ChristianMatch
 


Forum

Knuffel theologen, en eigen evangelie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 09:46
 
En je prikt zo, door iedereen heen.

Maar ik begin mij wel steeds meer af te vragen, de meesten hebben het in hun profiel staan, de Bijbel, de rode draad in mijn leven.
En als je zo tal van onderwerpen neemt op het forum, begin je toch een indruk te krijgen, het allemaal niet zo letterlijk genomen wordt.
Ik weet het, wij zijn niet wettisch, maar mogen leven uit de genade, maar is het dan zo, dat de Bijbel maar met een korreltje zout mag worden genomen.

De wetten, die zijn een optie geworden hoe je leven mag (moeten is geen optie meer in de 20ste en 21ste eeuw)
Er worden meer huwelijken ongedaan gemaakt, dan afgesloten, en tegenwoordig wordt al snel gezegd, die man of vrouw, die bedoelde God vast niet voor mij.
Dat was wel heel makkelijk verondersteld, homoseksualiteit, is ook in ene de normaalste zaak van de wereld geworden.
Sterker nog, dat moet tegenwoordig op een voetstuk geplaatst worden, onder het mom, alles mag als je maar van elkaar houd.
Want houden van is toch de boodschap, van Jezus Christus, maar het is ook zo God boven alles, en volgens mij houd die niet echt van bepaalde zaken.
In hoe verre gebruiken wij dan nog de Bijbel, als rode draad in ons leven, alleen nog, , om als wij voorgoed de ogen sluiten, in de Hemel te mogen komen?


Laatst aangepast door
GERRIT084
op donderdag 28 maart 2013, 08:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 11:48
 
GERRIT084 schreef:
Ik weet het, zo maak ik geen vrienden.........

Maar ik begin mij wel steeds meer af te vragen, de meesten hebben het in hun profiel staan, de Bijbel, de rode draad in mijn leven.
En als je zo tal van onderwerpen neemt op het forum, begin je toch een indruk te krijgen, het allemaal niet zo letterlijk genomen wordt.
Ik weet het, wij zijn niet wettisch, maar mogen leven uit de genade, maar is het dan zo, dat de Bijbel maar met een korreltje zout mag worden genomen.

Als dat is wat jij uit al die forumbijdragen haalt dan lees je denk ik toch een ander forum dan ik. Een verschil van visie in bepaalde zaken maakt nog niet dat de bijbel niet serieus genomen wordt.


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 22 maart 2013, 11:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 12:22
 
Ik herken het wel wat Gerrit zegt.
Soms wordt alles onder de mantel der genade geschoven. Dat is ook mijn indruk bij bepaalde thema's.

De genade is geweldig rijk, maar het neemt niet weg dat we als mens ons aan God te gehoorzamen hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 12:23
 
TESSYBEAR731 schreef:
Als dat is wat jij uit al die forumbijdragen haalt dan lees je denk ik toch een ander forum dan ik. Een verschil van visie in bepaalde zaken maakt nog niet dat de bijbel niet serieus genomen wordt.

Wat ik uit al die forum onderwerpen vaak lees, is wat wij allemaal wel goed vinden, wat vroeger niet eens bespreekbaar was.
Te meer maar te zwijgen over onderwerpen, als bv iemand een andere mening was toe bedeeld, werd verketterd als niet met de tijd mee gaan.

Er wordt tegenwoordig steeds meer afgeweken, met het geen er in de Bijbel staat, of anders uitgelegd, meer in ons eigen straatje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 13:03
 
GERRIT084 schreef:
Wat ik uit al die forum onderwerpen vaak lees, is wat wij allemaal wel goed vinden, wat vroeger niet eens bespreekbaar was.
Te meer maar te zwijgen over onderwerpen, als bv iemand een andere mening was toe bedeeld, werd verketterd als niet met de tijd mee gaan.

Er wordt tegenwoordig steeds meer afgeweken, met het geen er in de Bijbel staat, of anders uitgelegd, meer in ons eigen straatje.

Kun je een concreet voorbeeld geven?

als je het globaal bekijkt namelijk, ben ik het met je eens. Ik zie dit fenomeen ook gebeuren in de wereld om mij heen. In die zin kan ik me dus vinden in je mening. Toch is dit (voor mij) niet wat ik op het forum veel terug zie. Ik zie toch veel vaker 'gebroken' mensen die erkennen dat ze fouten gemaakt hebben maar zich door de genade Gods daarvoor vergeven zien. (Extreme uitzonderingen daar gelaten uiteraard) En daarbij christen zijn minder eensgezind dan vroeger doordat de bijbel op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Het verschil zit hem dan denk ik vooral in de traditionelere christenen tegenover de meer evangelische kant. Zelf geloof ik heilig in een combinatie van de twee, maar of dat ook betekent dat mensen met een andere visie God ook allemaal als een (straffende- of een) knuffel God zien weet ik niet. Zij hebben waarschijnlijk vooral gewoon een ander beeld van God dat niet past in het mijne, maar daardoor niet verkeerd hoeft te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 13:49
 
TESSYBEAR731 schreef:
Kun je een concreet voorbeeld geven?

als je het globaal bekijkt namelijk, ben ik het met je eens. Ik zie dit fenomeen ook gebeuren in de wereld om mij heen. In die zin kan ik me dus vinden in je mening. Toch is dit (voor mij) niet wat ik op het forum veel terug zie. Ik zie toch veel vaker 'gebroken' mensen die erkennen dat ze fouten gemaakt hebben maar zich door de genade Gods daarvoor vergeven zien. (Extreme uitzonderingen daar gelaten uiteraard) En daarbij christen zijn minder eensgezind dan vroeger doordat de bijbel op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Het verschil zit hem dan denk ik vooral in de traditionelere christenen tegenover de meer evangelische kant. Zelf geloof ik heilig in een combinatie van de twee, maar of dat ook betekent dat mensen met een andere visie God ook allemaal als een (straffende- of een) knuffel God zien weet ik niet. Zij hebben waarschijnlijk vooral gewoon een ander beeld van God dat niet past in het mijne, maar daardoor niet verkeerd hoeft te zijn.

Ik heb twee onderwerpen bij naam genoemd, maar het hoef eigenlijk niet inhoudelijk behandeld te worden, daar is al genoeg over gezet.
Maar het gaat er mij meer om, hoe er met tal van onderwerpen wordt omgegaan.
Wij er onze goedkeuring aan geven, terwijl het in de Bijbel toch anders staat, alles bedekt wordt, en verweven onder de mantel der liefde.

Onze Lieve Heer Jezus Christus heeft de wet volbracht, maar heeft ook gezegd, niets aan de wetten van de Vader af te houden, of te veranderen.
Maar ogenschijnlijk denken wij dat soms wel ons te kunnen permitteren,
door veel onder de mantel der liefde te bedekken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 13:50
 
ROADY558 schreef:
Ik herken het wel wat Gerrit zegt.
Soms wordt alles onder de mantel der genade geschoven. Dat is ook mijn indruk bij bepaalde thema's.

De genade is geweldig rijk, maar het neemt niet weg dat we als mens ons aan God te gehoorzamen hebben.


Dat is waar Roady. God vraagt om heiliging in je leven wanneer je Hem volgt.

En toch: ik kom veel op dit forum tegen van mensen die zich geen raad weten met een ander beeld van God dan ze van jongsaf aan hebben meegekregen of wijs zijn gemaakt na hun bekering. Ze weten zich moeilijk houding te geven of visie te bepalen wanneer ze met Zijn liefde en vrijspreken te maken krijgen. Hoe ruim, creatief, wijd, kleurrijk en de ruimte biedend Hij is om je te kunnen ontwikkelen als mens, als Zijn onderwerp van Zijn liefde. En dat is jammer. Je ontwikkelt je het beste en het meeste als je weet geaccepteerd te zijn, aanvaard en kunnen rusten daarin, ook als je een scheve schaats rijdt.

Is dat voer om er dan maar op los te leven? Natuurlijk niet, er zijn een aantal zaken die niet naar Zijn wil, plan, woord zijn en de gevolgen zijn duidelijk en divers.

Toch kom ik zowel in mijn werk als hier grof geschetst een paar zienswijzen op God tegen. Eén daarvan is die van een God waar je bij uit de genade kunt vallen wanneer je zondigt, een God die dan alleen maar "toornt" en daarvan uit ook vaak een sombere visie op deze tijd waarin we leven... de benauwdheid slaat je bij voorbaat om het hart.... En daar geloof ik niet in. Ik geloof dat Hij bij misstappen nog steeds vasthoudt, richting geeft, geduld toont en een eindeloze acceptatie van wie je BENT. Hij zal het werk in ons voltooien ten einde toe.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 22 maart 2013, 13:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 16:40
 
GERRIT084 schreef:
Ik heb twee onderwerpen bij naam genoemd, maar het hoef eigenlijk niet inhoudelijk behandeld te worden, daar is al genoeg over gezet.
Maar het gaat er mij meer om, hoe er met tal van onderwerpen wordt omgegaan.
Wij er onze goedkeuring aan geven, terwijl het in de Bijbel toch anders staat, alles bedekt wordt, en verweven onder de mantel der liefde.

Onze Lieve Heer Jezus Christus heeft de wet volbracht, maar heeft ook gezegd, niets aan de wetten van de Vader af te houden, of te veranderen.
Maar ogenschijnlijk denken wij dat soms wel ons te kunnen permitteren,
door veel onder de mantel der liefde te bedekken

Ik heb je een aantal algemene punten zien benoemen, maar geen concrete voorbeelden. Jammer, want ik geloof dat daar nu juist de kern van de zaak zit. Wij kunnen van de buitenkant slechts aanschouwen, maar helemaal niet oordelen over de dingen die een ander doet. Wij zien niet welke 'gesprekken' zich afspelen tussen God en een persoon. We leven in een gebroken wereld en vroeg of laat krijgen we daar allemaal mee te maken en komen er dingen op onze weg die we daar liever niet hadden gehad. Dan lopen zaken toch anders dan de bijbel beschreven heeft. Daarom is het offer van Jezus juist zo belangrijk; Hij maakt dat wij, ondanks onze zonden, alles bij het kruis mogen brengen en vrijgekocht zijn.

Je noemde het onderwerp echtscheiding. Ik ben zelf gescheiden en heb destijds echt ervaren dat het God was die mij duidelijk maakte dat ik alles gedaan had dat binnen mijn vermogen lag om het huwelijk te doen slagen. Omdat mijn partner niet gelovig was, was er voor God ook geen ruimte in de relatie en dus hield het op. Niet meer en niet minder.
Geloof ik daarom dat ik niet gezondigd heb? Nee! God wilde die echtscheiding niet en ik ook niet omdat ik naar Zijn woord wil leven. Maar we leven niet in een perfecte wereld en er was gewoon simpelweg geen andere optie. Ik geloof dat ook God in dit geval zag dat het voor mij persoonlijk beter was te scheiden en mijn pad met Hem samen te vervolgen. Ben nu zelfs zo ver dat ik open sta voor een nieuwe relatie, een tweede huwelijk. Maar daarbij veeg ik absoluut het feit dat ik gezondigd heb niet onder het kleed. Ik heb mijn zonden beleden en vergeving mogen ontvangen. Eén van de belangrijkste dingen die ik in de hierop volgende periode heb geleerd is wat Jol ook al aangaf; ik heb geleerd mezelf te accepteren in Zijn liefde. En aan Zijn liefde verandert niets, of ik nu 'goed' of 'fout' doe. Wat in Zijn ogen veel belangrijker is, is dat ik leer van mijn fouten en mezelf voorneem ze niet weer te maken.

Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die wél misbruik maken van het geheel en bewust in de zonde blijven leven, maar stellen dat veel mensen op dit forum (want daar ging je topic in eerste instantie over) alles bedekken met de mantel der liefde vind ik toch iets heel anders. Dat heeft naar mijn mening vooral te maken met een verschil in visie op de bijbel.


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 22 maart 2013, 16:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 18:16
 
Ik ben het met vele zaken niet eens, als men te pas en onpas met teksten komt aanzetten om eigen gelijk te krijgen. Gods is Liefde en daar is niets mis mee.

Scheiden bijvoorbeeld ben ik gezien wat er in de Bijbel staat dus ook op tegen, maar wie eigenlijk niet. Als ik de topics zo lees heeft men er alles aan gedaan om toch het huwelijk te doen slagen, maar als je haast vanaf begin huwelijk tegen een muur aanloopt of de partner misbruik heeft gemaakt van het huwelijk om zo eigen gerak te doen bevredigen en anti Gods regels handelde, is dat mijn inziens wel een reden om te scheiden met goedkeuring van God.

Zo zijn er ook ander zaken war ik het niet mee eenss ben maar het gaat niet om mij maar om wat God wi gelijk wij kunne leren uit Zijn Woord.

Waar ik moeite mee heb is dat men met teksten, God in verkeerd daglicht stelt, God die duidelijk bewezen, het beste met ons voorheeft.


Laatst aangepast door
PIETER619
op zondag 24 maart 2013, 18:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 18:40
 

Ik denk dat het hier gaat over manier waarop mensen de bijbel lezen en het beeld wat mensen van God hebben. Dat bepaalt nl. hoe je naar bepaalde dingen kijkt. Je kunt alles wat in de bijbelstaat letterlijk nemen en dat proberen te doen, je kunt ook proberen te ontdekken wat de boodschap is die in de bijbel doorklinkt en daaruit en daarnaar leven. Dat is niet hetzelfde als de bijbel aanpassen aan datgene wat je graag wil horen. De boodschap blijft nl. onveranderd, ook al is het denken over de bijbel veranderd. Dat wat je van jongs af aan geleerd hebt of nu nog steeds hoort kan een grote rol spelen hoe je naar God kijkt en welk beeld je van Hem hebt. Dat wil dan niet zeggen, dat een ander Godsbeeld niet goed zou kunnen zijn. En iets wat vroeger niet bespreekbaar was is daarmee automatisch toch niet goed? Veranderende inzichten over datgene wat geschreven staat zullen er altijd blijven en daar is niets mis mee. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf is door de eeuwen heen blijven staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 maart 2013, 20:21
 
PIETER619 schreef:
Ik ben het met vele zaken niet eens, als men te pas en onpas met teksten komt aanzetten om eigen gelijk te krijgen. Gods is Liefde en daar is niets mis mee.

Scheiden bijvoorbeeld ben ik gezien wat er in de Bijbel staat dus ook op tegen, maar wie eigenlijk niet. Als ik de topics zo lees heeft men er alles aan gedaan om toch het huwelijk te doen slagen, maar als je haast vanaf begin huwelijk tegen een muur aanloopt of de partner misbruik heeft gemaakt van het huwelijk om zo eigen gerak te doen bevredigen en anti Gods regels handelde, is dat mijn inziens wel een reden om te scheiden met goedkeuring van God.

Zo zijn er ook ander zaken war ik het niet mee eenss ben maar het gaat niet om mij maar om wat God wik gelijk wij kunne leren uit Zijn Woord.

Waar ik moeite mee heb is dat men met teksten, God in verkeerd daglicht stelt, God die duidelijk bewezen, het beste met ons voorheeft.



Precies, helemaal met je eens, en dan vooral je laatste twee zinnen.
Het gaat er ook meer om, dat de Bijbel vrij duidelijk is, in wat wel en wat niet mag.
En ik geloof ook wel dat, los van welk onderwerp, overal wel een reden ergens voor is.

Tal van onderwerpen die er op forum bespreekbaar zijn gemaakt, en waar vragen en antwoorden op zijn geweest, zet ik bij sommige antwoorden wel vaak een vraagteken.
Als je als leek eens zou lezen wat er binnen de Christelijke beleving zoal bespreekbaar is, en vooral wat er anders wordt geoordeeld dan er geschreven staat, beginnen de meesten aardig het spoor bijster te raken.

Het lijkt er soms meer op, of wij bij elkaar zitten te vissen of iets toch wel mag, dat in de Bijbel anders wordt gezegd, of anders is geschreven.
Eigenlijk meer de goedkeuring bij elkaar te zoeken, en stelselmatig, wordt er de conclusie getrokken, dat de Bijbel in een andere tijd is geschreven.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 23 maart 2013, 08:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 00:04
 
Twijfelende smiley

Laatst aangepast door
BERT168
op donderdag 28 maart 2013, 21:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 00:11
 
Eerlijk gezegd ben ik hier nog nooit moslims tegengekomen. en volbloed boeddhisten ook niet, wel eens een enkeling die hier kort was en er wel wat belangstelling voor had. Wie zegt dat Allah God is, is niet goed wijs en die heeft ook nog nooit Marokkanen gezien of meegemaakt. Ik heb het ook nog nooit iemand horen beweren hier. Het is hier echt wel een christelijke site, al is de variatie groot. Bedenk dat je ook christelijke opvattingen kunt hebben anders dan de traditionele. Vijftig jaar geleden werden de pinkstergelovigen niet al te best behandeld en nu vinden evangelischen en calvinisten elkaar wel. De opvatting van traditionele christenen is niet automatisch de norm. Wen er maar aan, mensen denken zelf tegenwoordig.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 24 maart 2013, 00:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 00:48
 
Twijfelende smiley

Laatst aangepast door
BERT168
op donderdag 28 maart 2013, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 02:01
 
BERT168 schreef:
zoals al eerder op het forem ga je helaas niet inhoudelijk op in op mijn vragen.(dat ging over openbaringen)

wat ik mis in je bijdrage Thomas is dat je niet verteld wat dan wel de norm is en waar we die kunnen vinden?
wie of wat bepaalt die norm dan?
dat is toch de bijbel of niet dan?
ik kan me niet herinneren dat je ergens in je bijdragen terugvalt op wat de bijbel ervan zegt,
Misschien moet je eens beter lezen en vooral naar de betekenis

je hebt meer een eigen theologie

Wie zegt dat jouw theologie zo superieur is dat je dat kunt stellen? Wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat juist traditionele calvinisten een eigen theologie hebben? Ik vraag me nu toch werkelijk af of dat wel eens bij je is opgekomen.

eigen opvattingen dus volgens mij een ''eigen Evangelie'' zoals het topic al zegt.

Dus alle opvattingen anders dan de jouwe zijn impliciet een eigen evangelie of er is sprake van eigen opvattingen? Overschat je jezelf, dan wel je denkwijze niet een beetje?

Het enige wat je doet is een negatief beeld scheppen. Ik heb in tweeduizend bijdragen echt heel veel verteld. En jij mag het niet duidelijk vinden, daar wordt denk ik bij velen bepaald anders over gedacht. Bij een discussie zet je elkaar aan het denken als het goed is. Je wilt er kennelijk iets anders in lezen dan wel je hebt de moeite niet genomen er kennis van te nemen. Ik vrees en zo blijkt het laatste.

Je was gewoon onbehoorlijk in die zin dat je stelde dat ik kennelijk de Bijbel een verzameling verhaaltjes vond. Dat vind ik erg grof als je zogenaamd vriendelijk een vraag stelt en feitelijk je onderhuidse antwoord daarvoor al formuleert. Typisch de grofheid van het eigen grote gelijk. Daar ga ik uiteraard niet op in. Niet-traditionelen hebben ook een waardigheid en een vorm van zelfrespect en jouw opvattingen staan niet voor een dergelijk superieur christendom dat je me op hoge toon ter verantwoording kunt roepen. Zeker niet als je zogenaamd vriendelijk een vraag stelt en je veronderstelde antwoord al geeft. Ik vind dat zelfs ronduit tendentieus.


of je hier wel of niet moslims bent tegengekomen maakt niet uit ,ik probeer alleen aan te geven dat de manier waarop hier op cm met het geloof omgegaan wordt aan het veranderen is.
de titel zegt het al van dit topic toch?
knuffelevangelie is ook zo'n term.
de overtuiging van het christelijk geloof dat er maar één God is en één evangelie is aan het vervagen heb ik de indruk.
kennlijk zijn er ook meerdere manieren om behouden te worden?



wat is het allerbelangrijkste voor ons als christen als we ons zo willen noemen,en durven we dat ook tegen een ander te zeggen?
kortom...wat is de kern van het Evangelie?
kun je daar eens meer van zeggen Thomas?

Want een ieder die Mij aanneemt is de kern en dat is van Jezus zelf. Hoe jij daar ook over denkt. Dus ook evangelischen en meer op de praktijk dan op het eigen heil gerichten die ook voor anderen iets betekenen. Naastenliefde, vergeving, zorg en zo het evangelie waarmaken. Wie Christus navolgt zal ondanks alle tekortkomingen behouden zijn, dat is beloofd.

dus graag inhoudelijk reageren op wat '' de kern is van het Evangelie''.

Want een ieder die Mij aanneemt is de kern, al zijn meer dingen belangrijk. Wie Christus aanneemt en naleeft is ondanks de tekortkomingen behouden. Daar is het offer van Christus ook voor bedoeld nadat de fundamentalisten hem hadden aangegeven bij de Romeinen. Het stond er toch een godslasteraar ter dood gebracht moest worden? Het stond er toch dat een overspelige vrouw moest worden gedood? En omgaan met hoeren en tollenaars? De fundamentalisten waren toen het kwaad en zijn dat nog. Het is exact dezelfde denkwijze als die ze nu hanteren. Ik zie nogal wat overeenkomsten tussen de fundamentalistische farizeeers en de sterk oudtestamentisch denkende fundamentalistische christenen. Maar Christus was geen fundamentalist, hij paste de wet niet toe ondanks dat het er stond. Lees maar eens wat er voor in de plaats kwam. En kijk ook eens waar de mate waarin bekeerde heidenen aan de Joodse wetten en gewoonten gebonden waren.


Nogmaals, ik maak ik zelf wel uit hoe ik reageer. Ik peins er niet over me door jouw traditionele opvattingen in de hoek te laten zetten en zal zeker in geen enkel geval binnen jouw kaders gaan denken. Jouw geloofsopvatting heeft al voor genoeg psychische ellende, moedwillige vernedering en kerkverlating gezorgd. Jij bent de norm niet en kunt mensen ook niet ter verantwoording roepen, zeker niet op deze wijze.



Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 24 maart 2013, 20:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 04:44
 
BERT168 schreef:
zoals al eerder op het forem ga je helaas niet inhoudelijk op in op mijn vragen.(dat ging over openbaringen)

wat ik mis in je bijdrage Thomas is dat je niet verteld wat dan wel de norm is en waar we die kunnen vinden?
wie of wat bepaalt die norm dan?
dat is toch de bijbel of niet dan?
ik kan me niet herinneren dat je ergens in je bijdragen terugvalt op wat de bijbel ervan zegt,je hebt meer een eigen theologie,eigen opvattingen dus volgens mij een ''eigen Evangelie'' zoals het topic al zegt.


of je hier wel of niet moslims bent tegengekomen maakt niet uit ,ik probeer alleen aan te geven dat de manier waarop hier op cm met het geloof omgegaan wordt aan het veranderen is.
de titel zegt het al van dit topic toch?
knuffelevangelie is ook zo'n term.
de overtuiging van het christelijk geloof dat er maar één God is en één evangelie is aan het vervagen heb ik de indruk.
kennlijk zijn er ook meerdere manieren om behouden te worden?

wat is het allerbelangrijkste voor ons als christen als we ons zo willen noemen,en durven we dat ook tegen een ander te zeggen?
kortom...wat is de kern van het Evangelie?
kun je daar eens meer van zeggen Thomas?

dus graag inhoudelijk reageren op wat '' de kern is van het Evangelie''.

Je insinueert aardig wat. Waar ergens lees jij hier op CM dat andere goden ook kunnen? Ik ben verbaasd over wat je allemaal zegt en ik vind het ook een aardig oordeel over jouw medegelovigen. Ik denk dat je straks in de hemel echt achterover slaat met wie je allemaal de eeuwigheid mag doorbrengen.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 24 maart 2013, 08:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 07:51
 
Geschokte, onthutste smiley Geschokte, onthutste smiley Geschokte, onthutste smiley Geschokte, onthutste smiley Geschokte, onthutste smiley Geschokte, onthutste smiley

Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 24 maart 2013, 08:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 07:52
 
BERT168 schreef:
ik vind het heel goed dat je dit hier wilt bespreken Gerrit,ben het zeker met je eens.
de bijbel is geschreven deels door de apostelen,die geinspireerd werden door de Heilige Geest.
zoals de bijbel zelf zegt is hij getrouw en waarachtig,en kunnen we de bijbel zien als gids in ons leven.

echter,ik heb de indruk dat de bijbel idd steeds meer aan de kant geschoven wordt,het respect voor de bijbel als waarheidsgetrouw boek raakt steeds meer op de achtergrond.

wat tegenwoordig belangrijk is,is dat het er vooral om gaat dat iets GOED moet voelen,en als dat zo is,dan zitten we goed.
ook is het belangrijk dat we iedereen die anders denkt en een andere mening is toegedaan dan wat de bijbel zegt vooral geaccepteerd moet worden.

dat er een draai aan bepaalde dingen wordt gegeven waarover de bijbel schrijft,maakt tegenwoordig al niet meer uit.
het gaat er voor al om dat het GOED voelt,en eventueel worden de woorden uit de bijbel aangepast aan deze tijd.

dat er mensen zijn die de bijbel aanpassen is op zich niet zo erg,die mensen zijn er altijd al geweest,en dat zal ook altijd zo blijven.
maar hoever kan je gaan als je lid van een christelijk site zoals deze bent en je houdt er bv hele andere dingen op na?
zouden we er iemand op nog aanspreken als hij bv doet aan kaart leggen?en dan bedoel ik tarrot kaarten dus.
of iemand van cm heeft een aantal boedda beelden in huis staan,en ziet er totaal geen kwaad in?de bijbel is duidelijk hierin en God waarschuwd ons er ook voor ons hier niet mee in te laten.
maar als je hier de bijbel er bij pakt en je laat zien wat die er van zegt dan wordt je al snel verweten dat je met ''bijbelteksten aan het gooien bent.''

stel je voor...een boedhist schrijft zich hier in,moeten we zijn denkwijze en mening dan accepteren,zodat hij zich hier helemaal thuis gaat voelen?
dus alles maar bedekken met de mantel der liefde,zo van we moeten lief en aardig zijn voor elkaar,zolang die persoon ook aardig voor ons is?

ik heb de indruk dat elke religie hier van harte welkom is,zolang een ander er maar geen last van heeft.
ik heb de indruk dat hier op cm boeddhisten,moslims al in het zelfde rijtje vallen onder katholiek,gereformeerd,baptist,Evangelisch.etc.

wat ik bedoel is...waar staat CM nou eingelijk voor,welke identiteit heeft CM?
dus waar ligt de grens? gaat het er gewoon om dat je je in mag schrijven als je in God gelooft?
moslims geloven ook in God,want Allah is God zeggen ze toch?

CM is niet alleen voor christenen die precies geloven zoals jij dat doet. Als je dat wilt begin dan een eigen site en toets dan vooraf alle mensen die zich in willen schrijven of hun geloof overeenkomt met datgene wat jij gelooft. De manier waarop jij medegelovigen hier ter verantwoording roept, staat me behoorlijk tegen.
En Godzijdank dat de manier waarop men hier met het geloof op CM omgaat aan het veranderen is. En gelukkig dat jij, of een ander, niet uitmaakt hoe men geloven moet. Wat meer liefde tot de naaste /medegelovige zou hier soms geen kwaad kunnen.
Als iemand een ander beeld van God heeft en de bijbel anders leest dan naar de letter is dat evengoed een manier van geloven. De overtuiging dat er maar één God is en één evangelie houdt niet automatisch in dat we allemaal moeten denken zoals jij denkt.
Je schrijft: en eventueel worden de woorden uit de bijbel aangepast aan deze tijd. Van mij mag je dat eventueel zelfs weglaten. We leven als christenen hier en nu en willen we de boodschap die in de bijbel doorklinkt vandaag de dag uitdragen en beleven, dan kunnen we niet alles letterlijk overnemen wat er in de bijbel staat, dan loop je vast en heb je ten diepste Gods boodschap van liefde niet begrepen
Als je de kern van het evangelie verstaat, beperk je dan niet tot de gedachte dat God een klein select groepje van gelijkgestemden op het oog heeft. God heeft een ieder lief die in Hem gelooft, ongeacht de manier van geloven. En dat kan dus afwijken van de manier waarop jij gelooft.
Jij mag jouw manier van geloven hebben, maar dat geeft je geen recht om ander manieren van geloven te veroordelen. We hebben elkaar als christenen nodig, laten we elkaar dan zien als medebroeders en –zusters die, hoe verschillend ook, hun weg hier samen vervolgen en die allen proberen te leven in liefde tot God en de naaste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 08:20
 
JANS221 schreef:
CM is niet alleen voor christenen die precies geloven zoals jij dat doet. Als je dat wilt begin dan een eigen site en toets dan vooraf alle mensen die zich in willen schrijven of hun geloof overeenkomt met datgene wat jij gelooft. De manier waarop jij medegelovigen hier ter verantwoording roept, staat me behoorlijk tegen.
En Godzijdank dat de manier waarop men hier met het geloof op CM omgaat aan het veranderen is. En gelukkig dat jij, of een ander, niet uitmaakt hoe men geloven moet. Wat meer liefde tot de naaste /medegelovige zou hier soms geen kwaad kunnen.
Als iemand een ander beeld van God heeft en de bijbel anders leest dan naar de letter is dat evengoed een manier van geloven. De overtuiging dat er maar één God is en één evangelie houdt niet automatisch in dat we allemaal moeten denken zoals jij denkt.
Je schrijft: en eventueel worden de woorden uit de bijbel aangepast aan deze tijd. Van mij mag je dat eventueel zelfs weglaten. We leven als christenen hier en nu en willen we de boodschap die in de bijbel doorklinkt vandaag de dag uitdragen en beleven, dan kunnen we niet alles letterlijk overnemen wat er in de bijbel staat, dan loop je vast en heb je ten diepste Gods boodschap van liefde niet begrepen
Als je de kern van het evangelie verstaat, beperk je dan niet tot de gedachte dat God een klein select groepje van gelijkgestemden op het oog heeft. God heeft een ieder lief die in Hem gelooft, ongeacht de manier van geloven. En dat kan dus afwijken van de manier waarop jij gelooft.
Jij mag jouw manier van geloven hebben, maar dat geeft je geen recht om ander manieren van geloven te veroordelen. We hebben elkaar als christenen nodig, laten we elkaar dan zien als medebroeders en –zusters die, hoe verschillend ook, hun weg hier samen vervolgen en die allen proberen te leven in liefde tot God en de naaste.

Volgens mij, is het geen wat Bert zet gen aanval, maar een conclusie wat zeker ook niet zijn beleving van geloven is.
En de uitspraak God zij dank dat de manier van geloven aan het veranderen is, ben ik niet met je eens.
Dat sommige dat zouden willen, misschien wel, maar het is nog wel zo dat liefhebben van elkaar een regel is, maar wel God boven alles, en in dat laatste gaan we nogal eens mank.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 24 maart 2013, 08:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 09:51
 
ROADY558 schreef:
Ik herken het wel wat Gerrit zegt.
Soms wordt alles onder de mantel der genade geschoven. Dat is ook mijn indruk bij bepaalde thema's.

De genade is geweldig rijk, maar het neemt niet weg dat we als mens ons aan God te gehoorzamen hebben.

Het lijkt er soms net op, of de Vader op vakantie is, of met pensioen, en alleen de regels van de Zoon gelden.
Vaak wordt ook wel eens gezet, dat God straft, maar uiteindelijk straffen wij ons zelf, door van Zijn regels af te wijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 11:28
 
GERRIT084 schreef:
Het lijkt er soms net op, of de Vader op vakantie is, of met pensioen, en alleen de regels van de Zoon gelden.
Vaak wordt ook wel eens gezet, dat God straft, maar uiteindelijk straffen wij ons zelf, door van Zijn regels af te wijken.

Ja, maar God is niet op vakantie. Zijn ogen zien voortdurend de gehele aarde en alles wat erop gebeurt.

Het is wel zo dat de Vader en de Zoon één zijn. In de Zoon zien we de Vader. Maar laten we vooral kijken en letten op de manier waarop zij met Elkaar omgaan. In volkomen liefde en eenheid.

Dat klopt wat je zegt: God straft niet.
In John 12:47- zegt Jezus dit, heel toepasselijk over dit onderwerp:

"En indien iemand naar m'n woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één die hem oordeelt: het woord dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongesten dage"

Het is dus het woord dat de mens zal oordelen, niet Jezus.
Ik kwam het ook 's zo tegen.
God heeft ervoor gekozen om de wet van de zwaartekracht in te stellen. Een wet die dag en nacht werkzaam is. We ontkomen er niet aan.
Als iemand meent deze wet wel te kunnen breken of te overwinnen (door van 10 hoog te springen).... hij zal zijn nek breken. Met deze natuurkundige wet valt niet te spotten. Hij breekt jou als je hem niet respecteert...

Zo zie ik ook Gods "wetten" die altijd werkzaam zijn.
Als ik die probeer te breken (te ontlopen, of om te buigen) dan merk ik dat die wet mij breekt of ombuigt.
Pas als ik DOE wat die wet mij vertelt, ontvang ik vrede.

Ja maar God is toch liefde? Ja precies. Liefde die de wet vervuld heeft.
Er ligt dus een verband tussen Gods liefde en de wetten (geboden) die Hij heeft opgesteld. De geboden leiden mij dus telkens terug in de liefde. En daar ontmoet ik Jezus telkens weer....

Tjonge, wat zit het volmaakt in elkaar als ik er over nadenk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 13:32
 
GERRIT084 schreef:
Volgens mij, is het geen wat Bert zet gen aanval, maar een conclusie wat zeker ook niet zijn beleving van geloven is.
En de uitspraak God zij dank dat de manier van geloven aan het veranderen is, ben ik niet met je eens.
Dat sommige dat zouden willen, misschien wel, maar het is nog wel zo dat liefhebben van elkaar een regel is, maar wel God boven alles, en in dat laatste gaan we nogal eens mank.

Juist als je iets probeert te begrijpen van Gods liefde voor de mens, dan komt je tot het besef dat wij in het liefhebben van elkaar nog steeds tekort schieten. God liefhebben boven alles moet je niet loskoppelen van het liefhebben van de naaste. Het is niet het één of het ander, het hoort bij elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 14:46
 
JANS221 schreef:
Juist als je iets probeert te begrijpen van Gods liefde voor de mens, dan komt je tot het besef dat wij in het liefhebben van elkaar nog steeds tekort schieten. God liefhebben boven alles moet je niet loskoppelen van het liefhebben van de naaste. Het is niet het één of het ander, het hoort bij elkaar.

Natuurlijk moet je de naaste liefhebben, maar je kan Zijn wet, al zijn wij dan niet wettische, helemaal niet loskoppelen, ook niet als het even niet zo uitkomt.
Dus als God zegt, dat iets niet mag, mag het ook niet, dus ook geen beetje, omdat het even niet zo uit komt.

Ja wij zijn zondaren, en Jezus Heeft de wet volbracht, en ons verlost van de zonde, maar heeft nooit gezegd, en van af dat moment ons gang konden gaan.
De wetten zijn leefregels geworden, en een aanbeveling geworden hoe je leven mag, doe je het niet dan.......

Ongeveer het zelfde als, elke gemeente heeft leefregels (wetten) die per gemeente kunnen verschillen.
Wat bij de één kan, kan bij de ander niet, daarom heb je een stelsel algemeen, de wet, die in een geschil, conform met de wet zal handelen.
En uiteindelijk beslist, maar dat is hier op aarde...........
Zo zullen er tal van verschillen zijn in de opvatting en belevingen, maar koppelen de wet niet weg of af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 15:42
 
GERRIT084 schreef:
Natuurlijk moet je de naaste liefhebben, maar je kan Zijn wet, al zijn wij dan niet wettische, helemaal niet loskoppelen, ook niet als het even niet zo uitkomt.
Dus als God zegt, dat iets niet mag, mag het ook niet, dus ook geen beetje, omdat het even niet zo uit komt.

Ja wij zijn zondaren, en Jezus Heeft de wet volbracht, en ons verlost van de zonde, maar heeft nooit gezegd, en van af dat moment ons gang konden gaan.
De wetten zijn leefregels geworden, en een aanbeveling geworden hoe je leven mag, doe je het niet dan.......

Ongeveer het zelfde als, elke gemeente heeft leefregels (wetten) die per gemeente kunnen verschillen.
Wat bij de één kan, kan bij de ander niet, daarom heb je een stelsel algemeen, de wet, die in een geschil, conform met de wet zal handelen.
En uiteindelijk beslist, maar dat is hier op aarde...........
Zo zullen er tal van verschillen zijn in de opvatting en belevingen, maar koppelen de wet niet weg of af.

Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat je Jans dit ook niet zult horen zeggen. Ik vind het wel een mooie uitleg dat je het ëén (God liefhebben boven al) niet kunt loskoppelen van het ander (en je naaste als jezelf). Het is eraan gelijk en wat je aan een mens doet, doe je in feite aan Hem.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 24 maart 2013, 15:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 16:12
 
JOL252 schreef:
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat je Jans dit ook niet zult horen zeggen. Ik vind het wel een mooie uitleg dat je het ëén (God liefhebben boven al) niet kunt loskoppelen van het ander (en je naaste als jezelf). Het is eraan gelijk en wat je aan een mens doet, doe je in feite aan Hem.

Nee God boven alles, en je naasten als jezelf, wij zijn niet gelijk aan God
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 16:17
 
GERRIT084 schreef:
Nee God boven alles, en je naasten als jezelf, wij zijn niet gelijk aan God


Dat zeg ik dus niet. Ik zeg: God liefhebben boven alles. Daaraan gelijk is het 2e gebod over je naaste liefhebben. En wat Jezus zegt: zo je dit aan een ander doet (de minsten) doe je dit aan Mij.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 24 maart 2013, 16:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 16:30
 
GERRIT084 schreef:
Nee God boven alles, en je naasten als jezelf, wij zijn niet gelijk aan God

Ehhhh waarde vrind je leest nu echt effe nie goed nie!!!
Lees eens goed hoe het er staat!!

Ze zegt niet gelijk aan God ze zegt zo goed als hetzelfde als jij!!God liefhebben boven alles en ten tweede je naaste als jezelf... Zo lees ik het!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 16:33
 
BERT168 schreef:
zoals al eerder op het forem ga je helaas niet inhoudelijk op in op mijn vragen.(dat ging over openbaringen)

wat ik mis in je bijdrage Thomas is dat je niet verteld wat dan wel de norm is en waar we die kunnen vinden?
wie of wat bepaalt die norm dan?
dat is toch de bijbel of niet dan?
ik kan me niet herinneren dat je ergens in je bijdragen terugvalt op wat de bijbel ervan zegt,je hebt meer een eigen theologie,eigen opvattingen dus volgens mij een ''eigen Evangelie'' zoals het topic al zegt.


of je hier wel of niet moslims bent tegengekomen maakt niet uit ,ik probeer alleen aan te geven dat de manier waarop hier op cm met het geloof omgegaan wordt aan het veranderen is.
de titel zegt het al van dit topic toch?
knuffelevangelie is ook zo'n term.
de overtuiging van het christelijk geloof dat er maar één God is en één evangelie is aan het vervagen heb ik de indruk.
kennlijk zijn er ook meerdere manieren om behouden te worden?

wat is het allerbelangrijkste voor ons als christen als we ons zo willen noemen,en durven we dat ook tegen een ander te zeggen?
kortom...wat is de kern van het Evangelie?
kun je daar eens meer van zeggen Thomas?

dus graag inhoudelijk reageren op wat '' de kern is van het Evangelie''.

Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit
oke ik ben het spoor bijster!!
Waar haal je het vandaan Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 17:26
 
ERIKA129 schreef:
Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit
oke ik ben het spoor bijster!!
Waar haal je het vandaan Verraste, verbaasde smiley

Ja, dat is het evangelie van "het woord recht snijden". Je moet dan de woorden zo uitkiezen dat men er mee in kan stemmen en als het enigszins out of the box is wat je zegt ben je gelijk verdacht en een ketter. Het kan verkeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 24 maart 2013, 17:29
 
ERIKA129 schreef:
Ehhhh waarde vrind je leest nu echt effe nie goed nie!!!
Lees eens goed hoe het er staat!!

Ze zegt niet gelijk aan God ze zegt zo goed als hetzelfde als jij!!God liefhebben boven alles en ten tweede je naaste als jezelf... Zo lees ik het!!

Het eerste gebod staat niet vast aan het tweede, maar in liefde gelijk


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 24 maart 2013, 18:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3