ChristianMatch
 


Forum

Incest
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:42
 
Hoe groot is de kans dat een leerkracht in herhaling valt als je die met kinderen laat werken?

Uit bescherming voor kinderen word een leerkracht niet meer toegelaten op een school.

Uit bescherming voor kinderen worden jeugdleiders niet meer toegelaten op kinderclubs e.d

Is het zo erg dat mensen die kinderen hebben misbruikt in de maatschappij een ander beroep of hobby moeten nemen?

Voorkomen van problemen is beter dan het genezen van
misbruikte kinderen.


Maar ja hoe voorkom je dat een vader zijn kinderen gaat misbruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:50
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is natuurlijk met alle leed wat je is aangedaan.....daar moet je zelf verder mee.......

Als de dader maar vergeven, dan is het goed, en wat je is aangedaan, daar moet je maar mee zien te leven.
Dat vind ik wel een beetje goedkoop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar je hoort mij niet zeggen dat vergeven altijd mogelijk is......
Maar het is dus toch zo blijkt het: eens een dief altijd een dief........dus al die prachtige woorden over vergeving kloppen dan ook niet, dat is dan de realiteit.......vergeven moet iets onvoorwaardelijks zijn anders is het niet vergeven.......en niet met allemaal kanttekeningen....
Soms is vergeven niet mogelijk....maar zeg dan niet dat het wel kan......

Onvoorwaardelijk wil ook zeggen dat het moet zonder de voorwaarde dat de dader berouw toont,is dat menselijk gezien mogelijk of kan alleen God dat?
Je hoort het wel eens maar ik kan me niet voorstellen dat die mensen helemaal vrij zijn van haatgevoelens.

In Lukas 17 vind je o.a. de tekst waarin berouw geeisd wordt voor de vergeving maar Jezus stelde,terwijl Hij aan het kruis hing,geen eisen aan de vergeving.

Kunnen/moeten wij wel onvoorwaardelijk vergeven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 12:26
 
LEANNE226 schreef:
Onvoorwaardelijk wil ook zeggen dat het moet zonder de voorwaarde dat de dader berouw toont,is dat menselijk gezien mogelijk of kan alleen God dat?
Je hoort het wel eens maar ik kan me niet voorstellen dat die mensen helemaal vrij zijn van haatgevoelens.

In Lukas 17 vind je o.a. de tekst waarin berouw geeisd wordt voor de vergeving maar Jezus stelde,terwijl Hij aan het kruis hing,geen eisen aan de vergeving.

Kunnen/moeten wij wel onvoorwaardelijk vergeven?


Ik denk wel dat er mensen zijn die dat kunnen.....Ik hoorde pas het verhaal van één van de grootste Rode kmer aanhangers In Cambodja die miljoenen doden op zijn geweten had, bekeerd is en predikant in de gevangenis is geworden en dat er zeker nabestaanden zijn die hem vergeven hebben ontmoet hebben en hem het goede wensen....met als reden: zo maken we van een tragedie in ons land toch nog wat moois.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 12:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk wel dat er mensen zijn die dat kunnen.....Ik hoorde pas het verhaal van één van de grootste Rode kmer aanhangers In Cambodja die miljoenen doden op zijn geweten had, bekeerd is en predikant in de gevangenis is geworden en dat er zeker nabestaanden zijn die hem vergeven hebben ontmoet hebben en hem het goede wensen....met als reden: zo maken we van een tragedie in ons land toch nog wat moois.......

Ik kan er niet over oordelen,simpelweg omdat ik niet zulke verschrikkingen meegemaakt heb.Vergeven in het dagelijks leven doe je zelden bewust denk ik,het is een proces dat bij je leven hoort.
Ik leef vanuit het besef dat er elke dag weer nieuwe kansen zijn en ik hoop dat mensen die bijv. incest meegemaakt hebben ook ooit dat bevrijdende gevoel mogen hebben,of daar bewuste vergeving voor nodig is dat is aan hun........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:21
 
Vergeven in het dagelijks leven doe je zelden bewust denk ik,het is een proces dat bij je leven hoort.



Nou, als vergeven al niet bewust gebeurd Smiley die vol vragen zit Of begrijp ik je zin niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:42
 
De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. En inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 18 februari 2012, 22:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:06
 
THOMAS968 schreef:
De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. en inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.

Thomas



Je zal mij niet horen zeggen dat het goed te praten is.....,mijn vraag was: hoe nu verder.....uiteraard krijgt de man zijn straf maar dan?
Als ik hier soms de Bijbelse principes hoor over vergeven vraag ik me echt af of het wel zo simpel ligt.....Je moet als kerk ook kunnen accepteren dat vergeving gewoon niet altijd mogelijk is voor iemand......maar doe dan niet alsof.....en wees daar helder in.


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 18 februari 2012, 14:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 18:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nou, als vergeven al niet bewust gebeurd Smiley die vol vragen zit Of begrijp ik je zin niet?

Haat wordt zwakker,je leert er mee leven,staat er niet steeds meer bij stil,vergeving groeit langzaam........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 19:10
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je zal mij niet horen zeggen dat het goed te praten is.....,mijn vraag was: hoe nu verder.....uiteraard krijgt de man zijn straf maar dan?
Als ik hier soms de Bijbelse principes hoor over vergeven vraag ik me echt af of het wel zo simpel ligt.....Je moet als kerk ook kunnen accepteren dat vergeving gewoon niet altijd mogelijk is voor iemand......maar doe dan niet alsof.....en wees daar helder in.
Het ligt eraan welke definitie je aan vergeving geeft. Als iemand zich vergrepen heeft aan een kind, kan hem dat vergeven worden, maar dat betekent niet dat die dan maar meteen zondaggsschool leider kan worden.
Bovendien vind ik dat je altijd het slachtoffer op de eerste plaats moet zetten en zou het alleen voor het kind alleen al onverstandig zijn als ze weer met hem geconfronteerd wordt. Je moet ook pastoraal met het probleem omgaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 19:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Het ligt eraan welke definitie je aan vergeving geeft. Als iemand zich vergrepen heeft aan een kind, kan hem dat vergeven worden, maar dat betekent niet dat die dan maar meteen zondaggsschool leider kan worden.
Bovendien vind ik dat je altijd het slachtoffer op de eerste plaats moet zetten en zou het alleen voor het kind alleen al onverstandig zijn als ze weer met hem geconfronteerd wordt. Je moet ook pastoraal met het probleem omgaan.


Ik vind dan niet dat je vergeeft......en dat het niet pastoraal gedacht is....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 19:49
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je zal mij niet horen zeggen dat het goed te praten is.....,mijn vraag was: hoe nu verder.....uiteraard krijgt de man zijn straf maar dan?
Als ik hier soms de Bijbelse principes hoor over vergeven vraag ik me echt af of het wel zo simpel ligt.....Je moet als kerk ook kunnen accepteren dat vergeving gewoon niet altijd mogelijk is voor iemand......maar doe dan niet alsof.....en wees daar helder in.

Hoe bedoel je dat vergeving niet altijd mogelijk is?
de ander vergeven of vergeven worden? en waarom denk je dat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 20:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind dan niet dat je vergeeft......en dat het niet pastoraal gedacht is....
Je kunt mensen niet dwingen he? Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als een misbruikte zijn dader weer ziet. Dat wil je niet meemaken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 20:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Je kunt mensen niet dwingen he? Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als een misbruikte zijn dader weer ziet. Dat wil je niet meemaken...


Of ze komen nader tot elkaar.....ook dat gebeurd Chatuliem....uiteindelijk.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 21:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Of ze komen nader tot elkaar.....ook dat gebeurd Chatuliem....uiteindelijk.....
Ja, maar dan is het slachtoffer zelf dat aangeeft dat het mogelijk is. Zolang dat niet het geval is, moet je niks forceren. Incest gaat altijd gepaard met angst en manipulatie. En als je de dader doelbewust met het slachtoffer laat confronteren, komt die angst en manipulatie terug. En dan zorg je er voor dat je dus nooit meer het vertrouwen zult winnen van het slachtoffer. Het heeft niks met vergeven te maken, maar veel meer met bescherming voor het slachtoffer.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 18 februari 2012, 21:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 21:07
 
het idee al... Gefrustreerde smiley


maar het zullen vast wel uitzonderingen zijn, dat ze tot elkaar komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 21:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, maar dan is het slachtoffer zelf dat aangeeft dat het mogelijk is. Zolang dat niet het geval is, moet je niks forceren. Incest gaat altijd gepaard met angst en manipulatie. En als je de dader doelbewust met het slachtoffer laat confronteren, komt die angst en manipulatie terug. En dan zorg je er voor dat je dus nooit meer het vertrouwen zult winnen van het slachtoffer. Het heeft niks met vergeven te maken, maar veel meer met bescherming voor het slachtoffer.



dus blijft het toch zo staan: eens een dief altijd een dief.....en dat heeft inderdaad dan niets met vergeven te maken.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 19 februari 2012, 19:02
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus realiteitszin is eigenlijk dat je iemand wel vergeeft maar dat hij dan wel een heleboel dingen niet meer mag? Hij/zij heeft dus voor de rest van zijn leven beperkingen is dat dan volledige vergeving?Ik denk dat vergeving een stuk moeilijker is dan dat sommige mensen hier beweren en schrijven.......en niet alleen over dit onderwerp incest maar in het algemeen.....

dat is exact wat ik bedoel, willemijn;
wel de zaken uitpraten, en achter je laten;
en daarnaast toch de leefwereld van kinderen zo veilig mogelijk maken;
daar hebben zij immers recht op?

God legt ons in de Bijbel immers ook "beperkingen" op, hoewel hij ons liefheeft?

hannah..........Liefde en grenzen stellen kunnen prima samengaan......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 19 februari 2012, 19:09
 
HANNAH810 schreef:
dat is exact wat ik bedoel, willemijn;
wel de zaken uitpraten, en achter je laten;
en daarnaast toch de leefwereld van kinderen zo veilig mogelijk maken;
daar hebben zij immers recht op?

God legt ons in de Bijbel immers ook "beperkingen" op, hoewel hij ons liefheeft?

hannah..........Liefde en grenzen stellen kunnen prima samengaan......




Ik denk het juist niet Hannah.......iedere keer wordt er bij dit onderwerp het slachtoffer bij gehaald......
Je kan niet iemand vergeven en dan een heleboel randvoorwaarden stellen omdat jij dat vind.......De dader heeft dus levenslang........dat heeft het slachtoffer ook maar het gaat nu even over de dader...
En dat laat nu juist zien dat vergeven veel moeilijker is dan je zo op het eerste gezicht denkt.....Je kan niet allemaal randvoorwaarden scheppen en invullen wat iemand wel en niet mag, dat is juist niet vergeven......en daar zit ook weinig liefde bij.....dan is vergeving en liefde een loze kreet.....
En dat is te begrijpen maar dan kan iemand niet met kreten komen over liefde en vergeving.......
Stel dat jij een man had die vreemd ging en je vergeeft hem en jullie willen verder met elkaar.....maar dan stel je als voorwaarde dat hij niet meer in de buurt van vrouwen mag komen want je weet maar nooit.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 19 februari 2012, 19:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 19 februari 2012, 20:09
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk het juist niet Hannah.......iedere keer wordt er bij dit onderwerp het slachtoffer bij gehaald......
Je kan niet iemand vergeven en dan een heleboel randvoorwaarden stellen omdat jij dat vind.......De dader heeft dus levenslang........dat heeft het slachtoffer ook maar het gaat nu even over de dader...
En dat laat nu juist zien dat vergeven veel moeilijker is dan je zo op het eerste gezicht denkt.....Je kan niet allemaal randvoorwaarden scheppen en invullen wat iemand wel en niet mag, dat is juist niet vergeven......en daar zit ook weinig liefde bij.....dan is vergeving en liefde een loze kreet.....
En dat is te begrijpen maar dan kan iemand niet met kreten komen over liefde en vergeving.......
Stel dat jij een man had die vreemd ging en je vergeeft hem en jullie willen verder met elkaar.....maar dan stel je als voorwaarde dat hij niet meer in de buurt van vrouwen mag komen want je weet maar nooit.....

Je kan toch een volwassene niet vergelijken met een kind, met jou vergelijk stel je dan andere vrouwen veilig.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 19 februari 2012, 20:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 19 februari 2012, 22:59
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk het juist niet Hannah.......iedere keer wordt er bij dit onderwerp het slachtoffer bij gehaald......
Je kan niet iemand vergeven en dan een heleboel randvoorwaarden stellen omdat jij dat vind.......De dader heeft dus levenslang........dat heeft het slachtoffer ook maar het gaat nu even over de dader...
En dat laat nu juist zien dat vergeven veel moeilijker is dan je zo op het eerste gezicht denkt.....Je kan niet allemaal randvoorwaarden scheppen en invullen wat iemand wel en niet mag, dat is juist niet vergeven......en daar zit ook weinig liefde bij.....dan is vergeving en liefde een loze kreet.....
En dat is te begrijpen maar dan kan iemand niet met kreten komen over liefde en vergeving.......
Stel dat jij een man had die vreemd ging en je vergeeft hem en jullie willen verder met elkaar.....maar dan stel je als voorwaarde dat hij niet meer in de buurt van vrouwen mag komen want je weet maar nooit.....

Willemijn , dat is een voorwaarde die onwerkbaar is, dat snap je zelf ook wel.

Zoals Hannah ook aangeeft dat God "beperkingen" aan ons oplegt terwijl Hij wel van ons houd, maar het zijn wel altijd werkbare "beperkingen".

Daarnaast geef je de dader geen randvoorwaarden omdat jij dat zo graag wilt, maar omdat dat beter is voor in elk geval jezelf (als slachtoffer) en (wanneer je dat wilt) voor de dader.
Zo heb ikzelf vanuit mijn verleden met mijn vader (geen incestverleden) hem wel vergeven (waar hij overigens niet bij was), maar ook besloten geen contact meer met hem te hebben, dat heb ik niet gedaan om hem te "pesten" maar omdat dit beter is voor mijzelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 19 februari 2012, 23:08
 
HARALD940 schreef:
Willemijn , dat is een voorwaarde die onwerkbaar is, dat snap je zelf ook wel.

Zoals Hannah ook aangeeft dat God "beperkingen" aan ons oplegt terwijl Hij wel van ons houd, maar het zijn wel altijd werkbare "beperkingen".

Daarnaast geef je de dader geen randvoorwaarden omdat jij dat zo graag wilt, maar omdat dat beter is voor in elk geval jezelf (als slachtoffer) en (wanneer je dat wilt) voor de dader.
Zo heb ikzelf vanuit mijn verleden met mijn vader (geen incestverleden) hem wel vergeven (waar hij overigens niet bij was), maar ook besloten geen contact meer met hem te hebben, dat heb ik niet gedaan om hem te "pesten" maar omdat dit beter is voor mijzelf.




Dan heb je met hem afgerekent en je hebt hem niet vergeven........
Als God nu ook zo deed.....ik vergeef je maar.......ik wil geen contact meer met je? Dat zou toch niet goed zijn?
Ik denk zelf dat mensen te vaak en te makkelijk met het woord vergeven in de mond lopen......dat is dan wat hypocriet.....
Ik vind vergeven juist zo moeilijk omdat ik vind dat het absoluut en onvoorwaardelijk moet zijn.....en dat maakt het juist zo moeilijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 09:29
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dan heb je met hem afgerekent en je hebt hem niet vergeven........
Als God nu ook zo deed.....ik vergeef je maar.......ik wil geen contact meer met je? Dat zou toch niet goed zijn?
Ik denk zelf dat mensen te vaak en te makkelijk met het woord vergeven in de mond lopen......dat is dan wat hypocriet.....
Ik vind vergeven juist zo moeilijk omdat ik vind dat het absoluut en onvoorwaardelijk moet zijn.....en dat maakt het juist zo moeilijk

Volgens mij kan je de mens niet met God vergelijken, en hoe zit het dan met de Joden? Die hebben ook iets gedaan waarvoor zij op aarde vervolgd worden, zolang de aarde zal bestaan. Maar het is wel Zijn uitverkoren volk.
Maar het is wel heel makkelijk, althans dat wordt gedaan, dat alles maar vergeven mag worden, als je zelf geen slachtoffer bent.
Als iemand vervolgd wordt, voor b.v incest, of pedofilie, en er volgt gevangenisstraf, wordt die gene vast gezet ter bescherming van de maatschappij .
En dat die gene niet meer in aanmerking komt, bij instellingen waarbij kinderen betrokken zijn, is dat geen straf, maar de bescherming van het kind.
Als je 1x je hand hebt verbrand aan een hete pan, dan pak je hem toch ook niet voor een tweede keer, in de veronderstelling dat hij nu minder heet is als de vorige keer.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op maandag 20 februari 2012, 09:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 09:43
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dan heb je met hem afgerekent en je hebt hem niet vergeven........
Als God nu ook zo deed.....ik vergeef je maar.......ik wil geen contact meer met je? Dat zou toch niet goed zijn?
Ik denk zelf dat mensen te vaak en te makkelijk met het woord vergeven in de mond lopen......dat is dan wat hypocriet.....
Ik vind vergeven juist zo moeilijk omdat ik vind dat het absoluut en onvoorwaardelijk moet zijn.....en dat maakt het juist zo moeilijk
Je kunt vergeven en ervoor kiezen niet meer met de ander om te gaan. In een ander stuk heb ik geschreven, dat vergeving niet betekent de klok terugdraaien en doen alsof er niks gebeurd is. We hebben ook verstandig om te gaan met de situatie zoals hij is. Er zijn nu eenmaal dingen gebeurd die diep ingegrepen hebben in de situatie van het slachtoffer. Bovendien is het een veel gehoord verwijt van de dader: "ik ben toch vergeven, dus ik moet maar weer gewoon omgaan met de mensen, die ik beschadigd heb."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Je kunt vergeven en ervoor kiezen niet meer met de ander om te gaan. In een ander stuk heb ik geschreven, dat vergeving niet betekent de klok terugdraaien en doen alsof er niks gebeurd is. We hebben ook verstandig om te gaan met de situatie zoals hij is. Er zijn nu eenmaal dingen gebeurd die diep ingegrepen hebben in de situatie van het slachtoffer. Bovendien is het een veel gehoord verwijt van de dader: "ik ben toch vergeven, dus ik moet maar weer gewoon omgaan met de mensen, die ik beschadigd heb."



Ik ben het niet met je eens......iedere keer als wij het hier over een dader hebben komt het slachtoffer naar voren......
Dit houdt dus concreet in dat een dader na zijn straf uitgezeten te hebben en zijn leven weer wil oppakken dit dus niet mogelijk is door al die mensen die zeggen hem te hebben vergeven maar eigenlijk diep in hun hart niet.....lees je hier op het forum ook.....
Andere mensen vullen in wat hij wel of niet mag......Misschien heeft die mens daar zelf ook een mening over wat hij wel of niet aankan.......
Het begint er nu een beetje op te lijken dat ik voor daders ben maar dat is niet het geval...Ik probeer alleen aan te geven dat het begrip vergeving veel lastiger is dan zo wordt geschreven en gezegd.....
Als je allemaal randvoorwaarden aan vergeving vast zet, vergeef je niet.....
Wat ik hier lees is: we vergeven.....maar....je mag dit of dat niet meer doen....
Als God jou vergeeft Chatuliem hoop je toch ook dat dat onvoorwaardelijk is en dat je daar als nieuw mens weer uitkomt?
Dat is toch wel in de discussie over doop naar voren gekomen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARENDINE325





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:11
 
Je laat een voormalig alcoholist ook niet achter de bar werken. Dat heeft niets met vergeven te maken, maar met gezond verstand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:14
 
ARENDINE325 schreef:
Je laat een voormalig alcoholist ook niet achter de bar werken. Dat heeft niets met vergeven te maken, maar met gezond verstand.


Het valt mij op dat Christenen hier zo 'n hartvochtige mening hebben.........
Misschien dat een voormalig alcholist dat zelf kan en mag bepalen? En van wie mag hij dat niet? Van jou?
Over gezond verstand gesproken? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:27
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het valt mij op dat Christenen hier zo 'n hartvochtige mening hebben.........
Misschien dat een voormalig alcholist dat zelf kan en mag bepalen? En van wie mag hij dat niet? Van jou?
Over gezond verstand gesproken? Smiley die vol vragen zit
Het valt me op dat je zo'n gevoelig onderwerp zo harteloos gebruikt om je stelling door te zetten. Er is geen sprake van hardvochtigheid om mensen niet in de verleiding te brengen. Mensen kunnen vergeven worden, maar dat betekent niet dat je ze weer in dezelfde situatie moet brengen, die voor de zonde gezorgd heeft.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 20 februari 2012, 10:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:28
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het valt mij op dat Christenen hier zo 'n hartvochtige mening hebben.........
Misschien dat een voormalig alcholist dat zelf kan en mag bepalen? En van wie mag hij dat niet? Van jou?
Over gezond verstand gesproken? Smiley die vol vragen zit




Dus vergeving geven staat boven gebruiken van gezond verstand?
God heeft de mens verstand gegeven om die te gebruiken.
Een gescheiden moeder zal nooit haar kinderen sturen naar hun vader die hun seksueel misbruikt heeft.
Dat is vragen om problemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:36
 
Slapende smiley

Laatst aangepast door
GERRIT084
op maandag 20 februari 2012, 11:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
Pagina 2 van 7