ChristianMatch
 


Forum

Vrouwen in het (kerkelijke) ambt. Vóór of tégen....?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 maart 2014, 16:47
 
PETRA373 schreef:
ha ha , dankje Thomas, en ja kan me so wie so wel voorstellen, dat je liever een vrouw dan man wil en dan helemaal geen starre man Knipoog smiley


Ik kom op voor de gelijkwaardige behandeling van homoseksuelen maar geef toe dat ik zelf eeeeh hartstikke hetero ben. Ik heb liever een vrouw, daar maak ik geen geheim van, lol. Wel grappig dat er een eerdere bijdrage in dit topic is, grappig geschreven maar helemaal raak, die van alle vooroordelen tegen vrouwen op de kansel gehakt maakt.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 maart 2014, 19:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 maart 2014, 19:32
 
PETRA373 schreef:
mischien beetje offtopic, maar sommigge mannen, vinden vrouwen niets in ambt, maar als het gaat om andere dingen geen probleem, niemand die er bezwaar tegen maakt als ik me trap verf of me vuilnisbak buiten zet...en allerlei dingen zelf doe, waar een man wel makkelijk voor zou wezen...dan vinden ze dat alleen maar geweldig... maar oh wee als ik ga spreken in een kerk... dan moet ik me plek weten.... Twijfelende smiley Gefrustreerde smiley

Corrie ten Boom stond daar ook van te kijken... in zendingslanden sprak ze, in gevangenissen en kerkdiensten, overal waar ze kwam sprak ze... alleen hier in Nederland deden ze moeilijk.

Ach ja...

Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 maart 2014, 20:02
 
PETRA373 schreef:
mischien beetje offtopic, maar sommigge mannen, vinden vrouwen niets in ambt, maar als het gaat om andere dingen geen probleem, niemand die er bezwaar tegen maakt als ik me trap verf of me vuilnisbak buiten zet...en allerlei dingen zelf doe, waar een man wel makkelijk voor zou wezen...dan vinden ze dat alleen maar geweldig... maar oh wee als ik ga spreken in een kerk... dan moet ik me plek weten.... Twijfelende smiley Gefrustreerde smiley

haha helemaal gelijk heb je Petra waar zit de "vind ik leuk"knop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 maart 2014, 08:27
 
JOL252 schreef:
Corrie ten Boom stond daar ook van te kijken... in zendingslanden sprak ze, in gevangenissen en kerkdiensten, overal waar ze kwam sprak ze... alleen hier in Nederland deden ze moeilijk.

Ach ja...

Gefrustreerde smiley

Ooit zei een voorganger die eerst voorganger was in een land waar cristenvervolging was, dat het moeilijker was om in nederland voorganger te zijn, je zou denken moeilijker in een land met cristen vervolging, maar wat hij moeilijker vond was in een land waar je met vette kritiek werd aangevallen door andere cristenen.

Corrie ten boom: ze raakte het hart aan van zware criminelen, soldaten aan het front van vietnam, maar het hart van een man die een juk heeft van wetten van een kerk.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 maart 2014, 08:32
 
En wat een karakter had die vrouw, ze was de eerste officele vrouwelijke horlogemaakster toch? Ging als vrouw in het verzet tijdens de tweede wereldoorlog.
Volgens mij trok ze zich niets aan van mannen die zeiden dat de plaats van de vrouw alleen achter het aanrecht was. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 maart 2014, 18:39
 
PETRA373 schreef:
En wat een karakter had die vrouw, ze was de eerste officele vrouwelijke horlogemaakster toch? Ging als vrouw in het verzet tijdens de tweede wereldoorlog.
Volgens mij trok ze zich niets aan van mannen die zeiden dat de plaats van de vrouw alleen achter het aanrecht was. Lachende smiley

Ja en stel je voor dat ze er wel naar had geluisterd dan had ze de stem van haar hart moeten uitschakelen plus de stem van God Die haar riep voor de taak die Hij voor haar had. Ik denk dat ze meer dan mensen soms beseffen invloed heeft gehad in het denken van mensen in hoe de geestelijke wetten van God werken en hoe je met Hem in relatie kunt leven.
En als er iemand recht van spreken heeft...


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 15 maart 2014, 18:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALBLASY297





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 13:44
 
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 14:34
 
ALBLASY297 schreef:
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..

"Een stille geest is kostbaar in de ogen de Heeren". Dat klopt, maar 'stil' heeft hier de betekenis van rustig en bedachtzaam. Dit als argument gebruiken ter onderbouwing van het feit dat je van mening bent dat een vrouw geen ambt mag bekleden is dus geen geldige bewijsvoering.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 26 april 2014, 14:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 16:49
 
ALBLASY297 schreef:
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..

Welk spoor bedoel je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 22:11
 
ALBLASY297 schreef:
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..

Ik weet niet wat ``in het spoor`` is, ik volg waarschijnlijk een ander spoor dan jij. Dat kan en dat geeft ook helemaal niet. Jouw spoor is namelijk niet het enige juiste spoor, er zijn gelukkig meerdere sporen, die allemaal dezelfde richting op gaan. Misschien is het goed om dit topic eens goed door te lezen, dan kun je zien dat er ook christenen bestaan die een ander mening hebben dan jij hebt. Het is namelijk wel degelijk jouw mening, en jouw interpretatie van ``Gods Woord``. Jij denkt dat het zo in de Bijbel staat en dat er bedoeld wordt dat het kerkelijke ambt niet voor vrouwen is. Dat mag jij denken, maar zeg dan niet dat het ``Gods woord`` is, het is jouw mening.
Misschien kun je jouw standpunt wat verduidelijken en niet alleen verwijzen naar ``in het spoor``.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 20:45
 
ALBLASY297 schreef:
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..

dit kan ook een spoor zijn


http://herboldblog2.wordpress.com/2013/02/15/moeten-vrouwen-zwijgen-in-de-gemeente/


http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/27872-mag-een-vrouw-spreken-in-de-gemeentekerk.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 april 2014, 17:35
 
JANS221 schreef:
Ik weet niet wat ``in het spoor`` is, ik volg waarschijnlijk een ander spoor dan jij. Dat kan en dat geeft ook helemaal niet. Jouw spoor is namelijk niet het enige juiste spoor, er zijn gelukkig meerdere sporen, die allemaal dezelfde richting op gaan. Misschien is het goed om dit topic eens goed door te lezen, dan kun je zien dat er ook christenen bestaan die een ander mening hebben dan jij hebt. Het is namelijk wel degelijk jouw mening, en jouw interpretatie van ``Gods Woord``. Jij denkt dat het zo in de Bijbel staat en dat er bedoeld wordt dat het kerkelijke ambt niet voor vrouwen is. Dat mag jij denken, maar zeg dan niet dat het ``Gods woord`` is, het is jouw mening.
Misschien kun je jouw standpunt wat verduidelijken en niet alleen verwijzen naar ``in het spoor``.


Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 april 2014, 20:13
 
ALBLASY297 schreef:
Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..


Nou, ik ben gelukkig één van degenen die hier een vraag bij HEEFT. De conclusie die je trekt uit de paar woorden geciteerd uit de bijbel dat het goed is dat de vrouw stil zij, is volkomen uit de lucht gegrepen en die je ook nog eens aan het ambt van de vrouw in de kerk relateert. Dat is jouw interpretatie geven en melden dat dat Gods Woord is, notabene. Je durft wel. Blasfemisch volgens mij.
God heeft de man en de vrouw geschapen naar Zijn Beeld. Beiden. Ze zijn gelijk in waarde en tegelijkertijd behoorlijk verschillend. Juist die verschillen zijn zo belangrijk om in alle hoge functies waarbij wordt beslist over het welzijn van de beide seksen, te worden vertegenwoordigd; dus ook in de kerk, juist in de kerk want in de kerk gaat het bij uitstek over het welzijn van mannen, vrouwen, kinderen en heel de schepping.
Mannen en vrouwen zijn geschapen in hun eigenheid om elkaar aan te vullen en elkaar bij te staan, dat zal niet lukken als één van de partijen stil moet zijn, denk je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALBLASY297





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 30 april 2014, 21:33
 
MIEKE364 schreef:
Nou, ik ben gelukkig één van degenen die hier een vraag bij HEEFT. De conclusie die je trekt uit de paar woorden geciteerd uit de bijbel dat het goed is dat de vrouw stil zij, is volkomen uit de lucht gegrepen en die je ook nog eens aan het ambt van de vrouw in de kerk relateert. Dat is jouw interpretatie geven en melden dat dat Gods Woord is, notabene. Je durft wel. Blasfemisch volgens mij.
God heeft de man en de vrouw geschapen naar Zijn Beeld. Beiden. Ze zijn gelijk in waarde en tegelijkertijd behoorlijk verschillend. Juist die verschillen zijn zo belangrijk om in alle hoge functies waarbij wordt beslist over het welzijn van de beide seksen, te worden vertegenwoordigd; dus ook in de kerk, juist in de kerk want in de kerk gaat het bij uitstek over het welzijn van mannen, vrouwen, kinderen en heel de schepping.
Mannen en vrouwen zijn geschapen in hun eigenheid om elkaar aan te vullen en elkaar bij te staan, dat zal niet lukken als één van de partijen stil moet zijn, denk je niet?
-------------------------------

Als antwoord op een vraag van iemand, die mij een persoonlijk mailtje toestuurde bericht ik als volgt.

Mij wordt gevraagd me netjes af te melden aangezien ik persoon in kwestie - persoon weet wie ik bedoel, dus ga geen naam noemen -, probeerde kenbaar te maken hier niet [meer] aan mee te willen doen, dan wel mee te gaan in de discussie. Dit doelend op het feit dat dit een forum is, waar gevraagd werd hoe iemand [persoonlijk] dacht over vrouw in het ambt. Wel, mijn persoonlijke mening heb ik gegeven. Vanaf het begin is het niet mijn bedoeling geweest mee te gaan met enige vorm van discussie dan ook, zodoende dat ik aan het doel van dit forum heb beantwoord mijns inziens.

Maar om als laatste toch nog "netjes" mieke's vraag te beantwoorden, antwoord ik als volgt;

- Dat het volkomen uit de lucht zou gegrepen zijn, is onzin. Dan vraag ik u netjes; wie is er eerst geschapen? Denk dat u dit antwoord hoop ik wel weet? Wie daarna? Hoop dat u dit ook weet? Goed, als we dan zover zijn: het doel waartoe Eva geschapen was, is volgens wat God ons Zelf duidelijk kenbaar maakt in Zijn eigen Woord; dat de man niet alleen zij en ter hulp van de man. Met alle respect; maakt u er dan maar blasfemie van, of wat u mening ook is, maar liever blijf ik in het spoor van Gods Woord dan ernaast. En voor diegene die niet weten wat in het spoor is;
http://www.theologieportaal.nl/In-het-Spoor-proefnummer.

Vriendelijke groet,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 30 april 2014, 22:12
 
ALBLASY297 schreef:
-------------------------------

Als antwoord op een vraag van iemand, die mij een persoonlijk mailtje toestuurde bericht ik als volgt.

Mij wordt gevraagd me netjes af te melden aangezien ik persoon in kwestie - persoon weet wie ik bedoel, dus ga geen naam noemen -, probeerde kenbaar te maken hier niet [meer] aan mee te willen doen, dan wel mee te gaan in de discussie. Dit doelend op het feit dat dit een forum is, waar gevraagd werd hoe iemand [persoonlijk] dacht over vrouw in het ambt. Wel, mijn persoonlijke mening heb ik gegeven. Vanaf het begin is het niet mijn bedoeling geweest mee te gaan met enige vorm van discussie dan ook, zodoende dat ik aan het doel van dit forum heb beantwoord mijns inziens.

Maar om als laatste toch nog "netjes" mieke's vraag te beantwoorden, antwoord ik als volgt;

- Dat het volkomen uit de lucht zou gegrepen zijn, is onzin. Dan vraag ik u netjes; wie is er eerst geschapen? Denk dat u dit antwoord hoop ik wel weet? Wie daarna? Hoop dat u dit ook weet? Goed, als we dan zover zijn: het doel waartoe Eva geschapen was, is volgens wat God ons Zelf duidelijk kenbaar maakt in Zijn eigen Woord; dat de man niet alleen zij en ter hulp van de man. Met alle respect; maakt u er dan maar blasfemie van, of wat u mening ook is, maar liever blijf ik in het spoor van Gods Woord dan ernaast. En voor diegene die niet weten wat in het spoor is;
http://www.theologieportaal.nl/In-het-Spoor-proefnummer.

Vriendelijke groet,


Wat een hoogmoed klinkt er uit jouw woorden: ``maar liever blijf ik in het spoor van Gods Woord dan ernaast.`` Als je meent grote woorden te moeten spreken en je eigen grote woorden zelfs woorden van God durft te noemen, neem dan ook de moeite om verder te discussiëren. En dan de manier waarop je Mieke een paar vragen stelt. Ik begrijp nu in elk geval beter waarom God het nodig vond om nog een hulp aan de man te geven…………….stel je voor dat hij alleen gebleven was.................pffff
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALBLASY297





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 30 april 2014, 23:04
 
JANS221 schreef:
Wat een hoogmoed klinkt er uit jouw woorden: ``maar liever blijf ik in het spoor van Gods Woord dan ernaast.`` Als je meent grote woorden te moeten spreken en je eigen grote woorden zelfs woorden van God durft te noemen, neem dan ook de moeite om verder te discussiëren. En dan de manier waarop je Mieke een paar vragen stelt. Ik begrijp nu in elk geval beter waarom God het nodig vond om nog een hulp aan de man te geven…………….stel je voor dat hij alleen gebleven was.................pffff

Oke, hierbij kwam dit misschien zo over als hoogmoed, maar eerlijk gezegd was dit het niet gelukkig. En nee; indien iemand meent te staan, ziet toe, dat hij niet valt. Daarom heb ik geen reden om boven wie dan ook te staan. En Jans; mijn woorden doen er niet toe, die gelden niet, daar heb u volkomen gelijk in, daarom zijn mijn woorden niet Gods woorden, verre daar van. Ik begrijp enigszins uw woord speling niet, aangaande uw laatste zin.

Vriendelijk groet,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 1 mei 2014, 06:32
 
ALBLASY297 schreef:
Oke, hierbij kwam dit misschien zo over als hoogmoed, maar eerlijk gezegd was dit het niet gelukkig. En nee; indien iemand meent te staan, ziet toe, dat hij niet valt. Daarom heb ik geen reden om boven wie dan ook te staan. En Jans; mijn woorden doen er niet toe, die gelden niet, daar heb u volkomen gelijk in, daarom zijn mijn woorden niet Gods woorden, verre daar van. Ik begrijp enigszins uw woord speling niet, aangaande uw laatste zin.

Vriendelijk groet,


Ik wil het wel even voor je toelichten... God zag van te voren al hoe het zou worden zonder een vrouw... Jouw reactie naar Mieke toe komt op een bepaalde manier over namelijk: star, geen speld tussen te krijgen want jij volgt toch "het spoor" en spreekt volgens jou hoe God denkt... (ook al zeg je van niet, je houding komt wel zo over.) Dat is een tamelijk griezelige instelling. Een man is bij wijze van spreken dan aan zichzelf overgelaten, blijkbaar ook hulpbehoevend en bescherming van node voor zijn eigen instelling. Vandaar ziehier de vrouw als 2e uitgave... vaak aan verbetering en verfijning onderworpen door de uitvinder. Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 1 mei 2014, 06:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALBLASY297





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: donderdag 1 mei 2014, 23:30
 
JOL252 schreef:
Ik wil het wel even voor je toelichten... God zag van te voren al hoe het zou worden zonder een vrouw... Jouw reactie naar Mieke toe komt op een bepaalde manier over namelijk: star, geen speld tussen te krijgen want jij volgt toch "het spoor" en spreekt volgens jou hoe God denkt... (ook al zeg je van niet, je houding komt wel zo over.) Dat is een tamelijk griezelige instelling.Vandaar ziehier de vrouw als 2e uitgave... vaak aan verbetering en verfijning onderworpen door de uitvinder. Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley
-------------------------
Dank u wel voor uw reactie.
Wat ik met uw reactie aan moet weet ik niet. Het proeft naar een steek, of was het toch sarcasme wat ik merk? Afijn, dat moet niet hinderen, is gezond.
Graag maak ik duidelijk dat ik nooit heb gezegd dat mijn spoor de enigste juiste zou zijn, o nee, absoluut niet. En dan eigenlijk liever maar te zwijgen van het verdere van uw mening. Ik zal het respecteren, maar eerbied klinkt er totaal niet in uw antwoord. En dan doel ik niet op eerbied naar mij dat begrijpt u denk ik wel, maar eerbied hoe u dingen ziet en beschouwt in het licht van God. @ ook al zeg je van niet, je houding komt zo over; knap dat u dat kan zien als helderziend [not]. Hoe u het beschrijft daar zou ik zelf ook de griezels van krijgen, als men zo zou zijn, daar heb u gelijk in. Om over de rest dan maar te zwijgen daar het doelloos en nutteloos zou zijn mij verder met uw reactie te bemoeien.

Vriendelijke groet.

Ik denk dat we bij deze afscheid hebben genomen? Het ga u goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 mei 2014, 06:57
 
ALBLASY297 schreef:
-------------------------
Dank u wel voor uw reactie.
Wat ik met uw reactie aan moet weet ik niet. Het proeft naar een steek, of was het toch sarcasme wat ik merk? Afijn, dat moet niet hinderen, is gezond.
Graag maak ik duidelijk dat ik nooit heb gezegd dat mijn spoor de enigste juiste zou zijn, o nee, absoluut niet. En dan eigenlijk liever maar te zwijgen van het verdere van uw mening. Ik zal het respecteren, maar eerbied klinkt er totaal niet in uw antwoord. En dan doel ik niet op eerbied naar mij dat begrijpt u denk ik wel, maar eerbied hoe u dingen ziet en beschouwt in het licht van God. @ ook al zeg je van niet, je houding komt zo over; knap dat u dat kan zien als helderziend [not]. Hoe u het beschrijft daar zou ik zelf ook de griezels van krijgen, als men zo zou zijn, daar heb u gelijk in. Om over de rest dan maar te zwijgen daar het doelloos en nutteloos zou zijn mij verder met uw reactie te bemoeien.

Vriendelijke groet.

Ik denk dat we bij deze afscheid hebben genomen? Het ga u goed.


Ik lees duidelijk in Genesis dat de heerschappij van de man over de vrouw een gevolg is van de zondeval. God zegt ook duidelijk tegen de man, dat vanwege hem de aardbodem vervloekt is.
Dus als we kijken naar de oorsprong hoe God het bedoeld heeft en Hij zag dat het goed was, dan zullen man en vrouw niet over elkaar heersen


16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.


Laatst aangepast door
ANNA415
op vrijdag 2 mei 2014, 06:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 mei 2014, 08:07
 
ALBLASY297 schreef:
-------------------------
Dank u wel voor uw reactie.
Wat ik met uw reactie aan moet weet ik niet. Het proeft naar een steek, of was het toch sarcasme wat ik merk? Afijn, dat moet niet hinderen, is gezond.
Graag maak ik duidelijk dat ik nooit heb gezegd dat mijn spoor de enigste juiste zou zijn, o nee, absoluut niet. En dan eigenlijk liever maar te zwijgen van het verdere van uw mening. Ik zal het respecteren, maar eerbied klinkt er totaal niet in uw antwoord. En dan doel ik niet op eerbied naar mij dat begrijpt u denk ik wel, maar eerbied hoe u dingen ziet en beschouwt in het licht van God. @ ook al zeg je van niet, je houding komt zo over; knap dat u dat kan zien als helderziend [not]. Hoe u het beschrijft daar zou ik zelf ook de griezels van krijgen, als men zo zou zijn, daar heb u gelijk in. Om over de rest dan maar te zwijgen daar het doelloos en nutteloos zou zijn mij verder met uw reactie te bemoeien.

Vriendelijke groet.

Ik denk dat we bij deze afscheid hebben genomen? Het ga u goed.

Hoezo afscheid? Dit is toch een discussie op een gezamenlijk forum? Is een andere zienswijze iets om afscheid van elkaar te nemen? Hoe moeten we dan als kinderen van God met elkaar hier op deze aarde samenleven? Je nek omdraaien als iemand een andere mening is toegedaan (en blijkbaar toch samen met God kan leven)? Wanneer ik toelicht (omdat je de reactie van Jans niet begrijpt) dat je houding zo overkomt is dat geen helderziendheid maar is dat iets wat er waargenomen wordt in houding en toonzetting. Komt geen magie bij te pas hoor.

Je stelt nogal wat vast: oneerbiedig (dus respectloos (naar God) ... doelloos, nutteloos... Ik verwijs dan maar naar de reactie van Anna, is heel nuttig.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 2 mei 2014, 08:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 mei 2014, 17:22
 
Pijnlijk actueel, varierend op een recente bijdrage:

Het is belangrijker het Christendom naar de huidige maatschappij te vertalen en waar te maken dan te denken dat je het goed doet als je de wetten, uit een harde samenleving met slavernij, van voor of uit de Oudheid, geldend verklaard voor nu.De maatstaven die men toen hanteerde, slavernij mag en vrouwen hebben weinig rechten, passen niet meer in de huidige rechtsstaat.

Vraag maar eens aan een ouderling uit jouw kerk of hij ook vindt dat zijn dochter met haar verkrachter moet trouwen. Het staat er wel maar hij is zo achterlijk natuurlijk ook niet dat van zijn dochter te eisen omdat dat in de Bijbel staat.

Maar zo denken bij de 'kwestie'van vrouwen in het ambt, dan geldt dat kennelijk weer wel. Als medechristen heb ik liever een vrouw met hersens, liefde en barmhartigheid dan een man met een soort van fossiele starheid die alleen maar letterlijk kan lezen en interpreteren, ongeacht welk leed je daar bij mensen mee aanricht. En mensen dat zijn, waarde medechristen, vrouwen ook. En met dat besef bevind je je pas echt in het juiste spoor.

Thomas die vindt dat bang zijn om af te wijken van deze kerkcultuur, niet zorgt voor meer respect voor het werk van vrouwen, waar de kerk inmiddels in de praktijk op draait.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 2 mei 2014, 23:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 7 mei 2014, 15:33
 
THOMAS968 schreef:
Pijnlijk actueel, varierend op een recente bijdrage:

Het is belangrijker het Christendom naar de huidige maatschappij te vertalen en waar te maken dan te denken dat je het goed doet als je de wetten, uit een harde samenleving met slavernij, van voor of uit de Oudheid, geldend verklaard voor nu.De maatstaven die men toen hanteerde, slavernij mag en vrouwen hebben weinig rechten, passen niet meer in de huidige rechtsstaat.

Vraag maar eens aan een ouderling uit jouw kerk of hij ook vindt dat zijn dochter met haar verkrachter moet trouwen. Het staat er wel maar hij is zo achterlijk natuurlijk ook niet dat van zijn dochter te eisen omdat dat in de Bijbel staat.

Maar zo denken bij de 'kwestie'van vrouwen in het ambt, dan geldt dat kennelijk weer wel. Als medechristen heb ik liever een vrouw met hersens, liefde en barmhartigheid dan een man met een soort van fossiele starheid die alleen maar letterlijk kan lezen en interpreteren, ongeacht welk leed je daar bij mensen mee aanricht. En mensen dat zijn, waarde medechristen, vrouwen ook. En met dat besef bevind je je pas echt in het juiste spoor.

Thomas die vindt dat bang zijn om af te wijken van deze kerkcultuur, niet zorgt voor meer respect voor het werk van vrouwen, waar de kerk inmiddels in de praktijk op draait.



Wat een prachtig pleidooi voor de Vaardige Geest die getuigt van De Levende God die alles nieuw maakt, ook de kerk.

Zondag word ik bevestigd in het ambt van diaken met Werelddiaconaat in portefeuille. Ik voel me vereerd en zal mijn uiterste best doen om mijn werk met liefde te vervullen. Deze goede woorden van Thomas zullen mij daarbij tot steun zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 7 mei 2014, 18:09
 
Mieke, mooi dat jij deze taak in het koninkrijk van God op je mag nemen. Ik wens je veel zegen op je werk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
POONVIS958





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 mei 2014, 18:27
 
ELINE392 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al wel verschillende topic discussies gelezen. Nu wil ik een nieuw topic starten: Ik ben diaken in 'mijn' gemeente (PKN-geref) en vraag me af, is dit nog een bezwaar in kerkelijk Nederland of zijn we heden-ten-dage wel zover dat dit geen discussie onderwerp meer is...
Ik ben benieuwd...

hoi Eline, ik kom uit dezelfde kerk als jij, vroeger, en heb geen moeite met een vouw als diaken of ouderling. In de Bijbel wordt ook gesproken over vrouwelijke priesters. ? toch ? Was ANNA geen profetes ? toen Maria en Jozef ,met het kindje Jezus naar de Tempel gingen . Ik geloof dat we van GOD ,allemaal een opdracht gekregen hebben , om het Evangelie door te geven aan anderen. Een vrouw op de preekstoel, daar wil ik graag met je over praten, mag ook via de CM mail. groet, Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA732





Berichten: 113

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 mei 2014, 15:32
 
Hum.... Pittige vraag en discussie.
Zelf ben ik opgevoed in de Ned. Herv. kerk op ger. grondslag wat nu is PKN gereformeerde bond of zo......

Bij ons is het idd nog geen vrouwen in het ambt het zij predikant het zij ouderling/diaken. Zelf heb ik daar totaal geen moeite mee en moet ik er ontzettend aan wennen als ik en vrouw in het ambt zie of als ik een keer elders kerk een vrouw op ed kansel..... Denk een stuk met mijn opvoeding te maken stuk traditie geen idee maar ik vind het goed zo...Zal het bij ons ooit veranderen geen idee dat is het fijne van meerdere geloofsstromingen ieder kan zich aansluiten waar hij of zij zich thuis bij voelt

Wel zeker hebben wij veel vrouwen in het vrijwilligers werk.... Ben er zelf ook 1 van en vrouwen hebben gewoon stemrecht en alles denk dat je dat zeer zware alleen nog tegen komt bij de Herstelde kerk en de gereformeerde gezindte (ger.gem) Ben ik er op tegen??? Tja dat vraag ik mezelf ook wel eens af.... En nee ben er niet tegen zou een ieder die een ambt beoefend of gaat beoefenen God's zegen toewensen.... Dus ben ik voor of tegen???? Euh midden weg mag dat ook Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IRIZXX484





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 23:18
 
ERIKA732 schreef:
Hum.... Pittige vraag en discussie.
Zelf ben ik opgevoed in de Ned. Herv. kerk op ger. grondslag wat nu is PKN gereformeerde bond of zo......

Bij ons is het idd nog geen vrouwen in het ambt het zij predikant het zij ouderling/diaken. Zelf heb ik daar totaal geen moeite mee en moet ik er ontzettend aan wennen als ik en vrouw in het ambt zie of als ik een keer elders kerk een vrouw op ed kansel..... Denk een stuk met mijn opvoeding te maken stuk traditie geen idee maar ik vind het goed zo...Zal het bij ons ooit veranderen geen idee dat is het fijne van meerdere geloofsstromingen ieder kan zich aansluiten waar hij of zij zich thuis bij voelt

Wel zeker hebben wij veel vrouwen in het vrijwilligers werk.... Ben er zelf ook 1 van en vrouwen hebben gewoon stemrecht en alles denk dat je dat zeer zware alleen nog tegen komt bij de Herstelde kerk en de gereformeerde gezindte (ger.gem) Ben ik er op tegen??? Tja dat vraag ik mezelf ook wel eens af.... En nee ben er niet tegen zou een ieder die een ambt beoefend of gaat beoefenen God's zegen toewensen.... Dus ben ik voor of tegen???? Euh midden weg mag dat ook Knipoog smiley

Met alle respect hoor, Erika, maar ik denk dat je wat meer buiten de vaste kaders van je opvoeding en kerkelijke omgeving moet kijken. Misschien is dit een gevalletje generatiekloof, maar volgens mij leven wij in een tijd dat vrouwen carrière kunnen maken en niet meer altijd maar afhankelijk moeten zijn van een man. Het zou je verbazen wat er in de geschiedenis allemaal aan is gedaan om bepaalde groepen mensen te onderdrukken, zeker ook vanuit de kerk. De onderdrukking van de vrouw kent een lange geschiedenis, maar vergeet niet dat de vrouw niet altijd in onderdrukking heeft geleefd, en nu eindelijk bezig is los te breken van de kettingen die ons vrouwen al eeuwenlang hebben gekneveld door de masculiene overheersing in Europa. Ze hebben ons als minderwaardig bestempeld, beticht van hekserij, en machtige, dissidente vrouwen op de brandstapel gegooid. En nu is eindelijk de tijd aangebroken dat wij weer onze waardigheid terug kunnen krijgen. Vrouwen in het kerkelijke ambt...ik snap niet waarom dat een probleem moet zijn!

De onderdrukking die ons vrouwen heeft getroffen is dezelfde onderdrukking die onze zwarte broeders nog steeds moeten doorstaan. Hoeveel zwarte broeders hebben zich al afgewend van het christendom door misbruik van het geloof voor de kwade bedoelingen van onderdrukkers. Wist jij bijvoorbeeld dat Jezus eigenlijk zwart was? Dat de blanke machthebbers dit hebben willen ombuigen ten behoeve van het creëren en behouden van het blanke superioriteitsgevoel is echt schokkend.

Ik bewandel het pad van de Heer, maar ik laat me niet gekmaken door de praatjes van machthebbers die in het verleden en in het heden het geloof hebben misbruikt en misbruiken om het volk te misleiden. Educate Yourself! Stand up for your rights en het allerbelangrijkste: DON'T BELIEVE THE HYPE!


Laatst aangepast door
IRIZXX484
op dinsdag 27 mei 2014, 23:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:06
 
Tsja, een veelbesproken onderwerp, de laatste tijd!
Vrouwen in het ambt, en alle voors en tegens. Een onderwerp wat ook veel emotie, gevoelens etc. teweeg brengt.

Die gevoelens respecteer ik, maar wil ik eigenlijk niet de boventoon laten voeren. Wat ik vind, wat deze tijd vind, de gevolgen van emancipatie etc. zijn voor mij niet heiligmakend. Belangrijker vind ik wat de Bijbel ervan zegt. En bijzonder genoeg heeft de Bijbel niet een uitgesproken mening erover, zoals dat op een aantal andere zaken wel het geval is.
Natuurlijk zijn er die veelbesproken zwijgteksten etc. Superduidelijk of onterechte dooddoeners?

Omdat de Bijbel er niet heel uitgesproken over is, in teksten welke je zo kunt toepassen in deze tijd, wil ik er zelf graag voorzichtig mee zijn.
En van daaruit kom ik simpelweg er niet uit.
Zaken als emancipatie, vrouwenrechten, leven in 2014, etc. etc. overtuigen niet. En ook mijn eigen gevoel niet: voel ik mij, als vrouw, benadeeld wanneer ik geen predikant of ouderling kan worden? Ehm....... nee! Elk gemeentelid heeft tenslotte een eigen ambt, of dat nu op het podium is of niet. En hoe belangrijk is dat eigen gevoel eigenlijk, wanneer ik wil leven naar Gods Woord?
Hij heeft wel vaker voorschriften welke tegen mijn gevoelens indruisen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IRIZXX484





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:18
 
STEENTJE178 schreef:
Tsja, een veelbesproken onderwerp, de laatste tijd!
Vrouwen in het ambt, en alle voors en tegens. Een onderwerp wat ook veel emotie, gevoelens etc. teweeg brengt.

Die gevoelens respecteer ik, maar wil ik eigenlijk niet de boventoon laten voeren. Wat ik vind, wat deze tijd vind, de gevolgen van emancipatie etc. zijn voor mij niet heiligmakend. Belangrijker vind ik wat de Bijbel ervan zegt. En bijzonder genoeg heeft de Bijbel niet een uitgesproken mening erover, zoals dat op een aantal andere zaken wel het geval is.
Natuurlijk zijn er die veelbesproken zwijgteksten etc. Superduidelijk of onterechte dooddoeners?

Omdat de Bijbel er niet heel uitgesproken over is, in teksten welke je zo kunt toepassen in deze tijd, wil ik er zelf graag voorzichtig mee zijn.
En van daaruit kom ik simpelweg er niet uit.
Zaken als emancipatie, vrouwenrechten, leven in 2014, etc. etc. overtuigen niet. En ook mijn eigen gevoel niet: voel ik mij, als vrouw, benadeeld wanneer ik geen predikant of ouderling kan worden? Ehm....... nee! Elk gemeentelid heeft tenslotte een eigen ambt, of dat nu op het podium is of niet. En hoe belangrijk is dat eigen gevoel eigenlijk, wanneer ik wil leven naar Gods Woord?
Hij heeft wel vaker voorschriften welke tegen mijn gevoelens indruisen.....

Het gaat erom dat de masculiene machthebbers het woord van God misbruiken om de vrouw te onderdrukken. Zit ik er bijvoorbeeld mee als vrouwen worden geweigerd bij een korfbalclub? Nee, want ik houd meer van vechtsport. Maar toch vind ik het wel belangrijk dat andere vrouwen het gewoon moeten kunnen doen als zij daar zin in hebben! Stand up for your rights! Move on up!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:28
 
IRIZXX484 schreef:
Het gaat erom dat de masculiene machthebbers het woord van God misbruiken om de vrouw te onderdrukken. Zit ik er bijvoorbeeld mee als vrouwen worden geweigerd bij een korfbalclub? Nee, want ik houd meer van vechtsport. Maar toch vind ik het wel belangrijk dat andere vrouwen het gewoon moeten kunnen doen als zij daar zin in hebben! Stand up for your rights! Move on up!

Ik begrijp je standpunt vanuit het gelijkwaardigheidsprincipe, maar wat ik essentiëler vindt is dat wat de Bijbel ervan vindt. En over dit onderwerp zijn de visies bepaald niet eenduidig....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 06:58
 
IRIZXX484, Welkom op het forum. Je zet goede inhoudelijke bijdragen neer op de verschillende topics! De laatste maanden was dat niet meer zo aanwezig. Blijf vooral schrijven en hou de discussie gaande. Ik hou wel van de pittige manier van schrijven van je!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3