ChristianMatch
 


Forum

wel of niet bidden
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
AKKARI165





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: woensdag 16 april 2014, 13:05
 
Ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Ik vind bidden maar niks
Ik geloof dat God weet wat je nodig hebt.
God kent mijn gedachte en weet waar ik tegen aan loop
Als ik ergens moeite mee heb en zaken niet begrijp dan denk Ik dat hard op in mijn gedachten van hoe kan dat God. En God moet dat toch snappen. Hij heeft me immers gemaakt en weet alles van me. Zo kun je bijvoorbeeld bidden tot je een ons weegt
Maar waarom heeft dat dan meerwaarde. Stel je bid voor geen oorlog geen honger op de wereld. Ik denk dan ja dat hebben wij aan ons zelf te wijten. Een econoom filosoof zei als al het geld op de wereld verdeeld zou worden was Afrika net zo welvarend als Amerika
Ecologisch gezien zijn we ook weer egocentrische wezens.
God's wegen zijn immers niet onze wegen en denk dat hij wil dat we problemen zelf eerst moeten en kunnen oplossen Mijn stelling is dus
heeft gebed werkelijk effect en nut of weet god wat de wereld en de schepping nodig heeft
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 17 april 2014, 10:23
 
AKKARI165 schreef:
Ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Ik vind bidden maar niks
Ik geloof dat God weet wat je nodig hebt.
God kent mijn gedachte en weet waar ik tegen aan loop
Als ik ergens moeite mee heb en zaken niet begrijp dan denk Ik dat hard op in mijn gedachten van hoe kan dat God. En God moet dat toch snappen. Hij heeft me immers gemaakt en weet alles van me. Zo kun je bijvoorbeeld bidden tot je een ons weegt
Maar waarom heeft dat dan meerwaarde. Stel je bid voor geen oorlog geen honger op de wereld. Ik denk dan ja dat hebben wij aan ons zelf te wijten. Een econoom filosoof zei als al het geld op de wereld verdeeld zou worden was Afrika net zo welvarend als Amerika
Ecologisch gezien zijn we ook weer egocentrische wezens.
God's wegen zijn immers niet onze wegen en denk dat hij wil dat we problemen zelf eerst moeten en kunnen oplossen Mijn stelling is dus
heeft gebed werkelijk effect en nut of weet god wat de wereld en de schepping nodig heeft

Het ligt er maar net aan wat je onder bidden verstaat. Als bidden niet meer is dan een verlanglijstje indienen bij God, dan heeft het bidden weinig zin. Je krijgt immers niet alles wat op je lijstje staat.
Toch zal het vaak wel zo zijn dat het vragen centraal staat. Door te vragen stel je je afhankelijk op. Maar er mag meer zijn: door te bidden zoek je verbondenheid. God voelt zich verbonden met de mensheid. Ons gebed krijgt een plaats in Gods omzien naar de wereld, God hoort onze klachten weet van ons lijden en ziet onze nood. Hij trekt met ons op en wil erbij zijn. Dat heeft hij beloofd. Een belofte waaruit we troost kunnen putten. God ontfermt zich over ons. Door die verbondenheid te ervaren kun je je (soms moeilijke) weg vervolgen, wetend dat God met je optrekt. Gebed kan daarbij helpen.
Bidden hoeft niet alleen met gevouwen handen en gesloten ogen. Wat jij zegt: je gedachten hardop uitpreken naar God toe, zie ik ook als bidden.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 17 april 2014, 10:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 17 april 2014, 13:22
 
Net vanmorgen lees ik in een nieuwsbrief het volgende artikel:

…. dat je ‘1000 gebeden kunt bidden maar God niet lijkt te luisteren’
van een kerkvrijwilliger in een bajes.
Elke keer wanneer ik denk te geven, ontvang ik. Ik denk als kerkvrijwilliger alleen te geven: naast de gedetineerden te staan, hen te bemoedigen, er te zijn. Maar soms zijn het juist deze mannen die mij bemoedigen, waar ik God door zie schijnen. Zoals onlangs.
Ik was gekomen, ook al was ik verdrietig om het overlijden van een vriend in Afrika. Die ochtend had ik het bericht gekregen dat hij niet begraven kon worden omdat er geen geld was. Het alternatief was de overheid, maar die bergt het lichaam zonder dat er iemand bij aanwezig mag zijn. Het was frustrerend om niet in staat te zijn voor de begrafenis te kunnen betalen, en te weten dat de mensen daar ook te arm waren om zoveel geld bij elkaar te verzamelen. In die week had ik geleerd hoe goed het is om soms transparant te zijn, je kwetsbaar op te durven stellen als je bijvoorbeeld verdrietig bent. Iets in me zei het te delen.
Toen er dan ook met de voorbede werd gevraagd om gebedsverzoeken, heb ik het verteld. Van alle kanten klonk ‘beterschap’ en ‘gecondoleerd’ en het was mooi om samen te bidden. Tijdens het koffiemoment kwamen ze allemaal even naar me toe om me te bemoedigen. Ik was onder de indruk van zoveel meeleven. Een van de mannen stond zwijgend naast me, en toen iemand hem vroeg of het wel goed ging, antwoordde hij: “Ja, maar ik ben gevoelig, ik voel dat helemaal van binnen dat zij verdriet heeft.” Opeens kwamen de verhalen los, van vrienden en familieleden die ze recent of langere tijd terug verloren hadden. Binnen tien minuten had ik ze beter leren kennen dan in al die weken dat ik ze alleen maar had gegroet of over koetjes en kalfjes had gepraat. Zo mooi dat er zo spontaan een opening was gekomen om ook hun pijn op dit gebied te delen. Een man gaf me een Bijbelvers door, met de opmerking dat deze hem door zijn donkerste tijden hielp. Zo waardevol!
Toen ik even rond keek wenkte een van de oudere mannen me. Ik zag hetzelfde in zijn ogen: meeleven. Hij zei net als de anderen dat het hem had geraakt. Beslist voegde hij eraan toe dat hij geld wilde geven voor de begrafenis. Al was het maar 200 of 300 euro. Drie mannen naast ons hadden precies dezelfde gedachte, alleen waren zij zelf al tot de conclusie gekomen dat dit niet mogelijk was. Maar het feit dat ze het uitspraken deed me zo goed. Ik vertelde dit en legde de oudere man uit dat het niet kon, en dat ik geen contact op kon nemen met zijn familie, zoals hij opperde. Natuurlijk kon het niet, maar toen ik om me heen keek, naar al die mannen die me wilden helpen, die me bemoedigden en die met me meeleefden, zag ik opeens God door hen heen! Zijn liefde door de gedetineerden. Zijn troost door hun woorden. Zijn bemoediging door hun daden. En dat vier van hen uitspraken dat ze me graag hadden willen helpen met de financiën, dat was alsof God zei: “Kijk naar mijn hart achter hun aanbod, het komt goed.”
Precies een week later kon ik vertellen hoe God onze gebeden had verhoord. Dat er toch nog geld hiervoor was gekomen en deze broeder een waardevolle begrafenis had kunnen krijgen. Wat een mooie bemoediging. Vooral voor degenen die soms het idee zeiden te hebben dat je ‘1000 gebeden kunt bidden maar God niet lijkt te luisteren’.

Wat fijn om even uit te kunnen spreken hoezeer ik hen waardeer en hen te bedanken voor hun meeleven. En wat mooi om te zien dat er in de weken hierna steeds meer openheid gekomen is.


Bovenstaande is dus wat een ander meemaakte.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 17 april 2014, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:45
 
AKKARI165 schreef:
Ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Ik vind bidden maar niks
Ik geloof dat God weet wat je nodig hebt.
God kent mijn gedachte en weet waar ik tegen aan loop
Als ik ergens moeite mee heb en zaken niet begrijp dan denk Ik dat hard op in mijn gedachten van hoe kan dat God. En God moet dat toch snappen. Hij heeft me immers gemaakt en weet alles van me. Zo kun je bijvoorbeeld bidden tot je een ons weegt
Maar waarom heeft dat dan meerwaarde. Stel je bid voor geen oorlog geen honger op de wereld. Ik denk dan ja dat hebben wij aan ons zelf te wijten. Een econoom filosoof zei als al het geld op de wereld verdeeld zou worden was Afrika net zo welvarend als Amerika
Ecologisch gezien zijn we ook weer egocentrische wezens.
God's wegen zijn immers niet onze wegen en denk dat hij wil dat we problemen zelf eerst moeten en kunnen oplossen Mijn stelling is dus
heeft gebed werkelijk effect en nut of weet god wat de wereld en de schepping nodig heeft

God weet inderdaad alles over je, maar dat is naar mijn idee geen reden om niet te bidden. In een relatie zou je ook kunnen zeggen: jij kent me zou goed, je moet wel weten wat ik voel. En dan stoppen met elkaar te praten.
Dat zou raar zijn. God wil ook een relatie, Hij wil graag dat je het gesprek met Hem aangaat.

En ja alle ellende in de wereld. Die shitzooi maken wij ervan. Maar daarom is het niet verkeerd te bidden voor inzicht bij regeringen, voor minder egoisme en voor Zijn wederkomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
POONVIS958





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 mei 2014, 18:16
 
AKKARI165 schreef:
Ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Ik vind bidden maar niks
Ik geloof dat God weet wat je nodig hebt.
God kent mijn gedachte en weet waar ik tegen aan loop
Als ik ergens moeite mee heb en zaken niet begrijp dan denk Ik dat hard op in mijn gedachten van hoe kan dat God. En God moet dat toch snappen. Hij heeft me immers gemaakt en weet alles van me. Zo kun je bijvoorbeeld bidden tot je een ons weegt
Maar waarom heeft dat dan meerwaarde. Stel je bid voor geen oorlog geen honger op de wereld. Ik denk dan ja dat hebben wij aan ons zelf te wijten. Een econoom filosoof zei als al het geld op de wereld verdeeld zou worden was Afrika net zo welvarend als Amerika
Ecologisch gezien zijn we ook weer egocentrische wezens.
God's wegen zijn immers niet onze wegen en denk dat hij wil dat we problemen zelf eerst moeten en kunnen oplossen Mijn stelling is dus
heeft gebed werkelijk effect en nut of weet god wat de wereld en de schepping nodig heeft
NAUURLIJK WEL !!! God wil juist dat we alles met HEM delen in gebed. Zonder HEM zijn we als mens/ schepsel , helemaal niets !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IRIZXX484





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 26 mei 2014, 16:27
 
POONVIS958 schreef:
NAUURLIJK WEL !!! God wil juist dat we alles met HEM delen in gebed. Zonder HEM zijn we als mens/ schepsel , helemaal niets !!

Laat mij dan even advocaat van de duivel spelen. Is het niet zo dat God alwetend is? Is het dan ook niet zo dat alles wat wij met hem delen overbodig is?

Wil jij zeggen dat alle ongelovigen, dan wel mensen met een ander geloof zoals bijvoorbeeld de boeddhisten niets zijn? Zijn zij niet even mens als wij, en in het geval dat zij dat niet zijn, zijn zij dan minderwaardig? Ik vraag mij af of dat laatste dan wel een christelijke gedachte is.

Ik vind bidden niet per definitie onnodig, omdat het een zoektocht naar je innerlijke spiritualiteit kan zijn. Uit die verbondenheid met je meest innerlijke gedachten en gevoelens met de Heer kan een mens kracht putten. Maar ik denk dat eenieder op zijn eigen manier op zoek is naar verbondenheid met zijn eigen innerlijke gevoelens en verlangens en op die manier een verbondenheid voelt met God.

Dit gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat ik meer en meer mijn twijfels heb bij het centraal stellen van de Bijbel als het woord Gods in ons geloof. Staat de bijbel niet vol met gruwelen, ellende en tegenstrijdigheden? Wij moeten op zoek naar God, en ik vraag mij meer en meer af of de Bijbel ons daar wel in moet leiden. Vergeef mij voor deze wellicht controversiële uitspraak, maar ik denk dat iedereen zijn twijfels heeft, en dat het praten over geloof, maar ook je levensvragen in het algemeen, je alleen verder helpt. Just my two cents!


Laatst aangepast door
IRIZXX484
op maandag 26 mei 2014, 20:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: maandag 26 mei 2014, 17:42
 
Wel of niet bidden..... zegt dat niet alles over de relatie met of het beeld van elkaar, wat je kunt hebben?

Als je een levendige relatie met iemand hebt, is er toch weinig fijner als wanneer hij/zij regelmatig tegen je zegt dat hij/zij van je houdt, wat hem/haar bezig houdt, wat hij/zij moeilijk vindt enz.
Idd stoppen met bidden zou de relatie bekoelen, denk ik.

En daarbij: Jezus, Gods Zoon, tegelijkertijd helemaal Zelf ook God, ging regelmatig in gesprek met Zijn Vader. Als er 2 levende Wezens in het heelal zijn die alles van elkaar weten, zijn Zij het juist wel. Zouden we dat voorbeeld alleen daarom al niet willen volgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 26 mei 2014, 18:53
 
Als ik een zoontje zou hebben, zou ik van het ventje houden.
Ik zou het beste met hem voorhebben en hem opvoeden zo goed ik kon.

Ik weet op den duur heus wel wat hij nodig heeft, maar toch doet het me goed als hij erom vraagt. Wellicht leer ik nieuwe kanten kennen van hem.

Ik weet heus wel en voel wel aan als hij iets uitgevreten heeft wat niet mag.
Toch doet het me goed als hij daarmee eerlijk voor de dag komt.

Ik weet heus wel dat ik van hem zal blijven houden ook al kwetst hij mij.
Toch zal het me goed doen, als hij naar me toekomt en zegt: "sorry pap".

Zou het bij onze Hemelse Vader veel anders zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 12:12
 
ROADY558 schreef:
Als ik een zoontje zou hebben, zou ik van het ventje houden.
Ik zou het beste met hem voorhebben en hem opvoeden zo goed ik kon.

Ik weet op den duur heus wel wat hij nodig heeft, maar toch doet het me goed als hij erom vraagt. Wellicht leer ik nieuwe kanten kennen van hem.

Ik weet heus wel en voel wel aan als hij iets uitgevreten heeft wat niet mag.
Toch doet het me goed als hij daarmee eerlijk voor de dag komt.

Ik weet heus wel dat ik van hem zal blijven houden ook al kwetst hij mij.
Toch zal het me goed doen, als hij naar me toekomt en zegt: "sorry pap".

Zou het bij onze Hemelse Vader veel anders zijn?

Zo mooi...zo eenvoudig...en begrijpelijk....helemaal mee eens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA732





Berichten: 113

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 14:35
 
ROADY558 schreef:
Als ik een zoontje zou hebben, zou ik van het ventje houden.
Ik zou het beste met hem voorhebben en hem opvoeden zo goed ik kon.

Ik weet op den duur heus wel wat hij nodig heeft, maar toch doet het me goed als hij erom vraagt. Wellicht leer ik nieuwe kanten kennen van hem.

Ik weet heus wel en voel wel aan als hij iets uitgevreten heeft wat niet mag.
Toch doet het me goed als hij daarmee eerlijk voor de dag komt.

Ik weet heus wel dat ik van hem zal blijven houden ook al kwetst hij mij.
Toch zal het me goed doen, als hij naar me toekomt en zegt: "sorry pap".

Zou het bij onze Hemelse Vader veel anders zijn?

Mooi en duidelijk!

Ik zie bidden idd als het praten met God, net wat steentje ook zei het houd de relatie levend die je ook in het dagelijks leven met een partner nodig hebt! En het is niet alleen God vragen ergens om he, dan zou je enkel en alleen bidden voor jezelf... Ik begin mijn gebeden altijd door eerst te danken voor alles.... Ja zelfs als ik het moeilijk heb kan ik danken om wat Hij me dan toch heeft gegeven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 17:44
 
ROADY558 schreef:
Ik weet heus wel dat ik van hem zal blijven houden ook al kwetst hij mij.
Toch zal het me goed doen, als hij naar me toekomt en zegt: "sorry pap".

Nog belangrijker: het zal vooral hem ook goed doen als hij naar me toe zou komen en zou zeggen: "Sorry pap"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1