ChristianMatch
 


Forum

liefde voor waarheid (?)
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 13:10
 
Goedemiddag allemaal,

Gisteravond op de bank gingen mijn gedachten een tijd over liefde en waarheid. Wat is belangrijker? Of is er geen verschil?

In de film "Into the Wild" citeert de hoofdpersoon uit een boek waaruit blijkt dat de schrijver waarheid belangrijker vind dan liefde.

Voor mijn bekering las ik weleens wat van een Indiase mysticus Mansukh Patel die niet wist wat belangrijker was. Misschien is er geen verschil zei hij.

De bijbel geeft wel een duidelijk antwoord hierop. Bijvoorbeeld in Korinthiers gaat het over de uitnemendheid van de liefde. Daar wordt in principe gezegd dat alles wat je weet, kent of doet, maar zonder liefde, waardeloos is. Om dan nog even wat te zeggen over het topic "Hel, realiteit of fictie". Ten eerste jammer dat TS mijn humor niet kan waarderen, maar dat terzijde. De behoorlijk aanmatigende toon die hij zelf aanslaat heeft hij schijnbaar niet door. Paul Washer heeft misschien ook wel goede dingen gezegd, maar met deze "boodschappen uit de hel", wordt de plank volledig misgeslagen. Dit is niet uit liefde maar uit angst. Dat de hel een realiteit is waarover niet te twisten valt en dat Jezus daarvoor waarschuwt, kun je ook gewoon lezen als je je Bijbel openslaat. En dan aub de Statenvertaling, maar dat is weer iets anders.

Maar ik dwaal af van dit topic, nl. liefde voor waarheid (?)

Jezus zei op de berg (bergrede) oa dat er geen jota of titel of wat ook van de wet geschrapt zal worden tot alles volbracht is. Maar de Bijbel vat diezelfde wet ook samen in de zinnen Heb de Heere uw God lief met heel uw hart, kracht etc. en heb uw naaste lief als uzelve. Deze geboden zijn even belangrijk. Dus het is even belangrijk jezelf lief te hebben, als je naaste, als God. Toen Jezus van de berg afkwam ging Hij zelfs meteen tegen Zijn eigen wet in waarvan Hij zei houdt je eraan, door een melaatse aan te raken, wat absoluut verboden was. Dit deed hij mijn insziens dus omdat liefde idd belangrijker is dan waarheid.

Lijkt me leuk als anderen hier nog gedachten over hebben.

Groetjes,

Rolf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 23:29
 
ROLF230 schreef:
Goedemiddag allemaal,

Gisteravond op de bank gingen mijn gedachten een tijd over liefde en waarheid. Wat is belangrijker? Of is er geen verschil?

In de film "Into the Wild" citeert de hoofdpersoon uit een boek waaruit blijkt dat de schrijver waarheid belangrijker vind dan liefde.

Voor mijn bekering las ik weleens wat van een Indiase mysticus Mansukh Patel die niet wist wat belangrijker was. Misschien is er geen verschil zei hij.

De bijbel geeft wel een duidelijk antwoord hierop. Bijvoorbeeld in Korinthiers gaat het over de uitnemendheid van de liefde. Daar wordt in principe gezegd dat alles wat je weet, kent of doet, maar zonder liefde, waardeloos is. Om dan nog even wat te zeggen over het topic "Hel, realiteit of fictie". Ten eerste jammer dat TS mijn humor niet kan waarderen, maar dat terzijde. De behoorlijk aanmatigende toon die hij zelf aanslaat heeft hij schijnbaar niet door. Paul Washer heeft misschien ook wel goede dingen gezegd, maar met deze "boodschappen uit de hel", wordt de plank volledig misgeslagen. Dit is niet uit liefde maar uit angst. Dat de hel een realiteit is waarover niet te twisten valt en dat Jezus daarvoor waarschuwt, kun je ook gewoon lezen als je je Bijbel openslaat. En dan aub de Statenvertaling, maar dat is weer iets anders.

Maar ik dwaal af van dit topic, nl. liefde voor waarheid (?)

Jezus zei op de berg (bergrede) oa dat er geen jota of titel of wat ook van de wet geschrapt zal worden tot alles volbracht is. Maar de Bijbel vat diezelfde wet ook samen in de zinnen Heb de Heere uw God lief met heel uw hart, kracht etc. en heb uw naaste lief als uzelve. Deze geboden zijn even belangrijk. Dus het is even belangrijk jezelf lief te hebben, als je naaste, als God. Toen Jezus van de berg afkwam ging Hij zelfs meteen tegen Zijn eigen wet in waarvan Hij zei houdt je eraan, door een melaatse aan te raken, wat absoluut verboden was. Dit deed hij mijn insziens dus omdat liefde idd belangrijker is dan waarheid.

Lijkt me leuk als anderen hier nog gedachten over hebben.

Groetjes,

Rolf

ik zie de relatie tussen die twee niet? hoe zou daartussen een conflict opzich zijn?

als dat zo is, bedenk dat dan:

haat = waarheid;
liefde = leugen.

volgens mij gaat die correlatie niet op....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 12:06
 
ROLF230 schreef:
De bijbel geeft wel een duidelijk antwoord hierop. Bijvoorbeeld in Korinthiers gaat het over de uitnemendheid van de liefde. Daar wordt in principe gezegd dat alles wat je weet, kent of doet, maar zonder liefde, waardeloos is. Om dan nog even wat te zeggen over het topic "Hel, realiteit of fictie". Ten eerste jammer dat TS mijn humor niet kan waarderen, maar dat terzijde. De behoorlijk aanmatigende toon die hij zelf aanslaat heeft hij schijnbaar niet door. Paul Washer heeft misschien ook wel goede dingen gezegd, maar met deze "boodschappen uit de hel"l, wordt de plank volledig misgeslagen. Dit is niet uit liefde maar uit angst.
Zet deze reactie dan neer bij het topic waar het hoort. Het gebeurt vaker, dat mensen op andere plaatsen reageren, en dat geeft een heel onbehaaglijk gevoel. Dan lijkt het alsof je geen discussie durft aan te gaan.
ROLF230 schreef:
Dat de hel een realiteit is waarover niet te twisten valt en dat Jezus daarvoor waarschuwt, kun je ook gewoon lezen als je je Bijbel openslaat. En dan aub de Statenvertaling, maar dat is weer iets anders.
Sorry, een vertaling die zich alleen baseert op onderzoek van voor 1600 en alle andere onderzoek per definitie afwijst, kan ik niet serieus nemen. Zie onder andere:http://www.skypoint.com/members/waltzmn/TR.html
ROLF230 schreef:
Jezus zei op de berg (bergrede) oa dat er geen jota of titel of wat ook van de wet geschrapt zal worden tot alles volbracht is. Maar de Bijbel vat diezelfde wet ook samen in de zinnen Heb de Heere uw God lief met heel uw hart, kracht etc. en heb uw naaste lief als uzelve. Deze geboden zijn even belangrijk. Dus het is even belangrijk jezelf lief te hebben, als je naaste, als God. Toen Jezus van de berg afkwam ging Hij zelfs meteen tegen Zijn eigen wet in waarvan Hij zei houdt je eraan, door een melaatse aan te raken, wat absoluut verboden was. Dit deed hij mijn insziens dus omdat liefde idd belangrijker is dan waarheid.Lijkt me leuk als anderen hier nog gedachten over hebben.

Groetjes,

Rolf
kan het niet zijn, dat juist in liefde de waarheid haar echte betekenis vindt? Je stelt ze tegenover elkaar, terwijl ik denk dat ze elkaar juist aanvullen...Waarheid zonder liefde is wetticisme.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 11 augustus 2012, 14:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 12:09
 
dat zit ik nou ook iedere keer te denken bij dit topic, waarheid en liefde gaan toch samen Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 12:46
 
God is liefde (1 van Zijn eigenschappen, ook Heilig en rechtvaardig, etc))
Jezus IS de waarheid.

joh 14: 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Deze twee waarheden hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen.

Liefde hoort bij het leven van de christen, We houden van God en de Heilige Geest vertaalt die liefde ook in liefde voor de medemens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 18:32
 
klopt helemaal in mijn ogen. geloof hoop en liefde doch de meeste van deze is de liefde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 22:06
 
ROLF230 schreef:
Dit deed hij mijn insziens dus omdat liefde idd belangrijker is dan waarheid.

Liefde en waarheid zijn beide even belangrijk zoals Petra al aangaf.


Quote:
Waarheid kan niet worden verkondigd, zonder dat het in liefde gebeurt. Maar de waarheid kan ook niet zonder de liefde om waarheid te kunnen zijn.

http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=18&item=2450
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1