ChristianMatch
 


Forum

Als er nu eens geen hel was....
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 00:13
 
JONATHAN890 schreef:
de hel moet niet de boodschap van het geloof in God zijn.

Moet je met je kinderen ook niet doen, dreigen met straf, om je zin te krijgen, of bijvoorbeeld ze straffen om maar even later weer te laten zien dat je als ouder ook heel lief kan zijn.

De hel is niet de reden van ons geloof. Die moeten we zoeken in de liefde van God. In de kracht die Hij voor je leven van nu kan geven.
Je mag leven in Zijn koninkrijk !!! En natuurlijk zal je dan zien dat je dat niet kan omdat je zoveel dingen fout hebt gedaan in je leven. Maar Goddank...Hij is genadig en reikt alsnog Zijn hand.

Maar ja....stel dat er geen hel was..... stel dat er ook helemaal geen God was..... dannog vind ik het leven, wat ik dan ervaar met die 'niet bestaande' God geweldig.

Vraag me alleen maar af waar het gevoel wat ik erbij heb vandaan komt ??

Ik houd niet zo van die stel dattes...
En bovendien... als er geen God was, was ik er ook niet, want Hij heeft mij geschapen... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 08:36
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik houd niet zo van die stel dattes...
En bovendien... als er geen God was, was ik er ook niet, want Hij heeft mij geschapen... Engeltje smiley

ik kan jonathan wel volgen suus,
ik denk zelf ook vaak
al was er geen hel, al was er geen hemel,
dan nog,
zou ik Hem willen dienen, alle dagen van mijn leven
gewoon om Wie Hij is!!
wat zou mijn leven leeg, dor en koud zijn,
wanneer ik het leven zou, zonder Zijn liefde, kracht en trouw!!!
ik zou mijn Basis missen onder mijn bestaan!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 09:48
 
HANNAH810 schreef:
ik kan jonathan wel volgen suus,
ik denk zelf ook vaak
al was er geen hel, al was er geen hemel,
dan nog,
zou ik Hem willen dienen, alle dagen van mijn leven
gewoon om Wie Hij is!!
wat zou mijn leven leeg, dor en koud zijn,
wanneer ik het leven zou, zonder Zijn liefde, kracht en trouw!!!
ik zou mijn Basis missen onder mijn bestaan!!!


Wat een mooie geloofsbelijdenis!
Dank je, Hannah.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 17:13
 
wat ik indrukwekkend vond zijn die 150 bijbelverzen die hij citeerde. Het kan zoals Pieter zegt anders zijn,het gaat er meer om dat we niet zomaar raak kunnne leven en onze zondes bij god moeten brenegen,maar wel vanuit liefde ipv angst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 23:08
 
HANNAH810 schreef:
ik kan jonathan wel volgen suus,
ik denk zelf ook vaak
al was er geen hel, al was er geen hemel,
dan nog,
zou ik Hem willen dienen, alle dagen van mijn leven
gewoon om Wie Hij is!!
wat zou mijn leven leeg, dor en koud zijn,
wanneer ik het leven zou, zonder Zijn liefde, kracht en trouw!!!
ik zou mijn Basis missen onder mijn bestaan!!!

dat is ook precies wat ik bedoel te zeggen.
Ik kan God niet bewijzen, kan Hem niet aantonen, alleen kan ik getuigen wat ik van Hem ervaar in mijn leven, wat Hij voor mij betekent, welke zin Hij mijn leven geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 28 juni 2010, 23:13
 
JONATHAN890 schreef:
dat is ook precies wat ik bedoel te zeggen.
Ik kan God niet bewijzen, kan Hem niet aantonen, alleen kan ik getuigen wat ik van Hem ervaar in mijn leven, wat Hij voor mij betekent, welke zin Hij mijn leven geeft.

Ik snapte je wel hoor en wat je voor de stel dattes schreef vond ik erg positief... nu ik mijn reactie weer lees denk ik misschien had ik wat positiever kunnen reageren... wilde er alleen maar mee zeggen dat ik liever de dingen bekijk zoals ze zijn, hoop dat jullie (Jonathan en Hannah) dat ook snappen... Knipoog smiley maar ik snapte wat Jonathan ermee wilde zeggen hoor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 12:32
 
lang verhaal kort; iemand die zegt dat er misschien geen hel is, kan ik niet serieus nemen als christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 16:20
 
DAVID923 schreef:
lang verhaal kort; iemand die zegt dat er misschien geen hel is, kan ik niet serieus nemen als christen.

bedoel je dat als reaktie op iemand David? of is het iets wat jij kwijt wilt hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 20:51
 
is een algemene verklaring, en kerngedachte uit mijn eerdere reactie.
het is gewoon ontkenning van wat er in de Bijbel staat. niet tussen de regels of een hint, nee staat er letterlijk, vele keren, en mensen vergeten dat Jezus zelf het heel vaak over de hel had.

wie dus de hel ontkent, kan ik niet serieus nemen (als christen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 21:47
 
Wat vind je dan van deze opvattingen? De hel is zover weg, het duurt zolang voordat ik daar iets mee te maken heb...Laat ik eerst maar van het leven genieten en als ik wat ouder ben kan ik altijd nog vergeving vragen.

Of:

Denk eraan dat je elke dag dood kunt gaan. Pas op met wat je doet want voordat je het weet ga je naar de hel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 22:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vind je dan van deze opvattingen? De hel is zover weg, het duurt zolang voordat ik daar iets mee te maken heb...Laat ik eerst maar van het leven genieten en als ik wat ouder ben kan ik altijd nog vergeving vragen.

Of:

Denk eraan dat je elke dag dood kunt gaan. Pas op met wat je doet want voordat je het weet ga je naar de hel.

Opmerkingen van een ongelovige... wat moet je hier van zeggen.

Zo zijn er nog wel tientallen te geven, en hoor je ook zo vaak.

De 2e opmerking vind ik opmerkingen van een ongelovige die wel weet wat er is ....of van iemand die niet het vertrouwen heeft dat God ook genade kent en God alleen als een straffende God ziet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 juni 2010, 22:13
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat vind je dan van deze opvattingen? De hel is zover weg, het duurt zolang voordat ik daar iets mee te maken heb...Laat ik eerst maar van het leven genieten en als ik wat ouder ben kan ik altijd nog vergeving vragen.

Of:

Denk eraan dat je elke dag dood kunt gaan. Pas op met wat je doet want voordat je het weet ga je naar de hel.

De tweede is weliswaar wat doorslaand (gevaar voor angstgeloof), maar zeker een meer aan God en Zijn genade recht doende reactie dan de eerste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 00:27
 
wat een rare topic is dit äls er nou geen hel was"

dan zou er ook geen zonde zijn
Als er nou geen zon was moesten we het met maanlicht doen
als als als daar koop je toch niks voor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 30 juni 2010, 21:27
 
BULLDOG524 schreef:
Als er nou geen zon was moesten we het met maanlicht doen

Eh Bullie, kleine correctie, want zonder zonlicht bestaat maanlicht niet. Maanlicht is namelijk enkel een weerkaatsing van het zonlicht Knipoog smiley
Maar gelukkig hebben we dan altijd nog onze vuursteentjes om te laten vonken voor wat licht als de zon er niet is Clown smiley Wie weet slaat die vonk dan nog eens over Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 19:11
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.

Ik ben van mening dat hemel en de hel op dezelfde ' plaats' te vinden zijn, namelijk in God. Volgens de Bijbel is God namelijk licht en vuur. Voor zijn vijanden is hij een verterend vuur. Zonde staat in de Bijbel gelijk aan duisternis, en duisternis kan het licht niet verdragenIk denk daarom dat zowel in hemel als in de hel een vuur is, namelijk het vuur van God.

De rechtvaardigen zijn vrij van zonde en delen in de goddelijk natuur (zonder zelf god te worden, natuurlijk). De heiligen zijn dus licht geworden, zoals God ook licht is. De rechtvaardigen kunnen de aanwezigheid van God daardoor verdragen, terwijl de onrechtvaardigen door datzelfde licht gepijnigd worden.
En omdat God eeuwig is, is ook deze staat van geluk of pijniging eeuwig.

Ik geloof dus niet dat 'hel' een plaats is waar God niet is. Dit suggereert namelijk dat er een plaats buiten God bestaat, en dat kan volgens de Bijbel niet. Gods aanweziheid is overal.
Ik geloof daarom ook niet dat hemel en hel twee 'plaatsen' zijn, het zijn mijn inziens twee eeuwige ervaringen.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op zaterdag 31 juli 2010, 19:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 22:24
 
LAURENS814 schreef:
Ik ben van mening dat hemel en de hel op dezelfde ' plaats' te vinden zijn, namelijk in God. Volgens de Bijbel is God namelijk licht en vuur. Voor zijn vijanden is hij een verterend vuur. Zonde staat in de Bijbel gelijk aan duisternis, en duisternis kan het licht niet verdragenIk denk daarom dat zowel in hemel als in de hel een vuur is, namelijk het vuur van God.

De rechtvaardigen zijn vrij van zonde en delen in de goddelijk natuur (zonder zelf god te worden, natuurlijk). De heiligen zijn dus licht geworden, zoals God ook licht is. De rechtvaardigen kunnen de aanwezigheid van God daardoor verdragen, terwijl de onrechtvaardigen door datzelfde licht gepijnigd worden.
En omdat God eeuwig is, is ook deze staat van geluk of pijniging eeuwig.

Ik geloof dus niet dat 'hel' een plaats is waar God niet is. Dit suggereert namelijk dat er een plaats buiten God bestaat, en dat kan volgens de Bijbel niet. Gods aanweziheid is overal.
Ik geloof daarom ook niet dat hemel en hel twee 'plaatsen' zijn, het zijn mijn inziens twee eeuwige ervaringen.

Tsja, ik lees in mijn bijbel toch hele andere dingen hoor. Zoals bijv in Matteus 25: 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is

Of in Mattheüs 8:12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Lucas 13:28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen.

Er zijn ongetwijfeld meer teksten te vinden. Maar stel jij je God mss niet een beetje teveel voor als een soort 'vage kracht'? Lees bijv. Ezechiël maar eens door of Openbaringen: God is een Persoon.
En het afschrikwekkende van de hel is nu juist dat God daar niet is. Er is dus ook helemaal niets meer, omdat alle geschapen dingen van God afkomstig zijn. Blijdschap is er niet meer; er valt niets meer te genieten.

GrZing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 23:47
 
[quote=ZINGA672]Tsja, ik lees in mijn bijbel toch hele andere dingen hoor. Zoals bijv in Matteus 25: 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is Of in Mattheüs 8:12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Hoe kan God nu niet ergens zijn? De Bijbel maakt onomwonden duidelijk dat er buiten God niets kan bestaan. Waarom de 'hel' dan wel?

Het boek openbaringen maakt ook duidelijk dat de onrechtvaardigen in de aanwezigheid van het Lam gepijnigd zullen worden.
Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. [ OP 14:9-11, NBV]

De 'poel van vuur en zwavel', kan ook vertaalt worden met de 'poel van vuur en goddelijkheid' of de 'poel van goddelijk vuur'. Het Griekse woord Theion, dat doorgaans vertaalt wordt met zwavel, betekent namelijk ook 'goddelijk' of 'goddelijkheid'.

Daarnaast is het de vraag of je de 'buitenste duisternis' letterlijk moet opvatten en vereenzelvigen met het begrip van de hel. In de hel is er immers ook vuur, vuur en duisternis gaan logischerwijs niet samen. Vuur zorgt namelijk ook voor het nodige licht.
Kan het niet zo zijn dat de'buitenste duisternis' verwijst naar de zondige natuur van onrechtvaardigen? Door hun zonden kunnen ze niet deelnemen aan de heerlijkheid van God. De zondaren kunnen (in de door jou geciteerde versen) overduidelijk de zegeningen van de rechtvaardigen wel zien. Ze kunnen er alleen niet aan deelnemen, omdat hun duisternis (zonde) hen daar van weerhoudt. Deze duisternis komt niet van God, maar hebben de onrechtvaardigen zelf gecreerd en houden ze zelf in stand door hun afkeer voor het licht. Dit is, denk ik, wat hen volgens de Bijbelversen pijnigt, en niet de volledige afwezigheid van God. Gods licht kan ook bij de onrechtvaardigen aanwezig zijn, alleen kunnen zij dat niet aanvaarden,omdat de duisternis het licht niet aanneemt. In het licht van de eeuwige God is dat voor hen ook een eeuwige kwelling.
Overigens, denk je ook niet dat de grootste straf voor de duivel, de volledige aanwezigheid van God is?

Voor een interessante en uitgebreidde studie over dit onderwerp zie: http://aggreen.net/beliefs/heaven_hell.html

Ik zie God niet als een onpersoonlijke macht,maar inderdaad als een persoon. Echter niet als een wraakzuchtig individu dat mensen in een eeuwige oven werpt omdat het hem niet zint wat die personen tijdens hun leven hebben gedaan.


Laatst aangepast door
LAURENS814
op zondag 1 augustus 2010, 00:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3