ChristianMatch
 


Forum

Retraite
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:07
 
RENSKE067 schreef:
het zal wel aan mij liggen maar ik ben de draad kwijt Smiley die vol vragen zit
wil de echte mieke opstaan want blijkbaar heet iedereen ineens mieke
of ben ik nu echt zo kippig Geschokte, onthutste smiley


kiekeboe, renske, ik blijf zitten overigens, want ik ben een beetje moe..... Clown smiley
aangenaam; mieke is de naam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:14
 
HANNAH810 schreef:
kiekeboe, renske, ik blijf zitten overigens, want ik ben een beetje moe..... Clown smiley
aangenaam; mieke is de naam


Blijf maar Hannah, want Mieke is op CM weer iemand anders.

Thomas, ingewikkeld allemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:16
 
ZINGA672 schreef:
Oeps... pak dan maar snel een schaartje en knip 1 Petrus 3:15 uit je Bijbel:

"Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, ..."

GrZ!

mieke,
gooi je parels niet voor de zwijnen.........
gooien met teksten om te kwetsen............ach...........wat een nivo, mensen!

de hoop die in me is?
want ik weet, dat Hij machtig is, mijn deel te bewaren tot de jongste dag!

mijn geloof?
toen dominee Hellenbroek ooit werd uitgedaagd, op de manier zoals mieke het ervaart, en met dezelfde tekst werd "bestookt" ging hij de geloofsbelijdenis opzeggen;
ik geloof in God de Vader, de Heere Jezus Christus, en in de Heigilige geest.........wederopstanding, en een eeuwig leven; AMEN



zinga, toen mieke463 zich niet geroepen voelde, om op een wereldwijd te lezen forum haar persoonlijke geloofsbeleving uit één te zetten, leek jij te schrikken, en het idee te hebben, dat de schaar in haar bijbel zou moeten;
zo las ik althans je bericht.
je noemde daarbij een tekst, waarop ik op een andere bijbeltekst de nadruk legde, die elkaar dus tegen lijken te spreken op het eerste gezicht, en die je ook kwetsend zou kunnen gebruiken.
je christenzijn trek ik echter niet in twijfel, zinga, en dat weet je.
overigens wil ik je wel excuus maken, als ik mijn bericht wat duidelijker had kunnen verwoordden. zoals ik al aangaf aan chatuliem; de verpakking kan soms beter, ook bij mij, helaas.
en zoals je als wens aangaf; we laten het rusten!
fijne avond nog, zinga!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Hannah, deze bijdrage vind ik onder de maat. Je zet liever Gods woord aan de kant? Ik dacht dat ik je beter kende dan dit....Zinga gebruikt heel terecht bijbelteksten om haar argumenten te staven. Maar zelfs dit is voor jou als tegen dovemansoren gezegd.

Matig je een beetje, Chatuliem, je kent Hannah wel anders. Je stelt je weer eens kwetsend op. Ook een zeer gelovige vrouw heeft het recht op een eigen mening en het recht om te reageren zonder door jou beledigend te worden bejegend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:21
 
MIEKE364 schreef:
Matig je een beetje, Chatuliem, je kent Hannah wel anders. Je stelt je weer eens kwetsend op. Ook een zeer gelovige vrouw heeft het recht op een eigen mening en het recht om te reageren zonder door jou beledigend te worden bejegend.
Heb jij het over matigen Mieke? Je zet de wereld echt wel op zijn kop hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Hannah, deze bijdrage vind ik onder de maat. Je zet liever Gods woord aan de kant? Ik dacht dat ik je beter kende dan dit....Zinga gebruikt heel terecht bijbelteksten om haar argumenten te staven. Maar zelfs dit is voor jou als tegen dovemansoren gezegd.


wanneer je de moeite wilt nemen om je boodschap in een fleurig bloemetjes-papiertje te verpakken, wil ik de moeite nemen je te antwoordden, heer chatuliem.
(wil je dan gelijk even je boodschap wat duidelijker onder woorden brengen, want die ontgaat me op dit moment, het lijkt er namelijk op dat mijn boodschap dat woordkeuze in een bijdrage belangrijk zijn, niet overgekomen is.)

overigens, ik kon er wel om grinniken, dat je me bij mijn naam noemde hoor! maar ik blijf toch Hannah810, aangezien ik hannah een veel en veel mooiere naam vind! Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
HANNAH810
op vrijdag 20 augustus 2010, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Heb jij het over matigen Mieke? Je zet de wereld echt wel op zijn kop hier.

Ja, Chatuliem, zoals je al vaker hebt gehoord, matig je een beetje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:38
 
CHATULIEM619 schreef:
Heb jij het over matigen Mieke? Je zet de wereld echt wel op zijn kop hier.

Het zal je niet verbazen dat ik geen zin meer heb om op jouw ruziezoekende toon te reageren. Ik laat me erdoor naar beneden halen en dat past mij niet.
Als je onmin wilt, chatuliem zoek vooral verder, niet bij mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:46
 
FRANKT627 schreef:
Niet vermoeden dat de stichter van deze topic, IMRE695, reeds geen lid meer was reageerde ik na 3 maanden op zijn vraag ivm een retraite in een klooster. Als ex-kloosterling vond ik het fijn om weer eens over een abdij te kunnen praten of informatie te geven. Het is immers een aparte ervaring om in de beslotenheid van een abdij enkele dagen te vertoeven. Of je nu een protestant bent of een baptist of aangesloten bij een vrijmetselarij: het kan je een indruk opleveren die je nog lang zal heugen. Is het niet door de stilte dan misschien wel door de gebedsdiensten of de andere gasten die je er ontmoet.

Hoe één enkele vraag en een direct antwoord op die vraag kan ontaarden in kibbelen en kwetsende woorden is deze topic daar nu helaas een bewijs van. Natuurlijk kunnen we een andere mening hebben en ja zeker, natuurlijk mag die mening ook bekend gemaakt worden. Het is dan nog slechts een mening en niet dé mening. Gaan vitten op personen of hen psychiatrisch neerzetten en dit dan ongelukkig verwoorden werkt destructief. Ik ben er zeker van dat de Heilige Geest ons niet de woorden geeft om onze medemens te kwetsen want "Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God" (Rom.8:14)

Frank

ja frank; wat een goed idee; laten wij ten topic gaan;
kun je me uitleggen hoe zo'n retraite er zo ongeveer uit zou zien, en wat deze retraite tot een zo byzondere ervaring zou maken?
(dan laten we de reacties die niet zo juist in hun verpakking huizen, even buiten de heilige kloostermuren.... Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:50
 
HANNAH810 schreef:
kiekeboe, renske, ik blijf zitten overigens, want ik ben een beetje moe..... Clown smiley
aangenaam; mieke is de naam


ohhh maar ben je nu ook de mieke?
ik begrijp er geloof ik nog niet zoveel van
welke mieke heeft nu wat gedaan en gezegd?
het wordt een warrig verhaal op deze manier Geschokte, onthutste smiley
maar misschien ben ik wel helemaal in de war
waarom wordt het nu weer zo ingewikkeld gemaakt
ik ben blondt Gefrustreerde smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:51
 
ZINGA672 schreef:
Vrijmetselarij.... toe maar. Het is duidelijk dat wij allebei het christelijk geloof op een heel andere manier ervaren.

GrZ!

Ja inderdaad. We hebben duidelijk een andere opvatting over het respect van iemands levensvisie. De ene aanvaard en de andere veroordeeld, denk ik hoor? Ik kan het verkeerd begrepen hebben. Ieder mens met welke opvatting dan ook is gelijk. Geen hokjes-mentaliteit dus. Ieder aanvaarden zoals hij of zij is. Een echte christen dus, zoals jij en ik en zovele andere op deze site.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:53
 
RENSKE067 schreef:
ohhh maar ben je nu ook de mieke?
ik begrijp er geloof ik nog niet zoveel van
welke mieke heeft nu wat gedaan en gezegd?
het wordt een warrig verhaal op deze manier Geschokte, onthutste smiley
maar misschien ben ik wel helemaal in de war
waarom wordt het nu weer zo ingewikkeld gemaakt
ik ben blondt Gefrustreerde smiley Huilende smiley, smiley in tranen

Er zijn geloof ik een stuk of vier die op het forum actief zijn....tsja welke welke nou is?? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:55
 
MIEKE364 schreef:
Er zijn geloof ik een stuk of vier die op het forum actief zijn....tsja welke welke nou is?? Smiley die vol vragen zit

oke ik geef het op Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:58
 
FRANKT627 schreef:
Niet vermoeden dat de stichter van deze topic, IMRE695, reeds geen lid meer was reageerde ik na 3 maanden op zijn vraag ivm een retraite in een klooster. Als ex-kloosterling vond ik het fijn om weer eens over een abdij te kunnen praten of informatie te geven. Het is immers een aparte ervaring om in de beslotenheid van een abdij enkele dagen te vertoeven. Of je nu een protestant bent of een baptist of aangesloten bij een vrijmetselarij: het kan je een indruk opleveren die je nog lang zal heugen. Is het niet door de stilte dan misschien wel door de gebedsdiensten of de andere gasten die je er ontmoet.

Hoe één enkele vraag en een direct antwoord op die vraag kan ontaarden in kibbelen en kwetsende woorden is deze topic daar nu helaas een bewijs van. Natuurlijk kunnen we een andere mening hebben en ja zeker, natuurlijk mag die mening ook bekend gemaakt worden. Het is dan nog slechts een mening en niet dé mening. Gaan vitten op personen of hen psychiatrisch neerzetten en dit dan ongelukkig verwoorden werkt destructief. Ik ben er zeker van dat de Heilige Geest ons niet de woorden geeft om onze medemens te kwetsen want "Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God" (Rom.8:14)

Frank

ja frank; wat een goed idee; laten wij ten topic gaan;
kun je me uitleggen hoe zo'n retraite er zo ongeveer uit zou zien, en wat deze retraite tot een zo byzondere ervaring zou maken?
(dan laten we de reacties die niet zo juist in hun verpakking huizen, even buiten de heilige kloostermuren.... )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:45
 
MIEKE364 schreef:
Ja, Chatuliem, zoals je al vaker hebt gehoord, matig je een beetje.
Mieke, de scheldende toon die je zelf aangenomen hebt in jouw bijdragen aan dit onderwerp heb ik nog niet geëvenaard. Het is daarom heel vreemd dat jij juist oproept tot matiging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Mieke, de scheldende toon die je zelf aangenomen hebt in jouw bijdragen aan dit onderwerp heb ik nog niet geëvenaard. Het is daarom heel vreemd dat jij juist oproept tot matiging.



Lieve mensen,

Zullen we verder gaan met het onderwerp retraite?
En niet meer of topic gaan??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:59
 
HANNAH810 schreef:
wanneer je de moeite wilt nemen om je boodschap in een fleurig bloemetjes-papiertje te verpakken, wil ik de moeite nemen je te antwoordden, heer chatuliem.
(wil je dan gelijk even je boodschap wat duidelijker onder woorden brengen, want die ontgaat me op dit moment, het lijkt er namelijk op dat mijn boodschap dat woordkeuze in een bijdrage belangrijk zijn, niet overgekomen is.)

overigens, ik kon er wel om grinniken, dat je me bij mijn naam noemde hoor! maar ik blijf toch Hannah810, aangezien ik hannah een veel en veel mooiere naam vind! Lachende smiley met blinkend witte tanden
het is duidelijk dat je inderdaad de toon belangrijker vind dan de boodschap. En dat je voor het gemak die boodschap maar aan de kant schuift als het niet zo aardig klinkt. Ik vind het erger worden als je Zinga aanvalt met haar bijdrages, maar goed, je blijkt het moeilijk te vinden staande te blijven.
Wat betreft bloemetjes, ik heb mij te lang aangetrokken wat mensen dachten van mij hier op het forum en daarmee God principes maar overboord gegooid. Nu heb ik ervoor gekozen om maar eens een keer vanuit Gods woord te gaan antwoorden. Dat dat niet altijd een populair standpunt oplevert, neem ik maar op de koop toe, Anders pleeg ik verraad aan mezelf. Ik ben liever duidelijk dan dat ik maar loop mee te kletsen met anderen. Ik heb die populariteit niet nodig. Ik ken wat dat betreft mijn eigen kracht en identiteit. En die identiteit is niet afhankelijk wat anderen van me zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 00:03
 
CHATULIEM619 schreef:
het is duidelijk dat je inderdaad de toon belangrijker vind dan de boodschap. En dat je voor het gemak die boodschap maar aan de kant schuift als het niet zo aardig klinkt. Ik vind het erger worden als je Zinga aanvalt met haar bijdrages, maar goed, je blijkt het moeilijk te vinden staande te blijven.
Wat betreft bloemetjes, ik heb mij te lang aangetrokken wat mensen dachten van mij hier op het forum en daarmee God principes maar overboord gegooid. Nu heb ik ervoor gekozen om maar eens een keer vanuit Gods woord te gaan antwoorden. Dat dat niet altijd een populair standpunt oplevert, neem ik maar op de koop toe, Anders pleeg ik verraad aan mezelf. Ik ben liever duidelijk dan dat ik maar loop mee te kletsen met anderen. Ik heb die populariteit niet nodig. Ik ken wat dat betreft mijn eigen kracht en identiteit. En die identiteit is niet afhankelijk wat anderen van me zeggen.



Duidelijk Chatuliem. Zullen we nu verder gaan met de retraite?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEHAPPY332





Berichten: 413

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 00:04
 
HANNAH810 schreef:
FRANKT627 schreef:
Als ex-kloosterling vond ik het fijn om weer eens over een abdij te kunnen praten of informatie te geven. Het is immers een aparte ervaring om in de beslotenheid van een abdij enkele dagen te vertoeven.

ja frank; wat een goed idee; laten wij ten topic gaan;
kun je me uitleggen hoe zo'n retraite er zo ongeveer uit zou zien, en wat deze retraite tot een zo byzondere ervaring zou maken?

Tijdens een fietstocht van 1500 km. bezocht ik het klooster van Orval. Daar brouwen ze ook bier. Dat bier ligt in de winkels, hier. Bier was in de Middeleeuwen gezonder dan water. Mensen gingen toen dood van de bacterien in het water. Mensen die bier dronken, bleven leven. Het alcohol doodde de bacterien. Soms zijn dingen andersom dan je zou verwachten.

Het klooster Steyn bij Gouda, daar is een kerk die elke dag nog open staat. Hier studeerde Erasmus, die bekend staat om het 'christelijk humanistisch denken'. Hij relativeerde de macht van Katholieke Kerk en Adel. Door die macht te relativeren, bracht hij vrijheid van denken ten gunste van democratie bij de burgers. Hij leerde burgers zelf denken, met de vrijheid, om ook zelfstandig te handelen. Sterker nog, hij maakte grappen over de machtigste mensen. Hierdoor konden zowel de machtge mensen , alsook de machteloze mensen er samen om lachen, zodat én de vrijheid én de vrede gestimuleerd werd.

Luther, met de nadruk op dat elke christen zelfstandig Bijbel zou lezen, kon hier dus op voortbouwen.

Tegelijkertijd kon de kennis van boeken, schrijven, e.d. voornamelijk alleen via de kloosters worden behouden en doorgegeven aan andere nageslachten. De mededeling dat de kerk toen zo streng was *later inquisitie, brandstapel e.d. , daarbij dient te worden bedacht, dat de Romeinen ook zo streng waren. Dus toen de macht van de Romeinen wegviel, hebben de kloosters de kennis van lezen en schrijven overgedragen.

Kloosters werken in stilte,

je hooooort ze er dus ook niet zo veel over...

Of eh... heeft iemand een aanvulling?
Inderdaad, hoe is het huidig leven in een klooster?
Hoe ga je om met de kloostergelofte ? e.d.

Verder, hoe lang kan het klooster nog bestaan, nu het celibaat steeds vaker onder druk komt te staan? Zou het vervangen gaan worden door leefgemeenschappen voor grotere gezinnen?

en hoe is het om nu de deur achter je dicht te doen en te eten in

A S B S O L U T E S T I L T E
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 05:52
 
Inderdaad Behappy, de kloosters zijn ergens toch nog omweven met mystiek en dat is zo slecht nog niet. Want het mystieke kan je ertoe aanzetten om op zoek te gaan naar die liefdevolle ontmoeitng met Hem, met Maria, met Jezus...

Toch sluiten deze (gebeds)huizen zich niet helemaal af van de wereld en daarmee bedoel ik dat ze openstaan voor mensen die zoekende zijn, effe rust nodig hebben, zich willen verdiepen, zich willen herbronnen...Ook sinds enkele jaren heeft de KRO prachtige series gemaakt over vele Belgische en Nederlandse kloosters. Deze series geven je een mooie kijk op het leven binnen deze muren. Een leven gewijd aan de Heer. Er komen verschillende ordes aan bod die vanuit hun spiritualiteit een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Een retraite kan bepaalde vormen hebben. Ze kan om verschillende redenen gehouden worden. Een retraite tijdens het paastridium zal helemaal anders zijn dan bijvoorbeeld een retraite die vooraf gaat aan een wijding of een kerkelijke aanstelling. Een retraite start eigenlijk ook niet op het moment dat je ergens samen komt met een groepje mensen. Wat ik bedoel is dat je stilletjes naar een retraite moet toeleven. Een beetje voorbereiden naar die enkele dagen van diepe bezinning. Tevens stopt een retraite ook niet aan het eind van de sessie. Ze moet nog een stukje kunnen verder leven, verder groeien, zich ontplooien.

Een retraite is een proces. Het is een proces dat soms zijn vruchten veel later afwerpt. Een retraite is op het moment zelf een bewustwording een aanvaarding. En inderdaad, zoals ik eerder las op het forum, kan dit heel confronterend zijn. Het kan je als het ware helemaal overhoop gooien. Emoties kunnen loskomen, je kan inzichten krijgen, zaken die je dacht vergeten te zijn komen plots opzetten. Een retraite kan louterend zijn. Het kan een vuur zijn dat ons omringd en dat vuur, dat louterende vuur, zou wel eens een gedeelte van onze onzuiverheden kunnen verwijderen. Net zoals een klomp uit een goud- of zilvermijn in een smeltkroes gaat daar verhit wordt ontdaan wordt van onbelangrijke zaken om uiteindelijk slechts een paar grammen van zijn kostbare metaal over te houden. Dat gedeelte waar het om gaat.

Een retraite, zoals ze hier gepland wordt, is een groepsgebeuren. Dat is goed of je ze nu doet onder begeleiding van iemand die buiten de groep staat of je doet ze op eigen krachten. Het is een groepsgebeuren maar ieder zal een individueel proces doormaken dat heel verschillend kan zijn. De retraite zal op mij een andere impact hebben dan bijvoorbeeld bij Hannah, Behappy of Willemijn. Ieder mens heeft zijn of haar beleving. Bij de ene komt het de eerste momenten en bij de andere slechts na enkele dagen. Een retraite kan ook als een studie beschouwd worden of ingekleed worden. Het hoeft niet noodzakelijk een rompslomp van emoties op te leveren. Inzichten verwerven kan op velerlei manieren.

Een retraite heeft het beste zijn ingaan in een goede setteling. Of je nu naar een abdij gaat of ergens op het stille platteland of aan ergens aan de kust waar de weidsheid van de zee op je inwerkt. Het ene is niet beter dan het andere. Zelf hou ik meer van een klooster omdat je dan ook de gebedsdiensten kan meemaken en waar je meegevoerd wordt in de hele omgeving. Bepaalde teksten van hymnen en psalmen én de manier waarop ze gezongen worden kunnen je een heel eind meevoeren in een bepaalde sfeer. Toch is dit een persoonlijke mening en die kan voor ieder anders zijn.

De KRO, heeft zoals ik eerder zei, mooie reportages gemaakt. Toen ik als monnik leefde waren ze ook bij ons enkele dagen te gast. Spijtig genoeg staat deze aflevering niet in hun website-archief. Ondanks de pijnlijke momenten die ik er heb gekend en die uiteindelijk mijn vertrek hebben bewerkstelligt hou ik mooie herinnering aan over. Een abdij beidt je ook een structuur. Alles heeft er zijn tijd, een tijd voor studie, voor gebed, voor maaltijden, voor persoonlijk dingetjes. Tevens is iedereen er welkom. Gelovigen, ongelovigen, anders denkende. De gast wordt als het ware ontvangen alsof het Christus zelf is.

Kijk eens op deze site. http://www.katholieknederland.nl/kruispunt/kloosterserie/2007/detail_objectID663255.html

Trek even wat tijd uit en ga op zoek om een beetje vertrouwd te raken met die mystieke en vooral mooie wereld. Behappy, deze series geeft niet alles weer maar ze kan je wel helpen enkele vragen te beantwoorden.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 06:48
 
Behappy schreef dit:

Kloosters werken in stilte,

je hooooort ze er dus ook niet zo veel over...

Of eh... heeft iemand een aanvulling?
Inderdaad, hoe is het huidig leven in een klooster?
Hoe ga je om met de kloostergelofte ? e.d.

Verder, hoe lang kan het klooster nog bestaan, nu het celibaat steeds vaker onder druk komt te staan? Zou het vervangen gaan worden door leefgemeenschappen voor grotere gezinnen?

en hoe is het om nu de deur achter je dicht te doen en te eten in

A S B S O L U T E S T I L T E

------------

Een kloosterleven verschilt van abdij tot abdij, Behappy. Ooit leefde ik in een Norbertijnerklooster en nadien in een Trappistenklooster. Het leven is totaal anders in beide abdijen. In de eerste abdij heb ik vooral gestudeerd en daarnaast had ik verschillende taken. Dat was jongens en meisjes voorbereiden op hun plechtige communie, rondleidingen geven, onderhoudstaken (dweilen, schilderen...). Daarnaast hadden we dan ook nog de gebedsdiensten. In Tongerlo (de norbertijnen) waren er dat slechts 3. Bij de Trappisten stonden we 6 maal per dag in de kerk. Elke ochtend verliet ik om 0330u de warme bedstee om dan samen met de broeders een uur later de eerste gebedsdienst aan te vangen. Om 20u sloten we de dag af met de completen. Je kan enkele gebedsdiensten bekijken op deze site: http://www.katholieknederland.nl/zondagenzo/vieren/videobeelden/index.html

De trappisten kenmerken zich door hij sobere levenshouding. Ze verlaten nooit hun abdij, eten sober, geen vlees bijvoorbeeld, hebben 6 of 7 gebedsdiensten, voorzien in hun eigen levensonderhoud. Samen met een andere broeder was ik er boer. We hadden ongeveer tussen de 80 en 90 koeien en een stuk of 100 kippen. Het land moest bewerkt worden en sommige koeien bekommerde zich helemaal niet om onze levenswijze van gebed en studie en bevielen dan maar van hun kalfje op de meest onmogelijk uren. Liefst dan nog ’s nachts na uren van waken bij hen. Het was een dagtaak die eigenlijk nooit ophield. Andere broeders zorgde dan weer voor het bereiden van de maaltijden, bakten het brood, deden was en strijk…eigenlijk was het een uit te kluiten gewassen huishouden. Maar dat verschilt van abdij tot abdij. De abdij van Zundert heeft geen brouwerij zoals Westmalle, Orval, Westvleteren en enkele andere trappistenabdijen. Gebed, studie, arbeid. Dat zijn de kenmerken van de trappistenorde. In die volgorde.

Behappy mag ik naar aanleiding van je vraag over de kloostergelofte deze site geven:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030623_klooster02

Hier wordt erg kort weergegeven wat de kloostergelofte zijn. De opname gebeurde in de abdij van Tongerlo en je ziet of hoort pater Johan (ooit mijn novicemeester geweest).

De gelofte moeten elke dag herbeleeft worden. Je moet je er steeds aan herinneren. Net zoals zovele zaken in het leven loopt dit niet altijd makkelijk. Ieder heeft wel eens zijn dip en twijfels. Ieder van ons maakt wel eens een woestijnperiode mee. Bijna alle grote heiligen hebben dit fenomeen doorgemaakt. Uittocht, doortocht, intocht…niets is ons mensen vreemd.

Het celibaat. Een heikel punt waarover het laatste woord nog zeker niet is gezegd. Ik spreek nu over de katholieke christen die hun leven in dienst willen stellen van de Heer en die kiezen voor een levensvorm als priester, religieus, monnik of moniale. Deze groep van mensen kiezen ervoor om een bepaalde levenswijze te volgen. De ene in een parochie de andere dan weer in een abdij. Leven in navolging van Christus. Hij was gehoorzaam aan de Vader, leefde in armoe en was niet gehuwd. Die navolging betrachten ook de groep van mensen die ik opnoemde. Niemand verplicht je ertoe om deze weg in te slaan. In tegenstelling met wat vroeger wel gebeurde kan je niet iemand verplichten om in een abdij te gaan leven of priester te worden of als missionaris naar een jungle te trekken om daar mensen te gaan helpen. Het is een keuze die je maakt. Net zoals iemand die huwt en dan ook een keuze maakt om bij die ene partner te blijven en haar of hem trouw te blijven. Het is in elk geval die intentie die we als mensen hebben wanneer we een engagement aangaan. Is het een huwelijksverbintenis of is het een kloosterleven of welke andere vorm dan ook. Soms is iets afschaven veel moeilijker dan iets in het leven te roepen. Het celibaat zal nooit verdwijnen. Het zal altijd een keuze blijven en het zal altijd een moeilijk punt blijven.

Eten in stilte is zalig. Dat is mijn ervaring althans. Tijdens het eten wordt er door een broeder of zuster voorgelezen of er speelt muziek. Het is echt niet zo’n obstakel hoor. Er zijn kloosterordes die slechts alleen op zondagen of op feestdagen gezamenlijk eten. De “normale” dagen eten ze in hun cel waar uiteraard geen radio of tv te bespeuren is.

Zo, tot zover dit dan.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 8 januari 2012, 13:33
 
HANNAH810 schreef:
volgens mij zijn we ietwat off-topic geraakt, maar wat ik als angstvrije duidelijke mening neer zou willen zetten, is dat je dezelfde boodschap anders kunt verpakken, zodat het een opbouwende mening wordt, die óók aansluit bij de onzekere kanten die ieder mens in zich heeft, zij het dat de ene mens wat meer onzekere kantjes heeft, dan de ander.

je zou, om een voorbeeld te noemen, het woord cactussen kunnen vervangen door mensen, heb je dat ook wel eens overwogen?

je kunt kwetsende opmerkingen om je heen gooien, of warmte om je heen strooien;
werp je brood op het water; en je zult het vinden na vele dagen! stooi geen gif, maar Brood, chatuliem; dat lijkt me een goede levenshouding!

want wat je zaait, zul je ooit, op een dag, oogsten!
groetjes van stekeltje, de cactussssssss Knipoog smiley

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:36
 
HANNAH810 schreef:
Knipoog smiley

Ga je in retraite Hannah Verraste, verbaasde smiley
dat je deze topic omhoog haalt Knipoog smiley

Geinig eigenlijk je stelt een vraag over opschonen en prompt haalt men oude topics omhoog had het eerder moeten doen Gefrustreerde smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:44
 
ERIKA129 schreef:
Ga je in retraite Hannah Verraste, verbaasde smiley
dat je deze topic omhoog haalt Knipoog smiley

Gefrustreerde smiley Knipoog smiley

hmm zou niet eens zo'n gek idee zijn;
zouden kinderen ook welkom zijn, denk je, erika? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:48
 
HANNAH810 schreef:
hmm zou niet eens zo'n gek idee zijn;
zouden kinderen ook welkom zijn, denk je, erika? Knipoog smiley


Ik ben eens in een weekend retraite geweest daar mocht je alleen bij de recreatie even praten.....dat viel mij wel erg zwaar dat stil zijn want ik was met een leuk groepje en ik praat graag.....
Wie weet zijn kinderen welkom maar dat moeten dan wel super brave stille kinderen zijn.......(zoiets als die van mij Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben eens in een weekend retraite geweest daar mocht je alleen bij de recreatie even praten.....dat viel mij wel erg zwaar dat stil zijn want ik was met een leuk groepje en ik praat graag.....
Wie weet zijn kinderen welkom maar dat moeten dan wel super brave stille kinderen zijn.......(zoiets als die van mij Knipoog smiley )

hmmm..........ik heb een heerlijk kwebbel-meisje die de ganse dag achter me aanhobbelt om alle belangrijkheden des levens met me te delen.
haar mondje staat geen moment stil, lijkt het wel.

misschien toch maar eens heroverwegen, dan? Lachende smiley met blinkend witte tanden

(gelukkig, zo hoef ik niet te vertellen dat ik zelf nauwelijks een half uur zou kunnen zwijgen!!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5