ChristianMatch
 


Forum

Wie is God?
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 20:08
 
Wie is God volgens jou? Welk beeld heb je van Hem en hoe heb je dat beeld ontwikkeld? Welke zaken beinvloeden jouw beeld van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 12:29
 
We kunnen God kennen in wat Hij openbaart.
Door creatie (rom 1)
Door Zijn Woord.
Door Jezus Christus.
En uiteindelijke door de persoonlijke relatie met God, Via Jezus Christus en de Heilige Geest die in de gelovige woont.

Dit is een perfecte combinatie.
God zal Zijn eigen Woord niet tegenspreken.

Mijn Godsbeeld word bepaald door wat Zijn Woord over Hem zegt.
Wat de Heilige Geest in mijn hart en dagelijks leven een realiteit maakt.
Mijn Godsbeeld beinvloed ook mijn kijk op de wereld, leer en leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 13:35
 
DJAB697 schreef:
We kunnen God kennen in wat Hij openbaart.
Door creatie (rom 1)
Door Zijn Woord.
Door Jezus Christus.
En uiteindelijke door de persoonlijke relatie met God, Via Jezus Christus en de Heilige Geest die in de gelovige woont.

Dit is een perfecte combinatie.
God zal Zijn eigen Woord niet tegenspreken.

Mijn Godsbeeld word bepaald door wat Zijn Woord over Hem zegt.
Wat de Heilige Geest in mijn hart en dagelijks leven een realiteit maakt.
Mijn Godsbeeld beinvloed ook mijn kijk op de wereld, leer en leven.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de eerste vraag: wie is God..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 17:54
 
wie is God? Het enige wat we kunnen weten is door de de openbaring door hem gegeven, zoals ik opsomde.

ik denk dat dit een direct antwoord op je vraag is:

1 tim 6:

15 welke te zijner tijd de zalige en enige Heerser zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Here der Heren, 16 die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen.


maar:

1joh 1: Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze (eigen) ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens 2 – het leven toch is geopenbaard en wij hebben gezien en getuigen en verkondigen u het eeuwige leven, dat bij de Vader was en aan ons geopenbaard is – 3 hetgeen wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij ook u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben.


Conclusie:

kol: 15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 18:00
 
Enkele dingen die God ons over Zichzelf heeft verteld

God is de schepper van alles en de bron van alle leven
God is genadig, liefdevol en goed. Genadig en barmhartig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid. De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken. (Psalm 145:8,9). God is liefde. (1 Johannes 4:8b). God is almachtig, rechtvaardig, en heilig. Onze God woont in de hemel en doet wat Hem goed dunkt. (Psalm 115: 3). 'Almachtige Here en God, wat U hebt gedaan, is groot en wonderbaar! Heerser over de volken, Uw wegen zijn juist en goed. Here wie zou geen ontzag voor U hebben? Wie zou U niet eren om wie U bent? U alleen bent heilig'. (Openbaring 15: 3b-4a). Heilig, heilig, heilig is de Here van de hemelse legers; de aarde is met Zijn glorie gevuld! (Jesaja 6: 3). God heeft begin noch einde. Al voordat U de aarde schiep, was U God. Vanuit de eeuwigheid van oudsher tot in de eeuwigheid in de verre toekomst, bent U God. (Psalm 90:2). Hij is de enige, Die niet kan sterven. (1Timotheüs 6:16a). Het is voor ons onmogelijk om God te zien, God is onzichtbaar voor het menselijk oog. God woont in zo'n helder licht dat geen mens Hem kan benaderen. (1 Timotheüs 6:16b). De relatie van deze grote en heilige God tot deze wereld is dat God voort gaat deze wereld dag aan dag te onderhouden en te regeren. Hij is de Bron van alle zegeningen die wij genieten. Alle aardse koninkrijken zijn het eigendom van de allerhoogste God en Hij geeft ze aan wie Hij wil. (Daniël 4:32). Altijd waren er bewijzen van Zijn goedheid: Regen en goede oogsten, zodat wij naar hartelust kunnen eten en genieten. (Handelingen 14:17).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 19:22
 
CARMEN073 schreef:
Wie is God volgens jou? Welk beeld heb je van Hem en hoe heb je dat beeld ontwikkeld? Welke zaken beinvloeden jouw beeld van God?

Smiley die vol vragen zit ik denk dat God liefde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:00
 
SVEN797 schreef:
Smiley die vol vragen zit ik denk dat God liefde is.

Dat is 1 eigenschap van God. Hij is al Zijn eigenschappen tegelijk.
Dus ook rechtvaardig en Heilig, zoals beschreven in de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:08
 
DJAB697 schreef:
Dat is 1 eigenschap van God. Hij is al Zijn eigenschappen tegelijk.
Dus ook rechtvaardig en Heilig, zoals beschreven in de Bijbel.

de Liefde is geen eigenschap de Liefde is volmaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:13
 
verklaar je nader.
er zijn vele vormen van liefde in de grondtekst van de Bijbel.

De vorige keer maakten we al het onderscheid tussen natuurlijke liefde en geestelijke liefde. Met natuurlijke liefde bedoelen we de liefde tussen man en vrouw, ouders en kinderen, vrienden en vriendinnen, die God in de schepping gelegd heeft.

De geestelijke liefde wordt ons geopenbaard door de Bijbel. In onze taal gebruiken wij het woord liefde in meer dan één betekenis. Dat geeft soms verwarring. In het Grieks heeft men drie woorden voor het begrip liefde: eros, philia en agapè. Eros, waar ons woord erotiek van afgeleid is, gebruikt men speciaal om de seksuele liefde mee aan te geven. Philia is het algemene woord voor gevoelsliefde. Het heeft de betekenis van: veel houden van, iemand graag mogen, je sterk tot iemand aangetrokken voelen. Agapè geeft de Bijbelse, de geestelijke liefde weer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:15
 
DJAB697 schreef:
verklaar je nader.
er zijn vele vormen van liefde in de grondtekst van de Bijbel.

De vorige keer maakten we al het onderscheid tussen natuurlijke liefde en geestelijke liefde. Met natuurlijke liefde bedoelen we de liefde tussen man en vrouw, ouders en kinderen, vrienden en vriendinnen, die God in de schepping gelegd heeft.

De geestelijke liefde wordt ons geopenbaard door de Bijbel. In onze taal gebruiken wij het woord liefde in meer dan één betekenis. Dat geeft soms verwarring. In het Grieks heeft men drie woorden voor het begrip liefde: eros, philia en agapè. Eros, waar ons woord erotiek van afgeleid is, gebruikt men speciaal om de seksuele liefde mee aan te geven. Philia is het algemene woord voor gevoelsliefde. Het heeft de betekenis van: veel houden van, iemand graag mogen, je sterk tot iemand aangetrokken voelen. Agapè geeft de Bijbelse, de geestelijke liefde weer

aardse wijsheid is dwaazheid voor God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KROX372





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 21:17
 
DJAB697 schreef:
verklaar je nader.
er zijn vele vormen van liefde in de grondtekst van de Bijbel.

De vorige keer maakten we al het onderscheid tussen natuurlijke liefde en geestelijke liefde. Met natuurlijke liefde bedoelen we de liefde tussen man en vrouw, ouders en kinderen, vrienden en vriendinnen, die God in de schepping gelegd heeft.

De geestelijke liefde wordt ons geopenbaard door de Bijbel. In onze taal gebruiken wij het woord liefde in meer dan één betekenis. Dat geeft soms verwarring. In het Grieks heeft men drie woorden voor het begrip liefde: eros, philia en agapè. Eros, waar ons woord erotiek van afgeleid is, gebruikt men speciaal om de seksuele liefde mee aan te geven. Philia is het algemene woord voor gevoelsliefde. Het heeft de betekenis van: veel houden van, iemand graag mogen, je sterk tot iemand aangetrokken voelen. Agapè geeft de Bijbelse, de geestelijke liefde weer
en dan is er ook nog 'ahavat olam' (Jer. 31)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 21:37
 
DJAB697 schreef:
Dat is 1 eigenschap van God. Hij is al Zijn eigenschappen tegelijk.
Dus ook rechtvaardig en Heilig, zoals beschreven in de Bijbel.

Jawel, maar in 1 Joh 4:8 staat wel: "Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde."

Als liefde een eigenschap is, hoe kan zij zelf dan nog zoveel eigenschappen bezitten?

"De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
Zij is niet blijde over ongerechtigheid,
maar zij is blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij,
alles hoopt zij, alles verdraagt zij."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 22:08
 
Ik zat zo te denken, wie is God?

En toen dacht ik, nou ja, Hij heeft een de mensen geschapen naar zijn beeld, staat in de bijbel.

En dan denk ik weer, nou ja de goede mensen, die zijn dus het beeld van God geschapen naar zijn gelijkenis. en dan kan je daaruit al heel veel halen.

VoorbeeLd:
Kijk eens naar de natuur, wat mensen allemaal ontdekt hebben over wiskunde en biologie etc., de gulden snede bijvoorbeeld. daar is onderzoek naar gedaan, dat dat het aantrekkelijkste beeld kan geven bij fotografie en schiderijen.

De gulden snede in de natuur
In de natuur zien we die hoek terug in delen van bloemen zoals bloemblaadjes, zaden en kelkbladeren.

Dergelijke bloemdelen groeien uit stukjes weefsel die ontstaan op een vaste plaats, bijvoorbeeld bloemblaadjes die ontspringen in het hart van een bloem. Om optimaal zonlicht te kunnen opvangen is het belangrijk dat de blaadjes allemaal een andere kant op groeien en zo een schijf vormen. Als elk blaadje een gulden hoek met zijn voorganger vormt, wordt de schijf het efficiëntst gevuld.[2] (Vergelijk dit bijvoorbeeld met een zeer inefficiënte hoek: 120°. Het vierde blaadje groeit in dat geval op precies dezelfde plek als het eerste blaadje, het zevende ook, enzovoort. Er ontstaan dan drie pakketjes van over elkaar heen groeiende blaadjes, op 0°, 120° en 240°.)


De lengte van een groot blok ten opzichte van een naastgelegen kleiner blok is de gulden snede, hierin is een logaritmische spiraal getekend


Iig, wat ik zeggen wilde, er zijn zoveel mooie dingen en zoveel wonderen, ja, alles wat goed is mooi is, wonderlijk is, ja, dat alles is door God bedacht en gemaakt, en ook de (goede) mensen naar zijn evenbeeld.

Ja, dan heb ik al een idee wie God is, met al deze informatie, wonderlijk, goed, Liefde, niet te bevatten hoe wondelijk, mooi, gewoon al het interessante ook. alles wat positief is. Oneindig veel goede dingen heeft God gemaakt, zelf het heelal is oneindig, als kind dacht ik weleens van ja maar dat moet toch een keer ophouden daar in het heelal. en ik stelde me het einde voor als een gemetselde muur, Maar ja, toen dacht ik van, wat is er dan áchter die muur?

Voor info gulden snede, Klik hier Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 12 augustus 2012, 22:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 07:58
 
Dit stukje hierboven was een voorbeeld van een van de dingen wat ik wonderlijk vind.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
29 En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen. 30 Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo. 31 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.


Wat ik bedoel te zeggen, wie is God, ja gewoon de Schepper die alles heeft gemaakt. wiskunde, sterren, talen, tekenen, schilderen fotograferen, architectuur, de natuur, en nog vele wonderen, scheikunde, natuurkunde, en ja kan je eindeloos doorgaan.
En de mens, naar 'ons beeld'. Dus, als je wilt weten wie God is kan je ook naar de mens kijken want die is er naar Gods beeld.


Quote:
Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar

Nou, weest vruchbaar is duidelijk Knipoog smiley, en onderwerpt haar en vervult haar, de aarde, ja daar zie ik oa in alle onderzoeken, uitvindingen e mooi dingen die we kunnen maken, wat voor manier dan ook.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 07:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 11:47
 
Corrie ten Boom: God gebruikt zelfs onze fouten

http://www.youtube.com/watch?v=n27nWiqvsnE&feature=related
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 16:15
 
CARMEN073 schreef:
Jawel, maar in 1 Joh 4:8 staat wel: "Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde."Als liefde een eigenschap is, hoe kan zij zelf dan nog zoveel eigenschappen bezitten?

"De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
Zij is niet blijde over ongerechtigheid,
maar zij is blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij,
alles hoopt zij, alles verdraagt zij."

Als er staat God is liefde, moet dat in de context lezen. en welk woord in welke vorm er in de grondtekst word gebruikt.
Vind je geknip en geplak uit de context niet verantwoord als het op exegese en hermeneutiek aankomt.

Ik bedoel dus dat je 1johannes en 1 cor 13 niet zo aan elkaar kunt plakken.


Laatst aangepast door
DJAB697
op dinsdag 14 augustus 2012, 16:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 17:34
 
DJAB697 schreef:
Als er staat God is liefde, moet dat in de context lezen. en welk woord in welke vorm er in de grondtekst word gebruikt.
Vind je geknip en geplak uit de context niet verantwoord als het op exegese en hermeneutiek aankomt.

Ik bedoel dus dat je 1johannes en 1 cor 13 niet zo aan elkaar kunt plakken.

Sja, helaas doe ik niet aan exegese en hermeneutiek. Ik geloof de bijbel en ik lees wat er staat. Niet wat rijen theologen er na lang nadenken en debatteren hebben bij verzonnen.

En ik denk dat deze teksten elkaar uitstekend kunnen aanvullen.

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 20:34
 
Ja, vooral de hermeneutiek.... Knipoog smiley


Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 14 augustus 2012, 20:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:45
 
DJAB697 schreef:
Als er staat God is liefde, moet dat in de context lezen. en welk woord in welke vorm er in de grondtekst word gebruikt.

En hoe zou die context van God's liefde volgens jou dan uitgelegd moeten worden?
Kun je dat verder specificeren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 23:11
 
Volgens mij is god ook onvoorstelbaar machtig en groot,denk es na, hij heeft het hele heelal gemaakt,spalm 33, door het woord des heren zijnde hemelen gemaakt, eh het hele melkwegstelsel, alle sterren, het is niet echt voor testellen hoe god is, en hoe knap hij alles gemaakt heeft, en deze god houd van ons, houd zelfs bij hoeveel haren we hebben,want de bijbel zegt alle haren op ons hoofd zijn geteld.
hij houd van ons met een onvoorwaardelijke liefde,geweldig
Lachende smiley
en enorm indrukwekkend als je er zo overna denkt.

en wij mogen met al onze probleempjes ,problemen in onze ogen misschien groot ,bij god aan kloppen, bij god die alles gemaakt heeft. Bij die grote god......wauwwwwwwww Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 11:28
 
HARALD940 schreef:
En hoe zou die context van God's liefde volgens jou dan uitgelegd moeten worden?
Kun je dat verder specificeren?

Als Johannes het heeft over God en hoe God liefde is.
En paulus over liefde schrijgt in de context van gaven van de Geest en prioriteit. Dan moet je beiden Bijbelboeken/brieven in hun eigen context besturen. Als je het snapt dan pas de toepassing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 15:31
 
De grootheid van God wordt het meest zichtbaar in het detail. God is zo oneindig groot, dat Hij zich zo met het detail bemoeit, dat er geen haar van ons hoofd valt, zonder Zijn wil.

Daarbij is God zo Heilig, dat Hij nooit een mens kan zien, die zondig is. En toch wilde Hij dat, en heeft ook gezorgt dat Hij een mens kon zien. Door zelf een oplossing aan te dragen waarin dit mogelijk was. Want Zijn Heiligheid zou nooit het onheilige kunnen aanzien, maar door dat Christus bereid was tussen God en de mens te gaan staan, kon God door Christus een mens zien. Wat een grootheid komt hierin naar voren. En wat een liefde, dat Christus zoveel vermaak had in de mens, dat Hij Zijn leven er voor wilde geven, de Heiligheid van de Hemel voor wilde verlaten, tussen Zijn kinderen wilde geboren worden, en dat, terwijl Zijn kinderen Hem niet eens wilde zien. Hij wilde hen wel zien. Hierin komt Zijn grootheid en Zijn Liefde tot uiting.
Daarnaast is Hij ook De Almachtige. Hij heeft alles in de hand, hoe hard de duivel ook tegenwerkt, Gods plan gaat altijd door. Door de hele wereld geschiedenis heen blijft Gods weg zichtbaar, hoe donker het soms ook was en is, hoe onbegrijpelijk het voor ons mensen ook lijkt. Maar zou een verstandelijk beperkt mens iets begrijpen van een zeer geleerde laborant? zou hij iets begrijpen van al het gegoochel met stoffen en buisjes? Zouden wij met ons beperkte verstand iets begrijpen van wat God doet en denkt? Jes 40:28-29>Weet gij het niet? Hebt gij niet gehoord, dat de eeuwige God, de Heere, de Schepper van de einden der aarde, noch moede noch mat wordt? Er is geen doorgronding van Zijn verstand.
Hij geeft den moeden kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:22
 
DJAB697 schreef:
Als Johannes het heeft over God en hoe God liefde is.
En paulus over liefde schrijgt in de context van gaven van de Geest en prioriteit. Dan moet je beiden Bijbelboeken/brieven in hun eigen context besturen. Als je het snapt dan pas de toepassing.

1Joh4 gaat inderdaad over God's liefde naar ons toe.
En 1Cor13 over liefde als gave van de Geest voor ons onderling.

Maar daarbij laat 1Cor13 ons ook zien met welke kwaliteiten in de liefde God naar ons toe komt, en nog veel meer dan wij mensen naar God en onderling doen.

Want God komt naar ons toe in lankmoedigheid en goedertierenheid, in goedgunstigheid, God praalt niet, is niet opgeblazen, God kwetst ons niet, God kan Zichzelf zoeken, maar Hij zoekt juist ons, God word niet verbitterd, en rekent ons het kwade niet toe in Jezus, Hij is niet blij als wij ongerechtigheid doen, maar God is blij met de waarheid, Hij bedekt het kwade van ons, en geloofd in ons door Jezus, Hij hoopt op ons, en verdraagt ons.
En dit alles in Zijn onvoorwaardelijke liefde voor ons.
Als je de bijbel doorleest zie je deze kwaliteiten van God's liefde ook telkens terugkomen, van Genesis tot Openbaringen.

De context zal dan misschien niet helemaal kloppen, maar 1Cor13 geeft ons daarbij ook een blik in God's liefde naar ons toe. en geeft een relatie met God wel meer invulling over Zijn liefde voor ieder persoonlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:19
 
@ harald,

Ja mee eens. Mijn punt was alleen dat je ze niet zomaar bijelkaar kan plakken en suggereren dat het om hetzelfde gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 19:32
 
“God in een Doos” of God zoals Hij Zich heeft geopenbaard?


http://verhoevenmarc.be/PDF/God-in-box.pdf



“Ga niet boven hetgeen geschreven staat”

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/1Kor4-6.pdf


<><

Zwaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KROX372





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 21:17
 
God is de God van het eeuwige jodendom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 12:32
 
ZWAAN995 schreef:
“God in een Doos” of God zoals Hij Zich heeft geopenbaard?


http://verhoevenmarc.be/PDF/God-in-box.pdf



“Ga niet boven hetgeen geschreven staat”

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/1Kor4-6.pdf


<><

Zwaan

goede links! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:49
 
HARALD940 schreef:
1Joh4 gaat inderdaad over God's liefde naar ons toe.
En 1Cor13 over liefde als gave van de Geest voor ons onderling.

Maar daarbij laat 1Cor13 ons ook zien met welke kwaliteiten in de liefde God naar ons toe komt, en nog veel meer dan wij mensen naar God en onderling doen.

Want God komt naar ons toe in lankmoedigheid en goedertierenheid, in goedgunstigheid, God praalt niet, is niet opgeblazen, God kwetst ons niet, God kan Zichzelf zoeken, maar Hij zoekt juist ons, God word niet verbitterd, en rekent ons het kwade niet toe in Jezus, Hij is niet blij als wij ongerechtigheid doen, maar God is blij met de waarheid, Hij bedekt het kwade van ons, en geloofd in ons door Jezus, Hij hoopt op ons, en verdraagt ons.
En dit alles in Zijn onvoorwaardelijke liefde voor ons.
Als je de bijbel doorleest zie je deze kwaliteiten van God's liefde ook telkens terugkomen, van Genesis tot Openbaringen.

De context zal dan misschien niet helemaal kloppen, maar 1Cor13 geeft ons daarbij ook een blik in God's liefde naar ons toe. en geeft een relatie met God wel meer invulling over Zijn liefde voor ieder persoonlijk.
Eerlijk gezegd vind ik dat je een punt overslaat. 1 Kor.13 gaat over liefde, en liefde in verhouding tot de mens. Er staat nergens, dat we dit maar toe kunnen passen op God, dat is de inlegkunde die Djab bedoelt.
De contekst is hierbij ook belangrijk. Je kunt zoveel gaven en talenten van de Heer gekregen hebben, maar dat wil niet zeggen, dat je ze in liefde gebruikt. Paulus laat in dit gedeelte zien wat liefde is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:50
 
KROX372 schreef:
God is de God van het eeuwige jodendom.
Al besneden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je een punt overslaat. 1 Kor.13 gaat over liefde, en liefde in verhouding tot de mens. Er staat nergens, dat we dit maar toe kunnen passen op God, dat is de inlegkunde die Djab bedoelt.
De contekst is hierbij ook belangrijk. Je kunt zoveel gaven en talenten van de Heer gekregen hebben, maar dat wil niet zeggen, dat je ze in liefde gebruikt. Paulus laat in dit gedeelte zien wat liefde is...

Waarom zou dit niet kunnen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3