ChristianMatch
 


Forum

Willem J. Ouweneel
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Agenda
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 14:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik bedoel het niet onaardig maar pin je je niet teveel vast aan Willem Ouweneel?
Alles wat ik lees van je wordt getoetst of gezegd door hem, het spreekt je aan dat is wel duidelijk en daar is ook niets mis mee maar om nu je hele geloofsleven ervan af te laten hangen? Dan maak je van hem een soort Godheid of heb ik dat nu mis?

Nee dat heb je niet mis. Mensen zo op een voetstuk plaatsten is niet goed.
Men doet maar, wel jammer.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 5 juni 2012, 14:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 22:52
 
SHANITA130 schreef:
Nee dat heb je niet mis. Mensen zo op een voetstuk plaatsten is niet goed.
Men doet maar, wel jammer.

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis”, zegt Hosea 4:6. Is ontzettend belangrijk want als je de schrift kent, besef je onmiddellijk de duivel de Bijbel uit zijn verband haalt. Hij laat dingen weg die hem niet van pas komen, en betrekt ze op je leven zoals het hem uitkomt. Mensen die bijvoorbeeld altijd komen aanzetten met dat “ik ellendig mens’ en zo weinig zeggen over de verlossing, die halen de Bijbel uit zijn verband, die laten de woorden Gods niet staan in de samenhang waarin de Here God ze heeft gegeven. Als mensen bepaalde facetten van de waarheid verdoezelen, dan is dat niet goed. Ik wil nu niet zeggen –aldus Willem J. Ouweneel in zijn boek- dat dat altijd een werk van de duivel is, maar dat kan het wel worden, zo’n eenzijdige prediking, die bepaalde facetten verwaarloost.
Als je denkt dat ik dat zelf doe, maak mij daar dan op attent, want het zou best kunnen zijn dat ik in bepaalde opzichten ook eenzijdig ben, ook al probeer ik dat niet te zijn. We moeten de hele waarheid van God in ogenschouw nemen en niet een deel van de waarheid onder de tafel werken, omdat die ons niet goed van pas komt. ... Je moet elke schriftverklaring toetsen....
Wat kan het schelen of het Ouweneel is die het zegt of een andere, een Jansen of een Pietersen? (blz 191) Dàt is toch niet belangrijk ? Wat je moet doen, is dat wat ik gezegd heb, toetsen aan het Woord van God. Ik daag je uit Romeinen 7 en 8, eens in één keer helemaal achter elkaar door te lezen, dus in de hele samenhang, en dan vraag ik je: Wat is de boodschap van Paulus voor het christenleven? Is dat ": Treur, want je bent een “ellendig mens”, of: Verblijd je in de Here? Lees die hoofdstukken nu eens in hun samenhang en niet alleen die paar woorden die zo met jouw ellendige gevoelens overeenkomen en waaraan je je vastklampt, terwijl je al die andere onder de tafel werkt alsof ze er niet voor jou zijn. Dat is een eenzijdige Schriftopvatting.


Wat een nederheid spreidt Ouweneel hier ten toon, krachtig toch ! YES Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 11:57
 
SHANITA130 schreef:
Nee dat heb je niet mis. Mensen zo op een voetstuk plaatsten is niet goed.
Men doet maar, wel jammer.

Goed (lees evenwichtig) onderwijs uit het boek dat ik "toevallig" in handen kreeg van een medecm-ster- kan zeker geen kwaad Shanita. Daarom het onderstaand stukje uit Bouwstenen voor geloof: geloof, zekerheid en groei, van Willem J. Ouweneel uitgegeven door Medema. En jawel hoor, ik moet toegeven het is een zeer insperend boek. Knipoog smiley

Als de mens inderdaad zo slecht is, hoe komt het dan dat er zoveel oprechte christenen zijn die vaal zulke ellendige dingen doen en dat er vaak zoveel ongelovige mensen zijn die zulke prachtige goede dingen doen ?

Er is een mooi voorbeeld in Markus 10; als de Heer Jezus spreekt me de rijke jongeling, zien we daar de oprechtheid en eerlijkheid waarmee die jongen antwoordt. Hij hunkert eigenlijk naar het heil, maar de barrriére is te groot, hij kan de navolging niet aan. Maar hij is wel oprecht en eerlijk, en er staat in ves 21: “Jezus nu keek hem aan en had hem lief.” Waarom hat Hij hem lief? Ik denk –zegt Ouweneel- omdat Hij waardering had voor datgene wat van die glans van dat prachtige schepsel dat God in het begin gemaakt had, nog in de eerlijkheid en de oprechtheid van deze jongeman te zien was. Als je bij je buurman ontdenkt dat hij aardiger en hulpvaardiger is dan jijzelf, dat hij beter voor zijn vrouw is dan jij voor jouw vrouw, enz.., dan moet je voor die buurman respect hebben. Maar –en nu komt het beslissende punt- al die goede daden van je ongelovige buurman brengen hem geen stap dichter bij de hemel. Zo was ook die rijke jongeling met al zijn eerlijkheid en oprechtheid heel dicht bij het koninkrijk van God (vgl Mark 12:34), maar hij was er nog niet in !

Dat moeten we goed onderscheiden. Daarom zegt Jesaja va Israëls goede daden dat “al onze gerechtigheden als een bezoedeld kleed” zijn (64;6). Hij zegt niet “ongerechtigheden” -nee, hij erkent dat er wel degelijk “"gerechtigheden” waren- maar al die gerechtigheden waren als een “wegwerpelijk kleed” (St.vert), dat geen waarde had voor God en dat het volk geen stap dichter bij het heil bracht.
...
Al hun goede daden brengen hen geen stap dichter bij God, zolang ze niet leren hun knieën te buigen voor de Heer Jezus. Immers, al hun goede daden zijn nog nooit voortgekomen uit het verlangen God te dienen, uit gehoorzaamheid jegens God en zijn geboden.En dan zijn ze een “bezoedeld kleed”. Je kunt het nu niet direct boze werken noemen, maar het zijn toch wel wat Hebreeën 6:1; 9:14 “dode werken” noemt. Werkelijk goede werken zijn niet alleen maar mooi en heilzaam op zichzelf, maar zijn gedaan uit liefde tot Jezus, uit toewijding jegens God, uit het verlangen Hem te dienen en te gehoorzamen. Als dat niet het geval is, zijn die mooie werken de mens alleen maar tot een aanfluiting, als je ze ziet in het perspectief van de eeuwigheid.


Laatst aangepast door
HERMAN968
op zaterdag 9 juni 2012, 11:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 12:20
 
HERMAN968 schreef:
Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis”, zegt Hosea 4:6. Is ontzettend belangrijk want als je de schrift kent, besef je onmiddellijk de duivel de Bijbel uit zijn verband haalt. Hij laat dingen weg die hem niet van pas komen, en betrekt ze op je leven zoals het hem uitkomt. Mensen die bijvoorbeeld altijd komen aanzetten met dat “ik ellendig mens’ en zo weinig zeggen over de verlossing, die halen de Bijbel uit zijn verband, die laten de woorden Gods niet staan in de samenhang waarin de Here God ze heeft gegeven. Als mensen bepaalde facetten van de waarheid verdoezelen, dan is dat niet goed. Ik wil nu niet zeggen –aldus Willem J. Ouweneel in zijn boek- dat dat altijd een werk van de duivel is, maar dat kan het wel worden, zo’n eenzijdige prediking, die bepaalde facetten verwaarloost.
Als je denkt dat ik dat zelf doe, maak mij daar dan op attent, want het zou best kunnen zijn dat ik in bepaalde opzichten ook eenzijdig ben, ook al probeer ik dat niet te zijn. We moeten de hele waarheid van God in ogenschouw nemen en niet een deel van de waarheid onder de tafel werken, omdat die ons niet goed van pas komt. ... Je moet elke schriftverklaring toetsen....
Wat kan het schelen of het Ouweneel is die het zegt of een andere, een Jansen of een Pietersen? (blz 191) Dàt is toch niet belangrijk ? Wat je moet doen, is dat wat ik gezegd heb, toetsen aan het Woord van God. Ik daag je uit Romeinen 7 en 8, eens in één keer helemaal achter elkaar door te lezen, dus in de hele samenhang, en dan vraag ik je: Wat is de boodschap van Paulus voor het christenleven? Is dat ": Treur, want je bent een “ellendig mens”, of: Verblijd je in de Here? Lees die hoofdstukken nu eens in hun samenhang en niet alleen die paar woorden die zo met jouw ellendige gevoelens overeenkomen en waaraan je je vastklampt, terwijl je al die andere onder de tafel werkt alsof ze er niet voor jou zijn. Dat is een eenzijdige Schriftopvatting.


Wat een nederheid spreidt Ouweneel hier ten toon, krachtig toch ! YES Knipoog smiley Lachende smiley




Maar hoe is nu je eigen blik van kijken hierover? Dat mis ik een beetje in dit verhaal...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 12:24
 
HERMAN968 schreef:
Goed (lees evenwichtig) onderwijs uit het boek dat ik "toevallig" in handen kreeg van een medecm-ster- kan zeker geen kwaad Shanita. Daarom het onderstaand stukje uit Bouwstenen voor geloof: geloof, zekerheid en groei, van Willem J. Ouweneel uitgegeven door Medema. En jawel hoor, ik moet toegeven het is een zeer inspirerend boek. Knipoog smiley

Als de mens inderdaad zo slecht is, hoe komt het dan dat er zoveel oprechte christenen zijn die vaal zulke ellendige dingen doen en dat er vaak zoveel ongelovige mensen zijn die zulke prachtige goede dingen doen ?

Er is een mooi voorbeeld in Markus 10; als de Heer Jezus spreekt me de rijke jongeling, zien we daar de oprechtheid en eerlijkheid waarmee die jongen antwoordt. Hij hunkert eigenlijk naar het heil, maar de barrriére is te groot, hij kan de navolging niet aan. Maar hij is wel oprecht en eerlijk, en er staat in ves 21: “Jezus nu keek hem aan en had hem lief.” Waarom hat Hij hem lief? Ik denk –zegt Ouweneel- omdat Hij waardering had voor datgene wat van die glans van dat prachtige schepsel dat God in het begin gemaakt had, nog in de eerlijkheid en de oprechtheid van deze jongeman te zien was. Als je bij je buurman ontdenkt dat hij aardiger en hulpvaardiger is dan jijzelf, dat hij beter voor zijn vrouw is dan jij voor jouw vrouw, enz.., dan moet je voor die buurman respect hebben. Maar –en nu komt het beslissende punt- al die goede daden van je ongelovige buurman brengen hem geen stap dichter bij de hemel. Zo was ook die rijke jongeling met al zijn eerlijkheid en oprechtheid heel dicht bij het koninkrijk van God (vgl Mark 12:34), maar hij was er nog niet in !

Dat moeten we goed onderscheiden. Daarom zegt Jesaja va Israëls goede daden dat “al onze gerechtigheden als een bezoedeld kleed” zijn (64;6). Hij zegt niet “ongerechtigheden” -nee, hij erkent dat er wel degelijk “"gerechtigheden” waren- maar al die gerechtigheden waren als een “wegwerpelijk kleed” (St.vert), dat geen waarde had voor God en dat het volk geen stap dichter bij het heil bracht.
...
Al hun goede daden brengen hen geen stap dichter bij God, zolang ze niet leren hun knieën te buigen voor de Heer Jezus. Immers, al hun goede daden zijn nog nooit voortgekomen uit het verlangen God te dienen, uit gehoorzaamheid jegens God en zijn geboden.En dan zijn ze een “bezoedeld kleed”. Je kunt het nu niet direct boze werken noemen, maar het zijn toch wel wat Hebreeën 6:1; 9:14 “dode werken” noemt. Werkelijk goede werken zijn niet alleen maar mooi en heilzaam op zichzelf, maar zijn gedaan uit liefde tot Jezus, uit toewijding jegens God, uit het verlangen Hem te dienen en te gehoorzamen. Als dat niet het geval is, zijn die mooie werken de mens alleen maar tot een aanfluiting, als je ze ziet in het perspectief van de eeuwigheid.

Goeie vraag Willemijn. Wat mij betreft vindt ik dat het een goede prediking is, en vindt ik evenwichtige getuigenis van hemzelf. Is interessant om te delen met degenen die dit willen lezen. Da's alles. Alleen dat dit ik dit item op het verkeerde forum heb gezet. Had beter gestaan bij "verkoop wat je hebt, en volg mij" Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op dinsdag 19 juni 2012, 16:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 13:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe is nu je eigen blik van kijken hierover? Dat mis ik een beetje in dit verhaal...

JA DAAR BEN IK NU OOK AL EEN TIJDJE BENIEUWD NAAR!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 13:37
 
DJES101 schreef:
JA DAAR BEN IK NU OOK AL EEN TIJDJE BENIEUWD NAAR!

Niet wat ik denk is van belang, Djes. Hetgeen God van mij wil. En van zulke 'slimme" bijbelkenners kan ik best wel wat meepikken om het nog beter te doen. Ikzelf heb zelf hierover écht niet veel te vertellen, hoor. Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op zaterdag 9 juni 2012, 13:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YES356





Berichten: 469

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 14:46
 
Psalm 139 : 14
Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER;
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie, of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

Vanuit dat goede denken,van uit God. mogen en moeten we dingen denken en vinden. En dat in de wereld laten horen en zien tot Zijn eer. Dat is naar mijn idee de persoonlijke opdracht die God ons gaf. Dus wat we zelf (uit en door Hem) denken en vinden is wel degelijk van belang. Vest op prinsen geen vertrouwen maar op God uw Heer


Laatst aangepast door
YES356
op zaterdag 9 juni 2012, 14:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 14:56
 
YES356 schreef:
Psalm 139 : 14
Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER;
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie, of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

Vanuit dat goede denken,van uit God. mogen en moeten we dingen denken en vinden. En dat in de wereld laten horen en zien tot Zijn eer. Dat is naar mijn idee de persoonlijke opdracht die God ons gaf. Dus wat we zelf (uit en door Hem) denken en vinden is wel degelijk van belang. Vest op prinsen geen vertrouwen maar op God uw Heer


Natuurlijk is onze persoonlijke opdracht te doen wat onze God in Zijn woord tot ons zegt. Ook is het onze opdracht om de juiste boodschap door te geven aan de wereld. U doorgrond en kent me Here, beter dan ik mezelf. Goed dus om je oren dubbel open te houden, je ogen te richten om Hem die Hemel en Aarde geschapen heeft. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op zaterdag 9 juni 2012, 14:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 15:09
 
YES356 schreef:
Psalm 139 : 14
Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER;
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie, of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

Vanuit dat goede denken,van uit God. mogen en moeten we dingen denken en vinden. En dat in de wereld laten horen en zien tot Zijn eer. Dat is naar mijn idee de persoonlijke opdracht die God ons gaf. Dus wat we zelf (uit en door Hem) denken en vinden is wel degelijk van belang. Vest op prinsen geen vertrouwen maar op God uw Heer

Idd, er is niets mis met zelf denken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 17:28
 
YES356 schreef:
Psalm 139 : 14
Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER;
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie, of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

Vanuit dat goede denken,van uit God. mogen en moeten we dingen denken en vinden. En dat in de wereld laten horen en zien tot Zijn eer. Dat is naar mijn idee de persoonlijke opdracht die God ons gaf. Dus wat we zelf (uit en door Hem) denken en vinden is wel degelijk van belang. Vest op prinsen geen vertrouwen maar op God uw Heer

AMEN!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: donderdag 14 juni 2012, 05:47
 
YES356 schreef:
Ooooooooooooowwwww!!!!!!!!!!! Verraste, verbaasde smiley
Haha hij heeft het boek nu bijna gedigitaliseerd dus blijf hopen!
Knipoog smiley

Vandaag willen we even laten zien hoe Ouweneel het spanningsveld ziet tussen de Geest en het lichaam, dus Geest versus lichaam.
Een interessante passage van Bijbelleraar Ouweneel is de strijd tussen het vlees en de Geest.
Hierbij verwijst hij naar Galaten 5 vs 16-26 :” Maar ik zeg: wandel door de Geest, en u zult de begeerte van het vlees geenszins volbrengen. Want het vlees begeert tegen de geest, en de Geest tegen het vlees; want deze staan tegenover elkaar, opdat u niet doet wat u wilt. Maar als u door de Geest geleid wordt, dan bent u niet onder de wet.” Nu moet je in de eerste plaats goed zien –aldus Ouweneel- dat hier niet eens gesproken wordt van een “strijd” tégen het vlees. Het gaat hier veeleer om de principiële vraag wie het in jou leven nu eigenlijk voor het zeggen heeft. Wat de oude, zondige natuur betreft, wordt er helemaal niet van een strijd tegen het vlees gesproken, maar van een kruisigen van het vlees. Het staat er zelf in de verleden tijd: “Maar zij die van Christus Jezus zijn, hebben het vlees met de hartstochten en de begeerten gekruisigd” (vs 24). Laat dat eens even tot je doordringen. Verleden tijd! Wat betekent dat? Een gelovige heeft, toen hij tot bekering kwam, principieel het oordeel van God onderschreven. God zegt dat er in ons vlees geen goeds woont, alleen maar verdorvenheid, en een gelovige mens is iemand die “Amen” heeft leren zegge op deze uitspraak van God.
God zegt als het ware: Dat vlees van jou is zo verdorve, daar heb Ik in Christus aan het kruis het vonnis over geveld, daar is de “oude mens” ten einde gekomen; Een gelovige aanvaardt en erkent dat vonnis van God over de “oude mens”. Vervolgens zegt hij als her ware met het oog op zijn nieuw begonnen geloofswandel: Dit is nu ook voor mij het beginsel van mijn leven, dat ik met het zondige vlees niets meer te maken wil hebben. En als het door mijn eigen schuld toch nog weer eens de kop opsteekt, dan doe ik dat wat in kolossenzen 3:5 staat: “Doodt dan uw leden die op de aarde zijn.” Elk uitspruitsel uit die zondige natuur snij ik laag bij de grond, dicht bij de stam, onmiddellijk af, zodat het niet de kans krijgt tot ontplooiing te komen, zodat de zonde bij de wortel wordt afgesneden en zij niet de levenssappen naar zich toe trekt.

Dat is wat we hier vinden: géén “strijd” met steeds weer wisselende krijgskansen, waarbij nu eens de Geest, dan weer het vlees de overhand heeft. Nee, de strijd is in de gelovige al vanaf het begin principieel gestrede. Vastbesloten verklaart de gelovige dat hij voortaan met de werkingen van het vlees gebroken heeft. Dit vinden we weer duidelijk terug in hfdst 8 van de Romeinenbrief: “Daarom dan, broeders, zijn wij schuldenaars, niet aan het vlees om naar het vlees te leven want als u naar het vlees leeft, zult u sterven; maar als u door de Geest de werkingen van het lichaam doodt, zult u leven. Want allen die door de Geest van God geleid worden, die zijn zonen van God” (vs 12-14). Dat eens en voor altijd met de zonde breken is een belangrijke gedachte bij Paulus.
...
Ik heb dus helemaal niets te vertellen, of ik nu gelovig of ongelovig ben! Als ik nog een “natuurlijk” mens ben, heb ik niets te vertellen, want ik ben in de macht van de zonde; ik kàn niet eens goed doen, want de zonde heerst over mij. En als ik een christen ben geworden, heb ik wéér niets te vertellen, want de Heilige Geest is in mijn leven gekomen en Hij leidt mij in mijn leven, Hij is de krachtbron in mij. Ik kom er, bij wijze van spreke, helemaal niet aan te pas.

In Galaten 5 zegt Paulus: Dit is het christenleven: jij kunt het niet, en het doet er zelfs niet toe wat jij wilt, maar het gaat erom dat de Heilige Geest het voor het zeggen krijgt in jouw leven. Dan is er eigenlijk van strijd niet eens sprake. “Wandelt door de Geest, en u zult de begeerte van het vlees geenszins volbrengen. Dat is weer die positieve levensinstelling: laat jouw leven daarop gericht zijn, dan zal vanzelf het gevolg zijn dat je de begeerte van het vlees niet zult volbrengen. In Romeinen moet “ik” het zonodig proberen en dat lukt niet; in Galaten 5 is het de Geest die het doet, ik kom er niet meer aan te pas, Hij doet het in en door mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 22:46
 
8 december 2012 te Ede heeft Willem Ouweneel een siminar over: sex voor het huwelijk.
Toegang €15 van 10:00 tot 17:00 uur.

zie:
http://www.ywam-ede.nl/index.php?sn=Seminars

De behandelende onderwerpen zullen zijn:

•Het huwelijk
•Seks voor het huwelijk
•Samenwonen
•Homoseksualiteit
•Echtscheiding en hertrouwen
•Hoe ga je om met seksualiteit indien niet getrouwd?

Inschrijving via: http://www.ywam-ede.nl/index.php?sn=Seminars


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op maandag 18 juni 2012, 22:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 22:58
 
FLOWERFUL304 schreef:
8 december 2012 te Ede heeft Willem Ouweneel een siminar over: sex voor het huwelijk.
Toegang €15 van 10:00 tot 17:00 uur.

zie:
http://www.ywam-ede.nl/index.php?sn=Seminars

De behandelende onderwerpen zullen zijn:

•Het huwelijk
•Seks voor het huwelijk
•Samenwonen
•Homoseksualiteit
•Echtscheiding en hertrouwen
•Hoe ga je om met seksualiteit indien niet getrouwd?

Inschrijving via: http://www.ywam-ede.nl/index.php?sn=Seminars

Zijn boek al gelezen ... seks in de kerk
zijn lezingen zijn ook vaak in boek te verkrijgen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 22:59
 
XABIA794 schreef:
Zijn boek al gelezen ... seks in de kerk
zijn lezingen zijn ook vaak in boek te verkrijgen

Sex in de kerk?!?

t Moet niet gekker worden!! Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 23:02
 
CARMEN073 schreef:
Sex in de kerk?!?

t Moet niet gekker worden!! Verraste, verbaasde smiley

Het is hoe de "kerk" ermee omgaat Knipoog smiley
Maar het is wel een goed boek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 05:42
 
JOSINA022 schreef:
Idd, er is niets mis met zelf denken!

Kan een zondaar zijn hart openstellen voor de Heer ?

Deze vraag lezen we op blz 200 in het boek van Ouweneel :"Bouwstenen voor geloof: geloof, zekerheid, groei", uitgegeven door Medema.

... Hetzelfde Woord dat zegt dat het God is die de harten van zondaren openbreekt en dat de Heilige Geest is die moet overtuigen van zonden, zegt ook tegen jou dat je je moet overgeven aan de Here God en dat je je hart moet openstellen voor Hem. En dat is niet iets dat voor jou gedaan wordt; de prediking doet een appèl op jouw verantwoordelijkheid. En dat appèl is net zo bijbels als de wetenschap dat het de Heilige Geest is die het moet doen. Je mag je dus nooit achter dit laatste verstoppen om je verantwoordelijkheid te ontduiken. Andes ben je bezig de helft van de waarheid onder de tafel te moffelen, zoals ik als eerder zei (vs Ouweneel), namelijk die kant van de Schrift die zo’n grote nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens.
Wat dat betreft, zou ik je vraag dus evengoed met een hartsgrondig “Ja!” kunnen beantwoorden. De Here God roept je op je hart voor Hem open te stellen, en dus kun je het ook, want op hetzelfde moment dat Gods bevel tot jou komt, wil Hij je de kracht geven je voor Hem open te stellen. God geeft in zijn Woord een bevel tot bekering (Hand 17:30), daarom praat Romeinen 1:5 over “geloofsgehoorzaamheid”. Het is geen vrijblijvende zaak. Je hebt niet het recht je te verstoppen achter de gedachte: “O zie je wel, de Heilige Geest moet het doen, dus ik hoef niets te doen, ik ga maar met mijn armen over elkaar zitten. Als je zo denkt, ben je ongehoorzaam aan het Woord, en van zo iemand zegt Johannes 3:36: “wie de Zoon ongehoorzaam is, de toorn van God blijft op hem”. Dat is dan niet omdat volgens jou de Heilige Geest niet aan jouw hart gewerkt zou hebben, maar omdat jij ongehoorzaam bent aan het Woord van de prediking. Dit zeggen Paulus en Petrus. Men wil zo graag –en terecht- beklemtonen dat het de Heilige Geest is die aan harten van mensen werkt tot bekering. Maar deze waarheid mag nooit ten koste gaan van die andere waarheid: de verantwoordelijkheid van de mens om zich op Gods bevel te bekeren.
En denk erom, als het evangelie tot een mens komt, staat de kant van de verantwoordelijkheid zelfs voorop. Dat is immers de uitdaging van de prediking: Geef je over, vertrouw je toe aan de Here God en aan Zijn Woord. Lijdt de nederlaag, onderschrijf het fiasco van je leven. Dat is wat de Bijbel bekering noemt, dat je moet zeggen: Tot dusver waren zelfs mijn beste daden niets anders dan een wegwerpelijk kleed. Kom dat kleed dan maar bij de Here deponeren! Dan gaan wij er achteraf wel eens over praten hoe dat allemaal gegaan is in je leven. Heb je dat nu allemaal zelf gedaan, was dat jouw prestatie, jouw verdienste, dat je je bekeerd hebt? Welnee, zeg je dan, achteraf zie ik dat het allemaal het werk van Gods genade was. Maar het is een list van de duivel om de zaal op de kop te zetten. Als je mensen in een té vroeg stadium confronteert met het feit dat “het allemaal Gods genade en Gods werk is”, gebruiken ze dat als een verontschuldiging om zich niet over te geven aan de Here God. En anderen, wier geweten werkelijk geoefend is, zoudenzich wel willen overgeven, maar durven niet, omdat ze er niet zeker van zijn dat het de Heilige Geest is die in hen werkt. Zo zien we hoe een eenzijdige prediking mensen in grote nood kan brengen. De nood over hun zonden is al zwaar genoeg, maar diè nood is tenminste heilzaam. De nood van een eenzijdige prediking echter komt daar nog eens bovenop, en dat had niet gehoeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 08:39
 
HERMAN968 schreef:
Kan een zondaar zijn hart openstellen voor de Heer ?

Deze vraag lezen we op blz 200 in het boek van Ouweneel :"Bouwstenen voor geloof: geloof, zekerheid, groei", uitgegeven door Medema.

... Hetzelfde Woord dat zegt dat het God is die de harten van zondaren openbreekt en dat de Heilige Geest is die moet overtuigen van zonden, zegt ook tegen jou dat je je moet overgeven aan de Here God en dat je je hart moet openstellen voor Hem. En dat is niet iets dat voor jou gedaan wordt; de prediking doet een appèl op jouw verantwoordelijkheid. En dat appèl is net zo bijbels als de wetenschap dat het de Heilige Geest is die het moet doen. Je mag je dus nooit achter dit laatste verstoppen om je verantwoordelijkheid te ontduiken. Andes ben je bezig de helft van de waarheid onder de tafel te moffelen, zoals ik als eerder zei (vs Ouweneel), namelijk die kant van de Schrift die zo’n grote nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens.
Wat dat betreft, zou ik je vraag dus evengoed met een hartsgrondig “Ja!” kunnen beantwoorden. De Here God roept je op je hart voor Hem open te stellen, en dus kun je het ook, want op hetzelfde moment dat Gods bevel tot jou komt, wil Hij je de kracht geven je voor Hem open te stellen. God geeft in zijn Woord een bevel tot bekering (Hand 17:30), daarom praat Romeinen 1:5 over “geloofsgehoorzaamheid”. Het is geen vrijblijvende zaak. Je hebt niet het recht je te verstoppen achter de gedachte: “O zie je wel, de Heilige Geest moet het doen, dus ik hoef niets te doen, ik ga maar met mijn armen over elkaar zitten. Als je zo denkt, ben je ongehoorzaam aan het Woord, en van zo iemand zegt Johannes 3:36: “wie de Zoon ongehoorzaam is, de toorn van God blijft op hem”. Dat is dan niet omdat volgens jou de Heilige Geest niet aan jouw hart gewerkt zou hebben, maar omdat jij ongehoorzaam bent aan het Woord van de prediking. Dit zeggen Paulus en Petrus. Men wil zo graag –en terecht- beklemtonen dat het de Heilige Geest is die aan harten van mensen werkt tot bekering. Maar deze waarheid mag nooit ten koste gaan van die andere waarheid: de verantwoordelijkheid van de mens om zich op Gods bevel te bekeren.
En denk erom, als het evangelie tot een mens komt, staat de kant van de verantwoordelijkheid zelfs voorop. Dat is immers de uitdaging van de prediking: Geef je over, vertrouw je toe aan de Here God en aan Zijn Woord. Lijdt de nederlaag, onderschrijf het fiasco van je leven. Dat is wat de Bijbel bekering noemt, dat je moet zeggen: Tot dusver waren zelfs mijn beste daden niets anders dan een wegwerpelijk kleed. Kom dat kleed dan maar bij de Here deponeren! Dan gaan wij er achteraf wel eens over praten hoe dat allemaal gegaan is in je leven. Heb je dat nu allemaal zelf gedaan, was dat jouw prestatie, jouw verdienste, dat je je bekeerd hebt? Welnee, zeg je dan, achteraf zie ik dat het allemaal het werk van Gods genade was. Maar het is een list van de duivel om de zaal op de kop te zetten. Als je mensen in een té vroeg stadium confronteert met het feit dat “het allemaal Gods genade en Gods werk is”, gebruiken ze dat als een verontschuldiging om zich niet over te geven aan de Here God. En anderen, wier geweten werkelijk geoefend is, zoudenzich wel willen overgeven, maar durven niet, omdat ze er niet zeker van zijn dat het de Heilige Geest is die in hen werkt. Zo zien we hoe een eenzijdige prediking mensen in grote nood kan brengen. De nood over hun zonden is al zwaar genoeg, maar diè nood is tenminste heilzaam. De nood van een eenzijdige prediking echter komt daar nog eens bovenop, en dat had niet gehoeven.

Wat wil je mij hier nu mee zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 19:03
 
JOSINA022 schreef:
Wat wil je mij hier nu mee zeggen?
Josine, ik heb het belangrijkste in 't vet gezet. Hier komen de verschillende extreme naar voor mbt geloofsbeleving. Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
HERMAN968
op donderdag 21 juni 2012, 19:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 19:09
 
HERMAN968 schreef:
Josine, ik heb het belangrijkste in 't vet gezet. Hier komen de verschillende extreme naar voor mbt geloofsbeleving. Lachende smiley met blinkend witte tanden

Heb het gelezen, maar wat dat te maken heeft met het feit dat ik zeg dat er niets mis is met zelf nadenken blijft voor mij een raadsel.

En de bijdrage waarin ik dat opgeschreven heb was een reactie op de bijdrage van iemand anders en door mijn reactie zo er tussenuit te halen, trek je het forum wel een beetje uit z'n verband.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 21:12
 
In februari 2010 heb ik die Ouweneel eens serieus uit de bocht zien gaan tijdens een conferentie in de Jozua kerk in Dordrecht...Hij mag dan veel gestudeert hebben maar toch ontdekte ik een ongenuanceerd vooroordeel van hem tov de katholieke kerk. Ja, laat ik nu net in die richting 6 jaar gestudeerd hebben. Ach we zijn maar gewoon mensen. Of we nu enkele HBO's hebben of een diploma van lege zakjes recht zetten. Ik bedoel maar dat een 'naam' ook niet veel betekent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: donderdag 21 juni 2012, 21:37
 
FRANKT627 schreef:
In februari 2010 heb ik die Ouweneel eens serieus uit de bocht zien gaan tijdens een conferentie in de Jozua kerk in Dordrecht...Hij mag dan veel gestudeert hebben maar toch ontdekte ik een ongenuanceerd vooroordeel van hem tov de katholieke kerk. Ja, laat ik nu net in die richting 6 jaar gestudeerd hebben. Ach we zijn maar gewoon mensen. Of we nu enkele HBO's hebben of een diploma van lege zakjes recht zetten. Ik bedoel maar dat een 'naam' ook niet veel betekent.
[color=#0000FF][i]
Zoals je zegt Frank, we zijn mensen, gebroken in de zonde en blijven dit. Jij, ik en Ouweneel. Vandaar dat het oke is om elkaar op te bouwen. Het boek zelf dat hier boven is geschreven, een aanrader Knipoog smiley
[/i][/color]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FILIA110





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 14:52
 
Willem Ouweneel en Dato Steenhuis hebben samen een website: www.groeieningeloof.nl waar er enorm veel en geweldige bijbellezingen gratis te beluisteren en soms ook te lezen zijn.

Ik geniet er in ieder geval erg van. Zeer aanbevelenswaardig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 22:28
 
Hai!

Ja, ik keek op You Tube, om een fim verder te kijken en ineens staat er een Ouweneel film op mijn scherm....Ik denk, ja, dat kan geen toeval zijn...

Dus om vervuld te geraken met de heilige Geest: Klik hier!

Groetjes en Zegens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 01:20
 
In sommigen gemeentes is het verplicht papier en pen mee te nemen en aantekeningen te maken.

Ja, staat ook wel indrukwekkend.... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 08:43
 
SHANITA130 schreef:
Hai!

Ja, ik keek op You Tube, om een fim verder te kijken en ineens staat er een Ouweneel film op mijn scherm....Ik denk, ja, dat kan geen toeval zijn...

Dus om vervuld te geraken met de heilige Geest: Klik hier!

Groetjes en Zegens!

om vervuld te raken met de Heilige Geest helpt het misschien beter je handen te vouwen, in plaats van een youtube-filmpje te kijken. Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 10:40
 
HANNAH810 schreef:
om vervuld te raken met de Heilige Geest helpt het misschien beter je handen te vouwen, in plaats van een youtube-filmpje te kijken. Geschokte, onthutste smiley

Lijkt me een strak plan....ik vouw ook liever handen!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 10:52
 
SHANITA130 schreef:
In sommigen gemeentes is het verplicht papier en pen mee te nemen en aantekeningen te maken.

Ja, staat ook wel indrukwekkend.... Twijfelende smiley

Oh ja en controleren ze dat dan bij de deur en als je het niet hebt komen ze er dan niet in?

Roelande die graag aantekeningen maakt bij een goeie preek


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op vrijdag 17 augustus 2012, 10:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 14:37
 
Dat wordt je vriendelijk doch dringend gezegd dat dat wel de bedoeling is, dat je pen en papier meeneemt, tegen mij en iemand anders...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 14:41
 
HANNAH810 schreef:
om vervuld te raken met de Heilige Geest helpt het misschien beter je handen te vouwen, in plaats van een youtube-filmpje te kijken. Geschokte, onthutste smiley

Tuurlijk, maar die film, Professor Drs. Ouweneel begon daar meteen over als eerst in die film, over kracht, dat associeerde ik met heilige Geest vandaar was satirisch(ja, ik weet even het andere woord er niet voor) bedoeld... Knipoog smiley

Fijne Dag!



NB:
filmpje gaat na enkele minuten verder over dat Jezus niet veilig is, ben benieuwd ga verder kijken, of zou ik de contekst niet begrijpen....Oke, Jezus is niet veilig omdat er 600 soldaten omvielen toen hij ze: 'Ik ben'.

We trekken vandaag de dag allemaal harnassen van Saul aan, allemaal menselijke kunstgrepen en hulpmiddelen: Welsprekendheidscursussen en verder wist hij geen andere cursussen uit zijn hoofd.
We moeten alleen ruimte scheppen dat God met de kracht, de Heilige Geest bij ons binnen kan komen dat is alles.

Dan ineens begint Wilkin over de doop in de Heilge Geest. Openbaart zich in tongentaal, profetie, genezing, bevrijding (rond 13de-14de minuut).
En dit alles hebben we nodig om mensen over God te vertellen Smiley die vol vragen zit

Nou, bij ongeveer 14 minuten gaat Professor Drs. Ouweneel weer verder, en ik stop ff. Slapende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 17 augustus 2012, 15:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Agenda
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3