ChristianMatch
 


Forum

invloed van Westers denken op christenen?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 11:30
 
GERRIT084 schreef:
Zo positief als wat, maar ook nuchter met wel een heel brede kijk op dit leven.
Gisteren nog bij de H.A viering, iedereen doet flink zijn best om mooi gekleed ten tonele te verschijnen.
Vreemde woordkeus wellicht, maar toch, zo zag ik het, nog steeds, soms is het net schijnheiligheid ten top gestegen.
Gewoon een echtpaar, zij zaten al aan de tafel toen iedereen de kerk binnen kwam, hij is sinds enkele jaren invalide door een hersenbloeding.
Voorheen melkboer en kruidenier, op zondag ouderling en collectant een beetje aanzien had hij wel.
Alleen deed iedereen nu zijn best om zo dicht mogelijk bij de dominee te zitten.
En het echtpaar zat zo,n 15 meter bij de rest vandaan toen moest een ouderling met het brood en de wijn op en neer huppelen.
Echte samenhorigheid en rekening houdende met is dat niet, en zeker geen omzien.
En dit was in de kerk, geloof mij nu maar, in die grote boze buitenwereld is het geen haar beter. Omzien

Coole smiley met zonnebril Coole smiley met zonnebril


Het verhaal komt bij mij over als een incident en ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij een Avondmaal ook niet precies weet wie wat heeft en wie waar zit of staat.....
Maar om dit nu dan gelijk een niet omzien naar elkaar te vinden?
Het is ook je eigen blik van kijken daarin he en wat jezelf uitstraalt.......
Gelukkig kan jij dan het goede voorbeeld geven en je anders gedragen?
Verbeter de wereld en begin bij jezelf luidt het spreekwoord toch?

Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 12:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het verhaal komt bij mij over als een incident en ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij een Avondmaal ook niet precies weet wie wat heeft en wie waar zit of staat.....
Maar om dit nu dan gelijk een niet omzien naar elkaar te vinden?
Het is ook je eigen blik van kijken daarin he en wat jezelf uitstraalt.......
Gelukkig kan jij dan het goede voorbeeld geven en je anders gedragen?
Verbeter de wereld en begin bij jezelf luidt het spreekwoord toch?

Engeltje smiley

Och weet je, het was maar een voorbeeld, ik ken er nog veel meer maar dat is een gebed zonder einde.
Alleen het gezegde al verbeter de wereld en begin bij jezelf, als iedereen dat nu zegt en niets doet wat vaak het geval is, blijven wij in die visuele cirkel zitten.
Dus met andere woorden zeg je eigenlijk, ik ben goed bezig, ik zie om naar die ander.
En geeft dan een verwijtende opmerking van verbeter de wereld en begin bij jezelf.
En in de meeste gevallen wordt dit gezegd omdat men zo vlug geen ander antwoord heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 12:42
 
GERRIT084 schreef:
Och weet je, het was maar een voorbeeld, ik ken er nog veel meer maar dat is een gebed zonder einde.
Alleen het gezegde al verbeter de wereld en begin bij jezelf, als iedereen dat nu zegt en niets doet wat vaak het geval is, blijven wij in die visuele cirkel zitten.
Dus met andere woorden zeg je eigenlijk, ik ben goed bezig, ik zie om naar die ander.
En geeft dan een verwijtende opmerking van verbeter de wereld en begin bij jezelf.
En in de meeste gevallen wordt dit gezegd omdat men zo vlug geen ander antwoord heeft.



Nee hoor Gerrit, troost je.....ik vind zelf juist dat ik vaak te weinig aandacht voor mensen heb en je weet het, ik kan niet tegen geneuzel dus dat sla ik ook maar het liefst over.....Dus ik ben goed bezig?, nee, dat vind ik niet van mijzelf.....er zijn zeker wat aandachtspunten, gelukkig maar he, ben een echt mens.....
Wat ik me wel realiseer is dat we met zijn allen, dus ook jij en ik er voor moeten zorgen dat we in een beetje leefbare wereld leven...en daar ook een beetje positief naar kijken.......Ik wil niet meegaan in die negatieve flow van doemdenken en moppers over hoe slecht alles is. Er zijn altijd ook nog mooie dingen....... Knipoog smiley Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 23 januari 2012, 12:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 14:34
 
Hoe reageren jullie als iemand de auto de deur uit doet? En wat denk je echt?

Thomas, die dit dus wel degelijk on-topic vindt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 14:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LENYH959





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 15:09
 
Vind ik wel een goede zet. Als je erbij nadenkt zijn er zo veel dingen die eigenlijk ook te voet of met de fiets kunnen.En als je dan vind dat dat met alles wel kan dan is het een goede keus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LENYH959





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 15:16
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ben het helemaal met je eens....Maar wat ik me weleens afvraag, wat is arm en wat is hebzucht?
Ben je arm als je geen lcd tv hebt? Nou die heb ik niet want ik kijk zelden tv....dus vind ik zonde van mijn geld....
Is het hebzucht als ik een boek koop omdat ik toevallig heel veel van lezen hou? Is het hebzucht als ik de nieuwste Iphone heb gekocht omdat ik daar zoveel mee kan en daarom de helft van mijn mobiele nummers kwijt ben? En het ook wel stoer vind om er één te hebben?
Iedereen heeft daar andere criteria voor...
Wat ik wel vind is dat iedereen om moet zien naar de ander op wat voor manier dan ook......

Ik zit zelf onder bijstandsniveau.Dat noem ik wel enigszins arm alhoewel er mensen zijn die het nog slechter hebben.En hebzucht vind ik dan dat als je andere niks gunt en zelf alleen maar meer wil. Maar je hebt gelijk dat dat iets is wat voor iedereen anders is.En wat omzien naar anderen betreft,ik vind dat je anderen helpt zonder eerst te wachten tot ze het vragen (natuurlijk wil niet iedereen geholpen worden).Zoals laatst toen er een oudere dame langs de weg stond met de ketting van haar fiets.Ze moest nog een heel end lopen vertelde ze dus heb ik de ketting er weer opgelegd.Dat is een beetje wat ik bedoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 15:17
 
LENYH959 schreef:
Vind ik wel een goede zet. Als je erbij nadenkt zijn er zo veel dingen die eigenlijk ook te voet of met de fiets kunnen.En als je dan vind dat dat met alles wel kan dan is het een goede keus.


Het is maar net hoe belangrijk je een auto vindt....ik vind een auto een vervoermiddel, niets meer en minder en je komt makkelijk van A naar B......
Maar er zijn uiteraard mensen die een auto een statussymbool vinden....Nu hecht ik niet aan status dus aan mij is dat niet besteed...
Maar het ligt natuurlijk ook aan je persoonlijke omstandigheden, de trein is ook niet zo goedkoop of je moet de tijd hebben om al die treinaanbiedingen af te gaan....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 23 januari 2012, 15:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 17:54
 
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 18:32
 
PIETER649 schreef:
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.

Tja dat wordt van de kansel af geleerd. Anders is de voorganger (en de rest) werkloos. Zieke smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 23 januari 2012, 18:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 19:54
 
MAR907 schreef:
Tja dat wordt van de kansel af geleerd. Anders is de voorganger (en de rest) werkloos. Zieke smiley


omdat iets jou niet zint, kan het nog wel de waarheid zijn... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 19:54
 
PIETER649 schreef:
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.



De vraag was niet of je je het kan permiteren maar of het nodig is dat je het hebt.......
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:01
 
WILLEMIJN232 schreef:
De vraag was niet of je je het kan permiteren maar of het nodig is dat je het hebt.......
Knipoog smiley



pfff er hebben vele generaties in beestenvellen rondgelopen, geleefd van jacht en verzamelen terwijl ze in grotten woonden...
dus wat is er dan ECHT nodig om te kunnen leven?

En dat antwoord moet iedereen voor zichzelf maar invullen.

Pieter, gaat gewoon voor luxe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:32
 
WILLEMIJN232 schreef:
De vraag was niet of je je het kan permiteren maar of het nodig is dat je het hebt.......
Knipoog smiley
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:51
 
Feitelijk is de individualisering in een of twee generaties volledig tot stand gebracht. Ik ben opgegroeid in een wat behoudend gereformeerd-synodaal milieu en in die tijd had modernisme daar nog geen enkele invloed. Toen ik thuis vertelde dat ik niet op de anti-revoutionaire partij zou stemmen, brak werkelijk de pleuris uit. Het was vanzelfsprekend dat, wanneer je tot deze kerk behoorde, je ARP stemde en lid werd van de NCRV. De verzuiling was nog compleet. Als je tot een groep behoorde, werd je geacjht op die manier te denken. Ik vond en vind nog dat je als christen ook een liberale of sociaal-democratische maatschappijvisie kunt hebben en als je net zo naar de samenleving kijkt als de confessionelen, nou dat kan ook. In die tijd werd in de kerk nog afgekondigd vanaf de kansel wanneer de ARP vergaderde.
Daarna kwam er een linkse golf over Nederland en het kwam er op neer dat je als christen toch eigenlijk wel een linkse maatschappijvisie moest hebben - en dat ging met flinke druk gepaard. Feitelijk dezelfde autoritaire inslag. We hebben deze discussies ook wel op CM gehad. Arjan is helaas overleden, ik mocht hem erg graag maar hij vertaalde het evangelie toch wel heel erg Groen-Linksachtig. Dat vind ik prima maar als ik me ook christen voel, hoef ik dat nog niet op dezelfde manier te zien. Ik vind dat je als christen alle drie de hoofdstromingen die ik zonet noemde mag aanhangen. Het feit dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen vind ik baarlijke nonsens. Waarom zou ik achter een de facto partijleider als Maxime Verhagen aan moeten lopen, die voor mij de vleesgeworden onbetrouwbaarheid en leugenachtigheid vertegenwoordigt?
Dat standpunt was echter vijfenveertig jaar geleden echt buiten iedere orde. Christenen zijn ook geindividualiseerd en dat is een groot goed. Het is voor een deel ook de spagaat waar het CDA nu in zit. Barmharigheid is een noodzakelijke christelijke waarde maar hoe pas je dat toe met puur berekenende burgers? Een regering die met boerenverstand bestuurt, past meer bij deze tijd. Ik vind het heel goed dat het CDA aan het herbronnen is, jammer genoeg pas nu de partij aan de beademing ligt. Het individualisme heeft op dit moment het collectieve denken en de verzuiling duidelijk vervangen. Ik vind echter dat discussie over hoe je handelt als christen wel goed is, zolang je elkaar maar niet langs de meetlat legt. Ook in ons consumptiegedrag kunnen we kiezen voor wel of geen iPhone, wel of geen auto, wel of geen LED TV. Ik vind echter dat we als samenleving wel rekening moeten houden met mensen en zeker moeders met kinderen die dit allemaal niet kunnen betalen. Niet iedereen heeft zijn levensomstandigheden in de hand. Daar rekening mee houden is een keuze die je als christen ook mag maken, lijkt me. Wat meer gemeenschapzin op dat punt kan geen kwaad. Niet alle armoede is eigen schuld. In de jonge kerk was de diaconie een belangrijke pijler.

Thomas, geindividualiseerd.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 22:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TJOKLAT313





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:51
 
Zou je het kunnen samenvatten met:
ik heb wat ik heb, maar als het moet kan ik het loslaten...

De Prediker vindt dat we mogen genieten van alles wat we verworven of gekregen hebben... maar 't is wel ijdelheid Knipoog smiley

Tjoklat, heeft helaas geen chocolade in huis...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TJOKLAT313





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 21:09
 
THOMAS968 schreef:
Feitelijk is de individualisering in een of twee generaties volledig tot stand gebracht. Ik ben opgegroeid in een wat behoudend gereformeerd-synodaal milieu en in die tijd had modernisme daar nog geen enkele invloed. ............etc.
Ik vind echter dat we als samenleving wel rekening moeten houden met mensen en zeker moeders met kinderen die dit allemaal niet kunnen betalen. Niet iedereen heeft zijn levensomstandigheden in de hand. Dat is een keuze die je als christen ook mag maken, lijkt me. Wat meer gemeenschapzin op dat punt kan geen kwaad. In de jonge kerk was de diaconie een belangrijke pijler.

Thomas, geindividualiseerd.

Gemeenschapszin... hoe kom je daar weer in deze post-moderne tijd? Individualisme betekent dat iedereen volledig verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen keuzes. Dat is een groot goed, en daar mag je van genieten. Maarja, zoals je opmerkt, die grote groep die die verantwoordelijkheid niet kan dragen?
De huidige overheid wil deze verantwoordelijkheid niet meer. De kerken moeten overal een tandje bijschakelen. De geindividualiseerde buren kijken het liefst weg en mopperen tegen de andere buren.
Ik worstel echt hiermee...

Tjoklat, best wel geindividualiseerd, maar met heimwee naar het wij-gevoel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 21:13
 
TJOKLAT313 schreef:
Gemeenschapszin... hoe kom je daar weer in deze post-moderne tijd? Individualisme betekent dat iedereen volledig verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen keuzes. Dat is een groot goed, en daar mag je van genieten. Maarja, zoals je opmerkt, die grote groep die die verantwoordelijkheid niet kan dragen?
De huidige overheid wil deze verantwoordelijkheid niet meer. De kerken moeten overal een tandje bijschakelen. De geindividualiseerde buren kijken het liefst weg en mopperen tegen de andere buren.
Ik worstel echt hiermee...

Tjoklat, best wel geindividualiseerd, maar met heimwee naar het wij-gevoel



het is gewoon veel te makkelijk geworden om lui te zijn of gewoon geen zin te hebben.
de gemeenschap vangt het toch wel op...
en dat word nu hopelijk eens goed ingeperkt
het is jammer dat de goeden onder de kwaden gaan lijden, maar zo is het leven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 21:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...

Vroeger leden mensen meer omdat er weinig aan te doen was. Nu kunnen we het lijden niet wegnemen maar wel verzachten. Indertijd stierven mensen met longkanker vaak op gruwelijke wijze en nu verloopt het gelukkig menselijker, al is het nog geen pretje. Suikerpatienten waren voor de toepassing van insuline binnen een jaar dood en stierven aan de zgn. suikertering. Wil je details? Doe maar niet, denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat iemand terug wil naar vroeger op dit punt. Waarom moeten we onnodig lijden? Het kan louterend zijn maar ook verbitteren. De zin van het lijden blijft een boeiende discussie, maar zin is vaak ook wat er ingelegd wordt. Ik vind morfine en penniciline een zegen.

Thomas, het draait wel voor een groot deel om deze drie aspecten


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 22:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.


In vroeger tijden wilde men maar al te graag van het lijden af en daarom zijn allerlei pijnstillende en genezende medicijnen ontwikkeld.
Pijn en lijden is nog steeds een onderdeel van het leven; we kunnen het gelukkig wat verzachten en dat is een zegen.
Een vriendin van mij heeft kanker, reken maar dat ze lijdt, over haar man maar niet te spreken en gelukkig stoppen ze het niet weg maar praten ze erover.
Ja, ook op haar heeft het lijden een louterende werking en werd ze verlost van zaken die haar nu dichter bij de Liefde hebben gebracht. Of ze het nu aan Jezus toeschrijven of niet; Hij leeft.


Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Geld heeft altijd een belangrijke rol gespeeld; waren er in Jezus' tijd geen rijke koningen en veldheren die vele malen meer bezittingen hadden dan herders en arbeiders.
Er is niets nieuws onder de zon.



Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...


Het was niet altijd goed wat de kerk voorschreef; vrouwen werden onderdrukt en waren er vooral om de heer des huizes te dienen en vooral veel kindertjes voort te brengen. Als de volgende niet snel genoeg kwam bezocht meneer pastoor het huisgezin.

We wilden levensruimte en niet met vier kinderen in een kamer slapen en kregen die. Het zelfbeschikkingsrecht is voor velen een groot geluk. Je kunt nu kiezen voor het 'wij-gevoel' door contacten bewust te onderhouden met je familie en vrienden en kennissen, wat is daar moeilijk aan? Het initiatief nemen is wel noodzakelijk, het is niet meer vanzelfsprekend. Het wij-gevoel is nu een keuze.

Gelukkig hebben we de vrijheid om een andere gemeenschap te zoeken waar we ons beter thuis voelen en in ons geloof en als mens mogen groeien, niks mis mee.


[i]


Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 23 januari 2012, 22:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:35
 
Ik denk dat de houding van de kerken de individualisering sterk heeft bevorderd. Wie wil nu nog katholiek zijn? Voor veel protestantse kerken geldt het ook. De kerk maakt de eigen principes maar al te vaak niet waar.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 23:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LENYH959





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:28
 
PIETER649 schreef:
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.

Er is niks mis met hard werken,zo verdien je wat je hebt idd (of een beetje meer)Zelf werk ik vanuit de wajong als vrijwilliger veel.Zo help je gelijk ook weer een ander.En met luxe is ook niks mis.Ik denk gewoon dat de invloed van de westerse maatschappij meer hebzucht en idd minder gemeenschapszin met zich meebrengt. Mensen kijken bijna raar op als ik(25 jaar) binnen kom om de handen uit de mouwen te steken want het liever lui dan moe is schijnbaar bijna een norm geworden(met uitzondering natuurlijk).En nee ik denk niet dat we hier gestoord zijn of dat jij je moet schamen.Ik hoop alleen dat het dan niet ALLEEN MAAR om luxe draait maar dat men ook eens denkt aan de medemens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:35
 
LENYH959 schreef:
Er is niks mis met hard werken,zo verdien je wat je hebt idd (of een beetje meer)Zelf werk ik vanuit de wajong als vrijwilliger veel.Zo help je gelijk ook weer een ander.En met luxe is ook niks mis.Ik denk gewoon dat de invloed van de westerse maatschappij meer hebzucht en idd minder gemeenschapszin met zich meebrengt. Mensen kijken bijna raar op als ik(25 jaar) binnen kom om de handen uit de mouwen te steken want het liever lui dan moe is schijnbaar bijna een norm geworden(met uitzondering natuurlijk).En nee ik denk niet dat we hier gestoord zijn of dat jij je moet schamen.Ik hoop alleen dat het dan niet ALLEEN MAAR om luxe draait maar dat men ook eens denkt aan de medemens.

Mee eens Lenyh....ik werk ook bijna fulltime, verdien het zout in de pap nie...maar wat is het fijn om zoveel mensen te ziens stralen....!!! Ben nog nooit zo voldaan geweest als nu!


Laatst aangepast door
MARRY942
op maandag 23 januari 2012, 23:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:54
 
MARRY942 schreef:
Mee eens Lenyh....ik werk ook bijna fulltime, verdien het zout in de pap nie...maar wat is het fijn om zoveel mensen te ziens stralen....!!! Ben nog nooit zo voldaan geweest als nu!

Wat doe je met die mensen dan, bestraal je ze, of straal je ze in Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nee hoor Gerrit, troost je.....ik vind zelf juist dat ik vaak te weinig aandacht voor mensen heb en je weet het, ik kan niet tegen geneuzel dus dat sla ik ook maar het liefst over.....Dus ik ben goed bezig?, nee, dat vind ik niet van mijzelf.....er zijn zeker wat aandachtspunten, gelukkig maar he, ben een echt mens.....
Wat ik me wel realiseer is dat we met zijn allen, dus ook jij en ik er voor moeten zorgen dat we in een beetje leefbare wereld leven...en daar ook een beetje positief naar kijken.......Ik wil niet meegaan in die negatieve flow van doemdenken en moppers over hoe slecht alles is. Er zijn altijd ook nog mooie dingen....... Knipoog smiley Knipoog smiley

Verhip Zieke smiley je was toch tegen Engels tikken Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 06:10
 
GERRIT084 schreef:
Verhip Zieke smiley je was toch tegen Engels tikken Smiley die vol vragen zit




Ik bedoelde ook de stroming........ Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 06:13
 
THOMAS968 schreef:
Ik denk dat de houding van de kerken de individualisering sterk heeft bevorderd. Wie wil nu nog katholiek zijn? Voor veel protestantse kerken geldt het ook. De kerk maakt de eigen principes maar al te vaak niet waar.

Thomas



Ik ben het niet met je eens...Juist in de kerk merk je dat mensen gemeenschapszin zoeken...Waarom zijn er van die grote refodromes en stroomt Drachten op zondagochtend vol......
De maatschappij is verindividualiseerd maar de kerk? Juist niet zou ik zeggen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 07:44
 
LENYH959 schreef:
Ik geef mijn geld persoonlijk liever uit aan mensen die het harder nodig hebben dan ik.Maar dat is mijn leefstijl dat is voor iedereen anders en dat mag ook. Dat is ook westers dat iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil.

Armoede is een modewoord geworden,gemaakte armoede vind ik een beter woord.........klinkt hard maar veel mensen hebben de regie en de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven maar wat graag uit handen gegeven voor geld......daarbij is hun verteld dat ze niets kunnen behalve zielig zijn,dat ze veel geld moesten lenen om er bij te horen........heel triest vind ik het dat je de waarde van de mensen tegenwoordig moet afmeten aan het weinige geld dat ze hebben/krijgen,je schijnt alleen wat waard te zijn als je finaal aan de grond zit.......

Laten we nu eens omkijken naar de mensen die leven in stille armoede,de schreeuwers krijgen hun portie wel..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 08:03
 
PIETER649 schreef:
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.

Niets aantrekken van die jalouzie. Heb je alleen jezelf mee. Jij hebt dat verdient, jij werkt ervoor, iemand er niet mee eens, ga je er gewoon lekker niet mee om.

Die gasten die lopen te zeiken dat je in een dikke wagen rijdt, met veel pk's onder de motorkap...je zou ze eens moeten horen als dat andersom was...neehee, dat zijn dan zelf de grootste kapsoneslijders.
Gewoon blijven genieten waar je voor werkt, en negeren, die jalouzie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 08:27
 
LEANNE226 schreef:
Armoede is een modewoord geworden,gemaakte armoede vind ik een beter woord.........klinkt hard maar veel mensen hebben de regie en de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven maar wat graag uit handen gegeven voor geld......daarbij is hun verteld dat ze niets kunnen behalve zielig zijn,dat ze veel geld moesten lenen om er bij te horen........heel triest vind ik het dat je de waarde van de mensen tegenwoordig moet afmeten aan het weinige geld dat ze hebben/krijgen,je schijnt alleen wat waard te zijn als je finaal aan de grond zit.......

Laten we nu eens omkijken naar de mensen die leven in stille armoede,de schreeuwers krijgen hun portie wel..........

Kijk, ik heb ook een uitkering(minima). Maar ja, met een beetje slimheid, waar zijn de aanbiedingen(supermarkt), en gewoon verstandig doen, ja, hou je best wel wat over. en het mooiste is, je hoeft er niet voor te werken.

Dit laatste is een grapje.

Werken zit er helaas niet in, gelukkig wel leuk vrijwilligerswerk.

Trouwens, geluk en levensvreugde is niet afhankelijk van de hoeveelheid geld. Dat is gewoon blij zijn met wat je hebt, en niet constant af geven op mensen die meer hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 08:41
 
LEANNE226 schreef:
Laten we nu eens omkijken naar de mensen die leven in stille armoede,de schreeuwers krijgen hun portie wel..........

die mensen kun je echter alleen zien als je ogen hebt, leanne; en daar ontbreekt het misschien ook wel eens aan in onze maatschappij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4