ChristianMatch
 


Forum

wat betekend Israel.
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 16:25
 
Isis ---> god van de grieken
ra -----> god van de Egypthe
El -----> god van de joden.

http://the-red-thread.net/IS-RA-EL.html

Is dit de drie eenheidleer in de kerken (alfa leer)?


Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 18 december 2011, 16:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 21:39
 
Ik heb de website bekeken......

Wat een onzin.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 23:50
 
MAR907 schreef:
Isis ---> god van de grieken
ra -----> god van de Egypthe
El -----> god van de joden.

http://the-red-thread.net/IS-RA-EL.html

Is dit de drie eenheidleer in de kerken (alfa leer)?

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de drie eenheidleer t.a.v de naam van Israël. Of tenminste de "uitleg" die de site hierover geeft.

De rest van de site heb ik ook bekeken en wat stukken gelezen. Maar ik kwam een heleboel onzin en fantasie tegen die erg veel lijkt op wat geloof ik heet "De Britse Israëlvisie". Niet echt mijn ding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 00:06
 
MAR907 schreef:
Isis ---> god van de grieken
ra -----> god van de Egypthe
El -----> god van de joden.

http://the-red-thread.net/IS-RA-EL.html

Is dit de drie eenheidleer in de kerken (alfa leer)?
Israel betekent strijder Gods, meer moet je er niet achter zoeken. Het komt niet van Isis, maar van Isra/ Ezra, wat strijder betekent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 08:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Israel betekent strijder Gods, meer moet je er niet achter zoeken. Het komt niet van Isis, maar van Isra/ Ezra, wat strijder betekent.

Mee eens en ff ter aanvulling:
Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’

Maar eeeeh Mar... volgens mij weet je dit allemaal best. Dus hoe kom je erbij om je af te vragen of de drie-eenheid te verklaren valt uit de theorie die binnen deze link wordt verwoord. Wat daarin staat te lezen druist immers tegen de Bijbel in. Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 09:56
 
LISA610 schreef:
Mee eens en ff ter aanvulling:
Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’

Maar eeeeh Mar... volgens mij weet je dit allemaal best. Dus hoe kom je erbij om je af te vragen of de drie-eenheid te verklaren valt uit de theorie die binnen deze link wordt verwoord. Wat daarin staat te lezen druist immers tegen de Bijbel in. Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Klopt Lisa, Knipoog smiley. Iets tegenstrijdig neer zetten kan ook een discussie aanwakkeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:00
 
MAR907 schreef:
Klopt Lisa, Knipoog smiley. Iets tegenstrijdig neer zetten kan ook een discussie aanwakkeren.

Ha ha ha, dacht ik al. Klopt t dat je een discussie over de drie-eenheid wil aanwakkeren? Dat was namelijk mijn eerste gedachte toen ik jouw opening las. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:06
 
LISA610 schreef:
Ha ha ha, dacht ik al. Klopt t dat je een discussie over de drie-eenheid wil aanwakkeren? Dat was namelijk mijn eerste gedachte toen ik jouw opening las. Lachende smiley

Inderdaad, iets over "drie-eenheid". Dat komt ook veelvuldig in de Griekse en romeinse mythen voor.


Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 19 december 2011, 10:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:14
 
MAR907 schreef:
Inderdaad, iets over "drie-eenheid". Dat komt ook veelvuldig in de Griekse en romeinse mythen voor.

Ok, kan zijn (ik heb me niet zo verdiept in Griekse en Romeinse mythen, dus ik waag me er niet aan om daar uitspraken over te doen). De drie-eenheid waar wij het als christenen over hebben is als volgt samen te vatten: God is God, Jezus is God en de Heilige Geest is God. En uiteindelijk is er één God, dus drie in één. Ben ff aan het surfen geweest op het net en volgens mij komt het begrip drie-eenheid niet in de Bijbel voor. Bedoel jij dat wellicht als je het hebt over drie-eenheid binnen de kerk? Is het volgens jou een begrip dat door de kerk is uitgedacht? Ben wel benieuwd hoe jij zelf de drie-eenheid ziet.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:47
 
LISA610 schreef:
Ok, kan zijn (ik heb me niet zo verdiept in Griekse en Romeinse mythen, dus ik waag me er niet aan om daar uitspraken over te doen). De drie-eenheid waar wij het als christenen over hebben is als volgt samen te vatten: God is God, Jezus is God en de Heilige Geest is God. En uiteindelijk is er één God, dus drie in één. Ben ff aan het surfen geweest op het net en volgens mij komt het begrip drie-eenheid niet in de Bijbel voor. Bedoel jij dat wellicht als je het hebt over drie-eenheid binnen de kerk? Is het volgens jou een begrip dat door de kerk is uitgedacht? Ben wel benieuwd hoe jij zelf de drie-eenheid ziet.... Knipoog smiley

Een hele leuke..... Ik zie geen drie-eenheid vanuit de bijbel inderdaad. Wat je niet ziet is er ook niet. Knipoog smiley

Volgens mij is God meer dan een "drie-eenheid". Hij heeft het over " ik de Here uw God is een (echad)".
De Here Jezus zegt immers "de Vader en ik zijn een" en vervolgens zegt de Here Jezus "dat het volk van God en Hij een zijn".
De Heilge Geest wordt niet genoemd.
Tevens wordt er ook in openbaringen gesproken over "de zeven geesten Gods".
Zelf heb ik er moeite mee, om de drie-eenheid leer zoals dat in de kerken gebracht, vast te kunnen houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 15:13
 
MAR907 schreef:
Een hele leuke..... Ik zie geen drie-eenheid vanuit de bijbel inderdaad. Wat je niet ziet is er ook niet. Knipoog smiley

Volgens mij is God meer dan een "drie-eenheid". Hij heeft het over " ik de Here uw God is een (echad)".
De Here Jezus zegt immers "de Vader en ik zijn een" en vervolgens zegt de Here Jezus "dat het volk van God en Hij een zijn".
De Heilge Geest wordt niet genoemd.
Tevens wordt er ook in openbaringen gesproken over "de zeven geesten Gods".
Zelf heb ik er moeite mee, om de drie-eenheid leer zoals dat in de kerken gebracht, vast te kunnen houden.

Hé Mar. Als jij zegt " ik de Here uw God is een (echad)" doel je natuurlijk op deut. 6:4. Ik heb even verschillende vertalingen naast elkaar gelegd en in de ene vertaling staat dan “één” en in andere vertalingen staat “de enige”. “een enige Heere” Deuteronomium 6 volgt op Deuteronomium 5, waarin de 10 geboden aan het volk Israël worden gegeven. En het eerste gebod dat gegeven wordt is heel helder: dat geeft aan dat God wil dat Zijn volk alleen Hem aanbid en geen andere goden. Als je dit dus na elkaar leest, wordt met die tekst uit Deuteronomium 6 bevestigd wat er in Deuteronomium 5 geschreven staat: alleen God is Heer, de enige.

Jezus geeft inderdaad op meerdere plaatsen in de Bijbel aan dat Hij en de Vader één zijn. Hij zegt echter wel degelijk iets over de Heilige Geest:

Mattheüs 12: 31-32:
Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.(zie ook Marcus 3: 29, Lucas 12: 10, daarin staat vrijwel hetzelfde)

Waarom denk je dat Jezus de Heilige Geest zo belangrijk vond dat hij stelde dat men absoluut niet mag kwaadspreken van de Heilige Geest?

Verder staat er in Mattheüs 28: 19
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest
Is het niet zo dat Jezus de Heilige Geest hier zelf op één lijn stelt met de Vader en de Zoon. Waarom zou hij dat doen volgens jou?

En in Johannes 14:26 staat:
Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

En dan nog Johannes 16:
7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is:
9 zonde – dat ze niet in mij geloven,
10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien,
11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.


In andere vertalingen wordt Heilige Geest in Johannes 14 en 16 ook trooster of helper wordt genoemd. Duidelijk is in ieder geval dat Jezus aangeeft dat de Heilige Geest komt nadat Hij naar de Vader is gegaan om de mensen die in Hem geloven bij te staan. Dat zie je vervolgens ook gebeuren in de Bijbel op een tal van plaatsen in het NT.

Het is overigens niet zo dat alleen in het NT over de Heilige Geest wordt gesproken. Ook in het Oude Testament, waaruit blijkt dat mensen vervuld werden van de Heilige Geest. De Heilige Geest is dus niet typisch iets uit het NT. Lees bijv. Jesaja 63. Jesaja bid hier om genade voor het volk Israël omdat:
Zíj daarentegen zijn ongehoorzaam geworden en hebben Zijn Heilige Geest bedroefd. Daarom is Hij voor hen veranderd in een vijand, Hij Zelf heeft tegen hen gestreden.(en zo zijn er nog wel meer plaatsen in het OT waarin wordt gesproken over de Heilige Geest van God, maar ik kan ze hier moeilijk allemaal neer gaan zetten)

Het grote verschil tussen het OT en het NT is dat in het oude testament alleen bepaalde mensen vervuld werden door de Heilige Geest. En in het nieuwe testament ontvangen hele grote groepen mensen de Heilige Geest op het moment dat zij tot het geloof komen. Maar goed, jij kent deze Bijbelstukken ongetwijfeld ook. Dus rijst bij mij de vraag: hoe kijk jij dan tegen de Heilige Geest aan als jij deze stukken in de Bijbel leest?

In Openbaring wordt inderdaad gesproken over de zeven geesten van God (voor de liefhebber: op 1:4, 3:1 en 4:5 en 5:6). Begrijp ik jou goed als je op grond daarvan eigenlijk de conclusie trekt dat er niet sprake is van een Drie-eenheid, maar van meer dan drie (zeven geesten, plus Vader, plus zoon… zou het dan een negen-eenheid zijn in jouw beleving?). Of wordt wellicht met die zeven geesten van God gedoeld op de Heilige Geest die uitgezonden is over de gehele aarde? Voor mij is dat evengoed een vraag die bij mij boven komt drijven als ik die stukken in Openbaring lees…. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 19 december 2011, 15:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 18:55
 
LISA610 schreef:
Hé Mar. Als jij zegt " ik de Here uw God is een (echad)" doel je natuurlijk op deut. 6:4. Ik heb even verschillende vertalingen naast elkaar gelegd en in de ene vertaling staat dan “één” en in andere vertalingen staat “de enige”. “een enige Heere” Deuteronomium 6 volgt op Deuteronomium 5, waarin de 10 geboden aan het volk Israël worden gegeven. En het eerste gebod dat gegeven wordt is heel helder: dat geeft aan dat God wil dat Zijn volk alleen Hem aanbid en geen andere goden. Als je dit dus na elkaar leest, wordt met die tekst uit Deuteronomium 6 bevestigd wat er in Deuteronomium 5 geschreven staat: alleen God is Heer, de enige.

Jezus geeft inderdaad op meerdere plaatsen in de Bijbel aan dat Hij en de Vader één zijn. Hij zegt echter wel degelijk iets over de Heilige Geest:

Mattheüs 12: 31-32:


Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.(zie ook Marcus 3: 29, Lucas 12: 10, daarin staat vrijwel hetzelfde)

Waarom denk je dat Jezus de Heilige Geest zo belangrijk vond dat hij stelde dat men absoluut niet mag kwaadspreken van de Heilige Geest?

Verder staat er in Mattheüs 28: 19
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest
Is het niet zo dat Jezus de Heilige Geest hier zelf op één lijn stelt met de Vader en de Zoon. Waarom zou hij dat doen volgens jou?

En in Johannes 14:26 staat:
Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

En dan nog Johannes 16:
7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is:
9 zonde – dat ze niet in mij geloven,
10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien,
11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.


In andere vertalingen wordt Heilige Geest in Johannes 14 en 16 ook trooster of helper wordt genoemd. Duidelijk is in ieder geval dat Jezus aangeeft dat de Heilige Geest komt nadat Hij naar de Vader is gegaan om de mensen die in Hem geloven bij te staan. Dat zie je vervolgens ook gebeuren in de Bijbel op een tal van plaatsen in het NT.

Het is overigens niet zo dat alleen in het NT over de Heilige Geest wordt gesproken. Ook in het Oude Testament, waaruit blijkt dat mensen vervuld werden van de Heilige Geest. De Heilige Geest is dus niet typisch iets uit het NT. Lees bijv. Jesaja 63. Jesaja bid hier om genade voor het volk Israël omdat:
Zíj daarentegen zijn ongehoorzaam geworden en hebben Zijn Heilige Geest bedroefd. Daarom is Hij voor hen veranderd in een vijand, Hij Zelf heeft tegen hen gestreden.(en zo zijn er nog wel meer plaatsen in het OT waarin wordt gesproken over de Heilige Geest van God, maar ik kan ze hier moeilijk allemaal neer gaan zetten)

Het grote verschil tussen het OT en het NT is dat in het oude testament alleen bepaalde mensen vervuld werden door de Heilige Geest. En in het nieuwe testament ontvangen hele grote groepen mensen de Heilige Geest op het moment dat zij tot het geloof komen. Maar goed, jij kent deze Bijbelstukken ongetwijfeld ook. Dus rijst bij mij de vraag: hoe kijk jij dan tegen de Heilige Geest aan als jij deze stukken in de Bijbel leest?

In Openbaring wordt inderdaad gesproken over de zeven geesten van God (voor de liefhebber: op 1:4, 3:1 en 4:5 en 5:6). Begrijp ik jou goed als je op grond daarvan eigenlijk de conclusie trekt dat er niet sprake is van een Drie-eenheid, maar van meer dan drie (zeven geesten, plus Vader, plus zoon… zou het dan een negen-eenheid zijn in jouw beleving?). Of wordt wellicht met die zeven geesten van God gedoeld op de Heilige Geest die uitgezonden is over de gehele aarde? Voor mij is dat evengoed een vraag die bij mij boven komt drijven als ik die stukken in Openbaring lees…. Knipoog smiley



Inderdaad Lisa, now we talking. Goed onderzocht Knipoog smiley

Als aanvulling heeft David ook over de Heilige Geest:

Psa 51:9 (51:11) Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
Psa 51:10 (51:12) Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Psa 51:11 (51:13) Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.

Dus, wanneer er zonden zijn blijkt dat de Heilige Geest van ons weggaat.

Bij de andere apostellen wordt alleen genoemd op te dopen in de Naam van de Here Jezus. Wel vreemd dat in alleen in Matheus de drievoud genoemd wordt...
De Here Jezus is de enigste van de drie welke gestroven is voor de mensheid. Door Hem alleen is er verlossing en eeuwig leven, niet door de Heilige Geest. Tevens heilig betekend apart gezet, dat kan alleen als er meerdere Geesten zijn. Anders is het niet Heilig.

In Johannes wordt er gesproken over de Geest der waarheid.

Joh_15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Joh_16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.


De Heilige Geest spreekt alleen hetgeen Hij gehoord heeft tot ons. Hoe dan?


Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 19 december 2011, 19:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 19:17
 
MAR907 schreef:
Inderdaad, iets over "drie-eenheid". Dat komt ook veelvuldig in de Griekse en romeinse mythen voor.


Ze staan bekend als mythen, maar dat wil niet zeggen dat er geen bodem van waarheid in kan zitten.
In genesis word gesproken over reuzen en mensen met veel roem, nephilim bijvoorbeeld, die zowel voor als na de zondvloed leefden.
Alle mensen zijn afstammeling van Noach dus in een verweggestopt plekkie in het onderbewustzijn is de kennis en het geloof van Noach nog aanwezig.
Alleen al het godsbewustzijn dat in iedere cultuur voorkomt hebben ze niet van een vreemde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 23:03
 
PIETER649 schreef:
Ze staan bekend als mythen, maar dat wil niet zeggen dat er geen bodem van waarheid in kan zitten.
In genesis word gesproken over reuzen en mensen met veel roem, nephilim bijvoorbeeld, die zowel voor als na de zondvloed leefden.
Alle mensen zijn afstammeling van Noach dus in een verweggestopt plekkie in het onderbewustzijn is de kennis en het geloof van Noach nog aanwezig.
Alleen al het godsbewustzijn dat in iedere cultuur voorkomt hebben ze niet van een vreemde.

Hé Pieter. Volgens mij heb ik jouw ook al eerder een opmerking zien maken over Genesis 6 die me redelijk herkenbaar voorkwam, doordat ik daar zelf ook al eens vragen over heb gesteld op 't forum: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2027

Ik weet niet precies waar je nu naar toe wilt met de opmerking die je nu plaatst.... Hoe bedoel je dit in het kader van de discussie over de drie-eenheid die Mar hier is begonnen? Of gaat het jou eigenlijk meer om die tekst in Genesis 6? Is het dan niet beter om dat topic even weer omhoog te halen? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 23:54
 
MAR907 schreef:
Inderdaad Lisa, now we talking. Goed onderzocht Knipoog smiley

Als aanvulling heeft David ook over de Heilige Geest:

Psa 51:9 (51:11) Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
Psa 51:10 (51:12) Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Psa 51:11 (51:13) Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.

Dus, wanneer er zonden zijn blijkt dat de Heilige Geest van ons weggaat.

Bij de andere apostellen wordt alleen genoemd op te dopen in de Naam van de Here Jezus. Wel vreemd dat in alleen in Matheus de drievoud genoemd wordt...
De Here Jezus is de enigste van de drie welke gestroven is voor de mensheid. Door Hem alleen is er verlossing en eeuwig leven, niet door de Heilige Geest. Tevens heilig betekend apart gezet, dat kan alleen als er meerdere Geesten zijn. Anders is het niet Heilig.

In Johannes wordt er gesproken over de Geest der waarheid.

Joh_15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Joh_16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.


De Heilige Geest spreekt alleen hetgeen Hij gehoord heeft tot ons. Hoe dan?

Hé Mar. Uit Psalm 51 blijkt niet dat als er zonden zijn, dat de Heilige Geest dan weg gaat. David vraagt “Neem uw Heilige Geest niet van mij weg…”. Blijkbaar heeft God dit gebed verhoord, want ik heb niet gelezen dat God de Heilige Geest van David weg genomen heeft, nadat hij zonden had begaan. Dat dit in het OT wel gebeurd is, blijkt echter wel uit het verhaal over Saul in 1 Samuel 16
14 De geest van de HEER had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de HEER hem een kwade geest, die hem kwelde.

De reden dat de Geest van de Heer Saul had verlaten was gelegen in het feit dat Saul ongehoorzaam was geweest, anders gezegd: hij had gezondigd. En juist omdat David dit besefte, bad hij tot God met de vraag of Hij Zijn Heilige Geest niet van David af wilde nemen ondanks het feit dat David gezondigd had. Bij mijn weten heeft God dat ook niet gedaan, maar is God juist tot aan David zijn dood met David blijven praten.

In Richteren staat ook het verhaal over Simson, die erachter kwam dat de Here hem verlaten had, nadat Delia zijn haar had afgeschoren. (Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit begrepen waarom Simson dat aan haar heeft verteld, nadat zij al drie keer had laten zien dat zij eigenlijk niet te vertrouwen was. Per slot van rekening heeft hij haar drie keer wat wijs gemaakt wat betreft het verlies van zijn kracht en al die keren heeft ze dat dus ook uitgeprobeerd om hem zo te kunnen uitleveren aan de filistijnen… wat heeft die man bezield om haar dan uiteindelijk toch de waarheid te vertellen, met als gevolg dat de Heer hem verliet Smiley die vol vragen zit . Van kindsaf heb ik me verbaasd over dit verhaal, maar goed da’s een hele andere discussie...). Toen Simson echter tot de Here bad om hem nog eenmaal kracht te geven, heeft hij die kracht nog wel een keer van God gekregen.

Maar goed, wat met Simson en Saul was gebeurd, had natuurlijk ook met David kunnen gebeuren nadat hij zonden had begaan. In die zin was het begrijpelijk dat David aan God vroeg om Zijn Geest niet van David weg te nemen.

Wat betreft het NT ligt het volgens mij een beetje anders dan in het OT. Eerlijk gezegd ken ik vanuit het NT geen verhalen over mensen die vervuld zijn geraakt van de Heilige Geest en die later weer zijn verlaten door de Heilige Geest omdat zij hebben gezondigd. Het lijkt er eerder op dat mensen vervuld blijven door de Heilige Geest als zij eenmaal tot het geloof zijn gekomen. Wellicht kan dit verklaard worden vanuit het verlossende werk van Christus, want juist de Heilige Geest zorgt er immers ook voor dat mensen gaan getuigen van Hem nadat zij vervuld zijn geraakt door de Heilige Geest.

Wat betreft jouw opmerking over het dopen, spreken ook Marcus, Lucas en Johannes van dopen met de Heilige Geest. Er wordt dan gesproken over Jezus die mensen zal dopen met de Heilige Geest (Marcus 1:8 en Lucas 3:16 en Johannes 1: 33). Verder in de Bijbel worden mensen ook gedoopt met de Heilige Geest, soms nadat zij zijn gedoopt (handelingen 2:38), maar soms ook voorafgaand aan hun doop (handelingen 10:47). De stukken waar jij aan refereert als je het hebt over dopen in de naam van Jezus, staan volgens mij dan ook niet los van het feit dat erbij vermeld staat dat mensen de Heilige Geest ontvangen als zij gaan geloven in Christus (bijv. Handelingen 19:5 en 6). Anders gezegd: als mensen tot het geloof komen, worden zij vervuld door de Heilige Geest.

Maar afgezien daarvan: dat alleen in Mattheüs wordt gesproken over dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest leidt er niet toe dat dit betwist zou moeten worden. Er zijn wel meer dingen die bijv. wel door Mattheüs worden geschreven en niet door Lucas of wel door Marcus en niet door Johannes. De opdracht die Jezus zijn discipelen in Mattheüs geeft is volgens mij heel helder, namelijk dan mensen gedoopt moeten worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Wat de tekst uit Johannes 16 betreft. Na vers 13 volgen vers 14 en 15 nog he:
14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

De Heilige Geest spreekt wat Hij gehoord heeft van Jezus. Alles wat Hij bekend maakt heeft Hij van Jezus. En op tal van plaatsen in de Bijbel wordt geïllustreerd hoe de Heilige Geest door mensen spreekt, dus ik begrijp je vraag over hoe de Heilige Geest tot ons spreekt eerlijk gezegd niet helemaal, want volgens mij ken jij die teksten ook.

Wat betreft de teksten uit Johannes: als hierbij wordt gesproken over de Geest der waarheid is dat niet in tegenspraak met de benaming Heilige Geest. Er staat immers ook dat mensen die geleid worden door de Heilige Geest, de waarheid spreken:
1 Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de Heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg (Romeinen 9).

Anders gezegd: de Heilige Geest is de Geest der Waarheid die van de Vader uit gaat en die van Jezus getuigt. Je ziet dit ook in de Bijbel, doordat de mensen die vervult raken van de Heilige Geest gaan getuigen van Jezus Christus (maar dat gaf ik hiervoor ook al aan, dus nu val ik in herhaling Verlegen lachende smiley ).

Uiteraard is er alleen verlossing door wat Jezus heeft gedaan, maar juist de Heilige Geest zorgt ervoor dat mensen hiervan gaan getuigen en dat is weer overeenkomstig met de opdracht die Jezus gaf toen Hij zei: “Maak alle volkeren tot mijn discipelen”.

Vervolgens stel je dat “heilig” betekent “apart gezet” en dat dit alleen kan als er meerdere geesten zijn. Dat klopt en ook dat komt overeen met wat er in de Bijbel staat. Er wordt immers in de Bijbel niet alleen gesproken over de Heilige Geest, maar ook over boze geesten en zelfs over het oproepen van geesten van mensen die overleden zijn (denk aan Saul die de geest van Samuel liet oproepen in 1 Samuel 28). Voor al die geesten geldt echter dat zij in de Bijbel niet een Heilige Geest worden genoemd. Dit is anders als het gaat over de Geest van God:

Al in Genesis wordt er gesproken over de Geest van God:
De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods Geest zweefde over het water. (Genesis 1:2)

en over de vervulling met de Geest van God van bijv. Jozef
‘Zouden we ooit iemand kunnen vinden als deze man, iemand die zo vervuld is van Gods Geest?’ zei de farao tegen hen (Genesis 41: 38).
Zo zijn er nog wel meer Bijbelteksten waaruit blijkt dat mensen in het OT vervuld zijn van de Geest van God. Het bestaan van Gods geest kan dus herleid worden uit de Bijbel. Aangezien God heilig is, is Gods Geest ook heilig: kortom, de Heilige Geest is Gods Geest. En aangezien het dus gaat om Gods Geest, is de Heilige Geest in feite God. Zo kom je toch weer terug bij die drie-eenheid: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, drie in één. Juist daaruit valt volgens mij te verklaren, waarom de Heilige Geest door Jezus in Mattheüs op één lijn wordt genoemd met de Vader en de Zoon.

(Blijf ik ondertussen nog wel puzzelen over hoe het nu zit met die zeven geesten waarover in Openbaring wordt gesproken, dus wie zich geroepen voelt om daar iets over te zeggen: be my guest)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 10:30
 
LISA610 schreef:
Hé Pieter. Volgens mij heb ik jouw ook al eerder een opmerking zien maken over Genesis 6 die me redelijk herkenbaar voorkwam, doordat ik daar zelf ook al eens vragen over heb gesteld op 't forum: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2027Ik weet niet precies waar je nu naar toe wilt met de opmerking die je nu plaatst.... Hoe bedoel je dit in het kader van de discussie over de drie-eenheid die Mar hier is begonnen? Of gaat het jou eigenlijk meer om die tekst in Genesis 6? Is het dan niet beter om dat topic even weer omhoog te halen? Knipoog smiley


gaat me niet om discussie over die tekst, gaat mij erom dat er een reden is voor die mythen uit romeinse en griekse cultuur die vermeld is in genesis.
evenzo is er in bijna iedere cultuur een mythe over de zondvloed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 11:07
 
heeft die tekst van de zeven geesten niet iets te maken met de zeven gemeenten?

heb het niet gecontroleerd maar komt zo in me op.

de oorsprong van de 3-eenheid komt voort uit het verwijt aan christenen dat ze menen 1 God te dienen maar dat er sprake is van meerdere personen. Vader, Zoon en Heilige Geest. Vandaar dat er een constructie als de 3-eenheid is bedacht. Maar dat verwijt komt voort uit natuurlijk denken.
Ik besta immers ook uit geest, ziel en lichaam. Dus zo lastig is het helemaal niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 11:17
 
http://www.eindtijdbode.nl/studies/evangelie/geestengods.pdf

misschien is dit iets om te bestuderen? gaat over de 7 geesten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:14
 
PIETER649 schreef:
gaat me niet om discussie over die tekst, gaat mij erom dat er een reden is voor die mythen uit romeinse en griekse cultuur die vermeld is in genesis.
evenzo is er in bijna iedere cultuur een mythe over de zondvloed.

Mee eens, maar volgens mij is dat een hele andere discussie toch? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:17
 
MOMO697 schreef:
http://www.eindtijdbode.nl/studies/evangelie/geestengods.pdf

misschien is dit iets om te bestuderen? gaat over de 7 geesten

ff jouw link goed gezet. Ik ga dit later nog wel ff bekijken, want ik moet zo eerst weer ff een paar uur aan het werk. Enne... die gedachte aan de zeven gemeenten is idd ook bij mij opgedoken, maar ik weet niet zeker of dat terecht is. Ik duik er later nog wel ff in Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 22:59
 
MOMO697 schreef:
http://www.eindtijdbode.nl/studies/evangelie/geestengods.pdf

misschien is dit iets om te bestuderen? gaat over de 7 geesten

Let wel, dit gaat niet over 7 verschillende geesten, maar over 7 openbaringsvormen van de ene Heilige Geest die van God en Jezus uitgaat. De Heilige Geest laat zich dus op verschillende manieren zien, alsof de Heilige Geest zich in ons inleeft om ons vandaar uit verder te kunnen helpen, bemoedigen enz. op een manier zoals wij dat dan ieder persoonlijk kunnen verstaan.

Zie daarvoor ook Pag 3;
Quote:
Deze Heilige Geest, deze Geest van de Vader èn van het Lam van God, heeft 7 openbaringsvormen, die in de Schrift de 7 Geesten Gods worden genoemd, en die wij eerst in het kort zullen bezien om daarna wat uitvoeriger op Zijn openbaringsvormen in te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 00:13
 
LISA610 schreef:
ff jouw link goed gezet. Ik ga dit later nog wel ff bekijken, want ik moet zo eerst weer ff een paar uur aan het werk. Enne... die gedachte aan de zeven gemeenten is idd ook bij mij opgedoken, maar ik weet niet zeker of dat terecht is. Ik duik er later nog wel ff in Knipoog smiley
Ik heb via die link de PDF doorgelezen, maar zet grote vraagtekens bij veel dingen. Ik ga het nog wel eens bestuderen.

In het O.T. was Gods Geest als kracht aanwezig en kon door mensen heen Zijn werk doen. Maar de Geest was niet inwonend. Daardoor kon de Geest ook wijken of afgenomen worden. In het N.T, is de Geest inwonend na de uitstorting in Handelingen 2. En blijft ook in hen die geloven en zich bekeerd hebben.
De discipelen moesten na de hemelvaart in Jeruzalem blijven. En Petrus legt dat uit.
Petrus zegt in Hand 2:39, "want u komt de belofte toe en uw kinderen zovelen als de Here ertoe roepen zal". Die belofte is de gave en inwoning van de Heilige Geest.
Lukas 24:49 En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht (Heilige Geest) uit de hoogte bekleed zult worden.

Hand 1:4 En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte (Heilige Geest) van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt;
Verwijzing(en) Joh 14:26; 15:26; 16:7

(Die belofte heeft dus niets met een verbond met Abraham te maken, zoals een doopformulier tracht te zeggen. Maar dat is een ander onderwerp )

In het kort even een aanzet over de 7 Geesten Gods.

Wat betreft de 7 Geesten Gods, die zijn in het O.T. te vinden in Jesaja 11.

Daarin zie je ook de kandelaar met de 3 x 2 armen.
Geest van de Here rust (dat is de staande middelste) en dan volgen de 3 armen links en rechts. Vandaar de 3 groeperingen van 2 uitdrukkingen verbonden door het woordje 'en'
De kandelaar is in de Bijbel juist het beeld van de 7 geesten Gods.
Jesaja 11:
1 Want er zal een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï,
en een Loot uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen. (De Here Jezus).
2 Op Hem zal de Geest van de HEERE rusten:
de Geest van wijsheid en inzicht,
de Geest van raad en sterkte,
de Geest van de kennis en de vreze des HEEREN.
3 Zijn ruiken zal zijn in de vreze des HEEREN.
Hij zal niet oordelen naar wat Zijn ogen zien.

Ik ga er binnenkort nog wel meer van zeggen.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 21 december 2011, 00:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 13:51
 
BEREND888 schreef:
In het O.T. was Gods Geest als kracht aanwezig en kon door mensen heen Zijn werk doen. Maar de Geest was niet inwonend. Daardoor kon de Geest ook wijken of afgenomen worden. In het N.T, is de Geest inwonend na de uitstorting in Handelingen 2. En blijft ook in hen die geloven en zich bekeerd hebben.

Dan vraag ik mij af wie wie verlaat in jou uitleg......
Had God Israël gekozen omdat ze beter waren dan de andere volken? Nee!
Heeft God jou gekozen omdat jij beter bent dan anderen? Nee!

Ik zie het zelf eerder net als die boekenlegger met de voetstappen in het zand, jou vast wel bekent.
Kijk eens terug in je eigen leven, dan zie je ook wel eens 1 paar voetstappen. Van wie zijn die? Van jou of van God? Datzelfde geld ook voor de mensen van het OT, die hadden dezelfde keus als jij toen God tegen ze zei; Ik heb mijn keus voor jou gemaakt, maak dan je keus voor Mij, en volg Mij. En je ziet elke keer dat God ze weer naar Zich toehaalt als zij toch weer bij Hem weggelopen waren, als volk en als individu.
Dat is niet anders met ons leven, ook met de Heilige Geest in ons leven zijn wij niet heilig en doen wij dingen waarbij we bij God weglopen, en wie is het dan die ons terughaalt?

BEREND888 schreef:
In het kort even een aanzet over de 7 Geesten Gods.

Wat betreft de 7 Geesten Gods, die zijn in het O.T. te vinden in Jesaja 11.

Daarin zie je ook de kandelaar met de 3 x 2 armen.
Geest van de Here rust (dat is de staande middelste) en dan volgen de 3 armen links en rechts. Vandaar de 3 groeperingen van 2 uitdrukkingen verbonden door het woordje 'en'
De kandelaar is in de Bijbel juist het beeld van de 7 geesten Gods.
Jesaja 11:
1 Want er zal een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï,
en een Loot uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen. (De Here Jezus).
2 Op Hem zal de Geest van de HEERE rusten:
de Geest van wijsheid en inzicht,
de Geest van raad en sterkte,
de Geest van de kennis en de vreze des HEEREN.
3 Zijn ruiken zal zijn in de vreze des HEEREN.
Hij zal niet oordelen naar wat Zijn ogen zien.

Ik ga er binnenkort nog wel meer van zeggen.

Over je voorbeeld met de kandelaar ga je toch al wel fout.
Het twijgje uit de stronk van Isaï (Jezus) is de middelste kaarsenhouder waar de armen aan vast zitten, als daar dan 7 geesten aan komen, kom je met 6 armen een arm te kort voor de laatste geest.
Daarbij lees ik hier in Jesaja over 1 Geest van de Here, die wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis en vreze des HEEREN in zich heeft.
Want de Geest van God kan dat allemaal wel in zijn eentje te doen, Hij is tenslotte God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 16:01
 
HARALD940 schreef:
Let wel, dit gaat niet over 7 verschillende geesten, maar over 7 openbaringsvormen van de ene Heilige Geest die van God en Jezus uitgaat. De Heilige Geest laat zich dus op verschillende manieren zien, alsof de Heilige Geest zich in ons inleeft om ons vandaar uit verder te kunnen helpen, bemoedigen enz. op een manier zoals wij dat dan ieder persoonlijk kunnen verstaan.

Zie daarvoor ook Pag 3;


Ok, helder dat dit zo in dat artikel staat. Maar is dat dan ook meteen de waarheid? Of is het een interpretatie van iemand, die ook weer te weerleggen is? Ik zoek nog steeds verder naar hoe het nu zit met die zeven geesten van God waarover wordt gesproken in Openbaring...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 18:25
 
BEREND888 schreef:
Ik heb via die link de PDF doorgelezen, maar zet grote vraagtekens bij veel dingen. Ik ga het nog wel eens bestuderen.

In het O.T. was Gods Geest als kracht aanwezig en kon door mensen heen Zijn werk doen. Maar de Geest was niet inwonend. Daardoor kon de Geest ook wijken of afgenomen worden. In het N.T, is de Geest inwonend na de uitstorting in Handelingen 2. En blijft ook in hen die geloven en zich bekeerd hebben.
De discipelen moesten na de hemelvaart in Jeruzalem blijven. En Petrus legt dat uit.
Petrus zegt in Hand 2:39, "want u komt de belofte toe en uw kinderen zovelen als de Here ertoe roepen zal". Die belofte is de gave en inwoning van de Heilige Geest.
Lukas 24:49 En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht (Heilige Geest) uit de hoogte bekleed zult worden.

Hand 1:4 En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte (Heilige Geest) van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt;
Verwijzing(en) Joh 14:26; 15:26; 16:7

(Die belofte heeft dus niets met een verbond met Abraham te maken, zoals een doopformulier tracht te zeggen. Maar dat is een ander onderwerp )

In het kort even een aanzet over de 7 Geesten Gods.

Wat betreft de 7 Geesten Gods, die zijn in het O.T. te vinden in Jesaja 11.

Daarin zie je ook de kandelaar met de 3 x 2 armen.
Geest van de Here rust (dat is de staande middelste) en dan volgen de 3 armen links en rechts. Vandaar de 3 groeperingen van 2 uitdrukkingen verbonden door het woordje 'en'
De kandelaar is in de Bijbel juist het beeld van de 7 geesten Gods.
Jesaja 11:
1 Want er zal een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï,
en een Loot uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen. (De Here Jezus).
2 Op Hem zal de Geest van de HEERE rusten:
de Geest van wijsheid en inzicht,
de Geest van raad en sterkte,
de Geest van de kennis en de vreze des HEEREN.
3 Zijn ruiken zal zijn in de vreze des HEEREN.
Hij zal niet oordelen naar wat Zijn ogen zien.

Ik ga er binnenkort nog wel meer van zeggen.


Kijk dat is wat ik bedoel....
De zeven karakters van de Geest van God.
Mooi is dat, hoef het niet zelf neer te zetten.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 19:38
 
HARALD940 schreef:
Dan vraag ik mij af wie wie verlaat in jou uitleg......

ANTW: De Geest kon in het O.T. een mens verlaten. David zei dat toch ook. Neem uw Heilige Geest niet van mij!

Had God Israël gekozen omdat ze beter waren dan de andere volken? Nee!
Heeft God jou gekozen omdat jij beter bent dan anderen? Nee!

Ik zie het zelf eerder net als die boekenlegger met de voetstappen in het zand, jou vast wel bekent.
Kijk eens terug in je eigen leven, dan zie je ook wel eens 1 paar voetstappen. Van wie zijn die? Van jou of van God? Datzelfde geld ook voor de mensen van het OT, die hadden dezelfde keus als jij toen God tegen ze zei; Ik heb mijn keus voor jou gemaakt, maak dan je keus voor Mij, en volg Mij. En je ziet elke keer dat God ze weer naar Zich toehaalt als zij toch weer bij Hem weggelopen waren, als volk en als individu.
Dat is niet anders met ons leven, ook met de Heilige Geest in ons leven zijn wij niet heilig en doen wij dingen waarbij we bij God weglopen, en wie is het dan die ons terughaalt?


ANTW: Het gaat helemaal niet om wie beter is of wie moet kiezen. Dat onderwerp wordt behandelt in de eerste 3 Hfdst. van deRomeinenbrief.
Het gaat in mijn antwoord ook niet wat de Heilige Geest doet in ons leven.
De vraag is: "hoe moeten wij de 7 Geesten Gods zien."


Over je voorbeeld met de kandelaar ga je toch al wel fout.
Het twijgje uit de stronk van Isaï (Jezus) is de middelste kaarsenhouder waar de armen aan vast zitten, als daar dan 7 geesten aan komen, kom je met 6 armen een arm te kort voor de laatste geest.
Daarbij lees ik hier in Jesaja over 1 Geest van de Here, die wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis en vreze des HEEREN in zich heeft.
Want de Geest van God kan dat allemaal wel in zijn eentje te doen, Hij is tenslotte God.
Hij kan het wel in z'n eentje doen?
Gods woord spreekt duidelijk over de zeven Geesten. Daar mogen wij niet zomaar een streep doorhalen!

De Heilige Geest is een eenheid! Maar God wil ons graag karakter eigenschappen meedelen, als wij dat kunnen begrijpen. De kandelaar moest gemaakt worden uit één stuk GOUD!

Het twijgje van de tronk van Isaï is een type , een beeld van de Here Jezus. Maar dat is niet de middelste arm van de kandelaar. Dat kan HELEMAAL NIET want de kandelaar moest gemaakt worden van geslagen GOUD (en geen hout, want dat verbrand). Ik herhaal om het nogeens te benadrukken. De kandelaar moest gemaakt worden uit één stuk goud! En alleen door slaan moest men dat zo vormen, niet smelten en gieten. Het drukt daarmee ook de eenheid van die 7 Geesten uit. Maar ook geeft het een uitdrukking aan de Eenheid van de Gemeente, Zijn Lichaam. Vandaar de 7 kandelaren in Openbaring. En ook laat het de Here Jezus zien. "Ik ben het Licht der wereld".
De verborgenheid van de kandelaar is groot en daarmee ook de eenheid van Gods Wezen en de onderscheidene kenmerken. Het is een mooie studie waard waarom die kandelaar zo mooi versierd werd met bloemen etc. Dat heel nauwkeurig gemaakt moest worden!

De gouden kandelaar.
In Exodus 25 staat een heel nauwkeurige beschrijving!
31 U moet ook een kandelaar van zuiver goud maken. Als gedreven werk moet de kandelaar gemaakt worden, zijn schacht en zijn armen; zijn bloemkelken, zijn knoppen en zijn bloesems moeten er één geheel mee vormen.
32 En zes armen moeten uit de zijkanten ervan uitsteken: drie armen van de kandelaar uit zijn ene kant, en drie armen van de kandelaar uit zijn andere kant.
33 Drie bloemkelken in de vorm van amandelbloesem aan de ene arm, met knop en bloesem, en drie bloemkelken in de vorm van amandelbloesem aan de andere arm, met knop en bloesem. Zo moeten de zes armen worden die uit de kandelaar steken.
34 En op de kandelaar zelf moeten vier bloemkelken komen in de vorm van amandelbloesem, met zijn knoppen en zijn bloesems.
35 Er moet een knop komen onder het eerste paar armen dat eruit steekt, een knop onder het tweede paar armen dat eruit steekt, en een knop onder het derde paar armen dat eruit steekt. Zo moet het worden bij de zes armen die uit de kandelaar steken.
36 Zijn knoppen en zijn armen moeten met de kandelaar één geheel vormen; het geheel moet één stuk gedreven werk van zuiver goud zijn.
37 Vervolgens moet u de bijbehorende zeven lampen maken. Men moet die lampen aansteken en licht doen verspreiden in de richting van de voorzijde van de kandelaar.
38 Zowel de bijbehorende snuiters als de bijbehorende vuurschalen moeten van zuiver goud zijn.
39 Van één talent zuiver goud moet men hem maken, met al die genoemde voorwerpen.
40 Zie dan erop toe dat u het maakt naar zijn ontwerp, dat u op de berg getoond is.

Lees ook Exodus 37.

En om nogeens duidelijk te maken dat de kandelaar een beeld is van de 7-voudige Heilige Geest.

Lezen we even wat er in het vijfde visioen: de gouden kandelaar en de twee olijfbomen.
Zacharia 4 : 1 De Engel Die met mij sprak, kwam terug en wekte mij, zoals iemand die uit zijn slaap gewekt wordt.
2 Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten,
3 met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan.
4 Ik antwoordde en zei tegen de Engel Die met mij sprak: Mijn Heere, wat betekenen deze dingen?
5 Toen antwoordde de Engel Die met mij sprak, en zei tegen mij: Weet u niet wat deze dingen betekenen? Ik zei: Nee, mijn Heere.
6 Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij:

Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel:
Niet door kracht
en niet door geweld,
maar door Mijn Geest,
zegt de HEERE van de legermachten.

De kandelaar en de (olijf) olie zijn een beeld van de Heilige Geest,
Zij moesten ook staan op de Ark in de Tabernakel. Dat verspreidde licht op het verzoendeksel. Op het verzoendeksel werd het offerbloed gesprenkeld, dat daardoor steeds voor het aangezicht van God zichtbaar is.

Zo is het ook nu. Jouw en mijn zonden zijn verzoend doordat Christus volkomen verzoening heeft gedaan. God ziet daarop terug als wij onze zonden belijden. Wat een genade.
Als je verder leest in Zach 4 zie je ook dat de 7 armen ook betekent:
" Die zeven zijn de ogen van de HEERE, die over heel de aarde trekken."

Dat de Geest in het O.T. als kracht aanwezig was en na de uitsorting van de Heilige Geest inwonend is geworden maakt ook de volgende tekst duidelijk.
Lukas 4: 28 Want Ik zeg u: Onder die van vrouwen geboren zijn, is niemand meerder profeet, dan Johannes de Doper; maar de minste in het Koninkrijk Gods is meerder dan hij.
Waarom? Om Johannes bij de 'oude bedeling' hoorde.

Onder het nieuwe verbond geldt: "Johannes 14: 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. (Wij- meervoud dus)
24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gij hoort, is het Mijne niet, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden (WAS ER DUS NOG NIET) zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Ook het wondere van de 3-eenheid staat verborgen in Gods woord
1 Joh 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord (= de Here Jezus) en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.

1 Joh 5:8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water ( is het Woord) , en het bloed; en die drie zijn tot één.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 21 december 2011, 22:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 23:07
 
LISA610 schreef:
Ok, helder dat dit zo in dat artikel staat. Maar is dat dan ook meteen de waarheid? Of is het een interpretatie van iemand, die ook weer te weerleggen is? Ik zoek nog steeds verder naar hoe het nu zit met die zeven geesten van God waarover wordt gesproken in Openbaring...

Lees eens verder Openbaringen door, elke keer als de 24 oudsten van hun tronen komen om voor God te knielen, doen de 7 geesten dat niet, als de 7 geesten niet onderdeel waren van God dan zouden zij ook geknield hebben voor God zoals de 24 oudsten dat ook elke keer deden. Maar Johannes heeft het er totaal niet over dat als de 24 oudsten voor God knielen dat de 7 geesten dat ook doen, dat zou je wel verwachten als ze geen onderdeel van God zouden zijn, en Johannes had dat dan ook als zodanig gezien in zijn visioenen en opgeschreven.
Bv. Op 4:10, 5:14, 6:16

Maar waarom dan 7 geesten?
Ik denk zelf om de volheid van God aan te geven. God laat zich de hele bijbel omgeven door het getal 7 als volheid, dan passen 7 geesten om Zijn volheid aan te geven daar uitstekend bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 december 2011, 10:34
 
Ik geloof ook dat het is om volheid aan te duiden.
Zeven wordt ook bij het verdrijven van- de zeven duivelen- gebruikt, net als bij het uitdrijven van de zeven boze geesten..

Ook zegt Jezus in Mattheus 12:
43 En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.

44 Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende, vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.

45 Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste. Alzo zal het ook met dit boos geslacht zijn.


Op 3,1
En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.


Op 4,5
En van den troon gingen uit bliksemen, en donderslagen, en stemmen; en zeven vurige lampen waren brandende voor den troon, welke zijn de zeven geesten Gods.


Op 5,6
En ik zag, en ziet, in het midden van den troon, en van de vier dieren, en in het midden van de ouderlingen, een Lam, staande als geslacht, hebbende zeven hoornen, en zeven ogen; dewelke zijn de zeven geesten Gods, die uitgezonden zijn in alle landen.


Laatst aangepast door
MARIAN519
op vrijdag 30 december 2011, 10:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 december 2011, 20:48
 
Wat betekent Israël

Niets meer en niets minder dan dat het GODs volk is en een ieder die dit afwijst ook GOD afwijst want zo zie ik dit.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: woensdag 25 januari 2012, 11:46
 
wat een onzin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2