ChristianMatch
 


Forum

Redenen voor evangelische kerkverlating.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
KABOUTER722





Berichten: 94

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:09
 
ergens denk ik dat de Evangelischen en de Gereformeerde gezindte helemaal zover nog niet bij elkaar vandaan liggen.

ze willen het alleen zelf niet met zoveel woorden toegeven, heb ik het idee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:11
 
KABOUTER722 schreef:
ergens denk ik dat de Evangelischen en de Gereformeerde gezindte helemaal zover nog niet bij elkaar vandaan liggen.

ze willen het alleen zelf niet met zoveel woorden toegeven, heb ik het idee.

Klopt we vinden elkaar daar ij dat kruis!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:13
 
MIEK114 schreef:
Rare I pad ook die eigen woorden maakt. het werk wat Hij begon....

(Nam je deze foto ook met die I-pad???)

Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:16
 
ZEELAND736 schreef:
(Nam je deze foto ook met die I-pad???)

Knipoog smiley Knipoog smiley


haha, funny! Lachende smiley

a


Laatst aangepast door
KEITH722
op maandag 28 januari 2013, 14:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:21
 
MIEK114 schreef:
Klopt we vinden elkaar daar ij dat kruis!

Sterk Miek!

a
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:33
 
Belangrijk om in ieder geval de context van het onderzoek duidelijk te hebben:

"Opgegroeid in een gereformeerde pastorie, maakte Otto samen met zijn vrouw Renée begin jaren zeventig de overstap naar de evangelische beweging, waar hij zich anno 2009 nog altijd nauw mee verbonden voelt, zij het enthousiast én kritisch. “Denk niet dat het overal kommer en kwel is in de vrije groepen. Ik geloof dat juist de evangelische beweging in Nederland uniek in Europa is; een bijzonder verschijnsel vol prachtige initiatieven en gemeentes. [i]Toch gaat het niet overal goed en dit onderzoek moet bijdragen aan de zelfreflectie van de beweging. Twintig jaar geleden was het ondenkbaar om de vuile was buiten te hangen, nu is er ruimte om zaken op scherp te zetten.”
Door zijn eigen overgang wist hij dat het verlaten van een kerk of gemeente zeer ingrijpend kan zijn. “Dan heb je direct een tweede motivatie te pakken voor dit onderzoek,” gaat hij verder. “Ik ging van een gevestigde kerk naar een vrije groep, maar hier gaat het over mensen die – zoals vaak wordt beweerd – de crème de la crème achter zich lieten. Niet een stijve kerk, nee, een vrolijke vrije gemeente, waar je in de samenkomst helemaal jezelf kunt zijn in zang en gebaar. Beter konden ze het niet krijgen op het christelijk erf en tóch gingen ze weg. Daar moet een verhaal achter zitten, en dat blijkt ook wel uit dit onderzoek.”[/i]

Het gaat hier om iemand die van binnenuit, aan een stukje zelfreflectie doet.

Het idee is dat een ieder van ons dat regelmatig doet en kijkt naar de balken in eigen ogen ... niet naar de splinters in die van anderen ...
Als iemand zich zo kwetsbaar opstelt mag je daar nooit misbruik van maken...

Liefdevol http://www.youtube.com/watch?v=Z4Hn1lH2etw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:51
 
Zoeker: Niet een stijve kerk, nee, een vrolijke vrije gemeente, waar je in de samenkomst helemaal jezelf kunt zijn in zang en gebaar. Beter konden ze het niet krijgen op het christelijk erf en tóch gingen ze weg.

Zoeker schreef: Daar moet een verhaal achter zitten, en dat blijkt ook wel uit dit onderzoek.
Shanita130: En dat verhaal is er om bekendheid te krijgen en niet om in de evangelische doofpot te worden gestopt.

Ik was zelf evangelisch weet je nog wel, en ja behoorlijke schade opgelopen, net als zovelen.....maar ja, dat moet ik és een keertje vergeven', las ik hier ergens.

Echt niet; ik schaam me nog christelijk te noemen, dan ben ik bang dat ik word geassocieerd met evangelischen, ja, of ik zeg er altijd even bij dat ik niet van 'die en die kerken' ben...
En ik ben laaaang niet de enige...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:59
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Mag ik hier toch even op reageren? Of ben ik dan off-topic? Ik heb hier gisteren een heel goed gesprek over gehaad en we hebben eigenlijk geconstateerd dat er vaak sprake is van twee grote complicerende factoren in onze omgang met elkaar.

1. Er is verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Mannen zijn in de regel veel rationeler dan vrouwen. Dat uit zich in het feit dat mannen veel gemakkelijker een idee (lees een uitspraak) los koppelen van de persoon. Als ze iets zeggen dan hebben zij de vaardigheid om rustig naar een uitspraak of een idee te kijken los van gevoelens of emoties. Vrouwen hebben daarentegen de vaardigheid om wat gezegd is te toetsen op relevantie voor hunzelf in persoon. Tja, dat communiceert vaak wat lastig tussen man en vrouw. Dat is iets wat je niet zomaar leert.

2. In het protestantse denken wordt van jongsaf geleerd om theorie van persoon te scheiden. Er is de mens (geneigd tot alle kwaad) en er is de theorie (de Bijbel, de perfecte waarheid). Twee losse werkelijkheden. Ik heb van jongsaf geleerd die twee lagen te scheiden (dualisme)
Ook dit communiceert weer lastig, maar nu tussen iemand die zo is opgevoed en iemand die die manier van denken helemaal niet kent.

Deze twee obstakels zie ik duidelijk terug in veel van de onenigheid op het forum. En ja, dan denk ik niets menselijks is ons vreemd. Dat leert me weer om in mijn eigen spiegel te kijken, ja en dat maakt mij mild. Die mildheid bid ik eenieder toe!

O ja, als aanvulling: ik kom in evangelische kring veel mensen tegen die rond lopen met pijn vanuit een gereformeerd verleden. En merk dat zowel het gereformeerde denken, als de pijn hun manier van spreken bepaald (eigenlijk de omgekeerde beweging als Shanita maar dezelfde houding/ervaring). Ik wil maar zeggen wat is gereformeerd en wat evangelisch als het gaat om de uiting van personen? Dat loopt zo in elkaar over, dat is soms gewoon eng ....


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 15:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:31
 
ZEELAND736 schreef:
(Nam je deze foto ook met die I-pad???)

Knipoog smiley Knipoog smiley

ja en via mail naar pc gestuurd Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:34
 
MIEK114 schreef:
ja en via mail naar pc gestuurd Knipoog smiley

ha ha dat is te merken Lachende smiley leuke foto trouwens ook al staat ie op zijn kop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:53
 
Ik denk dat het juist goed is je leven te leven in de hoop dat je daarmee een ander tot voorbeeld kan zijn. Gooien met stenen of wijzen naar de ander hoort daar wat mijzelf betreft niet bij.. helaas ook ik ben maar mens en val wel eens, gelukkig is daar 1 die mij helpt weer op te staan en me probeert te beschermen over hetzelfde te vallen, door me te laten leren. en ik mag ook blij zijn dat de Here God mij ook heeft laten zien hoe het niet hoeft te gaan. Ik ben blij dat ik mag volgen en mag dienen, elkaar mogen dienen.. allemaal zijn we mensen en blijven we ook met alle gebreken en mogelijkheden 9lees talenten) waar gehakt wordt vallen spaanders. zelfs die spaanders hebben z'n waarde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:23
 
ZOEKER064 schreef:
Mag ik hier toch even op reageren? Of ben ik dan off-topic? Ik heb hier gisteren een heel goed gesprek over gehaad en we hebben eigenlijk geconstateerd dat er vaak sprake is van twee grote complicerende factoren in onze omgang met elkaar.

1. Er is verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Mannen zijn in de regel veel rationeler dan vrouwen. Dat uit zich in het feit dat mannen veel gemakkelijker een idee (lees een uitspraak) los koppelen van de persoon. Als ze iets zeggen dan hebben zij de vaardigheid om rustig naar een uitspraak of een idee te kijken los van gevoelens of emoties. Vrouwen hebben daarentegen de vaardigheid om wat gezegd is te toetsen op relevantie voor hunzelf in persoon. Tja, dat communiceert vaak wat lastig tussen man en vrouw. Dat is iets wat je niet zomaar leert.

2. In het protestantse denken wordt van jongsaf geleerd om theorie van persoon te scheiden. Er is de mens (geneigd tot alle kwaad) en er is de theorie (de Bijbel, de perfecte waarheid). Twee losse werkelijkheden. Ik heb van jongsaf geleerd die twee lagen te scheiden (dualisme)
Ook dit communiceert weer lastig, maar nu tussen iemand die zo is opgevoed en iemand die die manier van denken helemaal niet kent.

Deze twee obstakels zie ik duidelijk terug in veel van de onenigheid op het forum. En ja, dan denk ik niets menselijks is ons vreemd. Dat leert me weer om in mijn eigen spiegel te kijken, ja en dat maakt mij mild. Die mildheid bid ik eenieder toe!

O ja, als aanvulling: ik kom in evangelische kring veel mensen tegen die rond lopen met pijn vanuit een gereformeerd verleden. En merk dat zowel het gereformeerde denken, als de pijn hun manier van spreken bepaald (eigenlijk de omgekeerde beweging als Shanita maar dezelfde houding/ervaring). Ik wil maar zeggen wat is gereformeerd en wat evangelisch als het gaat om de uiting van personen? Dat loopt zo in elkaar over, dat is soms gewoon eng ....



Ik mis in jouw betoog het woord gerechtigheid, en dat is toch een heel belangrijk Bijbels woord.....Je komt niet altijd weg weg met vergeven? oh klaar......daarvoor zijn vaak zaken te erg.....Je realiseren wat je verkeerd deed en oprecht je excuus aanbieden dat neigt naar vergeven....en soms is dat onmogelijk en die ruimte mag je toch krijgen, dat begrijpt Onze lieve Heer best wel, mensen begrijpen het vaak niet maar dat is wat anders.......
En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....

En natuurlijk bij het gereformeerde denken is ook veel fout, maar daar gaat het hier niet over. Dit topic ging over het Evangelisch denken, waar ik overigens niets op tegen heb alleen is het niet mijn geloof......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik mis in jouw betoog het woord gerechtigheid, en dat is toch een heel belangrijk Bijbels woord.....Je komt niet altijd weg weg met vergeven? oh klaar......daarvoor zijn vaak zaken te erg.....Je realiseren wat je verkeerd deed en oprecht je excuus aanbieden dat neigt naar vergeven....en soms is dat onmogelijk en die ruimte mag je toch krijgen, dat begrijpt Onze lieve Heer best wel, mensen begrijpen het vaak niet maar dat is wat anders.......
En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....

En natuurlijk bij het gereformeerde denken is ook veel fout, maar daar gaat het hier niet over. Dit topic ging over het Evangelisch denken, waar ik overigens niets op tegen heb alleen is het niet mijn geloof......

Zoeker:
tja over vergeven, vergeven wil niet zeggen dat je het onrecht toe moet laten, daarom kwamen ook velen cm ers met hun handen op de misbruikknop toen iemand suggeerde Boze smiley gets wil het noggeneens niet herhalen wat hij suggeerde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:05
 
PETRA373 schreef:
Zoeker:
tja over vergeven, vergeven wil niet zeggen dat je het onrecht toe moet laten, daarom kwamen ook velen cm ers met hun handen op de misbruikknop toen iemand suggeerde Boze smiley gets wil het noggeneens niet herhalen wat hij suggeerde

Uhh, heb ik het in dit topic over vergeven gehad? daar zijn toch minimaal twee andere topics voor?

Ik zal nog eens teruglezen, ik kan het me niet herinneren....

Volgens mij gaat het de topicstarter hier over die verderfelijke evangelischen. Kijk eens wat die allemaal fout doen en probeert ze iedereen te waarschuwen tegen die evangelischen.... en daar hoor ik toevallig ook bij ....

Misschien dat ik daar helemaal mijn mond over moet houden en het topic overlaten over de niet-evangelischen op dit forum.

Als we het dan toch over vergeving hebben. mag ik dan als evangelische persoon berouw tonen en spijt betuigen voor ieder verkeerd uitgesproken woord en ieder woord wat zo ongenuanceerd is uitgesproken dat een ander daar aanstoot aan kan nemen? Namens de alle evangelischen van Nederland in alle tijden? Dan kan iedereen ons vergeven. Dan kan iedereen door met zijn leven ... in Liefde. Vrij!!!


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:07
 
ZOEKER064 schreef:
Uhh, heb ik het in dit topic over vergeven gehad? daar zijn toch minimaal twee andere topics voor?

Ik zal nog eens teruglezen, ik kan het me niet herinneren....

Volgens mij gaat het de topicstarter hier over die verderfelijke evangelischen. Kijk eens wat die allemaal fout doen en probeert ze iedereen te waarschuwen tegen die evangelischen.... en hoor ik toevallig ook bij ....

Misschien dat ik daar helemaal mijn mond over moet houden en het topic overlaten over de niet-evangelischen op dit forum.

Als we het dan toch over vergeving hebben. mag ik dan als evangelische persoon berouw tonen en spijt betuigen voor ieder verkeerd uitgesproken woord en ieder woord wat zo ongenuanceerd is uitgesproken dat een ander daar aanstoot aan kan nemen? Namens de alle evangelischen van Nederland in alle tijden? Dan kan iedereen ons vergeven. Dan kan iedereen door met zijn leven ... in Liefde. Vrij!!!

wel ik ben nu eenmaal een offtopic dwaler Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....

Is dit waar het topic over gaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:20
 
ZOEKER064 schreef:
Is dit waar het topic over gaat?

weet je, zitten mensen hier achter de pc, geen robots, dus vandaar word er wel es gedwaald op een topic naar offtopic, toch niet zo erg , vind dat zelfs soms heel mooi, wat er allemaal uit voort komt uit 1 topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:31
 
PETRA373 schreef:
weet je, zitten mensen hier achter de pc, geen robots, dus vandaar word er wel es gedwaald op een topic naar offtopic, toch niet zo erg , vind dat zelfs soms heel mooi, wat er allemaal uit voort komt uit 1 topic

O even off-topic vind ik zelf geen enkel probleem, maar in dit geval.

Ik zou graag doorpraten over sterke en zwakke kanten van de verschillende kerkgenootschappen, want ik denk dat er veel van elkaar is te leren.

En er zitten in de analyse van het onderzoek dat Otto gedaan heeft heel aardige aankopingspunten om over door te praten.
Waarom kunnen we het daar niet over hebben? Waarom er een anti- evangelische hetze van maken? Verwacht je werkelijk dat daar iets moois uit voort komt? Een, zoals het artikel zelf zegt, niet representatief onderzoek naar motieven van 100 kerkverlaters als alle kwetsbaarheid opgestelt? Gepubliceert door de EO (evangelische omroep)? Als bezinningsdocument?


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 20:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALTJE848





Berichten: 219

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 21:02
 
Ik kan de reden niet aangeven misschien over twee jaar of zo als ik me aanmeld maar dat zal wel niet.
Ik weet wel dat ik a s zondag de evangelische kerk te mogen bezoeken.

En och het licht niet aan de kerk verlating maar aan mensen, die het niet eens zijn met de manier van denken en als de voorganger iets zegt dat niet goed is voor hun oren shoppen naar de volgende kerk.

Ik ga wel shoppen maar hoop dat ik zelf bij de gemeente blijf waar ik ben,
Nergens zal je krijgen waar van je een perfecte kerk denkt te zullen vinden .

En ja de mens is op zoek naar echtheid en die begint bij het woord ,
En de muren doen er niet toe als het jouw maar veranderd naar Gods beeld dat is wat HIJ van ons verlangt toch??

En Zijn genade is mij genoeg maar er staat ook laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten dus kerk is belangrijk om te wonen onder christenen die het goede willen doen maar niet kunnen schrijft het woord
Gij zult niet oordelen en verzoening is al wat de HEER van ons verlangt

Maar kan me ook indenken dat mensen denken oke kerk niet meer nodig als genade alleen al goed is kan ik toch doen wat ik zelf wil .
De Heer is toch met mij nou dat dus mooi niet het woord schrijft dat de kerk welke ook van vorm we nodig hebben om een sterk fundament onder onze voeten te krijgen door het woord
En samen één te zijn in Jezus naam .

Daarom ving ik opwekking zo mooi om te gaan allerlei christenen samen in de naam van Jezus geen kerk is beter en niemand hoeft weg te lopen gevoel als dat Jezus zo kan komen op die dag want zo wil HIJ het zien dat iedereen weet wie Jezus is daar hebben we geen muren voor nodig van welke vorm ook en als ze leeglopen is dat om denk ik de bovenstaande reden niet wat de mensen verwachten dat ze zullen krijgen ja alle mooie nieuwe testamenten die worden verteld alleen maar genade maar och er word ook van zonde gesproken ,
en ik zelf ja heb ook getwijfeld toen ik over ging maar weet dat God in mij woont en de boze wil verscheuring van kerk en mens in de kerk
brengt ook verwarring in je gedachten zodat je weer verder gaat zoeken

En omdat tegen te gaan blijf ik waar ik ben wat er ook gebeurd
De boze zal niet winnen want de HEER heeft overwonnen .

Dit is wat ik denk over verlating van de kerk niet eens gaan elders zoeken niet goed genoeg maar dan luisteren we niet meer naar God maar ons verkeerde denken dat ons verder brengt op plaatsen waar we steeds verder zoeken van kerk naar kerk
deur naar deur .

Ik hoop dat iedereen de sleutel heeft van de deur naar Jezus dan is het goed daar kan je mee binnen komen
En die blijf ik zoeken

anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 23:54
 
ZOEKER064 schreef:
O even off-topic vind ik zelf geen enkel probleem, maar in dit geval.

Ik zou graag doorpraten over sterke en zwakke kanten van de verschillende kerkgenootschappen, want ik denk dat er veel van elkaar is te leren.

En er zitten in de analyse van het onderzoek dat Otto gedaan heeft heel aardige aankopingspunten om over door te praten.
Waarom kunnen we het daar niet over hebben? Waarom er een anti- evangelische hetze van maken? Verwacht je werkelijk dat daar iets moois uit voort komt? Een, zoals het artikel zelf zegt, niet representatief onderzoek naar motieven van 100 kerkverlaters als alle kwetsbaarheid opgestelt? Gepubliceert door de EO (evangelische omroep)? Als bezinningsdocument?

Dat woordje 'niet representatief' liet ik er bewust uit, omdat ik wist dat jij iig dat zou gebruiken...zo van dus het speelt eigenlijk niet. zo komt het op me over.

Ik herken alles, ja, alles, en ... ken in de loop van de 22 jaar christen zijn, ook heel veel christenen die zich ook in alles herkennen.

Ja, mensen noemen in dat onderzoek één punt op dat ze het eerst te binnen schiet.

Ik wou er niet een anti-evangelische hetze van maken, ik ken toffe gasten van de 'vrije baptisten'. De grote kerk in Drachten, toffe kerk.

Ik ken ook veel mensen die nog wel gaan naar zo'n gemeente, maar zich er allang niet meer thuis voelen doen alsof, voor de kennissen en vrienden en sociale contacten; het is een soort taboe onderwerp om deze dingen te bespreken. En ik ken mensen die enkel voor hun kleine kinderen er heengaan, dat die kinderen over het evangelie wordt verteld.
En de rest er maar bijnemen, op de koop toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 23:58
 
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:08 Reageer met quote


WILLEMIJN232 schreef:
En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....


Zoeker: Is dit waar het topic over gaat?

Ja, zo doet men ook tegen mensen die ziek zijn in evangelische kerken is mijn ervaring.
Maar dan op andere manieren, men bidt en als je niet geneest, dan zit het niet goed tussen God en jou en dan heb je geen groot genoeg geloof en dan heb je zonden in je leven, en daarom genees je niet, want God wil iedereen genezen, alsdus, evangelische gemeente te ....(noem ff geen namen)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 00:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:15
 
[quote=ZOEKER064]Toch even een aanvullende vraag Shanita. Besef je dat een groot gedeelte van de medeforumleden uit een Evangelische gemeente komen? (retorisch).

Shanita130: neehee, ga weg!

Wat jij nu doet komt op mij over als vuile was buitenhangen. En een oproep aan de wereld: Pas op ga nooit naar een evangelische kerk toe! daar zijn ze zo verkeerd bezig!
Shanita130 Nee. dat doe ik niet. Dat schreef ik niet....

Ik waarschuw, hou je ogen goed open, da's iets heel anders.



Dat is echt een zusterlijke houding en heeft iets van een toon in zich van er is maar een kerk waar je heen kunt. Alleen noem je die niet. Mensen kijken dan in jouw profiel en zien dan staan dat je lid bent van de Gerformeerde Kerken Vrijgemaakt en je hebt een mooi visitekaartje afgegeven voor die kerken. Ik ben benieuwd of GKV'ers daar blij mee zijn. Dank je wel zuster!

Shanita130Ik snap deze frase van jou niet.

Alle nadeel hep zijn voordeel, ik denk dat zo'n onderzoek evangelische gemeenten kan helpen een hand in eigen boezem te steken, een moment van zelfreflectie. Maar ik denk dat veel van wat daar staat van toepassing is op welke kerk dan ook.

Shanita130: Ik niet. Ervaring

Mijn ervaring is dat in de evangelische gemeente waar ik zit een grote doorstroom zit. Mensen stromen in vanuit traditionele kerken naar evangelische kerken en stromen uit naar een heel persoonlijke geloofsbeleving zonder kerk. Ik kan toch ook geloven zonder kerk? Dat lees ik tussen de regels van het onderzoek door.

Shanita130 Ja, dat lees jij, en waarom kan je niet geloven zonder kerk, als je prive wel veel met ook kerkverlaters omgaat?

Dat alle traditionele kerken leeglopen omdat de meesten daarvan zich niet aanpassen aan de in een snelheid veranderende cultuur vind ik zelf de spannendste ontwikkeling. Dat is iets wat voor alle kerken even hard geld. laten we ons ajb daar op focussen.

Shanita130Start daar maar een topic over op, het gaat hier over de evangelische kerkverlating die grote vormen aanneemt...

Als christenen hebben we elkaar zo hard nodig. Waarom elkaar de tent uitvechten?

Shanita130: Lees de openigspost, wat en waarom.....nou dát heb ik en vele anderen júist niet nodig, het beschadigt juist.

Shanita, neem je bokshandschoenen nou eens mee naar de sportschool en reageer je frustraties daar af.

Shanita130: Ik schrijf bevindingen over een onderzoek over evangelische kerkverlating, waar ik mezelf helemaal in kan vinden, en wil deze misstanden in het openbaar brengen.

Ik zou hier graag verder over in gesprek gaan, maar heb geen enkele behoefte om mee te doen aan churchbashing. Ik bid dat die geest hier geen grond krijgt. Jezus is Koning. In jouw kerk en in de mijne. En Hij vraagt in Zijn Geest de ander uitnemender te achten dan jezelf. Ben je dan ongehoorzaam aan God als jij doorgaat met bashen? Dat is iets tussen jou en God.

Shanita130: Gebruik eerst maar eens normaal Nederlandse woorden.
Ik bash niets, ik kopieer een gedeelte van een onderzoek.



Ik vraag vergeving voor deze lange reactie aan hen die daar aanstoot aan nemen ...

Shanita130: Ja, hij is wel héél lang...pfffft.....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 00:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:23
 
MIEK114 schreef:
Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg.

Lieve Miek,


Ik heb geen teleurstelling opgelopen, ik ben zwaar beschadigt door manipulatie, intimidatie, leugens en zo meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:23
 
MIEK114 schreef:
Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg.

Lieve Miek,


Ik heb geen teleurstelling opgelopen, ik ben zwaar beschadigt door manipulatie, intimidatie, leugens en zo meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:26
 
ROOS575 schreef:
Toch wil ik je betoog een behoorlijk beetje nuanceren Shanita.
Ook in 'niet evangelische' kringen is de kerkverlating hoog.

Hoe het komt?
Ik denk oa. omdat:
- Er een groep is die nog lang op papier lid is maar deze generatie wordt kleiner
- mensen zoeken naar ervaringen in geloof en shoppen makkelijker
- echtheid in een gemeente wordt gemist
- er zijn kerken die zich gaan aanpassen aan de gemeente
- een gemeente wordt een socio clubje

En bedenk dat in iedere kerk er wel wat is, er zijn mensen en die maken fouten.
Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn.
En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen?

Quote:
Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn.
En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen?

Dat hoort inderdaad het belangrijkste te zijn....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:52
 
PETRA373 schreef:
Shanita, hoe dit topic verloopt is ook best voorspelbaar, kritiek op jan zijlstra, trin en wel wanneer vergeef je de mensen eens die jou beschadigt hebben ,zijn mensen die ook op zoek bezig zijn naar de weg met god, groeien in geloof, ook wel es fouten maken.
oh en de lappen tekst van goed gelovig vol met kritiek, hele leugens over cristelijke broeders die zodra ze een fout maken worden opgehangen in de media door de cristenen die op de zijlaan staan.

Irriteren doe ik me er niet meer aan, word er wel verdrietig van dat je nog steeds vol zit met negatieviteit en boosheid na bepaalde cristenen toe, jammer dat je ze niet kunt vergeven, denkende aan eht andere topic over vergeven waar je mee bezig bent.

Liefs en gods zegen toegewenst, van iemand die net de kantoren etc. bij ja ja shanita trin heeft schoongemaakt. een groep cristenen kent die heel veel negatief door de media zijn gegaan. zeer kritisch altijd is en het is heel triest sommigge leugens die er ronddwalen over bepaalde cristenen, zelfde als de golden earring waar ik vroeger bij werkte, na 1 optreden schreef de ene krant ze de hemel in en de andere in de hel. Wat is de waarheid? beide journalisten waren bij het concert.
Smiley die vol vragen zit en in iedere richting van de kerk heb je de mindere en de betere kerken. succes verder met dit topic, liefs

Lieve Petra,

Over Trin begin ik niet..

Vergeven is iets tussen God en mij, en niet meer iets wat MOET van de vrije groepen.

Ouweneel een fout gemaakt, ???? Smiley die vol vragen zit
Die verkoop dvd's en geeft lezingen vol met leugens....
Dat is iets anders dan 'ook wel es een fout maken'.

En al zou ik wel bezig zijn met vergeven, zou ik deze dingen in de vrije groepen waar ik echt alles in herken niet op het forum mogen zetten dan?
Ik hoop dat mensen in zien en er een verandering komt.
En dat men na gaat denken.

De leiders in hun grote nieuwe auto's, in hun dure huizen, bedelen bij oa minima's voor hun tienden...
Ik heb kerken zien groeien, leiders nieuwe auto's zien rijden zaken openen in de duurste straten van de stad, maar nog geen een keer, van nou we hebben 300.000 euro over we geven mensen met een uitkering die dat kunnen aantonen, ieder 100 of 1000 euro zoiets.

En tuurlijk, de 'voorgangers' die er goed van leven in hun op kavel gebouwde nieuwe huis, ja, die zeggen wel dat er leugens ronddwalen...

Maar als je ze nodig heb laten ze je vallen als een baksteen.

En als ik dan denk aan al dat geld wat ik gaf....
een klein fortuintje aan de H. te D. en toen ik ze nodig had(medicijnen) zei iemand die ik moest bellen na de intake dat ik het toch niet red. Punt.

Maar op dezelfde tijd stond in hun magazine's, 'niemand is hopeloos voor God en dus ook niet voor ons'.
Dat magazine wat je toen gratis kreeg elke 2 maanden met een acceptgiro eraan, o, wat schreef ik een bedragen uit.
Mijn man vroeg of ik me wel goed voelde, maar ja, 'ze doen zo'n goed werk, zei ik....
Ja, ja....

Voor mensen die het niet begrijpen, ik was een tijdje getrouwd met iemand met een goedlopende zaak. toen ik heel jong was en omdat ik wegging, want ik was teveel in de war, behoorlijk in de war zeg maar, wou ik geen alimentatie.

En ik hang die was uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 00:58
 
FRANK schreef:
De evangelische kerken komen niet mooi uit te verf als ik dit zo lees:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/

KEITH722 schreef:
a
i.p.v. het plaatsen van veel en veel te grote lappen tekst (start-tekst) kan het gelukkig ook zó:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/

Lachende smiley

Roos575: Zoek de verschillen Smiley met dichtgeplakte mond Lachende smiley


Daar zit ik al de hele dag over te grinniken, zoek de verschillen, formidabel, hoe kom je erop!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 00:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 08:41
 
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02 Reageer met quote


WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Zoeker: Hoi Willemijn. Gaat het hier over de uitspraken van individuele forumleden, waar in andere topics al heel wat over gezegd is? Of gaat het hier om een open bespreking over een bepaalde afdeling/een fileaal/lichaamsdeel van het Lichaam van Christus?
Als we hier liefdevol over kunnen spreken, vanuit het oogpunt van de arm heeft het been nodig, en de voet het hoofd, ben ik de eerste die daar constructief over wil praten. Kijken hoe we van elkaar kunnen leren.

En wat ik in mijn vorige punt aangeef, we hebben als Lichaam van Christus een roeping om in de wereld te staan en ons aan te passen aan wat er om ons heen gebeurt (Jood met de Jood, Griek met de Griek). Op dat punt hebben we vanuit alle kerken een gemeenschappelijk belang. Ook daar wil ik graag over praten.

Maar als het een vecht topic wordt: kijk eens wat je mij hebt aangedaan en kijk eens wat je me aandoet. Jij moet veranderen, ik heb gelijk. Dan ben ik niet van de partij en dekt dat ook niet de lading van de eerste tekst. daarom vraag ik ook aan Shanita wat ze ermee bedoeld. haar eerste reactie is niet bemoedigend.

Ik geef wel ff antwoord: het gaat hier om ervaringen met wat individuele evangelische forum leden wat desastreus was. Omdat er verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Shanita130: duidelijker kan Willemijn het niet maken. en ik ook niet.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 08:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:10
 
SHANITA130 schreef:
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02 Ik geef wel ff antwoord: het gaat hier om ervaringen met wat individuele evangelische forum leden wat desastreus was. Omdat er verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Shanita130: duidelijker kan Willemijn het niet maken. en ik ook niet.

Ok, dus wat wil je nu bespreekbaar maken? en met wie wil je daar over spreken? Ik weet niet hoe dat voor anderen is, maar ik probeer echt te begrijpen wat je nu wilt en van andere forumleden verwacht.

Bespreekbaar maken betekend voor mij dat verschillende visies worden gedeeld met het doel om elkaar beter te begrijpen. Volgens mij zit er al heel wat waardevols in wat er tot nu toe door deze en gene is gezegd.

Wat verwacht je nu van iemand die in een evangelische gemeente zit? Wat verwacht je van mij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:27
 
SHANITA130 schreef:
Lieve Petra,

Over Trin begin ik niet..

Vergeven is iets tussen God en mij, en niet meer iets wat MOET van de vrije groepen.

Ouweneel een fout gemaakt, ???? Smiley die vol vragen zit
Die verkoop dvd's en geeft lezingen vol met leugens....
Dat is iets anders dan 'ook wel es een fout maken'.

En al zou ik wel bezig zijn met vergeven, zou ik deze dingen in de vrije groepen waar ik echt alles in herken niet op het forum mogen zetten dan?
Ik hoop dat mensen in zien en er een verandering komt.
En dat men na gaat denken.

De leiders in hun grote nieuwe auto's, in hun dure huizen, bedelen bij oa minima's voor hun tienden...
Ik heb kerken zien groeien, leiders nieuwe auto's zien rijden zaken openen in de duurste straten van de stad, maar nog geen een keer, van nou we hebben 300.000 euro over we geven mensen met een uitkering die dat kunnen aantonen, ieder 100 of 1000 euro zoiets.

En tuurlijk, de 'voorgangers' die er goed van leven in hun op kavel gebouwde nieuwe huis, ja, die zeggen wel dat er leugens ronddwalen...

Maar als je ze nodig heb laten ze je vallen als een baksteen.

En als ik dan denk aan al dat geld wat ik gaf....
een klein fortuintje aan de H. te D. en toen ik ze nodig had(medicijnen) zei iemand die ik moest bellen na de intake dat ik het toch niet red. Punt.

Maar op dezelfde tijd stond in hun magazine's, 'niemand is hopeloos voor God en dus ook niet voor ons'.
Dat magazine wat je toen gratis kreeg elke 2 maanden met een acceptgiro eraan, o, wat schreef ik een bedragen uit.
Mijn man vroeg of ik me wel goed voelde, maar ja, 'ze doen zo'n goed werk, zei ik....
Ja, ja....

Voor mensen die het niet begrijpen, ik was een tijdje getrouwd met iemand met een goedlopende zaak. toen ik heel jong was en omdat ik wegging, want ik was teveel in de war, behoorlijk in de war zeg maar, wou ik geen alimentatie.

En ik hang die was uit.

Van mij mag je alles op een forum zetten hoor, ha ha valt me mee dat je niet over trin begint, en ja de dingen die jij hier beschrijft kan ook niet, jammer dat je zulk soort mensen bent tegen gekomen die zich cristenen noemen. Hoop dat in de kerk waar je nu zit, goeie zitten.
het is wel een feit dat in alle kerken verkeerde cristenen kunnen zitten.
Van mij mag je ook over trin schrijven trouwens hoor,alleen is jammer dat je in mijn ogen bepaalde leugens daarover gelooft.Dus zal er dan wel op reageren van het is niet waar. Ik ben op me 20 ste ook na kerken geweest waar ik waanzinnig op afknapte, maar heb nu een fijne kerk, mensen zijn betrokken en ooit gaf iedereen me zelfs geld, toen ze hoorden ik met 7 kids en een uitkering leefde. terwijl ik zei, ik heb het niet nodig, red het hoor, koop er dan maar een leuk cadootje van voor je zelf zeiden ze, heb je verdiend, god houd van je, je mag zelf ook van je zelf houden. ik ging na huis met overal geld, in me tas en in me handen gepropt........ gewoon van allerlei mensen spontaan gegeven met een lieve knuffel doordat ze zo ontroerd waren door een getuigenis van 1 van me kinderen, dat god ons altijd voorziet. De voorganger zei,zoiets als 1 van onze leden het moeilijk heeft laten we elkaar helpen, en toen tegen iemand wat zit er nog in de kas voor de armen onder ons? dus ik zei hadden he, nu gaat het goed.Ik heb geen geld nodig, toch voelde velen zich geroepen om me geldt te geven. met de mededeling heb je het effe financieel goed, koop er wat leuks van.geef hier maar mee aan , dat ze niet overal hetzelfde zijn. Heb lang daarna ook mensen moeten zien t e overtuigen , ik red het , gaat nu goed dus nee, je hoeft me adres niet te weten om me boodschappen te bezorgen en nee, ik wil niet na je kapperszaak om me kinderen gratis te laten knippen. wat ben ik effe gezegend met zulke lieve cristenen om me heen Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 2 van 6