ChristianMatch
 


Forum

Als er nu eens geen hel was....
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 22:26
 
In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 22:37
 
proberen NIET te zondigen is meer omdat ik van God hou dan omdat ik bang ben voor de hel.
natuurlijk speelt ook die gedachte weleens door mn hoofd, maar dat heeft iedereen weleens, denk ik.

iedereen heeft zn "favoriete" zonden, ook ik, en ik ben blij en dankbaar dat ik de "grote" zonden niet meer doe.
aan de andere kant blijven er ontelbaar veel andere zonden over, helaas.

eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik dankbaarder ben voor mijn fantastische leven vol zegen, dan dat ik me zorgen maak over de hel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 22:58
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.

Ik vind het wel een rare titel moet ik eerlijk zeggen... er is nu eenmaal een hel, maar... wat is dat eigenlijk ?
Volgens mij is de hel de plaats zonder God...
Ik moet er zelf niet aan denken, niet zozeer vanwege 'de hel', maar omdat ik juist geloof dat God het goede voor de mens zoekt, je door en door kent en Hij de bron van alle liefde is !

Ik vind het altijd erg jammer als mensen bang gemaakt worden daarmee, zoals je in bepaalde gemeentes kan horen.
Het gaat nou juist om de liefde van God... en God wil helemaal niet dat mensen 'naar de hel' gaan...

En wat betreft de zonde, gelukkig geloof ik in behoud zonder werken der wet... dat betekent dat enkel Gods genade mij vrijpleit van de zonde en niet hetgeen ik doe...
Natuurlijk is in Gods wil zijn wel belangrijk, maar daarin ligt niet mijn behoud, dat is althans wat ik geloof.

Ik vind het jammer Chatuliem dat je het koppelt; geloof vind ik juist iets positiefs, niet iets dat je 'uit angst voor de hel' doet.
Maar goed, je zal wel willem weten hoe anderen er tegenaan kijken en daar kan ik wel inkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 23:08
 
De hel bestaat gewoon, denk ik. En als er geen hel zou zijn zou er ook geen zonde bestaan. God heeft immers een scheiding gemaakt tussen goed en slecht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GEHOLI202





Berichten: 39

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 23:12
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.

Zoals Susannah al terecht zegt is het een onlogische combinatie. Want als gelovige weet je zeker dat je niet om je zonden naar de hel gaat omdat er vergeving is.

Maar wat me wel aangrijpt is de gedachte dat die collega, vriend, vriendin of misschien wel je eigen kind die God, en de genade door het bloed van Jezus bewust afwijst, volgens de Bijbel in de hel eindigt....

Dat kan je soms radeloos maken en vooral machteloos. Maar gelukkig heeft God het laatste woord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 10:04
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik vind het wel een rare titel moet ik eerlijk zeggen... er is nu eenmaal een hel, maar... wat is dat eigenlijk ?
Volgens mij is de hel de plaats zonder God...
Ik moet er zelf niet aan denken, niet zozeer vanwege 'de hel', maar omdat ik juist geloof dat God het goede voor de mens zoekt, je door en door kent en Hij de bron van alle liefde is !

Ik vind het altijd erg jammer als mensen bang gemaakt worden daarmee, zoals je in bepaalde gemeentes kan horen.
Het gaat nou juist om de liefde van God... en God wil helemaal niet dat mensen 'naar de hel' gaan...

En wat betreft de zonde, gelukkig geloof ik in behoud zonder werken der wet... dat betekent dat enkel Gods genade mij vrijpleit van de zonde en niet hetgeen ik doe...
Natuurlijk is in Gods wil zijn wel belangrijk, maar daarin ligt niet mijn behoud, dat is althans wat ik geloof.

Ik vind het jammer Chatuliem dat je het koppelt; geloof vind ik juist iets positiefs, niet iets dat je 'uit angst voor de hel' doet.
Maar goed, je zal wel willem weten hoe anderen er tegenaan kijken en daar kan ik wel inkomen.
Hoewel je het een vreemde vraag vind, denk ik dat veel mensen toch last hebben van dit evangelie van angst. Waar je het ook duidelijk in terugvindt, is het evangelie van de eindtijd. Films over de eindtijd hebben vaak die boodschap, als je niet bij Jezus hoort, zul je de hel hier op aarde meemaken.
Wat voor invloed heeft het op mensen om hun angsten te versterken? Als je niet bij onze kerk hoort ben je niet behouden. Als je je niet aan onze regels houdt, ga je naar de hel. Of nog erger, je zult wel gezondigd hebben, dat God je zo straft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 10:17
 
ik wil in dit licht graag een paar kanttekenigen plaatsen, om je gedachten over te laten gaan;

- allereerst is de hel er niet omdat er mensen verloren zouden moeten gaan, sterker nog; de hel is niet eens voor mensen bedoeld; er staat immers dat de hel "een plaats is, die voor de duivel en zijn engelen bereid is......"
wel is het zo, dat wanneer je de duisternis dient, je ook bij de duisternis gerangschikt wordt.....met alle dramatiche gevolgen van dien!
- ten tweede, chatuliem, is de manier van denken waar je aan refereert, een "slaafse" manier van geloven, ipv een "kinderlijk" geloof.
geloven is een vertrouwens-relatie, geen gedrags-modificatie.
het slaafs volgen van de wetjes en dingetjes brengt daarnaast ook nog eens niet tot God/de hemel. die kun je immers niet verdienen met een stapel goede werken in de zin van een bonuspunten-systeem?
- geholi geeft al aan, dat op zich onze zonden ons niet uit de nabijheid van God houden, het is denk ik ons ongeloof, dat ons van Hem gescheiden houd. net als bij het volk israel; "en zij konden niet ingaan vanwege hun ongeloof"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 12:13
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.

Enige tijd geleden kreeg ik van een goede vriend onderstaand verhaal toegestuurd, de vergelijking zal best een beetje krom zijn, maar toch, ik vind het een heel mooi verhaal.

Een man Gods had op een dag een gesprek met de Heer en zei:
'Heer, ik zou willen weten wat hemel en hel inhouden.'

De Heer leidde de man naar 2 deuren,

Hij opende één van de deuren en liet de man binnenkijken.
In het midden van de kamer was een hele grote ronde tafel
In het midden van die tafel stond een grote pan met stamppot,
welke heerlijk geurde en maakte dat de man Gods watertandde
De mensen die rondom de tafel zaten waren echter mager en ziekelijk.
Ze leken erg hongerig.
Ze hielden lepels in hun handen met erg lange handgrepen,
welke aan hun armen vastgemaakt waren.
Het was voor een ieder mogelijk om in de pan met heerlijk eten te reiken
en daaruit te eten, maar omdat de lepels langer waren dan hun armen,
konden ze de lepels niet naar hun monden brengen.
De man rilde bij het aangezicht van deze ellende en dit lijden.

God zei:'Nu heb je de hel gezien,'
ze gingen naar de volgende kamer, en God opende de deur.
Deze was exact dezelfde als de eerste.......
Er stond een grote ronde tafel in het midden van de kamer,
met daarop een grote pan met stamppot,
waarvan de man moest watertanden.
De mensen hier waren uitgerust met dezelfde lange lepels,
vastgemaakt aan hun armen.
Maar deze mensen waren wel doorvoed en gezond.
Lachend en pratend met elkaar.
De man zei:'Ik snap het niet, ik snap er niks van!'
'Het is vrij simpel' sprak God, 'je hoeft maar één ding te weten.
Zie je, zij hebben geleerd om elkaar te voeden,
terwijl de inhalige mensen alleen maar aan zichzelf denken.'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 12:26
 
Wie in de Bijbel gelooft, moet een hel erkennen.
Een hele uiteenzetting kan ik geven over hoe dat zal zijn, volgens de Bijbel (nee het is NIET iets figuurlijks, maar echt een plaats door God gemaakt voor zijn toorn) maar dat is niet de hamvraag.

Natuurlijk moeten mensen niet worden bang gemaakt, je kan mensen niet de hemel injagen door angst, John Piper heeft daar een mooie preek over op you tube. maar zaken als ZONDE , HEL, en hoe Jezus daar voor aan het KRUIS moet, zijn KERNPUNTEN van het evangelie.

En ja natuurlijk, laten we Gods genade, goedheid, zegeningen, redding envooral LIEFDE niet vergeten, maar dat is ONLOSMAKELIJK verbonden met de andere facetten van het HELE evangelie. ik heb preken gehoord waar het ging om ''je beste leven nu!'' wat God voor je kan doen; al de zegeningen; rijkdom, gezondheid enz enz. totaal mens (klant?) gericht en ik hoorde niks over zonde, hel en het kruis, over hoe we redding nodig hebben, en nu onder Gods toorn vallen. Dat is natuurlijk geen evangelie....

voorbeeld: Paulus die was gevangen, en stond voor een man van groot aanzien, en toch sprak hij de HELE waarheid:

Hand 24:

24 En na enige dagen kwam Felix daar met Drusilla, zijn vrouw, die een Jodin was, en hij liet Paulus roepen en hoorde hem over het geloof in Christus Jezus. 25 Maar toen hij sprak over rechtvaardigheid en ingetogenheid en het toekomstig oordeel, werd Felix bevreesd en antwoordde: Ga voor heden heen; wanneer ik nog eens gelegenheid heb, zal ik u wel weder ontbieden.

laten we het hele evangelie brengen, God is een God van LIEFDE, JA! maar ook:


Heb 10,31
Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God!


2. Heb 9,27
En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,

3. Heb 10,27
maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.

4. 1 Petr 4,17
Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?


Laatst aangepast door
DAVID923
op maandag 21 juni 2010, 12:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:33
 
Kijk schitterende theorie, klopt ook nog. Maar ik ben benieuwd hoe dat werkt in je persoonlijke leven. Ik weet dat het geen rol zou moeten spelen, maar in hoeverre gebeurt zoiets onbewust wel? En hoe is zoiets te voorkomen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:43
 
Gebed, bijbellezen, kerkgang, bijbelkring, huisbezoek, etc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:56
 
MARIO216 schreef:
Gebed, bijbellezen, kerkgang, bijbelkring, huisbezoek, etc
Maar als je dat nu doet, omdat je anders bang bent niet behouden te worden????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 14:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Maar als je dat nu doet, omdat je anders bang bent niet behouden te worden????

Dan ben je verkeerd bezig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 14:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Maar als je dat nu doet, omdat je anders bang bent niet behouden te worden????


chatuliem
als iemand angst heeft, is dat het tegenovergestelde van vertrouwen.
wat ik al aangaf, het is wat ze in reformatorische kringen noemen "slaafse vrees"
en de bijbel is er duidelijk in; wie vreest, is niet volmaakt in de liefde, want de volmaakte liefde drijft de vrees buiten.

ik durf zelfs te stellen dat wanneer je angst voor God hebt, je Hem niet of nauwelijks kent. als je namelijk maar een klein ietsepietsje gezien hebt van Zijn zondaarsliefde, dan weet je dat God een God is met een enorme liefde.
pas wanneer je die liefde vertrapt, komt Zijn rechtvaardigheid en toorn om de hoek kijken.
Hij heeft ons zelfs al lief vanaf het moment "dat wij nog vijanden waren..."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD265





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 14:50
 
verwijderd

Laatst aangepast door
GERALD265
op dinsdag 28 september 2010, 21:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 15:20
 



Ja er bestaat een hel en er bestaat een hemel.
Bang om te sterven ben ik niet want ik weet dat ik voor Eeuwig bij de hemelse Vader ben juist omdat ik een kind van Hem ben en Zijn Zoon Jezus Christus waar ik met hart en ziel van hou Verliefde smiley Hij is de Enige Weg! De Waarheid en het Leven. Want niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 21 juni 2010, 17:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 15:44
 
@chatuliem:

1 Joh 4,18
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

*

dit spreek over de al wedergeboren mens, waar God in zijn of haar hart overtuigd van de redding. dan is er geen vrees meer, en hoeft ook niet! maar wee de niet wedergeboren mens!
Er moet ook berouw over de zonde zijn, en de ''Vrese des Heere'' is juist een goed iets, het is niet niks, de staat van de gevallen mens!


Daarom ook:

Joh 16,8
En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;

en hamerde petrus op:


hand 2:

40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 15:47
 
anita haal dat plaatje ff weg a u b. Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 16:47
 
DAVID923 schreef:
anita haal dat plaatje ff weg a u b. Lachende smiley Knipoog smiley


Ik zat toch nog even de plaat van Anita te bekijken.....Wat was het leven in die tijd van die plaat toch eenvoudig en overzichtelijk.
Nu is die plaat een beetje gedateerd want ik zit door de weeks in het theater en zondags in de kerk......en met mij velen denk ik....
En moet je maar eens opletten: er zijn geen bruggetjes van de ene weg naar de andere.....dus eenmaal op de brede weg kan je niet naar de smalle weg? Of andersom? Is dat het beeld wat Jezus voor ogen had?
Treinreizen op zondag is dat iets goddeloos? Wel als je de plaat moet geloven....
Zijn zo maar wat mijmeringen terwijl ik de plaat bekijk.....
Maar Paulus zegt: onderzoekt alle dingen en behoudt het goede......en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.....

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 21 juni 2010, 16:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 17:04
 
DAVID923 schreef:
anita haal dat plaatje ff weg a u b. Lachende smiley Knipoog smiley

Nee vrij om plaatjes te plaatsen is nu iets kleiner

Het ging mij erom dat de Bijbelteksten beter zichtbare waren en die driehoek stond op de vorige niet op en bij deze wel weer hoop jij nu tevreden.
Want die 3hoek is niet goed kon geen andere vinden jawel met een grotere piksels als er meesten hebben wil die vorie weer dan haal ik dat zo weer tevoorschijn Knipoog smiley En anders moet je maar een vergrootglas gebruiken om de bijbelteksten die daar bijhoren achter zien te halen.

Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 21 juni 2010, 17:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 17:10
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 17:24
 
ik vroeg het omdat eht hele beeld er door lang werd. verder geen problemen mee, het is alleen oftopic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 17:42
 
david,
jij noemt de tekst van johannes 16;8
En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; deze tekst wordt vaak aangehaald zonder de uitleg in vers 9-11;
en die horen denk ik wel echt in één adem genoemt te worden, omdat binnen "bevindelijke kringen" deze tekst anders wordt toegepast dan hij bedoeld wordt door de Heere Jezus....;
van zonde, omdat zij in mij niet geloven,
van gerechtigheid omdat ik tot Mijn Vader heenga, en gij Mij niet meer zult zien,
en van oordeel omdat de overste van deze wereld geoordeeld is...


in die zin is hij ook binnen de discussie van het behouden worden of verloren liggen weinig te beginnen met deze tekst, behalve dat ongeloof als zonde wordt gezien.
ook staat hier min of meer dat het oordeel van de hel voor de overste van deze wereld is bedoeld, of ga ik hierin nu te ver?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 18:08
 
Vind het een moeilijke!
Heb met enige regelmaat mezelf afgevraagd wat ik dan onder de hel moet verstaan? En datzelfde geld overigens voor de hemel...
Ik ben het met Hannah eens dat vooral het geloof een rol speelt, en niet het argeloos naleven van wetten en regeltjes omdat het zo hoort of omdat we bang zijn. Geloof en vertrouwen, maar toch ook zeker onze levenswandel...
Onze harten én onze tongen zullen moeten belijden dat Jezus Heer is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 18:26
 
HANNAH810 schreef:
ik wil in dit licht graag een paar kanttekenigen plaatsen, om je gedachten over te laten gaan;

- allereerst is de hel er niet omdat er mensen verloren zouden moeten gaan, sterker nog; de hel is niet eens voor mensen bedoeld; er staat immers dat de hel "een plaats is, die voor de duivel en zijn engelen bereid is......"
wel is het zo, dat wanneer je de duisternis dient, je ook bij de duisternis gerangschikt wordt.....met alle dramatiche gevolgen van dien!
- ten tweede, chatuliem, is de manier van denken waar je aan refereert, een "slaafse" manier van geloven, ipv een "kinderlijk" geloof.
geloven is een vertrouwens-relatie, geen gedrags-modificatie.
het slaafs volgen van de wetjes en dingetjes brengt daarnaast ook nog eens niet tot God/de hemel. die kun je immers niet verdienen met een stapel goede werken in de zin van een bonuspunten-systeem?
- geholi geeft al aan, dat op zich onze zonden ons niet uit de nabijheid van God houden, het is denk ik ons ongeloof, dat ons van Hem gescheiden houd. net als bij het volk israel; "en zij konden niet ingaan vanwege hun ongeloof"

Goede aanvulling Hannah, mijn complimenten... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 18:29
 
HANNAH810 schreef:
chatuliem
als iemand angst heeft, is dat het tegenovergestelde van vertrouwen.
wat ik al aangaf, het is wat ze in reformatorische kringen noemen "slaafse vrees"
en de bijbel is er duidelijk in; wie vreest, is niet volmaakt in de liefde, want de volmaakte liefde drijft de vrees buiten.

ik durf zelfs te stellen dat wanneer je angst voor God hebt, je Hem niet of nauwelijks kent. als je namelijk maar een klein ietsepietsje gezien hebt van Zijn zondaarsliefde, dan weet je dat God een God is met een enorme liefde.
pas wanneer je die liefde vertrapt, komt Zijn rechtvaardigheid en toorn om de hoek kijken.
Hij heeft ons zelfs al lief vanaf het moment "dat wij nog vijanden waren..."

w8 ff Hannah, angst voor God kan ook ontstaan door wat een mens meemaakt, dus ik weet niet wat jij daaronder verstaat, maar angst voor God hoeft niet te betekenen dat je Hem niet of nauwelijks kent !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:06
 
HANNAH810 schreef:
ik wil in dit licht graag een paar kanttekenigen plaatsen, om je gedachten over te laten gaan;

- allereerst is de hel er niet omdat er mensen verloren zouden moeten gaan, sterker nog; de hel is niet eens voor mensen bedoeld; er staat immers dat de hel "een plaats is, die voor de duivel en zijn engelen bereid is......"
wel is het zo, dat wanneer je de duisternis dient, je ook bij de duisternis gerangschikt wordt.....met alle dramatiche gevolgen van dien!
- ten tweede, chatuliem, is de manier van denken waar je aan refereert, een "slaafse" manier van geloven, ipv een "kinderlijk" geloof.
geloven is een vertrouwens-relatie, geen gedrags-modificatie.
het slaafs volgen van de wetjes en dingetjes brengt daarnaast ook nog eens niet tot God/de hemel. die kun je immers niet verdienen met een stapel goede werken in de zin van een bonuspunten-systeem?
- geholi geeft al aan, dat op zich onze zonden ons niet uit de nabijheid van God houden, het is denk ik ons ongeloof, dat ons van Hem gescheiden houd. net als bij het volk israel; "en zij konden niet ingaan vanwege hun ongeloof"

Denk een complete samenvatting voor deze materie. Onze manier van geloven, ons ongeloof is wat ertoe kan leiden dat we van God gescheiden zijn. Zoals Susannah al aangeeft, is Gods genade dat wat ons bij Hem houdt en wat we keihard nodig hebben!


Laatst aangepast door
HENK710
op maandag 21 juni 2010, 19:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:10
 
Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

Wat ik ook merk, is dat angst een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:19
 
Wellicht wordt die reactie die jij als algemeen ziet ook gewoon zo ervaren door de betrokken schrijver, Chatuliem. Zo is het in elk geval bij mij wel. In mijn persoonlijke beleving speelt de 'hel' eigenlijk geen rol voor mijn geloofsbepaling, hoezeer ik ook weet dat ik ook nog wel mijn momenten van zwak geloof heb die mijn afstand tot God vergroten, al blijft God wel tot mij komen om mij terug te brengen vanuit Zijn genade waar ik dankzij Jezus in delen mag. (Ik zeg nu volgens mij gewoon hetzelfde als zonet Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

Wat ik ook merk, is dat angst een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....

Maar hoe is het dan bij jou? Dat komt ook niet zo erg naar voren.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3