ChristianMatch
 


Forum

Redenen voor evangelische kerkverlating.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:35
 
Zoeker,

Je zit in een evangelische gemeente. Dan komt er iemand die daar slechte ervaringen mee heeft. Vervolgens geef je aan dat je daar als lid van een evangelische gemeente moeite mee hebt. Dat kan ik zeker aanvoelen maar is het wel terecht? Het is toch geen kritiek op jou? Shanita geeft redelijk gedocumenteerd aan waar de schoen wringt.
In de psychologie is er een begrip dat wanneer mensen geconfonteerd worden met gedachten die niet in overeenstemming zijn met de eigen opvattingen, dat die min of meer worden gefilterd of ontkend. Cognitieve dissonantie, jawel.

Ook is er mijns inziens geen sprake van churchbashing. Ik heb in het verleden ook aangegeven op grond waarvan de kerkverlating zo enorm groot is in Nederland. Dat is geen churchbashing, ik ben gewoon kerklid van een calvinistische kerk, maar doe een poging om tot inzicht in de processen te komen. Er gaat veel mis in de kerk, in de reformatorische met het gecultiveerde angstgeloof en toedekken van incest en in de evangelische gemeenten waar in te veel gevallen een goed kader met voldoende theologisch en pastoraal inzicht ontbeekt. Dan kun je nog zo in de geest zijn, je bent echt onbekwaam tot goede bijbeluitleg dan wel begeleiding bij ingijpende situaties, lees in veel gevallen: echtscheiding. Om over de de cultuur in de vrijgemaakte kerk nog maar niet te spreken. Maar daar kun je toch niet uit afleiden dat alle of het merendeel van de kerken en gemeenten niet deugen? Het lijkt me beter de misstanden te benoemen en er wat aan te doen. Het doodzwijgen en toedekken, lukt met de huidige generatie, die goed is opgeleid, echt niet meer. En dat is wat mij betreft maar goed ook. Veel dingen die gebeuren in kerkelijke instellingen zijn niet te verdedigen en horen niet onder de vlag van het Christendom thuis maar komen voort uit een vorm van uit de hand gelopen kerkcultuur. Het doet het Christendom geen goed.

Christendom moet niet gelijk staan aan achterlijke wetenschappelijke opvattingen en onnodige schuldgevoelens. seksuele frustratie dan wel hersenspoeling en manipulatie. Het georganiseerde Christendom kan wel wat verstand gebruiken.

Thomas, het is een Blijde boodschap, geen dreiging.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 januari 2013, 11:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALTJE848





Berichten: 219

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:58
 
Ik lees en er komt ineens een heel oud lied in mij op

DE WARE KERK DES HEEREN

Gezang 303 las ik op you tube

En welke kerk je gaat als je de kerk verlaat stap dan maar de kerk van de Heer binnen , en blijf in Hem zoals HIJ in jouw is .

Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 10:07
 
Ik ben zelf ook evangelische, sinds 4 jaar.
Zit in een fijne gemeente!
Als je net weduwe wordt waar je samen gekerkt heb en als je ziet hoe ik ben opgevangen!
Geweldig, zelf nu na bijna 2 jaar, ze zijn er voor mij!
Tuurlijk je heb altijd extreme personen erbij, ik ben ze ook tegen gekomen!
En deze mensen heb je overal, in welke gemeente je ook bent.

Ik zelf wil niet weg bij deze evangelische gemeente.
Mijn zelf ervaring, ik kom zelf van ouds uit pkn.
Hier voel ik meer warmte, genegenheid, respect voor elkaar.
Omzien naar elkaar!


In welke kerk je ook gaat, overal vindt je wat, nergens is perfect!


Laatst aangepast door
JOANNIE702
op dinsdag 29 januari 2013, 10:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALTJE848





Berichten: 219

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 10:19
 
JOANNIE702 schreef:
Ik ben zelf ook evangelische, sinds 4 jaar.
Zit in een fijne gemeente!
Als je net weduwe wordt waar je samen gekerkt heb en als je ziet hoe ik ben opgevangen!
Geweldig, zelf nu na bijna 2 jaar, ze zijn er voor mij!
Tuurlijk je heb altijd extreme personen erbij, ik ben ze ook tegen gekomen!
En deze mensen heb je overal, in welke gemeente je ook bent.

Ik zelf wil niet weg bij deze evangelische gemeente.
Mijn zelf ervaring, ik kom zelf van ouds uit pkn.
Hier voel ik meer warmte, genegenheid, respect voor elkaar.
Omzien naar elkaar!


Amen wees gezegend meid.

Heb bijna de zelfde ervaring maar door lijden en last moet ik nog leren accepteren dat er zulke lieve mensen ( leer nu ontdekken wat liefde is en die is geweldig ) zijn ik weet me geen raad hoe ik dat mag aannemen en niet zelf meer hoef te knokken om te leven en alles zelf moet doen en zeker niet meer mag doen want dan ben afgerekend bij God
Nu ik Heb God als een beter God leren kennen dan in de pkn
Hij wordt voor mij steeds groter ook door mensen hier op c m
wat een warm bad nu nog er inspringen me laten verwennen door al die heerlijke mensen die me inzepen met de mooie kant van hoe de HEER het heeft bedoelt samen één in Jezus naam ja daar wil ik in groeien en verder gaan.

Groet Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 10:21
 
ALTJE848 schreef:
Amen wees gezegend meid.

Heb bijna de zelfde ervaring maar door lijden en last moet ik nog leren accepteren dat er zulke lieve mensen ( leer nu ontdekken wat liefde is en die is geweldig ) zijn ik weet me geen raad hoe ik dat mag aannemen en niet zelf meer hoef te knokken om te leven en alles zelf moet doen en zeker niet meer mag doen want dan ben afgerekend bij God
Nu ik Heb God als een beter God leren kennen dan in de pkn
Hij wordt voor mij steeds groter ook door mensen hier op c m
wat een warm bad nu nog er inspringen me laten verwennen door al die heerlijke mensen die me inzepen met de mooie kant van hoe de HEER het heeft bedoelt samen één in Jezus naam ja daar wil ik in groeien en verder gaan.

Groet Anita



Je zal groeien en bloeien als een woestijn roos.........!
Een knuffffff van mij!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 10:51
 
THOMAS968 schreef:
Zoeker,

Je zit in een evangelische gemeente. Dan komt er iemand die daar slechte ervaringen mee heeft. Vervolgens geef je aan dat je daar als lid van een evangelische gemeente moeite mee hebt. Dat kan ik wel aanvoelen maar is het wel terecht? Het is toch geen kritiek op jou?
Thomas, het is een Blijde boodschap, geen dreiging.

Hoi Thomas. mooie bijdrage! Dank je wel.

Dank je wel ook voor de spiegel die je voor houdt. Ja, je zou bijna denken dat ik me aangevallen voel en het als persoonlijke kritiek opvat.
Mijn eerste reactie; Daar ben ik me niet van bewust. Dus dat doe ik niet.

Maar als ik nu wat verder door prik denk ik wel dat je gelijk hebt. Het voelt ergens alsof iemand iets zegt over mijn vader. Dat hij zijn fouten had. Blijf af! Over iemand waar ik van houd.
Ja, dat voelt inderdaad bedreigend. Alsof ik op moet komen voor iemand waarvan ik houd. En voor de duidelijkheid, het gaat mij om specifiek de evangelische kerk, ik reageer net zo als ik het idee heb dat "ze" aan de GKV komen. Is dat ongepaste zorg?

Associaties komen op met mijn echtscheidingen, hoe een wereld van onbegrip in de tijd kan groeien, en hoe je als partners elkaar kunt kwetsen. Dat is wat me trof in de opening. Ik zie een parallel tusen kerkverlating en echtscheiding. Dus ik lees ergens achter dit topic redenen voor echtscheiding en dan denk ik, ja, vraag 100 vrouwen die hun man hebben verlaten waarom ze dat hebben gedaan. Gevolg? Adviseer iedere vrouw nooit meer iets met een man beginnen, kijk eens wat mannen doen! Ergens zit er een allergie voor deze onredelijkheid.

Ik begriijp dat Shanita negatieve ervaringen heeft met die "goede vriend" van me. En ik zie haar pijn. En daar wil ik daar met liefde erkenning aan geven. Mag ze daarin onredelijk zijn en emotioneel? Liever niet, maar als het nodig is. Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.

Ik merk dat ik hier wat van kan leren, daarom wil ik graag meedoen met bespreekbaar maken. Alleen liggen de zaken zo gevoelig dat het misschien gewoon niet mogelijk is om hier echt met elkaar over te spreken. Ik dacht dat ik de afstand daarin wel kon bewaren. Maar je hebt gelijk, het raakt me erg diep. Het voelt inderdaad als kritiek op mezelf.

Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen, het gaat me om begrijpen wat hier speelt. Ik zie dat ik onbewust inderdaad de verdediging in ben geschoten. Dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik wel neutraal iets kon betekenen. Wat een vergissing. I'll let go. Ik zie nu waar bij mij de pijn zit.

Dank je Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:12
 
Stukje quote uit Petra haar stukje:
Quote:
maar heb nu een fijne kerk, mensen zijn betrokken en ooit gaf iedereen me zelfs geld, toen ze hoorden ik met 7 kids en een uitkering leefde. terwijl ik zei, ik heb het niet nodig, red het hoor, koop er dan maar een leuk cadootje van voor je zelf zeiden ze, heb je verdiend, god houd van je, je mag zelf ook van je zelf houden. ik ging na huis met overal geld, in me tas en in me handen gepropt........ gewoon van allerlei mensen spontaan gegeven met een lieve knuffel doordat ze zo ontroerd waren door een getuigenis van 1 van me kinderen, dat god ons altijd voorziet. De voorganger zei,zoiets als 1 van onze leden het moeilijk heeft laten we elkaar helpen, en toen tegen iemand wat zit er nog in de kas voor de armen onder ons? dus ik zei hadden he, nu gaat het goed.Ik heb geen geld nodig, toch voelde velen zich geroepen om me geldt te geven. met de mededeling heb je het effe financieel goed, koop er wat leuks van.geef hier maar mee aan , dat ze niet overal hetzelfde zijn. Heb lang daarna ook mensen moeten zien t e overtuigen , ik red het , gaat nu goed dus nee, je hoeft me adres niet te weten om me boodschappen te bezorgen en nee, ik wil niet na je kapperszaak om me kinderen gratis te laten knippen. wat ben ik effe gezegend met zulke lieve cristenen om me heen Lachende smiley

Hai Petra, Lachende smiley

Ja, zo zie je maar weer; het zijn natuurlijk lang niet alle 'vrije groepen'. Lachende smiley

Gelukkig maar. Lachende smiley

Ik zelf heb zoveel nare ervaringen opgelopen ik kan er niet over praten nu.

Te moeilijk. /vandaar dingen overgenomen uit 'ooit evangelisch'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:33
 
@ Zoeker,

Mijn grootste motivatie is dat pas gelovigen en/of twijfelaars dit lezen, en daarom op hun hoede zullen blijven en zich niet zullen laten manipuleren en intimideren, als ze met zulke groepen in aanraking komen. Omdat ze er al dingen over hebben gelezen 'een gewaarschuwd mens telt voor 2'.

En ja, er zitten ook goede tussen, zoals ik al zei, bijvoorbeeld en dat weet ik uit ervaring, de vrije baptisten in onder meer Heerenveen en Drachten.

Verder is mijn motivatie om dit neer te zetten; een stukje verwerking, erkenning, die ik dat van Roos kreeg bijvoorbeeld, van ze laten je vallen als een baksteen, ja, precies, denk ik dan.

En, de Waarheid...kijk dat de wereld liegt, bedriegt, en dingen in de doofpot stopt, ja, dat weet je, alhoewel dat dus ook niet láng altijd het geval is hoor.
Heel veel mensen die niet geloven zijn juist hele goede gasten!!!

Maar ja, dat gemeentes, die proclameren Gods huis te zijn, zoveel mensen zoveel hebben beschadigt en nog doen, in de naam van God, ja, dat gaat mij te ver, en vind ik een belediging naar God toe.
Ze noemen zich namelijk wel Gods huis.

En ja, dat, 'niets zeggen hoor, dat gaat ten koste van 'het getuigenis', ja, dat heb ik zo vaak gehoord. Ja, de buitenkant moet goed lijken zodat het nieuwkomers aantrekt, en ja die komen er wel een keer achter, maar ja dan zijn ze al binnen, ja die indruk kreeg ik en dat werd ook gezegd zo.

Ik vind dat deze mistanden naar de openheid moeten worden gebracht, en niet verstoppen in de doofpot, omdat een voorganger denkt waarvan moet ik nu me hypotheek en mijn vakanties van betalen, o, ik kan dingen vertellen, daar lusten de honden geen brood van zoals Zoeker pas zei, en ja die ruimte heb ik, ik kan GG mailen en dat ga ik zeker doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:36
 
Zoeker: Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.

Mag ze daarin onredelijk zijn en emotioneel? Liever niet, maar als het nodig is. Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.



Shanita130: Voor mensen die zich goed voelen in hun evangelische gemeente ben ik onredelijk; alhoewel, als je goed nadenkt, kan je wel raden dat ik die gemeente(n) dan dus niet bedoel.

Voor mensen die ook zo zijn beschadigt als ik ben ik juist reëel, die herkennen....en voelen zich daardoor erkent.
Alhoewel velen zo zijn gemanipuleerd, die durven hun mond niet open te doen. Begrijpelijk ook.


Aan de waarheid tentoonstellen zit nooit een grens....


'Doet niet mee aan de werken der duisternis, ontmaskerd ze veeleer...deze tekst kwam ineens bij me op....'.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 11:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:40
 
ALTJE848 schreef:
Ik lees en er komt ineens een heel oud lied in mij op

DE WARE KERK DES HEEREN

Gezang 303 las ik op you tube

En welke kerk je gaat als je de kerk verlaat stap dan maar de kerk van de Heer binnen , en blijf in Hem zoals HIJ in jouw is .

Anita

Mooi, heel mooi!!! Lachende smiley

Dank je! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:41
 
ALTJE848 schreef:
Ik lees en er komt ineens een heel oud lied in mij op

DE WARE KERK DES HEEREN

Gezang 303 las ik op you tube

En welke kerk je gaat als je de kerk verlaat stap dan maar de kerk van de Heer binnen , en blijf in Hem zoals HIJ in jouw is .

Anita

Mooi, heel mooi!!! Lachende smiley

Dank je! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:54
 
SHANITA130 schreef:
Stukje quote uit Petra haar stukje:

Hai Petra, Lachende smiley

Ja, zo zie je maar weer; het zijn natuurlijk lang niet alle 'vrije groepen'. Lachende smiley

Gelukkig maar. Lachende smiley

Ik zelf heb zoveel nare ervaringen opgelopen ik kan er niet over praten nu.

Te moeilijk. /vandaar dingen overgenomen uit 'ooit evangelisch'.

gewoon effe lieve knuffel voor je Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:55
 
En nu...werken Gefrustreerde smiley Zieke smiley Huilende smiley, smiley in tranen

Ik wens iedereen een fijne dag.

Sorry voor deze smiley's....ja, zo voel ik me, ja als ik eenmaal bezig ben niet meer hoor....

Iig, fijne Dag voor zover mogelijk, en misschien tot vanavond, anders morgen, of deze week! Heb het namelijk héél druk.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 11:56
 
PETRA373 schreef:
gewoon effe lieve knuffel voor je Knipoog smiley

Thank you, you too, big hug! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:05
 
ZOEKER064 schreef:
Ok, dus wat wil je nu bespreekbaar maken? en met wie wil je daar over spreken? Ik weet niet hoe dat voor anderen is, maar ik probeer echt te begrijpen wat je nu wilt en van andere forumleden verwacht.

Bespreekbaar maken betekend voor mij dat verschillende visies worden gedeeld met het doel om elkaar beter te begrijpen. Volgens mij zit er al heel wat waardevols in wat er tot nu toe door deze en gene is gezegd.

Wat verwacht je nu van iemand die in een evangelische gemeente zit? Wat verwacht je van mij?

Zoeker, je zit een quote van Willemijn te herhalen op dinsdag 29 januari 2013, 09:10 nml:
SHANITA130 schreef:
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02 Ik geef wel ff antwoord: het gaat hier om ervaringen met wat individuele evangelische forum leden wat desastreus was. Omdat er verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Shanita130: duidelijker kan Willemijn het niet maken. en ik ook niet.

Hier quote Shanita dus een stukje van Willemijn haar stuk, en wel de laatste alinea ervan....

Er staat ook: Shanita130: duidelijker kan Willemijn het niet maken. en ik ook niet.

Beetje opletten he?
----
En ik verwacht niets van jou.
Van mij mag jij vertellen waarom de gemeente waar je nu in zit zo tof is ofzo.

Ik ben niet zo rigide dat ik nu denk dat álle gemeentes zo zijn....maar ééntje die zo is is er echt een teveel; het gaat namelijk wél om Gods koninkrijk.

Ik heb er veel negativiteit ervaren, vele anderen ook die ik ken,
En ik ben blij dat oa Otto de Bruine ea, een boek over 'ooit evangelisch' hebben geschreven en een onderzoek, waar ik me in 99% van de uitspraken in kan vinden.
Boek moet ik nog lezen en ik verwacht zo het onderzoek lezende dat ik me in dat boek kan vinden.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 12:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:44
 
SHANITA130 schreef:
En ik verwacht niets van jou.
Van mij mag jij vertellen waarom de gemeente waar je nu in zit zo tof is ofzo.

Nou, bedankt voor de duidelijkheid, en ik wil hier eigenlijk wel graag op reageren.

Ik zit in de gemeente waar ik nu zit, niet op basis van een vergelijkend warenonderzoek, of omdat ik denk dat dit de beste kerk is die er is. De periode dat ik geloofde dat ik de plicht had om me bij de meest ware kerk te voegen licht achter me. Dat was een belangrijk onderdeel van mijn belijdenis toen ik jong was. Vanuit de belijdenisgeschriften ,waar ik ja op heb gezegd was dat een opdracht.

Met het vrijmaken van de Vrijgemaakten heb ik mij ook vrijgemaakt van die plicht. (en met dat ik dat schrijf komen er een heleboel gedachten aanrennen die ik met liefde de deur wijs).

Ik ben twee en een half jaar geleden verhuisd naar Zoetermeer. Ik heb in gebed neergelegd; Heer waar wilt u dat ik mij kerkelijk bij aansluit? Ik heb binnen een week na dat gebed van drie personen buiten Zoetermeer ongevraagd het advies gekregen om eens in de Parousia gemeente te gaan kijken. Ik heb dat ervaren als een vingerwijzing van God en ehb me daar na enige tijd aangesloten.

Omdat het een toffe gemeente is? Tjonge, wat een toestanden in de gemeente, voorgangers die niet meer met elkaar door een deur konden ..
Een gemeente in een dal. Als je alle negatieve zaken op pakt en verzamelt; wat een vuilnis is er te vinden.

Ik heb regelmatig tegen de Heer gezegd: maar Heer ik vind dit helemaal niet leuk ... En de Heer heeft me meerdere keren duidelijk gemaakt ... Maar ik wil jou hier nu gebruiken. en ik kom tientallen mensen tegen die met een identiek verhaal ook zo bij de gemeente zijn gekomen en nog komen.

Mijn overtuiging is dat de heer me in Zijn werkplaats heeft neergezet. en die overtuiging, die Stem die gehoorzaam ik. Is dat altijd tof? Nee integendeel. Juist door weerstand en dingen die fout gaan wordt duidelijk wat Hij wil.

Wat de Here voor jou wil kan compleet iets anders zijn dan wat Hij voor mij wil. Hij gaat met ieder Zijn eigen weg. Hij wil ons geven wat we nodig hebben, overvloedig ...

En mijn hart zingt: How Great is our God ... http://www.youtube.com/watch?v=GyGD3zH9Xvc
Hij vergadert zijn Kerk. uit alle volken en naties. Op zijn tijd en Zijn manier. Awesome God!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 13:49
 
ZOEKER064 schreef:
Nou, bedankt voor de duidelijkheid, en ik wil hier eigenlijk wel graag op reageren.

Ik zit in de gemeente waar ik nu zit, niet op basis van een vergelijkend warenonderzoek, of omdat ik denk dat dit de beste kerk is die er is. De periode dat ik geloofde dat ik de plicht had om me bij de meest ware kerk te voegen licht achter me. Dat was een belangrijk onderdeel van mijn belijdenis toen ik jong was. Vanuit de belijdenisgeschriften ,waar ik ja op heb gezegd was dat een opdracht.

Met het vrijmaken van de Vrijgemaakten heb ik mij ook vrijgemaakt van die plicht. (en met dat ik dat schrijf komen er een heleboel gedachten aanrennen die ik met liefde de deur wijs).

Ik ben twee en een half jaar geleden verhuisd naar Zoetermeer. Ik heb in gebed neergelegd; Heer waar wilt u dat ik mij kerkelijk bij aansluit? Ik heb binnen een week na dat gebed van drie personen buiten Zoetermeer ongevraagd het advies gekregen om eens in de Parousia gemeente te gaan kijken. Ik heb dat ervaren als een vingerwijzing van God en ehb me daar na enige tijd aangesloten.

Omdat het een toffe gemeente is? Tjonge, wat een toestanden in de gemeente, voorgangers die niet meer met elkaar door een deur konden ..
Een gemeente in een dal. Als je alle negatieve zaken op pakt en verzamelt; wat een vuilnis is er te vinden.

Ik heb regelmatig tegen de Heer gezegd: maar Heer ik vind dit helemaal niet leuk ... En de Heer heeft me meerdere keren duidelijk gemaakt ... Maar ik wil jou hier nu gebruiken. en ik kom tientallen mensen tegen die met een identiek verhaal ook zo bij de gemeente zijn gekomen en nog komen.

Mijn overtuiging is dat de heer me in Zijn werkplaats heeft neergezet. en die overtuiging, die Stem die gehoorzaam ik. Is dat altijd tof? Nee integendeel. Juist door weerstand en dingen die fout gaan wordt duidelijk wat Hij wil.

Wat de Here voor jou wil kan compleet iets anders zijn dan wat Hij voor mij wil. Hij gaat met ieder Zijn eigen weg. Hij wil ons geven wat we nodig hebben, overvloedig ...

En mijn hart zingt: How Great is our God ... http://www.youtube.com/watch?v=GyGD3zH9Xvc
Hij vergadert zijn Kerk. uit alle volken en naties. Op zijn tijd en Zijn manier. Awesome God!!!

Yep, ik heb ook goede vibes bij deze gemeente, ook al kom ik er niet. Er zitten goede weldenkende mensen die verder denken dan hun neus lang is en dat is hoopgevend. Hoe dan ook blijft het gewoon een feit dat ieder voor zichzelf moet blijven denken en verantwoording nemen daarvoor, los van wat leiders zeggen of denken te kunnen opleggen. Als eigen meningen van gemeenteleden en bezoekers gevoeld worden als dreiging heb je al een aanwijzing van geestelijk ongezonde sfeer.

Ik voor mij heb goede en zeer bedroevende ervaringen met evangelische gemeenten en ben op dit moment op het niveau van (soms muppet-opaatje op de achterbank) wel de diensten bezoeken maar verder niet al te betrokken zijn. Gewoon richten op wat eerst belangrijk is in mijn eerst nabije omgeving; heb God lief bovenal en je naaste als jezelf. Hele kluif.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 17:27
 
De site ziet er ook goed uit zeg maar.
Knipoog smiley
Gewoon netjes, zonder al die Amerikaanse evangelische kreten erop.

Ja, ik zei ook niet alle gemeentes, het viel Otto de Bruine gewoon op dat er zoveel evangelische kerkverlating was....en daar was ik er een van, en anderen, of nieuwelingen hier die zich daarbij herkennen kunnen erkenning vinden dmv het onderzoek te lezen zeg maar.

Even linkje site ziet er goed uit vind ik Parousia Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 31 januari 2013, 06:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 18:38
 
ZOEKER064 schreef:
Hoi Thomas. mooie bijdrage! Dank je wel.

Dank je wel ook voor de spiegel die je voor houdt. Ja, je zou bijna denken dat ik me aangevallen voel en het als persoonlijke kritiek opvat.
Mijn eerste reactie; Daar ben ik me niet van bewust. Dus dat doe ik niet.

Maar als ik nu wat verder door prik denk ik wel dat je gelijk hebt. Het voelt ergens alsof iemand iets zegt over mijn vader. Dat hij zijn fouten had. Blijf af! Over iemand waar ik van houd.
Ja, dat voelt inderdaad bedreigend. Alsof ik op moet komen voor iemand waarvan ik houd. En voor de duidelijkheid, het gaat mij om specifiek de evangelische kerk, ik reageer net zo als ik het idee heb dat "ze" aan de GKV komen. Is dat ongepaste zorg?

Associaties komen op met mijn echtscheidingen, hoe een wereld van onbegrip in de tijd kan groeien, en hoe je als partners elkaar kunt kwetsen. Dat is wat me trof in de opening. Ik zie een parallel tusen kerkverlating en echtscheiding. Dus ik lees ergens achter dit topic redenen voor echtscheiding en dan denk ik, ja, vraag 100 vrouwen die hun man hebben verlaten waarom ze dat hebben gedaan. Gevolg? Adviseer iedere vrouw nooit meer iets met een man beginnen, kijk eens wat mannen doen! Ergens zit er een allergie voor deze onredelijkheid.

Ik begriijp dat Shanita negatieve ervaringen heeft met die "goede vriend" van me. En ik zie haar pijn. En daar wil ik daar met liefde erkenning aan geven. Mag ze daarin onredelijk zijn en emotioneel? Liever niet, maar als het nodig is. Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.

Ik merk dat ik hier wat van kan leren, daarom wil ik graag meedoen met bespreekbaar maken. Alleen liggen de zaken zo gevoelig dat het misschien gewoon niet mogelijk is om hier echt met elkaar over te spreken. Ik dacht dat ik de afstand daarin wel kon bewaren. Maar je hebt gelijk, het raakt me erg diep. Het voelt inderdaad als kritiek op mezelf.

Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen, het gaat me om begrijpen wat hier speelt. Ik zie dat ik onbewust inderdaad de verdediging in ben geschoten. Dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik wel neutraal iets kon betekenen. Wat een vergissing. I'll let go. Ik zie nu waar bij mij de pijn zit.

Dank je Thomas.

Mooi, eerlijk en open stukje zelfreflectie zet je hier neer.
Mooi voorbeeld, doet vast volgen :)
Dank je wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: woensdag 30 januari 2013, 20:38
 
ROADY558 schreef:
Mooi, eerlijk en open stukje zelfreflectie zet je hier neer.
Mooi voorbeeld, doet vast volgen :)
Dank je wel.

inderdaad!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 06:15
 
Stukje quote uit de quote van Thomas:
Quote:
Ook is er mijns inziens geen sprake van churchbashing. Ik heb in het verleden ook aangegeven op grond waarvan de kerkverlating zo enorm groot is in Nederland. Dat is geen churchbashing, ik ben gewoon kerklid van een calvinistische kerk, maar doe een poging om tot inzicht in de processen te komen. Er gaat veel mis in de kerk, in de reformatorische met het gecultiveerde angstgeloof en toedekken van incest en in de evangelische gemeenten waar in te veel gevallen een goed kader met voldoende theologisch en pastoraal inzicht ontbeekt. Dan kun je nog zo in de geest zijn, je bent echt onbekwaam tot goede bijbeluitleg dan wel begeleiding bij ingijpende situaties, lees in veel gevallen: echtscheiding. Om over de de cultuur in de vrijgemaakte kerk nog maar niet te spreken. Maar daar kun je toch niet uit afleiden dat alle of het merendeel van de kerken en gemeenten niet deugen? Het lijkt me beter de misstanden te benoemen en er wat aan te doen. Het doodzwijgen en toedekken, lukt met de huidige generatie, die goed is opgeleid, echt niet meer. En dat is wat mij betreft maar goed ook. Veel dingen die gebeuren in kerkelijke instellingen zijn niet te verdedigen en horen niet onder de vlag van het Christendom thuis maar komen voort uit een vorm van uit de hand gelopen kerkcultuur. Het doet het Christendom geen goed.

Quote:
Het doodzwijgen en toedekken, lukt met de huidige generatie, die goed is opgeleid, echt niet meer. En dat is wat mij betreft maar goed ook.

Ja, en mensen die intelligent zijn zonder opleiding, kunnen niet meer 'dom' gehouden worden, Want alles is te lezen en op te zoeken zeker met internet onder handbereik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 06:25
 
SHANITA130 schreef:
De site ziet er ook goed uit zeg maar.
Knipoog smiley
Gewoon netjes, zonder al die Amerikaanse evangelische kreten erop.

Ja, ik zei ook niet alle gemeentes, het viel Otto de Bruine gewoon op dat er zoveel evangelische kerkverlating was....en daar was ik er een van, en anderen, of nieuwelingen hier die zich daarbij herkennen kunnen erkenning vinden dmv het onderzoek te lezen zeg maar.

Even linkje site ziet er goed uit vind ik Parousia Knipoog smiley

Ik heb de website even nader bekeken, netjes, komt goed over, net zo'n beetje dezelfde opmaak als de website van de Vrije Baptisten. Die gemeente in Heerenveen, en in Drachten. Bethel.

Ik zelf zou een goed gevoel hebben als ik naar deze kerk zou gaan.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 februari 2013, 21:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:46
 
Het succes van de Bethel in Drachten is zeker voor een groot deel aan het charisma van Bottenbley te danken. Hij begon ooit als vrijgemaakt-gereformeerd predikant maar kon in die cultuur niet ademhalen. Hij werd later baptist maar nam wel de mentaliteit van een gedegen bijbelstudie en gereformeerd organisatietalent mee. De Bethel trekt niet zozeer nieuwe gelovigen maar er komen veel mensen met name uit de hervormde en gereformeerde kerk. In Friesland moet je dan lezen: de gereformeerd- synodalen. Bevindelijkheid slaat in Friesland niet aan is er alleen in een klein dorpje, Wouterswoude. Aan de maatschappelijk ingestelde synodalen kun je een kerkorganisatie wel overlaten en bovendien zijn ze tot vrijwilligerswerk bereid. Deze combinatie van gereformeerde organisatie en evangelische beleving is in ieder geval in Friesland heel succesvol gebleken. Een vrij traditionele boodschap in een evangelische en moderne sfeer, naast een grote onderlinge betrokkenheid, blijkt te werken. De Bethel heeft weinig nieuwe bekeerlingen maar zorgt wel bij veel mensen voor een verdieping of revitalisatie van het geloof. Ik ben er geen lid van maar er is wel degelijk een knap stuk werk verricht daar. Het is hooguit jammer dat een aantal leden wat doorslaan in schoolbesturen en ook dat de traditionele kerken worden leeggezogen. Maar een prediking op universitair niveau, voor mij een vereiste - en een evangelische beleving kan goed samengaan. Twee keer een dienst met duizend mensen of meer op zondag is nogal wat. De vrije baptisten zetten wel wat neer, ook al is overal wel wat op aan te merken.

Traditioneel en nog modern:

http://www.youtube.com/watch?v=w9LophD9VZ8

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 januari 2013, 20:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:54
 
SHANITA130 schreef:
Ik heb de website even nader bekeken, netjes, komt goed over, net zo'n beetje dezelfde opmaak als de website van de Vrije Baptisten. Die gemeente in Heerenveen, en in Drachten. Betheld.

Ik zelf zou een goed gevoel hebben als ik naar deze kerk zou gaan.

De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...
want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 21:00
 
THOMAS968 schreef:
Hij begon ooit als vrijgemaakt-gereformeerd predikant maar kon in die cultuur niet ademhalen. Hij werd later baptist ....
Thomas.

Naar mijn informatie klopt dit niet Thomas. Hij heeft mij uitgelegd dat hij wel op de vrijgemaakte TU Kampen heeft gezeten, maar aan het eind besloten heeft om niet Vrijgemaakt te worden. Niet om de cultuur, maar om zaken als de doop. Een principiele keuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 21:06
 
ZOEKER064 schreef:
Naar mijn informatie klopt dit niet Thomas. Hij heeft mij uitgelegd dat hij wel op de vrijgemaakte TU Kampen heeft gezeten, maar aan het eind besloten heeft om niet Vrijgemaakt te worden. Niet om de cultuur, maar om zaken als de doop. Een principiele keuze.

Je informatie is in die zin correct, hij is er wel in opgevoed en opgeleid maar niet daadwerkelijk in dienst van deze kerk getreden. Dat zijn standpunt over de doop meespeelde is zeker, ik heb echter wel begrepen dat hij zich in de gereformeerde kerk vrijgemaakt ook niet meer thuis voelde vanwege het geestelijke klimaat daar. Het was niet alleen leerstellig. Mijn stelling in mijn stukje is vooral dat deze combinatie niet zo gek is om iets succesvols van de grond te krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat dit gebeuren gezien je achtergrond je iets meer dan gemiddeld interesseert. Het blijft een detail, ik heb wel bewondering voor hem al vind ik zijn standpunten soms wat behoudend. De uitspraak dat hij de wederkomst nog tijdens zijn leven verwacht, vond ik onverstandig. Maar hij heeft wel iets tot stand gebracht.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 januari 2013, 22:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 21:11
 
ZOEKER064 schreef:
De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...
want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...

mooi omschreven, een gemeente een werkplaats van god met gewone mensen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 20:43
 
THOMAS968 schreef:
Het succes van de Bethel in Drachten is zeker voor een groot deel aan het charisma van Bottenbley te danken. Hij begon ooit als vrijgemaakt-gereformeerd predikant maar kon in die cultuur niet ademhalen. Hij werd later baptist maar nam wel de mentaliteit van een gedegen bijbelstudie en gereformeerd organisatietalent mee. De Bethel trekt niet zozeer nieuwe gelovigen maar er komen veel mensen met name uit de hervormde en gereformeerde kerk. In Friesland moet je dan lezen: de gereformeerd- synodalen. Bevindelijkheid slaat in Friesland niet aan is er alleen in een klein dorpje, Wouterswoude. Aan de maatschappelijk ingestelde synodalen kun je een kerkorganisatie wel overlaten en bovendien zijn ze tot vrijwilligerswerk bereid. Deze combinatie van gereformeerde organisatie en evangelische beleving is in ieder geval in Friesland heel succesvol gebleken. Een vrij traditionele boodschap in een evangelische en moderne sfeer, naast een grote onderlinge betrokkenheid, blijkt te werken. De Bethel heeft weinig nieuwe bekeerlingen maar zorgt wel bij veel mensen voor een verdieping of revitalisatie van het geloof. Ik ben er geen lid van maar er is wel degelijk een knap stuk werk verricht daar. Het is hooguit jammer dat een aantal leden wat doorslaan in schoolbesturen en ook dat de traditionele kerken worden leeggezogen. Maar een prediking op universitair niveau, voor mij een vereiste - en een evangelische beleving kan goed samengaan. Twee keer een dienst met duizend mensen of meer op zondag is nogal wat. De vrije baptisten zetten wel wat neer, ook al is overal wel wat op aan te merken.

Traditioneel en nog modern:

http://www.youtube.com/watch?v=w9LophD9VZ8

Thomas.

ik heb een keer een samenkomst van de vbg in groningen meegemaakt en de muziek stond super-KNOERTHARD aan lees: gehoorbeschadigend hard Als zo'n onverantwoord hoog niveau van het geluid deel uit moet maken van een getuigenis, wordt er weinig anders "neergezet" dan holle vaten-herrie... en er gaan helaas meer evang. gemeenten mee in die waan van hoe knoertharder hoe beter, ik ben zuinig op mn oren, ik ga daar niet meer heen, herrie kan niet uit God zijn, gelukkig zijn er gunstige uitzonderingen Lachende smiley


Laatst aangepast door
KEITH722
op zaterdag 2 februari 2013, 09:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 21:15
 
KEITH722 schreef:
ik heb een keer een samenkomst van de vbg in groningen meegemaakt en de muziek stond super-KNOERTHARD aan lees: gehoorbeschadigend hard, als zo'n onverantwoord hoog niveau van het geluid deel uit moet maken van een getuigenis, wordt er weinig anders "neergezet" dan holle vaten-herrie en er gaan helaas meer evang. gemeenten mee in die waan van: hoe knoertharder hoe beter, ik ben zuinig op mn oren, ik ga daar niet meer heen, herrie kan niet uit God zijn, gelukkig zijn er gunstige uitzonderingen Lachende smiley

Ging over Vrije Baptisten Friesland, wat ook ff wel iets anders is als Baptisten.

Groningen weet ik niets van, daar ging het niet over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 21:19
 
ZOEKER064 schreef:
De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...
want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...

Quote:
Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...
want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...

Jezus woont in de Hemel.

Omdat jij er bent is God daar?

Tis andersom, omdat God er is ben jij er.

Trouwens je bedoeld toch niet die idiote hersenspoelcamping, he, met de Betteld, of wel? Zieke smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 februari 2013, 21:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6