ChristianMatch
 


Forum

IOVER ROKEN
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 15:30
 
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 08:49

SOLAFIDE630 schreef:
Ja...inderdaad...je ging met dat roken off-topic... maar om dit dan even af te ronden, want je citeerde alleen maar vers 19, maar het gaat juist om vers 18, daarin staat
1 Korintiërs 6 : 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.
Alleen ontucht kan dus het lichaam aantasten Cross, m.i. en niet ROKEN.



HANNAH schreef:

sola, met alle respect, maar dat is onzin; je hebt de opdracht je lichaam goed te verzorgen, en k denk dat we t er met zn allen wel over eens zijn, dat roken daar niet bij hoort!
als het je helpt, rangschik het dan onder t kopje "gij zult niet doden" maar roken is gewoon tegen Gods wil....
(ik steek er nog één op, overigens... )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 15:32
 
[quote=SOLAFIDE630]Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 08:49

SOLAFIDE630 schreef:
Ja...inderdaad...je ging met dat roken off-topic... maar om dit dan even af te ronden, want je citeerde alleen maar vers 19, maar het gaat juist om vers 18, daarin staat
1 Korintiërs 6 : 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam.
Alleen ontucht kan dus het lichaam aantasten Cross, m.i. en niet ROKEN.



HANNAH schreef:

sola, met alle respect, maar dat is onzin; je hebt de opdracht je lichaam goed te verzorgen, en k denk dat we t er met zn allen wel over eens zijn, dat roken daar niet bij hoort!
als het je helpt, rangschik het dan onder t kopje "gij zult niet doden" maar roken is gewoon tegen Gods wil....
(ik steek er nog één op, overigens...


SOLAFIDE schrijft:
Gewoon lezen wat er STAAT Hannah, en dat ook met alle respect,....zo leert de Heer ons....en niet lezen, wat jij of wie dan ook in alle vroomheid erin wil lezen, omdat je gewoon vindt, dat roken niet gezond is.....want DAT is een heeeel andere zaak, dat mag je vinden, maar ga daar niet een bijbelse invulling aan geven, want die vind ik NERGENS in de bijbel.

Afgezien daarvan, zijn wij als mensen allang met gif verzadigd, want zo zegt Paulus....dat adderenvergif onder onze tong is. Wij zijn al zeer giftig van onze vleselijke natuur uit. Het gif is allang in ons en dat al zonder te roken. Daar zit het hem gewoon niet in. Ook al roken we niet, is er toch adderenvergif onder onze tong.

Wat ik erg vind is, dat er steeds weer mensen zijn, die met hun vrome interpretaties anderen in gewetensproblemen brengen, dat deden de Farizeeen ook n.l.. Die legden ook andere mensen lasten op door het woord te veranderen naar hun goeddunken en (vrome )interpretaties.

Ik denk, dat het bij God erop aankomt, dat wij niet zondigen en wat zonde is, dat staat heel duidelijk in de bijbel....nergens zie ik dat daar ook ``roken`` bij vermeld wordt. Dat is weer allemaal interpretatie van mensen..... en nogmaals dat moet ieder voor zich weten.....maar misbruik de bijbel daarvoor niet.

Wat je persoonlijk vindt van roken, kun je een ander niet BIJBELS OPLEGGEN....daar gaat het mij om, maar dat gebeurt wel veelvuldig en er zijn heel veel mensen, die daarom in gewetensnood komen en dat vind ik triest.

Zo zie ik dat op dit ogenblik Hannah...en ik mag je graag..... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 15:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 15:45
 
ik heb ooit eens een christen horen zeggen...

roken is de enige afgod die je mag hebben want je steekt hem in de brand Lachende smiley

ik neem er nog eentje Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 15:49
 
JOLAN931 schreef:
ik heb ooit eens een christen horen zeggen...

roken is de enige afgod die je mag hebben want je steekt hem in de brand Lachende smiley

ik neem er nog eentje Engeltje smiley

Ha, ha....een goeie....ik ben al bezig een sigaartje te roken...en dat NIET over mijn longen.....en met mate Engeltje smiley , want anders ervaar ik het persoonlijk als niet goed voor mij....maar dat is een persoonlijke zaak.... Clown smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 16:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 16:42
 
Is het niet zo dat je de term "ontucht" in voorgaand bijbelgedeelte kunt zien als een term voor dingen die je lichaam schade kunnen toebrengen?
Het lijkt mij meer dat het erom gaat dat je geen verkeerd gebruik maakt van bepaalde middelen...alcohol bijvoorbeeld, zelfs de dokter zegt dat het goed is om iedere dag een glas wijn(?) te drinken voor de doorbloeding etc. Maar wanneer je er teveel van gaat nemen brengt dat uiteindelijk schade aan je lichaam en pleeg je als het ware "ontucht" op je lichaam...

Zo maar even een gedachtespinseltje Knipoog smiley

Op de website www.domineeonline.nl vond ik dit stukje van dominee Erjan van der Linde;
Allereerst iets vanuit de Bijbel. Je weet vast dat wij hier niet zo maar op deze aarde zijn. We zijn gemaakt door Iemand. Dat is God. Hij is onze Schepper. Hij heeft ons een schoon en gezond lichaam gegeven. Dat staat op meerdere plaatsen in de Bijbel, bijv. 2 Korinthe 6 vers16 of Hebreeën 3 vers 6. In deze teksten staat dat we een tempel / huis van God zijn en dat we daar goed op moeten passen. Als je rookt verontreinig je die tempel. Je neemt dan heel veel vieze stoffen in je op en dat is niet goed voor je lichaam. Je gaat hoesten en de kans dat je ziek wordt is groter. Daarnaast is het ook nog eens moeilijk om te stoppen met roken. Als je het een keertje doet vind je het nog niet zo erg. Maar dan komt een volgende en nog een, nog een, enz... Probeer dan nog maar eens te stoppen. Dat lukt je bijna niet. Je bent er gauw aan verslaafd. Toch roept God je daartoe op in Prediker 11 vers 10 dat we de kwalen uit het lichaam weg moeten doen of geen dingen moet doen waar we ziek van kunt worden.



Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 15 januari 2010, 16:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 17:02
 
TESSYBEAR731 schreef:
Is het niet zo dat je de term "ontucht" in voorgaand bijbelgedeelte kunt zien als een term voor dingen die je lichaam schade kunnen toebrengen?
Het lijkt mij meer dat het erom gaat dat je geen verkeerd gebruik maakt van bepaalde middelen...alcohol bijvoorbeeld, zelfs de dokter zegt dat het goed is om iedere dag een glas wijn(?) te drinken voor de doorbloeding etc. Maar wanneer je er teveel van gaat nemen brengt dat uiteindelijk schade aan je lichaam en pleeg je als het ware "ontucht" op je lichaam...

Zo maar even een gedachtespinseltje Knipoog smiley




Dan spinsel ik ff verder Lachende smiley
Overspel is ook ontucht...
Overspel is de enige bijbelse grond tot scheiden..
Als roken een vorm van ontucht is, is het ook overspel...
Dus een rokende partner is bijbelse grond tot scheiding... Clown smiley Engeltje smiley Gefrustreerde smiley

ik denk dat je spinsel dus iets bijgeschaafd moet worden Tess Knipoog smiley


Laatst aangepast door
PIETER649
op vrijdag 15 januari 2010, 17:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 17:17
 
TESSYBEAR731 schreef:
Is het niet zo dat je de term "ontucht" in voorgaand bijbelgedeelte kunt zien als een term voor dingen die je lichaam schade kunnen toebrengen?
Het lijkt mij meer dat het erom gaat dat je geen verkeerd gebruik maakt van bepaalde middelen...alcohol bijvoorbeeld, zelfs de dokter zegt dat het goed is om iedere dag een glas wijn(?) te drinken voor de doorbloeding etc. Maar wanneer je er teveel van gaat nemen brengt dat uiteindelijk schade aan je lichaam en pleeg je als het ware "ontucht" op je lichaam...

Zo maar even een gedachtespinseltje Knipoog smiley

Op de website www.domineeonline.nl vond ik dit stukje van dominee Erjan van der Linde;
Allereerst iets vanuit de Bijbel. Je weet vast dat wij hier niet zo maar op deze aarde zijn. We zijn gemaakt door Iemand. Dat is God. Hij is onze Schepper. Hij heeft ons een schoon en gezond lichaam gegeven. Dat staat op meerdere plaatsen in de Bijbel, bijv. 2 Korinthe 6 vers16 of Hebreeën 3 vers 6. In deze teksten staat dat we een tempel / huis van God zijn en dat we daar goed op moeten passen. Als je rookt verontreinig je die tempel. Je neemt dan heel veel vieze stoffen in je op en dat is niet goed voor je lichaam. Je gaat hoesten en de kans dat je ziek wordt is groter. Daarnaast is het ook nog eens moeilijk om te stoppen met roken. Als je het een keertje doet vind je het nog niet zo erg. Maar dan komt een volgende en nog een, nog een, enz... Probeer dan nog maar eens te stoppen. Dat lukt je bijna niet. Je bent er gauw aan verslaafd. Toch roept God je daartoe op in Prediker 11 vers 10 dat we de kwalen uit het lichaam weg moeten doen of geen dingen moet doen waar we ziek van kunt worden.


Mooi Tess
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 17:51
 
@ Hannah:

Trouwens....wat vindt je van al die spijzen, die mensen tot zich nemen en daar dichtgeslipte aderen en hartvervetting van krijgen?

Jezus zegt toch duidelijk, dat datgene wat een mens eet hem niet ONREIN kan maken. Alleen datgene, wat er uit je hart komt, dat maakt een mens onrein.

En wat denk je van Petrus, die in Handelingen van God Zelf een visioen kreeg, dat hij alle spijzen, die voor hem verfoeilijk waren, niet onrein meer mocht achten, omdat God ze rein had verklaart en daarom aan Petrus beval: SLACHT EN EET!

Hieruit concludeer ik, dat voor God andere zaken veel belangriijker zijn dan wat we eten en drinken of roken. Want ons eten en drinken tast ook ons lichaam aan, net zo goed als roken. Christenen eten nu toch ook varkensvlees etc., datgene wat in de wet verboden was en verfoeilijk was voor God

In wezen komt het dus op andere dingen aan voor God, n.l. geen hoererij te plegen, geen ontucht, geen overspel, geen vuile taal, geen leugen, alleen de waarheid spreken tegen elkaar, niet te stelen, alle wrok en drift en boosheid, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid te laten varen, want dat komt allemaal UIT ONS HART........EN DAT MAAKT ONS ONREIN

Het Koninkrijk van God bestaat immers niet uit eten en drinken en m.i. ook niet uit ROKEN.

En....is de Here Jezus ook niet steeds voor een wijnzuiper uitgescholden? Om nog maar een duit in het zakje te doen!

Rom 14,17
want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.


Luc 5,33
Ze zeiden tegen hem: ‘De leerlingen van Johannes vasten dikwijls en zeggen hun gebeden, zoals ook de leerlingen van de farizeeën doen, maar die van u eten en drinken maar.’


Kol 2,16
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 18:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 18:08
 
TESSYBEAR731 schreef:
Is het niet zo dat je de term "ontucht" in voorgaand bijbelgedeelte kunt zien als een term voor dingen die je lichaam schade kunnen toebrengen?
Het lijkt mij meer dat het erom gaat dat je geen verkeerd gebruik maakt van bepaalde middelen...alcohol bijvoorbeeld, zelfs de dokter zegt dat het goed is om iedere dag een glas wijn(?) te drinken voor de doorbloeding etc. Maar wanneer je er teveel van gaat nemen brengt dat uiteindelijk schade aan je lichaam en pleeg je als het ware "ontucht" op je lichaam...

Zo maar even een gedachtespinseltje Knipoog smiley

Op de website www.domineeonline.nl vond ik dit stukje van dominee Erjan van der Linde;
Allereerst iets vanuit de Bijbel. Je weet vast dat wij hier niet zo maar op deze aarde zijn. We zijn gemaakt door Iemand. Dat is God. Hij is onze Schepper. Hij heeft ons een schoon en gezond lichaam gegeven. Dat staat op meerdere plaatsen in de Bijbel, bijv. 2 Korinthe 6 vers16 of Hebreeën 3 vers 6. In deze teksten staat dat we een tempel / huis van God zijn en dat we daar goed op moeten passen. Als je rookt verontreinig je die tempel. Je neemt dan heel veel vieze stoffen in je op en dat is niet goed voor je lichaam. Je gaat hoesten en de kans dat je ziek wordt is groter. Daarnaast is het ook nog eens moeilijk om te stoppen met roken. Als je het een keertje doet vind je het nog niet zo erg. Maar dan komt een volgende en nog een, nog een, enz... Probeer dan nog maar eens te stoppen. Dat lukt je bijna niet. Je bent er gauw aan verslaafd. Toch roept God je daartoe op in Prediker 11 vers 10 dat we de kwalen uit het lichaam weg moeten doen of geen dingen moet doen waar we ziek van kunt worden.


Ach, Tess.....je kunt eigenlijk al helemaal niet ademen, want je moest eens weten, wat er allemaal al in de lucht zit aan kwalijke stoffen. Geloof mij maar dat wij hier Tsjernobyl nog inademen hoor......dus dan is ademhalen zo wie zo ook al uit den boze....ook al wat betreft de giftige zaken, die de industrie met bakken in de lucht pompt en in onze wateren.....en in ons eten, dat komt zo wie zo al platgespoten door het gif van het land af....etc. etc. Dan kun je gewoon helemaal niets meer, want van alles krijg je heden ten dage kwalen. Dat gevaar zit in alles...zelfs in speelgoed, waar kinderen op kauwen bijv. etc. etc...Dan kunnen we nog wel even doorgaan zo......

En wat denk je van de spanningen, die in onderlinge menselijke verhoudingen nu eenmaal vaak voorkomen De psychologen en psychiaters hebben er hun handen vol aan. Ook dat heeft allemaal een kwalijke uitwerking op ons lichaam en veroorzaakt kwalen....ja zelfs kanker...... Te hard werken bijv.........etc. etc.... Ons hele leven is dus verziekt tot aan het bot.......en overal is het doorgekankerd...in alle facetten van ons leven......Ons vee, dus ons consumptie vlees: koeien, varkens, kippen etc., etc... worden platgespoten met hormonen en weet niet allemaal voor zaken......zo erg, dat de volksgezondheid in gevaar komt, omdat er resistentie optreedt bij geneesmiddelen, die we moeten innemen als we ziek zijn. Die werken dan dus niet meer......

Maar wij mogen weten, dat gif ons als christenen zelfs niets zal kunnen schaden.......

En ik geloof, dat het beter is een sigaret of sifgaartje te roken als je dat rust en ontspanning geeft, dan maar in de spanning(en) te blijven zitten, want van spanningen daar kun je ook kwalen en zelfs kanker van krijgen, dacht ik.

Laatst hoorde ik op de radio, dat het helemaal niet zo gezond is om rigoreus van het roken af te haken, want daar kun je diabetes van krijgen......dit gold m.n. voor de oudere mens dacht ik....


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 18:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 18:22
 
Roken is ongezond. Dat is duidelijk. Of je ervan kunt zeggen dat het de tempel van God verontreinigt....Denk het niet. Want niet zozeer het roken op zich, maar de verslaving, die verontreinigt die tempel. Net zoals dat inderdaadt geldt voor eten etc., waar Sola ook al naar verwijst. Niet het product, maar de manier van omgaan ermee, de verslaving, die verontreinigt, die draagt het risico van het van God en ons levensdoel verwijderd raken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 19:07
 
HENK710 schreef:
Roken is ongezond. Dat is duidelijk. Of je ervan kunt zeggen dat het de tempel van God verontreinigt....Denk het niet. Want niet zozeer het roken op zich, maar de verslaving, die verontreinigt die tempel. Net zoals dat inderdaadt geldt voor eten etc., waar Sola ook al naar verwijst. Niet het product, maar de manier van omgaan ermee, de verslaving, die verontreinigt, die draagt het risico van het van God en ons levensdoel verwijderd raken.

Jezus leert echter, dat niet wat in het lichaam/tempel binnenkomt kan verontreinigen, maar wat eruit gaat, n.l. wat uit het hart aan kwalijke zaken komt, dat verontreinigt ons lichaam/tempel Lees volgend citaat eens aandachtig!

Marcus 7
Rein en onrein

8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’ 9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden! 10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”? 11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent), 12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen, 13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’ 14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’ (7:15) Andere handschriften hebben een extra vers: ‘[16] Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren!’16
17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 19:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HAAS141





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 20:46
 
laat iedereen gewoon lekker door roken ... hou ik tenminste werk Knipoog smiley Clown smiley Lachende smiley

enne ... ik denk dat het ieders eigen verantwoording ... dus je zult mij niet met een vingertje zien zwaaien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 21:32
 
SOLAFIDE630 schreef:
Jezus leert echter, dat niet wat in het lichaam/tempel binnenkomt kan verontreinigen, maar wat eruit gaat, n.l. wat uit het hart aan kwalijke zaken komt, dat verontreinigt ons lichaam/tempel Lees volgend citaat eens aandachtig!

Aardig om te suggereren dat ik je tegenspreek, terwijl ik hetzelfde zeg als wat jij na dat ene woordje zegt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 21:35
 
PIETER649 schreef:
Dan spinsel ik ff verder Lachende smiley
Overspel is ook ontucht...
Overspel is de enige bijbelse grond tot scheiden..
Als roken een vorm van ontucht is, is het ook overspel...
Dus een rokende partner is bijbelse grond tot scheiding... Clown smiley Engeltje smiley Gefrustreerde smiley

ik denk dat je spinsel dus iets bijgeschaafd moet worden Tess Knipoog smiley

Geschokte, onthutste smiley Jouw spinsels nemen wel heul rare wendingen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

1 korinthe 6: 12-20 (NBV)
[12] U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. [13] U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. [14] God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. [15] Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! [16] Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ [17] Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. [18] Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. [19] Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? [20] U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.*


Hetzelfde stukje als waar Sola het over had, maar waar ik vooral uithaal dat een iedere "gewoonte" (ofwel; verslaving) die het lichaam schade toebrengt uit den boze is...
Overspel en roken zijn zaken die niet met elkaar te vergelijken zijn. Ze hebben andere oorzaken en ook zeker andere gevolgen. Maar ze brengen wel beide schade toe aan de tempel, en of dat dan in het geval van overspel of van roken is, het "beheerst" je en das niet goed.




@Sola:
Ik begrijp je reactie wat betreft de giftige dampen die we inademen e.d. maar ik denk wel dat er een heel belangrijk verschil zit tussen bewust je lichaam schade toebrengen of niet...

@Henk;
Roken je lichaam niet verontreinigen Smiley die vol vragen zit wat dacht je van longkanker, vaatvernauwingen en in de laatste plaats niet te vergeten de geasfalteerde longen! Roken verontreinigt de longen zeker wel..en niet zo'n beetje ook.
Maar ben het ook met Sola eens dat niet alleen roken een probleem is; alcohol, drugs en ook een verkeerd eetpatroon hebben ditzelfde resultaat.


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 15 januari 2010, 21:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:22
 
Als fervent roker ligt het voor de hand om hier een reactie te plaatsen.

De vraag wat is zonde, is eigenlijk moeilijker dan je denkt. We denken zo snel in regeltjes, terwijl ik geloof dat zonde iets subjectiefs is. Voor veel dingen geldt, wat is jouw houding er tegenover, welke plaats neemt het in beslag in je leven. Ik geloof dat alles wat je belangrijker vindt dan God tot een afgod kan worden.

Persoonlijk vind ik geld een wrede meester. Hoeveel ruzies ontstaan niet door geld? Relaties die kapot gaan om geld. Kapotte relaties die nog verder kapot gemaakt worden om geld. Mensen denken vaak dat geld gelukkig maakt, maar als je het hebt, ben je bang om het kwijt te raken.

Volgens mij heeft zonde veel meer te maken met de schade die je in je relaties aanbrengt. Als ik de 10 geboden lees, zie ik dat het eigenlijk voortdurend gaat over of jouw gedrag schade toebrengt aan de ander. Nu grijpt iedere moralist de kans aan om duidelijk te maken hoe ongezond het is, maar schade gaat volgens mij meer om emotionele schade.

Roken associeer ik met gezelligheid. Ik merk dat in een omgeving waar mensen roken, mensen ook vaker ontspannener zijn. Wat betreft hart en vaatziekten, stress veroorzaakt ook hartproblemen. Een bekend spreekwoord is: een tevreden roker is geen onruststoker. Vaak werkt een sigaretje ontspannend, en dat kan heel zinvol zijn.

Of het zonde is, ligt er aan hoe belangrijk het voor je is. Maar dat geldt voor heel veel dingen. En het is altijd iets persoonlijks tussen jou en de Heer denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:23
 
TESSYBEAR731 schreef:
@Henk;
Roken je lichaam niet verontreinigen Smiley die vol vragen zit wat dacht je van longkanker, vaatvernauwingen en in de laatste plaats niet te vergeten de geasfalteerde longen! Roken verontreinigt de longen zeker wel..en niet zo'n beetje ook.

Ik zeg niet dat het gezond is, in tegendeel zelfs! Het is alleen niet de verontreiniging van de tempel zoals dat als uitdrukking in de Bijbel neergezet wordt, waar Sola ook al op gewezen heeft!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:40
 
HENK710 schreef:
Aardig om te suggereren dat ik je tegenspreek, terwijl ik hetzelfde zeg als wat jij na dat ene woordje zegt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Lachende smiley

Ja......ergens wist ik, dat ik iets verkeerds had geschreven in mijn reactie op jouw schrijven, maar kon het niet meer vinden. Bedankt voor de attentie! Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 23:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Als fervent roker ligt het voor de hand om hier een reactie te plaatsen.

De vraag wat is zonde, is eigenlijk moeilijker dan je denkt. We denken zo snel in regeltjes, terwijl ik geloof dat zonde iets subjectiefs is. Voor veel dingen geldt, wat is jouw houding er tegenover, welke plaats neemt het in beslag in je leven. Ik geloof dat alles wat je belangrijker vindt dan God tot een afgod kan worden.

Persoonlijk vind ik geld een wrede meester. Hoeveel ruzies ontstaan niet door geld? Relaties die kapot gaan om geld. Kapotte relaties die nog verder kapot gemaakt worden om geld. Mensen denken vaak dat geld gelukkig maakt, maar als je het hebt, ben je bang om het kwijt te raken.

Volgens mij heeft zonde veel meer te maken met de schade die je in je relaties aanbrengt. Als ik de 10 geboden lees, zie ik dat het eigenlijk voortdurend gaat over of jouw gedrag schade toebrengt aan de ander. Nu grijpt iedere moralist de kans aan om duidelijk te maken hoe ongezond het is, maar schade gaat volgens mij meer om emotionele schade.

Roken associeer ik met gezelligheid. Ik merk dat in een omgeving waar mensen roken, mensen ook vaker ontspannener zijn. Wat betreft hart en vaatziekten, stress veroorzaakt ook hartproblemen. Een bekend spreekwoord is: een tevreden roker is geen onruststoker. Vaak werkt een sigaretje ontspannend, en dat kan heel zinvol zijn.

Of het zonde is, ligt er aan hoe belangrijk het voor je is. Maar dat geldt voor heel veel dingen. En het is altijd iets persoonlijks tussen jou en de Heer denk ik.

Zonde is alles, wat je niet uit geloof kunt doen. Ik geloof inderdaad, dat roken en eten iets persoonlijks is tussen jou en God.

Rom 14,23
maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig
Rom 14,2
De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten

1 Joh 5,17
Alle kwaad is zonde, maar niet elke zonde leidt tot de dood.


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 15 januari 2010, 23:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 23:17
 
Al lezend kan ik niet aan de indruk ontkomen dat we met z'n allen proberen om roken goed te praten... Ik kwam dit stukje op internet tegen en kan me daar wel in vinden:

Quote:
Vraag: "Wat is de Christelijke kijk op roken? Is roken een zonde?"

Antwoord: De Bijbel heeft het nooit specifiek over roken. Maar er bestaan enkele principes die zeer zeker op roken van toepassing zijn. Ten eerste gebiedt de Bijbel ons dat we onze lichamen niet door iets moeten laten "beheersen". In 1 Korintiërs 6:12 lezen we: "U zegt 'Alles is mij toegestaan'. Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen". Het kan niet ontkend worden dat roken zeer verslavend is. Verder in deze passage wordt ons het volgende verteld: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam" (1 Korintiërs 6:19-20). Het kan niet ontkend worden dat roken zeer slecht voor de gezondheid is. Het is bewezen dat roken de longen, maar ook vaak het hart schaadt.

Kan roken beschouwd worden als "goed voor u" (1 Korintiërs 6:12)? Kan gezegd worden dat roken werkelijk "God eer bewijst met het lichaam" (1 Korintiërs 6:20)? Kan iemand werkelijk ter ere van God roken (1 Korintiërs 10:31)? Wij geloven dat het antwoord op deze drie vragen een krachtig "nee" is. Daarom geloven wij dat roken een zonde is, en dat dit daarom niet door volgelingen van Jezus Christus zou moeten worden gedaan.

Sommigen betwisten dit standpunt door op het feit te wijzen dat veel mensen ongezond voedsel eten, wat net zo verslavend en net zo slecht voor het lichaam kan zijn. Veel mensen zijn bijvoorbeeld zo hopeloos verslaafd aan cafeïne dat ze niet kunnen functioneren zonder 's ochtends eerst hun eerste kop koffie te hebben gehad. Hoewel dit waar is, kan toch niet beweerd worden dat dit roken beter maakt? Wij beweren dat Christenen vraatzucht en excessief ongezond eten moeten vermijden. Jazeker, Christenen zijn vaak hypocriet door de ene zonde te veroordelen terwijl ze een andere zonde toestaan... maar nogmaals, hoe zou dit van roken een God-erende bezigheid kunnen maken?

Een ander argument tegen deze kijk op roken is het feit dat veel God-erende mensen rokers waren, zoals bijvoorbeeld de beroemde Britse prediker C.H. Spurgeon. Ook in dit geval denken wij niet dat dit argument steekhoudend is. We geloven dat Spurgeon een fout maakte door te roken. Was hij in andere opzichten een God-erend mens en een fantastisch onderwijzer van God's Woord? Absoluut! Maar betekent dat dat al zijn daden en gewoonten God-erend waren? Nee.

Wanneer we stellen dat roken een zonde is, beweren we niet dat alle rokers ongered zouden zijn. Er zijn veel ware gelovigen in Jezus Christus die roken. Roken weerhoudt iemand er niet van om gered te worden. Noch leidt het er toe dat de roker zijn verlossing zou verliezen. Roken is niet minder vergeeflijk dan andere zonden, en dat geldt net zo zeer voor iemand die een Christen wordt, of voor een Christen die zijn/haar zonde aan God bekent (1 Johannes 1:9). Tegelijkertijd zijn wij er terdege van overtuigd dat roken een zonde is waarvan afstand gedaan moet worden en die met God's hulp overwonnen moet worden.
bron: http://www.gotquestions.org/nederlands/roken-zonde.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 23:34
 
@Liesbeth
Ongezond is niet altijd zonde in mijn ogen.
Ongezond is roken zeker.
Zonde durf ik niet te stellen.
En nee, dat zeg ik niet om roken goed te praten, want ben niet voor niets gestopt en vind het nog steeds ongezond!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 01:29
 
PIETER649 schreef:
Dan spinsel ik ff verder Lachende smiley
Overspel is ook ontucht...
Overspel is de enige bijbelse grond tot scheiden..
Als roken een vorm van ontucht is, is het ook overspel...
Dus een rokende partner is bijbelse grond tot scheiding... Clown smiley Engeltje smiley Gefrustreerde smiley

ik denk dat je spinsel dus iets bijgeschaafd moet worden Tess Knipoog smiley

Geen speld tussen te krijgen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:01
 
Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde.
Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over.
Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IRENE200





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:29
 
MARISKA601 schreef:
Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde.
Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over.
Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan.

Ik word van deze discussie echt moe.Laat ieder zjn eigen verantwoordwoordelijkh eid dragen.Wat denk je van internetverslaving.
en zo kunne we doorgaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:35
 
SOLAFIDE630 schreef:
Geen speld tussen te krijgen Clown smiley

Volgens mij was die speld er een paar reacties terug al tussen gezet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

@Henk
Roken brengt schade toe aan je lichaam, dus wel degelijk zonde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 11:12
 
TESSYBEAR731 schreef:
Volgens mij was die speld er een paar reacties terug al tussen gezet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

@Henk
Roken brengt schade toe aan je lichaam, dus wel degelijk zonde...

Sinds wanneer is ongezond dan ook daadwerkelijk zonde??
Volgens mij is er verschil tussen zonde en ongezond....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 12:11
 
Er zijn meer dingen ongezond, wat per definitie geen zonde hoeft te zijn. Maar als iets een verslaving is geworden, moet je wel gaan nadenken. Je kunt een sigaret roken of een wijntje drinken voor de gezelligheid, maar weet voor jezelf of je wel/niet zonder kunt. Kun je dat niet, dan heb je een probleem. Geniet, maar met mate. Ik denk dat de zonde hier in te vinden is, dat velen dat niet kunnen. Dus niet het roken op zich is zonde, maar je moet er niet afhankelijk van worden. Maar dat geldt dus voor allerlei vormen van verslavingen, dus wie de schoen past trekke hem aan. Ik denk dat iedereen wel een verslaving heeft. Dit ‘geniet, maar met mate’ geldt natuurlijk niet voor bijv. een pornoverslaving, dat zijn dingen die helemaal niet kunnen. Ik vond het volgende stukje op internet, wat niet alleen gaat over roken. Het staat er wat zwart-wit, maar toch... Wie er moe van wordt, moet het gewoon niet lezen. Is en blijft een eigen keus toch? Twijfelende smiley Knipoog smiley

Slavernij – slaaf - verslaving
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij is veel te lezen over slavernij. In onze (christelijke) westerse wereld was twee eeuwen geleden het tot slaven maken van zwarte mensen geaccepteerd. Kenmerkend voor een slaaf is dat hij zijn eigen beslissingen niet kan nemen. Een ander beslist voor hem of haar. Als iemand van vrije tot slaaf werd, was eigenlijk “zijn leven voorbij”. Zo heeft God het in de schepping niet bedoeld. God schiep de mens naar Zijn beeld. God zag dat het zeer goed was. De mens wandelde in alle vrijheid met God.
Het leven van een slaaf is onmenselijk. Er is geen leven na het slaaf worden! Het vrije leven is voorbij, tenzij men de vrijheid terugvindt, of tenzij men vrijgekocht wordt.

Verslaving
Alcoholgebruik is in onze (christelijke) westerse wereld een geaccepteerd verschijnsel. In onze maatschappij is het redelijk geaccepteerd dat jongeren en ouderen regelmatig dronken zijn. Voor jongeren heeft men zelfs begrip, ouderen worden mogelijk zielig gevonden. Ondertussen bouwt menigeen een alcoholverslaving op, die absoluut niet onderdoet voor een verslaving aan drugs. Verslaafd zijn aan drugs vinden we collectief veel erger dan aan alcohol.
Als je heel puur kijkt naar het slaaf zijn en verslavingen in onze tijd, dan zijn er verrassend veel overeenkomsten. Zo kan een verslaafde, net als een slaaf vroeger, zijn eigen keuzes niet meer maken. Zijn (vrije) leven is voorbij. Hoewel een verslaafde tijdens zijn verslaving dat steeds blijft ontkennen, hij wordt innerlijk gedrongen om steeds weer te gaan in het patroon van zijn verslaving. Soms blijft hij er een dag vanaf, soms twee dagen of nog wat langer, maar zonder hulp valt hij bijna altijd weer terug. We treffen dat aan bij de verslaving die het minst schadelijk lijkt voor de omgeving, de rookverslaving. Lijkt, want door meeroken sterven jaarlijks honderden mensen aan longkanker en duizenden aan hart- en vaataandoeningen. Er zijn er maar weinigen die zonder hulp deze voor velen dodelijke gewoonte op kunnen geven. Helaas zijn er veel soorten verslavingen. Zoals: alcohol; roken (nicotine); verschillende soorten drugs, zoals heroïne, cocaïne, amfetamine, GHB, LSD; gokverslaving; chatverslaving; internetverslaving; gameverslaving; seksverslaving; werkverslaving.
Definitie
“Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.“
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving)


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 16 januari 2010, 12:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:09
 
MARISKA601 schreef:
Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde.
Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over.
Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan.

Het één is erg ongezond en het andere ook!! Kotsende smiley
Je maakt met beide op de lange duur je lichaam stuk wat niet de bedoeling is lijkt mij... Smiley die vol vragen zit
Hart- en vaatziekten, longkanker, een kapotte lever, aangetaste hersenen..
Niemand kan dit goedpraten!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 17:32
 
[
Laatst hoorde ik op de radio, dat het helemaal niet zo gezond is om rigoreus van het roken af te haken, want daar kun je diabetes van krijgen......dit gold m.n. voor de oudere mens dacht ik....[/quote]




Wie echter al diabetes heeft, weet dat roken voor een diabeet hetzelfde is als bidden om complicaties, zoals de standaarduitdrukking bij internisten is.
Als je dan toch doorrookt, kun je jezelf wel wijsmaken dat het stress doet afnemen en dat je geen onrust stookt maar het tast het lichaam wel veel sterker aan. Het valt me op dat mensen die erg strak zijn hier de nadelen van het roken wat bagatelliseren. Iedereen weet dat roken de gezondheid aantast en diabeten gewoon vernietigt doordat het alle factoren die complicaties veroorzaken slecht beinvloedt.

Roken ontspant en is opwekkend, een prettig effect, dat wel. Vandaag stond in de NRC of in Trouw dat matige drinkers het gelukkigst zijn Knipoog smiley dus vanavond neem ik er twee of zo van de drank die Jezus ooit van water maakte. Dan kan het toch niet ongezond zijn....javascript:emoticon('Kwijlende smiley')

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 januari 2010, 17:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 17:55
 
Roken ontspant en is opwekkend, een prettig effect, dat wel. Vandaag stond in de NRC of in Trouw dat matige drinkers het gelukkigst zijn Knipoog smiley dus vanavond neem ik er twee of zo van de drank die Jezus ooit van water maakte. Dan kan het toch niet ongezond zijn....javascript:emoticon('Kwijlende smiley')

Thomas[/quote]

Gelijk heb je, je mag zeker genieten van je wijntje. Knipoog smiley Een man mag er zelfs 2 op een avond nemen, een vrouw een. Ik heb ook een heerlijke Argentijnse staan, dus daar ga ik er vanavond ook eentje (misschien anderhalf Twijfelende smiley ) van nemen. Lekker een toastje met brie erbij..... Lachende smiley


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 16 januari 2010, 19:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 19:19
 
ROBBEDOES873 schreef:
Sinds wanneer is ongezond dan ook daadwerkelijk zonde??
Volgens mij is er verschil tussen zonde en ongezond....

Ik heb het over de verslaving die zondig is...niet over het feit dat het ongezond is....
Verslaving zorgt ervoor dat je het blijft doen en omdat je het blijft doen tast het je lichaam aan.
Er staat in de bijbel meerdere malen aangegeven dat verslaving een zonde is en ons weg houd van het koninkrijk God's!
Er word gesproken over (seksuele) ontucht en dronkenschap en alle andere dingen die ons afhangig kunnen maken. De enige reden dat er niet gesproken word over roken is dat het in die tijd nog niet bestond.
Tabak werd pas in de 16e eeuw ontdekt als "rookwaar"...het waren de europeanen die van de indianen leerden wat je er allemaal mee kon doen.
Jean Nicot stuurde in 1560 het 'geneeskrachtige wondermiddel tabak' naar de
koningin Catharina Medici om haar van haar hoofdpijn af te helpen. Naar Jean Nicot is de tabaksplant nicotiana en later de nicotine vernoemd.
Er word dus in de bijbel niet over roken gesproken omdat hier toen nog geen sprake van was, maar aangezien het hetzelfde effect heeft als ander genoemde verslavingen lijkt het mij net zo goed een zonde.


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zaterdag 16 januari 2010, 19:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2