ChristianMatch
 


Forum

Retraite
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 12:48
 
Even een serieuze vraag: wie gaat er van jullie wel eens in retraite in een kloostergemeenschap of andere religieuze setting?

Wat zijn jullie ervaringen? Ervaren jullie rust, een dichter bij God zijn?

Wat zijn goede plaatsen (in Nederland) om dit te doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 13:26
 
IMRE695 schreef:
Even een serieuze vraag: wie gaat er van jullie wel eens in retraite in een kloostergemeenschap of andere religieuze setting?

Wat zijn jullie ervaringen? Ervaren jullie rust, een dichter bij God zijn?

Wat zijn goede plaatsen (in Nederland) om dit te doen?

wel imre mijn ervaring wil ik niet zo bewust een retraite noemen
maar ik ben wel week op een christelijke camping de betteld geweest
(geen kindervakantie,)dus het was er heerlijk rustig en stil je kon naar bijbelstudies gaan of gewoon lekker op jezelf blijven,veel gewandeld ,gelezen en gebeden.
een heerlijke rust zonder eens afgeleid te worden door de dagelijkse beslommeringen en of m'n kids.
ik was heerlijk aleen en als ik wilde kon ik toch contacten opzoeken maar dat gebeurde niet vaak.
ik kreeg juist in die periode weer mijn vreugde terug en ervoer mijn hemelse Vader als zeer nabij.ging toen ook zeer bewust meer lezen in Gods woord.
dus denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je gaat als je maar de mogenlijkheid hebt om je af te zonderen en je te kunnen richten op God en Zijn Woord.En als je je daar dan voor opensteld zul je vanzelf voor jezelf gaan ervaren hoe dicht God bij jou wil zijn.


Laatst aangepast door
GRACE585
op maandag 17 mei 2010, 13:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 14:30
 
IMRE695 schreef:
Even een serieuze vraag: wie gaat er van jullie wel eens in retraite in een kloostergemeenschap of andere religieuze setting?

Wat zijn jullie ervaringen? Ervaren jullie rust, een dichter bij God zijn?

Wat zijn goede plaatsen (in Nederland) om dit te doen?


Hoi Imre,
Ik ben zelf 2 keer een lang weekend naar een klooster geweest, in de buurt van Deventer, was heel leerzaam en bracht mij juist door de stilte dichter bij God.
Voor dit jaar heb ik echter iets anders in gedachten, zal de link bijvoegen
http://www.retraitecentrum.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 22:42
 
CROSSROAD317 schreef:
Hoi Imre,
Ik ben zelf 2 keer een lang weekend naar een klooster geweest, in de buurt van Deventer, was heel leerzaam en bracht mij juist door de stilte dichter bij God.
Voor dit jaar heb ik echter iets anders in gedachten, zal de link bijvoegen
http://www.retraitecentrum.nl/

Bedankt! Dat is hier vlakbij mij in de buurt! Daar kan ik op de fiets naar toe, al mediterend!

Ik dacht zelf aan het Pelgrimshuis in de buurt van Nijmegen:

[/url]http://www.pelgrimshuiscasanova.nl/[url]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJOERDJE014





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 23:15
 
IMRE695 schreef:
Even een serieuze vraag: wie gaat er van jullie wel eens in retraite in een kloostergemeenschap of andere religieuze setting?

Wat zijn jullie ervaringen? Ervaren jullie rust, een dichter bij God zijn?

Wat zijn goede plaatsen (in Nederland) om dit te doen?

Hoi Imre,
Toen ik je vraag las moest ik meteen denken aan een boekje wat ik onlangs heb gelezen: "de reis van je hoofd naar je hart" van Leo Fijen (TV presentator) Hierin beschrijft hij zijn ontmoetingen met abten en abdissen in binnen-en buitenland. 't Heeft mij erg geraakt. Misschien heb je er iets aan ter voorbereiding? Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 18:45
 
Hoi Imre,

Ik reageer wat laat op je vraag en ondertussen ben je misschien al op retraite geweest. Dan ben ik weer benieuwd waar je naartoe ging en wat je er deed. Wat je ervaringen zijn.

De KRO heeft inderdaad goede programma's rond het kloosterleven gemaakt. Vele broeders en zusters die eraan bod kwamen ken ik persoonlijk en ze zijn op tv niet anders in het "echt". Als je zoekt op google naar Kruispunt en je klikt hier en daar wat dan vind je een berg aan informatie.

Sommige kloosters hebben ook een retraite-programma van enkele dagen. Ook nu weer kan je op google wat vinden: http://abdijen.startpagina.be/
of
http://klooster.startpagina.nl/

In de abdij van Zundert worden er ook eneagramdagen georganiseerd. Dat kan wel interessant zijn als je benieuwd bent naar jezelf. Ach, er zijn echt genoeg abdijen die iets te bieden hebben.

Ik ben echt benieuwd naar je ervaringen.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PEACEDOVE820





Berichten: 291

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 19:40
 
FRANKT627 schreef:
Hoi Imre,

Ik reageer wat laat op je vraag en ondertussen ben je misschien al op retraite geweest. Dan ben ik weer benieuwd waar je naartoe ging en wat je er deed. Wat je ervaringen zijn.

De KRO heeft inderdaad goede programma's rond het kloosterleven gemaakt. Vele broeders en zusters die eraan bod kwamen ken ik persoonlijk en ze zijn op tv niet anders in het "echt". Als je zoekt op google naar Kruispunt en je klikt hier en daar wat dan vind je een berg aan informatie.

Sommige kloosters hebben ook een retraite-programma van enkele dagen. Ook nu weer kan je op google wat vinden: http://abdijen.startpagina.be/
of
http://klooster.startpagina.nl/

In de abdij van Zundert worden er ook eneagramdagen georganiseerd. Dat kan wel interessant zijn als je benieuwd bent naar jezelf. Ach, er zijn echt genoeg abdijen die iets te bieden hebben.

Ik ben echt benieuwd naar je ervaringen.

Frank

Hoi Frank,

Imre is geen lid meer he, dan kan je ook op het forum niet meer reageren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 19:52
 
PEACEDOVE820 schreef:
Hoi Frank,

Imre is geen lid meer he, dan kan je ook op het forum niet meer reageren Knipoog smiley

Potdorie vredesduif, dat had ik niet in de gaten. Verlegen lachende smiley

Nouja, dan moet hij maar terug lid worden want ik ben wel benieuwd wat hij ervan vond...

Zijn er eigenlijk nog andere Cm-ers die tussen de muren van een abdij wel eens de stilte opzoeken? Of is er iets dat hen weerhoud?

Dank je voor de info en vriendelijke groeten...

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 17:26
 
FRANKT627 schreef:
Hoi Imre,

Ik reageer wat laat op je vraag en ondertussen ben je misschien al op retraite geweest. Dan ben ik weer benieuwd waar je naartoe ging en wat je er deed. Wat je ervaringen zijn.

De KRO heeft inderdaad goede programma's rond het kloosterleven gemaakt. Vele broeders en zusters die eraan bod kwamen ken ik persoonlijk en ze zijn op tv niet anders in het "echt". Als je zoekt op google naar Kruispunt en je klikt hier en daar wat dan vind je een berg aan informatie.

Sommige kloosters hebben ook een retraite-programma van enkele dagen. Ook nu weer kan je op google wat vinden: http://abdijen.startpagina.be/
of
http://klooster.startpagina.nl/

In de abdij van Zundert worden er ook eneagramdagen georganiseerd. Dat kan wel interessant zijn als je benieuwd bent naar jezelf. Ach, er zijn echt genoeg abdijen die iets te bieden hebben.

Ik ben echt benieuwd naar je ervaringen.

Frank

Enneagramdagen op een klooster... k Word hier zo verdrietig van. Wat er allemaal niet verzonnen wordt om de leegte van het loslaten van God op te vullen. Persoonlijkheidstypen, meditatie, inner observers, geleidegeesten enz enz. Het eind van het liedje is dat we alles toch weer zelf moeten doen en dat staat haaks op het evangelie. Wij moeten opnieuw geboren worden en de Heilige Geest ontvangen. En de vruchten van de Geest groeien door ons oog te richten op Jezus; niet door het bestuderen van persoonlijkheidstypes. Soms lijkt het gewoon niet tot ons door te dringen dat we onszelf niet KUNNEN verlossen.

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 21:42
 
ZINGA672 schreef:
Enneagramdagen op een klooster... k Word hier zo verdrietig van. Wat er allemaal niet verzonnen wordt om de leegte van het loslaten van God op te vullen. Persoonlijkheidstypen, meditatie, inner observers, geleidegeesten enz enz. Het eind van het liedje is dat we alles toch weer zelf moeten doen en dat staat haaks op het evangelie. Wij moeten opnieuw geboren worden en de Heilige Geest ontvangen. En de vruchten van de Geest groeien door ons oog te richten op Jezus; niet door het bestuderen van persoonlijkheidstypes. Soms lijkt het gewoon niet tot ons door te dringen dat we onszelf niet KUNNEN verlossen.

GrZing

Hé Zing, een enneagram cursus doen is niet een leegte opvullen hoor. Het is trachten iets over jezelf te weten te komen. Wat is er mis met meditiaties. Het zijn net die meditaties die je kunnen behoeden tot het hebben van gedachten die je weghouden van God.

We moeten alles zelf doen en dat staat haaks op het evangelie. We krijgen net het evangelie aangereikt om ernaar te leven. Dus we moeten wel iets doen met dat evangelie of aan de hand van het evangelie. Dat staat net niet haaks op het evangelie. Natuurlijk moeten we ons laten leiden door de Heilige Geest. Misschien kan de meditaties ons daar wel bij helpen. Niet in dialoog gaan met de "slechte" gedachten die door ons hoofd spoken zodat we vrij zijn om Zijn stem te horen.

Enneagram cursussen, icoon schilderen (in de abdij van Tongerlo, bijvoorbeeld) het zijn slechts enkele voorbeelden die ik wilde opsommen die sommige abdijen aanbieden. Dit kan je relatie tot of met God verbeteren of verhelderen. Iets over jezelf leren is meestal erg moeilijk. Net zoals de stilte in een abdij heel confronterend kan zijn. Want in de stilte wordt je met jezelf geconfronteerd. En neem van me aan (als ex-kloosterling) dat deze confrontatie de ergste is. De stilte is de grote opruimer van de ziel, zei ooit eens een heilige wiens naam ik vergeten ben.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 11:36
 
FRANKT627 schreef:
Hé Zing, een enneagram cursus doen is niet een leegte opvullen hoor. Het is trachten iets over jezelf te weten te komen. Wat is er mis met meditiaties. Het zijn net die meditaties die je kunnen behoeden tot het hebben van gedachten die je weghouden van God.

We moeten alles zelf doen en dat staat haaks op het evangelie. We krijgen net het evangelie aangereikt om ernaar te leven. Dus we moeten wel iets doen met dat evangelie of aan de hand van het evangelie. Dat staat net niet haaks op het evangelie. Natuurlijk moeten we ons laten leiden door de Heilige Geest. Misschien kan de meditaties ons daar wel bij helpen. Niet in dialoog gaan met de "slechte" gedachten die door ons hoofd spoken zodat we vrij zijn om Zijn stem te horen.

Enneagram cursussen, icoon schilderen (in de abdij van Tongerlo, bijvoorbeeld) het zijn slechts enkele voorbeelden die ik wilde opsommen die sommige abdijen aanbieden. Dit kan je relatie tot of met God verbeteren of verhelderen. Iets over jezelf leren is meestal erg moeilijk. Net zoals de stilte in een abdij heel confronterend kan zijn. Want in de stilte wordt je met jezelf geconfronteerd. En neem van me aan (als ex-kloosterling) dat deze confrontatie de ergste is. De stilte is de grote opruimer van de ziel, zei ooit eens een heilige wiens naam ik vergeten ben.

Frank

Uit de filosofiën rondom het enneagram maak ik op dat onder ‘God’ je 'ware zelf' wordt verstaan. Zie onderstaand citaat:

"Deze onvrede kan ons motiveren tot een spirituele zoektocht: ‘er is toch meer tussen hemel en aarde dan dit ... lijden’. Ons “ware zelf” zegt ons dat het anders kan. Maar ook contact krijgen met onze essentie, onze goddelijke kern, kan moeizaam gaan, want daarvoor moeten we ons valse zelf, ons ego, onze overlevingsmechanismen, loslaten, en dat willen we niet. We verwarren ons valse zelf met ons ware zelf en denken dat we met het loslaten van ons ego onze essentie kwijt raken, terwijl we die juist kunnen winnen. Het dreigende verlies van ons (valse) zelf is beangstigend. Dat is een blokkade die staat tussen het ego en het ware zelf. ‘It’s the obstacle that stands between me and God’"

Het werken met enneagrammen is een je richten op jezelf en door middel van onder andere meditatietechnieken, jezelf bevrijden van bepaalde gedragingen.

Waarom zou je van psychologische theoriën (Jung nog wel!) of spirituele filosofiën (die ook bedacht zijn door mensen) gebruik maken als je de Enige Ware God om raad kunt vragen? De Schepper van hemel en aarde, die ons volkomen doorgrondt (Psalm 139) en ons beter kent dan wij onszelf kennen. Die God wil ons door Zijn Heilige Geest alle dingen leren die wij voor dit leven nodig hebben en Hij maakt geen fouten.

Enneagrammen worden in spirituele contexten die niet christelijk zijn gebruikt, waarvan onderstaand citaat een bedenkelijk staaltje weggeeft.

"Het opwekken van en werken met energieën die geproduceerd worden door stress kan
bevorderend zijn voor de psychische ontwikkeling. Zo zou de angstige ZES bij volle maan kunnen mediteren op de locale begraafplaats en zou de trotse TWEE zijn ik terug kunnen vinden door veel vloeren te schrobben. De teruggetrokken VIJF zou uitgedaagd kunnen worden om in het centrum van de belangstelling te improviseren op onverwachte situaties."


GrZing!

(citaten zijn uit een lezing van Helen Palmer)


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zaterdag 14 augustus 2010, 11:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 13:08
 
ZINGA672 schreef:
Uit de filosofiën rondom het enneagram maak ik op dat onder ‘God’ je 'ware zelf' wordt verstaan. Zie onderstaand citaat:

"Deze onvrede kan ons motiveren tot een spirituele zoektocht: ‘er is toch meer tussen hemel en aarde dan dit ... lijden’. Ons “ware zelf” zegt ons dat het anders kan. Maar ook contact krijgen met onze essentie, onze goddelijke kern, kan moeizaam gaan, want daarvoor moeten we ons valse zelf, ons ego, onze overlevingsmechanismen, loslaten, en dat willen we niet. We verwarren ons valse zelf met ons ware zelf en denken dat we met het loslaten van ons ego onze essentie kwijt raken, terwijl we die juist kunnen winnen. Het dreigende verlies van ons (valse) zelf is beangstigend. Dat is een blokkade die staat tussen het ego en het ware zelf. ‘It’s the obstacle that stands between me and God’"

Het werken met enneagrammen is een je richten op jezelf en door middel van onder andere meditatietechnieken, jezelf bevrijden van bepaalde gedragingen.

Waarom zou je van psychologische theoriën (Jung nog wel!) of spirituele filosofiën (die ook bedacht zijn door mensen) gebruik maken als je de Enige Ware God om raad kunt vragen? De Schepper van hemel en aarde, die ons volkomen doorgrondt (Psalm 139) en ons beter kent dan wij onszelf kennen. Die God wil ons door Zijn Heilige Geest alle dingen leren die wij voor dit leven nodig hebben en Hij maakt geen fouten.

Enneagrammen worden in spirituele contexten die niet christelijk zijn gebruikt, waarvan onderstaand citaat een bedenkelijk staaltje weggeeft.

"Het opwekken van en werken met energieën die geproduceerd worden door stress kan
bevorderend zijn voor de psychische ontwikkeling. Zo zou de angstige ZES bij volle maan kunnen mediteren op de locale begraafplaats en zou de trotse TWEE zijn ik terug kunnen vinden door veel vloeren te schrobben. De teruggetrokken VIJF zou uitgedaagd kunnen worden om in het centrum van de belangstelling te improviseren op onverwachte situaties."


GrZing!

(citaten zijn uit een lezing van Helen Palmer)


Ik ben heel blij dat je dit plaatst Zinga, het is zeer verhelderend !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 13:35
 
Allemaal geneuzel die retraite, yoga etc.

Zorg gewoon dat je een gezonde geest in een gezond lichaam houd.
Heb het naar je zin!!

Of werk er aan dat je het naar je zin krijgt... wedden dat je het dan ook al naar je zin hebt!! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:13
 
ZINGA672 schreef:
Uit de filosofiën rondom het enneagram maak ik op dat onder ‘God’ je 'ware zelf' wordt verstaan. Zie onderstaand citaat:

"Deze onvrede kan ons motiveren tot een spirituele zoektocht: ‘er is toch meer tussen hemel en aarde dan dit ... lijden’. Ons “ware zelf” zegt ons dat het anders kan. Maar ook contact krijgen met onze essentie, onze goddelijke kern, kan moeizaam gaan, want daarvoor moeten we ons valse zelf, ons ego, onze overlevingsmechanismen, loslaten, en dat willen we niet. We verwarren ons valse zelf met ons ware zelf en denken dat we met het loslaten van ons ego onze essentie kwijt raken, terwijl we die juist kunnen winnen. Het dreigende verlies van ons (valse) zelf is beangstigend. Dat is een blokkade die staat tussen het ego en het ware zelf. ‘It’s the obstacle that stands between me and God’"

Het werken met enneagrammen is een je richten op jezelf en door middel van onder andere meditatietechnieken, jezelf bevrijden van bepaalde gedragingen.

Waarom zou je van psychologische theoriën (Jung nog wel!) of spirituele filosofiën (die ook bedacht zijn door mensen) gebruik maken als je de Enige Ware God om raad kunt vragen? De Schepper van hemel en aarde, die ons volkomen doorgrondt (Psalm 139) en ons beter kent dan wij onszelf kennen. Die God wil ons door Zijn Heilige Geest alle dingen leren die wij voor dit leven nodig hebben en Hij maakt geen fouten.

Enneagrammen worden in spirituele contexten die niet christelijk zijn gebruikt, waarvan onderstaand citaat een bedenkelijk staaltje weggeeft.

"Het opwekken van en werken met energieën die geproduceerd worden door stress kan
bevorderend zijn voor de psychische ontwikkeling. Zo zou de angstige ZES bij volle maan kunnen mediteren op de locale begraafplaats en zou de trotse TWEE zijn ik terug kunnen vinden door veel vloeren te schrobben. De teruggetrokken VIJF zou uitgedaagd kunnen worden om in het centrum van de belangstelling te improviseren op onverwachte situaties."


GrZing!

(citaten zijn uit een lezing van Helen Palmer)

Hoi,

Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.

http://www.spiridoc.nl/palmer.htm

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:20
 
FRANKT627 schreef:
Hoi,

Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.

http://www.spiridoc.nl/palmer.htm

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...)



Knap staaltje Frank, complimenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:25
 
FRANKT627 schreef:
Hoi,

Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.

http://www.spiridoc.nl/palmer.htm

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...)

Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".

Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.

Je laat je nu wel heel erg kennen.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:28
 
ZINGA672 schreef:
Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".

Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.

Je laat je nu wel heel erg kennen.

GrZing!


wie laat zich hier nou kennen??? Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:45
 
ZINGA672 schreef:
Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".

Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.

Je laat je nu wel heel erg kennen.

GrZing!



ik vond Frank zijn reactie juist heel begrijpelijk en goed........
En boos? Jij lijkt meer boos te zijn dan Frank geloof ik..... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:52
 
FRANKT627 schreef:
Hoi,

Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.

http://www.spiridoc.nl/palmer.htm

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...)
Toen Luther twijfelde aan de leer van de kerk, kwam hij uit op de volgende tekst: de rechtvaardige zal door het geloof leven. Wat ik aan je bijdrages merk is dat je veel mensen tekort doet en het evangelie tekort doet. Uiteindelijk gaat het maar om één ding, heb je de liefde van Christus in je hart ontvangen. En dan merk je dat het evangelie zelf al genezend werkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 23:31
 
ZINGA672 schreef:
Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".

Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.

Je laat je nu wel heel erg kennen.

GrZing!

"als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft geleze"...neen Zing, dat is je eigen interpretatie. Dat heb ik zeker niet zo bedoeld. Ik heb er zelfs niet aan gedacht. Als dat zo bij je overkomt dan vind ik dat spijtig en wil ik me verontschuldigen? Ik wil niemand beoordelen en zeker niet veroordelen. Ik geef een weerwoord op wat ik lees en zelf heb ervaren. Iets echt ten gronde weerleggen is ook weer niet mijn bedoeling. Indien ik dit wel zou willen proberen dan zou hiet niet via een forum gaan.

Voel je, aub, niet aangevallen door mijn mening. Ik ben ook maar een mens met opvattingen die misschien helemaal niet de juiste zijn.

In Pace et Charitate.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 00:08
 
FRANKT627 schreef:
"als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft geleze"...neen Zing, dat is je eigen interpretatie. Dat heb ik zeker niet zo bedoeld. Ik heb er zelfs niet aan gedacht. Als dat zo bij je overkomt dan vind ik dat spijtig en wil ik me verontschuldigen? Ik wil niemand beoordelen en zeker niet veroordelen. Ik geef een weerwoord op wat ik lees en zelf heb ervaren. Iets echt ten gronde weerleggen is ook weer niet mijn bedoeling. Indien ik dit wel zou willen proberen dan zou hiet niet via een forum gaan.

Voel je, aub, niet aangevallen door mijn mening. Ik ben ook maar een mens met opvattingen die misschien helemaal niet de juiste zijn.

In Pace et Charitate.

Frank


Dit is de omgekeerde wereld zoals helaas zo vaak op cm. Niet te geloven....dat je met een intelligente onderzoekende geest door het stof moet. Zoals je op een onverdraagzame, ondemocratische, onchristelijke, benepen en benauwde manier op een volstrekt normale posting wordt aangepakt. Zinga zou het beter staan zich te verontschuldigen bij jou, Frank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 00:15
 
ZINGA672 schreef:
Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".

Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.

Je laat je nu wel heel erg kennen.

GrZing!

Wat een schandalige, hysterische reactie op een volstrekt normale posting. Je zou je moeten schamen, Zinga voor onchristelijk, onverdraagzaam, volstrekt over de top reageren.
Op een lage manier een intelligente deelnemer van cm - die hier net op het forum binnenkomt - aanpakken en platvloers van allerlei naars suggereren met grove taal en woorden in de mond leggen; onsportief en beneden peil.
Het haalt de kwaliteit van dit christelijke, democratische forum naar beneden en dat neem ik je kwalijk, als vrouw en als christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 00:17
 
MIEKE364 schreef:
Dit is de omgekeerde wereld zoals helaas zo vaak op cm. Niet te geloven....dat je met een intelligente onderzoekende geest door het stof moet. Zoals je op een onverdraagzame, ondemocratische, onchristelijke, benepen en benauwde manier op een volstrekt normale posting wordt aangepakt. Zinga zou het beter staan zich te verontschuldigen bij jou, Frank.
jammer dat je mensen afschildert als dom en bekrompen als ze het evangelie serieus nemen. Van mezelf mag ik zeggen, dat ik een intelligente onderzoekende geest heb, maar dat dat niet het doel van mijn leven is. Mijn doel is met mijn intelligentie God te dienen. En als dat in jouw ogen beperkend is, in mijn ogen is het juist verrijkend. Want uiteindelijk gaat het er niet om hoeveel je weet, maar of je God kent....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 00:28
 
CHATULIEM619 schreef:
jammer dat je mensen afschildert als dom en bekrompen als ze het evangelie serieus nemen. Van mezelf mag ik zeggen, dat ik een intelligente onderzoekende geest heb, maar dat dat niet het doel van mijn leven is. Mijn doel is met mijn intelligentie God te dienen. En als dat in jouw ogen beperkend is, in mijn ogen is het juist verrijkend. Want uiteindelijk gaat het er niet om hoeveel je weet, maar of je God kent....

Dit is ook weer woorden in de mond leggen, Chatuliem, makkelijk en onwaar.
Beschuldigend vingertje terwijl je van alles suggereert, dat is heel lelijk doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 00:30
 
MIEKE364 schreef:
Dit is ook weer woorden in de mond leggen, Chatuliem, makkelijk en onwaar.
Beschuldigend vingertje terwijl je van alles suggereert, dat is heel lelijk doen.
Ken je God Mieke?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 12:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Ken je God Mieke?



Als je dat nu nog niet weet na al die boeiende en doordachte intelligente postings van Mieke vraag ik me af of jij echt een intelligente onderzoekende geest(jouw woorden!) hebt......Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat is heel wat anders........
lees het forum eens zou ik zeggen........... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 13:44
 
FRANKT627 schreef:
Hoi,

Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.

http://www.spiridoc.nl/palmer.htm

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...)






Als er Iemand is die aan den lijve ondervonden heeft dat God een straffende God is, is het wel Jezus zelf.
Door de manier waarop jij hierover schrijft doe je het lijden van Jezus ernstig te kort Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 14:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Ken je God Mieke?

Chat, weet je dat iemand ook kunt kwetsen met zo'n opmerking? 'k Begrijp goed, dat Mieke hier niet op ingaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 16:56
 
FRANKT627 schreef:
Hoi,

Frank je schrijft dat ik jouw reaktie verkeerd heb geïnterpreteerd, maar ik zie niet hoe ik het anders kan interpreteren. Ik zal het hieronder proberen duidelijk te maken.

Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren.

Je suggereert hier dat ik in een krampachtig geloofsleven functioneer. Je geeft niet aan waarom je deze uitspraak doet.

Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur.

Ik heb het hierover in mijn mail niet gehad. Ik vraag me af waarop je deze conclusie baseert? Het komt op mij over als een vooroordeel: mensen die tegen het gebruik van enneagrammen zijn, laten zich overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur.

Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken?

Wie bedoel jij met jullie??

De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken.

Op grond waarvan concludeer jij dat ik de bijbel niet lees zoals hij geschreven is? Waaruit maak jij op dat ik niet alle boeken van de bijbel lees?

Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen.

Hier ga jij ervanuit dat ik dit niet gedaan heb. Misschien heb ik wel meer boeken gelezen dan jij. Misschien heb ik wel meer 'tijdsgeesten' ontdekt dan jij. En ben ik alleen maar op een andere conclusie uitgekomen. Je laatste zin is gewoon arrogant; alsof jij alles weet en ik niets. En allemaal gebaseerd op het feit dat ik het niet met je eens ben.

Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?

Door wie ben ik dan volgens jou geïndoctrineerd?

En nu even terug naar het topic; in 2 Cor.4 staat: Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus. Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons:

De schat die wij in onze aarden vaten hebben gekregen is de kennis der heerlijkheid Gods. Daarin wil ik mij graag verdiepen. t Is een beetje vreemd als je met zo'n schat je gaat verdiepen in het aarden vat, welk niet meer is dan een tijdelijk omhulsel. Bovendien begrijp ik dat het juist om 'de kracht van God gaat en niet die van ons'.
Waarom zou je, als je zo'n schat ontvangen hebt, nog gaan sleutelen aan een tijdelijk onvolmaakt iets waarvan Jezus toch al gezegd heeft dat het (in Hem) moet sterven en opnieuw geboren moet worden?


GrZing!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zondag 15 augustus 2010, 16:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 15 augustus 2010, 21:43
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als je dat nu nog niet weet na al die boeiende en doordachte intelligente postings van Mieke vraag ik me af of jij echt een intelligente onderzoekende geest(jouw woorden!) hebt......Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat is heel wat anders........
lees het forum eens zou ik zeggen........... Knipoog smiley


Nou, Willemijn, dat is nog es een warm compliment, dank je wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5