ChristianMatch
 


Forum

Incest
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ARENDINE325





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:38
 
Calvijn: "De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad."

In de eerste plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je een alcoholist niet beschermt tegen verleidingen waarmee hij zichzelf te gronde kan richten. In de tweede plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je de omgeving van een alcoholist niet beschermt tegen de schade die hij aan zijn medemens kan aanrichten.

Mensen zijn van nature zwak. Adam at van de vrucht toen hij ertoe verleid werd. Het is niet hardvochtig om de omgeving van een incestpleger te beschermen tegen iemand die in het verleden heeft bewezen niet goed met zijn impulsen om te kunnen gaan. Het is niet hardvochtig om iemand tegen verleidingen te beschermen.

Bescherming tegen verleidingen heeft niets maar dan ook niets te maken met wel of niet vergeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:46
 
ARENDINE325 schreef:
Calvijn: "De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad."

In de eerste plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je een alcoholist niet beschermt tegen verleidingen waarmee hij zichzelf te gronde kan richten. In de tweede plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je de omgeving van een alcoholist niet beschermt tegen de schade die hij aan zijn medemens kan aanrichten.

Mensen zijn van nature zwak. Adam at van de vrucht toen hij ertoe verleid werd. Het is niet hardvochtig om de omgeving van een incestpleger te beschermen tegen iemand die in het verleden heeft bewezen niet goed met zijn impulsen om te kunnen gaan. Het is niet hardvochtig om iemand tegen verleidingen te beschermen.

Bescherming tegen verleidingen heeft niets maar dan ook niets te maken met wel of niet vergeven.


Maar blijft nog staan: wie ben jij om te beslissen of je iemand moet beschermen tegen iets......diegene is daar echt zelf verantwoordleijk voor en jij niet.......Dat veroorzaakt nu juist zoveel leed in de kerken.......men vult het voor de ander in wat wel of niet mag......
Ga je scheiden? Men beslist aan hand van Bijbelteksten dat je bv niet meer aan het Avondmaal mag......Dat beslissen mensen he, niet God....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Het valt me op dat je zo'n gevoelig onderwerp zo harteloos gebruikt om je stelling door te zetten. Er is geen sprake van hardvochtigheid om mensen niet in de verleiding te brengen. Mensen kunnen vergeven worden, maar dat betekent niet dat je ze weer in dezelfde situatie moet brengen, die voor de zonde gezorgd heeft.


Ik doe dat niet voor niets Chatuliem.....ik heb pastorale avonden gevolgd over vergeving en die lieten ook zien dat wij mensen het wel erg graag invullen voor daders.......behalve als wij zelf ergens dader van zijn......
En harteloos? Ik dacht dat je me beter kende......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik doe dat niet voor niets Chatuliem.....ik heb pastorale avonden gevolgd over vergeving en die lieten ook zien dat wij mensen het wel erg graag invullen voor daders.......behalve als wij zelf ergens dader van zijn......
En harteloos? Ik dacht dat je me beter kende......
Je weet zelf dus heel goed hoe onverstandig het is, om dader en slachtoffer bij elkaar te brengen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 20 februari 2012, 17:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Je weet zelf dus heel goed hoe onverstandig het is, om dader en slachtoffer bij elkaar te brengen. Dat maakt het alleen zeer wrang wat je hier opschrijft.



Het kan ook juist heel goed zijn Chatuliem, dat is wat ik geleerd heb...... Engeltje smiley ik vind jouw opmerkingen juist wrang.......
En wat ik verder geleerd heb is dat vergeving soms gewoon een brug te ver is.......en dat je niet kan stellen ik heb je vergeven maar.......en dan komt er een hele rits randvoorwaarden......
Dus de boodschap is eigenlijk: ga niet al te makkelijk met de term vergeving om.......en vul het vooral niet voor de ander in wat hij of zij wel of niet moet vergeven.......
En wat ik hier lees, ook van jou, is dat men vergeeft en daar toch een rits voorwaarden aankoppelt....
Als jij wat fout doet in de kerk en men vergeeft je maar je mag niet mee rin de kerk komen is dat toch flauwekul?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 20 februari 2012, 10:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:10
 
Hoe verstandig is het om de slachtoffers van Dutroux met hem te confronteren?

We weten allemaal wat voor gruwelijks hij heeft gedaan.
Hoe zou het zijn voor zijn slachtoffers als hij bij vrijlating in hun buurt komt te wonen?
Hoe zal het zijn als hij in een kinderrijke buurt komt te wonen?
We weten niet of zijn gedrag veranderd is ten opzichte van kinderen.
Maar is het niet de kat op het spek binden als er vergeven is en men Dutroux bij kinderen zou toe laten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:18
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het kan ook juist heel goed zijn Chatuliem, dat is wat ik geleerd heb...... Engeltje smiley ik vind jouw opmerkingen juist wrang.......
En wat ik verder geleerd heb is dat vergeving soms gewoon een brug te ver is.......en dat je niet kan stellen ik heb je vergeven maar.......en dan komt er een hele rits randvoorwaarden......
Dus de boodschap is eigenlijk: ga niet al te makkelijk met de term vergeving om.......en vul het vooral niet voor de ander in wat hij of zij wel of niet moet vergeven.......
En wat ik hier lees, ook van jou, is dat men vergeeft en daar toch een rits voorwaarden aankoppelt....
Als jij wat fout doet in de kerk en men vergeeft je maar je mag niet mee rin de kerk komen is dat toch flauwekul?

De 1 vult het in voor de ander, daar zijn we hier allemaal mee bezig u ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:31
 
GERRIT084 schreef:
De 1 vult het in voor de ander, daar zijn we hier allemaal mee bezig u ook.


Ik probeer Bijbels te denken, dat is toch heel.wat anders? Ik lees net nog in het topic van de Geest dat je niet altijd je eigen ik vooraan moet zetten maa rjuist Gods Geest....
En als Gods Geest nu ook allemaal van die randvoorwaarden zou hebben??????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:40
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik probeer Bijbels te denken, dat is toch heel.wat anders? Ik lees net nog in het topic van de Geest dat je niet altijd je eigen ik vooraan moet zetten maa rjuist Gods Geest....
En als Gods Geest nu ook allemaal van die randvoorwaarden zou hebben??????

Toch kan je het evengoed niet opleggen om het slachtoffer een hoop randvoorwaarden te geven voor "vergeving"
Voor mij is vergeving een gave Gods die door Zijn Geest bewerkt wordt in het slachtoffer.
Maar je kan als maatschappij ook niet zien wat de hartsinstelling van een "dader" is, dus is het logisch dat je ergens grenzen moet afbakenen.
Degene die vergeven wil worden, kan bovendien daarin ook geen stellingen gaan geven. Ben dan ook van mening dat hij/zij zelf moet werken met de Here aan zijn betrouwbaarheid en oprechtheid naar de ander toe...
Vergeving dient trouwens vooral ook tot opbouw van jezelf (slachtoffer) te komen... dus geen actief opgelegd gegegeven, want dan ben je ook weer aan voorwaarden en wetten opgelegd...
Niet makkelijk als mens om dit zelf te doen, dus laat vooral Gods Geest hiermee aan de slag gaan... zowel bij dader als slachtoffer
Dat is werking van de Heilige Geest
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:43
 
XABIA794 schreef:
Toch kan je het evengoed niet opleggen om het slachtoffer een hoop randvoorwaarden te geven voor "vergeving"
Voor mij is vergeving een gave Gods die door Zijn Geest bewerkt wordt in het slachtoffer.
Maar je kan als maatschappij ook niet zien wat de hartsinstelling van een "dader" is, dus is het logisch dat je ergens grenzen moet afbakenen.
Degene die vergeven wil worden, kan bovendien daarin ook geen stellingen gaan geven. Ben dan ook van mening dat hij/zij zelf moet werken met de Here aan zijn betrouwbaarheid en oprechtheid naar de ander toe...
Vergeving dient trouwens vooral ook tot opbouw van jezelf (slachtoffer) te komen... dus geen actief opgelegd gegegeven, want dan ben je ook weer aan voorwaarden en wetten opgelegd...
Niet makkelijk als mens om dit zelf te doen, dus laat vooral Gods Geest hiermee aan de slag gaan... zowel bij dader als slachtoffer
Dat is werking van de Heilige Geest


Iedereen komt weer terug op het slachtoffer maar ik probeer het nu juist eens vanuit het oogpunt van de dader te zien....een heel andere invalshoek.......Vergeving tot opbouw van jezelf? Nou, vergeving is vooral voor de ander volgens mij en niet om er zelf beter van te worden....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:50
 
WILLEMIJN232 schreef:
Iedereen komt weer terug op het slachtoffer maar ik probeer het nu juist eens vanuit het oogpunt van de dader te zien....een heel andere invalshoek.......Vergeving tot opbouw van jezelf? Nou, vergeving is vooral voor de ander volgens mij en niet om er zelf beter van te worden....

Heb een ander lief zoals jezelf... als het met jezelf innerlijk niet in orde is. Verbitterd, pijn, verdriet enz ... dan is het praktisch onmogelijk om een ander lief te hebben (waar vergeving onder valt)
er beter van worden?? is dat niet de doelstelling op "geestelijk" vlak?
Het hele concept in je relatie met God is opbouwen, groeien gelijkworden ...... in de liefde van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:53
 
ARENDINE325 schreef:
Calvijn: "De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad."

In de eerste plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je een alcoholist niet beschermt tegen verleidingen waarmee hij zichzelf te gronde kan richten. In de tweede plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je de omgeving van een alcoholist niet beschermt tegen de schade die hij aan zijn medemens kan aanrichten.

Mensen zijn van nature zwak. Adam at van de vrucht toen hij ertoe verleid werd. Het is niet hardvochtig om de omgeving van een incestpleger te beschermen tegen iemand die in het verleden heeft bewezen niet goed met zijn impulsen om te kunnen gaan. Het is niet hardvochtig om iemand tegen verleidingen te beschermen.
Bescherming tegen verleidingen heeft niets maar dan ook niets te maken met wel of niet vergeven.

Het is een uitspraak van Calvijn, een theoloog die vooral in Nederland, Schotland en bij emigranten naar de Verenigde Staten aansloeg. Verder niet zo binnen het Christendom. Dat de mens onbekwaam is tot enig goeds lijkt me onzin maar het tweede is maar al te waar. De overlevingsdrift en de wil om je te handhaven is er nu eenmaal, dat is van nature zo. Maar de visie van Calvijn is geen abspluut geldende christelijke waarheid.
Er ontstaat nu een discussie over vergeving waarbij aan de ene kant de Bijbelse theorie speelt dat we elkaar (vaak) moeten vergeven en ondat vergeving nu eennaal absoluut en onherroepbaar moet zijn, moet je er dus ook niet op terugkomen. Maar de mens is inderdaad zwak en dat geldt ook voor de incestpleger/pedoseksueel. Ondanks dat wij wel vergeven vallen ze vaak terug in het oude gedrag en daar zal jouw kind maar het slachtoffer van zijn. Moet je dan, omdat je als christen wilt vergeven, een ander blootstellen aan een risico? Het lijkt me onverantwoordelijk.
Je laatste uitspraak vind ik wel wat gevaarlijk als je het toepast op zaken buiten dit onderwerp maar ik ben met je eens dat zaken als vergeving en bescherming los van elkaar (kunnen) staan. Ik zou vergeving hier vertalen als een nieuwe kans geven. Willemijn heeft wel gelijk dat die dus niet absoluut is. Maar behalve met ons hart moeten we God ook liefhebben met ons verstand. Vergeven moeten we ondanks dit toch nastreven. Het is helend voor de ander maar verlost ons zelf ook van gevoelens als wrok en andere narigheid die je behoorlijk ongelukkig maken. Haat treft jezelf veel meer dan de ander die je haat en vergeving schenken is wijs want als je te lang wacht, zet het zich vast en schiet het wortel.

Thomas, iemand laten behandelen is soms een goede uitwerking van het begrip vergeven.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 20 februari 2012, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
Iedereen komt weer terug op het slachtoffer maar ik probeer het nu juist eens vanuit het oogpunt van de dader te zien....een heel andere invalshoek.......Vergeving tot opbouw van jezelf? Nou, vergeving is vooral voor de ander volgens mij en niet om er zelf beter van te worden....
Je hebt gewoon een andere definitie van vergeving dan ik. Jij vindt dat vergeving is, dat je doet alsof er niks gebeurd is. Ik denk dat vergeving iets anders is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 12:00
 
ARENDINE325 schreef:
Calvijn: "De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad."

In de eerste plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je een alcoholist niet beschermt tegen verleidingen waarmee hij zichzelf te gronde kan richten. In de tweede plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je de omgeving van een alcoholist niet beschermt tegen de schade die hij aan zijn medemens kan aanrichten.

Mensen zijn van nature zwak. Adam at van de vrucht toen hij ertoe verleid werd. Het is niet hardvochtig om de omgeving van een incestpleger te beschermen tegen iemand die in het verleden heeft bewezen niet goed met zijn impulsen om te kunnen gaan. Het is niet hardvochtig om iemand tegen verleidingen te beschermen.

Bescherming tegen verleidingen heeft niets maar dan ook niets te maken met wel of niet vergeven.
Dit is niet de insteek die ik voor ogen heb. Het maakt de mens nl. slachtoffer van zijn eigen zonden. Terwijl ik geloof, dat we als mens wel degelijk een verantwoordelijkheid hebben om te kiezen tussen goed en kwaad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 12:08
 
THOMAS968 schreef:
Het is een uitspraak van Calvijn, een theoloog die vooral in Nederland, Schotland en bij emigranten naar de Verenigde Staten aansloeg. Dat de mens onbekwaam is tot enig goeds lijkt me onzin maar het tweede is maar al te waar. De overlevingsdrift en de wil om je te handhaven is er nu eenmaal, dat is van nature zo.
Er ontstaat nu een discussie over vergeving waarbij aan de ene kant de Bijbelse theorie speelt dat we elkaar (vaak) moeten vergeven en ondat vergeving nu eennaal absoluut en onherroepbaar moet zijn, moet je er dus ook niet op terugkomen. Maar de mens is inderdaad zwak en dat geldt ook voor de incestpleger/pedoseksueel. Ondanks dat wij wel vergeven vallen ze vaak terug in het oude gedrag en daar zal jouw kind maar het slachtoffer van zijn. Moet je dan, omdat je als christen wilt vergeven, een ander blootstellen aan een risico? Het lijkt me onverantwoordelijk.
Je laatste uitspraak vind ik wel wat gevaarlijk als je het toepast op zaken buiten dit onderwerp maar ik be met je eens dat zaken als vergeving en bescherming los van elkaar (kunnen) staan. Ik zou vergeving hier vertalen als een nieuwe kans geven. Willemijn heeft wel gelijk dat die dus niet absoluut is. Maar behalve met ons hart moeten we God ook liefhebben met ons verstand.

Thomas.

het is me ook wel een beetje onduidelijk of het nu om het onderwerp incest gaat of pedofilie?
Incest (onder familieleden) is een andere situatie dan pedofilie. In die context dat de relatie en omgeving een andere situatie is.
Ik sta echt niet te wachten om bijv Dutroux als buurman of dorpsgenoot te hebben. Alleen maar simpel voor het onveilig gevoel ( menselijk normaal) ik er door zou hebben, als moeder van een tiener.
Aan incest is de omgevings situatie geheel anders, je omgeving, familie, en meerdere factoren spelen hierin een rol.
Daar zie ik dan het aspect vergevinging en kunnen grenzen stellen in een ander licht dan bijv een pedofiel misdrijf. hier is de maatschappij vooral verantwoordelijk voor de veiligheid van de burger, en zeker de zwakke burger zoals het kind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 12:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Je hebt gewoon een andere definitie van vergeving dan ik. Jij vindt dat vergeving is, dat je doet alsof er niks gebeurd is. Ik denk dat vergeving iets anders is.



Het is echt onzin wat je nu schrijft over mijn visie over vergeven....en als je mijn stukjes goed leest zie je ook dat ik dat helemaal niet schrijf.....
Ik schrijf juist dat vergeven soms helemaal niet mogelijk is en aan de orde zelfs......
Je moet alleen niet van de daken schreeuwen dat je vergeeft en ondertussen blijkt uit alles dat je dat niet doet......
En doen alsof er niets gebeurd is? Welnee....ik heb het over nieuwe kansen......een significant verschil Chatuliem........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 20 februari 2012, 12:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 12:19
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is echt onzin wat je nu schrijft over mijn visie over vergeven....en als je mijn stukjes goed leest zie je ook dat ik dat helemaal niet schrijf.....
Ik schrijf juist dat vergeven soms helemaal niet mogelijk is en aan de orde zelfs......
Je moet alleen niet van de daken schreeuwen dat je vergeeft en ondertussen blijkt uit alles dat je dat niet doet......
En doen alsof er niets gebeurd is? Welnee....ik heb het over nieuwe kansen......een significant verschil Chatuliem........
Het is in een aantal gevallen niet mogelijk meer met elkaar om te gaan. Maar dat is niet hetzelfde als de ander niet vergeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 15:19
 
De leden van cm zijn, voor zover ze gescheiden zijn, ALLEMAAL schuldloos gescheiden... zeggen ze.

In het kader van vergeving van de dader, ben ik benieuwd of het exje, uiteraard na diep berouw en gemeend vergeving te hebben gevraagd, alsnog weer welkom is in de echtelijke woning en sponde.

Of is vergeving meer iets voor dat naamloze incestslachtoffer dat wij met den bijbel in den hand op de vergevingsplicht kunnen wijzen?

Volgens mij word er door sommigen te weinig rekening gehouden met de menselijke natuur....

God vergeeft.
De mens is geen God.
Echt waar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 18:00
 
XABIA794 schreef:
Heb een ander lief zoals jezelf... als het met jezelf innerlijk niet in orde is. Verbitterd, pijn, verdriet enz ... dan is het praktisch onmogelijk om een ander lief te hebben (waar vergeving onder valt)
er beter van worden?? is dat niet de doelstelling op "geestelijk" vlak?
Het hele concept in je relatie met God is opbouwen, groeien gelijkworden ...... in de liefde van Jezus.
Dat is nu een evangelische rotsmoes. zolang je geen vrede met jezelf hebt, hoef je de ander niet te vergeven.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 20 februari 2012, 18:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 18:03
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is echt onzin wat je nu schrijft over mijn visie over vergeven....en als je mijn stukjes goed leest zie je ook dat ik dat helemaal niet schrijf.....
Ik schrijf juist dat vergeven soms helemaal niet mogelijk is en aan de orde zelfs......
Je moet alleen niet van de daken schreeuwen dat je vergeeft en ondertussen blijkt uit alles dat je dat niet doet......
En doen alsof er niets gebeurd is? Welnee....ik heb het over nieuwe kansen......een significant verschil Chatuliem........
Je kunt toch heel goed vergeven, maar dat wil niet zeggen dat de schade die jou aangericht is zomaar over is? En dat je daar bescherming voor nodig hebt ligt toch voor de hand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 18:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Je kunt toch heel goed vergeven, maar dat wil niet zeggen dat de schade die jou aangericht is zomaar over is? En dat je daar bescherming voor nodig hebt ligt toch voor de hand?


Jij vind dat voor de hand liggen......maar vergeving ligt bij jou ook wel erg voor de hand...met de nodige voorwaarden......en dat is niet wat je in de Bijbel leest.......
Laat mij dan maar soms gewoon niet vergeven, is in ieder geval eerlijker en niet zo gemaakt christelijk......maar ondertussen oordelend.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 20 februari 2012, 18:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 18:13
 
WILLEMIJN232 schreef:
Jij vind dat voor de hand liggen......maar vergeving ligt bij jou ook wel erg voor de hand...met de nodige voorwaarden......en dat is niet wat je in de Bijbel leest.......
Laat mij dan maar soms gewoon niet vergeven, is in ieder geval eerlijker.....
ik heb vaak genoeg gezien dat mensen de kracht kregen te vergeven..zelfs voor de moeilijkste dingen. Ik geloof dat God mensen die kracht kan geven, en dan zie je ook dat vergeving lang niet zo lichtzinnig is als jij doet voorstellen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 20 februari 2012, 19:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 18:24
 
MARIO216 schreef:
http://www.eo.nl/programma/devijfdedag/2011-2012/page/-/episode.esp?broadcast=12836958&programs=12615896

Kom er vandaag achter dat ik de oudste broer van Lena van vroeger ken.
Heb respect voor Lena
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 20:11
 
PIETER649 schreef:
De leden van cm zijn, voor zover ze gescheiden zijn, ALLEMAAL schuldloos gescheiden... zeggen ze.

In het kader van vergeving van de dader, ben ik benieuwd of het exje, uiteraard na diep berouw en gemeend vergeving te hebben gevraagd, alsnog weer welkom is in de echtelijke woning en sponde.

Of is vergeving meer iets voor dat naamloze incestslachtoffer dat wij met den bijbel in den hand op de vergevingsplicht kunnen wijzen?

Volgens mij word er door sommigen te weinig rekening gehouden met de menselijke natuur....

God vergeeft.
De mens is geen God.
Echt waar.

Ach Pieter dat heb ik een paar reacties terug ook gezet, maar de strijders hier, prediken liever hun eigen evangelie, in ieder geval niet de mijne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 20:12
 
CHATULIEM619 schreef:
ik heb vaak genoeg gezien dat mensen de kracht kregen te vergeven..zelfs voor de moeilijkste dingen. Ik geloof dat God mensen die kracht kan geven, en dan zie je ook dat vergeving lang niet zo lichtzinnig is als jij doet voorstellen.


Vergeven blijft altijd makkelijk als er een heel regiment randvoorwaarden aan stelt....En zo heeft God vergeving niet bedoeld.....en net wat Pieter schreef: de mens kan niet voor God spelen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 20 februari 2012, 22:18
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vergeven blijft altijd makkelijk als er een heel regiment randvoorwaarden aan stelt....En zo heeft God vergeving niet bedoeld.....en net wat Pieter schreef: de mens kan niet voor God spelen......

Vergeven is zelfs met "randvoorwaarden" nooit makkelijk.
Daarbij, vergeven is niet iets met "randvoorwaarden" Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 21:48
 
PIETER649 schreef:
De leden van cm zijn, voor zover ze gescheiden zijn, ALLEMAAL schuldloos gescheiden... zeggen ze.

In het kader van vergeving van de dader, ben ik benieuwd of het exje, uiteraard na diep berouw en gemeend vergeving te hebben gevraagd, alsnog weer welkom is in de echtelijke woning en sponde.


God vergeeft.
De mens is geen God.
Echt waar.

Hallo Pieter

Ja bij is ze welkom ik heb er wel lang overgedaan en later gesprekken gehad met haar want ja ik kom haar nog geregelt tegen op verjaardagen van de kinderen en ach het is al 32 jaar geleden haha.
En eigelijk vind ik ex een niet prettige benaming voor me zelf altans ik noem haar liever bij haar naam
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 12 maart 2012, 10:06
 
THOMAS968 schreef:
Het is een uitspraak van Calvijn, een theoloog die vooral in Nederland, Schotland en bij emigranten naar de Verenigde Staten aansloeg. Verder niet zo binnen het Christendom. Dat de mens onbekwaam is tot enig goeds lijkt me onzin maar het tweede is maar al te waar. De overlevingsdrift en de wil om je te handhaven is er nu eenmaal, dat is van nature zo. Maar de visie van Calvijn is geen abspluut geldende christelijke waarheid.
Er ontstaat nu een discussie over vergeving waarbij aan de ene kant de Bijbelse theorie speelt dat we elkaar (vaak) moeten vergeven en ondat vergeving nu eennaal absoluut en onherroepbaar moet zijn, moet je er dus ook niet op terugkomen. Maar de mens is inderdaad zwak en dat geldt ook voor de incestpleger/pedoseksueel. Ondanks dat wij wel vergeven vallen ze vaak terug in het oude gedrag en daar zal jouw kind maar het slachtoffer van zijn. Moet je dan, omdat je als christen wilt vergeven, een ander blootstellen aan een risico? Het lijkt me onverantwoordelijk.
Je laatste uitspraak vind ik wel wat gevaarlijk als je het toepast op zaken buiten dit onderwerp maar ik ben met je eens dat zaken als vergeving en bescherming los van elkaar (kunnen) staan. Ik zou vergeving hier vertalen als een nieuwe kans geven. Willemijn heeft wel gelijk dat die dus niet absoluut is. Maar behalve met ons hart moeten we God ook liefhebben met ons verstand. Vergeven moeten we ondanks dit toch nastreven. Het is helend voor de ander maar verlost ons zelf ook van gevoelens als wrok en andere narigheid die je behoorlijk ongelukkig maken. Haat treft jezelf veel meer dan de ander die je haat en vergeving schenken is wijs want als je te lang wacht, zet het zich vast en schiet het wortel.

Thomas, iemand laten behandelen is soms een goede uitwerking van het begrip vergeven.

Quote:
Maar de mens is inderdaad zwak en dat geldt ook voor de incestpleger/pedoseksueel. Ondanks dat wij wel vergeven vallen ze vaak terug in het oude gedrag en daar zal jouw kind maar het slachtoffer van zijn.

Ze vallen inderdaad terug in het oude gedrag, disrespectvol, gemeen, vals gedrag enzovoort....ouders/familie...en je zal hun kind maar wezen dan.

Quote:
Vergeven moeten we ondanks dit toch nastreven. Het is helend voor de ander maar verlost ons zelf ook van gevoelens als wrok en andere narigheid die je behoorlijk ongelukkig maken. Haat treft jezelf veel meer dan de ander die je haat en vergeving schenken is wijs want als je te lang wacht, zet het zich vast en schiet het wortel.

Vergeven hoeven we niet altijd na te streven. Als er geen berouw is zeker niet.
Er zijn ook mensen die geen last hebben van haat wrok ed. Die zijn gewoon onverschillig naar de daders.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 12 maart 2012, 10:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 12 maart 2012, 10:09
 
XABIA794 schreef:
Heb een ander lief zoals jezelf... als het met jezelf innerlijk niet in orde is. Verbitterd, pijn, verdriet enz ... dan is het praktisch onmogelijk om een ander lief te hebben (waar vergeving onder valt)
er beter van worden?? is dat niet de doelstelling op "geestelijk" vlak?
Het hele concept in je relatie met God is opbouwen, groeien gelijkworden ...... in de liefde van Jezus.

Wat is er mis met gevoelens van pijn, verdriet enzo?
Als we dat niet kunnen voelen, indien nodig, kunnen we ook geen echt geluk ervaren.

Juist als je gevoelens van pijn en verdriet, woede niet kan/mag ervaren, dan raak je verbitterd.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 12 maart 2012, 10:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 12 maart 2012, 10:15
 
THOMAS968 schreef:
De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. En inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.

Thomas


Helemaal mee eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 3 van 7