ChristianMatch
 


Forum

nieuwe Paus
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 20:39
 
De witte rook kwam uit de schoorsteen vandaag. Lachende smiley

Ik wens onze RK broeders en zusters veel geluk met hun nieuwe leider en ik hoop dat deze kerkelijk leider het voor elkaar krijgt de fouten en schande uit het verleden kan laten verbleken en een wereldwijde opwekking tot stand mag brengen.

Pieter
ook RK = OK
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 20:43
 
PIETER649 schreef:
De witte rook kwam uit de schoorsteen vandaag. Lachende smiley

Ik wens onze RK broeders en zusters veel geluk met hun nieuwe leider en ik hoop dat deze kerkelijk leider het voor elkaar krijgt de fouten en schande uit het verleden kan laten verbleken en een wereldwijde opwekking tot stand mag brengen.

Pieter
ook RK = OK

Die zakenlui doen ook van alles om aan nieuwe klanten te komen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 20:44
 
Dit keer uit Argentinië
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 20:54
 
MARIO216 schreef:
Dit keer uit Argentinië

Gaat lekker, wij straks een Argentijnse koningin, en de roomse een Argentijnse paus, zal wel Duits bloed hebben Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 20:56
 
GERRIT084 schreef:
Gaat lekker, wij straks een Argentijnse koningin, en de roomse een Argentijnse paus, zal wel Duits bloed hebben Coole smiley met zonnebril

duits bloed is niet erg, zou erger zijn als de paus ook kind van oorlogsmisdadiger is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 21:00
 
PIETER649 schreef:
duits bloed is niet erg, zou erger zijn als de paus ook kind van oorlogsmisdadiger is

Als het een beetje tegen zit, is het er één, daarom, zal wel Duits bloed hebben, hij zei niet veul, en wat die zei, verstond ik niet Geschokte, onthutste smiley misschien bang voor stemherkenning Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 21:05
 
GERRIT084 schreef:
Als het een beetje tegen zit, is het er één, daarom, zal wel Duits bloed hebben, hij zei niet veul, en wat die zei, verstond ik niet Geschokte, onthutste smiley misschien bang voor stemherkenning Smiley met dichtgeplakte mond


je vind jezelf vast erg grappig, wel jammer dat je daarmee dit topic ook weer verziekt, ik heb dit topic gestart om onze katholieke cm-leden te feliciteren met een voor hun belangrijke gebeurtenis.

Als je nou alleen maar stupide opmerkingen kan maken, vind ik dat stuitend onbeleefd. Om al niet te spreken van groot gebrek aan respect voor anderen.
Doe dat lekker in een onzintopic, daar zijn er toch zat van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 21:34
 
Sociaal betrokken en conservatief, nou het eerste is in ieder geval hoopgevend. De pausnaam is ook een verademing. Het celibaat zal door hem niet worden afgeschaft, vrees ik.
Hoewel ik het goed kan vinden met de katholieken die nu hun kerk nog gestalte willen geven, heb ik wat minder met de bisschoppen, die samen met Ratzinger de RK Kerk tot iets marginaals in onze samenleving hebben gemaakt. Het voordeel van de twijfel verdient deze topman wel en de kerk zal er na de vorige paus, waar ik dus geen hoge dunk van had, mogelijk op vooruit gaan. Maar het instituut is sterk aan modernisering toe. Feitelijk maakt het alle christenen belachelijk.

Thomas, de plicht tot onthouding zal blijven, vrees ik. Iemand van 76 daarover te laten beslissen, is gekkenwerk.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 maart 2013, 23:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 13 maart 2013, 23:01
 
THOMAS968 schreef:
Sociaal betrokken en conservatief, nou het eerste is in ieder geval hoopgevend. De pausnaam is ook een verademing. Het celibaat zal door hem niet worden afgeschaft, vrees ik.
Hoewel ik het goed kan vinden met de katholieken die nu hun kerk nog gestalte willen geven, heb ik wat minder met de bisschoppen, die samen met Ratzinger de RK Kerk tot iets marginaals in onze samenleving hebben gemaakt. Het voordeel van de twijfel verdient deze topman wel en de kerk zal er na de vorige paus, waar ik dus geen hoge dunk van had, mogelijk op vooruit gaan. Maar het instituut is sterk aan modernisering toe.

Thomas, de plicht tot onthouding zal blijven, vrees ik. Iemand van 76 daarover te laten beslissen, is gekkenwerk.


Met het weinig respect van mijn kant richting dat hele gebeuren.... wel voor de getuigen uit die richting.
Blijf ik het een vreemde zaak vinden, te meer er links en rechts wordt beweerd, dat de paus de vervanger , van is.......... op aarde.

Als dat dan al zo had moeten zijn (wat ik weer niet geloof) had, of kan een goed voorbeeld doet goed volgen geen kwaad kunnen doen in deze.
Een jonger persoon zou wel eens een stevige bezem door dat gedachte goed kunnen halen, om alle rotzooi die er binnen is naar buiten te vegen.
En dat hoef je rustig niet te verwachten van iemand van zo,n hoge leeftijd, eerder is een nieuwe troon wisseling in zicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAT170





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 08:31
 
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is en met de paus heb ik als gelovige niks te maken. Ik erken zijn positie ook niet en lees het ook niet in de bijbel, mijn fundament is Jezus.

Staat er trouwens los van of er in de katholieke kerk echte volgelingen van Jezus zitten, want dat denk ik wel.

openbaring17vers3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.


vers9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.

Wat ik me afvraag is of hier de Rooms katholieke kerk mee wordt bedoeld en dan specifiek het vaticaan? Rome ligt op 7 heuvels.

openbaring18vers4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. 5 Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.

Wat ik begrijp uit dit stuk is dat er echte gelovige inzitten en dat God hun oproept om uit haar te gaan.


Laatst aangepast door
MAT170
op donderdag 14 maart 2013, 08:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 08:50
 
THOMAS968 schreef:
Sociaal betrokken en conservatief, nou het eerste is in ieder geval hoopgevend. De pausnaam is ook een verademing. Het celibaat zal door hem niet worden afgeschaft, vrees ik.
Hoewel ik het goed kan vinden met de katholieken die nu hun kerk nog gestalte willen geven, heb ik wat minder met de bisschoppen, die samen met Ratzinger de RK Kerk tot iets marginaals in onze samenleving hebben gemaakt. Het voordeel van de twijfel verdient deze topman wel en de kerk zal er na de vorige paus, waar ik dus geen hoge dunk van had, mogelijk op vooruit gaan. Maar het instituut is sterk aan modernisering toe. Feitelijk maakt het alle christenen belachelijk.

Thomas, de plicht tot onthouding zal blijven, vrees ik. Iemand van 76 daarover te laten beslissen, is gekkenwerk.

Het celibaat afschaffen zal inderdaad niet gebeuren. De religieuzen, kloosterlingen (mannelijke en vrouwelijke) alsook de seculiere priesters leven in navolging van Christus. Zoals we weten was Hij niet getrouwd. Elke katholiek die priester of kloosterling wil worden weet dat hij of zij niet kan huwen. Dat is een keuze die ze vrijwillig aangaan.

Het kerkelijk instituut is inderdaad aan modernisering toe. Laat daar geen twijfel over bestaan. Hoe dat er gaat uit zien of moet uitzien zullen we moeten afwachten. Ik vermoed dat deze paus wat progressiever is dan de vorigen. Zijn Zuid Amerikaanse afkomst zal daar beslist een rol in spelen. In tegenstelling met Ratzinger leefde deze paus niet in de directe nabijheid van het vaticaan waardoor door hij ook minder beinvloed is geweest binnen die machtsstructuur. Ook dat kan weer een hele andere kijk geven op bepaalde veelbesproken problemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 10:39
 
FRANKT627 schreef:
Het celibaat afschaffen zal inderdaad niet gebeuren. De religieuzen, kloosterlingen (mannelijke en vrouwelijke) alsook de seculiere priesters leven in navolging van Christus. Zoals we weten was Hij niet getrouwd. Elke katholiek die priester of kloosterling wil worden weet dat hij of zij niet kan huwen. Dat is een keuze die ze vrijwillig aangaan.

Het kerkelijk instituut is inderdaad aan modernisering toe. Laat daar geen twijfel over bestaan. Hoe dat er gaat uit zien of moet uitzien zullen we moeten afwachten. Ik vermoed dat deze paus wat progressiever is dan de vorigen. Zijn Zuid Amerikaanse afkomst zal daar beslist een rol in spelen. In tegenstelling met Ratzinger leefde deze paus niet in de directe nabijheid van het vaticaan waardoor door hij ook minder beinvloed is geweest binnen die machtsstructuur. Ook dat kan weer een hele andere kijk geven op bepaalde veelbesproken problemen.



Dat hele celibaat is nu wel achterhaald lijkt mij, te meer wat er de laatste tijd in de openbaring is geweest.
En dan heb je het over dingen die bekend zijn geworden, om maar te zwijgen wat , nog niet, aan het daglicht is verschenen.

Zo,n celibaat, zou alleen nog werken als er een algemene sociale controle komt, er is in het verleden veel te veel onder de mantel der liefde bedekt geweest.
Net als de status aparte die Vaticaanstad heeft, ze hebben alleen wel een eigen leger, en wapens (uit het jaar nul) zichtbaar, en dat ons lieve Heer heeft gezegd, dat het Woord het wapen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 11:10
 
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is aldus Mat......



Wat in en intriest als je zo naar andere gelovigen kijkt....en vooral naa rhet katholisisme met zijn rijke tradities......

Het is gewoon een valse opmerking..... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 12:22
 
MAT170 schreef:
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is en met de paus heb ik als gelovige niks te maken. Ik erken zijn positie ook niet en lees het ook niet in de bijbel, mijn fundament is Jezus.

Staat er trouwens los van of er in de katholieke kerk echte volgelingen van Jezus zitten, want dat denk ik wel.

openbaring17vers3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.


vers9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.

Wat ik me afvraag is of hier de Rooms katholieke kerk mee wordt bedoeld en dan specifiek het vaticaan? Rome ligt op 7 heuvels.

openbaring18vers4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. 5 Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.

Wat ik begrijp uit dit stuk is dat er echte gelovige inzitten en dat God hun oproept om uit haar te gaan.

pffff.... Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 12:40
 
MAT170 schreef:
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is en met de paus heb ik als gelovige niks te maken. Ik erken zijn positie ook niet en lees het ook niet in de bijbel, mijn fundament is Jezus.

Staat er trouwens los van of er in de katholieke kerk echte volgelingen van Jezus zitten, want dat denk ik wel.

openbaring17vers3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.


vers9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.

Wat ik me afvraag is of hier de Rooms katholieke kerk mee wordt bedoeld en dan specifiek het vaticaan? Rome ligt op 7 heuvels.

openbaring18vers4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. 5 Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.

Wat ik begrijp uit dit stuk is dat er echte gelovige inzitten en dat God hun oproept om uit haar te gaan.

Het is maar makkelijk om hele teksten uit zijn verband te halen, en te gebruiken om dat het even zo uitkomt.
Er staan ook genoeg voorbeelden in de Bijbel, die ons anders zou moeten laten oordelen, bv de eensgezindheid van gelovigen onderling.
Lees bv eens Romeinen 14 tot 16 de smaad van wie u smaadt is op mij neer gekomen, alles wat vroeger is geschreven, is om ons te onderwijzen.
Is maar een kleine zin uit de Bijbel, en er staan er genoeg in die deze kant op gaan.
Dus niet wat ons scheid, maar wat ons bind is relevant.

Maar wat het celibaat aan gaat is weer een ander verhaal, die staat wereld wijd ter discussie, en niet omdat het zo goed gaat in deze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 12:47
 
GERRIT084 schreef:
Dat hele celibaat is nu wel achterhaald lijkt mij, te meer wat er de laatste tijd in de openbaring is geweest.En dan heb je het over dingen die bekend zijn geworden, om maar te zwijgen wat , nog niet, aan het daglicht is verschenen.

Zo,n celibaat, zou alleen nog werken als er een algemene sociale controle komt, er is in het verleden veel te veel onder de mantel der liefde bedekt geweest.
Net als de status aparte die Vaticaanstad heeft, ze hebben alleen wel een eigen leger, en wapens (uit het jaar nul) zichtbaar, en dat ons lieve Heer heeft gezegd, dat het Woord het wapen is.

Geloof het of niet maar ook gehuwde mensen (mannen en vrouwen) deden en doen ook wel eens gruwelijke dingen met kinderen of medemensen in het algemeen.

Er werd inderdaad veel verzwegen. Dat zal ik niet ontkennen. Kan ik ook niet ontkennen want mijn moeder heeft ook als klein kind bij de nonnen geleefd. In een weeshuis. En dat was echt niet een vrolijke tijd daar.

Dat leger waar je op doelt is een traditie. Heel ons leven, ook dat van protestanten, evangelische gelovige, ongelovige, is doorweven met tradities.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 12:49
 
MAT170 schreef:
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is en met de paus heb ik als gelovige niks te maken. Ik erken zijn positie ook niet en lees het ook niet in de bijbel, mijn fundament is Jezus.

Staat er trouwens los van of er in de katholieke kerk echte volgelingen van Jezus zitten, want dat denk ik wel.

openbaring17vers3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.


vers9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.

Wat ik me afvraag is of hier de Rooms katholieke kerk mee wordt bedoeld en dan specifiek het vaticaan? Rome ligt op 7 heuvels.

openbaring18vers4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. 5 Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.

Wat ik begrijp uit dit stuk is dat er echte gelovige inzitten en dat God hun oproept om uit haar te gaan.

Dat je geen feeling hebt met de katholieke kerk kan ik begrijpen. Ieder zijn mening.

Wat ik niet begrijp is wat je met die bijbeltekst bedoelt. Die slaat nergens op in het verband met de paus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:01
 
FRANKT627 schreef:
Geloof het of niet maar ook gehuwde mensen (mannen en vrouwen) deden en doen ook wel eens gruwelijke dingen met kinderen of medemensen in het algemeen.



Dat is geen reden of excuus om het celibaat te handhaven, als een huwelijk gesloten wordt, is dat geen werelds gebeuren, maar meestal gesloten, en beperkt tot familie.
Dat er binnen de relationele sfeer ook dingen mis kunnen gaan is ook bekend, maar daar gaat in de regel niet heel of halve wereld voor op hun knie.
En die worden wel behandeld door justitie, en niet weg geknuffeld door een celibaat.




Er werd inderdaad veel verzwegen. Dat zal ik niet ontkennen. Kan ik ook niet ontkennen want mijn moeder heeft ook als klein kind bij de nonnen geleefd. In een weeshuis. En dat was echt niet een vrolijke tijd daar.

Dat leger waar je op doelt is een traditie. Heel ons leven, ook dat van protestanten, evangelische gelovige, ongelovige, is doorweven met tradities.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:09
 
GERRIT084 schreef:
Dat is geen reden of excuus om het celibaat te handhaven, als een huwelijk gesloten wordt, is dat geen werelds gebeuren, maar meestal gesloten, en beperkt tot familie.
Dat er binnen de relationele sfeer ook dingen mis kunnen gaan is ook bekend, maar daar gaat in de regel niet heel of halve wereld voor op hun knie.
En die worden wel behandeld door justitie, en niet weg geknuffeld door een celibaat.


Ieder mens, celibatair of niet, moet zich niet vergrijpen aan gruwelijke zaken.

Verschillende religieuzen die betrapt werden werden veroordeelt en dat heb ik van heel dichtbij meegemaakt in 1996. Dus niet alles wordt weggeknuffeld. Denk dat echt niet. Sommige kerkelijke overste hebben wel veel verzwegen. Dat kunnen we niet ontkennen en vele feiten zijn verjaard. Daarom is ook de wet aangepast, geloof ik.

Die mishandelingen hebben niet zozeer met het celibaat te maken maar wel met het karakter of geaardheid van sommige.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:17
 
FRANKT627 schreef:
Dat is geen reden of excuus om het celibaat te handhaven, als een huwelijk gesloten wordt, is dat geen werelds gebeuren, maar meestal gesloten, en beperkt tot familie.
Dat er binnen de relationele sfeer ook dingen mis kunnen gaan is ook bekend, maar daar gaat in de regel niet heel of halve wereld voor op hun knie.
En die worden wel behandeld door justitie, en niet weg geknuffeld door een celibaat.


Ieder mens, celibatair of niet, moet zich niet vergrijpen aan gruwelijke zaken.

Verschillende religieuzen die betrapt werden werden veroordeelt en dat heb ik van heel dichtbij meegemaakt in 1996. Dus niet alles wordt weggeknuffeld. Denk dat echt niet. Sommige kerkelijke overste hebben wel veel verzwegen. Dat kunnen we niet ontkennen en vele feiten zijn verjaard. Daarom is ook de wet aangepast, geloof ik.

Die mishandelingen hebben niet zozeer met het celibaat te maken maar wel met het karakter of geaardheid van sommige.


Het is ook een beetje naief om te denken dat dat alleen maar in katholieke kringen voorkomt.......ook in Protestantse kring wordt veel gezwegen en wat is dan makkelijker om dan de Katholieke kerk maar met het beschuldigende vingertje aan te wijzen........


Wat ik niet zo goed snap Frank, maar jij weet er vast meer van is dat de Paus aangekondigt wordt met de woorden uit Lucas waar de engelen de geboorte van Jezus bekend maken.....De Paus is toch geen Jezus?
Of zoals ze hem benoemen: de Heilige vader......dat is in mijn begrippen God zelf.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op donderdag 14 maart 2013, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:18
 
een ieder mag op zijn/haar wijze naar eer en geweten Om God te dienen.
Laten we duidelijk voorop stellen dat als men met verwijten of denigrerend naa andere christenen toebezig is hun geloof ook niet deugd.

Wat het gehele gebeuren omtrent de nieuwe paus aangaat, het zij zo, ook al ben ik het e rniet geheel mee eens, om wat voor reden dan ook, ben ik toch overttuigd dat er heel veel goede christenen zijn die onder het katholiek bewind vallen.

Een groot geluk is dat men niet met list en bedrog (gelijk de politiek) probeert om paus te worden, maar gekozen wordt uit hen die toch redelijk van onbesproken gedrag zijn.

gefeliciteerd met de nieuwe paus en dat Jezus ook hemals voorbeeld mag zijn en hij Jezus blijft navolgen


Laatst aangepast door
PIETER619
op zaterdag 16 maart 2013, 20:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAT170





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:31
 
FRANKT627 schreef:
Dat je geen feeling hebt met de katholieke kerk kan ik begrijpen. Ieder zijn mening.

Wat ik niet begrijp is wat je met die bijbeltekst bedoelt. Die slaat nergens op in het verband met de paus.

Ik haal die bijbeltekst aan omdat het mysterie babylon zou de rooms katholieke kerk kunnen zijn maar een andere kandidaat zou ook de islam kunnen zijn. Beide hebben bloed aan hun handen en zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.


Laatst aangepast door
MAT170
op donderdag 14 maart 2013, 13:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAT170





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 13:33
 
PIETER619 schreef:
een ierder mag op zijn/haar wijze naar eer en geweten Om God te dienen.
Laten we duidelijk voorop stellen dat als men met verwijten of denigrerend naa andere christenen toebezig is hun geloof ook niet deugd.

Dat doe ik ook niet of mensen wel of niet werkelijk wedergeboren kind van God zijn in de rooms katholieke kerk kan ik niets over zeggen, dat weet alleen God. Maar het kerksysteem zelf is vals en antichristelijk ik snap ook niet dat er hier mensen dat verdedigen.


Laatst aangepast door
MAT170
op donderdag 14 maart 2013, 13:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 14:27
 
MAT170 schreef:
Dat doe ik ook niet of mensen wel of niet werkelijk wedergeboren kind van God zijn in de rooms katholieke kerk kan ik niets over zeggen, dat weet alleen God. Maar het kerksysteem zelf is vals en antichristelijk ik snap ook niet dat er hier mensen dat verdedigen.

Of het hele kerk systeem (vals) niet deugt vind ik wat te ver gaan, maar net als in elke beweging, zitten er ook binnen de R.K dingen die voor ons niet deugen.
En aan ons is niet een oordeel gekoppeld, iedereen respecteren in zijn/haar beleving, anders niet.

( maar een mening blijft een mening, overal rommelt er wel wat, nu staat alleen de R.K in de spotlights )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 15:39
 
De kerk

Onlangs nog waarschuwde Bergoglio dat de kerk te veel in zichzelf gekeerd is:

“Tussen een kerk die een ongeluk krijgt op straat en een kerk die ziek wordt omdat ze alleen maar aan zichzelf refereert, prefereer ik (z)onder aarzelen de eerste.”

De kerk moet uit haar eigen wereld keren, anders wordt ze ziek en oud, stelde de paus. Hij staat dan ook bekend als een aartsbisschop die de kerk in Argentinië moderniseerde.

Condoomgebruik
Franciscus is wel milder over condoomgebruik dan zijn voorganger, die claimde dat condooms het aidsprobleem alleen maar verergeren. De nieuwe paus is zelfs naar een hospice geweest om de voeten van aidspatiënten te wassen en te kussen, volgens de leer dat iedereen in de kerk een huis kan vinden. Condooms kunnen volgens de paus dan ook toelaatbaar zijn om infectie te voorkomen.

Ongetrouwde stellen
Bergoglio haalde een jaar geleden nog hard uit naar priesters die weigeren kinderen te dopen van ongetrouwde stellen. “Hypocriet non-clericalisme” noemde hij dat. Ook de kinderen van single moeders hebben gewoon recht op de doop, sprak hij.

Het recht op leven betekent dat mensen worden toegelaten te leven en niet te doden, het betekent dat je ze toelaat te groeien, te eten, opgeleid te worden, te genezen, met waardigheid te sterven.

Thomas, die dat wel hoopvol vindt.


Bron: NRC


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 14 maart 2013, 18:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 15:51
 
MAT170 schreef:
Ik haal die bijbeltekst aan omdat het mysterie babylon zou de rooms katholieke kerk kunnen zijn maar een andere kandidaat zou ook de islam kunnen zijn. Beide hebben bloed aan hun handen en zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.

Waarvan akte. De christenheid idem dito richting andersgelovenden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 16:05
 
MAT170 schreef:
Ik geloof dat het katholieke kerksysteem vals is en met de paus heb ik als gelovige niks te maken. Ik erken zijn positie ook niet en lees het ook niet in de bijbel, mijn fundament is Jezus.

Staat er trouwens los van of er in de katholieke kerk echte volgelingen van Jezus zitten, want dat denk ik wel.

openbaring17vers3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.


vers9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.

Wat ik me afvraag is of hier de Rooms katholieke kerk mee wordt bedoeld en dan specifiek het vaticaan? Rome ligt op 7 heuvels.

openbaring18vers4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. 5 Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.

Wat ik begrijp uit dit stuk is dat er echte gelovige inzitten en dat God hun oproept om uit haar te gaan.

Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 16:08
 
MAT170 schreef:
Ik haal die bijbeltekst aan omdat het mysterie babylon zou de rooms katholieke kerk kunnen zijn maar een andere kandidaat zou ook de islam kunnen zijn. Beide hebben bloed aan hun handen en zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.



De protestanten die, naast andere katholieken, de martelaren van Gorkum hebben vermoord, hebben zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en vermoorden van volgelingen van Jezus.


Waarom is dat dan niet de oplossing van het door jou geponeerde mysterie Babylon? De protestanten hebben bloed aan hun handen van volgelingen van Jezus tenslotte.

Thomas, protestant.



Het topic was de Paus en eventueel de toekomst. Dat lijkt me een zinniger onderwerp.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 14 maart 2013, 17:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 17:47
 
Welk kerksysteem werkt volgens Bijbels principe, weinig van de westerse kerken. De oorzaak ligt vaak al hoe goed bedoelt, in onwetendheid hoe het eigenlijk wel moet.

Wie is baas en wie staat aan het hoofd van een kerkgenootschap, helaas geeft men daar juist de verkeerde interpretatie aan. Is het de paus of is het de synode of een unie of wie of wat dan ook?

Ik kan aan de hand van de Bijbel iedereen wel gaan veroordelen, en zeggen dat staat er in de Bijbel, dat is Gods wil en ga zomaar door.

Ik hoop dat we eindelijk eens gaan werken aan ons eigen ego en dat aan de kant gooien en ons laten leiden door maar één Baas, pas dan kan men gaan werken aan Gods gemeente en alle verkeerde zaken waar de Bruid nu nog last van heeft, glad gaan strijken en zo toch proberend mbv de Geest er tiptop te gaan uitzien voor de Bruidegom.


Laatst aangepast door
PIETER619
op zaterdag 16 maart 2013, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 14 maart 2013, 18:53
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook een beetje naief om te denken dat dat alleen maar in katholieke kringen voorkomt.......ook in Protestantse kring wordt veel gezwegen en wat is dan makkelijker om dan de Katholieke kerk maar met het beschuldigende vingertje aan te wijzen........


Wat ik niet zo goed snap Frank, maar jij weet er vast meer van is dat de Paus aangekondigt wordt met de woorden uit Lucas waar de engelen de geboorte van Jezus bekend maken.....De Paus is toch geen Jezus?
Of zoals ze hem benoemen: de Heilige vader......dat is in mijn begrippen God zelf.....

Ja, W-tje, ik ben het eigenlijk ook niet eens met de titel Heilige Vader. Volgens de RK kan maar iemand heilig worden of zijn na de dood. En dan moet er aan bepaalde voorwaarden voldaan worden.

Dat ze hem vader noemen kan ik nog begrijpen. Ook in kloosters wordt een abt 'vader' genoemd. Omdat hij zich ook zo hoort te gedragen.

De paus is eigenlijk de plaatsvervanger van Jezus, de opvolger van Sint Petrus de eerste bisschop van Rome. Het is gewoon maar een aanspreektitel maar zoals ik al zei vind ik die 'heilige' er te veel aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3