ChristianMatch
 


Forum

Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 11 12 13 14 15 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 09:05
BerichtOnderwerp: Aardbeving
 
EVA685 schreef:
Mensen in Haiti werden door onderdompeling gedoopt.
Ik heb eens gehoord dat er met de Tjunami verschillende
kerken bij zijn gekomen.

GOD alleen kan toch de aarde doen beven?
Wil HIJ ons wakker schudden?

In Job 1 lees ik dat de satan beschikte over een hevige storm uit de woestijn, waarbij al Jobs kinderen omkwamen.
Ik denk dat we de macht die satan heeft niet moeten onderschatten...
Ik ben er eerlijkgezegd huiverig voor om een afschuwelijke (natuur)ramp te koppelen aan een evt. aanleiding en/of een doel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 22:11
BerichtOnderwerp: Boodschappen
 
MARIO216 schreef:
Boodschappen
gaan doen.
Boodschappen uit schappen
in de winkels laden.
Vervolgens bij de kassa op
de lopende band alles weer uitladen.
Na de kassa gaat het weer in
de kar geduldig op reis naar de auto.
Daar inladen, thuis uitladen en op de plek brengen.
Dan is dus hetzelfde zes keer door je handen gegaan.....


(en weer oppakken om het te nuttigen zeven keer Knipoog smiley )

Haha... Weer bewijs geleverd dat zeven het getal van de volheid is... Clown smiley

Gelukkig denk ik niet zo veel na bij het boodschappen doen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 22:06
BerichtOnderwerp: zondag
 
MARISKA601 schreef:
gewoon zorgen op zaterdag dat je tank vol zit.

Of tanken bij een onbemand tankstation...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 4 februari 2010, 21:49
BerichtOnderwerp: Nieuwe knop: dit is niet okee
 
Ik kreeg vorige week een nieuwsbrief van CM waarin de nieuwe knop aangekondigd stond... Ik neem aan dat jullie die nieuwsbrief, waarin ook o.a. info over het as. valentijnsfeest in stond, toch wel lezen? Clown smiley

Quote:
Verbeteringen aan het forum doorgevoerd

Het nieuwe forum op ChristianMatch is nu bijna 2 maanden in de lucht, en er wordt alweer flink gediscussieerd. Achter de schermen blijft het forum in ontwikkeling, en verschillende probleempjes zijn ondertussen opgelost door het ontwikkelteam. Zo is de status gelezen/ongelezen verbeterd, is er nu op jullie verzoek een link 'zet alles op gelezen', en is de knop om naar het laatste bericht van een post te klikken teruggekeerd. Volgende week introduceren we ook een 'dit is niet okee'-knop, zodat jullie de redactie kunnen waarschuwen als jullie een forumbericht tegenkomen dat niet door de beugel kan.

Ik geef toe... de uitleg is wel wat mager...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 4 februari 2010, 21:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 16:25
BerichtOnderwerp: Met elkaar afvallen?
 
'Hoe dikker je buik, hoe groter je getuigenis is'.

http://www.youtube.com/watch?v=mwIrce0Ab80

Het beeld is jammergenoeg niet heel helder...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:43
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
SOLAFIDE630 schreef:
Het gaat mij erom wat Jezus zegt.....niet meer en niet minder....en dat schijnt hier niet te mogen. Vreemd is dat. Het is altijd weer hetzelfde liedje...met alle geweld willen sommigen de woorden van de Heer subjectief interpreteren. Er moet altijd in hun straatje gepraat worden, want anders is het niet goed. Nou dat is nou juist niet de bedoeling als ik de bijbel lees.

Het gaat er mij ook om wat Jezus zegt! Daarom luister en lees ik ook Zijn totale boodschap en wil ik geen 'losse' verzen of gedeelten uit hun verband halen. Tja, daar zit natuurlijk altijd wat subjectiefs in, maar er zit ook iets subjectiefs in de keuze van verzen die je citeert. Ik heb het idee dat jij díe verzen citeert die passen in jouw straatje, oftewel die jouw mening/visie onderbouwen.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 31 januari 2010, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 22:34
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
MARIJAN072 schreef:
Maar wacht, ik zou natuurlijk minder kunnen gaan werken. Lijkt me heerlijk! Lachende smiley Clown smiley

Neenee, dat gaat zomaar niet... want dan laat je een deel van je talenten liggen... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 13:41
BerichtOnderwerp: Wie ben ik?
 
Wie ben ik?

Wie ben ik? Ze zeggen me vaak:
je treedt uit je cel
rustig blij en zeker
als een burchtheer uit zijn slot.

Wie ben ik? Ze zeggen me vaak:
je spreekt met je bewakers
vrij rechtuit en vriendelijk
als was je hun heer.

Wie ben ik? Ze zeggen me ook:
je draagt je donkere dagen
evenwichtig glimlachend trots
als iemand die gewend is te overwinnen.

Ben ik werkelijk wat anderen van mij zeggen?
Of ben ik alleen wat ik weet van mijzelf:
onrustig vol heimwee, ziek als een gekooide vogel
snakkend naar lucht, als werd ik gewurgd
hongerend naar kleuren, naar bloemen en vogels
dorstend naar een woord, naar een mens dichtbij
trillend van woede om willekeur, om de geringste krenking
opgejaagd wachtend op iets groots
machteloos bang om vrienden in den vreemde
moe en leeg om te bidden, te danken, te werken
murw en bereid om van alles afscheid te nemen?

Wie ben ik? De een of de ander?
Ben ik nu de een en morgen de ander?
Ben ik beiden tegelijk?

Wie ben ik? Ik ben de speelbal van mijn eenzaam vragen.
Wie ik ook ben, U kent mij, ik ben van U mijn God.


Dit gedicht is geschreven voor Dietrich Bonhoeffer (1906-1945). Hij was een Duitse theoloog, die voor zijn verzet tegen Hitler de doodstraf kreeg. Na een gevangenschap van bijna twee jaar werd hij op 9 april 1945 opgehangen. Hij was een moedig en inspirerend mens, en had uitgesproken opvattingen over de plaats van het christendom in de moderne wereld.

Ik vind het erg mooi en de moeite waard om met jullie te delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 11:57
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
MATTHI636 schreef:
Op een heleboel dingen die hier op het forum worden geschreven ga ik niet op in, jullie komen met allerlei betweterige dingen aan waardoor de hele boodschap die ik heb geplaatst wordt ontkracht. Zeker ken ik het verhaal van de weduwe en het stuk waarin Jezus de farizeeen terechtwijst dat ze het voor het uiterlijk van de mensen doen. Maar ik vind het allemaal inlegkunde in iets wat ik helemaal niet zo bedoeld heb.

Het is aan jou of je wel of niet op reacties in wil gaan. Een tip voor jou: wil je niet dat jouw stuk bediscussieerd, en mogelijk zelfs ontkracht, wordt, plaats het dan niet op een forum...
Verder blijf ik er moeite mee hebben dat je een andere conclusie trekt uit het verhaal van Jezus dan Jezus zelf. Over inlegkunde gesproken...
Ik vind het zelfs gevaarlijk, want je leest wat je wil lezen ipv wat er staat.

@Solafide, ik ben benieuwd naar wat jij nu eigenlijk ziet als de boodschap van het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus. Ik ken jou als iemand die wil lezen wat er staat Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 22:22
BerichtOnderwerp: rells hoekie
 
RELLOK036 schreef:
ik heb net ff gekeken op de home pagina en zag da nieuw blauw was met naamje en idd ene blauwe streep en ene lijsteje mathches met oranje streepje en ene lijstem met rood dat zijn de jarige van vandaag...maar ik zal ook eens kijken op mijn acount en daar staan onder sommige ook streepjes maar war die voor zijn? sj aweet ik ook niet
Volgens mij heeft het er mee te maken of je een profiel wel of niet hebt bekeken. Nog niet bekeken, dan een streepje. Wel bekeken, dan geen streepje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:07
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
MATTHI636 schreef:
De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.
De bedoeling van jouw stuk komt op mij idd over als het doen van barmhartigheid. Alleen is dat volgens mij dus een andere bedoeling als dat Jezus had toen hij dit verhaal vertelde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:04
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
CHATULIEM619 schreef:
De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat?
Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende?
Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten??
Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.

Mooie bijdrage Chatuliem. Ben ik het helemaal mee eens.
Ik kon het alleen nog niet goed onder woorden krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:31
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
MATTHI636 schreef:
Er was eens een Nederlander die elk weekend ging feesten, hij had veel vrienden, daarnaast zag hij er goed verzorgd uit en droeg merkkleding. Voor hem was het leven een groot feest en hij ging ook weleens naar de kerk. Aan de andere kant van de wereld in Noord korea woont een hele arme christen. Hij wordt vervolgd door de overheid omdat hij in Jezus gelooft en is een bedelaar die ongeschoren en met kapotte kleren in de stad ligt. Hij heeft geen vrienden en ontzettende honger, als hij het klokhuis van een appel heeft gekregen, heeft hij een goede dag gehad. Dan sterven ze allebei, de Nederlandse jongen krijgt een mooi en goed verzorgde begrafenis en er zijn veel mensen aanwezig. De arme Noord koreaan sterft en er is niemand die hem mist, hij wordt in een zak gedumpt. De populaire Nederlander komt in het dodenrijk terecht, waar hij een ontzettende pijn te lijden heeft. Dan ziet hij de arme Noord koreaan zitten op een prachtige plaats samen met abraham. De Nederlander vraagt aan abraham of de Noord koreaan niet naar hem kan toekomen, om hem wat water te geven. De pijn die hij door het vuur te lijden heeft is ondragelijk. Abraham zegt "mijn kind, tijdens uw leven was je populair en heb je alle goede dingen ontvangen, de Noord koreaan was arm en heeft veel te lijden gehad tijdens zijn leven. Je had je broer kunnen helpen in dit leven maar dat heb je niet gedaan.

Het verhaal van de arme en rijke man in een modern jasje. Niks mis mee. Maar, is dé les van dit verhaal idd dat je elkaar moet helpen, dus barmhartigheid moet bewijzen? Die indruk heb ik namelijk niet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 23:15
BerichtOnderwerp: Spreuken 31 vrouw
 
THOMAS968 schreef:
Ach Imre, soms kun je beter op het dak zitten.....Knipoog smiley

Thomas

Sterker nog... op het dak wonen is nog bijbelser... (spr. 21:9 en 25:24) Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:57
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
HENK710 schreef:
Maar, zoals ook gezegd, het blijft wel een vrije keus van ons, die God ook van ons vraagt.

Even voor de duidelijkheid:
als je zegt dat de vrije keus die wij hebben een keuze is tussen God wel of niet dienen, dan zeg ik, ja, we zeggen hetzelfde.
Maar ik dacht te begrijpen dat je het had over een vrije keus om de geestesgaven wel of niet te gebruiken. Dat vind ik toch wat anders en daar heb ik moeite mee.

Maar goed, misschien trek ik het wel teveel uit elkaar...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 24 januari 2010, 22:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:34
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
HENK710 schreef:
Zoals al gezegd Liesbeth, we hebben inderdaad de verantwoordelijkheid om de gaven te gebruiken. Het wel of niet nemen van die verantwoordelijkheid blijft echter toch onze eigen keus, zoals ook de exacte invulling van het uiting geven aan die gaven dat is. Dat is nu juist het stukje bewegingsruimte dat God ons in de schepping meegegeven heeft, wat we ook wel vrije wil noemen.

God heeft mensen een vrije wil gegeven om wel of niet voor Hem te kiezen. Als je tot een keuze voor Hem bent gekomen, zal de Heilige Geest je vervullen en laten delen in Zijn gaven. Het kan toch niet anders zijn dan dat je daar ook uiting aan geeft?
Stel dat je als buitenlander in Nederland met komen wonen en je wil de Nederlandse identiteit aannemen. Dat is je eigen keuze. Maar als je die identiteit aanneemt ga je toch niet opnieuw kiezen of je je ook naar die identiteit wil gedragen? Dat mag dan toch van je verwacht worden?

Ik denk overigens wel dat het werk van de Heilige Geest en de geestesgaven enigszins onderbelicht zijn in bepaalde christelijke kringen, waardoor de gaven minder rijk ingezet worden dan dat de bedoeling is.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 24 januari 2010, 22:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 16:32
BerichtOnderwerp: CM setjes (de schone lei)
 
Mooie getuigenis Roosje! Heel veel geluk samen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 15:52
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
HENK710 schreef:
Ik zou niet willen spreken van verplichting. Verantwoordelijkheid is een beter woord in mijn ogen. We hebben als schepselen van God de verantwoordelijkheid om dat wat Hij ons geeft te benutten! Het blijft echter wel een vrijwillige keus om er iets mee te doen. En ja, als we ons door God laten leiden, wordt het een uiting van dankbaarheid om het ook echt te doen! We mogen ons immers gezegend weten door Hem als onderkoningen van Zijn schepping!

'Jaagt de liefde na en ijvert(!) om de geestelijke gaven' staat er in 1 Kor. 14:1. De liefde wordt hier volgens mij genoemd als zijnde de voornaamste vrucht van de Geest. De vrucht is het doel, de gaven zijn middelen. Zoals Chatuliem al zegt, gaven van de geest zijn niet om mee te pronken oid, maar om te dienen, tot opbouw van de gemeente.
Ik heb daarom moeite met de term 'een vrijwillige keus'. Alsof het vrijblijvend is om een geestesgave die je hebt gekregen wel of niet te gebruiken... Het is denk ik je verantwoordelijkheid (en waarom zou je het niet plicht mogen noemen?) om de geestesgave die Hij je geeft dankbaar te gebruiken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 13:39
BerichtOnderwerp: Spreuken 31 vrouw
 
Een lastig gedeelte. Ik sluit me aan bij Leanne, beslist niet hopeloos gedateerd, maar goed bruikbaar. Een doel om na te streven, maar herkenbaar... hmmm....zou meer moeten zijn misschien...

Ik vond dit stukje op internet als uitleg:
Quote:
Het ‘loflied op de sterke vrouw’ vormt het sluitstuk van het bijbelboek Spreuken. Eeuwenlang werd die tekst beschouwd als een loflied op de ‘degelijke huisvrouw’. Een vrouw die dag en nacht voor haar gezin in de weer is, en die ervoor zorgt dat haar man een schitterende carrière kan maken „in de poorten van de stad” (vers 23). Dat de tekst eigenlijk een heel ander soort vrouw voorstelt, daar las men overheen. Wie de hele tekst van het begin tot het einde onbevangen leest, merkt dat de vrouw in het middelpunt van de belangstelling staat. Zij is de enige om wie het gaat, de enige die optreedt, handelt en doet. Zij is een vrouw met macht, verstand en invloed. Haar activiteiten binnenshuis en daarbuiten (verzen 19 en 20) zijn de spil van alles. Zij is niet de vrouw van een aanzienlijk man, zoals men vaak meende, maar haar man is de echtgenoot van een aanzienlijke vrouw.
Deze vrouw op de laatste bladzijde van het boek Spreuken heeft ongetwijfeld ook een symbolische betekenis. Zij verpersoonlijkt de Wijsheid zelf, die trouwens op meerdere plaatsen binnen en buiten het boek Spreuken als een vrouw wordt voorgesteld. Uiteindelijk is Israël tot het besef gekomen dat de ware wijsheid niets anders is dan de Tora. Daarom mogen wij met de joodse traditie de ‘sterke vrouw’ ook zien als een verpersoonlijking van de Tora: Gods Woord dat de weg wijst naar het ware leven. In de rabbijnse literatuur wordt de Tora voorgesteld als de bruid van Israël, die met vreugdevolle liefde wordt bejegend.
Bron:http://www.kerknet.be/admin/files/assets/kerkenleven/documenten/kerkenleven_1226055964_zl0846.pdf

Zonder de eerste betekenis aan de kant te willen zetten, die symbolische betekenis spreekt me wel aan. Zowel voor vrouwen als mannen geldt dat geloven in de Heere perspectief geeft. Dát perspectief maakt denk ik dat je echt wijs en sterk kunt zijn. Niet vanuit jezelf, maar door de kracht van de Geest die in je werkt.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 24 januari 2010, 13:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 19:30
BerichtOnderwerp: niet altijd een antwword op mail
 
IMRE695 schreef:
Nou, dan heb ik nog een positieve ervaring te melden... Lachende smiley met blinkend witte tanden

Ik kreeg op 1 van mijn knoop-een-praatje-aan over een gemeenschappelijk kenmerk na 4 weken alsnog antwoord. Lachende smiley

Als je maar genoeg geduld hebt. Coole smiley met zonnebril


Zo snel kunnen mensen dus al tevreden zijn... Vier weken wachten en je antwoord wordt als positief ervaren... Clown smiley
Ongetwijfeld zijn er cm-leden die hier een voorbeeld aan kunnen nemen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 15:42
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
JILL658 schreef:
Weet je Liesbeth Jezus vraagt niks van je. Als je Jezus lief hebt dan doe je vrijwillig wat Jezus graag zou willen. Jezus legt je niks op. Je hoeft niets te doen om zijn liefde te ontvangen. Hij geeft het om niet.
Het enige wat jij en ik moeten doen is Hem aannemen als de Zoon van God de Vader en dat Hij voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Gestorven en begraven . Weder opgestaan is uit de dode en zittende aan de rechterhand van God de Vader.
Shaloom Jill

Jill, volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Jezus vraagt wel degelijk wat van ons, alleen is ons (schamele) antwoord voor Hem geen voorwaarde om ons Zijn liefde en genade te geven. Gode zij dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 11:36
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
SOLAFIDE630 schreef:
Het volgen van Jezus kan dus zeer divers zijn....

Gelukkig mag ieder mens zelf bepalen in welke mate hij/zij Jezus wil volgen in nauw contact met zijn/haar Schepper, lijkt mij toe. Knipoog smiley

Het volgen van Jezus is denk ik idd heel divers. Maar dat is niet omdat ieder mens zelf bepaalt in welke mate hij/zij Jezus volgt. Jezus vraagt van ieder van ons ons hele hart en totale gehoorzaamheid.
Nee, God heeft ieder mens uniek geschapen, met eigen liefhebberijen, zwakheden, gedachten, gevoelens, etc. Dat maakt denk ik dat het volgen van Jezus per persoon kan verschillen. Nauw contact met de Schepper is nodig om te weten wat het voor jou als individu betekent om Jezus te volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:56
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
MARIJAN072 schreef:
Best wel een boeiend thema. Ik vraag me wel af of het mogelijk is om té goed voor deze wereld te zijn. Ik denk dat er maar één Persoon op aarde geweest is over wie je dat kunt zeggen, dat is Jezus. Daar ben ik Hem heel erg dankbaar voor! Verder denk ik, net als Hannah, dat je juist vaak – door te geven aan de ander – veel warmte en liefde terug krijgt. Maar doe je alleen goede werken om er iets voor terug te krijgen, dan komt dat op mij heel ik-gericht over. Uiteindelijk zal je loon, als je gelooft en vertrouwt dat Jezus voor jou de straf voor je zonden droeg, veel groter zijn dan je verdient. We verdienen namelijk niks, dus het is puur genade. Jezus heeft ons wel een opdracht gegeven, wat goed verwoord wordt in een lied van Elly en Rikkert. Jezus is voor ons het allerbeste voorbeeld, hoe wij moeten leven.
Idd Marijan, mooie reactie...
Jezus is het allerbeste voorbeeld, omdat Hij volmaakt goed was en goed deed. Wij hebben de opdracht om Zijn voorbeeld te volgen, dus kunnen wij per definitie niet té goed zijn/doen.
Neemt niet weg dat dat wel in behoorlijk contrast kan staan met de wereld. Dan kan ons goed doen, zoals Henk al schreef, een getuigenis zijn.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 22 januari 2010, 00:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:58
BerichtOnderwerp: Belijden van God: veelzijdig mogelijk?
 
CROSSROAD317 schreef:
...mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen, zijn nog geen christenen.....
God houdt van mensen, maar God is ook rechtvaardig. Als de mens voorbijgaat aan Jezus Christus, dan leeft die mens in de duisternis. Hun daden kunnen dan wel goed zijn, maar ze staan niet in het Licht van Hem. Het zijn eigen werken, en leiden tot niets.

Helemaal mee eens. Ik moet denken aan de rijke jongeling die bij Jezus komt (Mark. 10):
Quote:
17 Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’

Verder denk ik aan 1 Kor. 13:
Quote:

1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
Zo goed kunnen onze daden zijn en wat zouden we daarin niet lijken op Jezus. En toch... als het niet is uit liefde voor de Heere, dan is het zinloos...

En in dit licht lees ik Rom. 2. Het gaat hier om mensen die de wet wel kennen (Joden?) en om mensen die de wet niet kennen (Romeinen?). Het gaat er niet om of wij de wet kennen, maar het gaat er om dat we de wet doen. Niet uit wetticisme, maar uit liefde voor de Heere. Hoewel dit niet zo expliciet genoemd wordt in dit gedeelte, denk ik wel dat in deze verzen te mogen lezen.
Te meer omdat in dezelfde Romeinenbrief (o.a. 3:12) duidelijk wordt dat niemand zich (geheel) aan de wet kan houden. Alle mensen hebben gezondigd, niemand is van nature rechtvaardig voor God! Dit wijst ernaar dat deze verzen meer een theoretisch argument is waarmee Paulus duidelijk wil maken dat het God gaat om gehoorzaamheid.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 21 januari 2010, 22:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 17 januari 2010, 23:58
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
APPELTJE402 schreef:
Ik moet denken aan jokobus 1:2, Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in velerlei beproevingen terecht komt.
Dit wil zeggen dat je je moet verheugen in je problemen. Moeilijk? JA! Onmogelijk? Nee! Je moet een aantal dingen weten om dit te kunnen. Allereerst dat beproevingen bij het leven horen. Er staat verschillende keren in de bijbel dat wij vervolgd zullen worden, dat wij niet vreemd moeten op kijken van beproevingen. Weet dat verstand en gevoel iets verschillends is, dat deze twee elkaar tegen kunnen spreken. En weet dat je door beproevingen gevormd wordt zodat je het doel dat God heeft met je leven beter uit kan voeren.

Ik heb dit het afgelopen jaar geleerd, er is brand bij mij thuis geweest waarna ik onwijs kwaad ben geweest op God, woedend. Toen kwam keer op keer deze tekst naar voren en ben me er in gaan verdiepen. Als ik nu terug kijk heb ik heel veel mogen ontvangen door mijn beproeving. De brand heeft veel zegeningen afgeworpen voor mij en mijn familie. Als ik kijk naar alle andere tegenslagen die ik heb gehad zie ik daar zegeningen uit voort komen.
Zegeningen die ik niet verdien, dus genade...
Ik denk dat tegenslagen zeker wel genade kunnen zijn. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en wat je met de tegenslag doet.

Elizabeth George heeft een mooi boek hier over geschreven, Gods weg door je beproevingen. Misschien een aanrader als het onderwerp je aanspreekt...

Zou je de brand bij jou thuis (wow, dat lijkt me verschrikkelijk..) echt genadegave kunnen noemen? Dat is voor mij te kort door de bocht...
Ik denk aan de tekst dat God alle dingen (dus ook het kwade) doet mee werken ten goede (Rom. 8:28). Dus wat je zegt, dan komt uit de tegenslag zegen en genade voort!
En wat betreft Jak. 1:2: door beproevingen worden gelovigen (meestal) meer afhankelijk van God en dat is natuurlijk iets om verheugd over te zijn. Maar blij zijn omdat je God dichtbij je weet, betekent niet dat je blij bent moet zijn met wat je overkomt. Onderstaand artikel is een artikel uit het Nederlands Dagblad van 28 augustus jl. Voor mij staat daarin heel mooi en treffend beschreven hoe we met lijden om mogen gaan en daarom wil ik het met jullie delen...

Quote:
De grote vraag waar we allemaal mee zitten is: 'Waar was God in Kampen toen die moeder met haar gezin op straat knielde en indringend en aangrijpend smeekte of de Here haar kinderen wilde redden uit haar brandende huis?' Wat kunnen we erover worstelen mét God.

Maar worstelen met God verlies je en maakt verder van God los, verbittert! Jacob worstelde er ook zo mee (Genesis 32-33). Hij moet zijn broer Esau ontmoeten en heeft alle reden om daar als een berg tegen op te zien. En voordat hij zijn broer zal ontmoeten, raakt hij ook nog in gevecht met God.

Duidelijk in de worsteling van Jacob is, dat de Here Jacob tegen zijn verstand en gevoel in ermee te hulp wil komen. Dit blijkt niet een worsteling van Jacob mét God te zijn of tégen God, maar een worsteling om samen mét God Esau tegemoet te gaan. Jacob wil dan ook uit die worsteling, aanvechting de zegen van de Here verkrijgen: Ik staak dit gevecht pas als U mij zegent. Dat doet hij door de Here in plaats van tegenstander tot zijn bondgenoot te maken ín de strijd met zijn broer.

Dit is een les voor ons: De Here tot je bondgenoot maken tegenover je pijn, verdriet en gemis. In mijn ogen is dat ook Jezus' missie geweest. En door de Heilige Geest is Hij, doet Hij nóg zo. De Here maakt zich één met ons tégenover ons probleem. Hij zegt: in jouw ziek, eenzaam en verdrietig zijn, ben Ik dat óók (Matteüs 25). Daarom moeten we de strijd met onze moeiten niet tégen God uitvechten, alsof God het probleem is, maar samen mét God, met de Here Jezus die strijd te lijf gaan. Hem ervoor inschakelen; laat Hém dat gevecht maar doen! Er is niks waarin Hij ons niet aanvoelt, meevoelt en Hij laat er ons ook nooit mee zitten. Hij trekt ons lot Zich aan. Hij lijdt er Zelf óók onder. Ds. Geert Boogaard, die drie kinderen moest verliezen én zijn vrouw schrijft dan: 'Wie heeft haar leven ingekort en van haar jaren afgedaan? Ik weet het niet, ik zeg niet: God; ik spreek Hem liever vragend aan: Vond U het ook zo'n zware dag, toen zij te sterven lag?' In die strijd krijgen wij de Heilige Geest en Die geeft ons vrede in onze situatie; een vrede die alle verstand te boven gaat.

Voor mij is dit de juiste houding in ons omgaan met zorgen. Niet knokken mét God over je berg van zorgen, maar sámen met God die berg tegemoet gaan. Zoals iemand zei: 'Als ik al die ellende zie, zeg ik nooit: Waarom doet God daar niks aan. Ik zeg altijd: Gelukkig is God er ook, als Die er niet was, dan zou het nog veel erger, moeilijker zijn.'

Zo hebben ook die 'geloofshelden' geleefd uit Hebreeën 11. Van deze mensen staat dat ze in het geloof gestorven zijn en géén van Gods beloften in vervulling zagen gaan. Blijkbaar wisten deze mensen dat het net zo goed kan zijn dat God pas vervulling van Zijn beloften gaat geven op de nieuwe aarde (13-16). Toch haakten deze mensen niet af. Die belofte was voldoende voor hen. Ze zijn ermee doormidden gezaagd, voor de wilde dieren gegooid (17-40), God greep niet in en soms gingen ze die weg zelfs zingende. Zoals vrienden van ons die lichamelijk erg weinig kunnen en hebben, maar bruisen van geloof, hoop en liefde en de karrentrekkers zijn van hun kerk. Toen ze wat te vieren hadden, zeiden ze: 'Wij willen vandaag niet denken aan wat we niet kunnen en niet hebben'. Met God springen ze over hun muur van zorgen (David). Gods kracht wordt in hun zwakheid volbracht (Paulus).

Hoe je tot zo'n visie komt? Door ons gesprek mét God, ons gebed: Ik laat U niet gaan tenzij U mij zegent. Tegen de berg zeggen hoe groot God is en tegen God hoe groot de berg is! Ons gebed is de kracht om verder te kunnen. Niet dat de situatie dan altijd anders wordt. Er is geen enkele garantie dat ik krijg wat ik vraag. Soms komt dat pas op de nieuwe aarde. Maar ík word anders in die situatie. Er tekent zich een regenboog af in de wolken. Die staat altijd tégen het noorden: juist waar de kou vandaan komt en 't donker is. En als er geen engel komt om uit de narigheid te halen, dan komt een engel je er dwars doorheen leiden.
W. van Herwijnen is protestants predikant in Zwijndrecht.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 18 januari 2010, 00:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 23:17
BerichtOnderwerp: IOVER ROKEN
 
Al lezend kan ik niet aan de indruk ontkomen dat we met z'n allen proberen om roken goed te praten... Ik kwam dit stukje op internet tegen en kan me daar wel in vinden:

Quote:
Vraag: "Wat is de Christelijke kijk op roken? Is roken een zonde?"

Antwoord: De Bijbel heeft het nooit specifiek over roken. Maar er bestaan enkele principes die zeer zeker op roken van toepassing zijn. Ten eerste gebiedt de Bijbel ons dat we onze lichamen niet door iets moeten laten "beheersen". In 1 Korintiërs 6:12 lezen we: "U zegt 'Alles is mij toegestaan'. Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen". Het kan niet ontkend worden dat roken zeer verslavend is. Verder in deze passage wordt ons het volgende verteld: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam" (1 Korintiërs 6:19-20). Het kan niet ontkend worden dat roken zeer slecht voor de gezondheid is. Het is bewezen dat roken de longen, maar ook vaak het hart schaadt.

Kan roken beschouwd worden als "goed voor u" (1 Korintiërs 6:12)? Kan gezegd worden dat roken werkelijk "God eer bewijst met het lichaam" (1 Korintiërs 6:20)? Kan iemand werkelijk ter ere van God roken (1 Korintiërs 10:31)? Wij geloven dat het antwoord op deze drie vragen een krachtig "nee" is. Daarom geloven wij dat roken een zonde is, en dat dit daarom niet door volgelingen van Jezus Christus zou moeten worden gedaan.

Sommigen betwisten dit standpunt door op het feit te wijzen dat veel mensen ongezond voedsel eten, wat net zo verslavend en net zo slecht voor het lichaam kan zijn. Veel mensen zijn bijvoorbeeld zo hopeloos verslaafd aan cafeïne dat ze niet kunnen functioneren zonder 's ochtends eerst hun eerste kop koffie te hebben gehad. Hoewel dit waar is, kan toch niet beweerd worden dat dit roken beter maakt? Wij beweren dat Christenen vraatzucht en excessief ongezond eten moeten vermijden. Jazeker, Christenen zijn vaak hypocriet door de ene zonde te veroordelen terwijl ze een andere zonde toestaan... maar nogmaals, hoe zou dit van roken een God-erende bezigheid kunnen maken?

Een ander argument tegen deze kijk op roken is het feit dat veel God-erende mensen rokers waren, zoals bijvoorbeeld de beroemde Britse prediker C.H. Spurgeon. Ook in dit geval denken wij niet dat dit argument steekhoudend is. We geloven dat Spurgeon een fout maakte door te roken. Was hij in andere opzichten een God-erend mens en een fantastisch onderwijzer van God's Woord? Absoluut! Maar betekent dat dat al zijn daden en gewoonten God-erend waren? Nee.

Wanneer we stellen dat roken een zonde is, beweren we niet dat alle rokers ongered zouden zijn. Er zijn veel ware gelovigen in Jezus Christus die roken. Roken weerhoudt iemand er niet van om gered te worden. Noch leidt het er toe dat de roker zijn verlossing zou verliezen. Roken is niet minder vergeeflijk dan andere zonden, en dat geldt net zo zeer voor iemand die een Christen wordt, of voor een Christen die zijn/haar zonde aan God bekent (1 Johannes 1:9). Tegelijkertijd zijn wij er terdege van overtuigd dat roken een zonde is waarvan afstand gedaan moet worden en die met God's hulp overwonnen moet worden.
bron: http://www.gotquestions.org/nederlands/roken-zonde.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 00:25
BerichtOnderwerp: Leven is niet te koop
 
HENK710 schreef:
Via mijn mail kreeg ik een presentatie doorgestuurd met de volgende tekst, welke ik wel heel mooi vond. Zodoende deel ik hem graag met jullie.

OVER GELD

Met geld...

kun je een HUIS kopen
…maar geen THUIS

kun je een KLOK kopen
...maar niet DE TIJD

kun je een BED kopen
...maar geen SLAAP

kun je BOEKEN kopen
...maar geen KENNIS

kun je een DOKTER betalen
...maar geen GOEDE GEZONDHEID

kun je een POSITIE kopen
...maar geen RESPECT

kun je BLOED kopen
...maar geen LEVEN

kun je SEX kopen
...maar geen LIEFDE

kun je een BIJBEL kopen
... maar geen GELOOF!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2010, 17:27
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
HANNAH810 schreef:
naar Gods maatstaven heb je t leven nog niet eens verdiend, dus laat staan meer dan dat; wat je al zegt; alles is genade, tot de adem die je inademd aan toe...
dus zelfs bij een overdosis tegenslag, en voor je gevoel niets meer over hebben, krijg je nog altijd meer dan je verdiend hebt....

Da's waar Hannah. Alleen met je laatste zin heb ik moeite. Iets krijgen wat je niet verdiend hebt, is genade. Maar ik zou tegenslag geen genade willen noemen...
Wat ik probeerde te omschrijven was het gevoel dat ik wel eens krijg dat mensen vinden dat je goede omstandigheden verdient als je 'goed' probeert te leven (naar menselijke maatstaven dan). Ik betrap mezelf er overigens ook op dat ik geneigd ben dat te denken.
Zou het niet beter te zijn om te zeggen 'ik gun het je niet dat dat je overkomt ' ipv 'dat verdien je niet'?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 21:53
BerichtOnderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
 
Als iemand tegen je zegt: 'je bent te goed voor deze wereld' is dat vaak bedoeld als compliment en/of troost. Goedbedoeld dus.
Toch, ik krijg steeds meer een hekel aan die opmerking. Het is de laatste tijd regelmatig tegen me gezegd. Niet omdat ik te sullig zou zijn, maar omdat mensen respect hebben voor de manier waarop ik met mensen wil omgaan: eerlijk en respectvol. (sorry, dit klinkt behoorlijk mezelf prijzend, maar echt.. zo is het niet bedoeld.)
Een opmerking met een zelfde soort strekking is 'je verdient het niet dat dat je overkomt'. Ook die is goedbedoeld, maar gaat me steeds meer tegenstaan. Ik kan er ook niks mee... Ik denk dan: aardig van je dat je vindt dat ik het niet verdien, maar het overkomt me mooi wel... Het gaat er niet om denk ik, wat ik wel of niet zou verdienen! Ik verdien helemaal niks, alles wat ik krijg is genade!

Hoewel ik het vreselijk vind om dit te schrijven, het klinkt zo op het arrogante af, lag het toch op m'n hart om het te doen. Ik ben namelijk benieuwd hoe jullie dit zien...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 14 januari 2010, 07:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (44)





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 20:39
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
MARIJAN072 schreef:
Dit vind ik ook een mooi lied, Liesbeth. Speciaal voor jou. Knipoog smiley Sluit mooi aan op het lied van Third Day. 'k Heb 'm eerst wel een paar keer moeten horen.

http://www.youtube.com/watch?v=k8gkDiTvloc&feature=related

Haha.. Thanks, idd ook mooi. Maar die vorige vond ik mooier...

Dit vind ik ook een mooi lied: http://www.youtube.com/watch?v=jVbmOxg20Nw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 11 12 13 14 15 16 Volgende
Pagina 14 van 16