ChristianMatch
 


Forum

Toetsing en onderscheiding
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: woensdag 22 augustus 2012, 12:26
 
De laatste jaren is het aantal wonderen, tekenen en bovennatuurlijke manifestaties binnen de kerk wereldwijd erg toegenomen. Dit heeft, onder andere, voor verdeeldheid en soms ook verwarring gezorgd.

De bijbel roept op om alles te toetsen en het goede te behouden. Maar hoe toetsen wij? Bijna iedereen heeft een mening, maar waar baseer je die op; hoe komt je mening tot stand? En zijn er ook zaken waar je geen mening over hebt?

Belangrijkste vraag (voor mij) is wat de bijbel hierover zegt. De bijbel roept op om te toetsen en dan ligt het voor de hand om de maatstaven hiervoor ook in de bijbel te zoeken.

Een bekende toetssteen zijn de vruchten die een bepaalde manifestatie of beweging teweegbrengt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vrucht van bekering: verootmoedigen mensen zich voor God of niet? Heeft er een verandering plaatsgevonden waardoor mensen zich radicaler aan God toewijden?

En zo zijn er wel meer richtlijnen te bedenken. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en welke criteria jullie toepassen in het beoordelen van zaken die binnen de kerk plaatsvinden.

Wel fijn als je het in je eigen woorden kunt weergeve. Dus NIET met links naar bijbelstudies van anderen. Of het kopieren van ellenlange teksten of plaatjes. Gewoon: zoals jij, een ieder hier zelf over denkt. Dus wees jezelf Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 22 augustus 2012, 12:52
 
CARMEN073 schreef:
De laatste jaren is het aantal wonderen, tekenen en bovennatuurlijke manifestaties binnen de kerk wereldwijd erg toegenomen. Dit heeft, onder andere, voor verdeeldheid en soms ook verwarring gezorgd.

De bijbel roept op om alles te toetsen en het goede te behouden. Maar hoe toetsen wij? Bijna iedereen heeft een mening, maar waar baseer je die op; hoe komt je mening tot stand? En zijn er ook zaken waar je geen mening over hebt?

Belangrijkste vraag (voor mij) is wat de bijbel hierover zegt. De bijbel roept op om te toetsen en dan ligt het voor de hand om de maatstaven hiervoor ook in de bijbel te zoeken.

Een bekende toetssteen zijn de vruchten die een bepaalde manifestatie of beweging teweegbrengt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vrucht van bekering: verootmoedigen mensen zich voor God of niet? Heeft er een verandering plaatsgevonden waardoor mensen zich radicaler aan God toewijden?

En zo zijn er wel meer richtlijnen te bedenken. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en welke criteria jullie toepassen in het beoordelen van zaken die binnen de kerk plaatsvinden.

Wel fijn als je het in je eigen woorden kunt weergeve. Dus NIET met links naar bijbelstudies van anderen. Of het kopieren van ellenlange teksten of plaatjes. Gewoon: zoals jij, een ieder hier zelf over denkt. Dus wees jezelf Coole smiley met zonnebril
Wil je geestelijke zaken toetsen moet je eerst gedoopt zijn in de Geest. Ik vind ook dat profetiëen getoetst moeten worden door profeten. Die weten tenminste hoe er getoetst moet worden. Globaal gezien zie ik drie toetsstenen: de Bijbel, de profeet, de boodschap.

De Bijbel ligt natuurlijk voor de hand.
De profeet, gaat om zijn eigen motieven en achtergronden.
De boodschap, bevestigt het datgene waar je zelf al mee bezig bent???

Dit is een eerste voorlopige reactie. Leuk topic trouwens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 09:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Wil je geestelijke zaken toetsen moet je eerst gedoopt zijn in de Geest. Ik vind ook dat profetiëen getoetst moeten worden door profeten. Die weten tenminste hoe er getoetst moet worden. Globaal gezien zie ik drie toetsstenen: de Bijbel, de profeet, de boodschap.

De Bijbel ligt natuurlijk voor de hand.
De profeet, gaat om zijn eigen motieven en achtergronden.
De boodschap, bevestigt het datgene waar je zelf al mee bezig bent???

Dit is een eerste voorlopige reactie. Leuk topic trouwens



Welke profeten zijn dat dan?
Iedereen kan wel roepen dat ze een visioen hebben gehad , en dat ze profetien van boven krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 09:39
 
MARISKA601 schreef:
Welke profeten zijn dat dan?
Iedereen kan wel roepen dat ze een visioen hebben gehad , en dat ze profetien van boven krijgen.
De profeten in de gemeente. Het is per slot van rekening een van de bedieningen in de gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 09:48
 
CHATULIEM619 schreef:
De profeten in de gemeente. Het is per slot van rekening een van de bedieningen in de gemeente.


Ik geloof niet zomaar iemand die zegt een profeet te zijn.
Heb zal lui op cm voorbij zien komen die dat zeiden.
En aan hun boodschap had ik niks.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 10:05
 
MARISKA601 schreef:
Ik geloof niet zomaar iemand die zegt een profeet te zijn.
Heb zal lui op cm voorbij zien komen die dat zeiden.
En aan hun boodschap had ik niks.
Daarom moet je heel voorzichtig zijn met die term. Maar er zijn wel mensen in de gemeente die een profetische bediening hebben. Die lopen er meestal niet mee te koop. Maar jij gelooft toch per definitie niet in profetie? Of heb ik dat mis? Dan is het ook logisch dat je hier niks mee te maken wil hebben.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 23 augustus 2012, 10:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 10:08
 
MARISKA601 schreef:
Ik geloof niet zomaar iemand die zegt een profeet te zijn.
Heb zal lui op cm voorbij zien komen die dat zeiden.
En aan hun boodschap had ik niks.


Maar misschien had een ander er wel wat aan? Ook een optie natuurlijk....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:26
 
De Bijbel, Bijbel, Bijbel en ow ja...de Bijbel.

1 tim 3

14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

Zoals chatuliem al mooi zei; test de persoon/profeet.
Komt het uit wat er word gezegd? (deut 13)
Of was het een projectie van eigen wensen en fantasie.

Bestudeer de handel en wandel van de profeet, leeft Hij dicht bij God?
of is het een tweede tod bentley?(die doodleuk van zn vrouw sheidt, met zijn minnares waar hij overspel mee pleegde trouwt, en vrolijk wilt door gaan met zn ''bediening'')

Zijn de genezingen tijdelijke psychosomatische oplossingen? of echt te bewijzen met empirisch bewijs van de dokter of ziekenhuis?

Ik ben het niet eens met de second blessing of doop in de G(g)eest.
Maar dat is een heel ander topic. ik hoop dat we het voor de verandering eens bij een topic kunnen blijven, zonder dat er zo 3 door elkaar lopen, of het ineens over ijs of chocola gaat zoals eerder. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Zal de links tot een minimum houden zoals Carmen vroeg, maar wil 1 voorbeeld geven hoe we dingen Bijbels moeten toetsen

http://www.youtube.com/watch?v=lwjb0O555Xw&feature=related

( je HOEFT niet te kijken is maar een voorbeeld )

p.s bestudeer eens de valse profeet/leraar montanus die zo rond 150 na Christus leefde, je ziet satan die leer/geest in een ander jasje steeds de kerk binnen werken, vooral in de charismatische/pinkster kerken, waar je Buiten Bijbelse openbaringen soms boven de Bijbel zetten. Word het getoetst dan val je dus de Geest aan volgens hun. Duidelijk een sektarisch trekje.


Laatst aangepast door
DJAB697
op vrijdag 24 augustus 2012, 11:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:52
 
Mijn mening moet overeenkomen met de Bijbel. Soms heb je ergens nog geen mening over, dan mag je ook de Bijbel raadplegen en bidden om wijsheid. Ik zie mensen wel eens beweren dat de HG ze iets ingaf, maar ze kunnen het niet staven met de Bijbel, dan zit je volgens mij al verkeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:25
 
DJAB697 schreef:
p.s bestudeer eens de valse profeet/leraar montanus die zo rond 150 na Christus leefde, je ziet satan die leer/geest in een ander jasje steeds de kerk binnen werken, vooral in de charismatische/pinkster kerken, waar je Buiten Bijbelse openbaringen soms boven de Bijbel zetten. Word het getoetst dan val je dus de Geest aan volgens hun. Duidelijk een sektarisch trekje.
Hier ga je te ver, veel te ver. Ik ken geen pinkstergemeente, die stelt dat de profetie in de gemeente belangrijker is dan het Woord van God. Graag die woorden terug nemen. Je moet weten dat ik veel contact heb met verschillende gemeentes en geen van alle zou dit stellen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Hier ga je te ver, veel te ver. Ik ken geen pinkstergemeente, die stelt dat de profetie in de gemeente belangrijker is dan het Woord van God. Graag die woorden terug nemen. Je moet weten dat ik veel contact heb met verschillende gemeentes en geen van alle zou dit stellen...

Volgens mij bedoelt DJA hier dat het in bepaalde kringen voorkomt en niet in alle. Ken ook wel mensen die liever een openbaring van een profeet willen dan gewoon de Bijbel lezen en als je ook maar enigzins kritisch bent vinden ze dat je de Geest tegenwerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:49
 
MANNA420 schreef:
Volgens mij bedoelt DJA hier dat het in bepaalde kringen voorkomt en niet in alle. Ken ook wel mensen die liever een openbaring van een profeet willen dan gewoon de Bijbel lezen en als je ook maar enigzins kritisch bent vinden ze dat je de Geest tegenwerkt.
Er zit een verschil tussen wat men persoonlijk vindt en datgene wat je als gemeente de mensen leert. En de bijdrage van Djab gaat over de boodschap die gemeentes prediken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:05
 
Misschien is het voor de hand liggend, maar ik wil het toch even noemen;

een werk of profetie moet ALTIJD Jezus verheerlijken. Als het dat niet doet, dan is het niet van de Heilige Geest want die zal Hem altijd verhogen.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat in sommige gemeentes (charismatische) gesteld wordt dat profetieen altijd positief en bemoedigend moeten zijn. Dit is in veel gemeenten tot criterium verheven. Als God zo'n gemeente zou waarschuwen voor naderend onheil dan zou dat direct als satanisch worden afgeserveerd.
Dit terwijl in de bijbel de meeste profetieen helemaal niet zo 'kietelend' zijn voor de toehoorders. Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
CARMEN073
op vrijdag 24 augustus 2012, 15:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:36
 
CARMEN073 schreef:
Misschien is het voor de hand liggend, maar ik wil het toch even noemen;

een werk of profetie moet ALTIJD Jezus verheerlijken. Als het dat niet doet, dan is het niet van de Heilige Geest want die zal Hem altijd verhogen.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat in sommige gemeentes (charismatische) gesteld wordt dat profetieen altijd positief en bemoedigend moeten zijn. Dit is in veel gemeenten tot criterium verheven. Als God zo'n gemeente zou waarschuwen voor naderend onheil dan zou dat direct als satanisch worden afgeserveerd.
Dit terwijl in de bijbel de meeste profetieen helemaal niet zo 'kietelend' zijn voor de toehoorders. Twijfelende smiley

Die mensen hebben hun oren te luister gelegd bij leraren en profeten die vertellen wat zij willen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:07
 
MANNA420 schreef:
Die mensen hebben hun oren te luister gelegd bij leraren en profeten die vertellen wat zij willen.
Ook dat is niet het geval, Manna. Denk je dat we allemaal mensen zijn die graag anderen willen manipuleren? Misschien komt het wel door al die negatieve filmpjes...maar we zijn gewone mensen, zonder verborgen agenda of vriendjespolitiek.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Ook dat is niet het geval, Manna. Denk je dat we allemaal mensen zijn die graag anderen willen manipuleren? Misschien komt het wel door al die negatieve filmpjes...maar we zijn gewone mensen, zonder verborgen agenda of vriendjespolitiek.....

Niet bewust misschien. Er zijn ook boze krachten werkzaam, dat kun je als gelovige niet ontkennen (Efeze 6) En in Timotheus staat te lezen dat in de laatste dagen er mensen zijn die de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze willen dingen af doen of toedoen, waarmee ze zichzelf manipuleren en overgeven aan ongehoorzaamheid. Dat is ernstig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:26
 
MANNA420 schreef:
Niet bewust misschien. Er zijn ook boze krachten werkzaam, dat kun je als gelovige niet ontkennen (Efeze 6) En in Timotheus staat te lezen dat in de laatste dagen er mensen zijn die de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze willen dingen af doen of toedoen, waarmee ze zichzelf manipuleren en overgeven aan ongehoorzaamheid. Dat is ernstig.
Boze machten beinvloeden je helemaal. Dat kan je niet uitzetten als je bidt of als je voor de Heer zingt. Ik ken veel voorgangers op persoonlijke basis en het enige wat ik merk, is hun toewijding aan God. Profetieën gaan niet boven de Bijbel of buiten de bijbel om. Dat is gewoon een verzinsel van buitenstaanders. Bij ieder onderwijs over de gaven van de Geest, is één van de eerste lessen, dat het niet Gods Woord overstijgt. De Bijbel is natuurlijk het richtsnoer en profetie kan ter ondersteuning zijn, maar zal nooit de bijbel vervangen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:20
 
Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.

Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?

Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:59
 
CARMEN073 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.

Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?

Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders.
De manier waarop je het nu omschrijft vind ik ook niet goed, maar bevestigend kan twee dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Het kan bv. zijn dat je al maanden lang worstelt met iets wat je moet overgeven aan God. Dan kan een profetie, die dit ook vermeldt juist bevestigend werken voor datgene wat de Heer in je hart gelegd heeft. Maar dat is niet bepaald positief..

Verder wordt in mijn ogen met bevestigend ook iets anders bedoeld. Een profetie kan nooit iets heel nieuws zijn, iets waar God niet mee bezig geweest is. Vroeger dacht men wel eens dat een profetie alleen maatgevend was voor de richting die je zou moeten gaan. Nu is het slechts één van de onderdelen en werkt het bevestigend op datgene wat God met je leven van plan is.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 24 augustus 2012, 18:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:48
 
MANNA420 schreef:
Volgens mij bedoelt DJA hier dat het in bepaalde kringen voorkomt en niet in alle. Ken ook wel mensen die liever een openbaring van een profeet willen dan gewoon de Bijbel lezen en als je ook maar enigzins kritisch bent vinden ze dat je de Geest tegenwerkt.

Dit inderdaad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:07
 
CHATULIEM619 schreef:
De manier waarop je het nu omschrijft vind ik ook niet goed, maar bevestigend kan twee dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Het kan bv. zijn dat je al maanden lang worstelt met iets wat je moet overgeven aan God. Dan kan een profetie, die dit ook vermeldt juist bevestigend werken voor datgene wat de Heer in je hart gelegd heeft. Maar dat is niet bepaald positief..

Verder wordt in mijn ogen met bevestigend ook iets anders bedoeld. Een profetie kan nooit iets heel nieuws zijn, iets waar God niet mee bezig geweest is. Vroeger dacht men wel eens dat een profetie alleen maatgevend was voor de richting die je zou moeten gaan. Nu is het slechts één van de onderdelen en werkt het bevestigend op datgene wat God met je leven van plan is.

Ik bedoelde met 'bevestigend' dat een profetie, 1 persoon, of de hele gemeente bevestigd in zijn/haar eigenwaarde. Ik heb jarenlang in zo'n gemeente gezeten. Het "alles komt goed" gevoel zonder hierin concreet te zijn.

Waar ik soms ook een beetje moeite mee heb dat is dat gastsprekers uit verre landen altijd een profetie hebben voor de gemeente waarin zij te gast zijn. Die profetie is doorgaans grotendeels hetzelfde: 'deze gemeente is heel bijzonder en speciaal. God gaat vooral door deze gemeente bijzondere dingen doen.' Let wel; ik heb het over gemeenten waar ik zelf lid van ben (geweest). Heel lang dacht ik dat ik bij een bijzondere gemeente was aangesloten, totdat ik ontdekte dat andere gemeenten precies dezelfde profetieen krijgen van hun gastsprekers.

Moeilijk om te toetsen; want het kan natuurlijk wel. Maar ik neem onderhand wel steeds meer met een korrel zout.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 22:49
 
Voornamelijk de bijbel, en veelal begin ik dan bij de statenvertaling met kanttekeningen, daar kun je heel veel info uithalen over de tekst, en/of tekstverwijzingen ergens anders in de bijbel waar die aan gerefereerd is.

Verder gebruik ik nog wel eens info van anderen die over een bepaald onderwerp een stuk geschreven/uitgelegd hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 08:23
 
CARMEN073 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.

Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?

Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders.

tot nu toe zijn alle profetieën die ik over mezelf heb gekregen via anderen mensen uitgekomen, dus das voor mij een makkelijke toets. behalve eentje, maar die is kort geleden uitgesproken, de tijd zal het leren. en eigenlijk waren de profetieën een bevestiging van het geen wat god me zelf ook duidelijk maakte. ook profetieeen over de gemeente zijn uitgekomen door gastsprekers, dus daar heb ik allemaal positieve ervaringen mee. Lachende smiley ha ha de verbazingwekkenste was dat ik in de kerk zat, de gastspreker onder de preek me aankeek en zei, ik heb een woord van god.. bla bla bal petra die ooit heel kritisch na de kerk ging maar er niet om heen kan dat er wel degelijk profetieeen zijn, tongentaal, mensen die soms vallen, jezus leeft Lachende smiley de bijbel is waarheid maar wat dacht je van de woorden van god tegen noach die de ark moest bouwen, zat er niet honderentwintig jaar tussen voor die woorden werkelijkheid werden, misschien moeten we ook begrijpen dat een profetie niet altijd meteen uitkomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1