ChristianMatch
 


Forum

Het woordje eerlijkheid in een profiel...
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 20 mei 2010, 16:28
 
SHANITA130 schreef:
Hoi,

Ik ben ook zwart-wit als het het geloof betreft.
Dan zeg ik bijvoorbeeld tegen iemand, vriend(in) ofzo, dat wat hij/zij doet, dat dat niet kan als je geloofd.
Dan gaat het om duidelijke dingen die ondubbelzinnig in de bijbel staan.
Dan kan ik een antwoord krijgen van dat het hem/haar rust geeft, hij/zij het al jaren doet, en bagateliseren in het algemeen.
Dan heb ik het wel gezegd.
Wat iemand ermee doet, dat is tussen God en die persoon.
De consequenties, ook op lange duur, zijn ook voor die persoon.

Ik laat het dan ook los, en neem wel zodanig afstand, dat ík er niet door beïnvloed kan worden. En ik ga gewoon verder mijn eigen leven leiden.

De persoon zal keuzes moeten maken; ik heb hem/haar er dan alleen op gewezen.

Shalom!

Oef! Dus je geeft kritiek(ik zie dit nl niet als goedbedoeld advies)en trekt je vervolgens terug......eigen schuld dikke bult?
Als mijn vrienden mij zo zouden behandelen heb ik ook liever dat ze verder gaan met hun eigen leven.Wat mij betreft ga je met zo iemand de dialoog aan(respectvol) of je bemoeit je er niet mee.......

M.vr.gr.Leanne(die blij is dat ze het leven en de mensen wat minder zwart/wit maar juist wat rooskleuriger inziet Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: donderdag 20 mei 2010, 16:49
 
LEANNE226 schreef:
Oef! Dus je geeft kritiek(ik zie dit nl niet als goedbedoeld advies)en trekt je vervolgens terug......eigen schuld dikke bult?
Als mijn vrienden mij zo zouden behandelen heb ik ook liever dat ze verder gaan met hun eigen leven.Wat mij betreft ga je met zo iemand de dialoog aan(respectvol) of je bemoeit je er niet mee.......

M.vr.gr.Leanne(die blij is dat ze het leven en de mensen wat minder zwart/wit maar juist wat rooskleuriger inziet Knipoog smiley )

Mee eens Leanne!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: donderdag 20 mei 2010, 17:01
 
LEANNE226 schreef:
Oef! Dus je geeft kritiek(ik zie dit nl niet als goedbedoeld advies)en trekt je vervolgens terug......eigen schuld dikke bult?
Als mijn vrienden mij zo zouden behandelen heb ik ook liever dat ze verder gaan met hun eigen leven.Wat mij betreft ga je met zo iemand de dialoog aan(respectvol) of je bemoeit je er niet mee.......

M.vr.gr.Leanne(die blij is dat ze het leven en de mensen wat minder zwart/wit maar juist wat rooskleuriger inziet Knipoog smiley )

Daar ben ik het inderdaad mee eens! Het laatste wat iemand hoeft te proberen is mij te vertellen hoe ik wel of niet moet leven Geschokte, onthutste smiley
Ik ga er vanuit dat iedereen voor zichzelf in het reine moet komen met God en/of zich zelf en niemand anders kan er over oordelen of je dat wel of niet bent.
Wat in jouw ogen verkeerd is Shanita, kan in de ogen van de ander juist zijn...
Beter met zachte hand iemand in de juiste richting helpen, dan ze een rottrap geven en ze het verder zelf uit laten zoeken... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 20 mei 2010, 18:01
 
SHANITA130 schreef:
Hoi,

Ik ben ook zwart-wit als het het geloof betreft.
Dan zeg ik bijvoorbeeld tegen iemand, vriend(in) ofzo, dat wat hij/zij doet, dat dat niet kan als je geloofd.
Dan gaat het om duidelijke dingen die ondubbelzinnig in de bijbel staan.
Dan kan ik een antwoord krijgen van dat het hem/haar rust geeft, hij/zij het al jaren doet, en bagateliseren in het algemeen.
Dan heb ik het wel gezegd.
Wat iemand ermee doet, dat is tussen God en die persoon.
De consequenties, ook op lange duur, zijn ook voor die persoon.

Ik laat het dan ook los, en neem wel zodanig afstand, dat ík er niet door beïnvloed kan worden. En ik ga gewoon verder mijn eigen leven leiden.

De persoon zal keuzes moeten maken; ik heb hem/haar er dan alleen op gewezen.

Shalom!


Als je iets niet los kan laten gaat dat van binnen aan je vreten dat je boos of bitter om doet worden die tijd heb ik 2007 ervaren kon nergens los van komen.
Ik haate toen mezelf en de hele omgeving ik wilde wel dood terug naar God toe.
Gelukkig waren mijn ouders mij altijd nabij gebleven ook in de moeilijke tijden want ja ik kon hun letterlijk de bloed onder hun nagels weg halen zo gemeen was ik naar omgeving toe. Zo op een zaterdag eind 2007 ging ik naar een samenkomst vol bitterheid er heen en de preek dat raakte mij wel waarover dat ging weet ik niet meer we gingen bidden en kon je hele hebben en houden vertellen naar God toe op dat moment kon ik alles los laten en met fris gemoed naar de maatschappij kijken samen God overwin je alle dingen.
Naar nu heb ik nog eens een kort lontje en kan wel kort door de bocht zijn en koppig ergens op reageren maar dat is wat ik van nature niet ben en dat is waarop ik wel moet veranderen en ja gelukkig is God genadig voor mij.
Ja ook ik zit nog halvewege in een genezingproces en ik verneem als ik daarvoor bid om kracht dat ik daarin mag veranderen net als vroeger weer liefdevol en zachter van hart mag zijn. Niet meer mij ik op de voorgrond maar meer naar de achtergrond te gaan ja ik cijfer mezelf op deze wijze weg en stel mij kwetsbaar op en ja daar kan misbruik van gemaakt worden door derde.
1 ding weet ik wel en welke fout ik ook maak als ik die besef heb en berouw heb vergeeft God mij 7x70 maal oneindig veel en dan mag ik ook weer opnieuw beginnen in de leven die ik stap voor stap zet samen met mijn hemelse Vader.
Want weet hoe een mens tegen je aan kan kijken met afschuw of wat dan ook leun nooit teveel op mensen want die kunnen je op den duur in de steek laten.
God is immer altijd bij jou en zal jou nooit in de steek laten daar mogen we altijd op vertrouwen en naar Hem uitzien want weet wie je ook bent jij mag er zijn. Knipoog smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 20 mei 2010, 19:07
 
Hoi,

Ik ben ook zwart-wit als het het geloof betreft.
Dan zeg ik bijvoorbeeld tegen iemand, vriend(in) ofzo, dat wat hij/zij doet, dat dat niet kan als je geloofd.
Dan gaat het om duidelijke dingen die ondubbelzinnig in de bijbel staan.
Dan kan ik een antwoord krijgen van dat het hem/haar rust geeft, hij/zij het al jaren doet, en bagateliseren in het algemeen.
Dan heb ik het wel gezegd.
Wat iemand ermee doet, dat is tussen God en die persoon.
De consequenties, ook op lange duur, zijn ook voor die persoon.

Ik laat het dan ook los, en neem wel zodanig afstand, dat ík er niet door beïnvloed kan worden. En ik ga gewoon verder mijn eigen leven leiden.

De persoon zal keuzes moeten maken; ik heb hem/haar er dan alleen op gewezen.

Shalom!


Ja Shanita, ik kan daar wel inkomen. Heb dit ook wel meegemaakt en het gaat dan wat mij betreft over ECHT HELE FOUTE zaken waarvan je je beter kunt distantiëren. Ik kan geen vrienden blijven met mensen die moedwillig huwelijken stuk maken of de criminaliteit ingaan. Volgens mij is dat bijbels gezien ook niet verantwoord. In liefde terechtwijzen en bidden is dan het enige wat je voor die persoon nog kunt doen. En terecht dat je ervoor zorgt zoiets jouw leven niet te laten beïnvloeden.

GrZing!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op donderdag 20 mei 2010, 19:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 02:37
 
ZINGA672 schreef:
Hoi,

Ik ben ook zwart-wit als het het geloof betreft.
Dan zeg ik bijvoorbeeld tegen iemand, vriend(in) ofzo, dat wat hij/zij doet, dat dat niet kan als je geloofd.
Dan gaat het om duidelijke dingen die ondubbelzinnig in de bijbel staan.
Dan kan ik een antwoord krijgen van dat het hem/haar rust geeft, hij/zij het al jaren doet, en bagateliseren in het algemeen.
Dan heb ik het wel gezegd.
Wat iemand ermee doet, dat is tussen God en die persoon.
De consequenties, ook op lange duur, zijn ook voor die persoon.

Ik laat het dan ook los, en neem wel zodanig afstand, dat ík er niet door beïnvloed kan worden. En ik ga gewoon verder mijn eigen leven leiden.

De persoon zal keuzes moeten maken; ik heb hem/haar er dan alleen op gewezen.

Shalom!


Ja Shanita, ik kan daar wel inkomen. Heb dit ook wel meegemaakt en het gaat dan wat mij betreft over ECHT HELE FOUTE zaken waarvan je je beter kunt distantiëren. Ik kan geen vrienden blijven met mensen die moedwillig huwelijken stuk maken of de criminaliteit ingaan. Volgens mij is dat bijbels gezien ook niet verantwoord. In liefde terechtwijzen en bidden is dan het enige wat je voor die persoon nog kunt doen. En terecht dat je ervoor zorgt zoiets jouw leven niet te laten beïnvloeden.

GrZing!

Ha Zing,

Dat bedoel ik dan dus ook, in liefde terechtwijzen.
Ik heb echt liefdevol proberen uit te leggen, waarom ik met het een en ander niet kan leven. Bijbels gezien niet verantwoord, maar ook wat het met mijzelf zal doen. Zeker op langere termijn.
Bidden, is een goede.

Dank voor je begrip.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 21 mei 2010, 02:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 02:52
 
De reacties van donderdag 20 mei, om 16:28, 16:49, 17:01 en 18:01, daar zit wat in, en daar zal ik over nadenken.

Bedankt.

;)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 21 mei 2010, 02:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD265





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 19:29
 
verwijderd

Laatst aangepast door
GERALD265
op dinsdag 28 september 2010, 21:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 21:09
 
LEANNE226 schreef:
Oef! Dus je geeft kritiek(ik zie dit nl niet als goedbedoeld advies)en trekt je vervolgens terug......eigen schuld dikke bult?
Als mijn vrienden mij zo zouden behandelen heb ik ook liever dat ze verder gaan met hun eigen leven.Wat mij betreft ga je met zo iemand de dialoog aan(respectvol) of je bemoeit je er niet mee.......

M.vr.gr.Leanne(die blij is dat ze het leven en de mensen wat minder zwart/wit maar juist wat rooskleuriger inziet Knipoog smiley )

LEANNE,

Heb hier over nagedacht.

Je hebt wel een punt.

Ben anders gaan doen vandaag, qua houding zeg maar.

Merk wel verschil, voel me stuk gelukkiger en vrediger enzo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 23:11
 
TESSYBEAR731 schreef:
Daar ben ik het inderdaad mee eens! Het laatste wat iemand hoeft te proberen is mij te vertellen hoe ik wel of niet moet leven Geschokte, onthutste smiley
Ik ga er vanuit dat iedereen voor zichzelf in het reine moet komen met God en/of zich zelf en niemand anders kan er over oordelen of je dat wel of niet bent.
Wat in jouw ogen verkeerd is Shanita, kan in de ogen van de ander juist zijn...Beter met zachte hand iemand in de juiste richting helpen, dan ze een rottrap geven en ze het verder zelf uit laten zoeken... Knipoog smiley

Quote: Wat in jouw ogen verkeerd is Shanita, kan in de ogen van de ander juist zijn...

Ja, da's waar....

Quote: Beter met zachte hand iemand in de juiste richting helpen, dan ze een rottrap geven en ze het verder zelf uit laten zoeken... Knipoog smiley

Deze ook.

Bedankt, net als Leanne :)
Heb hier de hele dag over nagedacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 23:16
 
ANITA324 schreef:
Als je iets niet los kan laten gaat dat van binnen aan je vreten dat je boos of bitter om doet worden die tijd heb ik 2007 ervaren kon nergens los van komen.
Ik haate toen mezelf en de hele omgeving ik wilde wel dood terug naar God toe.
Gelukkig waren mijn ouders mij altijd nabij gebleven ook in de moeilijke tijden want ja ik kon hun letterlijk de bloed onder hun nagels weg halen zo gemeen was ik naar omgeving toe. Zo op een zaterdag eind 2007 ging ik naar een samenkomst vol bitterheid er heen en de preek dat raakte mij wel waarover dat ging weet ik niet meer we gingen bidden en kon je hele hebben en houden vertellen naar God toe op dat moment kon ik alles los laten en met fris gemoed naar de maatschappij kijken samen God overwin je alle dingen.
Naar nu heb ik nog eens een kort lontje en kan wel kort door de bocht zijn en koppig ergens op reageren maar dat is wat ik van nature niet ben en dat is waarop ik wel moet veranderen en ja gelukkig is God genadig voor mij.
Ja ook ik zit nog halvewege in een genezingproces en ik verneem als ik daarvoor bid om kracht dat ik daarin mag veranderen net als vroeger weer liefdevol en zachter van hart mag zijn. Niet meer mij ik op de voorgrond maar meer naar de achtergrond te gaan ja ik cijfer mezelf op deze wijze weg en stel mij kwetsbaar op en ja daar kan misbruik van gemaakt worden door derde.
1 ding weet ik wel en welke fout ik ook maak als ik die besef heb en berouw heb vergeeft God mij 7x70 maal oneindig veel en dan mag ik ook weer opnieuw beginnen in de leven die ik stap voor stap zet samen met mijn hemelse Vader.
Want weet hoe een mens tegen je aan kan kijken met afschuw of wat dan ook leun nooit teveel op mensen want die kunnen je op den duur in de steek laten.
God is immer altijd bij jou en zal jou nooit in de steek laten daar mogen we altijd op vertrouwen en naar Hem uitzien want weet wie je ook bent jij mag er zijn. Knipoog smiley

Shalom,

Quote:1 ding weet ik wel en welke fout ik ook maak als ik die besef heb en berouw heb vergeeft God mij 7x70 maal oneindig veel en dan mag ik ook weer opnieuw beginnen in de leven die ik stap voor stap zet samen met mijn hemelse Vader.
Want weet hoe een mens tegen je aan kan kijken met afschuw of wat dan ook leun nooit teveel op mensen want die kunnen je op den duur in de steek laten.
God is immer altijd bij jou en zal jou nooit in de steek laten daar mogen we altijd op vertrouwen en naar Hem uitzien want weet wie je ook bent jij mag er zijn. Knipoog smiley



Da's wel bemoedigend he?
Bedankt,
Shalom:)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 08:01
 
TESSYBEAR731 schreef:
Daar ben ik het inderdaad mee eens! Het laatste wat iemand hoeft te proberen is mij te vertellen hoe ik wel of niet moet leven Geschokte, onthutste smiley
Ik ga er vanuit dat iedereen voor zichzelf in het reine moet komen met God en/of zich zelf en niemand anders kan er over oordelen of je dat wel of niet bent.
Wat in jouw ogen verkeerd is Shanita, kan in de ogen van de ander juist zijn...
Beter met zachte hand iemand in de juiste richting helpen, dan ze een rottrap geven en ze het verder zelf uit laten zoeken... Knipoog smiley
Hier wil ik graag een kanttekening bij maken, omdat ik dat vaker hoor hier op de site. Als je iemand leert kennen op deze site en je wilt een relatie met hem, is het toch logisch dat je je open stelt voor de ander. En dat je ook luistert naar datgene wat hij te zeggen heeft? Is hij dan niet degene die samen met je mag zoeken naar antwoorden? Natuurijk komt dan het verleden van jullie beide naar voren, omdat dit verleden veel te maken heeft met wie je bent.
We hebben hier nog een woord niet gebruikt, en dat is het woord kwetsbaarheid. Vaak voelen we ons kwetsbaar op onze zwakke punten en kunnen we heel gemakkelijk de houding aannemen van: ik zoek het zelf wel uit. Maar in een relatie zul je merken dat je je ook kwetsbaar moet durven opstellen. Immers, echte liefde overwint alles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 08:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Hier wil ik graag een kanttekening bij maken, omdat ik dat vaker hoor hier op de site. Als je iemand leert kennen op deze site en je wilt een relatie met hem, is het toch logisch dat je je open stelt voor de ander. En dat je ook luistert naar datgene wat hij te zeggen heeft? Is hij dan niet degene die samen met je mag zoeken naar antwoorden? Natuurijk komt dan het verleden van jullie beide naar voren, omdat dit verleden veel te maken heeft met wie je bent.
We hebben hier nog een woord niet gebruikt, en dat is het woord kwetsbaarheid. Vaak voelen we ons kwetsbaar op onze zwakke punten en kunnen we heel gemakkelijk de houding aannemen van: ik zoek het zelf wel uit. Maar in een relatie zul je merken dat je je ook kwetsbaar moet durven opstellen. Immers, echte liefde overwint alles.

liefde overwint alles.........(ik weet niet of dat altijd zo is, maar oke....) echte liefde zal moeten groeien, chatuliem!!
"kwetsbaarheid met veiligheid; het voelt volmaakt" schreef ik ooit in één van mijn gedichten.
maar dat betekend wel, dat je je kwetsbaarheid vaak pas kunt tonen wanneer je je veilig genoeg voelt.
en dan nog; hoe veilig voelt het wanneer je het gevoel hebt dat iemand je de les leest? ik zou me persoonlijk prettiger voelen wanneer iemand met me mee wil denken!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 08:24
 
CHATULIEM619 schreef:
Hier wil ik graag een kanttekening bij maken, omdat ik dat vaker hoor hier op de site. Als je iemand leert kennen op deze site en je wilt een relatie met hem, is het toch logisch dat je je open stelt voor de ander. En dat je ook luistert naar datgene wat hij te zeggen heeft? Is hij dan niet degene die samen met je mag zoeken naar antwoorden? Natuurijk komt dan het verleden van jullie beide naar voren, omdat dit verleden veel te maken heeft met wie je bent.
We hebben hier nog een woord niet gebruikt, en dat is het woord kwetsbaarheid. Vaak voelen we ons kwetsbaar op onze zwakke punten en kunnen we heel gemakkelijk de houding aannemen van: ik zoek het zelf wel uit. Maar in een relatie zul je merken dat je je ook kwetsbaar moet durven opstellen. Immers, echte liefde overwint alles.

Ik heb dan ook nooit beweerd dat je nooit iets van een ander aan moet nemen, Chat!
Maar alles valt en staat natuurlijk wel op de manier waarop en de manier die ik beschreef is bij mij iig niet de juiste, maar zal vooral averechts werken.
Je kunt altijd leren van een ander en wanneer iemand je in liefde ergens op wijst en er over wil praten is dat gewoon goed...
Denk alleen niet dat je altijd maar klakkeloos alles aan moet nemen, weet uit ervaring dat zoiets je geen goed doet!
Dus: Onderzoekt alle dingen, en behoud de goede Knipoog smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op donderdag 27 mei 2010, 16:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 10:19
 
HANNAH810 schreef:
maar dat betekend wel, dat je je kwetsbaarheid vaak pas kunt tonen wanneer je je veilig genoeg voelt.
Juist in het kwestbare ligt vervolgens ook weer een mogelijkheid om een stuk veiligheidsgevoel bij tijd en wijle weer kwijt te raken. Wellicht doel je daar ook al op in het vervolg...

HANNAH810 schreef:
en dan nog; hoe veilig voelt het wanneer je het gevoel hebt dat iemand je de les leest? ik zou me persoonlijk prettiger voelen wanneer iemand met me mee wil denken!!

Want ja, zo kan een en ander wel gevoelsmatig binnenkomen. Maar zijn deze twee dingen wel echt altijd tegenstellingen? Of is het ook geregeld een gevoelskwestie in de zin dat een meedenkende, helpende opmerking soms gewoon binnen kan komen als de les gelezen krijgen, terwijl dit niet de opzet is van de zender.

Als ontvanger heb je juist in je kwestbaarheid ook te maken met het beschadigde stukje dat op zulke momenten weer op kan spelen. En ja, dat heeft dan toch weer te maken met de veiligheidsgevoel dat door bepaalde oorzaken soms echt even weg kan vallen. Oude patronen liggen dan op de loer...vertrouwen en wantrouwen werken dan wat door elkaar, wat een mens enorm aan het twijfelen kan brengen...

Kwetsbaarheid, een mooi, maar tegelijk ook zeer moeilijk stukje mens-zijn! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 14:28
 
Ik ben ook heel erg blij dat ik hier op deze site zit.
Omdat ik dan tussen mede-gelovigen ben en dat voelt erg goed!
En ook met het forum ben ik erg blij.
Ik had hier laatst iets in geschreven, en ik kreeg ook een paar reacties die negatief op mij overkwamen. Maar ja, omdat ik niet de tijd had om meteen te reageren, heb ik daar over na zitten denken.
En toen ben ik erachter gekomen, dat er in die "negatieve reacties" wel degelijk wat in zat.
En toen ben ik mijn gedrag ten opzichte van enkele personen waar ik in het dagelijkse leven veel mee te maken heb gaan veranderen, meer begripvol en niet oordelen, zeg maar. Dus niet zwart/wit.
En dan merkte ik gelijk resutaat, in de zin dat omdat ik positief en begripvol deed(zonder te veinzen natuurlijk), dat de ander dat waardeerde, en positief terugdeed.

En toen moest ik aan dat bijbelvers denken, wat in dit forum staat, van dat de vijand je overlaat met kussen en je vriend je terechtwijst, zoiets.

Dus de mensen die mij hebben terechtgewezen hier, wat op mij in de eerste instantie wel negatief overkwam, daar ben ik achteraf wel blij om. Want daardoor ben ik dus na gaan denken. En ben ik het een en ander gaan begrijpen en heb daardoor mijn gedrag en houding kunnen veranderen, wat anders niet was gebeurd.
Ik heb namelijk geleerd om niet meteen een terechtwijzing, wat in de eerste instantie negatief op mij overkomt, gelijk naar de prullenbak te verwijzen. Maar erover na te denken, en het niet als een persoonlijke aanval op te vatten. En ervan te leren.

En dat vind ik onder andere zo fijn aan het contact met christenen te hebben op deze site en op dit forum! Dat ik er zo veel van kan leren nu en dan!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 22 mei 2010, 14:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 14:33
 
Ik bedoel dit bijbelvers, die Anita erin heeft gezet: Spreuken 27:6 oprecht gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen, maar overvloedig zijn de kussen van een vijand.


Quote Anita: De Waarheid mag dan soms wat hard over komen maar degene die dat eerlijk tegen je durft te zeggen is je vriend.

Knipoog smiley Lachende smiley

Nog bedankt, Anita!!!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 22 mei 2010, 14:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 21:26
 
HENK710 schreef:
Eerlijkheid is toch eerlijkheid? Verraste, verbaasde smiley

Strikt genomen wel natuurlijk. Maar eerlijkheid hoeft niet altijd volledigheid in te houden. In een persoonlijke relatie zeker wel maar wat als die relatie oppervlakkig is? Terecht wijst Henk hier op de kwetsbaarheid die eerlijkheid kan en moet inhouden. We spelen ook een sociale rol en die bepaalt vaak ons handelen. Soms ben ik leerkracht, dan organisator en vervolgens ben je spreker, de ene keer voor een jubilaris, de andere keer op een begrafenis en dan ben je weer oom of luisterend oor. Je gedraagt je ook naar die rol zoals veel mensen hier vader of moeder zijn. Dan ben je niet oneerlijk maar ook niet helemaal jezelf. Bij een profiel zet je een beeld neer wat je van je zelf hebt of waarvan je misschien wel wilt dat die ander een bepaalde indruk krijgt. Maar dat betekent toch niet dat je volledig hoeft te zijn? Wat er staat moet kloppen maar je zult altijd moeten accepteren dat het beeld onvolledig is. Een mens gedraagt zich in een sociale rol anders dan hij is en de meeste mensen laten zich lang niet door iedereen ten diepste kennen. Maar dat is niet oneerlijk en zelfs een stukje zelfbescherming. Ook zal iemand zich bij een eerste kennismaking van de positieve kant laten zien, dat is daarmee niet oneerlijk al is het ook niet volledig. Verder is communicatie niet wat je zegt of schrijft maar vaak wat een ander er in hoort of leest. Je kunt dus snel een beeld scheppen wat je helemaal niet bedoelde. Oneerlijk? Niet iedereen is zo begaafd dat hij gedachten exact kan verwoorden...

Thomas, die meestal wel weet wat hij zegt maar niet altijd zegt wat hij weet - en dat niet oneerlijk vindt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 26 mei 2010, 23:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:33
 
We hebben de woorden eerlijkheid en kwetsbaarheid gehad, er is nog een derde woord wat in deze discussie thuishoort, nl fijngevoeligheid. Soms is het verstandiger te zwijgen omdat de ander er nog niet aan toe is. Soms is het goed te wachten op een moment wanneer de ander eraan toe is. Eerlijk zijn in alle gevallen schrikt mensen af en worden ze onnodig verwond.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:49
 
CHATULIEM619 schreef:
We hebben de woorden eerlijkheid en kwetsbaarheid gehad, er is nog een derde woord wat in deze discussie thuishoort, nl fijngevoeligheid. Soms is het verstandiger te zwijgen omdat de ander er nog niet aan toe is. Soms is het goed te wachten op een moment wanneer de ander eraan toe is. Eerlijk zijn in alle gevallen schrikt mensen af en worden ze onnodig verwond.

Juist gezien, Chat. Ik poneerde dat impliciet in mijn slotzin. Je kunt het fijngevoeligheid noemen, ik noem het wijsheid - het maakt niet zoveel uit. Maar zeker in een moeilijker situatie is het goed om niet alles te zeggen wat je weet. Mensen hebben soms wat tijd nodig om de werkelijkheid onder ogen te zien. Zeker in de conflictsituaties, waar ik door mijn werk nogal eens in verkeer, is het beter iets te poneren dat de ander naar de waarheid stuurt - die hij dan zelf ontdekt en dat overtuigt het beste......

Als je een ander helpt, mag en moet je jezelf ook heel houden. Dan heb je de ander ook, in een bepaalde vorm, lief als jezelf.

Thomas, die zich afvraagt: wat wil je als mens, gelijk of geluk?


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 28 mei 2010, 00:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 16:13
 
CHATULIEM619 schreef:
We hebben de woorden eerlijkheid en kwetsbaarheid gehad, er is nog een derde woord wat in deze discussie thuishoort, nl fijngevoeligheid. Soms is het verstandiger te zwijgen omdat de ander er nog niet aan toe is. Soms is het goed te wachten op een moment wanneer de ander eraan toe is. Eerlijk zijn in alle gevallen schrikt mensen af en worden ze onnodig verwond.

Ja, eraan toe zijn. Een ander moet eraan toe zijn. Mee eens.

Knipoog smiley

Ook heel wijs, deze opmerking van jou, vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 17:06
 
THOMAS968 schreef:
Juist gezien, Chat. Ik poneerde dat impliciet in mijn slotzin. Je kunt het fijngevoeligheid noemen, ik noem het wijsheid - het maakt niet zoveel uit. Maar zeker in een moeilijker situatie is het goed om niet alles te zeggen wat je weet. Mensen hebben soms wat tijd nodig om de werkelijkheid onder ogen te zien. Zeker in de conflictsituaties, waar ik door mijn werk nogal eens in verkeer, is het beter iets te poneren dat de ander naar de waarheid stuurt - die hij dan zelf ontdekt en dat overtuigt het beste......

Als je een ander helpt, mag en moet je jezelf ook heel houden. Dan heb je de ander ook, in een bepaalde vorm, lief als jezelf.

Thomas, die zich afvraagt wat wil je als mens, gelijk of geluk?

Ehm... ik wil het graag allebei... Lachende smiley
Ondertussen weet ik drommels goed dat geluk meer is dan gelijk...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 27 mei 2010, 19:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 17:33
 
CHATULIEM619 schreef:
We hebben de woorden eerlijkheid en kwetsbaarheid gehad, er is nog een derde woord wat in deze discussie thuishoort, nl fijngevoeligheid. Soms is het verstandiger te zwijgen omdat de ander er nog niet aan toe is. Soms is het goed te wachten op een moment wanneer de ander eraan toe is. Eerlijk zijn in alle gevallen schrikt mensen af en worden ze onnodig verwond.


Nog meer zwijgen dat is een punt wat ik mag leren in mijn leven want ja zonder ik het door heb verwond ik onnodig wat mensen in mijn uitspraken is dit in mijn schrijven als in mijn woorden in praktijk. Tja en ik heb ook zoveel geduld he op sommige tereinen maar grote deels is meer ongeduld die ik niet altijd laat zien.
Alleen ik begrijp soms lang niet alles maar ik wil ook wel dat mensen mij die kans geven dat ik dingen ook zelf mag uitzoeken en als ik door heb dat hun gelijk hadden dan durf ik ook wel toegeven joh jij had gelijk maar als mensen bij de 1e vraag je gelijk de mond snoeren en jou die antwoord geven dan leer ik het ook nooit he. Gefrustreerde smiley Alleen die persoon moet dan wel erg veel geduld met mij hebben en als ik je om raad vraag voor de zoveelste keer hou je dan nog rustig om mij een duidelijk uitleg te kunnen geven in wat ik dan niet snap. Knipoog smiley Want mensen die mij kennen van het dagelijks leven worden soms moe van mij. Clown smiley Dus je hebt wel enorm veel energie en geduld nodig bij mij en niet dat je na de zoveelste keren de knuppel in de hoenderhok gooit en opgeeft. Verraste, verbaasde smiley Ja ik kan je het leven zeur maken maar als je door mij heen prikt en kijkt naar mijn hart dan zie je wie ik echt ben en geef ik je voor alle dagen veel liefde en draag je een warm hart toe tot behulpzaam en zorgzaamheid. Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 21:51
 
THOMAS968 schreef:
Juist gezien, Chat. Ik poneerde dat impliciet in mijn slotzin. Je kunt het fijngevoeligheid noemen, ik noem het wijsheid - het maakt niet zoveel uit. Maar zeker in een moeilijker situatie is het goed om niet alles te zeggen wat je weet. Mensen hebben soms wat tijd nodig om de werkelijkheid onder ogen te zien. Zeker in de conflictsituaties, waar ik door mijn werk nogal eens in verkeer, is het beter iets te poneren dat de ander naar de waarheid stuurt - die hij dan zelf ontdekt en dat overtuigt het beste......

Als je een ander helpt, mag en moet je jezelf ook heel houden. Dan heb je de ander ook, in een bepaalde vorm, lief als jezelf.

Thomas, die zich afvraagt wat wil je als mens, gelijk of geluk?

Quote Thomas: Mensen hebben soms wat tijd nodig om de werkelijkheid onder ogen te zien. Zeker in de conflictsituaties, is het beter iets te poneren dat de ander naar de waarheid stuurt - die hij dan zelf ontdekt en dat overtuigt het beste......




Zo denk ik er ook over.
Ik vind het heel goed verwoord.


En deze ook van jou: Als je een ander helpt, mag en moet je jezelf ook heel houden. Dan heb je de ander ook, in een bepaalde vorm, lief als jezelf.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 27 mei 2010, 22:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 22:26
 
LIESBETH326 schreef:
Ehm... ik wil het graag allebei... Lachende smiley
Ondertussen weet ik drommels goed dat geluk meer is dan gelijk...


Ik herken veel van je in mezelf, Liesbeth. Maar toch: Weten is niet altijd beseffen....

Thomas, die voor het geluk het gelijk vaak laat schieten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 23:04
 
THOMAS968 schreef:
Ik herken veel van je in mezelf, Liesbeth. Maar toch: Weten is niet altijd beseffen....

Thomas, die voor het geluk het gelijk vaak laat schieten.

Er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Soms is het voldoende om gelijk te hebben... omdat geluk gaat boven gelijk krijgen...

Wijs en waarachtig... dat is wat ik wil zijn en wat jij, Thomas, volgens mij (ook?) bent!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 08:19
 
Quote Thomas:
Maar zeker in een moeilijker situatie is het goed om niet alles te zeggen wat je weet. Mensen hebben soms wat tijd nodig om de werkelijkheid onder ogen te zien. Zeker in de conflictsituaties, waar ik door mijn werk nogal eens in verkeer, is het beter iets te poneren dat de ander naar de waarheid stuurt - die hij dan zelf ontdekt en dat overtuigt het beste......



Je hebt waarheid op feiten berust, dan kan je het even opzoeken, en meteen zien wie er gelijk heeft.

Je hebt de Waarheid zoals die in de bijbel staat, en dan zou je het in de bijbel kunnen opzoeken bij een meningsverschil.

Dan heb je ook de waarheid, die subjectief kan zijn, wat de 'norm' is bijvoorbeeld.
En de norm kan verschillen per groep.

De waarheid kan ook in het midden liggen.
Dat de een soms gelijk heeft en de ander ook soms.


En je kan ook gelijk hebben over iets kleins, wat éigenlijk niet zó belangrijk is.

En als iemand gewoon niet wil luisteren, als het toch wel overduidelijk is dat je gelijk hebt, dan is het beter om iets te poneren.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 28 mei 2010, 08:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Pagina 4 van 4