ChristianMatch
 


Forum

Belijden van God: veelzijdig mogelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 00:25
 
MIEKE364 schreef:
Ik ken hem ook niet, Pieter, en het ontkennen van het bestaan van God onderschrijf ik absoluut niet. Er zijn echter dingen die hij schrijft die ik interessant vind om over na te denken. Hij durft aan de zelfgenoegzaamheid van sommige elementen in de PKN te schudden.
Ik ben het met hem eens als hij zegt dat het niet kan kloppen dat alleen christenen het recht hebben op Gods Licht, en alle niet christenen tot de duisternis gedoemd zijn. Ik ken mensen die nietchristen zijn en wel mooie, goede, gezonde, weldenkende, goedlevende, dienende mensen zijn, hoor, die gelukkig (in het Licht van Gods Liefde) leven.

Hoi Mieke,
Wat bedoel je te zeggen met je opmerking (de rode zin), dat er niet-christenen zijn die leven in het Licht van Gods Liefde ??
Hoe kan dat, iemand die niet gelooft is alrede veroordeelt, die leeft dan toch in de duisternis, hoe goed zijn werken ook zijn ??
Of heb je er een andere uitleg voor ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 17:55
 
HENK710 schreef:
Als Zijn schepsel hebben we zeker rechten! Daarin ligt immers de scheppingsgedachte verborgen! Recht houdt echter niet in dat je het dan ook altijd ten volle krijgt. Daar is interactie voor nodig...en die hebben we, zo geloven wij, ten volle als we Jezus aannemen als onze Verlosser. Maar dat maakt nog niet dat we onszelf op de borst moeten kloppen dat wij wel 'ja' gezegd hebben en anderen niet. Immers, niet ieder die "Here, Here" zegt zal worden binnengehaald.
Ik denk dat we het in de kern wel eens zijn, maar dat ik je formuleringen onzuiver vind. Als schepsel hebben wij die rechten verspeeld met de zondeval. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om tot ons scheppingsdoel te komen. In Christus hebben we de genade ontvangen waardoor we weer aanvaard zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 19:53
 
SOLAFIDE630 schreef:
Goed in ieder geval bedankt voor je antwoord, want het was toch een antwoord, al was het niet het juiste. Dat je mijn vraag niet wil beantwoorden zegt n.l. ook al iets m.i..

In ieder geval Gods zegen, want Hij houdt van je, Mieke! Lachende smiley

Je probeert met je beleefdheid en zalvende uitspraken boven een ieder te staan, pathetisch. Ik heb jou niet nodig om te weten dat God van mij houdt. En je bepaalt niet of mijn antwoorden juist zijn. Wie denk je dat je bent? En wat je interpreteert over mijn zwijgen is voor je eigen conto en niet voor de mijne, laat dat duidelijk zijn. Van je insinuaties ben ik niet gediend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 20:04
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoi Mieke,
Wat bedoel je te zeggen met je opmerking (de rode zin), dat er niet-christenen zijn die leven in het Licht van Gods Liefde ??
Hoe kan dat, iemand die niet gelooft is alrede veroordeelt, die leeft dan toch in de duisternis, hoe goed zijn werken ook zijn ??
Of heb je er een andere uitleg voor ??

Omdat beste Crossroad, God van mensen houdt; van Zijn Eigen maaksel en vergeeft tot in het oneindige als we beseffen en beleiden dat we verkeerd zijn geweest, tot hen behoren ook mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen. Mensen die leven zoals God het graag ziet en verder geen 'geloof' hebben kunnen dichter bij God zijn dan menig belijdende christen die in verstoktheid van hart blijft inhakken op mensen van goede wil die begrepen hebben wat Jezus bedoelt in hoe te leven, die graag de vinger leggen op wat ze maar kunnen vinden aan vermeende zonden en afbreken in plaats van opbouwen, met hun zogenaamde valse getuigenissen en brave uitspraken, hun hart is echter koud, hun uitspraken vol van verdachtmakingen en negativisme. Jezus kent ze niet, geloof me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 20:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat we het in de kern wel eens zijn, maar dat ik je formuleringen onzuiver vind. Als schepsel hebben wij die rechten verspeeld met de zondeval. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om tot ons scheppingsdoel te komen. In Christus hebben we de genade ontvangen waardoor we weer aanvaard zijn.

Vooral de laatste zin van Henk is zo waar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 20:51
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoe kan dat, iemand die niet gelooft is alrede veroordeelt, die leeft dan toch in de duisternis, hoe goed zijn werken ook zijn??
Of heb je er een andere uitleg voor ??

Is die duisternis wel duisternis? Dat is denk ik de vraag die Mieke hier durft te stellen in haar opmerking. Daarmee volgt ze Paulus:
Paulus schreef:
Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet. Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.
Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet. Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie
Bron: Romeinen 2:12-16, Petrus Canisiusvertaling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 20:53
 
PIETER649 schreef:
ik heb een stukje uit jouw tekst rood gearceerd.
hoe rijm je deze uitspraak met de uitspraak van Jezus dat " niemand tot de Vader kan komen, dan door de Zoon"

Ik zie hier De Zoon gezinnebeeld als 'het lijden', door de lijdensweg te volgen die Christus aflegde komt een mens tot God, echter wij zijn niet in staat de hele weg te volgen zoals Christus deed. God komt ons tegemoet door zijn Genade en vergeving, barmhartigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:19
 
HENK710 schreef:
Is die duisternis wel duisternis? Dat is denk ik de vraag die Mieke hier durft te stellen in haar opmerking. Daarmee volgt ze Paulus:

Dat bedoel ik, Henk, dank je.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:25
 
MIEKE364 schreef:
Ik zie hier De Zoon gezinnebeeld als 'het lijden', door de lijdensweg te volgen die Christus aflegde komt een mens tot God, echter wij zijn niet in staat de hele weg te volgen zoals Christus deed. God komt ons tegemoet door zijn Genade en vergeving, barmhartigheid.


Tja... ik zal wel n stomme boer zijn... maar ik zie de Zoon als de Zoon.
Niet als bijvoorbeeld een zinnebeeld of als een dochter of vul maar in.
Wij hoeven helemaal geen lijdensweg te gaan, want Zijn genade is ons genoeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:32
 
PIETER649 schreef:
Tja... ik zal wel n stomme boer zijn... maar ik zie de Zoon als de Zoon.
Niet als bijvoorbeeld een zinnebeeld of als een dochter of vul maar in.
Wij hoeven helemaal geen lijdensweg te gaan, want Zijn genade is ons genoeg.

We gaan toch een bepaalde lijdensweg Pieter.... We dienen immers elke dag ons kruis op ons te nemen....en een kruis is geen pretje Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:36
 
PIETER649 schreef:
Tja... ik zal wel n stomme boer zijn... maar ik zie de Zoon als de Zoon.
Niet als bijvoorbeeld een zinnebeeld of als een dochter of vul maar in.
Wij hoeven helemaal geen lijdensweg te gaan, want Zijn genade is ons genoeg.


Vaak wordt een verhaal dat in de bijbel wordt geschreven op een bepaalde manier bedoelt, niet echt letterlijk maar meer de moraal van het verhaal, zeg maar. Het zijn vaak metaforen die je kunt vertalen naar situaties zoals de dominee vaak doet in zijn of haar preken.
Van De Zoon maak ik ook geen Dochter hoor.
Ik zeg ook dat we de weg van Christus niet kunnen gaan maar wel zeggen de weg van Christus bereidt zijn na te volgen als we ons christen noemen voorzover dat ons mensen gegeven is en nogmaals God komt ons halverwege tegemoet en dat is in Zijn Genade en Barmhartigheid....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:40
 
MIEKE364 schreef:
Vaak wordt een verhaal dat in de bijbel wordt geschreven op een bepaalde manier bedoelt, niet echt letterlijk maar meer de moraal van het verhaal, zeg maar. Het zijn vaak metaforen die je kunt vertalen naar situaties zoals de dominee vaak doet in zijn of haar preken.
Van De Zoon maak ik ook geen Dochter hoor.
Ik zeg ook dat we de weg van Christus niet kunnen gaan maar wel zeggen de weg van Christus bereidt zijn na te volgen als we ons christen noemen voorzover dat ons mensen gegeven is en nogmaals God komt ons halverwege tegemoet en dat is in Zijn Genade en Barmhartigheid....

Het is mij te allegorisch zoals je je dit voorstelt. Als Jezus zegt dat Hij de Weg is, dat betekent, dat we Hem daadwerkelijk moeten aannemen. Hij is niet alleen de wegwijzer, maar Hij is tevens de enige weg ter behoudenis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:44
 
@Mieke, ik denk dat je niet zondermeer verhalen uit de Bijbel enkel als zinnebeelden kunt zien. Natuurlijk kunnen er meer lagen in een verhaal zitten, maar dit betekent niet dat een historisch beschreven verhaal direct tot het rijk der fabelen moet worden gerekend. Ik denk dat je wel kunt stellen dat bepaalde historische verhalen een diepere les in zich hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 22:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is mij te allegorisch zoals je je dit voorstelt. Als Jezus zegt dat Hij de Weg is, dat betekent, dat we Hem daadwerkelijk moeten aannemen. Hij is niet alleen de wegwijzer, maar Hij is tevens de enige weg ter behoudenis.

Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen?
Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 22:47
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoi Mieke,
Wat bedoel je te zeggen met je opmerking (de rode zin), dat er niet-christenen zijn die leven in het Licht van Gods Liefde ??
Hoe kan dat, iemand die niet gelooft is alrede veroordeelt, die leeft dan toch in de duisternis, hoe goed zijn werken ook zijn ??
Of heb je er een andere uitleg voor ??


MIEKE364 schreef:
Omdat beste Crossroad, God van mensen houdt; van Zijn Eigen maaksel en vergeeft tot in het oneindige als we beseffen en beleiden dat we verkeerd zijn geweest, tot hen behoren ook mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen. Mensen die leven zoals God het graag ziet en verder geen 'geloof' hebben kunnen dichter bij God zijn dan menig belijdende christen die in verstoktheid van hart blijft inhakken op mensen van goede wil die begrepen hebben wat Jezus bedoelt in hoe te leven, die graag de vinger leggen op wat ze maar kunnen vinden aan vermeende zonden en afbreken in plaats van opbouwen, met hun zogenaamde valse getuigenissen en brave uitspraken, hun hart is echter koud, hun uitspraken vol van verdachtmakingen en negativisme. Jezus kent ze niet, geloof me.

Mieke,
Ik ga mee in je verhaal, ten minste in de "rode" zin. Als mensen beseffen en beleiden dat ze verkeerd zijn geweest. Maar met de "blauwe" heb ik moeite, mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen, zijn nog geen christenen.....
God houdt van mensen, maar God is ook rechtvaardig. Als de mens voorbijgaat aan Jezus Christus, dan leeft die mens in de duisternis. Hun daden kunnen dan wel goed zijn, maar ze staan niet in het Licht van Hem. Het zijn eigen werken, en leiden tot niets.
Je kunt dus wel goed doen, maar voor God bestaan je goede werken niet eens, voor Hem ben je alrede veroordeelt.
Alleen door de Zoon kun je dus in het Licht komen.
Satan doet zich ook voor als een engel des lichts, maar is hij daardoor het licht ?? NEE !!
Je laatste zin gaat me echter veel te ver, over wie heb je het hier, over christenen ?? Het hart van een christen is m.i. nooit koud, als jij je hart aan Jezus hebt gegeven dan zal Hij daarin wonen. We moeten er echter wel voor waken dat we niet lauw of zouteloos worden. Maar Jezus zal de Zijnen altijd kennen, geloof me Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 22:52
 
MIEKE364 schreef:
Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen?
Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg?


Een mens kan dat niet, dat klopt.
Maar de uitzondering is Jezus... Hij is Gods Zoon, dus almachtig om ook de WEG te zijn Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 21:32
 
MIEKE364 schreef:
Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen?
Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg?

Jezus is meer dan mens alleen. Jezus is allereerst God. Hij is God, Die in het vlees verschenen is, om de Weg naar God weer te openen, waar we onszelf van afgesloten hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 21:35
 
CROSSROAD317 schreef:
Maar met de "blauwe" heb ik moeite, mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen, zijn nog geen christenen.....
God houdt van mensen, maar God is ook rechtvaardig. Als de mens voorbijgaat aan Jezus Christus, dan leeft die mens in de duisternis. Hun daden kunnen dan wel goed zijn, maar ze staan niet in het Licht van Hem. Het zijn eigen werken, en leiden tot niets.
Je kunt dus wel goed doen, maar voor God bestaan je goede werken niet eens, voor Hem ben je alrede veroordeelt.
Ben wel benieuwd hoe je de woorden van Paulus uit Romeinen 2, zoals ik ze al eerder even aanhaalde uitlegt, Cross. Want eigenlijk staat daar hetzelfde toch als wat Mieke zegt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 01:50
 
MIEKE364 schreef:
Je probeert met je beleefdheid en zalvende uitspraken boven een ieder te staan, pathetisch. Ik heb jou niet nodig om te weten dat God van mij houdt. En je bepaalt niet of mijn antwoorden juist zijn. Wie denk je dat je bent? En wat je interpreteert over mijn zwijgen is voor je eigen conto en niet voor de mijne, laat dat duidelijk zijn. Van je insinuaties ben ik niet gediend.


Zo zie je maart...het is ook nooit goed....ben je beleefd, dan mag dat ook weer niet! Clown smiley En je neerbuigende opmerking van pathetisch.....niet erg chique hoor Mieke, echt niet....

Ik zeg ook niet dat jij mij nodig hebt om te weten, dat god van je houdt, maar ik mag het je toch wel zeggen? Of niet? Ik zie er persoonlijk niets verkeerds in om dat tegen iemand te zeggen.

Het is geen interpretatie van mij over je zwijgen. Het is nu eenmaal een psygologische wet, dat iedere reactie er 1 is en iedere reactie zegt weer wat over degene, die die reactie geeft, ook al is het niet de reactie, die er gevraagd werd. Zo is dat nu eenmaal. Ik heb iets aan psychologie gedaan....vandaar en ben zelf in therapie geweest....vandaar....

Jij bent behoorlijk aan het interpreteren Mieke........En.....ik behoud mij het recht voor om te spreken, wanneer ik spreek en te zwijgen, wanneer ik zwijg. Ook jij bepaalt niet voor mij mijn antwoorden.....op mijn beurt kan ik dan ook zeggen: who do YOU think that you are...en ook van jouw insinuaties ben ik evenzeer NIET GEDIEND, dat kan ik evenzeer zeggen, niet zo moeilijk overigens.....

En of jouw antwoorden juist of niet juist zijn, dat leert mij de bijbel....maar ik denk, dat jij enorm occult belast bent als yogalerares, dat blijkt voor mij uit alles, wat ik hier tot nu toe van je gelezen heb, incluis je profiel. Je bent wel heel erg transcendent steeds bezig......eindeloos... IN MIJN OPTIEK.....Volgens jou is er geen persoonlijke God....wat staat er in Genesis....God schiep de mens naar Zijn beeld... een persoon dus Mieke en....Mozes mocht God van achteren zien en zag God op Zijn rug...een persoon Mieke en zo heb ik nog wel meer voorbeelden als je die wil weten. Er zijn gelukkig al veel mensen, die yoga beoefenden tot de Here Jezus bekeerd en die hebben daarover goede getuigenissen afgelegd, hoe occult ze wel niet belast waren bijv. en dat het alemaal echt niet zo onschuldig is allemaal, maar dat ze door de Heer gereinigd werden en bevrijd werden van deze duistere machten en tot Zijn Licht kwamen als werkelijk bevrijde mensen en verder mochten leven in de vrijheid van de Here Jezus Christus. Mooi is dat, vind ik.

En ik vrees, dat ik dit natuurlijk ook wel weer niet mag zeggen van je. Zal je wel niet bevallen weer, maar ik behoud mij dat recht voor om dat te doen. In Nederand hebben we hier nog altijd de vrijheid van
meningsuiting, weet je wel......vandaar...... En hier heb ik mijn vrije mening geuit.

Maar nogmaals... God heeft je lief Mieke....wees daarvan overtuigd. HIj heeft alle machten en krachten overwonnen, incluis de duistere geestelijke machten, die achter de beoefenaars van yoga e.d. staan, die zich voordoen als engelen des lichts maar het dus niet zijn. Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op donderdag 21 januari 2010, 02:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:54
 
sola, je mag alles denken vinden en voelen wat je maar wilt.....
daar heeft ieder mens t recht toe, dus ook jij.


weet je wat ik tegen mn kinderen zeg, wanneer ze onaardig doen tegen elkaar?
"als je niks gezelligs kunt zeggen, hou dan een poosje je mond dicht asjeblieft!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 19:14
 
HENK710 schreef:
We gaan toch een bepaalde lijdensweg Pieter.... We dienen immers elke dag ons kruis op ons te nemen....en een kruis is geen pretje Knipoog smiley

Weet je wat ik daaraan zo mooi vind???
Dat De Zoon mijn kruis gedragen heeft, welke een VERLICHTING is in mijn dagelijkse leven Lachende smiley
Dus het kruis (geen pretje) heb ik niet meer Verraste, verbaasde smiley .


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 21 januari 2010, 19:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:21
 
k heb de visies in dit topic met verbazing gevolgd; maar k ga toch nog eens goed kijken naar t stukje dat je aanhaalt henk;

Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet. Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.
Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet. Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie
Bron: Romeinen 2:12-16, Petrus Canisiusvertaling

zo heb ik nl nog nooit naar dit bijbelgedeelte gekeken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:13
 
MAR907 schreef:
Weet je wat ik daaraan zo mooi vind???
Dat De Zoon mijn kruis gedragen heeft, welke een VERLICHTING is in mijn dagelijkse leven Lachende smiley
Dus het kruis (geen pretje) heb ik niet meer Verraste, verbaasde smiley .

Toch bijzonder dat Jezus dan wel oproept je kruis op je te nemen als je Hem wilt volgen. Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:58
 
CROSSROAD317 schreef:
...mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen, zijn nog geen christenen.....
God houdt van mensen, maar God is ook rechtvaardig. Als de mens voorbijgaat aan Jezus Christus, dan leeft die mens in de duisternis. Hun daden kunnen dan wel goed zijn, maar ze staan niet in het Licht van Hem. Het zijn eigen werken, en leiden tot niets.

Helemaal mee eens. Ik moet denken aan de rijke jongeling die bij Jezus komt (Mark. 10):
Quote:
17 Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’

Verder denk ik aan 1 Kor. 13:
Quote:

1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
Zo goed kunnen onze daden zijn en wat zouden we daarin niet lijken op Jezus. En toch... als het niet is uit liefde voor de Heere, dan is het zinloos...

En in dit licht lees ik Rom. 2. Het gaat hier om mensen die de wet wel kennen (Joden?) en om mensen die de wet niet kennen (Romeinen?). Het gaat er niet om of wij de wet kennen, maar het gaat er om dat we de wet doen. Niet uit wetticisme, maar uit liefde voor de Heere. Hoewel dit niet zo expliciet genoemd wordt in dit gedeelte, denk ik wel dat in deze verzen te mogen lezen.
Te meer omdat in dezelfde Romeinenbrief (o.a. 3:12) duidelijk wordt dat niemand zich (geheel) aan de wet kan houden. Alle mensen hebben gezondigd, niemand is van nature rechtvaardig voor God! Dit wijst ernaar dat deze verzen meer een theoretisch argument is waarmee Paulus duidelijk wil maken dat het God gaat om gehoorzaamheid.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 21 januari 2010, 22:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:35
 
HANNAH810 schreef:
sola, je mag alles denken vinden en voelen wat je maar wilt.....
daar heeft ieder mens t recht toe, dus ook jij.


weet je wat ik tegen mn kinderen zeg, wanneer ze onaardig doen tegen elkaar?
"als je niks gezelligs kunt zeggen, hou dan een poosje je mond dicht asjeblieft!"

Dank je wel voor je positieve woorden aan mijn adres Hannah......maarehhhh...ik kan het niet laten....als ik er even je eigen normen op loslaat(zie je reactie van zondag 17 januari 2010, 14:51 in de topic over SCHEPPINGSDOEL)....lijkt het me wat ietsiepietsie belerend........ en volgens mij houdt jij daar niet van...toch? Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op donderdag 21 januari 2010, 22:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:11
 
MIEKE364 schreef:
Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen?
Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg?

De weg ter behoudenis is een abstract begrip, maar niet allegorisch. Hij heeft door Zijn dood aan het kruis de weg vrij gemaakt naar God. We kunnen dus een relatie aangaan met God de Vader.
Zijn daad is niet allegorisch geweest. Zijn overwinning over dood is niet allegorisch geweest. Onze keuze is ook niet allegorisch bedoeld. Het is concreet qua keuze en toewijding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 08:48
 
[quote=SOLAFIDE630]Dank je wel voor je positieve woorden aan mijn adres Hannah......maarehhhh...ik kan het niet laten....als ik er even je eigen normen op loslaat(zie je reactie van zondag 17 januari 2010, 14:51 in de topic over SCHEPPINGSDOEL)....lijkt het me wat ietsiepietsie belerend........ en volgens mij houdt jij daar niet van...toch? Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt[/quote




je hebt gelijk, sola;
ik weet nu even niets aardigs te zeggen, dus ik houd even mn mond dicht..... Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
HANNAH810
op vrijdag 22 januari 2010, 08:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 14:54
 
MIEKE364 schreef:
Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen?
Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg?

Jezus is het vleesgeworden woord van God, zie Johannes en Hij spreekt woorden van eeuwig leven en is Zelf Het Eeuwige Leven en Het Woord van God. Het Eeuwige Leven is dus EEN PERSOON, n.l. JEZUS CHRISTUS, Die voor onze zonden aan het kruis heeft geleden en voor ons de overwinning heeft behaald op de dood.


Johannes 1,1-18

Het evangelie volgens Johannes
Het Woord is mens geworden
1
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. (1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven – Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die (1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap



Zelfs eten en drinken we de Heer bij het avondmaal.

Jezus zegt: wie in mij gelooft heeft het eeuwige leven en zal niet verloren gaan.

Iedereen zal door de DEUR naar binnen moeten gaan en wel JEZUS is de DEUR. Er staat al wie NIET door de DEUR naar binnen gaat, is een DIEF en een ROVER

Johannes 10


De goede herder
10
1 ‘Waarachtig, ik verzeker u: wie de schaapskooi niet binnengaat door de deur maar ergens anders naar binnen klimt, is een dief of een rover. 2 Wie door de deur naar binnen gaat, is de herder van de schapen. 3 Voor hem doet de bewaker open. De schapen luisteren naar zijn stem, hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten. 4 Wanneer hij al zijn schapen naar buiten gebracht heeft, loopt hij voor ze uit en de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen. 5 Iemand anders volgen ze niet, ze lopen juist van hem weg omdat ze de stem van een vreemde niet kennen.’ 6 Jezus vertelde hun deze gelijkenis, maar ze begrepen niet wat hij bedoelde.
7 Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen. 8 Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. 9 Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden. 10 Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.
11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. 12 Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; 13 de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen. 14 Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen. 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder. 17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. 18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’
19 Opnieuw ontstond er verdeeldheid onder de Joden om wat hij zei. 20 Veel mensen zeiden: ‘Hij is bezeten, hij is gek. Waarom luisteren jullie nog naar hem?’ 21 Maar anderen zeiden: ‘Dit zijn niet de woorden van iemand die bezeten is, en een demon kan de ogen van blinden niet openen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2