ChristianMatch
 


Forum

Venus en Jupiter
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 14 maart 2012, 20:24
 
Aan de westhemel kort na zonsondergang zie je twee heldere sterren, de een heel helder en de andere wat minder. Het zijn eigenlijk planeten: Venus en Jupiter. Venus is de helderste. Het is nog een paar avonden en ze verwijderen zich weer van elkaar. Vanavond heel dichtbij elkaar en dit zie je niet vaak. Meer dan een bijzondere samenstand is het niet. In werkelijkheid zijn ze heel ver van elkaar verwijderd. Met een verrekijker zijn de maantjes van de zwakst lijkende 'ster' Jupiter ook te zien. Jupiter is de grootste planeet van ons zonnestelstel en heeft een groot aantal manen. De vier grootste zijn vaak te zien. Deze twee 'sterren' samen hebben de kracht die ongeveer vergelijkbaar zou zijn geweest met de ster bij Christus geboorte, al is dat redelijk speculatief.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 14 maart 2012, 20:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 14 maart 2012, 20:47
 
THOMAS968 schreef:
Deze twee 'sterren' samen hebben de kracht die ongeveer vergelijkbaar zou zijn geweest met de ster bij Christus geboorte, al is dat redelijk speculatief.

Thomas

Nogal, want ook in die tijd waren die 2 planeten al als planeten bekend, ze hebben ook niet voor niets de namen van Romeinse goden.
Die zouden ze echt niet verwarren voor de "Davids ster"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 14 maart 2012, 21:10
 
HARALD940 schreef:
Nogal, want ook in die tijd waren die 2 planeten al als planeten bekend, ze hebben ook niet voor niets de namen van Romeinse goden.
Die zouden ze echt niet verwarren voor de "Davids ster"


Dat zouden ze ongetwijfeld niet gedaan hebben. Ik heb het enkel over de kracht van de 'ster' Er was in dat jaar wel een samenstand van planeten maar de interpretatie zou niet geweest zijn dat een koning werd geboren. Een supernova, een ontploffende ster, kan ook nog he. Ik voel me altijd wat ongemakkelijk bij dit verhaal. Ik kijk naar de sterrenhemel als een natuurkundig verschijnsel en vind alle toekomstvoorspelling aan de hand van de sterren lariekoek.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 14 maart 2012, 21:51
 
THOMAS968 schreef:
Dat zouden ze ongetwijfeld niet gedaan hebben. Ik heb het enkel over de kracht van de 'ster' Er was in dat jaar wel een samenstand van planeten maar de interpretatie zou niet geweest zijn dat een koning werd geboren. Een supernova, een ontploffende ster, kan ook nog he.

Ik denk zelf ook eerder aan een supernovae, die kan voor langere tijd zichtbaar zijn, weken tot maanden, Dus konden ze hem eerst zien en onderzoeken in het thuisland en later weer toen ze hem boven de stal in Bethlehem zagen hangen.

THOMAS968 schreef:
Ik voel me altijd wat ongemakkelijk bij dit verhaal. Ik kijk naar de sterrenhemel als een natuurkundig verschijnsel en vind alle toekomstvoorspelling aan de hand van de sterren lariekoek.

Thomas

Ik deel je mening hierover.
Toch is er erg weinig over deze personen bekend, zeer waarschijnlijk waren het astrologen, en ze zijn waarschijnlijk wel met degelijk onderzoek bezig geweest, want als ze vaker dat soort reisjes maakten dan kwamen ze dan vaak toch wel met de geschenken terug. Daarnaast waren ze zeker van hun zaak, anders geef je niet dat soort giften aan een kind die geboren is in een voederbak.

Daarachter waren ze, afhankelijk van waar ze vandaan kwamen, wel gezegend met in elk geval genoeg tot veel Joodse geschriften om tot de conclusie te komen dat er een zeer belangrijke koning geboren was. Mogelijk waren het, of enkele, zelf ook Joden die achtergebleven waren nadat Joden terug mochten keren naar Israël na 70 jaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 13:31
 
HARALD940 schreef:
Ik denk zelf ook eerder aan een supernovae, die kan voor langere tijd zichtbaar zijn, weken tot maanden, Dus konden ze hem eerst zien en onderzoeken in het thuisland en later weer toen ze hem boven de stal in Bethlehem zagen hangen.



Ik deel je mening hierover.
Toch is er erg weinig over deze personen bekend, zeer waarschijnlijk waren het astrologen, en ze zijn waarschijnlijk wel met degelijk onderzoek bezig geweest, want als ze vaker dat soort reisjes maakten dan kwamen ze dan vaak toch wel met de geschenken terug. Daarnaast waren ze zeker van hun zaak, anders geef je niet dat soort giften aan een kind die geboren is in een voederbak.

Daarachter waren ze, afhankelijk van waar ze vandaan kwamen, wel gezegend met in elk geval genoeg tot veel Joodse geschriften om tot de conclusie te komen dat er een zeer belangrijke koning geboren was. Mogelijk waren het, of enkele, zelf ook Joden die achtergebleven waren nadat Joden terug mochten keren naar Israël na 70 jaar.
Ik ben in elk geval blij met je conclusie dat het geen wijzen waren. De grondtekst spreekt van magiërs. In mijn ogen werden ze ook niet door God geleid. Hun komst gaf geen zegen, maar verdrukking en moord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 16:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben in elk geval blij met je conclusie dat het geen wijzen waren. De grondtekst spreekt van magiërs. In mijn ogen werden ze ook niet door God geleid. Hun komst gaf geen zegen, maar verdrukking en moord.


maar je weet niet wat ze hebben meegenomen naar hun thuisland?? een keer heb ik daar een mooi verhaal over gehoord....vlak Gods mogelijkheden niet uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 17:37
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben in elk geval blij met je conclusie dat het geen wijzen waren. De grondtekst spreekt van magiërs. In mijn ogen werden ze ook niet door God geleid. Hun komst gaf geen zegen, maar verdrukking en moord.

kun je zien wat een stukje intepretatie doet;
ik zou denken; de wijzen werden wél door Hem geleid, want
- zij zochten de Christus,
- het Licht van de ster wees hen de weg,
- het Woord in Jerusalem leerde hen meer over Hem,
- en de droom zorgde dat zij langs een andere weg weer terug naar huis gingen.

ik denk dat de verdrukking en moord juist een aanval van de duisternis is om de redding der wereld te voorkomen.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op donderdag 15 maart 2012, 17:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 18:40
 
Over ongeveer een uur is aan de westhemel de samenstand van Venus en Jupiter weer te zien. Je hoeft niet te zoeken want ze zijn veel helderder dan de andere 'sterren'. Je ziet het meteen.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 15 maart 2012, 18:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 18:45
 
HANNAH810 schreef:
kun je zien wat een stukje intepretatie doet;
ik zou denken; de wijzen werden wél door Hem geleid, want
- zij zochten de Christus,
- het Licht van de ster wees hen de weg,
- het Woord in Jerusalem leerde hen meer over Hem,
- en de droom zorgde dat zij langs een andere weg weer terug naar huis gingen.

ik denk dat de verdrukking en moord juist een aanval van de duisternis is om de redding der wereld te voorkomen.
Tja, geloof je dan dat God astrologie gebruikt? Begrijp me goed, er zijn heel veel mensen die dit verhaal gebruiken om te zeggen dat astrologie goed is. Ik ben niet de degene die dat verzint.
En zou het niet voor de hand liggend zijn dat de duivel niet stil zit als Jezus geboren is? Uiteindelijk leidde de komst van deze astrologen tot kindermoord in Bethlehem.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 15 maart 2012, 18:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 18:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Tja, geloof je dan dat God astrologie gebruikt? Begrijp me goed, er zijn heel veel mensen die dit verhaal gebruiken om te zeggen dat astrologie goed is. Ik ben niet de degene die dat verzint.
En zou het niet voor de hand liggend zijn dat de duivel niet stil zit als Jezus geboren is? Uiteindelijk leidde de komst van deze astrologen tot kindermoord in Bethlehem.

Astrologie?
Eerder astronomie en Joodse geschriften ter plekke.

En die kindermoord was geheel geïnitieerd door Herodes zoals je zelf heel goed weet.
De wijzen hadden daar part nog deel aan, want waar ga jij normaal heen als je een nieuw geboren koning eer wil bewijzen, naar de leiders in de hoofdstad, of naar een dorpje op het platteland???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 15 maart 2012, 19:15
 
HARALD940 schreef:

De wijzen hadden daar part nog deel aan, want waar ga jij normaal heen als je een nieuw geboren koning eer wil bewijzen, naar de leiders in de hoofdstad, of naar een dorpje op het platteland???



ik stuur een E-card als ik het niet vergeet Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 08:15
 
THOMAS968 schreef:
Aan de westhemel kort na zonsondergang zie je twee heldere sterren, de een heel helder en de andere wat minder. Het zijn eigenlijk planeten: Venus en Jupiter. Venus is de helderste. Het is nog een paar avonden en ze verwijderen zich weer van elkaar. Vanavond heel dichtbij elkaar en dit zie je niet vaak. Meer dan een bijzondere samenstand is het niet. In werkelijkheid zijn ze heel ver van elkaar verwijderd. Met een verrekijker zijn de maantjes van de zwakst lijkende 'ster' Jupiter ook te zien. Jupiter is de grootste planeet van ons zonnestelstel en heeft een groot aantal manen. De vier grootste zijn vaak te zien. Deze twee 'sterren' samen hebben de kracht die ongeveer vergelijkbaar zou zijn geweest met de ster bij Christus geboorte, al is dat redelijk speculatief.

Thomas

Gisteravond gezien,leuk om te weten welke sterren het waren!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 10:37
 
HARALD940 schreef:
Astrologie?
Eerder astronomie en Joodse geschriften ter plekke.

En die kindermoord was geheel geïnitieerd door Herodes zoals je zelf heel goed weet.
De wijzen hadden daar part nog deel aan, want waar ga jij normaal heen als je een nieuw geboren koning eer wil bewijzen, naar de leiders in de hoofdstad, of naar een dorpje op het platteland???
Astronomie beperkt zich tot het onderzoeken van de sterrenhemel. Zij echter interpreteerden vanuit de stand van de sterren dat er iets op deze wereld veranderd was.. dat is astrologie. Als ze door God geleid zouden worden zouden ze rechtstreeks naar Bethlehem gegaan zijn. Herodes werd echter door deze astrologen op de hoogte gebracht. Het gevolg van dit nieuws was kindermoord.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 16 maart 2012, 12:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 15:08
 
Dank je wel voor de uitleg. Ik had gisteren al vol verbazing naar boven gekeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 15:11
 
IESJE369 schreef:
Dank je wel voor de uitleg. Ik had gisteren al vol verbazing naar boven gekeken.



Ik ook Iesje maar waarheid gebiedt me te zeggen dat ik het niet zo zag.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 15:41
 
ik had de sterren al gezien door het keukenraam, maar las de uitleg later pas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 15:55
 
HANNAH810 schreef:
ik had de sterren al gezien door het keukenraam, maar las de uitleg later pas.

Maar wat heb ik dan niet gezien en jij wel???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 17:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar wat heb ik dan niet gezien en jij wel???

De watermeterstand van je buren...eigenlijk moeten wij ons afvragen wat jij wel ziet en wij niet.. Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 19:37
 
CHATULIEM619 schreef:
Astronomie beperkt zich tot het onderzoeken van de sterrenhemel. Zij echter interpreteerden vanuit de stand van de sterren dat er iets op deze wereld veranderd was.. dat is astrologie.

De stand van de sterren??? Er staat nergens dat ze de stand van de sterren gelezen hebben, ze zagen alleen de ster van de koning der Joden opgaan. Als ze echt astrologen waren, dan hadden ze nooit sterren gelezen over koningen van een ander land dat dat van hunzelf.

CHATULIEM619 schreef:
Als ze door God geleid zouden worden zouden ze rechtstreeks naar Bethlehem gegaan zijn. Herodes werd echter door deze astrologen op de hoogte gebracht. Het gevolg van dit nieuws was kindermoord.

Zij zijn niet verantwoordelijkheid van Herodes zonde in de kindermoord. Jij bent toch ook niet verantwoordelijk voor mijn zonden, simpelweg omdat wij in contact zijn met elkaar via het CM forum?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 maart 2012, 21:58
 
Ik reed over de A1 bij Muiden en dacht twee vliegtuigen te zien. Ze bleven op dezelfde afstand van elkaar. Maar een half uur lang bleef ik ze zien: de hele weg tot huis (Hoofddorp) aan toe. (en nog langer waarschijnlijk, maar toen was ik binnen) Het leek te dichtbij voor sterren of planeten. En een sateliet verplaatst zich. Deze voorwerpen leken op dezelfde plaats te blijven. En dat zo dicht bij Schiphol... dat kon toch niet. Ik snapte er niets van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1