ChristianMatch
 


Forum

christen zijn en schuldgevoel
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:31
 
LEANNE226 schreef:
Heel herkenbaar.Een leven van toewijding en opoffering,niet voor jezelf kunnen en mogen kiezen want de mens is in beginsel zondig,goed je best doen is nooit goed genoeg.Het is vreselijk moeilijk dat los te laten(voor mij persoonlijk) ook al weet je nu beter(hoop je),je kiest waarvoor je altijd gekozen hebt,simpelweg omdat je weet dat je dat kunt,dat stukje veiligheid,en niet omdat het goed voor je is want voor jezelf kiezen.........etc........

=voor jezelf voor God kiezen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:33
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 01:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:43
 
Natuurlijk Liesbeth,
Een reformatorische kerk is misschien dogmatisch en heeft een sterke prediking waarbij mensen heel erg in termen denken van zwartwit , en daarnaast heb je ook kerken waarbij gevoel meer een rol speelt en mensen om elkaar denken, en natuurlijk is er een "achterkant van het kruis" waar mensen staan die het lijden van christus niet zien en dat lijden speciaal uit liefde is gedaan , terwijl het jammere is dat deze mensen blind doorlopen naar hun graf, terwijl de zondeval juist kloven, riffen en hoge rotsen heeft veroorzaakt waardoor deze enge dingen er nu zijn en waar sommige mensen echt angst voor hebben .

LIESBETH326 schreef:
Het is zeker belangrijk dat mensen hun onvrede op z'n minst bespreekbaar kunnen maken. In veel kerken kan dit ook, binnen de reformatorische kerken ligt dat overigens wel heel gevoelig en moeilijk. Vanwege een sterke hiërarchie. Helaas lijkt macht nog wel eens een rol te spelen en misbruikt te worden... wat kan leiden tot beschadigingen op allerlei gebieden. Je schetste zelf in je openingspost al een aantal voorbeelden.

Goed dat je opmerkingen hebt gemaakt.
en natuurlijk heeft God zijn gemeente niet voor niets voor broeders en zusters in het geloof , alleen in sommige kerken ontbreekt wel eens de aandacht voor elkaar omdat mensen het druk met hun eigen leven hebben , terwijl de kerk toch een centrale positie in moet nemen en er voor ieder individu moet zijn .

Het zal je duidelijk zijn dat ik afkomstig ben uit een reformatorische hoek: een behoudende hervormde gemeente. Ik ben daarin opgegroeid, heb ook persoonlijk het geloof daar gevonden. Schuldgevoelens hebben geen grote rol gespeeld. Naast dat er een nadruk lag op je zondige aard, werd ook Christus voorgespiegeld als een God van liefde en trouw die 'de grootste zondaren' tot zich roept.

Daarnaast ben ik ook blij met de dingen die ik heb meegekregen vanuit de reformatorische kerk, namelijk eerbied voor God, gevoel voor heiligheid, bijbelkennis, trouw in de kerkgang, orde in de diensten en vast nog wel meer.
Voor mij is dat van grote betekenis; die kant miste ik ook in je openingspost, vandaar dus misschien ook wel dat ik het niet kon laten wat algemene opmerkingen te plaatsen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:45
 
MIEKE364 schreef:
[i]

dat klinkt ook wel een beetje koud miek , geef je nog wel om je broeders en zusters ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Je conclusie ontgaat me een beetje Leanne. Je hebt een bepaalde weg gekozen, is dat de weg: ik trek me niks meer aan wat de mensen van me denken of is de weg: God houdt toch van me ondanks alles wat er gebeurd is in mijn leven???

Uiteraard het laatste Chat!
Ik heb gelukkig niet de indruk dat mensen verkeerd over mij denken dus waarom zou ik mij niets van anderen aantrekken?Egoisme is ook niet de weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:57
 
[quote=ANITA324]Kun je die plaatjes nu niet kleiner maken Anita. Het is buitengewoon vervelend zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:59
 
[quote=CHATULIEM619]

Neej dat kan ik niet en hoe dat weet ik niet.
De rest heeft er geen hinder van. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:00
 
JOS689 schreef:
dat klinkt ook wel een beetje koud miek , geef je nog wel om je broeders en zusters ?

ben even kwijt, waar je op reageert, Jos, buiten dat weet ik dat ik wat koeltjes kan overkomen, sorry als dat verkeerd valt, hoor. )).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:05
 
MIEKE364 schreef:
ben even kwijt, waar je op reageert, Jos, buiten dat weet ik dat ik wat koeltjes kan overkomen, sorry als dat verkeerd valt, hoor. )).

Lees je reactie nog eens door, Mieke. Vermoedelijk heb he hem in het citaat van Chatuliem geplaatst in plaats van eronder.

Thomas, die [i] ook niet snapt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 10 mei 2010, 21:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:14
 
JOS689 schreef:
Henk , ik merk dat jij met een bepaald negatief gevoel over de kerk hebt
je bent begonnen het beter te doen maar bepaalde dingen jou nog een negatief gevoel geven waardoor je je soms verdrietig of gefrustreerd voelt , maar ik denk dat jij de kracht hebt gekregen om alles los te kunnen laten .
Hoe zou jij in de kerk willen functioneren ?
en wat bedoel je precies met kanaliseerprobleem ?
Toch wel boeiend om te lezen dat ik een negatief gevoel zou hebben over de kerk... Herken dat namelijk totaal niet! Ik ben zeker niet verdrietig of gefrustreerd over de kerk...al vind ik het wel jammer dat er zoveel verdeeldheid is... Hoor dus graag van je waar je jouw reactie op baseert. Knipoog smiley

Het kanaliseerprobleem heeft te maken met het niet altijd goed kunnen omgaan met bepaalde emoties die los kunnen komen bij allerhande gebeurtenissen, veelal veroorzaakt door bepaalde traumatische of anderszins teleurstellende ervaringen.


Laatst aangepast door
HENK710
op maandag 10 mei 2010, 21:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:20
 
THOMAS968 schreef:
Lees je reactie nog eens door, Mieke. Vermoedelijk heb he hem in het citaat van Chatuliem geplaatst in plaats van eronder.

Thomas, die [i] ook niet snapt.


Lachende smiley Lol, dank heren, voor jullie bijsturing, dit deed ik vaker niet goed. Heb het nu verbeterd.
De i was een poging de tekst in cursief te zetten. Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:58
 
JOS689 schreef:
Natuurlijk Liesbeth,
Een reformatorische kerk is misschien dogmatisch en heeft een sterke prediking waarbij mensen heel erg in termen denken van zwartwit , en daarnaast heb je ook kerken waarbij gevoel meer een rol speelt en mensen om elkaar denken, en natuurlijk is er een "achterkant van het kruis" waar mensen staan die het lijden van christus niet zien en dat lijden speciaal uit liefde is gedaan , terwijl het jammere is dat deze mensen blind doorlopen naar hun graf, terwijl de zondeval juist kloven, riffen en hoge rotsen heeft veroorzaakt waardoor deze enge dingen er nu zijn en waar sommige mensen echt angst voor hebben .

Sorry Jos, ik begrijp je reactie niet (helemaal)... Is het een meer een algemene reactie of is het wel een reactie op dat wat ik schreef? Kan je wat verduidelijking geven?
En wat bedoel je sowieso met de 'achterkant van het kruis' en wie zijn die mensen die daar achter staan?


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 10 mei 2010, 23:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:06
 
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:15
 
LIESBETH326 schreef:
Sorry Jos, ik begrijp je reactie niet (helemaal)... Is het een meer een algemene reactie of is het wel een reactie op dat wat ik schreef? Kan je wat verduidelijking geven?
En wat bedoel je sowieso met de 'achterkant van het kruis' en wie zijn die mensen die daar achter staan?

Ik bedoel te praten uit mijn eigen ervaringen en dat reformatorische kerken die soms een sterk dogma hebben wat op mensen kan drukken , maar in sommige zware pinkstergemeenten kan dat ook voorkomen.... wat heeft het voor zin om mensen in een zwaar dogma te drukken ...
Daarom is het beter als gemeente levend te blijven en geen schriftgeleerde te worden
Ik kom ook uit de ref hoek en weet er ook genoeg van .....
Jammer dat het allemaal zo gebroken is.

Met achterkant van het kruis bedoel ik de mensen die niet zien wat het kruis werkelijk betekent .....
Zoals maria die voor het kruis stond en aanschouwde hoe Jezus de zonde droeg


Natuurlijk Liesbeth,
Een reformatorische kerk is misschien dogmatisch en heeft een sterke prediking waarbij mensen heel erg in termen denken van zwartwit , en daarnaast heb je ook kerken waarbij gevoel meer een rol speelt en mensen om elkaar denken, en natuurlijk is er een "achterkant van het kruis" waar mensen staan die het lijden van christus niet zien en dat lijden speciaal uit liefde is gedaan , terwijl het jammere is dat deze mensen blind doorlopen naar hun graf, terwijl de zondeval juist kloven, riffen en hoge rotsen heeft veroorzaakt waardoor deze enge dingen er nu zijn en waar sommige mensen echt angst voor hebben .

LIESBETH326 schreef:
Het is zeker belangrijk dat mensen hun onvrede op z'n minst bespreekbaar kunnen maken. In veel kerken kan dit ook, binnen de reformatorische kerken ligt dat overigens wel heel gevoelig en moeilijk. Vanwege een sterke hiërarchie. Helaas lijkt macht nog wel eens een rol te spelen en misbruikt te worden... wat kan leiden tot beschadigingen op allerlei gebieden. Je schetste zelf in je openingspost al een aantal voorbeelden.

Goed dat je opmerkingen hebt gemaakt.
en natuurlijk heeft God zijn gemeente niet voor niets voor broeders en zusters in het geloof , alleen in sommige kerken ontbreekt wel eens de aandacht voor elkaar omdat mensen het druk met hun eigen leven hebben , terwijl de kerk toch een centrale positie in moet nemen en er voor ieder individu moet zijn .

Het zal je duidelijk zijn dat ik afkomstig ben uit een reformatorische hoek: een behoudende hervormde gemeente. Ik ben daarin opgegroeid, heb ook persoonlijk het geloof daar gevonden. Schuldgevoelens hebben geen grote rol gespeeld. Naast dat er een nadruk lag op je zondige aard, werd ook Christus voorgespiegeld als een God van liefde en trouw die 'de grootste zondaren' tot zich roept.

Daarnaast ben ik ook blij met de dingen die ik heb meegekregen vanuit de reformatorische kerk, namelijk eerbied voor God, gevoel voor heiligheid, bijbelkennis, trouw in de kerkgang, orde in de diensten en vast nog wel meer.
Voor mij is dat van grote betekenis; die kant miste ik ook in je openingspost, vandaar dus misschien ook wel dat ik het niet kon laten wat algemene opmerkingen te plaatsen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:24
 
IMRE695 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.

Ik ben wel benieuwd naar je beargumentatie van deze stelling...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:26
 
JOS689 schreef:
Ik bedoel te praten uit mijn eigen ervaringen en dat reformatorische kerken die soms een sterk dogma hebben wat op mensen kan drukken , maar in sommige zware pinkstergemeenten kan dat ook voorkomen.... wat heeft het voor zin om mensen in een zwaar dogma te drukken ...
Daarom is het beter als gemeente levend te blijven en geen schriftgeleerde te worden
Ik kom ook uit de ref hoek en weet er ook genoeg van .....
Jammer dat het allemaal zo gebroken is.

Met achterkant van het kruis bedoel ik de mensen die niet zien wat het kruis werkelijk betekent .....
Zoals maria die voor het kruis stond en aanschouwde hoe Jezus de zonde droeg

Dank je wel voor je verduidelijking. Ik kan er verder weinig mee, maar dat zij zo...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS689





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 01:36
 
LIESBETH326 schreef:
Dank je wel voor je verduidelijking. Ik kan er verder weinig mee, maar dat zij zo...

Ja, het is eigenlijk ook hetzelfde als wat jij erover gezegd hebt .....
ik denk dat we daarin wel ongeveer gelijk zitten ......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:21
 
IMRE695 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.

Ben net als Liesbeth ook wel benieuwd. Misschien is het goed om even wat verduidelijkingsvragen te stellen om zo de stelling beter te kunnen positioneren.
  1. Wat versta je onder 'zwaarheid' van de gereformeerde leer?
  2. Wat versta je onder sterke karakters?
  3. Waarin zou de gereformeerde leer op dit punt verschillen van andere christelijke leer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:39
 
HENK710 schreef:
Ben net als Liesbeth ook wel benieuwd. Misschien is het goed om even wat verduidelijkingsvragen te stellen om zo de stelling beter te kunnen positioneren.
  1. Wat versta je onder 'zwaarheid' van de gereformeerde leer?
  2. Wat versta je onder sterke karakters?
  3. Waarin zou de gereformeerde leer op dit punt verschillen van andere christelijke leer?

  1. De nadruk op zonde en schuld zonder dat de liefde van God centraal staat.
  2. Mensen die in staat zijn deze leer te weerstaan en naar de liefde van God te zoeken.
  3. Het is niet zozeer verschillen in punten, maar de nadruk leggen op bepaalde facetten van de leer. In dit geval leggen zij de nadruk op de zondige natuur van de mens, en dat men genade nodig heeft. Het gaat niet verder in de beleving van mensen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 11 mei 2010, 10:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:48
 
IMRE695 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.

Is het niet zo dat sterke karakters eruit stappen als ze zich er niet in kunnen vinden?
Dat is niet zo'n eenvoudige missie hoor, uit een kerk stappen!

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat sterke karakters eruit stappen als ze zich er niet in kunnen vinden?
Dat is niet zo'n eenvoudige missie hoor, uit een kerk stappen!

Willemijn

De sterke karakters mengen zich juist in de discussie,bemoeien zich met het beleidsplan en verdere gang van zaken.Natuurlijk heerst er een hierarchie maar het blijven mensen,die je veelal al van jongs af aan kent.
De afstand tussen kerkeraad/dominee en de kerkgangers is veel kleiner dan sommige mensen(blijkbaar)denken Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:34
 
Heeft het schuldgevoel ook niet te maken hoe je er zelf mee omgaat?
En hoe zijn je ouders in je opvoeding er mee bezig geweest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:38
 
LEANNE226 schreef:
De sterke karakters mengen zich juist in de discussie,bemoeien zich met het beleidsplan en verdere gang van zaken.Natuurlijk heerst er een hierarchie maar het blijven mensen,die je veelal al van jongs af aan kent.
De afstand tussen kerkeraad/dominee en de kerkgangers is veel kleiner dan sommige mensen(blijkbaar)denken Knipoog smiley
Zit het in de structuur of zit het dieper, in de theologie Leanne. Want daar speelt de dominee toch een iets andere rol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Zit het in de structuur of zit het dieper, in de theologie Leanne. Want daar speelt de dominee toch een iets andere rol.

Zowel de kerkregels als dieper,daar ontkom je niet aan als PKN gemeente,dat is een jarenlang proces.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:30
 
Mijn onderbouwing:

Ten eerste is het vooral uit eigen waarneming plus een aantal levensverhalen van mensen die er òf aan onderdoor gingen òf met een beroep op hun geweten alle aardse wetten aan de kant schuiven, als ze zaken of ontwikkelingen niet 'bijbels' genoeg vinden.

Ten tweede woon ik wat in een merkwaardige streek. De Bommelerwaard is een soort grensgebied. Eén deel is vrijzinnig protestant en RK. En het andere deel is bevindelijk-gereformeerd en kan zonder meer tot de bible belt gerekend worden, tot de reformatorische zuil in Nederland.

De bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving alhier kenmerkt zich van oudsher door lijdelijkheid. Een bekend fenomeen zijn de dijkdoorbraken en overstromingen: dat was het oordeel van God. Echter, als de waterstaatszorgers hogere belastigen wilde invoeren om de dijken te verbeteren, dan was dàt ineens weer mensenwerk en betaalde de grondeigenaren met tegenzin.

Een ander kenmerk, met name vroeger, waren de zogeheten gezelschapjes. Groepjes 'bekeerde' mensen die thuis godsdienstoefeningen organiseerden, zichzelf voor 'gered' hielden en liever om dan mèt een dominee verlegen zaten. Keurmeesters der fijnen.

Het doorsnee kerkvolk bleef onder dit alles òf lauw òf ging er in mee. Die laatste groep is het interessantst. De zwakke broeders en zusters leefden en leven vaak in grote benauwdheid, want hoe kan men zekerheid verkrijgen over de staat van je ziel? De weg daarheen is bezaaid met obstakels en zelfs het wettisch in acht nemen van alle regeltjes en wetjes brengt je geen stap verder. Ik heb mensen zien verdwijnen in gekkenhuizen. 'Godsdienstwaanzin' wordt hier dan gezegd. Daarna komen ze meestal genezen weer terug, maar de kerk laten ze dan voor wat-ti waard is.

De sterke karakters echter nemen de leidende posities in en lijken niet echt te lijden onder de zwaarte van het geloof. Integendeel, zij lijken wel slaapwandelaars, die tòch precies de weg weten. En in de tussentijd veroorloven ze zich alles wat doorsnee burgers afkeuren.
Zelfs toen dit gebied geëvacueerd was, waren er nog ondernemers die de noodverordening aan de kant schoven en tegelijkertijd voor de SGP in de gemeenteraad zaten. De ME moest arrestaties verrichten. Dit veelal met een beroep op hun christelijk geweten.

Voor het geestelijk leven betekent dit de dood in de pot. Ik zal nooit vergeten dat een 'zware' ouderling bij een uitvaart ging zitten lamenteren over de rijke man (waarin we hemzelf herkenden) en de arme Lazurus. Die laatste had het goede deel ontvangen, maar wat hemzelf betrof?
Ik kan niet in zijn hart kijken; wel in zijn portemonnee. Hij buit mensen uit, pleegt fraude en doneert vast veel, heel veel geld aan de kerk.

Wat heeft dit met de Ger. leer te maken. Het is vaak een legitimatie voor een bepaalde manier van denken en handelen. Een absoluut opleggen van een (goddelijke) wil. De sterke karakters ontlenen er de kracht aan om dwars door alles heen hun mens- en wereldbeeld aan anderen op te leggen. De zwakkere broeders en zusters lijden er onder, want zij kunnen die spagaat tussen karakter en geweten niet maken. Een innerlijk conflict is geboren.

Denk hier niet te licht over. Over politiek kun je nog argumenteren en van principe verschillen. Maar als de leer bijna gelijk staat aan de bijbel en er dus geen punt of komma vanaf kan, dan ben je uitgepraat. Dan geven mensen zich over. Op genade of ongenade.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:37
 
CHATULIEM619 schreef:
  1. De nadruk op zonde en schuld zonder dat de liefde van God centraal staat.
  2. Mensen die in staat zijn deze leer te weerstaan en naar de liefde van God te zoeken.
  3. Het is niet zozeer verschillen in punten, maar de nadruk leggen op bepaalde facetten van de leer. In dit geval leggen zij de nadruk op de zondige natuur van de mens, en dat men genade nodig heeft. Het gaat niet verder in de beleving van mensen.

  1. Is niet waar, zoals al vaker is aangegeven. Zoals je zelf in een ander draadje hebt aangegeven (over vergeving) gaat het bij liefde tot God ook om eigen verantwoordelijkheid nemen en de hand in eigen boezem steken. Dat dit bij sommige medechristenen meer centraal staat dan bij anderen, betekent geenszins dat er ineens geen oog voor liefde zou zijn. God is immers geen liefdevolle knuffelgod! Knipoog smiley

  2. Waarom zou deze leer weerstaan moeten worden? En dit kan niet bedoeld zijn door de steller, aangezien hij het niet over weerstaan heeft, maar juist de mensen die deze leer aanhangen een sterk karakter toedicht. Knipoog smiley

  3. De genade is toch ook nodig? En hoe kom je erbij dat er geen sprake is van beleving? Dit is toch wel weer een aardige sneer Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:42
 
HENK710 schreef:
  1. Is niet waar, zoals al vaker is aangegeven. Zoals je zelf in een ander draadje hebt aangegeven (over vergeving) gaat het bij liefde tot God ook om eigen verantwoordelijkheid nemen en de hand in eigen boezem steken. Dat dit bij sommige medechristenen meer centraal staat dan bij anderen, betekent geenszins dat er ineens geen oog voor liefde zou zijn. God is immers geen liefdevolle knuffelgod! Knipoog smiley

  2. Waarom zou deze leer weerstaan moeten worden? En dit kan niet bedoeld zijn door de steller, aangezien hij het niet over weerstaan heeft, maar juist de mensen die deze leer aanhangen een sterk karakter toedicht. Knipoog smiley

  3. De genade is toch ook nodig? En hoe kom je erbij dat er geen sprake is van beleving? Dit is toch wel weer een aardige sneer Boze smiley

Misschien lees ik de bijdragen anders dan jij, maar datgene wat ik opgeschreven heb, schijnt toch overeen te komen met de ervaringen van de meeste mensen. Of dat de enige ervaring is, valt nog te bezien, maar tot nu toe is mijn bijdrage volledig in lijn met de ervaringen van anderen. En probeer die termen als "sneer" te vermijden, want dat maakt de kwestie persoonlijk en dat is niet de bedoeling van deze discussie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:43
 
ik vraag me af of we in dezelfde bommelerwaard wonen, en bij dezelfde kerkstroming zijn aangesloten, imre;
ik schrik enorm van de toon van je betoog;

ik ken deze fijne gereformeerden als mensen die hun vrije zaterdag opofferen, om me te komen helpen met verhuizen, klussen op te knappen, hoewel ze zo druk zijn met gezin, kerkewerk en 70 urige werkweek.
die rijke man, zoals je die in je verhaal noemt, zou mijn huisbaas kunnen zijn;
zonder hem had ik met twee kleine kinderen op straat gestaan!
hij doet er alles aan, om het me hier naar mijn zin te maken; zelfs mn tuingrond wordt nog aangevuld, en hij laat een pergola plaatsen, omdat hannah dat zo leuk vind!!
gemeente leden bieden me aan, om mijn kinderen op te vangen, zodat ik een paar uur vrij ben van verantwoordelijkheden;
er wordt voor me gebeden, gevraagd of ik het nog wel trek, met me meegeleeft;
t is zelfs zo; dat ik niet eens hulp hoef te vragen, meestal is het zo, dat ik kan zeggen, dank je voor je aanbod, maar ik red het wel hoor!
wetten worden me niet opgelegt, zover ik zie; en een etiket "pas op; gescheiden" heb ik ook niet op mn voorhoofd.

ik denk, imre, dat het kan helpen, om met een zonniger bril de wereld in te kijken, denk je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:46
 
IMRE695 schreef:
Mijn onderbouwing:

Ten eerste is het vooral uit eigen waarneming plus een aantal levensverhalen van mensen die er òf aan onderdoor gingen òf met een beroep op hun geweten alle aardse wetten aan de kant schuiven, als ze zaken of ontwikkelingen niet 'bijbels' genoeg vinden.

Ten tweede woon ik wat in een merkwaardige streek. De Bommelerwaard is een soort grensgebied. Eén deel is vrijzinnig protestant en RK. En het andere deel is bevindelijk-gereformeerd en kan zonder meer tot de bible belt gerekend worden, tot de reformatorische zuil in Nederland.

De bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving alhier kenmerkt zich van oudsher door lijdelijkheid. Een bekend fenomeen zijn de dijkdoorbraken en overstromingen: dat was het oordeel van God. Echter, als de waterstaatszorgers hogere belastigen wilde invoeren om de dijken te verbeteren, dan was dàt ineens weer mensenwerk en betaalde de grondeigenaren met tegenzin.

Een ander kenmerk, met name vroeger, waren de zogeheten gezelschapjes. Groepjes 'bekeerde' mensen die thuis godsdienstoefeningen organiseerden, zichzelf voor 'gered' hielden en liever om dan mèt een dominee verlegen zaten. Keurmeesters der fijnen.

Het doorsnee kerkvolk bleef onder dit alles òf lauw òf ging er in mee. Die laatste groep is het interessantst. De zwakke broeders en zusters leefden en leven vaak in grote benauwdheid, want hoe kan men zekerheid verkrijgen over de staat van je ziel? De weg daarheen is bezaaid met obstakels en zelfs het wettisch in acht nemen van alle regeltjes en wetjes brengt je geen stap verder. Ik heb mensen zien verdwijnen in gekkenhuizen. 'Godsdienstwaanzin' wordt hier dan gezegd. Daarna komen ze meestal genezen weer terug, maar de kerk laten ze dan voor wat-ti waard is.

De sterke karakters echter nemen de leidende posities in en lijken niet echt te lijden onder de zwaarte van het geloof. Integendeel, zij lijken wel slaapwandelaars, die tòch precies de weg weten. En in de tussentijd veroorloven ze zich alles wat doorsnee burgers afkeuren.
Zelfs toen dit gebied geëvacueerd was, waren er nog ondernemers die de noodverordening aan de kant schoven en tegelijkertijd voor de SGP in de gemeenteraad zaten. De ME moest arrestaties verrichten. Dit veelal met een beroep op hun christelijk geweten.

Voor het geestelijk leven betekent dit de dood in de pot. Ik zal nooit vergeten dat een 'zware' ouderling bij een uitvaart ging zitten lamenteren over de rijke man (waarin we hemzelf herkenden) en de arme Lazurus. Die laatste had het goede deel ontvangen, maar wat hemzelf betrof?
Ik kan niet in zijn hart kijken; wel in zijn portemonnee. Hij buit mensen uit, pleegt fraude en doneert vast veel, heel veel geld aan de kerk.

Wat heeft dit met de Ger. leer te maken. Het is vaak een legitimatie voor een bepaalde manier van denken en handelen. Een absoluut opleggen van een (goddelijke) wil. De sterke karakters ontlenen er de kracht aan om dwars door alles heen hun mens- en wereldbeeld aan anderen op te leggen. De zwakkere broeders en zusters lijden er onder, want zij kunnen die spagaat tussen karakter en geweten niet maken. Een innerlijk conflict is geboren.

Denk hier niet te licht over. Over politiek kun je nog argumenteren en van principe verschillen. Maar als de leer bijna gelijk staat aan de bijbel en er dus geen punt of komma vanaf kan, dan ben je uitgepraat. Dan geven mensen zich over. Op genade of ongenade.

Je verhaal is duidelijk, Imre. Alleen is het jammer dat het enkel gebaseerd is op de ervaring met een beperkt deel van de mensen die je toch in een gemeenschappelijke noemer weergeeft.

Verder denk ik niet dat er enkel op leidende posities sterke karakters zitten als je eronder verstaat dat deze mensen de zwaarte van hun geloofsleer niet zouden ervaren, want ik zie ook niet bepaald de zwaarte van mijn geloofsleer die anderen (zoals jij en Chatuliem) wel lijken te zien als buitenstaander.

En nee, ik zie het niet als een sterk karakter als mensen anderen hun ding willen opleggen. Daarnaast weet ik dat de twijfel die je door deze mensen aan broers/zussen toekent niet enkel iets is van de gereformeerde leer, maar dat dit in elke christelijke kring wel voorkomt.

Ook in de gereformeerde leer blijft Gods liefde en genade de centrale boodschap, al wordt het dan wellicht anders ingekleed dat bij andere (kerk)gemeenschappen. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Misschien lees ik de bijdragen anders dan jij, maar datgene wat ik opgeschreven heb, schijnt toch overeen te komen met de ervaringen van de meeste mensen. Of dat de enige ervaring is, valt nog te bezien, maar tot nu toe is mijn bijdrage volledig in lijn met de ervaringen van anderen. En probeer die termen als "sneer" te vermijden, want dat maakt de kwestie persoonlijk en dat is niet de bedoeling van deze discussie.

De ervaring van de meeste mensen? Heb jij werkelijk de meeste gereformeerden bevraagd? Want pas dan kun je werkelijk spreken van de ervaring van de meeste mensen. En nee, de term sneer maakt het niet persoonlijk, het is enkel een constatering dat er meteen weer een wat neerbuigende term wordt gebruikt richting medechristenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5