ChristianMatch
 


Forum

Hoog Sensitief
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 18:54
 
Hoi Job.
Goed dat je ook reageert. Het is wat he dat HSPer zijn?! Zoals ik hierboven al een keer heb geschreven, denk ik dat het voor mannen een stuk lastiger is dan voor vrouwen om HSP te zijn. De maatschappij verwacht andere dingen van je, anders dan wie je bent. Dat botst. Ik denk dat het voor vrouwen al meer geaccepteerd is om gevoelig te zijn (hoewel HSPer zijn dan nog wel weer heel anders is dan men door heeft, maar goed er is meer acceptatie denk ik).

Je wordt er inderdaad mee geboren, maar je leefomgeving is daarnaast zeker erg bepalend hoe je het (en dus ook jezelf) leert zien en waarderen.
Ik denk vaak ook dat anderen er meer plezier van hebben dan jezelf, omdat HSPer zijn behoorlijk goede dingen oplevert, maar je zelf vooral de lasten draagt. Toch ben ik er van overtuigd dat er in principe goed mee te leven is, mits je je leven er op aan past.

Om je vragen te beantwoorden:
1 Er moet bij mij absoluut een goede balans zijn tussen mensen om me heen en tijd om alleen te zijn (en bij te komen). Maar er zijn natuurlijk ook weer allerlei gradaties in HSP zijn, dus dat zal erg verschillen per HSP-er. Maar het is absoluut herkenbaar.

2 Perfectionisme is een kenmerk van HS. Voor mij is het vooral een tactiek om minder kritiek te krijgen, want daar kan ik moeilijk mee om gaan, omdat me dat zooooo verschrikkelijk raakt. En dat probeer ik te voorkomen door de lat heel hoog te leggen.

3 Schuldgevoel is wel herkenbaar, hoewel ik het bij sommige dingen bijna niet heb en bij andere dingen juist heel erg.

4 Nu ik van HSP weet, ontdek ik juist dat ik veel HSP vrienden heb (die het ook nog niet wisten van zichzelf, of die er niet zo mee bezig zijn). Misschien geldt ook hier dat mannen er anders mee om hebben leren gaan, om zich te kunnen handhaven? En ze daardoor minder herkenbaar zijn?

5 Ik ben wel gewoon redelijk mezelf geweest al die tijd. Het was meer dat ik nooit snapte waarom ik soms zo heftig reageerde op dingen en daar niet goed mee om kon gaan, en dan als het ware vast liep in mezelf.
Het lijkt me logisch dat het voor iedere persoon geldt, dat wanneer je jezelf mag zijn, dat je je dan lekkerder in je vel voelt en gelukkiger bent. Maar voor jezelf opkomen, voor wie jij bent, is dus wel ontzettend belangrijk! Zowel voor HSPers als niet HSPers!


6. Deze vraag kan ik niet beantwoorden voor je. Nogmaals, ik denk dat mannen het inderdaad zwaarder hebben. Lijkt me inderdaad erg moeilijk. Nu ik weet dat ik HSP-er ben, heb ik m'n leven daarop aangepast. Inclusief mijn werk. Ik heb daarin een aanpassing gemaakt (andere baan), die hopelijk goed gaat uitpakken. Wellicht moet je daar eens heel goed over nadenken, wat je zou kunnen doen om het leefbaarder te maken voor jezelf.

Succes er mee Job. En als je nog meer vragen hebt, of lekker van je af wilt schrijven: zeker doen!

Groetjes,
Lian
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOB303





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:08
 
hoi lian.

ik was weer veel te breedsprakig, veel te uitvoerig en trad weer in een te grote hoeveelheid details. Twijfelende smiley
maar kwaardeer t wel dat je er ook uitvoerig op inging.
je herkent je zelf in de dingen die ik schreef. tis voor mij nog vrij nieuw.
toen ik er pas voor het eerst een boek over las vielen er heel veel puzzelstukjes op zn plek.

kvind t allemaal wel n beetje moeilijk hoor. het is een grote kunst zo te leven, zo met jezelf om te gaan en jezelf zodanig te accepteren, dat je kritiek, verwonderde blikken, tactloze woorden en daden van anderen op een zodanige manier kunt vertalen en voor jezelf uitleggen dat je er geen last van hebt, maar dat je er ten voordele van leert.
als er vroeger iemand boos keek, trok ik altijd automatisch de conclusie dat ie boos op mij was. onzin natuurlijk.
er valt nog zo veel te leren.

kga weer stoppen want ik moet vanavond om 9 uur werken dus mn tijd is om.'
bedankt voor je RE. en vr gr job
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CANADIAN073





Berichten: 111

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 22:15
 
JOB303 schreef:
hoi lian.

ik was weer veel te breedsprakig, veel te uitvoerig en trad weer in een te grote hoeveelheid details. Twijfelende smiley
maar kwaardeer t wel dat je er ook uitvoerig op inging.
je herkent je zelf in de dingen die ik schreef. tis voor mij nog vrij nieuw.
toen ik er pas voor het eerst een boek over las vielen er heel veel puzzelstukjes op zn plek.

kvind t allemaal wel n beetje moeilijk hoor. het is een grote kunst zo te leven, zo met jezelf om te gaan en jezelf zodanig te accepteren, dat je kritiek, verwonderde blikken, tactloze woorden en daden van anderen op een zodanige manier kunt vertalen en voor jezelf uitleggen dat je er geen last van hebt, maar dat je er ten voordele van leert.
als er vroeger iemand boos keek, trok ik altijd automatisch de conclusie dat ie boos op mij was. onzin natuurlijk.
er valt nog zo veel te leren.

kga weer stoppen want ik moet vanavond om 9 uur werken dus mn tijd is om.'
bedankt voor je RE. en vr gr job

Hallo Job

Wat antwoord 6 betreft is mijn ervaring gewoon jezelf blijven dat word meer gewaardeerd dan je eigen anders te gedragen om mee te komen met de rest, en doe vooral je werk naar vermogen daar vindt je zelf namelijk ook rust in (laat je niet opjagen). Ik iig wel.

groet Canadian
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIRRIE240





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:52
 
JOB303 schreef:
hoi allemaal, ik ben hier nieuw en kom ff om et hoekje kijken.

fijn dat je hier je ei kwijtkan over hooggevoeligheid.
sinds kort weet ik dat ik t ook ben, maar eigenlijk veel te laat.
ik voelde en voel me nog steeds zo enorm onbegrepen. ze noemen me altijd
hans anders. ben ik anders? wel erg eigenzinnig en heb overal mn eigen ideeen over, omdat ik overal eerst goed over nadenk en overdenk handel ik vaak heel anders dan veel anderen.
alle vormen van geweld haat ik. ik kan niet boos worden en als ik het ben dan sloopt het me, (kweet niet of je t snapt).
grappig dat jullie ook over en weer schreven dat je zintuigen zoals reuk en geluid zo scherp afgesteld zijn. erg herkenbaar.
ik denk dat je ermee wordt geboren, maar het kan wel beinvloed worden door je leefomgeving.
dit geloof ik vast: hooggevoelig zijn is in de meeste gevallen een voordeel voor de mensen om je heen. maar voor jezelf is het erg lastig. tenminste voor mij.

ff wat vragen hoe denken jullie hier over?

hoort t ook bij hooggevoeligheid:
1. dat je het liefst maar alleen bent?
2. k ben nogal precies en streef altijd naar de 10?
3. dat je vaak een soort schuldgevoel hebt terwijl dat misschien helemaal niet nodig is?
---------------
4. ong. 20% van de mensen is hoogsensitief. maar dit zie ik echt niet terug in mijn omgeving. hoe kan dat. verstopt iedereen zich achter een masker?

5. ik probeer ook weleens een beetje stoer te doen om niet zo op te vallen, maar ik walg er eigelijk van. hoe meer je gewoon jezelf mag zijn hoe gelukkiger je je voelt. zachtaardig, vriendelijk, creatief enz. herkennen jullie dat?

6. hoe houd je je overeind in een werkkring met grotendeels keiharde ruwe kerels. kvoel me er bepaald geen vent tussen. kvind t een hele opgave.

als je nog tips hebt hoor ik ze graag.
groetjes job303


Hoi Job,

Ik weet sinds kort dat ik een hsp'er ben. Ik ben altijd in het hokje van ME geplaatst ( chronisch vermoeid) maar nu pas valt voor mij alles op zijn plek.
Er zijn in de bibliotheek veel boeken te vinden over hoogsensitiviteit ( bijv. hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd van Elaine Aron, ze heeft ook een boek over hsp en de liefde.
Misschien kun je in die boeken een stukje herkenning vinden en kun je vragen beantwoord krijgen. Ikzelf heb ook begeleiding van een coach, die mij leert hoe ik met bepaalde situaties en gevoelens om kan gaan.
Geweldig! :)

Als je nog specifieke vragen heb mag je ze gerust stellen, wie weet kunnen we elkaar hier een steun in de rug zijn!

Groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SABINE999





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 10:43
 
Vinden jullie het soms ook zo lastig om te luisteren naar je eigen grenzen en er niet over heen te gaan?

En hoe vinden jullie echt rust? Vind dat best lastig.

- Of ik HSP heb laat ik in het midden.. Ik heb wel veel kenmerken ervan..

Groetjes..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 17:33
 
SABINE999 schreef:
Vinden jullie het soms ook zo lastig om te luisteren naar je eigen grenzen en er niet over heen te gaan?

En hoe vinden jullie echt rust? Vind dat best lastig.

- Of ik HSP heb laat ik in het midden.. Ik heb wel veel kenmerken ervan..

Groetjes..

ik zit in hetzelfde schuitje..heb veel kenmerken maar hoe stel je het nu vast.....??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 17:41
 
waarom is het voor mannen moeilijker ?
volgens mij is het in deze maatschappij sowieso een probleem als je gevoelig bent lijkt me.

maar het schijnt dat HSP verder gaat toch ?

ik probeer me altijd voor te stellen wat het is ......maar ik denk dat ik me het niet kan indenken.

ik ken iemand , die zich zelf helemaal dol maakt met allerlei gedachten en gevoelens.
en als het te veel wordt is diegene enkele dagen helemaal het spoor bijster.

eigenlijk is het een handicap .......of zie ik dat niet goed?
een overprikkelbaar zintuigsysteem of een te veel aantrekken van dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 18:34
 
TINK100 schreef:
ik zit in hetzelfde schuitje..heb veel kenmerken maar hoe stel je het nu vast.....??

Google: hoog sensetief test Aaron dan vind je een test die je kunt maken als je HSP bent zal dat uit die test blijken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 september 2012, 21:45
 
CORTAZAR588 schreef:
waarom is het voor mannen moeilijker ?
volgens mij is het in deze maatschappij sowieso een probleem als je gevoelig bent lijkt me.

maar het schijnt dat HSP verder gaat toch ?

ik probeer me altijd voor te stellen wat het is ......maar ik denk dat ik me het niet kan indenken.

ik ken iemand , die zich zelf helemaal dol maakt met allerlei gedachten en gevoelens.
en als het te veel wordt is diegene enkele dagen helemaal het spoor bijster.

eigenlijk is het een handicap .......of zie ik dat niet goed?
een overprikkelbaar zintuigsysteem of een te veel aantrekken van dingen.

Een handicap?
ik denk dat je je eerder eens zou moeten afvragen wat "normaal" zou moeten zijn in deze maatschappij waar alles snel en gevoelloos lijkt...
Ik vind het bijvoorbeeld juist een gebrek als men zintuiglijk aan alles voorbij gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 18:19
 
ROELANDE345 schreef:
Google: hoog sensetief test Aaron dan vind je een test die je kunt maken als je HSP bent zal dat uit die test blijken

ik heb gegoogled, 2 testen zijn er, beide geven aan dat ik een hsp-er ben, heb......maar WIE en HOE stel je het nu vast....want in het wilde weg gaan roepen dat je het bent of hebt.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 18:27
 
TINK100 schreef:
ik heb gegoogled, 2 testen zijn er, beide geven aan dat ik een hsp-er ben, heb......maar WIE en HOE stel je het nu vast....want in het wilde weg gaan roepen dat je het bent of hebt.....

Als je op beide testen aangeven dat je HSP hebt dan heb je het. Bij mijn weten is het lastig om het officieel vast gesteld te krijgen. Je kunt het proberen via een psychiater.Het is nog relatief nieuw en ik weet alleen bij autisme dat ze kijken of je het hebt. Het is natuurlijk niet te meten van buiten af Het hangt af van de antwoorden die je op vragen geeft
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 18:52
 
XABIA794 schreef:
Een handicap?
ik denk dat je je eerder eens zou moeten afvragen wat "normaal" zou moeten zijn in deze maatschappij waar alles snel en gevoelloos lijkt...
Ik vind het bijvoorbeeld juist een gebrek als men zintuiglijk aan alles voorbij gaat.


Ken je die poster nog, vroeger van Pandora.....Een spiegel met de tekst eronder:

Ooit een normaal mens ontmoet?
En? Beviel het?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 18:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ken je die poster nog, vroeger van Pandora.....Een spiegel met de tekst eronder:

Ooit een normaal mens ontmoet?
En? Beviel het?

ja inderdaad!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 18:06
 
TINK100 schreef:
ik heb gegoogled, 2 testen zijn er, beide geven aan dat ik een hsp-er ben, heb......maar WIE en HOE stel je het nu vast....want in het wilde weg gaan roepen dat je het bent of hebt.....

Ik denk dat je er dus wel van uit kunt gaan dat je HSP-er bent. Verder maakt het denk ik niet echt uit hoe officieel het wel of niet is. Als jij je er in herkent, dan is het zo - en dus kan jij er nu mee verder.

Waarschijnlijk zul je er meer over gaan lezen en te weten komen, en dus kun je beter rekening gaan houden met jezelf. Daar gaat het uiteindelijk denk ik om, dat je je leven zo inricht dat het rekening houdt met jou als hoogsensitief persoon. En waarschijnlijk wordt het dan allemaal een stukje makkelijker.

Succes!
Lian
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SABINE999





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: donderdag 4 oktober 2012, 09:08
 
SABINE999 schreef:
Vinden jullie het soms ook zo lastig om te luisteren naar je eigen grenzen en er niet over heen te gaan?

En hoe vinden jullie echt rust? Vind dat best lastig.

- Of ik HSP heb laat ik in het midden.. Ik heb wel veel kenmerken ervan..

Groetjes..

Herkent niemand zich hierin,. In het stukje over grenzen? Was gewoon benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 4 oktober 2012, 13:38
 
LIAN703 schreef:
Ik denk dat je er dus wel van uit kunt gaan dat je HSP-er bent. Verder maakt het denk ik niet echt uit hoe officieel het wel of niet is. Als jij je er in herkent, dan is het zo - en dus kan jij er nu mee verder.

Waarschijnlijk zul je er meer over gaan lezen en te weten komen, en dus kun je beter rekening gaan houden met jezelf. Daar gaat het uiteindelijk denk ik om, dat je je leven zo inricht dat het rekening houdt met jou als hoogsensitief persoon. En waarschijnlijk wordt het dan allemaal een stukje makkelijker.

Succes!
Lian

oke...er van uitgaande dat ik een hsp-er ben, welk boek raad je me dan aan om te lezen......want een test is 1, er mee omgaan is 2...dat is voor mij al niet makkelijk laat staan voor een ander.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIRRIE240





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: donderdag 4 oktober 2012, 17:22
 
Ik heb veel gehad aan:
hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd van Elaine Aron, ze heeft ook een boek over hsp en de liefde.

Overdat grenzen heen gaan, ja, dat herken ik wel. Maar als ik 1 weekend over mijn grens heen ga, dan was ik een week van de wereld. Dus dat heb ik wel afgeleerd. Ik heb inmiddels geleerd wat goed voor mij voelt, de balans aan gaan voelen tussen rust en de gezellige buitenwereld.
Zo heb ik vaste "rustdagen/avonden" en weet ik dat ik niet bijv. 2 weekenden achter elkaar veel prikkels moet gaan opzoeken ( dagjes uit etc.) En ontspanningsoefeningen, leren met stress omgaan, allemaal dingen die je zelf moet gaan aanvoelen hoe jij er het beste mee kan leven. En zoek vooral ook de positieve kanten op van je hsp!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 oktober 2012, 22:54
 
TINK100 schreef:
oke...er van uitgaande dat ik een hsp-er ben, welk boek raad je me dan aan om te lezen......want een test is 1, er mee omgaan is 2...dat is voor mij al niet makkelijk laat staan voor een ander.....

De boeken van Elaine Aron zijn ok. Persoonlijk vind ik de website en het boek van Felix Brabander het beste: http://www.onesessioncoaching.nl/hsp-hoogsensitiviteit.html

Ook de website www.ookzogevoelig.nl heeft me erg geholpen. Deze vond ik erg duidelijk (wel ff door de soms zweverige dingen heen lezen).

Ik heb er in het begin veel over gelezen, om het te gaan snappen en inzien. Uiteindelijk ben ik er goed voor gaan zitten en ben letterlijk op een rijtje gaan zetten wat echt lastig is voor mij. Van daaruit ben ik voor mezelf richtlijnen/grenzen gaan bepalen om goed op die lastige dingen in te kunnen spelen.
Omdat ik nu zelf veel beter weet wat ik wel of niet kan hebben of wanneer iets genoeg is, kan ik dat ook beter naar mijn omgeving aangeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 oktober 2012, 23:30
 
SABINE999 schreef:
Vinden jullie het soms ook zo lastig om te luisteren naar je eigen grenzen en er niet over heen te gaan?

En hoe vinden jullie echt rust? Vind dat best lastig.

- Of ik HSP heb laat ik in het midden.. Ik heb wel veel kenmerken ervan..

Groetjes..


Ik weet wat de consequenties zijn wanneer ik over m'n grenzen heen ga, en daar heb ik heel veel voor over om dat te voorkomen. Want dan voel ik me echt vreselijk, dat wil ik echt niet mee maken.
Ik herken ze wel goed nu, maar het is soms inderdaad niet leuk of makkelijk om de juiste keuze te maken daarin. Toch heeft het voor mij wel hoge prioriteit.
Soms word ik het vooruit denken en vooraf anticiperen wel zat. Time- en energiemanagement :D. Daar baal ik soms wel van.

Echt rust vind ik ook lastig. Het is soms alsof alles maar door gaat in mijn hoofd en in wat ik voel. Letterlijk de rust op zoeken helpt mij om van binnen ook rustig te worden. En dat moet ik echt bewust doen en inplannen. Geen telefoon, geen mail, geen afspraken. Een middagje de natuur in, een dagje geen drukke bezigheden & tijd voor jezelf.

Voor mij is overzicht ook erg belangrijk. Ik maak een weekplanning en to do lijsten. Overzicht hebben over situaties geeft mij ook rust van binnen.
Het is belangrijk om na te denken wat voor jou werkt.

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SABINE999





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 oktober 2012, 17:36
 
Hoi Mirrie & Lian,

Dankjewel voor jullie antwoord. Sommige dingen zijn heel herkenbaar.
Het is inderdaad een weg om te zoeken wat voor jezelf het beste is. Ik leer steeds meer en zie ook wel de positieve dingen ervan in hoor!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 oktober 2012, 18:55
 
SABINE999 schreef:
Vinden jullie het soms ook zo lastig om te luisteren naar je eigen grenzen en er niet over heen te gaan?

En hoe vinden jullie echt rust? Vind dat best lastig.

- Of ik HSP heb laat ik in het midden.. Ik heb wel veel kenmerken ervan..

Groetjes..

Nou, ik vond het weleens lasig wat jaren geleden.

Maar ja, ik zou nu gewoon wel moeten. Ga ik over me grenzen, ja, dan zijn de gevolgens zo 'niet zo leuk', ja, dat ik niet eens meer ga dubben van 'wel of niet'.
Ja, ik maakte weleens een foutje: afspreken op een tijd dat ik me heel goed voelde en dan gewoon 'vergeten' dat dat lang niet altijd zo is.
En dus niet op kunnen komen dagen, me lullig voelen, af smsen...

Nee, ik moet echt precies op me grenzen letten die voel ik aan, of ik weet dingen uit ervaring.

Dus niets moeilijk voor mij: ik hoef alleen maar aan consequenties te denken als ik dat niet doe, me grenzen stellen...'Paniek wat dan op me lichaam slaat, migraine etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: zondag 7 oktober 2012, 22:47
 
Het beeld dat ik heb van een hoog gevoelig persoon is een liefdevolle, zorgzame, begripvolle, geduldig sociaal persoon.

Zelf ken ik iemand dat ook een zelfbeeld heeft van een "sensitief persoon" aan de hand van zelf diagnose op internet.
Helaas was het gedrag anders. Pas op met zelf diagnose aan de hand van testen op internet. Het zegt helemaal niks over iemand zijn persoonlijkheid.
Het feedback van anderen in je directe omgeving zeggen veel meer over wie je bent. Iemand dat hoog positief scoort op HSP test, scoort ook hoog op de test van autisme.

Wees jezelf dan doe je al gek genoeg.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op zondag 7 oktober 2012, 22:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 18:57
 
Wees jezelf dan doe je al gek genoeg.

dat is het probleem juist....hoe normaler je doet, binnen jouw/ mijn grenzen, hoe gekker je wordt gevonden door de mensen om je heen....dus die opmerking is niet juist.
Voortdurend ben je jezelf aan het aanpassen aan de mensen om je heen om gewoon gevonden te worden......en dan ben je jezelf weer kwijt omdat je zo niet bent noch kunt zijn.....
Wat is normaal en wat is gek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 19:24
 
TINK100 schreef:
Wees jezelf dan doe je al gek genoeg.

dat is het probleem juist....hoe normaler je doet, binnen jouw/ mijn grenzen, hoe gekker je wordt gevonden door de mensen om je heen....dus die opmerking is niet juist.
Voortdurend ben je jezelf aan het aanpassen aan de mensen om je heen om gewoon gevonden te worden......en dan ben je jezelf weer kwijt omdat je zo niet bent noch kunt zijn.....
Wat is normaal en wat is gek?

Nee dat klopt Tink als je jezelf bent als HSPer vinden mensen ja vaak vreemd of een aansteller. Is mijn ervaring tenminste en die van mijn zoon(hij heeft HSP)Maar je zelf blijven aanpassen gaat je opbreken. Jij bent die je bent Tink en als jij niet voor jezelf opkomt doet niemand het denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 19:34
 
ROELANDE345 schreef:
Nee dat klopt Tink als je jezelf bent als HSPer vinden mensen ja vaak vreemd of een aansteller. Is mijn ervaring tenminste en die van mijn zoon(hij heeft HSP)Maar je zelf blijven aanpassen gaat je opbreken. Jij bent die je bent Tink en als jij niet voor jezelf opkomt doet niemand het denk ik.


precies!!! hoe je ook je best doet het lijkt nooit goed genoeg.....dodelijk vermoeiend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELISHEBA163





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 21:30
 
Hai allemaal,
Fijn om jullie verhalen te lezen en de tips te horen:) Zoveel herkenbaar!

Ik ben er sinds een tijdje ook achter gekomen dat ik hoog sensitief ben.o.a. ook door een burnout. Toen ik er net achter kwam had ik zeer gemengde gevoelens erover. Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen. Het is iets wat je je hele leven mee draagt.
Ik geloof dat je hoogsensitief geboren wordt. Gevoeliger voor reuk,geur,geluid,sfeer etc.
Daarbij kun je ook overgevoelig zijn. Dit kan te maken hebben met wat je aan nare ervaringen mee hebt gemaakt in je leven. Voor die overgevoeligheid kun je therapie volgen en genezing ervaren,zodat je van die overgevoeligheid afkomt. Maar je bent en blijft nog steeds hoogsensitief.

Ik had laatst een positieve ervaring opgedaan tijdens een kringavond. Een ander meisje die ik ken is ook hooggevoelig. Door onze hoogsensitiviteit voelen we ook wat er gebeurt aan sfeer in de groep en weten we ook wat we kunnen doen om op God gefocused te blijven of als de sfeer te oppervlakkig blijft meer diepe vragen te stellen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hoe je hoogsensitiviteit als positief ervaart. Ook wat voor banen geschikt zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 23:02
 
Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen.

ok, acceptatie van mezelf is geen probleem, ik ben zo..ik heb er niet om gevraagd maar ik zal het er mee moeten doen....zo iets, maar dan positief bedoelt....dan blijft er nog een probleem over: de omstanders, je naaste, die moeten óók accepteren dat je "anders" bent.......en daardoor anders reageerd......en dat ben ik nog niet tegen gekomen....daardoor lopen sommige relaties errug moeizaam op dit moment en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 07:57
 
[quote=MARITIME853]Het beeld dat ik heb van een hoog gevoelig persoon is een liefdevolle, zorgzame, begripvolle, geduldig sociaal persoon.
Jaahaa, dat is het beeld dat jíj hebt...

Zelf ken ik iemand dat ook een zelfbeeld heeft van een "sensitief persoon" aan de hand van zelf diagnose op internet.

Iedereen is sensitief, gevoelig, denk dat je high sensitive bedoeld.
Dus hoog gevoelig, net als je begaafd hebt, en hoog begaafd, je weet wel die 'kinderen' die voor een proefwerk alleen even het hoofdstuk één keer hoeven door te lezen voor een 9, en jijzelf moet er drie uur voor blokken
.

Helaas was het gedrag anders.
Ja, maar jou referentiekader voor dat gedrag is 'het beeld dat jij ervan hebt'. Als je hoog gevoelig bent, ja, dan ben je niet zo zorgzaam, begripvol en geduldig sociaal persoon. Het kan zijn dat je dat al jaren wel hebt geprobeerd te zijn, oa door druk van het 'geloof'. Maar vroeg of laat krijg je dan met burn-out te maken.

Pas op met zelf diagnose aan de hand van testen op internet. Het zegt helemaal niks over iemand zijn persoonlijkheid.
Testen kunnen wel degelijk heel veel zeggen, zijn vaak gemaakt door psychologen.

Het feedback van anderen in je directe omgeving zeggen veel meer over wie je bent.
Ja, hehe, logisch....als ik me niet goed voel, merken 'ze' dat meteen, als ik mezelf lekker voel ook...Maar, wat wil je daarmee zeggen: geen test, maar op de feedback van je omgeving letten Smiley die vol vragen zit Iemand dat hoog positief scoort op HSP test, scoort ook hoog op de test van autisme.
Dit is logisch, omdat mensen die autistisch zijn hele gevoelige mensen zijn.Wees jezelf dan doe je al gek genoeg.
Ja, jij misschien.
Als je jezelf bent doe je juist niet gek, dan voel je je goed.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 12 oktober 2012, 08:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:11
 
ELISHEBA163 schreef:
Hai allemaal,
Fijn om jullie verhalen te lezen en de tips te horen:) Zoveel herkenbaar!

Ik ben er sinds een tijdje ook achter gekomen dat ik hoog sensitief ben.o.a. ook door een burnout. Toen ik er net achter kwam had ik zeer gemengde gevoelens erover. Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen. Het is iets wat je je hele leven mee draagt.
Ik geloof dat je hoogsensitief geboren wordt. Gevoeliger voor reuk,geur,geluid,sfeer etc.
Daarbij kun je ook overgevoelig zijn. Dit kan te maken hebben met wat je aan nare ervaringen mee hebt gemaakt in je leven. Voor die overgevoeligheid kun je therapie volgen en genezing ervaren,zodat je van die overgevoeligheid afkomt. Maar je bent en blijft nog steeds hoogsensitief.

Ik had laatst een positieve ervaring opgedaan tijdens een kringavond. Een ander meisje die ik ken is ook hooggevoelig. Door onze hoogsensitiviteit voelen we ook wat er gebeurt aan sfeer in de groep en weten we ook wat we kunnen doen om op God gefocused te blijven of als de sfeer te oppervlakkig blijft meer diepe vragen te stellen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hoe je hoogsensitiviteit als positief ervaart. Ook wat voor banen geschikt zijn

hoogsentive mensen zijn vaak wat gevoeliger dan de gemiddelde mens, hebben daardoor vaak meer gevoel voor hun mede mensen en er zijn nog al wat helden in de geschiedenis van hoogsentive mensen in de wereld die hun leven in hebben gezet voor anderen. las ik ooit. Zelf is me ook wel es gezegd ik hoogsentisief ben, eh so wat, ik heb er geen last van, behalve als ik een paar uur door een drukke stad loopt, word ik beetje moe van alle mensen die ik tegen kom en allemaal moet bekijken. maar ik vind het allemaal betrekkelijk al die etiketten van jij bent hoogsentisief etc. so wie so na een burnout ben je gevoeliger, dus krijg je natuurlijk makkelijker de verklaring hoog sen tisief. Ik zie het niet als een handicap, maar je zal wel verschillende maten van hoogsentisief hebben. ik vind de woorden van willemijn wel goed, ooit een normaal mens tegen gekomen Smiley die vol vragen zit Soms word ik beetje moe van al die emnsen die zeggen ik heb bla bla bal, en zich daar dan op focussen en zich er op aanpassen, soms ben ik bang dat mensen zich zelf te snel een etiket opplakken van ik ben hoogsentisief of zoiets. er vervolgens ene probleem van maken, is toch prachtig dat je gevoel hebt voor van alles? Ik ben liever hoogsentisief dan het omgekeerde Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:14
 
[quote=SHANITA130] hmmm volgens een therapeut ben ik hoogsentisief maar autisme nee hoor totaal niet. ben het er helemaal mee eens, kijk uit met effe testje doen op internet en vervolgens jezelf een etiket opplakken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3