ChristianMatch
 


Forum

Hertrouwen na on-/vrijwillige scheiding?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
KIDSFIRST917





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: donderdag 27 februari 2014, 12:45
 
Tussen verlangen en geloof: Dat verlangen dat je van God iemand mag vinden, waarmee je verder wilt, ook na een scheiding.

Een verlangen tussen vrees en hoop: Vergetende hetgeen achter me ligt, uitzien naar wat komen gaat. Mag dat? Niet willen dat die pijn er nog is en dat je daarmee die ander misschien onbedoeld kwetst.

Dat geloof, die hoop dat het mag, dat het kan, met iemand verder gaan, maar dan wel in Zijn Naam. Dat God Zijn goedkeuring er aan geeft. Dat verlangen kan er zijn, maar het doet ook gelijk pijn. Net alsof het niet mag.


Met dit onderwerp wil ik kijken of forum-leden hier elkaar in kunnen bemoedigen en steunen. In de hoop dat God hun hierin meer vrijheid geeft. En ze hierin meer van Hem durven te verwachten.


Laatst aangepast door
KIDSFIRST917
op donderdag 27 februari 2014, 12:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIEN529





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: donderdag 27 februari 2014, 14:14
 
Het belangrijkste hierin is dat je duidelijk weet hoe je je geleid voelt door Christus...
Alleen geleid door de Heilige Geest in beide personen kan volgens mij dat ontstaan waar je vrede bij ontvangt.
Elk verbond dat ontstaat in dat drievoudig snoer heeft pas kans op echt slagen... wat Hij bij elkaar brengt zal geen mens scheiden.
Laten we bij ontmoetingen steeds eerlijk zijn ten opzichte van onszelf.
Te vaak worden we misleid door regels vanuit onze maatschappij of gewoon simpel door ons ego en eigen belang, ons vlees.

wees ook vooral eerlijk ten opzichte van je scheiding, wat ik bijvoorbeeld met de mijne heb ondervonden, kan ik in mijn schoenen staan ten opzichte van God zelf en heb ik daarin ook mijn tekortkomingen bij Hem gebracht, bereid om ook voor onze eigen fouten de gevolgen te nemen.
Hebben we trouwens ook iets geleerd van het verleden dat mis liep...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 27 februari 2014, 18:13
 
KIDSFIRST917 schreef:
Tussen verlangen en geloof: Dat verlangen dat je van God iemand mag vinden, waarmee je verder wilt, ook na een scheiding.

Een verlangen tussen vrees en hoop: Vergetende hetgeen achter me ligt, uitzien naar wat komen gaat. Mag dat? Niet willen dat die pijn er nog is en dat je daarmee die ander misschien onbedoeld kwetst.

Dat geloof, die hoop dat het mag, dat het kan, met iemand verder gaan, maar dan wel in Zijn Naam. Dat God Zijn goedkeuring er aan geeft. Dat verlangen kan er zijn, maar het doet ook gelijk pijn. Net alsof het niet mag.

Met dit onderwerp wil ik kijken of forum-leden hier elkaar in kunnen bemoedigen en steunen. In de hoop dat God hun hierin meer vrijheid geeft. En ze hierin meer van Hem durven te verwachten.

Allereerst een paar vragen: Waarom vraag je je af of je van God iemand mag vinden met wie je verder wilt en mag gaan. Waarom de vraag of je mag uitzien naar wat komen gaat. Waarom de vraag of God er wel zijn goedkeuring aan willen geven? Waar komen die vragen vandaan?
God heeft ons niet gemaakt om alleen te zijn, Hij zag dat dat niet goed was! God kent zijn mensen, weet wat ze nodig hebben en is geen boeman die iemand nieuw geluk en liefde wil onthouden. Zo`n beeld van God doet God tekort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELOF140





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: donderdag 27 februari 2014, 18:28
 
't is bij mij dan niet zozeer een scheiding geweest, maar mijn relatie is een aantal jaar geleden beëindigd. heb er toen een kater aan over gehouden. het heeft me kritischer/negatiever gemaakt met een groot stuk argwaan. zo van: 'jah je zegt wel dat je om me geeft, c.q. van me houdt, maar wat zit er achter? welk persoonlijk voordeel denk je te bereiken?'

en als je dan hier, op CM iemand tegenkomt die het met de moraal niet zo nauw neemt, ondanks fundamentele kerkelijke achtergrond, zeg ik: 'laat het maar. van mij hoeft het niet meer'.

Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KIDSFIRST917





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 maart 2014, 10:07
 
Stel: Het huwelijk is in de fout gegaan. Dat was niet Gods bedoeling. Als het toch van een scheiding komt, stel je, maakt het niet zoveel uit wie van beiden de stekker uit dat huwelijk trok. Een interessant standpunt, misschien. Zo heb ik het nog niet eerder naar gekeken. Je kijkt dan inderdaad naar dat vorige huwelijk. Je kijkt niet zo zeer naar wie van beiden de mist in ging en naar wat er speelde. Dit kanvoor een deel wel kloppen.
Natuurlijk is er ook wel een andere kant.

Als het niet goed in het huwelijk gaat, kun je professionele hulp zoeken; dat heb ik ook gedaan. Maar de ander kan om eigen redenen die hulp weigeren.

Als het huwelijk van beiden is; heeft een ieder voor zich daar een eigen verantwoordelijkheid in. Vergelijk het maar met gewoon ziek zijn, je kunt elkaar besmetten, maar dan moet je er beiden, ieder apart moeite voor doen om weer beter te worden. Zo is het ook met een huwelijk: Het huwelijk kan ziek zijn. Ik noem het dan maar euthanasie of abortus van het huwelijk, in die lijn is scheiden onbijbels. Beiden hebben ieder een eigen verantwoording naar God toe.

Ik vind dat de wetgever in Nederland daarin bijbels fout zit. Net als bij abortus en euthanasie ziet de wetgever de scheiding als een 'juridische oplossing' voor wat jij noemt huwelijksproblemen.

Of je nu verder gaat met dat huwelijk of niet, ik vind dat je zou moeten kunnen aantonen dat je er van alles aan gedaan hebt om dat huwelijk te redden. Als je dat niet kunt aantonen, vind ik dat je niet zomaar bijbels gezien, dus met steun vanuit christelijke organisaties zou moeten kunnen scheiden.

Wat een nieuwe relatie betreft, denk ik dat je een heel gezond en verstandig standpunt hebt. Ongeacht wat er misging is het goed om je uit te strekken naar een nieuwe relatie en zo mogelijk een nieuw huwelijk om daarin als tweede kans wel te streven naar geluk en een christelijk huwelijk.

Ik vind een ander standpunt daarin soms verfrissend en hoopvol. Ik hoop dat ik het ook anders kan leren gaan zien. Misschien kan een ander standpunt, denk ik, ook wel, dan is er de schroom of weerstand in een nieuwe relatie, juist omdat het niet goed was gegaan in je vorige huwelijk. Dat is, denk ik, voor gescheiden mensen best een hele dobber om voor zichzelf mee af te rekenen. Erkennen dat je een huwelijk achter je hebt, waarin het niet goed was gegaan en dan toch de moed hebben om aan een nieuwe relatie te beginnen en God af te smeken dat het wel goed mag gaan.

Dat lijkt me dan om je verantwoord uit te strekken naar wat Hij in je leven kan, en naar ik hoop ook wil doen. Dat is dan een moeie gedachte om naar uit te zien.

Bedankt voor je reactie[i]


Laatst aangepast door
KIDSFIRST917
op zaterdag 8 maart 2014, 11:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANCIS683





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juni 2014, 21:51
 
Ik snap heel goed,maar blijf wel verlangen en hopen man.God heeft je als man geschapen,met een doel.Die angst die je in je hebt oom weer bezeerd te worden is heel rieel.Maar je moet er niet in blijven hangen,omdat je dan jezelf te kort doet.Mijn leven was ook niet simpel met heel veel hartepijn.Ik heb in blijf van mijn lijf huizen gezeten meerdere keren,maar ik blijf toch hopen op die ene die voor mij bestemt is.Ook na elke gaos in mijn leven,begon ik steeds op nieuw met Jezus aan mijn zijde.Hij zegt altijd ik ben er als je me nodig hebt.En in dat vertrouwen ga ik verder elke dag opnieuw.Datbetekend niet dat er geen pijn meer is of angst,maar ik heb iemand die met me meegaat en met me mee zorgt.Maar natuurlijk ben ik altijd zonder een partner,en ik mis ook de echte liefde.Hopenlijk ziet iemand dit geschreven verhaal,en reageerd hij op mij,dan kunnen we samen verder praten.En dan langzamerhand weer een vertrouwens opbouwen.Moge god dit verhaal zegenen,met een goede afloop.Here dank u dat u mij vertrouwen geeft,om ondanks alles toch nog mag hopen op een fijne partner.Ame.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE632





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juni 2014, 22:08
 
Uit de reacties trek de conclusie dat jullie geen moeite hebben als iemand die gescheiden is hertrouwd. Hoe kijken jullie dan naar dit bijbelgedeelte?

Markus 10

En de Farizeën, tot Hem komende, vraagden Hem, of het een man geoorloofd is, zijn vrouw te verlaten, Hem verzoekende.
3 Maar Hij antwoordende, zeide tot hen: Wat heeft u Mozes geboden?
4 En zij zeiden: Mozes heeft toegelaten een scheidbrief te schrijven, en haar te verlaten.
5 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Vanwege de hardigheid uwer harten heeft hij ulieden dat gebod geschreven.
6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt.
7 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;
8 En die twee zullen tot een vlees zijn, alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees.
9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
10 En in het huis vraagden Hem Zijn discipelen wederom van hetzelve.
11 En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar.
12 En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 09:25
 
Ik kijk na wat er in de hele bijbel staat, zo haal ik e r bv uit, dat als je man echtbreuk pleegt, het verbond gebroken is ,

God het verbond tussen een man en vrouw, de bedoeling echt prachtig heeft gemaakt.
de realiteit soms wel effe wat anders is zoals wij mensen het doen.
En God wel degelijk soms achter mensen staat die gescheiden zijn,in deze wereld.

effe wat voorbeelden:
je man is een satanist
je man mishandelt je kinderen
je man mishandelt jouw
je man gaat steeds vreemd
nee ik haal geen beeld van God uit de bijbel dat je dan maar bij hem moet blijven als je man dan niet verandert. ( inplaats van man, kan je natuurlijk ook vrouw invullen)

En wanneer pleegt een man eigenlijk echt breuk???? als hij het verbond verbreekt van de bedoeling zoals man en vrouw in dat verbond met elkaar omgaan??? of alleen als hij vreemd gaat????

Soms word ik er verdrietig van, zoals cristenen met een paar zinnen uit de bijbel gescheiden mensen effe kunnen veroordelen, want in de bijbel staat......... bla bla bla

Er staan ook nog wel wat meer zinnen in de bijbel

Petra die is gaan scheiden om me kinderen te redden van een man die erg verkeerd bezig was en heeft ervaren hoe God mij en mijn kinderen heeft geholpen in dat hele proces van alleen verder gaan met kinderen zonder man. En die zelf denkt dat God mij niet veroordeelt om mijn keuze en zelfs nog een nieuwe man gunt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 11:41
 
PETRA373 schreef:
Ik kijk na wat er in de hele bijbel staat, zo haal ik e r bv uit, dat als je man echtbreuk pleegt, het verbond gebroken is ,

God het verbond tussen een man en vrouw, de bedoeling echt prachtig heeft gemaakt.
de realiteit soms wel effe wat anders is zoals wij mensen het doen.
En God wel degelijk soms achter mensen staat die gescheiden zijn,in deze wereld.

effe wat voorbeelden:
je man is een satanist
je man mishandelt je kinderen
je man mishandelt jouw
je man gaat steeds vreemd
nee ik haal geen beeld van God uit de bijbel dat je dan maar bij hem moet blijven als je man dan niet verandert. ( inplaats van man, kan je natuurlijk ook vrouw invullen)

En wanneer pleegt een man eigenlijk echt breuk???? als hij het verbond verbreekt van de bedoeling zoals man en vrouw in dat verbond met elkaar omgaan??? of alleen als hij vreemd gaat????

Soms word ik er verdrietig van, zoals cristenen met een paar zinnen uit de bijbel gescheiden mensen effe kunnen veroordelen, want in de bijbel staat......... bla bla bla

Er staan ook nog wel wat meer zinnen in de bijbel

Petra die is gaan scheiden om me kinderen te redden van een man die erg verkeerd bezig was en heeft ervaren hoe God mij en mijn kinderen heeft geholpen in dat hele proces van alleen verder gaan met kinderen zonder man. En die zelf denkt dat God mij niet veroordeelt om mijn keuze en zelfs nog een nieuwe man gunt.

Je hebt een juiste keuze gemaakt, Petra. M.i. is het inderdaad zo, dat als de man een relatie begint met een andere vrouw, terwijl hij nog getrouwd is, de banden tussen hem en zijn huidige vrouw verbreekt. Het woord overspel laat toch geen andere uitleg toe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 14:27
 
PETRA373 schreef:
Ik kijk na wat er in de hele bijbel staat, zo haal ik e r bv uit, dat als je man echtbreuk pleegt, het verbond gebroken is ,

God het verbond tussen een man en vrouw, de bedoeling echt prachtig heeft gemaakt.
de realiteit soms wel effe wat anders is zoals wij mensen het doen.
En God wel degelijk soms achter mensen staat die gescheiden zijn,in deze wereld.

effe wat voorbeelden:
je man is een satanist
je man mishandelt je kinderen
je man mishandelt jouw
je man gaat steeds vreemd
nee ik haal geen beeld van God uit de bijbel dat je dan maar bij hem moet blijven als je man dan niet verandert. ( inplaats van man, kan je natuurlijk ook vrouw invullen)

En wanneer pleegt een man eigenlijk echt breuk???? als hij het verbond verbreekt van de bedoeling zoals man en vrouw in dat verbond met elkaar omgaan??? of alleen als hij vreemd gaat????

Soms word ik er verdrietig van, zoals cristenen met een paar zinnen uit de bijbel gescheiden mensen effe kunnen veroordelen, want in de bijbel staat......... bla bla bla

Er staan ook nog wel wat meer zinnen in de bijbel

Petra die is gaan scheiden om me kinderen te redden van een man die erg verkeerd bezig was en heeft ervaren hoe God mij en mijn kinderen heeft geholpen in dat hele proces van alleen verder gaan met kinderen zonder man. En die zelf denkt dat God mij niet veroordeelt om mijn keuze en zelfs nog een nieuwe man gunt.

Inderdaad, wanneer verbreek je het verbond van trouw? Dat is in meerdere opzichten mogelijk, je belooft elkaar trouw in goede en kwade dagen... maar het gaat dus om het "elkaar". Dus niet ongelijke verhoudingen waarin de één de kar moet trekken en met lekke emmers tegelijk moet bijgieten. Het huwelijk, oftewel relatie man-vrouw zoals God dat in gedachten had toen Hij dit ontwierp, mag weerspiegelen wat God met Liefde voor heeft. Ook ik heb gemerkt hoe God dichtbij mij was, me trouw bleef in alle opzichten en niet veroordeelde. Hij heeft een toekomst van hoop en heil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 16:01
 
JOL252 schreef:
Inderdaad, wanneer verbreek je het verbond van trouw? Dat is in meerdere opzichten mogelijk, je belooft elkaar trouw in goede en kwade dagen... maar het gaat dus om het "elkaar". Dus niet ongelijke verhoudingen waarin de één de kar moet trekken en met lekke emmers tegelijk moet bijgieten. Het huwelijk, oftewel relatie man-vrouw zoals God dat in gedachten had toen Hij dit ontwierp, mag weerspiegelen wat God met Liefde voor heeft. Ook ik heb gemerkt hoe God dichtbij mij was, me trouw bleef in alle opzichten en niet veroordeelde. Hij heeft een toekomst van hoop en heil.

ja he, dat denk ik ook, iedereen gaat er van uit dat met echtbreuk overspel word bedoeld, maar heb er zo mijn andere gedachten over, zal wel eens weten wat er in de oorspronkelijke Hebreeuwse bijbel staat, word daar echt breuk bedoeld of overspel?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 17:47
 
Ook hier geldt weer: de Bijbel heeft geen zaakregister waar je kunt zoeken naar een antwoord op al je (ethische) vragen. Je kunt niet het woord scheiding opzoeken en dan met een pasklaar antwoord komen. Mensen die dat wel denken te kunnen, weten vaak precies hoe andere mensen moeten leven en hoe God het gewild zou hebben. Daarbij vergeten ze vaak de pijn en het verdriet van hun medemens.

We kunnen en hoeven nu niet te leven zoals dat in de cultuur van de Bijbel gebruikelijk was. Het is onmogelijk om daar aan vast te houden en te denken dat God dat zo wil. We leven nu en we moeten het christendom vertalen naar deze tijd en niet star blijven vasthouden aan kerkelijke tradities en dogma s en ook niet aan maatschappelijk verhoudingen die in een Joods en Grieks ver verleden misschien wel prima functioneerden. We leven in een maatschappij waarin mannen en vrouwen gelijke rechten hebben, vroeger was dat inderdaad anders, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook de norm voor vandaag moet zijn en dat we moeten vasthouden aan de man-vrouw verhoudingen uit vroeger tijden.

Een vrouw was vroeger het bezit van de man en hoorde thuis in het rijtje van os, huis en ezel. Een vrouw kon ook niet scheiden van de man, de man alleen kon zijn vrouw wegsturen. Daarom waren er wetten opgesteld die in die maatschappij en bij die normen prima functioneerden.

Zodra een huwelijk niet meer voldoet aan datgene waarvoor het ingesteld is, trouw en liefde tussen twee mensen, bestaat het huwelijk dus al niet meer, en is het in feite al ontbonden.
Wat is er dan mooier als twee mensen na verloop van tijd opnieuw elkaar trouw beloven en in liefde met elkaar verder willen leven met de zegen van God. God ziet zijn mensen graag gelukkig. Een beeld van God als een strenge rechter die afkeurend dan zijn hoofd schudt, lijkt me hier niet op de plaats.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE632





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 20:04
 
Ik heb het idee dat de bijbel vrij duidelijk is
Markus10:9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Ik kan me voorstellen dat dit in de praktijk lastig is.

Daarom zal ik ook veroordeel ik het ook niet als iemand hier anders over denkt. Ik begrijp best dat er situaties zijn die onhoudbaar zijn.

Bezint eer ge begint is denk ook belangrijk. Begin niet zomaar aan een huwelijk maar denk goed na voor je met iemand trouwt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 20:53
 
ANNETTE632 schreef:
Ik heb het idee dat de bijbel vrij duidelijk is
Markus10:9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Ik kan me voorstellen dat dit in de praktijk lastig is.

Daarom zal ik ook veroordeel ik het ook niet als iemand hier anders over denkt. Ik begrijp best dat er situaties zijn die onhoudbaar zijn.

Bezint eer ge begint is denk ook belangrijk. Begin niet zomaar aan een huwelijk maar denk goed na voor je met iemand trouwt.



Fijn dat jij, nog zo jong, toch al zo goed begrijpt dat er onhoudbare situaties zijn. Wat zou jij doen als jij in een onhoudbare situatie verkeert?

En verder denk ik dat er door heel veel mensen heel bewust en samen met God aan een relatie cq huwelijk begonnen werd. Het leven kan alleen erg grillig zijn Annette en soms gebeuren er dingen die je niet incalculeerde en zeker niet had gewild.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 5 juni 2014, 21:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER999





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 21:10
 
Gerrit, ik las dat je bij kerkelijke achtergrond baptist ingevuld hebt.
Dan ken je vast het boekje van Ds. H.G. Koekkoek:
"Echtscheiding en hertrouwen. Wat zegt de Bijbel"

Op de achterkant van het boekje staat o.a.:
Een geheel nieuwe kijk op echtscheiding en hertrouwen, maar nu, zoals uit de vele teksten die geciteerd en behandeld worden, blijkt, ook gefundeerd op de Bijbel zelf en niet op de traditie, die bij ons soms ook hoog in het vaandel blijkt te staan.

Zeker een aanrader voor iedereen die een beetje moe wordt van mede christenen, die denken dat zij een beter christen zijn dan gescheiden christenen.

Maar eigenlijk vind ik dat iedereen dit boekje eens zou moeten lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 22:35
 
ESTHER999 schreef:
Gerrit, ik las dat je bij kerkelijke achtergrond baptist ingevuld hebt.
Dan ken je vast het boekje van Ds. H.G. Koekkoek:
"Echtscheiding en hertrouwen. Wat zegt de Bijbel"

Op de achterkant van het boekje staat o.a.:
Een geheel nieuwe kijk op echtscheiding en hertrouwen, maar nu, zoals uit de vele teksten die geciteerd en behandeld worden, blijkt, ook gefundeerd op de Bijbel zelf en niet op de traditie, die bij ons soms ook hoog in het vaandel blijkt te staan.

Zeker een aanrader voor iedereen die een beetje moe wordt van mede christenen, die denken dat zij een beter christen zijn dan gescheiden christenen.


Maar eigenlijk vind ik dat iedereen dit boekje eens zou moeten lezen.

Dankje voor de tip, die ga ik een keer lezen.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op vrijdag 6 juni 2014, 22:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE632





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 22:56
 
JOL252 schreef:
Fijn dat jij, nog zo jong, toch al zo goed begrijpt dat er onhoudbare situaties zijn. Wat zou jij doen als jij in een onhoudbare situatie verkeert?

En verder denk ik dat er door heel veel mensen heel bewust en samen met God aan een relatie cq huwelijk begonnen werd. Het leven kan alleen erg grillig zijn Annette en soms gebeuren er dingen die je niet incalculeerde en zeker niet had gewild.


In echt onhoudbare situaties dus wanneer er met man(daar gaat het meestal om.) niet valt te praten en je leven of dat van je kinderen niet zeker bent. Is het mijn inziens logisch dat je weggaat aan gezien jezelf niet in gevaar mag brengen.

k heb laatst heb boek laatste dans gelezen van Karen Kingsbury
Dat gaat over een stel dat op het punt van scheiden staat en het net wil vertellen aan de kinderen als de oudste vertelt dat ze gaat trouwen. Daarom stellen ze het uit tot na de bruilloft. Maar aan het eind zie dat ze toch niet gaan scheiden. Je leest in het boek ook hoe het zover gekomen is.

vaak komt het toch doordat je te weinig tijd in je huwelijk gestoken heb en vaak als je allebei wil is er nog heel veel aan het huwelijk te doen.

Ik denk (misschien nog naief) daten als je goed nadenkt voor je trouwt en er dan ook helemaal voor gaat en bovenal samen God dient je een heel goed huwelijk heb. Veel scheidingen zouden denk ik ook voorkomen kunnen worden.


Maar ik denk dat het als buitenstaanders ook heel belangrijk te bedenken is dat Jezus de overspelige vrouw ook niet veroordeelden daarom mogen wij anderen ook niet veroordelen.


Voor mij persoonlijk houdt dit alleen op dit moment in dat ik niet met een gescheiden man trouw.

Maar ik vind dit een best lastig onderwerp. De vraag is hoe je bijbel moet intepreteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 23:32
 
ANNETTE632 schreef:
In echt onhoudbare situaties dus wanneer er met man(daar gaat het meestal om.) niet valt te praten en je leven of dat van je kinderen niet zeker bent. Is het mijn inziens logisch dat je weggaat aan gezien jezelf niet in gevaar mag brengen.

k heb laatst heb boek laatste dans gelezen van Karen Kingsbury
Dat gaat over een stel dat op het punt van scheiden staat en het net wil vertellen aan de kinderen als de oudste vertelt dat ze gaat trouwen. Daarom stellen ze het uit tot na de bruilloft. Maar aan het eind zie dat ze toch niet gaan scheiden. Je leest in het boek ook hoe het zover gekomen is.

vaak komt het toch doordat je te weinig tijd in je huwelijk gestoken heb en vaak als je allebei wil is er nog heel veel aan het huwelijk te doen.

Ik denk (misschien nog naief) daten als je goed nadenkt voor je trouwt en er dan ook helemaal voor gaat en bovenal samen God dient je een heel goed huwelijk heb. Veel scheidingen zouden denk ik ook voorkomen kunnen worden.


Maar ik denk dat het als buitenstaanders ook heel belangrijk te bedenken is dat Jezus de overspelige vrouw ook niet veroordeelden daarom mogen wij anderen ook niet veroordelen.


Voor mij persoonlijk houdt dit alleen op dit moment in dat ik niet met een gescheiden man trouw.

Maar ik vind dit een best lastig onderwerp. De vraag is hoe je bijbel moet intepreteren.

Het gaat niet altijd over overspel, over ontrouw. Het is zelfs zo en dat schreef ik al eerder dat je je nog zo goed kunt voorbereiden maar daar red je het niet altijd mee. Je zegt eigenlijk dat mensen die scheiden :
- niet goed van te voren hebben nagedacht (erg generaliserend)
- zich niet goed hebben voorbereid (hoe kun je je voorbereiden op "alles"?
- en God eigenlijk niet betrokken hebben...
Ik vind dat nogal wat.

Maar je laatste opmerking is hier wel aardig de goede richting in: de vraag is hoe je de bijbel moet interpreteren.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 5 juni 2014, 23:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juni 2014, 23:37
 
Het grootste deel van mijn huwelijk DACHT ik niet aan een scheiding!!!!
Inderdaad fijn ...als je nog zo jong bent...
Er kunnen zich (helaas) situaties voordoen...

En dat...is (ook helaas) niet voor te stellen als je dat niet hebt meegemaakt...

En wat al niet aan strijd...verdriet er hierin en hierom wordt geleden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 06:57
 
ANNETTE632 schreef:
In echt onhoudbare situaties dus wanneer er met man(daar gaat het meestal om.) niet valt te praten en je leven of dat van je kinderen niet zeker bent. Is het mijn inziens logisch dat je weggaat aan gezien jezelf niet in gevaar mag brengen.

k heb laatst heb boek laatste dans gelezen van Karen Kingsbury
Dat gaat over een stel dat op het punt van scheiden staat en het net wil vertellen aan de kinderen als de oudste vertelt dat ze gaat trouwen. Daarom stellen ze het uit tot na de bruilloft. Maar aan het eind zie dat ze toch niet gaan scheiden. Je leest in het boek ook hoe het zover gekomen is.

vaak komt het toch doordat je te weinig tijd in je huwelijk gestoken heb en vaak als je allebei wil is er nog heel veel aan het huwelijk te doen.

Ik denk (misschien nog naief) daten als je goed nadenkt voor je trouwt en er dan ook helemaal voor gaat en bovenal samen God dient je een heel goed huwelijk heb. Veel scheidingen zouden denk ik ook voorkomen kunnen worden.


Maar ik denk dat het als buitenstaanders ook heel belangrijk te bedenken is dat Jezus de overspelige vrouw ook niet veroordeelden daarom mogen wij anderen ook niet veroordelen.


Voor mij persoonlijk houdt dit alleen op dit moment in dat ik niet met een gescheiden man trouw.

Maar ik vind dit een best lastig onderwerp. De vraag is hoe je bijbel moet intepreteren.

Ja, het is inderdaad behoorlijk naïef, (maar je bent ten slotte ook nog maar twintig) om te denken dat als je maar goed nadenkt voordat je trouwt en samen God dient, dat je dan een heel goed huwelijk hebt.

En het zijn ook wel grote woorden om zo even van de zijlijn te roepen dat je denkt dat veel scheidingen voorkomen hadden kunnen worden. Dat is een ontkenning van de pijn en het verdriet van je medechristenen hier, die nooit het huwelijk begonnen zijn met de gedachte om te gaan scheiden. Woorden zijn zo snel gesproken, maar verdiep je eens in hun pijn en verdriet en worsteling met God, voordat je zoiets roept.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 07:39
 
JANS221 schreef:
Ja, het is inderdaad behoorlijk naïef, (maar je bent ten slotte ook nog maar twintig) om te denken dat als je maar goed nadenkt voordat je trouwt en samen God dient, dat je dan een heel goed huwelijk hebt.

En het zijn ook wel grote woorden om zo even van de zijlijn te roepen dat je denkt dat veel scheidingen voorkomen hadden kunnen worden. Dat is een ontkenning van de pijn en het verdriet van je medechristenen hier, die nooit het huwelijk begonnen zijn met de gedachte om te gaan scheiden. Woorden zijn zo snel gesproken, maar verdiep je eens in hun pijn en verdriet en worsteling met God, voordat je zoiets roept.


Ja Jans, het is de leeftijd en het is naïef (laten we het daar maar op houden), alhoewel men hoe jong ook, verantwoordelijk is voor wat men zegt en daardoor (misschien onbedoeld en onbewust) aan kan richten. Ik herken helaas eenzelfde houding als veel mensen tijdens hun pijnlijke weg richting en na een scheiding ontmoeten in sommigen van hun mede-christenen en wat het daardoor extra pijnlijk kan maken. Stel dat men zelf eens in de situatie (ooit) zou zitten, zou men dan nog zo spreken?


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 6 juni 2014, 07:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 09:02
 
maar verdiep je eens in hun pijn en verdriet en worsteling met God,


(woorden van Jans)

Kon me vinden...in deze woorden...

Zou het wel kunnen?
Dat verdiepen?
Het klinkt zo makkelijk....""Ik begrijp je...ik weet wat je meemaakt""
Maar de pijn...het verdriet wat je meemaakt...voel je ..denk het beste (helaas) bij ondervinding en beleving...hoe erg ook..ZELF!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 09:09
 
ANNETTE632 schreef:
In echt onhoudbare situaties dus wanneer er met man(daar gaat het meestal om.) niet valt te praten en je leven of dat van je kinderen niet zeker bent. Is het mijn inziens logisch dat je weggaat aan gezien jezelf niet in gevaar mag brengen.

k heb laatst heb boek laatste dans gelezen van Karen Kingsbury
Dat gaat over een stel dat op het punt van scheiden staat en het net wil vertellen aan de kinderen als de oudste vertelt dat ze gaat trouwen. Daarom stellen ze het uit tot na de bruilloft. Maar aan het eind zie dat ze toch niet gaan scheiden. Je leest in het boek ook hoe het zover gekomen is.

vaak komt het toch doordat je te weinig tijd in je huwelijk gestoken heb en vaak als je allebei wil is er nog heel veel aan het huwelijk te doen.

Ik denk (misschien nog naief) daten als je goed nadenkt voor je trouwt en er dan ook helemaal voor gaat en bovenal samen God dient je een heel goed huwelijk heb. Veel scheidingen zouden denk ik ook voorkomen kunnen worden.


Maar ik denk dat het als buitenstaanders ook heel belangrijk te bedenken is dat Jezus de overspelige vrouw ook niet veroordeelden daarom mogen wij anderen ook niet veroordelen.


Voor mij persoonlijk houdt dit alleen op dit moment in dat ik niet met een gescheiden man trouw.

Maar ik vind dit een best lastig onderwerp. De vraag is hoe je bijbel moet intepreteren.

Alleen al de naieviteit die ik uit je stuk haal, om gescheiden vrouwen te indentificeren met de overspeligge vrouw Gefrustreerde smiley
je hebt 1 boek gelezen over ,mensen die gaan scheiden Smiley die vol vragen zit
Eerst zeg je dat je niet mag scheiden, later wel in geval van gevaar, ondanks dat je eerst zegt dat Gods woord zegt: je mag niet scheiden???

Over de bijbel intreperen: je moet niet 1 zin er uit halen, maar het geheel lezen en dan krijg je meer een beeld wat God nu precies bedoeld.

Mijn advies: roep niet te gauw tegen gescheiden mensen: God zegt......
je wil de pijn niet weten van gescheiden mensen, effe snel een veroordeel van mede cristenen erbij zitten ze dan echt niet op te wachten.

Petra die heeft meegemaakt hoe haar ex man veranderde, je kan van t e voren nooit weten hoe iemand de eerste 20 jaar zich ontwikkelt, mensen kunnen afdwalen van God, veranderen....als ik had geweten hoe, was ik e r niet aan begonnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 09:41
 
ZEELAND736 schreef:
maar verdiep je eens in hun pijn en verdriet en worsteling met God,


(woorden van Jans)

Kon me vinden...in deze woorden...

Zou het wel kunnen?
Dat verdiepen?
Het klinkt zo makkelijk....""Ik begrijp je...ik weet wat je meemaakt""
Maar de pijn...het verdriet wat je meemaakt...voel je ..denk het beste (helaas) bij ondervinding en beleving...hoe erg ook..ZELF!!!


Kussende smiley
over het woord worsteling:
worsteling met je zelf, je zelf onderzoekend wat is mijn aandeel fout?
worsteling met God, want de kerk zegt....
worsteling van proberen je huwelijk te redden, wat je niet lukt in je eentje als de ander niet mee helpt
worsteling van je zelfvertrouwen wat effe een goede opdonder krijgt
worsteling voor de spiegel bedenkend eh is die andere vrouw mooier????
worsteling om alleen verder te gaan en voor je kinderen te zorgen in je eentje
de worsteling om de ander te vergeven
de worsteling om je kinderen hier goed door heen t e helpen
de worsteling om in het belang van je kinderen nog gewoon vriendschappelijk met hem om tegaan ook al...... betaald hij bv geen kinder alie
hoe lang kun je die lijst maken van d e dingen waar je je doorheen moet worstelen met een scheiding????


Misschien geeft dit een beetje inzicht voor mensen die het niet zelf hebben meegemaakt......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 10:05
 
Och het is zo gemakkelijk oordelen.......zonder besef te weten wat er in dat gezin tussen man en vrouw gebeurt.....
En wat het ergste is, dat de mensen de rug omdraaien, ja christenen....met hun vinger als jij je man verlaat....enz....!
Je weet nooit van te voren als je gaat trouwen hoe je partner of misschien ik of jij verandert in het huwelijk........!
Ben je als gescheiden persoon slechter.....?
Wat een vooroordeel.....
Werp het eerste steen , wie zonder zonde is........
Wees stil........en zwijg........luistert goed of beter gezegd leest eens goed wat de mensen hier schrijven.......
God heeft de mens lief.....Hij alleen weet wat er afspeelt...tussen man en vrouw......!
Wees voorzichtig, wat je denkt en vooral wat je zegt....

Ja ik ben ook ooit gescheiden......de keuze nam ik zelf, en deed 12 jaar verder pas echt die stap!

Begin....
Voelde goed.....
Kinderen....
De barsten begonnen....
Het werden scheuren ...
Ik lijmde ze aan elkaar...
Net zo lang...
Totdat....
Stukjes eruit vielen.....
De stukjes ...
Probeerde ik weer...
In elkaar te zetten...
Mijn partner...
Helpt mee.....
Beidde kanten.....
We deden op onze
Eigen manier.....
Toch.....
Waren stukken erbij...
Die niet meer terug
geplaatst konden...
Te veel af gebrokkeld .....
Vertrouwen.....
Was er niet meer...
Wel diepe pijn ...
Wetend...
Eenzaam te zijn..
.In een huwelijk....
Die geen samen zijn ...
Verbroken....
Door de andere....
Verlangens....
Keuze....
Na jaren lange strijd......
Verliet ik hem....
Nu na jaren later.....
Is dit zo goed geweest...
Voor beide....

En ja ik ben overnieuw getrouwd,
Met een gescheiden man....
Prachtige tijd gehad...
Ja gehad.......hij overleed 3 jaar geleden!
God bracht ons samen...
God legde liefde in ons...
De kinderen kregen een bijzondere vriend erbij
Ze waren gek op hem....
Een huwelijk, waar God de middelpunt in was!
Dit had ik nooit willen missen....

Het kan echt....
God wegen .........Zijn bijzondere wegen.....
Vertrouw op De Here...Hij zal Leiden....
-----------.....................God is liefde...........------------
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 10:06
 
PETRA373 schreef:
Kussende smiley
over het woord worsteling:
worsteling met je zelf, je zelf onderzoekend wat is mijn aandeel fout?
worsteling met God, want de kerk zegt....
worsteling van proberen je huwelijk te redden, wat je niet lukt in je eentje als de ander niet mee helpt
worsteling van je zelfvertrouwen wat effe een goede opdonder krijgt
worsteling voor de spiegel bedenkend eh is die andere vrouw mooier????
worsteling om alleen verder te gaan en voor je kinderen te zorgen in je eentje
de worsteling om de ander te vergeven
de worsteling om je kinderen hier goed door heen t e helpen
de worsteling om in het belang van je kinderen nog gewoon vriendschappelijk met hem om tegaan ook al...... betaald hij bv geen kinder alie
hoe lang kun je die lijst maken van d e dingen waar je je doorheen moet worstelen met een scheiding????


Misschien geeft dit een beetje inzicht voor mensen die het niet zelf hebben meegemaakt......

Mooi geschreven....Petra
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 10:15
 
Dank jullie wel...meisjes....(!!!)
het lijken woorden...zinnen...door mezelf geschreven...
Zo herkenbaar...tranen komen boven...
Het beheerst niet meer mijn leven....maar toch komt het nog vaak boven...

10 jaar strijd...


Ik zeg heel vaak...God knikte niet goedkeurend naar beneden...
Maar Hij was bij...Hij wist van me af en zei...Ik zal je niet begeven...niet verlaten...
Hij droeg me erdoorheen..!!


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op vrijdag 6 juni 2014, 10:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 11:05
 
Een vb van ergens een scheiding in d e bijbel is het verhaal van Abraham en Hagar.....

Oke ze was een slavin, maar Abraham had wel een kind met haar gemaakt, stuurde haar en haar zoon weg de woestijn in met bijna niks.

Hagar had eerder weg willen gaan, maar God zei : ga terug Hagar, blijkbaar werkte het niet, Abraham, Sara en Hagar bij elkaar, want deze keer zei God niet, ga terug...

En ja God haat d e echtscheidng, net zoals ik, maar ik denk dat God ons meer daarin begrijpt dan de meesten in d e gaten hebben. Soms is dat nog de enige weg om te gaan, is die weg beter, helaas ook al is de bedoeling van een huwelijk zo anders...
Wat lees je daarna dat God nog steeds met Abraham, Sara en Hagar was.... heel anders als sommige kerken die gescheiden mensen niet meer accepteren zelfs....

toch dit weekend eens tijd maken omdat stuk uit de bijbel nog es goed te lezen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 11:31
 
PETRA373 schreef:
Kussende smiley
over het woord worsteling:
worsteling met je zelf, je zelf onderzoekend wat is mijn aandeel fout?
worsteling met God, want de kerk zegt....
worsteling van proberen je huwelijk te redden, wat je niet lukt in je eentje als de ander niet mee helpt
worsteling van je zelfvertrouwen wat effe een goede opdonder krijgt
worsteling voor de spiegel bedenkend eh is die andere vrouw mooier????
worsteling om alleen verder te gaan en voor je kinderen te zorgen in je eentje
de worsteling om de ander te vergeven
de worsteling om je kinderen hier goed door heen t e helpen
de worsteling om in het belang van je kinderen nog gewoon vriendschappelijk met hem om tegaan ook al...... betaald hij bv geen kinder alie
hoe lang kun je die lijst maken van d e dingen waar je je doorheen moet worstelen met een scheiding????


Misschien geeft dit een beetje inzicht voor mensen die het niet zelf hebben meegemaakt......


En dan in al die worstelingen ontdekken: "Hij zal zwijgen in Zijn liefde".
Wat een God! Hij veroordeelt niet.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 6 juni 2014, 11:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juni 2014, 11:56
 
ANNETTE632 schreef:
Ik heb het idee dat de bijbel vrij duidelijk is
Markus10:9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Ik kan me voorstellen dat dit in de praktijk lastig is.

Daarom zal ik ook veroordeel ik het ook niet als iemand hier anders over denkt. Ik begrijp best dat er situaties zijn die onhoudbaar zijn.

Bezint eer ge begint is denk ook belangrijk. Begin niet zomaar aan een huwelijk maar denk goed na voor je met iemand trouwt.

Interessant ... dat zou wel es kunnen betekenen:
- dat er ook huwelijken zijn die God niet heeft samen gevoegd.
- dat er daarnaast ook wel eens situaties zouden kunnen zijn waarin niet de mens maar God zelf ingrijpt.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 6 juni 2014, 11:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2