerst doelde ik met het “op het hoe en waarom heb ik geen antwoord” niet op het feit dat een doodgeboren kindje of een kind wat op jonge leeftijd sterft zich veilig mag weten in de arme van Jezus. [/i][/quote]



Hoi Lisa,
Ja, ik heb hetzelfde als jou, en geniet ook van deze discussie. Er is nu al heel veel over gezegd en ergens stopt het een keer. Het maakt wel heel wat los en dat stemt tot nadenken. Ik heb je inderdaad niet goed begrepen als je het over de waarom-vraag hebt. Waarom laat God soms dingen toe in ons leven. Dat is nog vaak voor ons verborgen en misschien ontdekken wij dat later? Hier in het dorp is jaren geleden een jonge vrouw van 21 jaar na 3 mnd ziekte overleden. Zij was enigst kind van een echtpaar. Zelf heb ik met die ouders veel gesprekken gehad over Gods Woord zo in een tijd van 1 1/2 jaar. Dat is ruim 8 jaar geleden Voor hen was God als Hij al bestond geen liefde. Maar toch hadden zij allerlei vragen.
Nu na 8 jaar gaan zij beiden naar de kerk en volgen Bijbel onderwijs. De Heilige Geest heeft aan hun harten doorgewerkt. Mag je nu zeggen, "God gebruikte dat overlijden en al het verdriet om deze mensen tot geloof te brengen?" Het zou kunnen, maar daar moeten wij maar niet over beslissen. En het is ook heel hard om dat te denken, en dat is ook niet nuttig. Sommigen zeggen, je moet niet vragen waarom, maar waartoe. Maar dan heb je ook geen antwoord op die moeilijke dingen. Laten wij dat maar aan Hem overlaten.

Ik ben het natuurlijk met je eens. Rom 7 moet niet los van Rom 8 gezien worden. Heel de Romeinen brief is één complete brief.
Maar ik wilde even duiden op dat gedeelte waar staat "het goede dat ik wil doe ik niet en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik"
Daarom zeg ik ook vaak, lees hfst 1 t/m hfst 8 aanéén stuk op één avond door. Dan begrijpen we meer van wat er geschreven wordt/ het kost even wat moeite maar is heel zegenrijk.

En het is heel belangrijk dat wij ons door de Geest laten lijden. Dat is ook jouw verlangen. En daar mogen wij elkaar op aansporen om te doen opdat de oude natuur geen kans krijgt om 'verkeerde vruchten' af te werpen. Wij mogen vruchten van de Geest voortbrengen om Herm daarme blij te maken en te verheerlijken.
Ik denk dat iedereen die dit forum gevolgd heeft, ook meer van het wonderlijke werk en de Liefde van de Here Jezus heeft gezien.
Hem zij daarvoor de lof en de dank en alle eer.
En inderdaad dat mooi lied: Al voor mijn leven is ontstaan had U een doel met mijn bestaan...
Mogen wij allemaal aan dat doel beantwoorden, Hij wil ons graag gebruiken.


Laatst aangepast door
BEREND888
op zaterdag 17 december 2011, 22:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 00:38
 
LISA610 schreef:
Mooi gezegd Momo. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds geniet van deze discussie Knipoog smiley


Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 22:22
 
Daarom zeg ik ook vaak, lees hfst 1 t/m hfst 8 aanéén stuk op één avond door. Dan begrijpen we meer van wat er geschreven wordt/ het kost even wat moeite maar is heel zegenrijk.

Hallo Berend
Toen ik vorige maand op de muur van Jeruzalem liep met een aantal mensen en Bart Rebco vertelde hij dat we de hele Romijne brief aan 1 stuk moesten lezen en dat deed hij op de muur en ik denk dat je dan veel meer begrijpt.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 00:24
 
MARTIN695 schreef:
Daarom zeg ik ook vaak, lees hfst 1 t/m hfst 8 aanéén stuk op één avond door. Dan begrijpen we meer van wat er geschreven wordt/ het kost even wat moeite maar is heel zegenrijk.

Hallo Berend
Toen ik vorige maand op de muur van Jeruzalem liep met een aantal mensen en Bart Rebco vertelde hij dat we de hele Romijne brief aan 1 stuk moesten lezen en dat deed hij op de muur en ik denk dat je dan veel meer begrijpt.
Sjalom.
Martin

eh lag dat nou aan het feit dat je op de muur stond of omdat de brief in zn geheel werd gelezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 21:29
 
MOMO697 schreef:
eh lag dat nou aan het feit dat je op de muur stond of omdat de brief in zn geheel werd gelezen?

Hallo Momo

Ja hij werd totaal gelezen over de hele muur
En er werd ook steeds gebeden voor GODs volk.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 10:59
 
Volgens mij draait het bij het begrip erfzonde over het volgende: wat laat je in je leven de boventoon voeren: de status waarin je vroeger was of je huidige relatie met de Heer. Wat stelt het begrip verlossing voor als je er niet naar leeft en als je voortdurend teruggrijpt naar het oude. Ik vraag me echt af hoeveel mensen echt beseffen dat ze verlost zijn van hun zonde. En ik vraag me af waarom in sommige kerken nog steeds gepreekt wordt dat we niets zijn. In mijn ogen is dat eigenlijk een klap in het gezicht van onze Vader. Dan zeggen we in feite tegen Hem: we geloven je niet.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 5 januari 2012, 11:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 15:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij draait het bij het begrip erfzonde over het volgende: wat laat je in je leven de boventoon voeren: de status waarin je vroeger was of je huidige relatie met de Heer. Wat stelt het begrip verlossing voor als je er niet naar leeft en als je voortdurend teruggrijpt naar het oude. Ik vraag me echt af hoeveel mensen echt beseffen dat ze verlost zijn van hun zonde. En ik vraag me af waarom in sommige kerken nog steeds gepreekt wordt dat we niets zijn. In mijn ogen is dat eigenlijk een klap in het gezicht van onze Vader. Dan zeggen we in feite tegen Hem: we geloven je niet.

Dan heb je het toch verkeert...

Ik keer mijn rug niet naar het verlossingswerk van Jezus voor mij. Daarnaast maak ik de erfzonde ook niet belangrijker dan Jezus verlossingswerk.
Maar het een sluit het ander niet uit.

Dat Jezus voor mijn zonden betaald heeft betekent nog niet dat ik opeens zonder zonde ben, dat is onmogelijk in deze inperfecte wereld, want anders zouden we ook geen nieuwe aarde meer nodig hebben...


Laatst aangepast door
HARALD940
op donderdag 5 januari 2012, 15:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 18:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij draait het bij het begrip erfzonde over het volgende: wat laat je in je leven de boventoon voeren: de status waarin je vroeger was of je huidige relatie met de Heer. Wat stelt het begrip verlossing voor als je er niet naar leeft en als je voortdurend teruggrijpt naar het oude. Ik vraag me echt af hoeveel mensen echt beseffen dat[b] ze verlost zijn van hun zonde.[/b] En ik vraag me af waarom in sommige kerken nog steeds gepreekt wordt dat we niets zijn. In mijn ogen is dat eigenlijk een klap in het gezicht van onze Vader. Dan zeggen we in feite tegen Hem: we geloven je niet.

Moet dit niet zijn: "dat ze verlost zijn van de veroordeling wegens de zonden die ze (hebben) begaan, omdat ze zeker mogen zijn van vergeving en genade op het moment dat zij berouw tonen en om vergeving vragen.".

Als ik het lees zoals jij het schrijft, dan zou ik het idee kunnen krijgen dat ik verlost ben van zonde... en dus niet meer kan zondigen. Maar volgens mij is dat niet wat jij bedoelt toch? We weten immers allemaal dat ook christenen nog altijd kunnen zondigen en dus niet vrij zijn van zonde, maar zich juist wel bevrijd mogen weten van de veroordeling door het verlossende werk van Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 18:53
 
LISA610 schreef:
Moet dit niet zijn: "dat ze verlost zijn van de veroordeling wegens de zonden die ze (hebben) begaan, omdat ze zeker mogen zijn van vergeving en genade op het moment dat zij berouw tonen en om vergeving vragen.".
nou zo'n lange wollige zin had ik er zelf nooit neergezet.
Lisa610 schreef:
Als ik het lees zoals jij het schrijft, dan zou ik het idee kunnen krijgen dat ik verlost ben van zonde... en dus niet meer kan zondigen. Maar volgens mij is dat niet wat jij bedoelt toch? We weten immers allemaal dat ook christenen nog altijd kunnen zondigen en dus niet vrij zijn van zonde, maar zich juist wel bevrijd mogen weten van de veroordeling door het verlossende werk van Christus.
Het een sluit het ander niet uit toch. Op het moment dat een overtreding niet meer aangerekend wordt, staat het gelijk aan geen overtreding. Dus als God je vergeeft, rekent Hij gewoon niet meer met je zondes.... Zonde is in mijn ogen een juridische term, het legt de nadruk op overtreding van Gods wetten. En in die zin kun je het vergelijken met het voor de rechter staan, hoewel wij verkeerd gehandeld hebben, wordt onze schuld door Jezus gedragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 19:17
 
Romeinen 5:

12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. 20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

Hier staat wel duidelijk dat door 1 mens de zonde in de wereld is gekomen..
Dit is dus een erfenis die alle mensen zonder het te willen erven...
Wij kunnen niet kiezen om dit wel of niet te accepteren..het is een feit..een erfenis die in de wereld gekomen is en waarvan in de Bijbel staat..
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 19:45
 
CHATULIEM619 schreef:
nou zo'n lange wollige zin had ik er zelf nooit neergezet.

Het een sluit het ander niet uit toch. Op het moment dat een overtreding niet meer aangerekend wordt, staat het gelijk aan geen overtreding. Dus als God je vergeeft, rekent Hij gewoon niet meer met je zondes.... Zonde is in mijn ogen een juridische term, het legt de nadruk op overtreding van Gods wetten. En in die zin kun je het vergelijken met het voor de rechter staan, hoewel wij verkeerd gehandeld hebben, wordt onze schuld door Jezus gedragen.

Komen we dan niet weer op waar we het over gehad hebben, dat je zegt als eenmaal je zonden zijn vergeven zondig je niet meer en kan je doen wat je wilt?
Het volgens mij ellende, verlossing en dankbaarheid en dat blijft terug keren, kortom we zondigen steeds weer en moeten dit mijns inziens ook steeds weer belijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende
Pagina 13 van 17