ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 12:22
 
JANS221 schreef:Ik las ergens een stukje over vergeven:

De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer.
Misschien vindt u deze uitleg wel te mager. En ik stem ook toe dat er, ideaal gesproken, nog meer zou moeten gebeuren. Namelijk dat er verzoening zou volgen, dat betekent dat de relatie hersteld wordt. Dat is inderdaad veel mooier, maar het is niet altijd haalbaar.
En daarom begin ik vergeving graag bij de eenvoudige bijbelse betekenis van het ‘loslaten’. Niet dat het dan simpel is, trouwens. Ik zit vast aan de dader en het zou me ontzettend veel kosten om die band te verbreken. Hoe groter het kwaad is dat hij me aangedaan heeft, hoe zwaarder het is om de ander los te laten. En wat het zo zwaar maakt, dat is… schuld. Er ligt een echte blokkade en die heet schuld. Daar moet iets mee, het is geen bedenksel van mensen die zich aanstellen. Dat kun je trouwens ook al afleiden uit het gegeven, dat God zelf niet zomaar kon zeggen: Ik stop met beschuldigen en Ik vergeef die mensen. Het duidelijkste bewijs dat dit onmogelijk is, is het feit dat God zijn eigen Zoon gegeven heeft als offer voor de schuld. Hij zou dat toch nooit gedaan hebben als Hij ook zomaar had kunnen zeggen: Ik vergeef jullie?

Einde citaat.

Misschien iets om over na te denken. Is dit zo?
Soms kan je de ander niet vergeven, omdat er ``schuld`` tussen zit. En schuld is niet zomaar weg te poetsen. De ander laten gaan, achterlaten zou al genoeg zijn, als de relatie niet hersteld kan worden.
En als God ons niet ``zomaar`` kon vergeven, ``moeten`` wij dat dan wel naar de ander kunnen? Misschien ligt daar het antwoord?! ``Loslaten, achterlaten`` zien als vergeven, -als meer niet haalbaar is-, kan toch voor onszelf een stuk rust en ruimte geven. God vraagt toch niet het onmogelijke van ons?!

Zo is het Jans!

S. dankbaar voor de post van Jans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 12:55
 
SHANITA130 schreef:
JANS221 schreef:Ik las ergens een stukje over vergeven:

De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer.
Misschien vindt u deze uitleg wel te mager. En ik stem ook toe dat er, ideaal gesproken, nog meer zou moeten gebeuren. Namelijk dat er verzoening zou volgen, dat betekent dat de relatie hersteld wordt. Dat is inderdaad veel mooier, maar het is niet altijd haalbaar.
En daarom begin ik vergeving graag bij de eenvoudige bijbelse betekenis van het ‘loslaten’. Niet dat het dan simpel is, trouwens. Ik zit vast aan de dader en het zou me ontzettend veel kosten om die band te verbreken. Hoe groter het kwaad is dat hij me aangedaan heeft, hoe zwaarder het is om de ander los te laten. En wat het zo zwaar maakt, dat is… schuld. Er ligt een echte blokkade en die heet schuld. Daar moet iets mee, het is geen bedenksel van mensen die zich aanstellen. Dat kun je trouwens ook al afleiden uit het gegeven, dat God zelf niet zomaar kon zeggen: Ik stop met beschuldigen en Ik vergeef die mensen. Het duidelijkste bewijs dat dit onmogelijk is, is het feit dat God zijn eigen Zoon gegeven heeft als offer voor de schuld. Hij zou dat toch nooit gedaan hebben als Hij ook zomaar had kunnen zeggen: Ik vergeef jullie?

Einde citaat.

Misschien iets om over na te denken. Is dit zo?
Soms kan je de ander niet vergeven, omdat er ``schuld`` tussen zit. En schuld is niet zomaar weg te poetsen. De ander laten gaan, achterlaten zou al genoeg zijn, als de relatie niet hersteld kan worden.
En als God ons niet ``zomaar`` kon vergeven, ``moeten`` wij dat dan wel naar de ander kunnen? Misschien ligt daar het antwoord?! ``Loslaten, achterlaten`` zien als vergeven, -als meer niet haalbaar is-, kan toch voor onszelf een stuk rust en ruimte geven. God vraagt toch niet het onmogelijke van ons?!

Zo is het Jans!

S. dankbaar voor de post van Jans


Hier nog één. Diep stukje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 13:56
 
JOL252 schreef:
Hier nog één. Diep stukje.


Zo ist! Er zijn nog mensen die wel hun door God gegeven hersens gebruiken Verliefde smiley ,

ipv dat napraten van 'twijfelachtige' leiders....
Zieke smiley wat je weleens/vaak ziet.


Ik dank God, dat ik zélf na kan denken, en niet meer zoals eerst mijn denken en voelen uitschakelde en alles dacht wat leiders van dubieuze groepen dachten. Knipoog smiley

De Here heeft mijn ogen geopend, en die blijven open, ook na talloze pogingen van ....n en .....n, om weer onmondig een jaknikker te worden.
Lachende smiley

Ik denk weleens hoe heb ik dáár ooit in mee kunnen gaan....? En bijna weer...maar ja de Heer redt Lachende smiley

Fijne dag!!!!! Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 19:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 19:06
 
En Jol, 'Jans en Willemijn bedankt me ogen zijn weer open!!!! Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

En dat voelt heerlijk bevrijdend!!!

De christelijke vrijheid
5
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 19:16
 
??????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 19:30
 
ZEELAND736 schreef:
??????

Gewoon bevrijd van, het ten alle tijden moeten vergeven anders vergeeft God jou ook niet, gevoel. Ook al toont de ander geen berouw, van harte vergeven en anders.....dat soort kreten zeg maar, was er bijna weer in meegegaan....

Tegen mij, over mij, met uit zijn verband gerukte teksten.

En nu, dingen doen, lekker eten video tijd, Rust!!!!

Laterz en fijne Avond!!!! Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 19:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 20:10
 
SHANITA130 schreef:
Gewoon bevrijd van, het ten alle tijden moeten vergeven anders vergeeft God jou ook niet, gevoel. Ook al toont de ander geen berouw, van harte vergeven en anders.....dat soort kreten zeg maar, was er bijna weer in meegegaan....

Tegen mij, over mij, met uit zijn verband gerukte teksten.

En nu, dingen doen, lekker eten video tijd, Rust!!!!

Laterz en fijne Avond!!!! Lachende smiley

Lekker he, opnieuw kiezen voor vrijheid. Go girl, en nog iets... je hoeft het niet meer uit te leggen of verklaring voor af te leggen. Er is er maar Eén die echt het overzicht heeft en jouw hart en beweegredenen kent. Als het anders zou moeten zou Hij je wel een soort onrust geven dat het anders moet ... dat geloof ik echt. Misschien klinkt het simpel maar ik geloof gewoon dat de Zijnen Hem kennen en Hem volgen omdat ze Zijn stem kennen. Jij bent de Zijne, jij volgt Hem en kent zijn stem. Dan is/komt het ook goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 21:45
 
JOL252 schreef:
Lekker he, opnieuw kiezen voor vrijheid. Go girl, en nog iets... je hoeft het niet meer uit te leggen of verklaring voor af te leggen. Er is er maar Eén die echt het overzicht heeft en jouw hart en beweegredenen kent. Als het anders zou moeten zou Hij je wel een soort onrust geven dat het anders moet ... dat geloof ik echt. Misschien klinkt het simpel maar ik geloof gewoon dat de Zijnen Hem kennen en Hem volgen omdat ze Zijn stem kennen. Jij bent de Zijne, jij volgt Hem en kent zijn stem. Dan is/komt het ook goed.

Idd Lachende smiley Knipoog smiley

Ik wou ff deze gelijkenis erin zetten, omdat Roady mij daarmee vergeleek, en Zoeker dat goed zat te praten.


Vergiffenis

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.

Kijk, Roady zei dat laatste over me....

En dat gaat me tever.

Zoeker steunt hem.

Dit is voor mij de grens, in real life zou ik ook niets met hun te maken willen hebben.

Zegens!

ps: Dit schreef Roady oa in dit topic...over voorgaande gelijkenis.
ROADY558 schreef:
Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft.

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.
En vooral deze leugen, van de zogenaamde uitleg van Roady:
Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.

Jol: ik wou niet 'het er weer over hebben, ik wou duidelijk zijn naar eventuele mensen die meellezen.

Ik hoef ook geen reactie van je meid, blijf jij maar lekker rustig; ik ook Knipoog smiley

Ik wou alleen even laten zien hoe vals mensen kunnen zijn.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:27
 
SHANITA130 schreef:
Idd. ik ga niet weer uren verspillen om te reageren heb wel wat anders te doen, fijne dag JoL!!!! Knipoog smiley

Ik heb ook niets tegen R en Z persoonlijk, ze zullen het wel goed bedoelen, maar ja ik vind het te absurd om daar op in te gaan.

Waarom spreek je jezelf telkens zo tegen joh?
Zo kom je helemaal niet meer geloofwaardig over.

Te absurd om er op in te gaan???
Je doet niet anders meid, al 8 pagina's lang.
Doe 's wat je zegt, of zeg anders niks.

Het komt op mij nogal ziekelijk over, maar dat is mijn interpretatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:29
 
Ik had het tegen Jol e.a., en hoe het op jou overkomt boeit me niet.

Het is idd jou interpretatie maar....(gelukkig)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 2 februari 2013, 22:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:39
 
En weer geef je een een of andere bijdehante opmerking in plaats van dat je antwoord geeft.

Nogmaals: je komt zeer ongeloofwaardig over Shanita.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:46
 
Een mooi artikel wat precies beschrijft wat ik bedoel. Ik kan niet beter verwoorden wat ik probeer uit te leggen over hoe ik tegen vergeving aan kijk.

http://herboldblog2.wordpress.com/category/vergeven/

@Shanita:

Dit artikel legt vooral mooi uit wat vergeven NIET is. Kennelijk wordt deze manier van denken niet door jou begrepen, want je legt Roady en mij die woorden in de mond (die drie punten die worden genoemd). Dingen waarvan duidelijk is gezegd dat we dat NIET bedoelen.

Het heeft niets te maken met jou aanvallen, we vragen alleen om te proberen te begrijpen wat we WEL zeggen.

Misschien dat het iets rustiger spreekt als we een dergelijk stuk bespreken.

En als het gaat om goedpraten, ik zou je ter overweging willen geven Shanita, dat twee personen verschillende dingen zeggen en toch allebei gelijk hebben, omdat ze er allebei net iets anders naar kijken.

Voel je alsjeblieft VRIJ. Er is geen enkele gedachte in mijn hoofd die jou aan iets wil binden. Jezus heeft je vrijgemaakt. Hij heeft ook al betaald. Natuurlijk moet je geen nieuw juk op je nemen!

In onze optiek is vergeven loslaten, ultiem vrij zijn. Zolang je bezig blijft met de schuld van een ander ben je niet vrij ...

En nogmaals, mijn manier van denken is wat dat betreft helemaal de vrijgemaakte manier van denken, helemaal niets specifiek evangelisch aan.

Ik wil helemaal niet belerend klinken, alleen maar uitleggen hoe ik tegen deze zaken aankijk. Belerend zijn diegenen die mij vertellen dat ik zo niet mag denken.

Als je terugleest hoop ik dat je zult herkennen dat ik nergens van je vraag om net zo te denken als ik. Volgens mij is het doel van een topic zoals dit om elkaar beter te leren kennen. Dat kan alleen maar als je naar elkaar luistert en elkaar probeert te begrijpen. Dan is het niet aan mij om tegen Roady te zeggen dat hij verkeerd denk of dat hij niet zo mag denken. Dat is geen goedpraten, dat is naar mijn bescheiden mening naar elkaar luisteren.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zaterdag 2 februari 2013, 22:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 23:00
 
Sorry voor deze toch weer uitvoerige bijdrage. Maar ergens mist er volgens mij nog steeds iets in dit verhaal. Het is niet de bedoeling om wat al gezegd is nog eens te herhalen.

Nu staat in het artikel in de vorige reactie inderdaad duidelijk dat niet vergeven zondig is en dat er geen zegen rust op het niet vergeven.

Maar zijn wij dan helemaal gek, is die schrijver helemaal gek?

Dan toch nog maar eens op zoek naar de bijbelse onderbouwing. Deze is nogal overweldigend op en ik kom daar voor mezelf dat element in tegen wat zo lastig is , de voorwaardelijkheid van mijn vergeving door God. God vergeeft mij niet onvoorwaardelijk. Kijk maar eens naar de teksten:

Vergeving onder het Nieuwe Verbond. Voorwaardelijke basis.
Mattheus 6:12 – 15 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;….. Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.
Mattheus 18:35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.
Markus 11:25 – 26 En wanneer gij staat te bidden, vergeeft wat gij tegen iemand mocht hebben, opdat ook uw Vader in de hemelen uw overtredingen vergeve. Indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven.
Lukas 11:4 en vergeef ons onze zonden, want ook wijzelf vergeven een ieder, die ons iets schuldig is; en leid ons niet in verzoeking.
Johannes 20:23 Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.

Ik weet werkelijk niet hoe het duidelijker kan worden gezegd ...
Onze vergeving door God is afhankelijk van onze daden. En dan met name op het gebied van wie wij vergeven.

Zelfs onderdeel van het Onze Vader, waarvan Jezus gezegd heeft dat dat het belangrijkste voor ons is om te doen ....

Is dit bangmakerij? Misschien wel. maar dan op de manier van:
Pas op dat je niet met je vingers aan het vuur zit.... Dat is geen verbod! Het is een ervaringsgegeven! Niet doen! Doe je het wel, dan zul je op de blaren zitten.

http://www.overvloeiendegenade.nl/artikelenhein/vergeving8.html


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zondag 3 februari 2013, 02:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 02:10
 
SHANITA130 schreef:
JANS221 schreef:Ik las ergens een stukje over vergeven:

De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer.

Zo is het Jans!

S. dankbaar voor de post van Jans

Gelukkig zijn we het allemaal hier over eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 05:50
 
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39
Onderwerp: Vergeving. ROADY558 schreef:


Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft.

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Dit zegt Roady dus he?: Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.
En vooral deze leugen, van de zogenaamde uitleg van Roady:
Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven.
Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.
-----
Dus met name de frase: Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.


Nou en dít neem ik niet, zo praat niemand tegen me dat is de grens.

Ps: Ik ben rood, donkerrood en zwart is Roady.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 08:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 06:11
 
En dit schrijf jij Zoeker als reactie daarop:


Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 09:47
BerichtOnderwerp: Vergeving


SHANITA130 schreef aan Roady:
Ik ben helemaal klaar met jou onderstreepte bangmakerij, en ook ff met jou, en Willemijn heeft gelijk, ik ben te snel, nu en dan, met excuses.
Ik eis niets. Degene laat me koud, ik zit wel met de gevolgen dat is iets anders.


ZOEKER064: Weer gierend de bocht uit met z'n allen.

Ik probeer te begrijpen waarom je nu telkens zo heftig reageert Shanita.

Kijk Zoeker, en deze reactie op mijn reactie op roady is voor mij de grens.

Dan kan je nu wel met allemaal ander dingen komen, boeit me niet, het gaat mij om je reactie op mij die ik aan roady gaf op de grove beschuldigingen van hem naar mij namelijk: Roady schreef: Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

En jou reactie, ZOEKER064: Weer gierend de bocht uit met z'n allen.

Ik probeer te begrijpen waarom je nu telkens zo heftig reageert Shanita

Omdat R. dit tegen en over me zegt: " Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden".



Ja, als je dat nu nog niet begrijpt, is het voor mij klaar. duidelijker kan ik niet zijn, en ik hoef deze dingen niet eens uit te leggen.Ik ben klaar met zowel jou als Roady, en dan ik dit nog ff uitleg is voor mensen die meelezen, en de hoop dát je of Roady snapt waarom...
Ik respecteer me grenzen en accepteer niet dat deze dingen tegen me gezegd worden, met daarna een reactie van jou dat ík uit de bocht vlieg.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 06:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:42
 
SHANITA130 schreef:
Omdat R. dit tegen en over me zegt: " Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden".


Ja, als je dat nu nog niet begrijpt, is het voor mij klaar. duidelijker kan ik niet zijn, en ik hoef deze dingen niet eens uit te leggen.Ik ben klaar met zowel jou als Roady, en dan ik dit nog ff uitleg is voor mensen die meelezen, en de hoop dát je of Roady snapt waarom...
Ik respecteer me grenzen en accepteer niet dat deze dingen tegen me gezegd worden, met daarna een reactie van jou dat ík uit de bocht vlieg.

Sorry hoor, maar ik vindt het echt lastig om te begrijpen.

Als ik het goed begrijp dan gaat het helemaal niet om wat de Bijbel zegt of niet zegt.
Het gaat om hoe we met elkaar om gaan. en hoe we elkaar aanspreken op ons gedrag.

De vraag is kennelijk (ik probeer maar): had Roady ergens het recht om jouw gedrag te beoordelen en daarmee een opmerking te maken die betekent dat jij iets niet goed doet?

Ik ben zo benieuwd waar jij vindt dat hij jouw grens over is gegaan. Dat is des te meer boeiend omdat jij zelf constant de grens bij bijvoorbeeld mij overgaat.

Ik snap dat het lastig is om te doen, maar misschien dat een van de andereen die jou daar in deze bregrijpt bij kan helpen. Dit gaat dus veel breder dan een onderwerp over vergeven en had volgens mij met ieder onderwerp kunnen gebeuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 10:12
 
Sorry hoor, maar ik ga met jou en Roady geen oeverloze, eindeloze, nergens toe leidende discussies meer voeren.

Ik heb ff wel wat beters te doen...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 10:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 10:22
 
JOL252 schreef:
Lekker he, opnieuw kiezen voor vrijheid. Go girl, en nog iets... je hoeft het niet meer uit te leggen of verklaring voor af te leggen. Er is er maar Eén die echt het overzicht heeft en jouw hart en beweegredenen kent. Als het anders zou moeten zou Hij je wel een soort onrust geven dat het anders moet ... dat geloof ik echt. Misschien klinkt het simpel maar ik geloof gewoon dat de Zijnen Hem kennen en Hem volgen omdat ze Zijn stem kennen. Jij bent de Zijne, jij volgt Hem en kent zijn stem. Dan is/komt het ook goed.

Idd Jol.

Kiezen voor vrijheid!

Geen verklaringen geven en uitleggen, ik heb het nog één keer gedaan, ook voor mensen die meelezen eventueel.

Quote:
Er is er maar Eén die echt het overzicht heeft en jouw hart en beweegredenen kent. Als het anders zou moeten zou Hij je wel een soort onrust geven dat het anders moet ... dat geloof ik echt.

Idd. Gelukkig maar Lachende smiley

En idd. ik heb geen onrust, ben júist heel rustig. Knipoog smiley

Ik geloof dat ook Lachende smiley

Quote:
Misschien klinkt het simpel maar ik geloof gewoon dat de Zijnen Hem kennen en Hem volgen omdat ze Zijn stem kennen. Jij bent de Zijne, jij volgt Hem en kent zijn stem. Dan is/komt het ook goed.

Ja, idd. Je verwoord precies zoals ik het ervaar!

Ja, idd, dán is het goed!

Fijne zondag Meid!!! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 16:42
 
SHANITA130 schreef:
Sorry hoor, maar ik ga met jou en Roady geen oeverloze, eindeloze, nergens toe leidende discussies meer voeren.

Ik heb ff wel wat beters te doen...

Dat lijkt me een goed idee!

Ik stel voor dat alle drie het onderwerp laten rusten of anders via de mail verder met elkaar in gesprek gaan. Deze discussie staat op bepaald punten bol van emotie en overheerst inmiddels bijna het hele forum. Bepaald geen goede bijdrage aan de sfeer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 17:38
 
TESSYBEAR731 schreef:
Dat lijkt me een goed idee!

Ik stel voor dat alle drie het onderwerp laten rusten of anders via de mail verder met elkaar in gesprek gaan. Deze discussie staat op bepaald punten bol van emotie en overheerst inmiddels bijna het hele forum. Bepaald geen goede bijdrage aan de sfeer.

Wat een goed idee...ik wou het maar ondertekenen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:05
 
TESSYBEAR731 schreef:
Dat lijkt me een goed idee!

Ik stel voor dat alle drie het onderwerp laten rusten of anders via de mail verder met elkaar in gesprek gaan. Deze discussie staat op bepaald punten bol van emotie en overheerst inmiddels bijna het hele forum. Bepaald geen goede bijdrage aan de sfeer.

Is het geen idee dat aan hen over te laten? Ik vind de discussie boeiender dan al dat geneuzel wat je voorbij ziet komen op het forum. En dat Overheerst het forum meer dan een pittige discussie.


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 3 februari 2013, 18:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het geen idee dat aan hen over te laten? Ik vind de discussie boeiender dan al dat geneuzel wat je voorbij ziet komen op het forum. En dat Overheerst het forum meer dan een pittige discussie.

Blij dat we het hier in ieder geval over eens zijn Willemijn!

Mijn leven lang ben ik weggelopen voor emoties. Conflict vermijdend. De kunst is om juist als de emoties oplopen, toch weer terug te stappen. En elkaar te blijven zoeken. Dat is duidelijk niet de weg van de minste weerstand ...

Al met al heb ik tot dusver voor mezelf in ieder geval waardevolle lessen geleerd.

Als man, en dan speciaal gereformeerd opgevoed, is het zo normaal om theoretisch over van alles en nog wat te praten (de objectieve waarheid waar ik toch niet aan kan voldoen) los van enige emotie en koppeling aan eigen gedrag. Leuk "spelen" met gedachten, spelen met teksten.

Het is dan erg confronterend om met iemand in discussie te gaan die dat hele onderscheid niet kent. En dat is niet goed of fout of zo, het is gewoon een heel andere belevingswereld.

Het heeft me heel wat emotionele reacties van Shanita gekost om te begrijpen waar voor haar dingen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn; theorie en emotie, maar ook emotie en specifieke ervaring.
Het maakt het leven er zeker niet makkelijker op ...

Bedankt Jol voor de beslissende zet als het gaat om het inzicht dat er verschil is tussen vergeven en vergeving vragen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 19:10
 
ZOEKER064 schreef:
Blij dat we het hier in ieder geval over eens zijn Willemijn!

Mijn leven lang ben ik weggelopen voor emoties. Conflict vermijdend. De kunst is om juist als de emoties oplopen, toch weer terug te stappen. En elkaar te blijven zoeken. Dat is duidelijk niet de weg van de minste weerstand ...

Al met al heb ik tot dusver voor mezelf in ieder geval waardevolle lessen geleerd.

Als man, en dan speciaal gereformeerd opgevoed, is het zo normaal om theoretisch over van alles en nog wat te praten (de objectieve waarheid waar ik toch niet aan kan voldoen) los van enige emotie en koppeling aan eigen gedrag. Leuk "spelen" met gedachten, spelen met teksten.

Het is dan erg confronterend om met iemand in discussie te gaan die dat hele onderscheid niet kent. En dat is niet goed of fout of zo, het is gewoon een heel andere belevingswereld.

Het heeft me heel wat emotionele reacties van Shanita gekost om te begrijpen waar voor haar dingen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn; theorie en emotie, maar ook emotie en specifieke ervaring.
Het maakt het leven er zeker niet makkelijker op ...

Bedankt Jol voor de beslissende zet als het gaat om het inzicht dat er verschil is tussen vergeven en vergeving vragen..

Nou hier kan ik echt waardering voor hebben, dat je kijkt naar je eigen kaders en die kunt bijstellen. Echt top!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 20:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het geen idee dat aan hen over te laten? Ik vind de discussie boeiender dan al dat geneuzel wat je voorbij ziet komen op het forum. En dat Overheerst het forum meer dan een pittige discussie.

Volgens mij reageerde ik op de conclusie van Shanita dat ze geen eindeloze discussie meer aan wil gaan. Dan heeft ze die beslissing dus zelf al genomen, ik onderstreep hem enkel. En ik begrijp haar beslissing ook. In de posts van Shanita wordt meer en meer 'leesbaar' dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt met alle gevolgen van dien. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat de discussie haar meer onrust brengt dan dat het haar goed doet. Ze staat ook zichtbaar niet open voor de mening van beide heren (wat absoluut geen verwijt is) waardoor het slechts een herhaling wordt van zetten.
Ook het feit dat Zoeker er lering uittrekt is mooi mee genomen, maar het doel heiligt niet altijd de middelen. Het niveau dat deze discussie bereikt heeft vraagt m.i. niet naar een stevige forumdiscussie maar meer om een open en eerlijk gesprek in de persoonlijke sfeer.

Een goede discussie is prima. Maar wanneer die discussie enkel uitdraait op het wijzen met vingers is het m.i. beter om het erbij te laten.

Tess, vind een beetje geneuzel op zijn tijd helemaal niet erg..


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zondag 3 februari 2013, 20:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 20:28
 
TESSYBEAR731 schreef:
Volgens mij reageerde ik op de conclusie van Shanita dat ze geen eindeloze discussie meer aan wil gaan. Dan heeft ze die beslissing dus zelf al genomen, ik onderstreep hem enkel. En ik begrijp haar beslissing ook. In de posts van Shanita wordt meer en meer 'leesbaar' dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt met alle gevolgen van dien. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat de discussie haar meer onrust brengt dan dat het haar goed doet. Ze staat ook zichtbaar niet open voor de mening van beide heren (wat absoluut geen verwijt is) waardoor het slechts een herhaling wordt van zetten.
Ook het feit dat Zoeker er lering uittrekt is mooi mee genomen, maar het doel heiligt niet altijd de middelen. Het niveau dat deze discussie bereikt heeft vraagt m.i. niet naar een stevige forumdiscussie maar meer om een open en eerlijk gesprek in de persoonlijke sfeer.

Een goede discussie is prima. Maar wanneer die discussie enkel uitdraait op het wijzen met vingers is het m.i. beter om het erbij te laten.

Tess, vind een beetje geneuzel op zijn tijd helemaal niet erg..

Ik ben er ook helemaal klaar mee Tess.

Er zullen altijd gasten blijven die zeggen dat je MOET vergeven omdat God je anders niet vergeeft. En zelfs dat je dan NAAR DE HEL GAAT...

Het rigide zwart wit denken.

Het valt me nog mee dat de fundi's het topic 'dopen' nog met rust laten en niet duidelijk iedereen die voor de kinderdoop is naar de hel verwijzen. Zoals eerst.....

En het niet goed luisteren/lezen, het verkeerd uitleggen van gelijkenissen.
Als er duidelijk staat dat de dader smeekte, wordt er overheen gelezen.

Ik denk ja, gehersenspoeld, de leiders napraten, zonder ook zelf maar eventjes na te denken, ze doen maar, als IK maar weet dat het goed zit tussen God en mij.

Zou hun willen zien als ze door een misdadiger worden getroffen, of ze dan ook nog zo denken, Ja, de buurman die mij verkeerd bejegent een keertje ja, die kan ik ook wel vergeven.
Maar als de buurman zo iemand verkracht of een kind van hun, of hun huis leeghaald en er is geen bewijs, kijken of ze dan nog zo vergevingsgezind zijn, zeker als die buurman alles ontkend...
Kijken hoe zij het vinden als christenen dan zeggen van meteen vergeven en VAN HARTE.....

Kijk Meid, ik kom hier weer dat sektarisch on-Bijbelse denken tegen.

Ja, dan kan ik, of negeren, of weggaan, ik kan dat verwachten hier....

In real life ontloop ik die wandelende robotten en napraters van leiders die zelf niet meer kunnen denken en voelen, en je een angstgeloof aan willen praten.

Ik ga er ook niet meer op in.....het is dweilen met de kraan open en water naar de zee dragen...

Liefs!
Slapende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 20:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:27
 
SHANITA130 schreef:
Kijk Meid, ik kom hier weer dat sektarisch on-Bijbelse denken tegen.

Ja, dan kan ik, of negeren, of weggaan, ik kan dat verwachten hier....

In real life ontloop ik die wandelende robotten en napraters van leiders die zelf niet meer kunnen denken en voelen, en je een angstgeloof aan willen praten.

Ik geloof werkelijk niet dat Roady en Zoeker robots en napraters zijn, shanita. Laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp hun manier van denken heel goed en sta er zelf ook zo tegenover omdat ik in staat ben de nuances in het verhaal te zien. Maar blijkbaar is het pad dat zij en ik hebben afgelegd een andere dan die van jou en is er geen mogelijkheid om elkaar op dit punt te vinden. Soms is het dan beter dit te accepteren en erop te vertrouwen dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat. Uiteindelijk kan alleen Hij ons de waarheid écht duidelijk maken. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zondag 3 februari 2013, 21:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:35
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik geloof werkelijk niet dat Roady en Zoeker robots en napraters zijn, shanita. Laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp hun manier van denken heel goed en sta er zelf ook zo tegenover omdat ik in staat ben de nuances in het verhaal te zien. Maar blijkbaar is het pad dat zij en ik hebben afgelegd een andere dan die van jou en is er geen mogelijkheid om elkaar op dit punt te vinden. Soms is het dan beter dit te accepteren en erop te vertrouwen dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat. Uiteindelijk kan alleen Hij ons de waarheid écht duidelijk maken. Knipoog smiley

Nou, ik heb anders wel het gevoel bij Roady, dat hij mij fftjes ging vertellen hoe het zat....

Ik vind hem wel degelijk sektarisch. Laat dat duidelijk zijn.

Ik begrijp, gelukkig, zijn manier van denken niet. Dank de Here!

Had er ook nooit op in moete gaan.

Dat doe ik ook niet meer, want het heeft geen zin.
En tijdverspilling.
Ik zie geen nuances. Alleen dogma's.

Quote:
Uiteindelijk kan alleen Hij ons de waarheid écht duidelijk maken. Knipoog smiley

Idd.

Slaap lekker! Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:41
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik geloof werkelijk niet dat Roady en Zoeker robots en napraters zijn, shanita. Laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp hun manier van denken heel goed en sta er zelf ook zo tegenover omdat ik in staat ben de nuances in het verhaal te zien. Maar blijkbaar is het pad dat zij en ik hebben afgelegd een andere dan die van jou en is er geen mogelijkheid om elkaar op dit punt te vinden. Soms is het dan beter dit te accepteren en erop te vertrouwen dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat. Uiteindelijk kan alleen Hij ons de waarheid écht duidelijk maken. Knipoog smiley

echt heel mooi gezegd Tessy! m'n opmerking over kinderachtig (ander topic geloof ik) neem ik compleet terug, ik heb je onderschat Verlegen lachende smiley Verlegen lachende smiley
a


Laatst aangepast door
KEITH722
op zondag 3 februari 2013, 21:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:43
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik geloof werkelijk niet dat Roady en Zoeker robots en napraters zijn, shanita. Laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp hun manier van denken heel goed en sta er zelf ook zo tegenover omdat ik in staat ben de nuances in het verhaal te zien. Maar blijkbaar is het pad dat zij en ik hebben afgelegd een andere dan die van jou en is er geen mogelijkheid om elkaar op dit punt te vinden. Soms is het dan beter dit te accepteren en erop te vertrouwen dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat. Uiteindelijk kan alleen Hij ons de waarheid écht duidelijk maken. Knipoog smiley

Das mooi, en naar mijn bescheiden mening, bepaalt voor, of over het algemeen, zij in dit geval, die gene die dit topic is begonnen tot hoever er wordt door gegaan over een onderwerp.
Anders raak je de regie aardig kwijt, .......... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 8 van 9