ChristianMatch
 


Forum

Here zegen deze spijze
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 19:07
 
Voor mij is het altijd - tot voor een week - vanzelfsprekend geweest, om een zegen te vragen over het eten. Maar n.a.v. een prachtige preek over zegenen op 1 januari, heb ik me iets meer in dit onderwerp verdiept. Ik vond dit stukje op internet, wat mij wel verraste.

Het is de gewoonte van veel christenen om "voor hun eten te bidden" oftewel "een zegen te vragen over hun maaltijd." Wat bedoelen ze ermee? Is het hun wens dat God hun een gezonde spijsvertering geeft of dat het voedsel een extra heilzame uitwerking heeft? In dat geval komt het voedsel waar niet voor gebeden wordt (zoals ongezonde snacks!) meer voor zo'n gebed in aanmerking. Nee, God zegent ons voedsel echt niet. Wel is het God die ons zegent MET bijvoorbeeld voedsel, en daarvoor mogen wij een dankzegging of lofprijzing uitspreken. Dat is ook wat Jezus deed, bijvoorbeeld bij de wonderbare spijziging: Hij keek omhoog naar de hemel en sprak de zegen uit (Mar.6:41, NBG vertaling). Let wel: Jezus sprak geen zegen uit over het voedsel, maar een zegen naar God toe! In de modernere Engelse NIV vertaling lezen we in Marcus 6:41 dan ook terecht: "He gave thanks". Mogelijk heeft Jezus ook het eeuwenoude Joodse tafelgebed tot God gebeden:

"Gezegend (of: geprezen) bent U, Heer, onze God, Koning van de wereld, die het brood uit de aarde deed voortkomen..."

Kortom, we hoeven niet te vragen of God het eten zegent dat voor ons op tafel staat, want God heeft ONS daar mee gezegend. Laten we Hem daar maar voor bedanken in een besef van afhankelijkheid, want dat is WEL Bijbels.


Heb ik er nu al die jaren naast gezeten, door te bidden voor het eten? Hoe denken jullie hierover?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 19:18
 
Het eten is ergens al een zegen voor je erom vraagt. Het uitspreken van een dergelijk gebed is in mijn ogen dan ook meer een bevestiging van jouw afhankelijkheidserkenning, een belijdenis van Gods zorg voor jou en voor Zijn schepselen in het algemeen. Dus altijd goed om uit te spreken! Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ASANTI087





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 20:11
 
leuke vraag van je. had er nog niet zo over na gedacht, k heb twee meiden van 2,5 jr en wilde van de geijkte woorden af die een kind niet begrijpt. ik leerde hun het bidden Heere wilt u geven dat het eten gezond voor ons is...
k zat dus op het zelfde spoor als jou.
je hebt me aan het nadenken gezet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 20:34
 
persoonlijk dank ik altijd eerst voor de maaltijd en automatisch vraag ik dan eigenlijk of God het wil zegenen zodat het ter versterking mag zijn van lichaam en geest...dus eigenlijk een extra zegening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zondag 10 januari 2010, 15:17
 
Gebed voor het eten heb ik wel geleerd. Ook gedankt na het eten.
Nu nodig ik de Vader ook uit om aan mijn tafel deel te nemen.
Ik dank de Vader voor het eten en de overvloed die Hij elke dag weer geeft, vraag een zegen voor de dag en de personen die er zijn.

Bid met onophoudelijke dankzeggingen staat er geschreven.

Grapje van vroeger: Here zege deze spijze amen en als er nu eens dieven kwamen en mijn stukje brood weg namen dan zat ik hier met mijn handen samen. Huilende smiley, smiley in tranen Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley Herkennen jullie dat nog. Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zondag 10 januari 2010, 15:24
 
JILL658 schreef:
Gebed voor het eten heb ik wel geleerd. Ook gedankt na het eten.
Nu nodig ik de Vader ook uit om aan mijn tafel deel te nemen.
Ik dank de Vader voor het eten en de overvloed die Hij elke dag weer geeft, vraag een zegen voor de dag en de personen die er zijn.

Bid met onophoudelijke dankzeggingen staat er geschreven.

Grapje van vroeger: Here zege deze spijze amen en als er nu eens dieven kwamen en mijn stukje brood weg namen dan zat ik hier met mijn handen samen. Huilende smiley, smiley in tranen Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley Herkennen jullie dat nog. Jill

Haha grappig Jill, ik ken het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 10 januari 2010, 18:43
 
Quote:
Grapje van vroeger: Here zege deze spijze amen en als er nu eens dieven kwamen en mijn stukje brood weg namen dan zat ik hier met mijn handen samen. Herkennen jullie dat nog. Jill

Wij hebben onze eigen versie;
Here zegent U dit eten, en nu moeten we snel zijn anders heeft de kat het opgegeten! Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 12:30
 
TESSYBEAR731 schreef:
Wij hebben onze eigen versie;
Here zegent U dit eten, en nu moeten we snel zijn anders heeft de kat het opgegeten! Engeltje smiley

Die kende ik nog niet , Tess Verraste, verbaasde smiley
Wel heel erg leuk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIRJAM756





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 22:17
 
hey hallo,
omdat ik nogal omschreven kan worden als liefhebber van voedsel, en dan meer de kennis en bereiding ervan, kan ik me afvragen of het voedsel van vandaag de dag wel allemaal onder 'zegen' gebracht kan worden, want er is echt een overgroot deel van ons wereldwijde voedsel dat onze gezondheid echt geen goed meer doet, eerder vernietigend is.....
denk dan aan genetisch gemodificeerd voedsel
bestrijdingsmiddelen,
bewaarmiddelen,
ernstig bewerkt voedsel wat op geen enkele wijze meer voldoet aan zijn natuurlijke vorm en niks bijdraagt aan gezondheid, zoals margarines oliƫn en vetten,
vlees en hoe het ver-en bewerkt wordt en hoe het is gegroeid(hormonen)

enz. enz.
dan denk ik aan die tempel van de Heilige Geest....
mmmmm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 23:06
 
JILL658 schreef:
Grapje van vroeger: Here zege deze spijze amen en als er nu eens dieven kwamen en mijn stukje brood weg namen dan zat ik hier met mijn handen samen. Huilende smiley, smiley in tranen Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley Herkennen jullie dat nog. Jill

Wij waren thuis met 7 kinderen,als je onder het bidden je vlees niet vasthield met je vork was het na het bidden verdwenen Boze smiley

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: woensdag 17 februari 2010, 12:17
 
Wat een leuke en goede bijdrage, ben het er mee eens, voorwerpen/dingen en dus ook eten zegenen is m.i. onbijbels. Dankzegging is heel wat anders, en ik denk dan ook dat "gezegend" voedsel net zo smaakt en voedzaam is als wanneer ik mijn tussendoortje niet heb laten zegenen door de Heer. Iemand die voorstander is van het "een zegen vragen voor het eten", aan u heb ik twee vragen. Ten eerste, hoe bent u vanuit de bijbel op dit idee gekomen? Ik heb het gezocht en niet gevonden. Ten tweede, wat is het verschil tussen gezegend en ongezegend voedsel? Loop je dan geen voedselvergiftiging op Zieke smiley Kotsende smiley , maakt het je niet dik of werkt het cholesterol verlagend Smiley die vol vragen zit
De twee vragen zijn niet aanvallend of beschuldigend bedoeld, maar ik denk dat Marijan een goed punt heeft! Zegen vragen voor eten/drinken lijkt me meer ingeslopen religie of traditie dan bijbels.
m.v.g.
Dennis van Deventer

Toevoeging/Rectificatie: In de bijbel kwam ik alleen bij de evangelieen "zegenen" i.c.m. eten tegen bij de 5 broden en 2 vissen, en in Lukas24,30. Aangezien Jezus zelf hier handelt een goede leiddraad! Terwijl ik er zo over nadacht kwam ik erachter dat "zegenen" best een lastig begrip is, het is in ieders christelijke denken misschien een wat eigen leven gaan leiden? 19 van de 20 keer worden in de bijbel personen of volkeren gezegend. Iemand spreekt dan de zegen over iemand anders uit. Zegen staat in tegenstelling tot vloek, en betekent iets goeds uitspreken over iemand, want er is kracht in de woorden van elke gelovige. (Ook als je zou vervloeken "geloof" je dat het effect heeft) Dit leid me tot de volgende opmerking: Als we al de maaltijd gezegend willen hebben, dan mogen we zelf een zegen erover uitspreken, en hoeven we m.i. niet God daarom te vragen. Indien wij iets doen gelijk zijn voorbeeld, zou Hij het dan niet beamen?


Laatst aangepast door
DENNISS669
op woensdag 17 februari 2010, 12:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1