ChristianMatch
 


Forum

De rijke en de arme man
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 22:04
 
JILL658 schreef:
O jaloers Henk Clown smiley

Heb mijn eigen dates al Jill! En die excursie heb ik al meermalen gedaan als gids Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:00
 
PIETER649 schreef:
ow dat lijkt me best geinig om met jou n dagje op pad te gaan als stagiare Lachende smiley

Ja leuk hé Lachende smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:24
 
INEZ910 schreef:
Ja leuk hé Lachende smiley Coole smiley met zonnebril


mail me maar dan Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:17
 
PIETER649 schreef:
en hoe vaak ben jij al bijbels wezen smokkelen naar noord-korea?
een boom herkent men aan zn vrucht nietwaar... Knipoog smiley

Ja...jij bent zooo actief op dat gebied.....daar kan niemand natuurlijk tegenop. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:37
 
SOLAFIDE630 schreef:
Ja...jij bent zooo actief op dat gebied.....daar kan niemand natuurlijk tegenop. Clown smiley


beetje flauw sola.... ik ben niet zo geweldig, heb ik ook nooit beweerd.
daarom zet ik dus niet dat soort stukjes op t forum
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Laten we eens de context van dt verhaal erbij pakken:

Lucas 16:10




Als Jezus dit verhaal vertelt, doet Hij dat naar aanleiding van datgene wat Hij voor die tijd gezegd heeft. Hij is in gesprek met de Farizeeën en wat wil Hij ze duidelijk maken? Het allereerste wat Hij stelt, is dat het belangrijk is betrouwbaar te zijn, zorgvuldig om te gaan met datgene wat je toevertrouwd is. Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander. Want besef goed, het is genade, dat je meer kunt en het is genade dat je meer hebt.
Het derde wat Hij de Farizeeërs duidelijk maakt in dit gedeelte, is als mensen je toevertrouwd zijn, ga dan goed met deze mensen om. Vervang niet Gods wetten door je eigen wetten. Maak het juk niet groter dan de bedoeling is.
En dan komt de tegenstelling waar het feitelijk om draait in dit verhaal.

Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God(vers 14).

Jezus beschrijft de rijke man als iemand die zich in purper en fijn linnen kleedt. Dat zijn kleren die gezag en aanzien oproepen bij mensen. De moderne vergelijking zou kunnen zijn mensen die in de PC Hoofdstraat hun boodschappen doen. Deze rijke man laat veel mensen bij zich komen om vooral te laten zien hoe voornaam hij is en hoe populair hij is. Hij verstevigt daarmee zijn indruk van aanzien van mensen. Die man is rijk, die man is dus belangrijk. Want hij wilde eer ontvangen van mensen, niet van God. Opvallend daarbij is dat Jezus hem niet eens bij zijn naam noemt. De rijke man, verder staat er niet. Terwijl naam en identiteit zo belangrijk zijn voor mensen.
Lazarus was echter iemand, die er niet uitzag. Hij had zweren over zijn hele lichaam, kon niet voldoende eten. Hij was iemand door de mensen veracht, verwaarloosd en vergeten. Hoe keek God echter naar Lazarus? Toen hij in de hemel kwam kreeg hij een ereplaats, nl. op de schoot van Abraham. Alle vernedering en minachting was vergeten, hij werd daar dicht bij God de Vader neergezet.
Ik denk dat we wel kunnen aannemen, dat Lazarus gewend was om te bidden. Dat hij in zijn strijd het naar God uitgeroepen had, dat God hem zou verlossen. En God verhoorde dat gebed, door hem een belangrijke plaats in de hemel te geven.
De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat?
Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende?
Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten??
Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.


CHATULIEM619 schreef:
Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander..

Ik persoonlijk vind, dat je hier een interpretatiefout maakt Chat.
De link die jij hier maakt, met wat Jezus zegt over de talenten, die mensen in het Koninkrijk van God mogen ontwikkelen, kun je niet toepassen op het hebben van heel veel geld en goederen.

Jezus zei anders tegen die rijke jongeling: als gij volmaakt wilt zijn, verkoop dan al je bezittingen en geeft het geld aan de armen en kom hier en volg mij..........nergens zei hij.....ga heen en ga goed met je vele goederen om.

Ook roept Jezus op om vooral geen bezittingen te vergaren in deze wereld, want de roest en de dieven tasten dit bezit immers aan, waardoor je weer extra zorgen hebt, om je bezit bijeen te houden.

Jezus houdt nu eenmaal niet van ZORGEN. Hij roept in tegendeel steeds op om juist geen zorgen te hebben....., want een mens verstikt door al zijn of haar zorgen het leven. Hoeveel mensen worden er wel niet ziek van de zorgen, die ze met zich meedragen en dat over zaken, die voor God van generlei waarde zijn, zaken die God als ballast ziet m.i. en eerder redenen zijn, dat de mens van God afdwaalt dan dichter bij God komt.
Jezus roept op om juist je rijkdom aan de armen te geven en zo zul je schatten in de hemel vergaren, want daar zal immers ook je hart zijn dan.

Jezus zegt, dat we ook ons geen zorgen moeten maken over wat wij eten en drinken zullen en hoe wij ons zullen kleden, want daar zorgt immers de Vader voor....de Vader weet immers, dat wij die dingen nodig hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:53
 
PIETER649 schreef:
beetje flauw sola.... ik ben niet zo geweldig, heb ik ook nooit beweerd.
daarom zet ik dus niet dat soort stukjes op t forum


Arme Pieter.........dit soort humor lees ik constant van jouw hand hier op het forum. Jij reageert toch ook meestal op dit soort inkoppertjes.... Ik dacht, dat je het wel leuk zou vinden.........

De pot verwijt.... etc..... Maar daarom vind ik je wel lief hoor...... Verliefde smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zondag 31 januari 2010, 17:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 18:43
 
SOLAFIDE630 schreef:
Ik persoonlijk vind, dat je hier een interpretatiefout maakt Chat.
De link die jij hier maakt, met wat Jezus zegt over de talenten, die mensen in het Koninkrijk van God mogen ontwikkelen, kun je niet toepassen op het hebben van heel veel geld en goederen.

Jezus zei anders tegen die rijke jongeling: als gij volmaakt wilt zijn, verkoop dan al je bezittingen en geeft het geld aan de armen en kom hier en volg mij..........nergens zei hij.....ga heen en ga goed met je vele goederen om.

Ook roept Jezus op om vooral geen bezittingen te vergaren in deze wereld, want de roest en de dieven tasten dit bezit immers aan, waardoor je weer extra zorgen hebt, om je bezit bijeen te houden.

Jezus houdt nu eenmaal niet van ZORGEN. Hij roept in tegendeel steeds op om juist geen zorgen te hebben....., want een mens verstikt door al zijn of haar zorgen het leven. Hoeveel mensen worden er wel niet ziek van de zorgen, die ze met zich meedragen en dat over zaken, die voor God van generlei waarde zijn, zaken die God als ballast ziet m.i. en eerder redenen zijn, dat de mens van God afdwaalt dan dichter bij God komt.
Jezus roept op om juist je rijkdom aan de armen te geven en zo zul je schatten in de hemel vergaren, want daar zal immers ook je hart zijn dan.

Jezus zegt, dat we ook ons geen zorgen moeten maken over wat wij eten en drinken zullen en hoe wij ons zullen kleden, want daar zorgt immers de Vader voor....de Vader weet immers, dat wij die dingen nodig hebben.
De Bijbel lees ik als een geheel. Daar hebben we het wel eens vajer over gehad. Teksten staan niet op zichzelf, maar staan in verband met elkaar. Ook dit verhaal is niet afzonderlijk neergezet, de aanleiding ligt in het voorgaande. Het is een aanklacht tegen de Farizeers die aanzien onder de mensen enorm belangrijk vonden. Jezus gaat hier juist op in. Allereerst stelt Hij dat het niet uitmaakt hoeveel geld je hebt, maar hoe je ermee omgaat. Het gaat niet om wat mensen van je denken, maar het gaat veel meer om wat God van je denkt. Dat je dit htema ook in andere verhalen terugvindt, is op zichzelf heel gewoon.
De Bijbel is niet tegen rijkdom, rijkdom wordt gezien als zegen van God. De Bijbel waarschuwt wel voor de gevaren van rijkdom. Ten eerste kan het je leven gaan overheersen. Ten tweede kan je trots worden, zoals in dit geval de rijke man. Ten derde kun je hebzuchtig worden, gierig. Tegen die gevaren wijst de Bijbel, maar als je je hart bij de Heer hebt, mag je best wel een goede bankrekening hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 18:55
 
euhm denk arm of rijk of er tussen in maakt voor God niet uit. Hij gebruikt iedereen, de rijke bv om geld te geven de iets minder om dingen te doen met dat geld en de arme om hun te helpen zeg maar,maar zonder arme geen rijke en andersom..... zelf denk ik waarom geef je.das belangrijker, en of het nu Geld of tijd is maakt denk ik niets uit. Als het maar uit het hart komt en niet van sja ik moet.... kee de arme hebben het financieel moeilijk, maar een rijke kan in verleiding komen he....
bedoel wat doe je je met je geld dus een goede rent meester zijn, Je kan nutteloze dingen er mee doen of de vereleiding om nog meer te willen hebben.... daar heeft iemand met minder tot geen geld geen moeite mee aangezien ze het niet breed hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 19:14
 
Een uitstapje maar niet off topic denk ik Lachende smiley
Vanochtend heb ik de uitzending gezien in de zendtijd voor de kerken,(www.zvk.nl) het ging over kerk zijn in Amsterdam met Hulp in Praktijk én stichting Present.. én het ging over wat Zacheüs deed met het geld wat hij had verdiend en veel te belangrijk was in zijn leven.. aanrader!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 20:47
 
INEZ910 schreef:
Een uitstapje maar niet off topic denk ik Lachende smiley
Vanochtend heb ik de uitzending gezien in de zendtijd voor de kerken,(www.zvk.nl) het ging over kerk zijn in Amsterdam met Hulp in Praktijk én stichting Present.. én het ging over wat Zacheüs deed met het geld wat hij had verdiend en veel te belangrijk was in zijn leven.. aanrader!!

Een goeie Inez....... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 20:55
 
CHATULIEM619 schreef:
De Bijbel lees ik als een geheel. Daar hebben we het wel eens vajer over gehad. Teksten staan niet op zichzelf, maar staan in verband met elkaar. Ook dit verhaal is niet afzonderlijk neergezet, de aanleiding ligt in het voorgaande. Het is een aanklacht tegen de Farizeers die aanzien onder de mensen enorm belangrijk vonden. Jezus gaat hier juist op in. Allereerst stelt Hij dat het niet uitmaakt hoeveel geld je hebt, maar hoe je ermee omgaat. Het gaat niet om wat mensen van je denken, maar het gaat veel meer om wat God van je denkt. Dat je dit htema ook in andere verhalen terugvindt, is op zichzelf heel gewoon.
De Bijbel is niet tegen rijkdom, rijkdom wordt gezien als zegen van God. De Bijbel waarschuwt wel voor de gevaren van rijkdom. Ten eerste kan het je leven gaan overheersen. Ten tweede kan je trots worden, zoals in dit geval de rijke man. Ten derde kun je hebzuchtig worden, gierig. Tegen die gevaren wijst de Bijbel, maar als je je hart bij de Heer hebt, mag je best wel een goede bankrekening hebben.


Toch heeft Jezus dit gezegd Chat EN DAT ZAL BLIJVEN STAAN M.I.:

Lucas 6 :
Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig, gij, die nu hongert, want gij zult verzadigd worden.


24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw VERTROOSTING REEDS. 25 Wee u, die nu overvloed hebt, want gij zult hongeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 20:59
 
@Sola

Die armen staat volgens mij nog wat bij als je kijkt in andere evangeliën, namelijk "armen van geest". En de rijken geeft hij in de door jou aangehaalde tekst enkel een waarschuwing. Hij laat aan hen in dit vers zelfs beide kanten van de mogelijke medaille zien. Zo wil hij de mensen erop wijzen dat het er vooral om gaat hoe je met je rijkdom, je bezittingen omgaat. Dat is de levensles die God ons de hele Bijbel door leert. Dat betekent dus niet de automatische conclusie (rijk=verdoemd)+(arm=gered), zoals jij deze wil doen voorkomen.


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 31 januari 2010, 21:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:15
 
HENK710 schreef:
@Sola

Die armen staat volgens mij nog wat bij als je kijkt in andere evangeliën, namelijk "armen van geest". En de rijken geeft hij in de door jou aangehaalde tekst enkel een waarschuwing. Hij laat aan hen in dit vers zelfs beide kanten van de mogelijke medaille zien. Zo wil hij de mensen erop wijzen dat het er vooral om gaat hoe je met je rijkdom, je bezittingen omgaat. Dat is de levensles die God ons de hele Bijbel door leert. Dat betekent dus niet de automatische conclusie (rijk=verdoemd)+(arm=gered), zoals jij deze wil doen voorkomen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, net als bij de woorden van Chatuliem. Ik krijg ook het gevoel dat Sola aanstuurt op een conclusie, die ik nergens in de Bijbel kan vinden.

En Sola, reken jij jezelf tot de armen dan? Ik denk dat het grootste deel van de Nederlanders zich tot de rijken zou moeten rekenen. Makkelijk gezegd dat je alles aan de armen moet geven, maar je moet toch ook je rekeningen betalen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:30
 
HENK710 schreef:
@Sola

Die armen staat volgens mij nog wat bij als je kijkt in andere evangeliën, namelijk "armen van geest". En de rijken geeft hij in de door jou aangehaalde tekst enkel een waarschuwing. Hij laat aan hen in dit vers zelfs beide kanten van de mogelijke medaille zien. Zo wil hij de mensen erop wijzen dat het er vooral om gaat hoe je met je rijkdom, je bezittingen omgaat. Dat is de levensles die God ons de hele Bijbel door leert. Dat betekent dus niet de automatische conclusie (rijk=verdoemd)+(arm=gered), zoals jij deze wil doen voorkomen.

Ik wil niets doen voorkomen. Jij interpreteert de bijbel op jouw manier....ik heb hier uitspraken van Jeus' zelf geciteerd en laat die voor zich spreken.....dat is het grote verschil.

Wat mensen er allemaal van bakken, dat is niet het belangrijkste...wat belanmgrijk is, wat Jezus Zelf zegt en dan gaat het erom...heb je oren om te horen en ogen om te zien.

De discipelen vatten het wel degelijk op, dat het om redding of geen redding ging en Jezus heeft dat niet gecorrigeerd. Lees nog maar eens goed dat stukje Henk.....en voor de rest moet je zelf weten hoe je de biijbel interpreteert, maar ik lees gewoon andere dingen...ik doe mijn best om te lezen wat er STAAT...niet meer en niet minder.

Hier het citaat:
Lucas 18 :

18 Een hooggeplaatst persoon vroeg hem: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 19 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God. 20 U kent de geboden: pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, leg geen vals getuigenis af, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 21 De man zei: ‘Aan dat alles heb ik me sinds mijn jeugd gehouden.’ 22 Toen Jezus dat hoorde, zei hij: ‘Nog één ding ontbreekt u. Verkoop alles wat u hebt en verdeel de opbrengst onder de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij!’ 23 Toen de man dat hoorde, werd hij diepbedroefd. Hij was namelijk zeer rijk.
24 Toen Jezus zag dat de man zo bedroefd werd, zei hij: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan. 25 Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 26 Daarop zeiden zijn toehoorders: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 27 Jezus zei: ‘Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.’ 28 Toen zei Petrus: ‘Maar wij hebben alles wat we bezaten achtergelaten om u te volgen.’ 29 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die huis of vrouw, broers of zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het koninkrijk van God, 30 zal reeds in deze tijd het veelvoudige ontvangen en in de tijd die komt het eeuwige leven.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:32
 
SOLAFIDE630 schreef:
Toch heeft Jezus dit gezegd Chat EN DAT ZAL BLIJVEN STAAN M.I.:

Lucas 6 :
Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig, gij, die nu hongert, want gij zult verzadigd worden.


24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw VERTROOSTING REEDS. 25 Wee u, die nu overvloed hebt, want gij zult hongeren.

Laten we de twee topics dan uit elkaar halen. Wat is de bedoeling van deze gelijkenis en daarvan los staande: hoe moeten wij omgaan met rijkdom. Want die teksten is wat anders dan de bijbelstekst die we hier behandelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:40
 
De meeste mensen kennen hier het verhaal van de boer tijdens de watersnoodramp wel... het staat ook op forum, ergens anders.

In hoofdlijnen komt het neer op een boer die op het dak van zn boerderij zit terwijl het water blijft stijgen. Tot 3x toe komt er een bootje voorbij maar de boer stapt niet in omdat hij verwacht dat God uitkomst zal geven.
Uiteindelijk verdrinkt de boer en komt in de hemel.
Daar klaagt hij dat God uitkomst zou geven, maar dat dit niet gebeurd is.
God zegt dan dat Hij tot 3x toe een boot heeft gestuurd.....

Er is een zakenman die ook geloofd dat God uitkomst zal geven.
In overleg met zn vrouw geeft hij op zn 35e alles weg wat hij verdiend heeft. Want God zal uitkomst geven. Engeltje smiley
Hij gaat verder met zaken doen en verdiend weer een vermogen.
In overleg met zn vrouw geeft hij op zn 50e alles weg wat hij verdiend heeft. Want God zal uitkomst geven. Engeltje smiley
Uiteraard gaat hij verder met zaken doen, verdiend weer veul geld en dat geeft hij op zn 65e weer allemaal weg. Want God zal uitkomst geven...Engeltje smiley


Helaas breekt er een kredietcrisis uit en de zakenman geraakt geheel aan de bedelstaf Geschokte, onthutste smiley
Uiteindelijk belanden ze op straat en in een koude nacht vriezen ze beide dood.
In de hemel aangekomen, beklaagd de zakenman zich: hij heeft immers gewoekerd met zn talenten en vertrouwd op de uitkomst die God zou geven!!
Ach man, zegt God, Ik heb je tot 3x toe rijk gemaakt... jij gaf alles iedere keer weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:49
 
MARIJAN072 schreef:
Hier sluit ik me helemaal bij aan, net als bij de woorden van Chatuliem. Ik krijg ook het gevoel dat Sola aanstuurt op een conclusie, die ik nergens in de Bijbel kan vinden.

En Sola, reken jij jezelf tot de armen dan? Ik denk dat het grootste deel van de Nederlanders zich tot de rijken zou moeten rekenen. Makkelijk gezegd dat je alles aan de armen moet geven, maar je moet toch ook je rekeningen betalen?

Ik ben inderdaad niet rijk. Ik moet echt op de kleintjes letten hoor Marijan....en behoor je tot de rijken als je je rekeningen kunt betalen? Vreemde opmerking vind ik dat. Hoe bedoel je dat?

Ik zeg niet, dat je alles aan de armen moet geven....dat zegt Jezus Christus....niet ik, waarom zeg je Hem dat dan niet???

Ik probeer slechts de woorden van de Heer recht te doen.......of moet ik iedere misinterpretatie van wie dan ook accepteren? Heb ik geen zin in.

Van mijn part zwelgen mensen rond in het geld, moeten ze allemaal zelf weten, maar Jezus heeft andere dingen gezegd en dat lees ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:04
 
SOLAFIDE630 schreef:
Ik ben inderdaad niet rijk. Ik moet echt op de kleintjes letten hoor Marijan....en behoor je tot de rijken als je je rekeningen kunt betalen? Vreemde opmerking vind ik dat. Hoe bedoel je dat?

Ik zeg niet, dat je alles aan de armen moet geven....dat zegt Jezus Christus....niet ik, waarom zeg je Hem dat dan niet???

Ik probeer slechts de woorden van de Heer recht te doen.......of moet ik iedere misinterpretatie van wie dan ook accepteren? Heb ik geen zin in.

Van mijn part zwelgen mensen rond in het geld, moeten ze allemaal zelf weten, maar Jezus heeft andere dingen gezegd en dat lees ik.

Doordat je jezelf tot de 'niet rijken' rekent, krijg ik het gevoel dat je jezelf beter voelt. Verder krijg ik het gevoel dat ik me schuldig moet voelen, omdat ik een goed salaris verdien. Mensen vergeten wel eens, dat daar ook hard voor gewerkt moet worden. Dat is ook gebruik maken van je talenten! Verder wordt de indruk gewekt dat je al je geld weg moet geven, maar ik denk dat je - rijk of arm - ook de plicht hebt om eerst je rekeningen te betalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:08
 
SOLAFIDE630 schreef:
Toch heeft Jezus dit gezegd Chat EN DAT ZAL BLIJVEN STAAN M.I.:

Lucas 6 :
Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig, gij, die nu hongert, want gij zult verzadigd worden.


24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw VERTROOSTING REEDS. 25 Wee u, die nu overvloed hebt, want gij zult hongeren.

Armen van geest, hongeren naar gerechtigheid staat in Mattheüs 5..
toch een aanrader zoals Chatuliem ook al zegt om zaken in de kontekst te lezen.
En het voorbeeld van Zacheüs wat ik noem hier ergens eerder gaat over niet eerlijk verdiend geld hé.. waarbij hij zelf aanbiedt om het terug te betalen.. meer dan wettelijk verplicht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:12
 
PIETER649 schreef:
De meeste mensen kennen hier het verhaal van de boer tijdens de watersnoodramp wel... het staat ook op forum, ergens anders.

In hoofdlijnen komt het neer op een boer die op het dak van zn boerderij zit terwijl het water blijft stijgen. Tot 3x toe komt er een bootje voorbij maar de boer stapt niet in omdat hij verwacht dat God uitkomst zal geven.
Uiteindelijk verdrinkt de boer en komt in de hemel.
Daar klaagt hij dat God uitkomst zou geven, maar dat dit niet gebeurd is.
God zegt dan dat Hij tot 3x toe een boot heeft gestuurd.....

Er is een zakenman die ook geloofd dat God uitkomst zal geven.
In overleg met zn vrouw geeft hij op zn 35e alles weg wat hij verdiend heeft. Want God zal uitkomst geven. Engeltje smiley
Hij gaat verder met zaken doen en verdiend weer een vermogen.
In overleg met zn vrouw geeft hij op zn 50e alles weg wat hij verdiend heeft. Want God zal uitkomst geven. Engeltje smiley
Uiteraard gaat hij verder met zaken doen, verdiend weer veul geld en dat geeft hij op zn 65e weer allemaal weg. Want God zal uitkomst geven...Engeltje smiley


Helaas breekt er een kredietcrisis uit en de zakenman geraakt geheel aan de bedelstaf Geschokte, onthutste smiley
Uiteindelijk belanden ze op straat en in een koude nacht vriezen ze beide dood.
In de hemel aangekomen, beklaagd de zakenman zich: hij heeft immers gewoekerd met zn talenten en vertrouwd op de uitkomst die God zou geven!!
Ach man, zegt God, Ik heb je tot 3x toe rijk gemaakt... jij gaf alles iedere keer weg.

Sweet dreams hoor ! Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:15
 
MARIJAN072 schreef:
Doordat je jezelf tot de 'niet rijken' rekent, krijg ik het gevoel dat je jezelf beter voelt. Verder krijg ik het gevoel dat ik me schuldig moet voelen, omdat ik een goed salaris verdien. Mensen vergeten wel eens, dat daar ook hard voor gewerkt moet worden. Dat is ook gebruik maken van je talenten! Verder wordt de indruk gewekt dat je al je geld weg moet geven, maar ik denk dat je - rijk of arm - ook de plicht hebt om eerst je rekeningen te betalen.

Denk toch dat je dat dan weer anders moet zien Marijan Clown smiley
Alles weggeven is het devies
en dan op de knieën
en smeken om voorziening in wat je nodig hebt
en zie het zal je geschonken worden
...anders heb je toch iets fout gedaan Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:31
 
HENK710 schreef:
Denk toch dat je dat dan weer anders moet zien Marijan Clown smiley
Alles weggeven is het devies
en dan op de knieën
en smeken om voorziening in wat je nodig hebt
en zie het zal je geschonken worden
...anders heb je toch iets fout gedaan Clown smiley

Aha.... maar wat heeft het dan eigenlijk voor zin om een stressvolle Boze smiley en goedbetaalde baan te nemen? Twijfelende smiley Gelukkig geniet ik ook wel van m'n werk en heb ik dit vak niet voor 't geld gekozen. Dat salaris is een mooie bijkomstigheid. Knipoog smiley Is ook nog van jullie belastingcenten. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Maar wacht, ik zou natuurlijk minder kunnen gaan werken. Lijkt me heerlijk! Lachende smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:32
 
MARIJAN072 schreef:
Doordat je jezelf tot de 'niet rijken' rekent, krijg ik het gevoel dat je jezelf beter voelt. Verder krijg ik het gevoel dat ik me schuldig moet voelen, omdat ik een goed salaris verdien. Mensen vergeten wel eens, dat daar ook hard voor gewerkt moet worden. Dat is ook gebruik maken van je talenten! Verder wordt de indruk gewekt dat je al je geld weg moet geven, maar ik denk dat je - rijk of arm - ook de plicht hebt om eerst je rekeningen te betalen.

Dat is allemaal jouw interpretatie Marijan...daar kan ik niets aan doen, dat je je zus en zo voelt, of dat je last krijgt van een schuldcomplex.

Het gaat mij erom wat Jezus zegt.....niet meer en niet minder....en dat schijnt hier niet te mogen. Vreemd is dat. Het is altijd weer hetzelfde liedje...met alle geweld willen sommigen de woorden van de Heer subjectief interpreteren. Er moet altijd in hun straatje gepraat worden, want anders is het niet goed. Nou dat is nou juist niet de bedoeling als ik de bijbel lees.

Jezus is de Waarheid en God zoekt de aanbidders, die in Geest en Waarheid aanbidden, daar gaat het om. Het gaat om de Waarheid en ALLEEN OM DE WAARHEID. Het heeft geen zin om je hoofd in het zand te steken........

Destijds moesten ze Zijn woorden al niet en dat is helaas heden ten dage ook nog zo....Het moet altijd anders ziijn dan Hij gezegd heeft. VREEMD... HEEL ERG VREEMD!

En nou mag ik ook al niet arm zijn....want dan zou ik me weer beter voelen dan een ander??????? Pffff Clown smiley Geschokte, onthutste smiley Huilende smiley, smiley in tranen Huilende smiley, smiley in tranen Huilende smiley, smiley in tranen

O....lieve hemel...het is ook nooit goed........ Zieke smiley Clown smiley

Wees overigens blij, dat je een goede baan hebt en je werken mag. In Haiti hebben de armen geen werk, geen huis meer, niet te eten, geen schoon drinkwater en geen warm veilig bedje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:34
 
MARIJAN072 schreef:
Aha.... maar wat heeft het dan eigenlijk voor zin om een stressvolle Boze smiley en goedbetaalde baan te nemen? Twijfelende smiley Gelukkig geniet ik ook wel van m'n werk en heb ik dit vak niet voor 't geld gekozen. Dat salaris is een mooie bijkomstigheid. Knipoog smiley Is ook nog van jullie belastingcenten. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Maar wacht, ik zou natuurlijk minder kunnen gaan werken. Lijkt me heerlijk! Lachende smiley Clown smiley

Weest niet bezorgd! Gewoon weggeven dus Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
En blijf maar lekker in het zweet des aanschijns werken
om daarna op je knieën te gaan en te hopen op je daag'lijks brood Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:34
 
MARIJAN072 schreef:
Maar wacht, ik zou natuurlijk minder kunnen gaan werken. Lijkt me heerlijk! Lachende smiley Clown smiley

Neenee, dat gaat zomaar niet... want dan laat je een deel van je talenten liggen... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:39
 
LIESBETH326 schreef:
Neenee, dat gaat zomaar niet... want dan laat je een deel van je talenten liggen... Clown smiley

Inderdaad...Foei Marijan, zomaar een talent onder de grond stoppen. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
En dan zeker niet meer in het zweet des aanschijns werken....Foei! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:42
 
HENK710 schreef:
Inderdaad...Foei Marijan, zomaar een talent onder de grond stoppen. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
En dan zeker niet meer in het zweet des aanschijns werken....Foei! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

En ik maar zweten en zorgen voor de armen, de rest geniet van z'n vele vrije tijd! Is niet eerlijk! Twijfelende smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:42
 
SOLAFIDE630 schreef:
Wees overigens blij, dat je een goede baan hebt en je werken mag. In Haiti hebben de armen geen werk, geen huis meer, niet te eten, geen schoon drinkwater en geen warm veilig bedje.

Ik vind het(MIJN mening dus he!)vrij laag om dit te gebruiken om jouw mening kracht bij te zetten,het toontje wordt steeds belerender,jammer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:43
 
SOLAFIDE630 schreef:
Het gaat mij erom wat Jezus zegt.....niet meer en niet minder....en dat schijnt hier niet te mogen. Vreemd is dat. Het is altijd weer hetzelfde liedje...met alle geweld willen sommigen de woorden van de Heer subjectief interpreteren. Er moet altijd in hun straatje gepraat worden, want anders is het niet goed. Nou dat is nou juist niet de bedoeling als ik de bijbel lees.

Het gaat er mij ook om wat Jezus zegt! Daarom luister en lees ik ook Zijn totale boodschap en wil ik geen 'losse' verzen of gedeelten uit hun verband halen. Tja, daar zit natuurlijk altijd wat subjectiefs in, maar er zit ook iets subjectiefs in de keuze van verzen die je citeert. Ik heb het idee dat jij díe verzen citeert die passen in jouw straatje, oftewel die jouw mening/visie onderbouwen.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 31 januari 2010, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 3 van 4