ChristianMatch
 


Forum

Ik zou het ze graag vertellen maar durf het niet zo goed!
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LANFY127





Berichten: 233

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 23:46
 
Ik weet echt niet of ik het in het juiste topic plaats, maar dan moet het CM management het maar wijzigen!

Ik kom op best wel veel profielen de bovenstaande uitspraak tegen, en daar ben ik verbaasd over! Ik durf het niet zo goed, en ik ben heel benieuwd naar de reden hiervoor! Waarom durf je dat niet? Ben je bang, schaam je je voor je geloof, wil je voor anderen, bijvoorbeeld op je werk niet weten dat je gelovig bent? Kortom, wat is de reden hiervoor! En natuurlijk is de vraag ook bedoeld voor de CM redactie! Wat was jullie reden om dit antwoord tussen de meerkeuzevragen te zetten? Ben echt benieuwd! Maar voor nu, slaap en droom lekker! Ddww! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 10:24
 
LANFY127 schreef:
Ik weet echt niet of ik het in het juiste topic plaats, maar dan moet het CM management het maar wijzigen!

Bij deze verplaatst naar het subforum Christelijk leven.

LANFY127 schreef:
Ik kom op best wel veel profielen de bovenstaande uitspraak tegen, en daar ben ik verbaasd over! Ik durf het niet zo goed, en ik ben heel benieuwd naar de reden hiervoor! Waarom durf je dat niet? Ben je bang, schaam je je voor je geloof, wil je voor anderen, bijvoorbeeld op je werk niet weten dat je gelovig bent? Kortom, wat is de reden hiervoor! En natuurlijk is de vraag ook bedoeld voor de CM redactie! Wat was jullie reden om dit antwoord tussen de meerkeuzevragen te zetten? Ben echt benieuwd! Maar voor nu, slaap en droom lekker! Ddww! Knipoog smiley

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op de vraag: je komt het op best wel veel profielen tegen. Blijkbaar willen veel mensen graag vertellen over hun geloof, maar durven ze dat niet zo goed. Een grote groep herkent zich hierin.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARDIE881





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 20:17
 
Is het vertellen eingelijk wel zo belangrijk? Het gaat er vooral om dat je het laat zien in doen en laten. Licht der wereld en zout der aarde enzo...
Vaak is het zo dat mensen als ze horen dat je gelovig bent daar een vooroordeel aanplakken en alles wat je doet onder een vergrootglas leggen.
Meestal dienen mogelijkheden om te vertellen zichzelf ook wel aan,dan is het natuurlijk wel zaak om gewoon de waarheid te vertellen en niet net als Petrus Jezus te verloochenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 20:25
 
Citaat:


“Verkondig het evangelie, desnoods met woorden.”

Een uitspraak van Franciscus van Assisi die ons zeer aanspreekt. Het is een moderne versie van een wandtegelwijsheid aan het worden: op facebook, twitter en in interviews kun je deze uitspraak lezen. We worden ons er steeds meer van bewust dat we ons geloof in de praktijk moeten brengen, dat we op die manier veel meer impact kunnen hebben.

Je ziet deze tendens ook in de evangelicale wereld. De jongere generatie heeft veel meer interesse in sociale rechtvaardigheid, mensenhandel, armoede en milieuproblematiek. Er is een bewustwording gaande dat het evangelie niet alleen van belang is voor het leven hierna.

We zoeken naar een geloof dat ‘werkt’; werkt in de zin van Jacobus: wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? (Jak.2:14).

Maar ik ben soms bang dat deze uitspraak zo populair is omdat we ook niet meer weten wát we nu precies geloven. En hoe kun je iets uitleggen als je het zelf niet weet?

Dus zeggen we maar:

“Verkondig het evangelie, desnoods met woorden.”

Ik vrees er alleen voor dat deze uitspraak vaak ook bij woorden blijft. Want als je daadwerkelijk anders leeft, dan komen de vragen wel. Dan zal je toch met woorden moeten uitleggen wat je gelooft en wat je motiveert om zo te leven.

Laatst las ik een leuke variatie op deze uitspraak: zeggen dat we het evangelie moeten verkondigen, desnoods met woorden, is gelijk aan zeggen dat we de armen te eten moeten geven, desnoods met voedsel.

En inderdaad, je kunt je op verschillende manier inzetten om voedsel aan de armen te geven, bijvoorbeeld geld inzamelen, mensen bewustmaken van de armoede om hen heen, maar als dat geen daadwerkelijk voedsel voor de armen tot resultaat heeft, dan ben je niet geslaagd in je opzet.

Op dezelfde manier is het belangrijk om te helpen, om te delen, om je voor rechtvaardigheid in te zetten, maar als je aan het eind van de dag niets hebt gezegd, ben je goed bezig geweest, maar heb je het evangelie niet verkondigd. Want in Romeinen vraagt Paulus: hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? (Rom.10:13,14).

Dus verkondig het evangelie met woorden én daden. Beide zijn niet van elkaar te scheiden. Zonder een overtuigende levensstijl zijn onze woorden leeg, zijn we hypocriet, maar zonder woorden zijn onze daden nietszeggend.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 2 augustus 2013, 20:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARDIE881





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 20:28
 
ANNETTE050 schreef:
Uitspraak van iemand, die ik laatst ergens las:
'Verkondig het Geloof, desnoods met woorden'

zette mij wel even aan het denken.

Hele mooie uitspraak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LANFY127





Berichten: 233

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 23:13
 
MARDIE881 schreef:
Is het vertellen eingelijk wel zo belangrijk? Het gaat er vooral om dat je het laat zien in doen en laten. Licht der wereld en zout der aarde enzo...
Vaak is het zo dat mensen als ze horen dat je gelovig bent daar een vooroordeel aanplakken en alles wat je doet onder een vergrootglas leggen.
Meestal dienen mogelijkheden om te vertellen zichzelf ook wel aan,dan is het natuurlijk wel zaak om gewoon de waarheid te vertellen en niet net als Petrus Jezus te verloochenen.

Maar, als je dat laat zien in je doen en laten, waarom durf je er dan niet verbaal voor uit te komen? Het kan toch niet zo zijn dat je je schaamt voor je eigen opvattingen wat betreft je eigen geloof, naar de buitenwereld?? Of toch wel? Kortom, ik durf het niet te vertellen maar ik ben wel christen! We leven toch niet in Noord Korea? Waarom zo bang, en speciaal voor de CM redactie, waarom staat dit antwoord ertussen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 00:26
 
LANFY127 schreef:
Maar, als je dat laat zien in je doen en laten, waarom durf je er dan niet verbaal voor uit te komen? Het kan toch niet zo zijn dat je je schaamt voor je eigen opvattingen wat betreft je eigen geloof, naar de buitenwereld?? Of toch wel? Kortom, ik durf het niet te vertellen maar ik ben wel christen! We leven toch niet in Noord Korea? Waarom zo bang, en speciaal voor de CM redactie, waarom staat dit antwoord ertussen?

Je kunt ook kiezen bij woonwens voor de maan......ja waarom staat dat antwoord ertussen. Laat lekker staan!

Het geeft voor mij een indicatie hoe zo'n persoon is. Ik vind het ook niet gemakkelijk, het liefste praat je ook gewoon mee met de alledaagse praatjes en achteraf baal je wel eens......had ik maar iets gezegd, er was een aanleiding. Maar toch..... In ieder geval geeft het voor mij aan dat zo'n persoon er een worsteling mee heeft en dat vind ik wel weer positief!

De meesten zijn ook niet bang om aangevallen te worden, maar wel voor die dooddoeners "als God liefde is, waarom is er dan hongersnood of rampen of .....".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 09:39
 
MARDIE881 schreef:
Is het vertellen eingelijk wel zo belangrijk? Het gaat er vooral om dat je het laat zien in doen en laten. Licht der wereld en zout der aarde enzo...
Vaak is het zo dat mensen als ze horen dat je gelovig bent daar een vooroordeel aanplakken en alles wat je doet onder een vergrootglas leggen.
Meestal dienen mogelijkheden om te vertellen zichzelf ook wel aan,dan is het natuurlijk wel zaak om gewoon de waarheid te vertellen en niet net als Petrus Jezus te verloochenen.



Ik denk juist dat geloven zo'n deel van je zijn is dat het zeker wel belangrijk is om het te vertellen. Ik bedoel dan niet de hele dag vrome praatjes houden maar wel dat geloven bij jou hoort en dat het voor jou belangrijk is...... Mensen kunnen dat nemen of laten en als ze daar vooroordelen over hebben zegt het wat over die mensen....Juist een mooie reden om te laten zien dat je ook een gewoon mens bent....Mensen die niet geloven zijn vaak blijven steken in de zaken die ze jaren geleden hebben meegemaakt of gehoord hebben.....en hebben soms een beeld over geloven dat wel eens bijgesteld mag worden.......
Mooie discussies en waardevolle gesprekken krijg je dan is mijn ervaring......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARDIE881





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 12:25
 
Het punt in dit topic is dat het gaat over het niet durven te vertellen en daar lopen toch best wat mensen mee in hun maag. Het kan zelfs als enorme last en druk ervaren worden als er veel argumenten zijn waarom je er wel gewoon over zou moet gaan spreken.
Ik denk dat voor mensen die niet durven de stap om gewoon te doen ook niet iets vanzelfsprekends is en als je dan die beruchte "dooddoeners" om je oren krijgt wanneer je het dan eindelijk eens probeert zal de kand groot zijn dat je het de volgende keer wel zal laten.
Het is een proces waar iemand in kan zitten waarin iemand moet groeien.
Ik denk dat het niet durven ook een stukje met gebrek aan zelfvertrouwen te maken kan hebben en zelfvertrouwen is iets dat moet groeien binnenin jezelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 16:18
 
MARDIE881 schreef:
Het punt in dit topic is dat het gaat over het niet durven te vertellen en daar lopen toch best wat mensen mee in hun maag. Het kan zelfs als enorme last en druk ervaren worden als er veel argumenten zijn waarom je er wel gewoon over zou moet gaan spreken.
Ik denk dat voor mensen die niet durven de stap om gewoon te doen ook niet iets vanzelfsprekends is en als je dan die beruchte "dooddoeners" om je oren krijgt wanneer je het dan eindelijk eens probeert zal de kand groot zijn dat je het de volgende keer wel zal laten.
Het is een proces waar iemand in kan zitten waarin iemand moet groeien.
Ik denk dat het niet durven ook een stukje met gebrek aan zelfvertrouwen te maken kan hebben en zelfvertrouwen is iets dat moet groeien binnenin jezelf.

Als mensen er niet voor uit durven komen zou ik ze adviseren om er voor in gebed te gaan. Je kan vragen om vrijmoedigheid, of de Heilige Geest je erbij wil helpen, ook om de juiste woorden te ontvangen.

En wat die dooddoeners betreft: over het leed in de wereld en waarom laat God dat toe.

Op die vraag las ik een goed antwoord in een tijdschrift (visie), ik heb dat antwoord eruit gehaald en in m`n tas gestopt. Heb het dus altijd bij me, voor het geval die vraag aan mij gesteld gaat worden Lachende smiley


Laatst aangepast door
JANE410
op maandag 5 augustus 2013, 09:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 16:28
 
Ja, het christelijk geloof is voor mij én de waarheid, en ook dus 'mijn' waarheid.
Dat betekend dat ik zeker anderen geloven respecteer, altijd gedaan. En ja er zijn soms overeenkomsten, zoals dingen goed doen tegen je naaste, en het geloof in de Hemel ;)

Maar ja wat 'zij' niet hebben, of beter gezegd niet begrijpen, want dat ís ook moeilijk uit te leggen, is, dat wij een geloven dat God zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd zeg maar, omdat wij niet aan de wet kunnen voldoen, en dus zondig blijven.

En ja, idd, er staat ergens van dat je er dus niet zomaar op los kan zondigen, nou is het woord 'zondigen' een heel raar woord als je daar idd niet mee bent opgegroeid. Ja, je hebt dan wél woorden als 'goed' en als gemeen, slecht of vals.
Zo veel je kan niet zondigen en goed doen, en ja wat niet kan, kan niet en ja, daarom heeft juist Iemand Anders de straf gedragen, omdat wij het niet kunnen.

Ja, en dát ís juist bijna niet uit te leggen, want ja, zodra je dát gaat uitleggen, impliceer je dus meteen dat de ander bewust zondigt.(dat kan zó overkomen, kan, hoeft niet...hangt weer af van wie en de situatie ed.)
Dus ja, dat moet je dan heel voorzichtig doen, en alleen als er echt een gelegenheid zich voordoet..(Dat staat ook ergens geschreven... Coole smiley met zonnebril

even gekopieerd uit nieuwsch hoekje


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 4 augustus 2013, 17:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 18:36
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk juist dat geloven zo'n deel van je zijn is dat het zeker wel belangrijk is om het te vertellen. Ik bedoel dan niet de hele dag vrome praatjes houden maar wel dat geloven bij jou hoort en dat het voor jou belangrijk is...... Mensen kunnen dat nemen of laten en als ze daar vooroordelen over hebben zegt het wat over die mensen....Juist een mooie reden om te laten zien dat je ook een gewoon mens bent....Mensen die niet geloven zijn vaak blijven steken in de zaken die ze jaren geleden hebben meegemaakt of gehoord hebben.....en hebben soms een beeld over geloven dat wel eens bijgesteld mag worden.......
Mooie discussies en waardevolle gesprekken krijg je dan is mijn ervaring......

Fijn dat je er weer bent!!!

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 18:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk juist dat geloven zo'n deel van je zijn is dat het zeker wel belangrijk is om het te vertellen. Ik bedoel dan niet de hele dag vrome praatjes houden maar wel dat geloven bij jou hoort en dat het voor jou belangrijk is...... Mensen kunnen dat nemen of laten en als ze daar vooroordelen over hebben zegt het wat over die mensen....Juist een mooie reden om te laten zien dat je ook een gewoon mens bent....Mensen die niet geloven zijn vaak blijven steken in de zaken die ze jaren geleden hebben meegemaakt of gehoord hebben.....en hebben soms een beeld over geloven dat wel eens bijgesteld mag worden.......
Mooie discussies en waardevolle gesprekken krijg je dan is mijn ervaring......

Mooi geschreven hoor, Willemijn! En fijn dat ik je weer zie Lachende smiley !!!

Ja, dat is idd ook zo.
Quote:
Mensen die niet geloven zijn vaak blijven steken in de zaken die ze jaren geleden hebben meegemaakt of gehoord hebben.....en hebben soms een beeld over geloven dat wel eens bijgesteld mag worden.......

Ja, daar blijven veel mensen in steken ik weet hoe dan ook komt. Eerst moet je leren het kwaad aangedaan, te leren formuleren en onder ogen te zien, voor de verwerking ervan, om het daarna natuurlijk weer los te laten.

En ja dáár gaan velen de mist mee in, het wéér los laten...en die blijven hangen in elke keer weer opnieuw hetzelfde vertellen. Dan kan je mi evengoed een goed beeld over het geloof hebben.
Dat staat daar, mi dan los van.

Men moet er dan gewoon, meerdere malen even op gewezen worden, en ja, ik heb gezien dat dat kan werken, zeker als dat gebeurd door mensen voor wie je respect hebt, of door vriend(en).

Ja, en dan kan je/men idd leven met 'dat was eerst, verleden tijd' en is nu niet, maar nu is dit en dat Lachende smiley En een toekomst waar je zelf dingen kan bepalen die goed voor je zijn Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LANFY127





Berichten: 233

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 22:36
 
KLUS667 schreef:
Je kunt ook kiezen bij woonwens voor de maan......ja waarom staat dat antwoord ertussen. Laat lekker staan!

Het geeft voor mij een indicatie hoe zo'n persoon is. Ik vind het ook niet gemakkelijk, het liefste praat je ook gewoon mee met de alledaagse praatjes en achteraf baal je wel eens......had ik maar iets gezegd, er was een aanleiding. Maar toch..... In ieder geval geeft het voor mij aan dat zo'n persoon er een worsteling mee heeft en dat vind ik wel weer positief!

De meesten zijn ook niet bang om aangevallen te worden, maar wel voor die dooddoeners "als God liefde is, waarom is er dan hongersnood of rampen of .....".

Dat snap ik wel Klus! Maar tussen de vraag, waar woon je het liefst, weet je zeker dat de maan geen realistisch antwoord is! Maar waarom zou je bang moeten zijn voor die dooddoeners? Dat kun je toch ook gewoon zeggen: ik weet het (nog) niet! Toch? Voor mezelf denk ik dat als een persoon er een "worsteling" mee heeft, dat deze persoon niet lekker in zijn of haar vel zit! Alles staat of valt ermee of dat je eerlijk bent tov jezelf!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 08:45
 
JANE410 schreef:
Als mensen er niet voor uit durven komen zou ik ze adviseren om er voor in gebed te gaan. Je kan vragen om vrijmoedigheid, of de Heilige Geest je erbij wil helpen, ook om de juiste woorden te ontvangen.

En wat die dooddoeners betreft: over het leed in de wereld en waarom laat God dat toe.

Op die vraag las ik een goed antwoord in een tijdschrift (visie), ik heb dat antwoord eruit gehaald en in m`n tas gestopt. Heb het dus altijd bij me, voor het geval die vraag aan mij gesteld gaat worden Lachende smiley

Dat zijn mensen die god in een recht bank willen zetten, en zeggen tegen god warom al die hongersnood en ellende in de wereld etc...
mijn antwoord is dan, wij kunnen god niet in een recht bank zetten, god zet ons eerder in een rechtbank, en zegt, waarom hebben jullie niet naar mij geluistert en mijn geboden onderhouden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 13:13
 
Het geeft natuurlijk wel te denken hoe het komt dat niet-gelovigen zich een beeld van christenen hebben gevormd dat niet altijd positief is. Als je als christen nu eens niet overal direct een antwoord op hebt en het niet altijd denkt beter te weten, dan ben je volgens mij al een heel eind op weg om in gesprek te kunnen gaan met de ander.
Zie vragen niet direct als een aanval, dan hoef je je ook niet te verdedigen. Een verdedigende houding draagt meestal niet bij aan het voeren van een goed gesprek. Als christen heb je ook het antwoord op de waarom-vragen niet altijd in je broekzak of in je tas zitten. Dat hoeft ook niet. De bijbel is geen boek met pasklare antwoorden op al je vragen. Al hebben sommige christenen altijd wel een bijbeltekst bij de hand die ze te pas en te onpas gebruiken.
Religie is ook niet bedoeld om altijd antwoorden te kunnen geven op vragen die binnen het bereik van het menselijk verstand liggen. Religie kan ons wel helpen om te leven met een realiteit waarvoor geen makkelijke verklaringen zijn en kan ons helpen met problemen waarvoor geen oplossingen zijn. Geloven is vertrouwen, overgave en toewijding. En zo kun je hier al een intens, rijk en betekenisvol leven hebben en een hoopvolle toekomst. Zelfs met alle vragen waar je geen antwoord op weet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 13:52
 
PETRA373 schreef:
Dat zijn mensen die god in een recht bank willen zetten, en zeggen tegen god warom al die hongersnood en ellende in de wereld etc...
mijn antwoord is dan, wij kunnen god niet in een recht bank zetten, god zet ons eerder in een rechtbank, en zegt, waarom hebben jullie niet naar mij geluistert en mijn geboden onderhouden?



Ja? Zou dat de intentie altijd zijn? Is het ook niet gewoon een eerlijke vraag naar de zin van alles wat er hier gebeurt? Een eerlijke worsteling met God mag best en ook als je gelovig bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 14:04
 
kom die vraag vaak tegen bij mensen, die me zeggen warom laat god dan dit toe en dat als hij er is.
waarom god is dit gebeurt en dit...
sta er van te kijken hoeveel mensen boos op god zijn, zeggen warom is dit gebeurt, of daarom denken er is geen god, want dan zal dit of dat wel niet gebeurt zijn

Dus ja , antwoorden hebben we niet op alles, zoals jans het mooi verwoord,
wel een vertrouwen op god als je die een beetje kent.
en hoe vaak zeggen mensen dan niet, als er een god is, wil ik hem later wel es spreken waarom....
en zeg ik, wel denk dat god ons eerder spreekt, waarom hebben jullie niet na mijn geboden geluisterd, had een hoop ellende gescheeld op de wereld. of ik beging over denk je dat je god in een rechtbank dan kan zetten? hem ter verantwoording roepen over warom zoveel ellende?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 21:01
 
JOL252 schreef:
Ja? Zou dat de intentie altijd zijn? Is het ook niet gewoon een eerlijke vraag naar de zin van alles wat er hier gebeurt? Een eerlijke worsteling met God mag best en ook als je gelovig bent.



Ik denk persoonlijk dat dat niet de intentie is. Mensen nemen vaak hun geschiedenis mee en blijven daar aan hangen als je je verder binnen het geloof niet ontwikkelt of je het helemaal los laat. Ik beleef dat niet als God in de rechtbank maar meer de ervaring van die mens....En wees eerlijk: er waren natuurlijk ook wel wat redenen waarom je je vroeger en ook nu erg teleurgesteld kan voelen niet zozeer tegen God maar meer in het instituut kerk.
En dan heb je natuurlijk de categorie mensen die denken veel van het geloof te weten en daar een fikse mening over hebben die niet zozeer onderbouwd is.
Mooie discussies toch?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 6 augustus 2013, 21:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 21:23
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk persoonlijk dat dat niet de intentie is. Mensen nemen vaak hun geschiedenis mee en blijven daar aan hangen als je je verder binnen het geloof niet ontwikkelt of je het helemaal los laat. Ik beleef dat niet als God in de rechtbank maar meer de ervaring van die mens....En wees eerlijk: er waren natuurlijk ook wel wat redenen waarom je je vroeger en ook nu erg teleurgesteld kan voelen niet zozeer tegen God maar meer in het instituut kerk.
En dan heb je natuurlijk de categorie mensen die denken veel van het geloof te weten en daar een fikse mening over hebben die niet zozeer onderbouwd is.
Mooie discussies toch?

Het zou al een stuk schelen als we het verhaal en de vragen van de "ongelovige" (in onze ogen dan, eigenlijk heeft men vaak ontzettend veel vertrouwen maar die is soms beschadigd ...) durven aan te horen en het niet als een aanval zien op ons geloof of op God. Soms heeft een "ongelovige" heel veel Jobsvragen. Hebben wij de moed van de zwijgende vriend die niet altijd overal antwoord op weet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 21:48
 
JOL252 schreef:
Het zou al een stuk schelen als we het verhaal en de vragen van de "ongelovige" (in onze ogen dan, eigenlijk heeft men vaak ontzettend veel vertrouwen maar die is soms beschadigd ...) durven aan te horen en het niet als een aanval zien op ons geloof of op God. Soms heeft een "ongelovige" heel veel Jobsvragen. Hebben wij de moed van de zwijgende vriend die niet altijd overal antwoord op weet?



Is dat dan eigenlijk niet een stukje "heiligheid"wat je als christen eigenlijk moet hebben. het luisteren naar de ander? Zonder daar je mening gelijk bij te betrekken.....En dan vooral luisteren naar wat die gene niet zegt maar wel diep verborgen zit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 21:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is dat dan eigenlijk niet een stukje "heiligheid"wat je als christen eigenlijk moet hebben. het luisteren naar de ander? Zonder daar je mening gelijk bij te betrekken.....En dan vooral luisteren naar wat die gene niet zegt maar wel diep verborgen zit?


Mooi!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1