ChristianMatch
 


Forum

Is de kerk stervende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 28 maart 2013, 20:59
 
Ergens gelezen.


Is de kerk stervende?

De kerk is stervende... Tenminste, volgens een goede vriend van mij.
Met zo'n dood instituut wil hij niet geassocieerd worden, daarom gelooft hij maar op zijn eigen manier. Geloven doet hij gewoon thuis, want met die kerk heeft hij niet zo veel.
Is de kerk stervende? Die vraag heeft me niet losgelaten, want soms word ik somber als ik in de krant lees over het zoveelste schandaal dat zich afspeelde tussen kerkmuren. Of wat denk je van al die kerkgebouwen die maandelijks worden gesloten. Zulke berichten lijken te bevestigen dat de kerk langzaam uit de samenleving zal verdwijnen. De kerk als een stervend instituut!
Toch durf ik ook positief te zijn en durf ik zelfs te stellen dat de kerk springlevend is! Ik zie talloze enthousiaste christelijke jongeren die niets anders willen dan het evangelie delen met de mensen in hun omgeving. Ik zie evangelische broeders en zusters die graven in de kerkgeschiedenis op zoek naar echte spiritualiteit. En ik zie Paus Fransiscus die de voeten wast van jonge Romeinse gevangenen.
De kerk is springlevend! Waarom? Omdat haar Stichter opgestaan is uit de dood en zijn Geest heeft gegeven aan hele gewone mensen die bij elkaar komen om Jezus te ontmoeten. De kerk is geen oude vrouw die zich voortbeweegt op haar laatste benen maar een oude vrouw met een jong en vitaal hart wat eeuwig blijft kloppen.
Jammer genoeg is de kerk wel wat vergeten! We vergeten om mensen op grote schaal te helpen om navolger te worden. Eigenlijk vinden we dat maar een vies woord: navolgen! We willen liever zingen, praisen, klappen, juichen, koffiedrinken, discussiëren en luisteren naar de dominee of voorganger, maar navolger worden. Jezelf afleggen ten dienste van Hem en je naaste, dat is heel wat anders.
Ik geloof niet in het zingen van psalmen of opwekkingsliederen, ik geloof niet in evangelisch of in reformatorisch. Ik geloof niet in priesters of in monniken. Ik geloof niet in dominees of voorgangers. Ik geloof niet in orgels of in swingende bandjes. Ik geloof niet in stilte maar ook niet in herrie. Ik geloof in Christus Jezus en de mensen die van harte bereid zijn om Hem na te volgen. In welke vorm dat kan me niets schelen. Als ze maar iets van Jezus Christus laten zien; de levende Kerk!

Ik steek de hand in eigen boezem, want ik faal vaak als het gaat om navolging van Jezus Christus. Het waren de woorden van Peter Rollins die mij dat deden beseffen en mij diep raakten:
“Ik ontken de opstanding van Christus, elke keer als ik niet opsta voor de onderdrukten, elke keer als ik mijn rug naar de armen keer. Ik ontken de opstanding van Christus als ik mijn oren sluit voor de schreeuw van onder de voet gelopen mensen en mijn steun geef aan een onrechtvaardig en corrupt systeem.”
“Er zijn evenwel zeldzame momenten dat ik die opstanding bevestig. Dat doe ik als ik opsta voor hen die worden gedwongen op hun knieën te leven, als ik de stem ben voor hen wiens tong is uitgesneden, als ik huil voor hen die geen traan meer over hebben.”

Iedereen een gezegend en inspirerend Pasen toegewenst!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 28 maart 2013, 21:22
 
Ach, als normen en waarden vervagen, is om ellende vragen.
Lees maar al de onderwerpen op forum van cm, in veel gevallen wordt al verondersteld dat wat er in de Bijbel staat, is achterhaald.
Het is niet meer van deze tijd, de Bijbel is in een andere tijd geschreven voor de in die tijd geldende wetten.
Het liefste zou men en Bijbel hebben die is afgesteld aan deze tijd, hoe denk je dan de mensen nog in een kerk te krijgen?
Nee, men weet het tegenwoordig toch allemaal beter, wat God bind zal de mens niet scheiden, ook daar heeft men tegenwoordig al een pasklaar antwoord op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 28 maart 2013, 21:55
 
Ik liep deze week op straat, bij me huis langs, langs auto's die geparkeerd stonden en bij elke auto achter een ruitenwisser een soort flyer van een soort karton gestoken, iig iets harder papier. Met glanzende kleurrijke opdrukken, en in hele grote letters: God of Wonders en miricals. En daaronder zoiets van: wilt u ook rijk worden, financiële voorspoed, wilt u ook genezen, kom dan naar die en die kerk etc.

Ja, ik schrok even, even verontwaardigt. Ik dacht waar is de God van genade, de God van eeuwig leven voor een ieder die gelooft?
Waarom zoveel nadruk op financiële voorspoed en genezing, met
'God van wonderen'.
En dus geen nadruk op het evangelie: een ieder die in Mij gelooft heeft eeuwig leven oid.

Ja.. Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 29 maart 2013, 14:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 maart 2013, 07:58
 
GERRIT084 schreef:
Ach, als normen en waarden vervagen, is om ellende vragen.
Lees maar al de onderwerpen op forum van cm, in veel gevallen wordt al verondersteld dat wat er in de Bijbel staat, is achterhaald.
Het is niet meer van deze tijd, de Bijbel is in een andere tijd geschreven voor de in die tijd geldende wetten.
Het liefste zou men en Bijbel hebben die is afgesteld aan deze tijd, hoe denk je dan de mensen nog in een kerk te krijgen?
Nee, men weet het tegenwoordig toch allemaal beter, wat God bind zal de mens niet scheiden, ook daar heeft men tegenwoordig al een pasklaar antwoord op.


ik denk dat je moet oppassen om er dingen bij te halen die maar een klein onderdeel zijn van het " kerk zijn " .......de manier van denken omtrent huwelijk en scheiding is er 1 van....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 maart 2013, 08:07
 
TINK100 schreef:
ik denk dat je moet oppassen om er dingen bij te halen die maar een klein onderdeel zijn van het " kerk zijn " .......de manier van denken omtrent huwelijk en scheiding is er 1 van....

wacht even, dit is niet mijn denken daar over, zo wordt het algemeen gezien, en gezegd.
Men wil meer een geschreven en gesproken woord hebben, geheel aangepast aan de tijd waarin wij nu leven, ip dat het andersom is.
Uitspraken die je kan vinden, ook op het forum
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 maart 2013, 08:24
 
GERRIT084 schreef:
wacht even, dit is niet mijn denken daar over, zo wordt het algemeen gezien, en gezegd.
Men wil meer een geschreven en gesproken woord hebben, geheel aangepast aan de tijd waarin wij nu leven, ip dat het andersom is.
Uitspraken die je kan vinden, ook op het forum


misschien....maar aan de andere kant......langzaam komt het wereldse denken overal. Wat er buiten de kerk gebeurd, komt ook voor binnen de muren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 maart 2013, 10:45
 
TINK100 schreef:
misschien....maar aan de andere kant......langzaam komt het wereldse denken overal. Wat er buiten de kerk gebeurd, komt ook voor binnen de muren.


Maar natuurlijk, en je hebt altijd met mensen te maken, het gebouw op zich doet geen kwaad, maar wel die er in zitten.
Kijk maar eens wat de kerk zich toe eigende, kerkse rituelen, het Heilig avondmaal, huwelijk waar nu de grote verwarring is ontstaan.

In vroeger jaren, door de eeuwen heen, zijn heel wat jonge stelletjes het spreekwoordelijke bos in gejaagd (moeten trouwen)
Als je (moest) wilde trouwen omdat er een koter in aankomst was, en 9 van de tien keer geen geld had, voor dat kerkelijke ritueel moest je eerst schuld bekennen tegenover dominee en kerkenraad .
Maar de mens is mondiger geworden, en ook een stuk slimmer, kan zelfs al lezen, en weet meer.


Dus als die theologen en kerkenraden nu eens, uit hun ivoren toren zouden klimmen, en alleen het woord van God verkondigen, ip hun eigen aangeleerde theologie, zouden wij een stuk verder komen.
En zou er, wel met een zijweg, heel veel meer mogelijk zijn, ook binnen en buiten de kerk.
(zelfs wat in een ander topic hoort, en ik hier niet neer zet Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 31 maart 2013, 20:47
 
Bronvermelding, Mario?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 1 april 2013, 19:23
 
Prachtige diensten, geweldige samenkomsten, heerlijke grote, volle zalen, kampeermanifestaties met hoge bezoekerscijfers en bijbehorende juichende recensies. Wie dat ziet en meemaakt, krijgt niet het gevoel dat er iets ergs aan de hand is. Cijfers lijken erop te wijzen dat orthodox-gereformeerde kerken, de pinksterkerken en de evangelische gemeenten tegen de tijdgeest in blijven groeien. Daar zijn nog megakerken te vinden van honderden tot duizenden kerkleden. Wie er in zit wordt meegezogen met het positivisme dat de beweging, organisatie of kerk uitstraalt.

Toch ook hier een maar. Een boek dat is uitgekomen met interviews van gemeenteleden die de evangelische gemeenten via de achterdeur hebben verlaten. Mensen die ‘ooit evangelisch’ zijn, zich post-evangelisch noemen, traumatisch zijn van het evangelisch evangelie of uitgekotst zijn door het amateuristisch hogere management dat deze beweging kenmerkt. Bovendien is in de Geestvervulde beweging van geen statistiek sprake, waardoor cijfers slechts giswerk zijn.

Uit: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=52729

@Tessybear: Google..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 april 2013, 09:43
 
GERRIT084 schreef:
Maar natuurlijk, en je hebt altijd met mensen te maken, het gebouw op zich doet geen kwaad, maar wel die er in zitten.
Kijk maar eens wat de kerk zich toe eigende, kerkse rituelen, het Heilig avondmaal, huwelijk waar nu de grote verwarring is ontstaan.

In vroeger jaren, door de eeuwen heen, zijn heel wat jonge stelletjes het spreekwoordelijke bos in gejaagd (moeten trouwen)
Als je (moest) wilde trouwen omdat er een koter in aankomst was, en 9 van de tien keer geen geld had, voor dat kerkelijke ritueel moest je eerst schuld bekennen tegenover dominee en kerkenraad .
Maar de mens is mondiger geworden, en ook een stuk slimmer, kan zelfs al lezen, en weet meer.


Dus als die theologen en kerkenraden nu eens, uit hun ivoren toren zouden klimmen, en alleen het woord van God verkondigen, ip hun eigen aangeleerde theologie, zouden wij een stuk verder komen.
En zou er, wel met een zijweg, heel veel meer mogelijk zijn, ook binnen en buiten de kerk.
(zelfs wat in een ander topic hoort, en ik hier niet neer zet Knipoog smiley

Maar uiteindelijk, als het water ons aan de lippen komt te staan, en de wereld nog verder achteruit holt, en wij niet meer te eten hebben.
Dan pas dan, wordt het mensdom wakker, en dat is niets nieuws, wanneer wij er achter komen, het toch niet alleen te kunnen.

Een eerste en een tweede wereld oorlog hebben wij al gehad, en die laatste, koste het miljoenen het leven, we moorden elkaar gewoon uit.
Alle dromen van wereldleiders vallen als een kaartenhuis in één, ze doen de gekste dingen om hun droom te redden.
Lukt het, ik vraag het mij af, het Europa van wel eer, is al lang niet meer
de veiligheid is ook al lang pleite, je kan er op wachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 3 april 2013, 03:49
 
De ware tempel van God
Gary Amirault
Toen Jezus’ eerste discipelen naar de nieuwe tempel, het schathuis en de andere nieuwe gebouwen keken die Herodes met het geld van het Joodse volk aan het bouwen was, toen zagen zij met groot verlangen uit naar het moment waarop — zo meenden zij — zijzelf Israël vanuit deze gebouwen zouden gaan regeren. Maar Jezus had totaal andere gebouwen op het oog toen Hij over de tempel sprak die Hij wilde bouwen. Zoals Jezus in Mat 24:2 profeteerde: “Geen enkele steen zou in de tempel van Herodes op een andere steen gelaten worden, die niet zou worden afgebroken”.

De eerste christenen richtten geen gebouwen op — geen schitterende en ook geen eenvoudige. Zij investeerden hun tijd en hun geld in levende stenen , d.w.z. in mensen. Toen Constantijn het christendom tot de godsdienst van het Romeinse rijk uitriep, veranderde dit allemaal. Gedurende de laatste zestienhonderd jaar hebben duizenden christelijke kerkgenootschappen letterlijk triljoenen dollars gestopt in gebouwen en instellingen van allerhande vorm en grootte, waarbij ze van duizenden verschillende gewetenloze methoden gebruik maakten om aan Gods volk geld te kunnen ontfutselen.

Methoden die varieerden van de verkoop van vergunningen om te zondigen (de zogenaamde aflaten) tot de instelling van onbijbelse kerkelijke tienden en elk ander gewetenloos middel dat de mens maar in staat was om te bedenken.

Ten gevolge van deze brutale afwijking van de Schriftuurlijke weg om Gods tempel te bouwen, is een groot deel van de ware tempel woest gebleven (Hand.7:48-50, 1 Kor.6:19, Jak.1:27). Al de armen van de wereld zouden gevoed, gekleed en gehuisvest kunnen worden op basis van de hypotheekrente van de Noordamerikaanse kerken alléén. Bekijk het financieel rapport van uw kerkvoogdij maar eens — dan zult u zien waar haar hart ligt. Hoe kan dit alles ooit veranderen? We moeten beginnen om méér van onze tijd en ons geld te steken in levende stenen, de ware tempel Gods, d.w.z. in mensen .

Er was in het verleden nimmer enige reden en er is nog stééds geen goede reden om kostbare kerkgebouwen op te richten die gedurende het grootste deel van de tijd ongebruikt leegstaan, terwijl miljoenen kinderen op de wereld nauwelijks gekleed zijn, geen onderdak bezitten en met een lege maag rondlopen.


Voor meer informatie over dit zeer belangrijke onderwerp kunt u schrijven naar:
Tentmaker Ministries & Publications 118 Walnut, Hermann, MO 65041 United States of America E-mail: tentmaker@ktis.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: woensdag 3 april 2013, 09:18
 
SHANITA130 schreef:
De ware tempel van God
Gary Amirault
Toen Jezus’ eerste discipelen naar de nieuwe tempel, het schathuis en de andere nieuwe gebouwen keken die Herodes met het geld van het Joodse volk aan het bouwen was, toen zagen zij met groot verlangen uit naar het moment waarop — zo meenden zij — zijzelf Israël vanuit deze gebouwen zouden gaan regeren. Maar Jezus had totaal andere gebouwen op het oog toen Hij over de tempel sprak die Hij wilde bouwen. Zoals Jezus in Mat 24:2 profeteerde: “Geen enkele steen zou in de tempel van Herodes op een andere steen gelaten worden, die niet zou worden afgebroken”.

De eerste christenen richtten geen gebouwen op — geen schitterende en ook geen eenvoudige. Zij investeerden hun tijd en hun geld in levende stenen , d.w.z. in mensen. Toen Constantijn het christendom tot de godsdienst van het Romeinse rijk uitriep, veranderde dit allemaal. Gedurende de laatste zestienhonderd jaar hebben duizenden christelijke kerkgenootschappen letterlijk triljoenen dollars gestopt in gebouwen en instellingen van allerhande vorm en grootte, waarbij ze van duizenden verschillende gewetenloze methoden gebruik maakten om aan Gods volk geld te kunnen ontfutselen.

Methoden die varieerden van de verkoop van vergunningen om te zondigen (de zogenaamde aflaten) tot de instelling van onbijbelse kerkelijke tienden en elk ander gewetenloos middel dat de mens maar in staat was om te bedenken.

Ten gevolge van deze brutale afwijking van de Schriftuurlijke weg om Gods tempel te bouwen, is een groot deel van de ware tempel woest gebleven (Hand.7:48-50, 1 Kor.6:19, Jak.1:27). Al de armen van de wereld zouden gevoed, gekleed en gehuisvest kunnen worden op basis van de hypotheekrente van de Noordamerikaanse kerken alléén. Bekijk het financieel rapport van uw kerkvoogdij maar eens — dan zult u zien waar haar hart ligt. Hoe kan dit alles ooit veranderen? We moeten beginnen om méér van onze tijd en ons geld te steken in levende stenen, de ware tempel Gods, d.w.z. in mensen .

Er was in het verleden nimmer enige reden en er is nog stééds geen goede reden om kostbare kerkgebouwen op te richten die gedurende het grootste deel van de tijd ongebruikt leegstaan, terwijl miljoenen kinderen op de wereld nauwelijks gekleed zijn, geen onderdak bezitten en met een lege maag rondlopen.


Voor meer informatie over dit zeer belangrijke onderwerp kunt u schrijven naar:
Tentmaker Ministries & Publications 118 Walnut, Hermann, MO 65041 United States of America E-mail: tentmaker@ktis.net

Mooi stuk Shanita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 3 april 2013, 14:02
 
HERMA135 schreef:
Mooi stuk Shanita

Dank je!
Lachende smiley
Ja, ik heb even zitten zoeken vannacht, maar dan heb je ook wat Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: woensdag 3 april 2013, 16:00
 
SHANITA130 schreef:
Dank je!
Lachende smiley
Ja, ik heb even zitten zoeken vannacht, maar dan heb je ook wat Knipoog smiley

Nou zeg dat wel.
een goed doordacht analytisch stuk tekst.
Complimenten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 7 april 2013, 12:53
 
de kerk, houd in de gemeente van gods kinderen, al gaan alle kerk gebouwen weg, de kerk zal altijd blijven bestaan.
Als kerk gebouwen verdwijnen , gaan huisgemeenten groeien denk ik. Dat maakt ons sterk voor de eindstrijd, als er veel cristen vervolging komt denk ik.
Dus als ik lees over kerkgebouwen die verdwijnen denk ik, misschien staat god het wel toe, kerken die meer instituten zijn verdwijnen, maar de echte kerk groeit en zal blijven groeien over de hele wereld. Al gaan er nog zoveel gebouwen weg.

Zo denk ik erover ....


Laatst aangepast door
PETRA373
op zondag 7 april 2013, 12:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 april 2013, 18:47
 
.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 9 april 2013, 18:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 april 2013, 18:49
 
Is de kerk stervende is de vraag van TS.

Durven we ons leven te delen, mensen mee te nemen, en ze de waarheid voor te houden: het volgen van Jezus levert moeite op, strijd, nederlagen en overwinningen, maar is te allen tijde de moeite waard!

Zie hier Artikel; Help de kerk loopt leeg

Met daarin en stuk over het boek van Otto de Bruijne waarin hij, een duidelijke kijk geeft op wat er gaande is: “Ooit evangelisch, de achterdeur van evangelische gemeenten(2009).”

In dit boek geeft hij aan de hand van een honderdtal enquêtes inzicht in beweegredenen van mensen om de evangelische beweging te verlaten.

Het wordt nog schrijnender als we het onderzoek van Levi Oussoren uit 2012 erbij nemen. Hij deed een afstudeeronderzoek naar kerkverlating onder jongeren uit kerken van evangelische en pinkstersignatuur. Hier. Niet alleen onderstreept hij de bevindingen van De Bruijne, maar hij geeft vele citaten weer van jongeren die ons ernstig aan het denken moeten zetten. Ik wil daar nu niet te veel bij stilstaan, daar is de ruimte niet voor, maar ieder die in de evangelische beweging zit zou dit onderzoek moeten lezen.

NB: Er wordt in het onderzoek van Levi Oussoren uit 2012 over jongeren geschreven. Ja, je zou ook over mensen, of over volwassenen én jongeren kunnen spreken.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 9 april 2013, 19:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 april 2013, 23:19
 
SHANITA130 schreef:
Is de kerk stervende is de vraag van TS.

Durven we ons leven te delen, mensen mee te nemen, en ze de waarheid voor te houden: het volgen van Jezus levert moeite op, strijd, nederlagen en overwinningen, maar is te allen tijde de moeite waard!

Zie hier Artikel; Help de kerk loopt leeg

Met daarin en stuk over het boek van Otto de Bruijne waarin hij, een duidelijke kijk geeft op wat er gaande is: “Ooit evangelisch, de achterdeur van evangelische gemeenten(2009).”

In dit boek geeft hij aan de hand van een honderdtal enquêtes inzicht in beweegredenen van mensen om de evangelische beweging te verlaten.

Het wordt nog schrijnender als we het onderzoek van Levi Oussoren uit 2012 erbij nemen. Hij deed een afstudeeronderzoek naar kerkverlating onder jongeren uit kerken van evangelische en pinkstersignatuur. Hier. Niet alleen onderstreept hij de bevindingen van De Bruijne, maar hij geeft vele citaten weer van jongeren die ons ernstig aan het denken moeten zetten. Ik wil daar nu niet te veel bij stilstaan, daar is de ruimte niet voor, maar ieder die in de evangelische beweging zit zou dit onderzoek moeten lezen.

NB: Er wordt in het onderzoek van Levi Oussoren uit 2012 over jongeren geschreven. Ja, je zou ook over mensen, of over volwassenen én jongeren kunnen spreken.

Is natuurlijk wel een feit dat als de meeste mensen alleen na de kritiek kijken, kerken wel leeglopen,
jammer dat mensen niet beseffen dat de kerk gods werkterrein is door gewone mensjes die wel es fouten maken en ja zeker sommigge ernstigge fouten, De nadruk word dan gelegd op de fouten in de kerk, niet op de goede dingen.
Over iedere soort kerk kun je een boek schrijven vol kritiek.

een kritische schrijver zou zelf als david nu leefde ook een goed stuk kritiek over david kunnen schrijven die op een gegeven moment mis ging in zijn leven, goedgelovig zou er bv druk mee bezig zijn geweest als david nu leefde en de fout beging, toen hij op het dak zat en een mooie vrouw zag baden. Gooien we daarom david helemaal weg? Omdat hij ooit toegaf aan fouten?

Een goed iets misschien es om voor te bidden als cristen, voor de leiders in de kerken, dat ze standvastig kunnen blijven als de tegenstander ze probeert te verleiden en in de val lokt, met hun zwakheden.
Want ook de leiders in de kerk zijn gewone mensjes.
Hoeveel mensen gaan na de kerk, uit traditie, of als een soort ziekenboeg voor hun eigen herstel? Zodra de leider een fout maakt, kritiek, naar een andere kerk en vergeten ook es voor de leiders te bidden die een hele taak hebben om een kerk te besturen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 april 2013, 23:28
 
En het is zo makkelijk om zelf langs de zijlijn te staan en kritiek te geven.
En een mens kan zo makkelijk veroordelen, 1 katholieke leider is bv fout, wil nog niet zeggen allemaal, vervolgens word het hele zooitje veroordeeld, kijkt men niet meer na de goede.

Wat gedachten van mij, die soms moe word op cm van zo vaak kritiek lezen.

Is dit een cristelijke site of een site zo als goedgelovig aan het worden, waar we klakkeloos door een enquette van maar een honderdtal mensen een hele groep kerken effe veroordelen?


Laatst aangepast door
PETRA373
op dinsdag 9 april 2013, 23:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 april 2013, 23:39
 
en weet je het gaat om ontvangen of afwijzen,
sta je open voor jezus? wil je hem echt ontvangen , of wijs je hem af omdat sommigge kerken fouten maken en hebben gemaakt?
Alle studies, over geloof, het koninkrijk god is voor kinderen zelfs, maar voor te kritieke geesten lijkt het me moeilijk te ontvangen

Als je bv na jan Zijlstra gaat? Wat doe je?
zet je je echt open voor jezus en gebed of laat je je overheersen door kritiek omdat er een papiertje ligt waar je je gift op kan invullen?


Wat gedachten van me die ik er graag door heen gooi als tegengas, laat dit topic verder over weer aan de anderen

Een nuchter verstand is goed, maar let op om niet te kritisch te worden en daarmee ook alle goede dingen van de kerk weg te gooien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 02:38
 
PETRA373 schreef:
En het is zo makkelijk om zelf langs de zijlijn te staan en kritiek te geven.
En een mens kan zo makkelijk veroordelen, 1 katholieke leider is bv fout, wil nog niet zeggen allemaal, vervolgens word het hele zooitje veroordeeld, kijkt men niet meer na de goede.

Wat gedachten van mij, die soms moe word op cm van zo vaak kritiek lezen.

Is dit een cristelijke site of een site zo als goedgelovig aan het worden, waar we klakkeloos door een enquette van maar een honderdtal mensen een hele groep kerken effe veroordelen?



Ik ben ruim tien jaar intensief betrokken geweest met deze groeperingen.
En daarna steeds minder en nu nog maar incidenteel.

Dit topic heet: Is de kerk stervende?

Ik herken mij in het verworven inzicht van Otto de Bruijne in beweegredenen van mensen om de evangelische beweging te verlaten.
En een duidelijke kijk geeft op wat er gaande is.

En in het onderzoek van Levi Oussoren uit 2012
naar kerkverlating onder jongeren uit kerken van evangelische en pinkstersignatuur.
Waarin hij de bevindingen van de Bruijne niet alleen onderstreept, maar hij vele citaten weergeeft van jongeren die ons ernstig aan het denken moeten zetten.
En dat hij erg goed verwoord wat er speelt onder kerkverlaters, waarom ze de kerk verlieten.
Citaten en onderzoeksresultaten die ik zelf kan onderstrepen en velen kerkverlaters met mij.

Een dingetje wat mij een beetje tegen de borst stootte is, dat hij groepen mensen noemde die hoger zijn opgeleid.
Omdat mensen die toevallig, door wat voor omstandigheden dan ook, geen diploma's hebben, ook kritisch kunnen zijn
en de tendens kunnen hebben na te denken over het waarom van gebruikelijke vormen.

109 representatieve kerkverlaters kunnen wel degelijk een indicatie geven van het gedachtegoed dat er heerst.

Uit je postings maak ik op dat we er nu eenmaal anders over denken en dat kan.
Ik respecteer en accepteer wel dat jij en anderen je daar wel thuis voelen.

Quote:
Is dit een cristelijke site of een site zo als goedgelovig aan het worden, waar we klakkeloos door een enquette van maar een honderdtal mensen een hele groep kerken effe veroordelen?

Ja, de onderzoeken betroffen een hondertal mensen.

En het gaat erom dat veel grotere groepen mensen massaal, en dat al jarenlang, de kerken met evangelie en pinkstersingnatuur verlaten.

Daarom heet het ook: 'Is de kerk stervende?', en niet: 'Is het geloof stervende?'.
;)

Snap je?

Quote:
Geplaatst: dinsdag 9 april 2013, 23:39

en weet je het gaat om ontvangen of afwijzen,
sta je open voor jezus? wil je hem echt ontvangen , of wijs je hem af omdat sommigge kerken fouten maken en hebben gemaakt?

Dit wat ik denk dat jij hier suggereert, dat als je de kerk afwijst, je Jezus, dus het geloof afwijst.

De jongeren zijn op zoek naar een gevoel van echtheid.
Zie punt 6 en 7 onderzoek Levi.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 10 april 2013, 09:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 09:16
 
Veel mensen, wijzen jezus ook af , doordat ze de kerk afwijzen.
Vandaar mijn schrijven erover Shanita.

En je kan na de kerk gaan en toch aan de zijlijn staan

- Tekst verwijderd. Graag bij de topic blijven en niet mensen persoonlijk aanvallen. -
Redactie CM.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op donderdag 11 april 2013, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 09:19
 
- Tekst verwijderd -
Redactie CM.


Ik lucht geen gal, ik reageer op de openingspost van Mario: Is de kerk stervende?

Jammer dat jij dat zo ervaart.

Ik vraag me af waarom je steeds goedgelovig erbij haalt in dit onderwerp?


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op donderdag 11 april 2013, 21:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 09:30
 
SHANITA130 schreef:
Ik lucht geen gal, ik reageer op de openingspost van Mario: Is de kerk stervende?

Jammer dat jij dat zo ervaart.

Ja, ik ervaar het wel zo, omdat dit niet de eerste keer is, ik zo,n soort tekst van jou tegenkom. Volgens mij kom ik al een jaar lang ongeveer, om de tijd lappen tekst met kritiek tegen op bepaalde kerken en cristenen.

ma ja, ik ga de dag es beginne, fijne dag Shanita, ook al hebben we wat verschillen in denken
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 09:54
 
Ja, wij denken hier verschillend over dat kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 20:22
 
Volgens mij is cm ook stervende, in ieder geval het forum wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLO606





Berichten: 9

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 21:45
 
PETRA373 schreef:
Volgens mij is cm ook stervende, in ieder geval het forum wel.

Ik(Jezus) heb jullie een voorbeeld gegeven, opdat jullie in Mijn Voetsporen zouden volgen.
Elkander bijten heeft in zich, dat men elkaar verteert en dát is niet het voorbeeld van Christus.
Volg Mij, en laat de anderen aan Mij over!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 10 april 2013, 21:51
 
SOLO606 schreef:
Ik(Jezus) heb jullie een voorbeeld gegeven, opdat jullie in Mijn Voetsporen zouden volgen.
Elkander bijten heeft in zich, dat men elkaar verteert en dát is niet het voorbeeld van Christus.
Volg Mij, en laat de anderen aan Mij over!

wauw, ben onder de indruk van de woorden die je hier effe plaatst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: donderdag 11 april 2013, 09:29
 
SOLO606 schreef:
Ik(Jezus) heb jullie een voorbeeld gegeven, opdat jullie in Mijn Voetsporen zouden volgen.
Elkander bijten heeft in zich, dat men elkaar verteert en dát is niet het voorbeeld van Christus.
Volg Mij, en laat de anderen aan Mij over!

Zo is dat, solo........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 15 april 2013, 00:46
 
Ik wou iets duidelijk maken, iets moois dat wel, maar toch te ingewikkeld, misschien een andere keer, in een ander topic :)

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 15 april 2013, 14:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1