ChristianMatch
 


Forum

Deo Volente = leven of niet leven???
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:11
 
In een onderwerp van AlfaRomeo waar hij het volgende schreef:

ALFAROMEO918 schreef:
God kijk niet op leeftijd.
Bij volle gezondheid,treed ineens de dood in,geen ziekte,en ondanks gezond leven,de film is over.
Gewoon je sterft,zonder auto ongeluk,of geweervuur.
Het gezond Hart stopt gewoon,want voor God is ouderdom,onbekend.
De mens plan alles.de vacantie bijvoorbeeld,een jaar te voren,maar nooit Deo Volente,Zo de Heere het beschikt.
Een echte Bidder ben ik niet,voor Gods Troon.
Wel Deo Volente,in Kort gebed.
En wees mij Genadig.
Want ooit zal ik ook geen topic meer openen,op deze site.


Had ik het volgende gereageerd:


JONATHAN890 schreef:
moet je voor alle dingen in je leven ....een Deo Volente in gedachten houden?

Natuurlijk maken we de hele dag door plannen...... maar ik leef niet met een "Deo Volente'' houding.
Natuurlijk weet ik dat t leven iets raars is, t kan zo anders zijn dan dat ik verwacht of hoop.
Maar ik weet dat er een einde aan komt, vraag God ook niet dat zo lang mogelijk uit te stellen, dus vraag t ook niet bij ieder ding dat ik plan, hoop, verwacht.

Als er bijvoorbeeld iets is wat in mijn leven komt, dan bid ik God om wijsheid, genezing, invulling, antwoord.... of wat dan ook, maar dat sluit ik ook niet af met een Deo Volente.
Zo God t wil...... God wil de dood helemaal niet, Hij wil t leven, wat moet ik dan met Deo Volente.....??


Daarop hadden een aantal gereageerd over leven wat wel of niet rekening houden met dood moest zijn.

Ik heb t stukje van Jacobus eens nagelezen.
Mensen halen dat vaak aan : '' het voorbehoud van Jacobus'' of DeoVolente.



Jacob 4 Vs. 13. Welaan nu, gij, die daar zegt: Wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen, en aldaar een jaar doorbrengen, en koopmanschap bedrijven en winst doen.

"Uit het leven gegrepen". "Gij die daar zegt..." Jakobus wil zeggen: wat verbeeldt u zich wel. U hebt helemaal niets te zeggen.

Vs. 14. Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven?

Op vele plaatsen in de Schrift wordt ons de kortstondigheid van het leven voor ogen gehouden. B.v. Jes. 40:6; Ps. 103:15; 1 Cor. 7:31; 1 Petr. 1:24 e.a.

Een mens kan veel weten. We kunnen een bloeiend bedrijf hebben. We kunnen precies uitstippelen wat het beleid voor de toekomst zal zijn. Maar we weten niet wat morgen geschieden zal. Want hoedanig is uw leven?
Maar er is slechts één hartenklop tussen ons en de dood. En waar zullen we dan de eeuwigheid doorbrengen?
Wil Jakobus ons hier angst aanjagen?
Moeten we dan alleen maar stil staan bij het mogelijk einde?
Verslapt dat onze ijver niet?

Een mens moet leven.

Maar de vraag is: hoe? Leven we in afilankelijkheid? Weten we onszelf met alles wat we hebben betrekkelijk? Is God om Christus wil onze Vader geworden in wiens grote plan ook ons beroep, ons werk, ons leven is opgenomen?
Mijn tijden zijn in Gods hand (Ps. 31:16). Al wat ik mag doen, laat God mij doen. Alles wat ik wil doen is gebonden aan wat God wil dat ik doen zal.

Vs. 15. In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil en wij leven zo zullen wij dit of dat doen.

We mogen ook vertalen: Indien de Heere wil zullen we zowel leven als ook dit of dat doen.

Ons leven en doen is geen kwestie van zelfbeschikking, maar is afhankelijk van wat God wil: Deo Volente
We zullen bij alles wat we doen of dénken te gaan doen, met het voorbehoud van: indien de Heere wil...

Het gevaar bestaat echter, dat we de Naam des Heeren in dit geval ijdel gaan gebruiken.

Overal het stempel "D.V." opplakken is nog geen garantie, dat we werkelijk in afhankelijkheid van de Heere God leven!

Het komt niet op onze woorden aan, maar op de beleving.
Wanneer we deze afhankelijkheid niet kennen en doorleven geldt wat Jakobus zegt:

Vs. 16. Maar nu roemt gij in uw hoogmoed; alle zodanige roem is boos.
Hoogmoed komt uit in de grootspraak: wij zullen dit of dat doen... (zie ook Spr. 27:1). De apostel zet de pochers op hun plaats: alle roem van de mens is boos. Eigen roem rekent niet met God; wekt de toorn van God op.

Vs. 17. Wel, 'wie dan weet goed te doen en niet doet, dien is het zonde'.

Wie weet wat God wil (een afhankelijk leven naar Zijn Woord) en toch leeft alsof er geen God bestaat -ook al staat op papier Deo Volente- , voor hem of haar is het zonde. De dienstknecht welke geweten heeft de wil zijns heeren en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden (Luk. 12:47).



Ik vind leven in afhankelijkheid van God heel belangrijk, zoek die weg te gaan in mijn leven.

God wijst mij een weg
als ik zelf geen uitkomst zie.
Langs wegen die geen mens bedenkt,
maakt Hij mij zijn wil bekend.
Hij geeft elke dag
nieuwe liefde, nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in Zijn hand leg
wijst Hij mij de weg,
wijst Hij mij de weg.

Al moet ik door de wildernis / Hij leidt mij.
Hij toont mij een rivier in de woestijn.
Alles zal ooit vergaan / maar zijn liefde blijft bestaan
en Hij maakt iets heel nieuws vandaag.

God wijst mij een weg
als ik zelf geen uitkomst zie.
Langs wegen die geen mens bedenkt,
maakt Hij mij zijn wil bekend.
Hij geeft elke dag
nieuwe liefde, nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in zijn hand leg,
wijst Hij mij de weg,
wijst Hij mij de weg.



Voor mij is het gebruik van Deo Volente iets zwartgalligs.
Had met mijn moeder vaak discussies hierover. Dan was het van : Dat kan je niet zomaar doen zonder DV er achter te zetten.

Ik breng de dingen die ik in mijn leven graag zou willen doen, in gebed bij God. Mijn moeder zei dan vaak, straks beschikt God over je leven en heb jij niets meer te plannen.

Ik geloof daar niet in, God is Liefde, God is schepper van het leven, God heeft de dood NOOIT gewild.
God wil toewijding, in verwachting van Hem leven, overgave, jouw hand in Zijn hand en samen door het leven gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:32
 
Een mooie uitwerking Jonathan, die ik in conclusie met je deel! Deo Volente schrijft Jakobus aan diegenen die in het hier en nu van de wereld dreigen te verdwalen, en als oproep de vergankelijkheid van alle dingen in het oog te houden. Dat er velen ook voor hun tijd sterven, en dat dat helemaal niet Deo Volente is blijkt wel uit het feit dat Jezus en zijn discipelen mensen uit de dood weer opwekten. Een Deo Volente argument wat je te weinig hoort naar mijn mening... In hoogmoed plannen smeden, het leven voor vanzelfsprekend achten, daar spreekt Jakobus op aan, in vrijheid genieten van elke dag, zonder bij elk geluid te schrikken omdat er misschien een vrachtwagen je huis binnen rijdt omdat dat Deo Volente is.. tja, dan heb je niks begrepen van de vrijheid, redding en zegen die Jezus voor ons heeft gekocht met zijn bloed, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:44
 
JONATHAN890 schreef:
Ik vind leven in afhankelijkheid van God heel belangrijk, zoek die weg te gaan in mijn leven.

God wijst mij een weg
als ik zelf geen uitkomst zie.
Langs wegen die geen mens bedenkt,
maakt Hij mij zijn wil bekend.
Hij geeft elke dag
nieuwe liefde, nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in Zijn hand leg
wijst Hij mij de weg,
wijst Hij mij de weg.

Al moet ik door de wildernis / Hij leidt mij.
Hij toont mij een rivier in de woestijn.
Alles zal ooit vergaan / maar zijn liefde blijft bestaan
en Hij maakt iets heel nieuws vandaag.

God wijst mij een weg
als ik zelf geen uitkomst zie.
Langs wegen die geen mens bedenkt,
maakt Hij mij zijn wil bekend.
Hij geeft elke dag
nieuwe liefde, nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in zijn hand leg,
wijst Hij mij de weg,
wijst Hij mij de weg.

Dit is volgens mij precies Deo Volente Knipoog smiley
Leven in afhankelijkheid van Hem, het oog op Hem gericht in alles wat we doen. (wat we ook bidden in de bede "Uw wil geschiede")
Weinig zwartgalligs, lijkt me Lachende smiley

JONATHAN890 schreef:
Ik breng de dingen die ik in mijn leven graag zou willen doen, in gebed bij God. Mijn moeder zei dan vaak, straks beschikt God over je leven en heb jij niets meer te plannen.

Ik geloof daar niet in, God is Liefde, God is schepper van het leven, God heeft de dood NOOIT gewild.
God wil toewijding, in verwachting van Hem leven, overgave, jouw hand in Zijn hand en samen door het leven gaan.

En in dat samengaan mag je zeker wel plannen maken... Natuurlijk weet je wel dat het elk moment afgelopen kan zijn, maar je moet daar niet direct naar gaan leven, want dan verlies je in mijn ogen het contact met het hier en nu, terwijl God ons juist ook daar wel een opdracht meegegeven heeft.


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 16 maart 2010, 21:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 22:29
 
HENK710 schreef:
Dit is volgens mij precies Deo Volente Knipoog smiley
Leven in afhankelijkheid van Hem, het oog op Hem gericht in alles wat we doen. (wat we ook bidden in de bede "Uw wil geschiede")
Weinig zwartgalligs, lijkt me Lachende smiley

En in dat samengaan mag je zeker wel plannen maken... Natuurlijk weet je wel dat het elk moment afgelopen kan zijn, maar je moet daar niet direct naar gaan leven, want dan verlies je in mijn ogen het contact met het hier en nu, terwijl God ons juist ook daar wel een opdracht meegegeven heeft.

DENNISS669 schreef:
Een mooie uitwerking Jonathan, die ik in conclusie met je deel! Deo Volente schrijft Jakobus aan diegenen die in het hier en nu van de wereld dreigen te verdwalen, en als oproep de vergankelijkheid van alle dingen in het oog te houden. Dat er velen ook voor hun tijd sterven, en dat dat helemaal niet Deo Volente is blijkt wel uit het feit dat Jezus en zijn discipelen mensen uit de dood weer opwekten. Een Deo Volente argument wat je te weinig hoort naar mijn mening... In hoogmoed plannen smeden, het leven voor vanzelfsprekend achten, daar spreekt Jakobus op aan, in vrijheid genieten van elke dag, zonder bij elk geluid te schrikken omdat er misschien een vrachtwagen je huis binnen rijdt omdat dat Deo Volente is.. tja, dan heb je niks begrepen van de vrijheid, redding en zegen die Jezus voor ons heeft gekocht met zijn bloed, toch?


inderdaad, Deo Volente is je leven aan God geven !!
Van Hem verwachten, vertrouwen omdat Hij alles al volbracht heeft en als we ons leven aan Hem geven, we mogen weten dat het geborgen is.

En dat is niet, met alles maar omdat je angst hebt het 'deo volente' woord eraan hangen.

Zelfs onze haren zijn geteld, God houdt van ons, heeft Liefde met ons voor. En natuurlijk zullen wij ook tegenslagen ervaren in ons leven, maar daarin moeten we laten zien dat we ook hierin vertrouwen hebben in God.
En dan weet ik dat als dood en pijn om de hoek komen kijken, de aanval op dat vertrouwen heeel groot is. Maar weet dat God die dingen niet gewild heeft. Dat Hij een nieuwe wereld zal geven, zonder die dingen, waar we elkaar weer zullen ontmoeten.
Deo Volente....God wijs mij de weg, als ik zelf geen uitkomst zie.
En leven in dankbaarheid en blijdschap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALFAROMEO918





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 16:38
 
Ik hoorde eens een uitspraak van een dominee.
Een rouwtekst.
Het heeft God behaagd,om zijn of haar te laten ontslapen,of iets daaromtrend.
Hij zij,God heeft geen behagen ,in de dood,want daar was de mens niet voor bestemd.

Dat de Koninging het behaagd,om mij bijvoorbeeld,tot Ridder te slaan,is aards.
Denk van niet dus,maar daar lig ik niet wakker van.

Ik hoop dat God Welbehagen heeft,om mijn Ziel,Kom Bij Mij.

Hizkia,smeekte ook,Deo Volente,om zijn arbeid te voltooien,en ,en dat werd verhoord.
Ons gebed word meestal afgeloten ,om Uws Lieve Zoonswille,Amen

Want de Dood is Overwonnen.
Deo Volente,ga ik na anderhalfjaar,op 64 jarigge leeftijd met Pre pensioen.
Dat klinkt beter,als ik ga in de vut.
Als het maar met eerbied gesproken word,en geen slogan,in het wilde weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 18:23
 
Mooi stuk studie Jonathan! Dank je wel.
Je citeert een prachtig lied, God wijst mij een weg. Maar ik mis geloof ik net de link met Deo Volente...

Deo Volente: zo de Heere wil en wij leven. Concreet betekent dat voor mij om te leven in afhankelijkheid van de Heere. Het gaat er niet om hoe vaak je deze term opschrijft of uitspreekt... het is een levenshouding. Een besef van betrekkelijkheid van de dingen, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het voluit in het leven staan en daarvan genieten!

Het lied zingt voor mij meer van vertrouwen. 'Ik snap de weg niet die U met me gaat, maar ik kan niet anders dan geloven dat U weet wat U doet'.

DENNISS669 schreef:
Dat er velen ook voor hun tijd sterven, en dat dat helemaal niet Deo Volente is blijkt wel uit het feit dat Jezus en zijn discipelen mensen uit de dood weer opwekten. Een Deo Volente argument wat je te weinig hoort naar mijn mening...
Is dat zo? Kun je sterven voor je tijd (de tijd die door God bepaalt is)? Ik zou die conclusie niet willen / kunnen trekken uit het gegeven dat er door Jezus en Zijn discipelen mensen uit de dood werden opgewekt. Dat gaat me te ver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 19:15
 
LIESBETH326 schreef:
Mooi stuk studie Jonathan! Dank je wel.
Je citeert een prachtig lied, God wijst mij een weg. Maar ik mis geloof ik net de link met Deo Volente...

Deo Volente: zo de Heere wil en wij leven. Concreet betekent dat voor mij om te leven in afhankelijkheid van de Heere. Het gaat er niet om hoe vaak je deze term opschrijft of uitspreekt... het is een levenshouding. Een besef van betrekkelijkheid van de dingen, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het voluit in het leven staan en daarvan genieten!

Het lied zingt voor mij meer van vertrouwen. 'Ik snap de weg niet die U met me gaat, maar ik kan niet anders dan geloven dat U weet wat U doet'.


voor mij is dat lied idd....vertrouwen, mijn leven in God's hand leggen, met Hem de weg gaan. Leven ...wetende dat God meegaat.
Zoals God wil dat ik leef, dat wil ik ontdekken en doen.

Ons leven en doen is geen kwestie van zelfbeschikking, maar is afhankelijk van wat God wil: Deo Volente
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 19:20
 
JONATHAN890 schreef:
voor mij is dat lied idd....vertrouwen, mijn leven in God's hand leggen, met Hem de weg gaan. Leven ...wetende dat God meegaat.
Zoals God wil dat ik leef, dat wil ik ontdekken en doen.

Ons leven en doen is geen kwestie van zelfbeschikking, maar is afhankelijk van wat God wil: Deo Volente

God wil er voor ons zijn en niet wij voor God.................

Jezus en God de Vader dienen ons, wij kunnen niks verdienen........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 20:56
 
JILL658 schreef:
God wil er voor ons zijn en niet wij voor God.................

Jezus en God de Vader dienen ons, wij kunnen niks verdienen........

huh...... Geschokte, onthutste smiley ... wat bedoel je hiermee te zeggen ??? Verraste, verbaasde smiley

kan je ff niet volgen hoor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 21:31
 
JILL658 schreef:
God wil er voor ons zijn en niet wij voor God.................

Jezus en God de Vader dienen ons, wij kunnen niks verdienen........


Ja Jill, leg eens uit ..... Smiley die vol vragen zit Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 21:37
 
JILL658 schreef:
God wil er voor ons zijn en niet wij voor God.................

Jezus en God de Vader dienen ons, wij kunnen niks verdienen........

Ik snap er ook al geen hout van ... Smiley die vol vragen zit Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 23:42
 
LIESBETH326 schreef:


DENNISS669 schreef:
Dat er velen ook voor hun tijd sterven, en dat dat helemaal niet Deo Volente is blijkt wel uit het feit dat Jezus en zijn discipelen mensen uit de dood weer opwekten. Een Deo Volente argument wat je te weinig hoort naar mijn mening...


Is dat zo? Kun je sterven voor je tijd (de tijd die door God bepaalt is)? Ik zou die conclusie niet willen / kunnen trekken uit het gegeven dat er door Jezus en Zijn discipelen mensen uit de dood werden opgewekt. Dat gaat me te ver.

Dat je kunt sterven voor dat God dat wil lijkt mij niet zo vreemd. Ten eerste wilde God helemaal niet dat de mens ooit zou sterven. Ten tweede verbied God de mens te doden. Als het dus tegen Gods wil is dat iemand gedood wordt, dan is het dus tegen Zijn wil dat diegene dan dood gaat. Aangezien iemand bij een moord wel degelijk dood gaat, is dat dus tegen Gods wil. Ten derde, als God had gewild dat bepaalde mensen op bepaalde momenten dood gaan, en ze daarom stierven, dan gingen en Jezus en de discipelen dus in tegen de wil van God. Lijkt me veilig om te stellen dat Jezus nooit iets tegen de wil van de Vader heeft gedaan. Dat elke dood dus Deo Volente is, dat gaat mij niet alleen te ver, het lijkt me pertinent onjuist.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1