ChristianMatch
 


Forum

Jezus: God en mens tegelijk?
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 14:05
 
In een ander topic kwam aan de orde of Jezus op aarde nu alleen mens was. Of dat Hij ook God was?
Hoe denken jullie daarover?

Ik geloof dat Jezus op aarde nooit alleen als mens geleefd heeft.
Hij is God van eeuwigheid samen met de Vader en de Heilige Geest.
In de tijd heeft hij een menselijk lichaam aangenomen omdat het nodig was dat een mens gestraf zou worden voor alle zonden van degenen die straks bij Hem mogen zijn. Toch is tijdens zijn omwandeling op aarde zijn mens zijn nooit gescheiden geweest van zijn GOd zijn. Hoe kon Hij anders wonderen doen?

Zijn uitroep: mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten kan mijns inziens daarom ook nooit betekenen dat Hij hier geen God zou zijn. God de Vader had echter tijdelijk de gemeenschap met Zijn Zoon verbroken. Hierdoor kwam Jezus aan de weet hoe zwaar het lijden was. Hoe erg de zonde is tegen God. De toorn was voor een mens onmogelijk te dragen.

In Filipenzen 2 lezen we dat Jezus zijn Godheid verborgen heeft. Hij deed tijdelijk afstand van Zijn heerlijkheid en majesteit omdat God niet voor de zonde op kon draaien.

Jezus kon als God alles doen maar Hij wilde slecht 1 ding: De wil van Zijn Hemelse Vader. Daarom heeft Jezus zijn Godheid vaak verborgen.

Gelukkig is Hij ook mens geoworden zoals wij omdat Hij ons te hulp kan komen in onze zwakheden en moeilijkheden. Zijn Godheid helpt ons om dat te kunnen dragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 14:52
 
Zoals ik jou begrijp stel je deze vraag:

Zijn God en Jezus 'één-en-dezelfde-persoon' zoals de drie-eenheid-leer dat zegt?


Mijn antwoord daarop: Nee, God en Jezus zijn niet dezelfde personen...
Jezus is niet 'God in het vlees', maar 'de Zoon van God in het vlees.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 15:24
 
MAR907 schreef:
Zoals ik jou begrijp stel je deze vraag:

Zijn God en Jezus 'één-en-dezelfde-persoon' zoals de drie-eenheid-leer dat zegt?


Mijn antwoord daarop: Nee, God en Jezus zijn niet dezelfde personen...
Jezus is niet 'God in het vlees', maar 'de Zoon van God in het vlees.

Kun je dat bijbels onderbouwen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 15:32
 
JAN786 schreef:
Kun je dat bijbels onderbouwen?


Dat kan ik maar dan wordt het een lap tekst die toch niet gelezen wordt.

Ga voor jezelf na in de bijbel welke verschillen er zijn tussen God (de Vader) en de Here Jezus (de Zoon)....
Kan nooit een en dezelfde persoon zijn.


Je kunt het ook vergelijken met jezelf, jij als vader en je zoon.

Hetgeen dat jou zoon van jou leert, daar ziet een ander jou als vader in (ten minste diegene die jou kennen)...
Vandaar dat de Here Jezus zegt "de Vader en Ik zijn een"


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 19 februari 2011, 15:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 15:39
 
MAR907 schreef:
Dat kan ik maar dan wordt het een lap tekst die toch niet gelezen wordt.

Ga voor jezelf na in de bijbel welke verschillen er zijn tussen God (de Vader) en de Here Jezus (de Zoon)....
Kan nooit een en dezelfde persoon zijn.

God is 1 wezen en 3 personen. Dat is de leer van de drie eenheid.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar die lap tekst.

Mijn vader is mens. Ik ben ook mens.
Maar mijn vader heeft een andere wil als die ik heb. daarom is hij een ander wezen als ik.
De Vader en de Zoon en de HG hebben dezelfde wil.
1 wezen dus maar wel verschillende personen met verschillende taken.


Laatst aangepast door
JAN786
op zaterdag 19 februari 2011, 15:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 15:48
 
JAN786 schreef:
God is 1 wezen en 3 personen. Dat is de leer van de drie eenheid.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar die lap tekst.

Mijn vader is mens. Ik ben ook mens.
Maar mijn vader heeft een andere wil als die ik heb. daarom is hij een ander wezen als ik.
De Vader en de Zoon en de HG hebben dezelfde wil.
1 wezen dus maar wel verschillende personen met verschillende taken.

Een vraagje waar plaatst je dan de ziel van God?
Die zou ook in de eenheid moeten zitten. Dan wordt het een vier eenheid.....
In de OT spreekt God vaak over "Mijn Ziel"...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:19
 
MAR907 schreef:
Een vraagje waar plaatst je dan de ziel van God?
Die zou ook in de eenheid moeten zitten. Dan wordt het een vier eenheid.....
In de OT spreekt God vaak over "Mijn Ziel"...

Het woord ziel in de bijbel heeft verschillende betekenissen.
Dus dan moeten we eerst vaststellen wat we bedoelen met ziel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:24
 
Hier komt het dan:

Vergelijking tussen God en de Here Jezus...

God is Geest
Johannes 4:24 'God is geest, en wie hem aanbidden, moeten hem aanbidden in geest en waarheid.’

Jezus is vrucht van de Geest
Mattheüs 1:18 'Dit is de afkomst van Jezus Christus. Maria, zijn moeder, was uitgehuwelijkt aan Jozef, maar ze woonden nog niet bij elkaar. Maria nu bleek zwanger door de heilige Geest.
Mattheüs 1:20 'Een engel van de Heer verscheen hem en zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want het kind in haar is uit de heilige Geest'

God is onzichtbaar
Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in des Vaders schoot is, die heeft hem ons verkondigd.

Jezus kreeg de zichtbare gestalte van God
Filippenzen 2:5-11 'Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet willen vastklampen aan zijn gelijkheid met God. Hij heeft zijn grootheid opgegeven door de gestalte van een slaaf te aanvaarden en aan mensen gelijk te worden'.

God is eeuwig; zonder begin of einde
Psalmen 136:26 'Breng hulde aan de God van de hemel! Eeuwig duurt zijn liefde'.
Titus 1:2 'die hoop geeft op eeuwig leven. God, die niet liegt, heeft ons vóór alle tijden dat leven beloofd.

Jezus werd geschapen en kreeg eeuwig leven

Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren'.

God wordt door Jezus Vader genoemd
Johannes 17:1 'Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.'
Johannes 6:40 Want mijn Vader wil dat ieder die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben en dat ik hem uit de dood zal opwekken op de laatste dag.'
Lukas 23:34 ' En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.'

Jezus wordt door God Mijn Zoon genoemd
Mattheüs 3:17 'en Johannes zag de Geest van God als een duif op hem neerdalen. En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, de man naar mijn hart.'
Markus 9:7 'Toen kwam er een wolk die hen helemaal omhulde en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem.'
Lukas 1:32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.'

God is de Vader van de Schepping
1 Corinthiërs 11:3 'Daarbij moet u wel dit weten: Christus is het hoofd van elke man, de man is het hoofd van zijn vrouw, en God is het hoofd van Christus.'
Spreuken 8:27-31 'Ik was erbij, toen hij de hemel zijn plaats gaf, om de oceaan een horizon trok. Toen hij de wolken aan de hemel zette en de bronnen van de oceaan liet stromen, toen hij het water de wet stelde, de zeeën hun grenzen gaf, toen hij de fundamenten voor de aarde legde, was ik aan zijn zijde, ik was zijn vertrouweling. Ik was verrukt, elke dag opnieuw, steeds verheugd in zijn aanwezigheid, ik schiep vreugde in de aarde, ik was blij met de mensen'.
Genesis 1:21 'God schiep de grote zeedieren en alles wat er maar in het water leeft; het krioelde van de dieren. Ook schiep hij de vogels. En God zag hoe mooi het was.
Genesis 1:27 'God schiep de mens als het evenbeeld van zichzelf. Hij schiep de mens: man en vrouw.'

Jezus kreeg macht over de Schepping
Efeziërs 1:22 'God heeft alles aan hem onderworpen, hem boven alles verheven en hem aan het hoofd gesteld van de Gemeente.'
Johannes 5:23 want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft'
1 Johannes 5:11 'De kern van dat getuigenis is: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven vinden we in zijn Zoon.'

God heeft een plan met de Schepping
1 Johannes 4:10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.'
Johannes 17:3 En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.'
Johannes 5:23 'want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.'

Jezus voert Gods Plannen uit
Johannes 16:28 'Ik ben van de Vader uitgegaan en naar de wereld gekomen. Ik verlaat de wereld weer en ga terug naar de Vader.'
Johannes 5:23 'want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.'
Johannes 17:25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij gezonden hebt.'

God aanvaardt het offer van Jezus
Efeziërs 5:2 'Leef in liefde naar het voorbeeld van Christus. Uit liefde heeft hij zijn leven voor ons gegeven. Hij was een geurig offer dat God aangenaam was.'

Jezus gaf zijn leven voor ons allen
Efeziërs 5:2 'Leef in liefde naar het voorbeeld van Christus. Uit liefde heeft hij zijn leven voor ons gegeven. Hij was een geurig offer dat God aangenaam was.'

God gaf Jezus én Schepping leven
Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren; '
Johannes 5:23 want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.

Jezus brengt ons door zijn offer leven
Hebreeën 10:10 'Dankzij Gods wil zijn we hem eens en voor altijd toegewijd doordat Jezus Christus zijn lichaam offerde.'
Hebreeën 7:27 'De andere hogepriesters moesten elke dag eerst offers brengen voor hun eigen zonden en daarna voor die van het volk. Maar hij niet, want hij heeft dat eens en voor al gedaan toen hij zichzelf offerde'.

God zit op de hoogste troon
Hebreeën 8:1 ' De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel'
Openbaring 3:21 Wie overwint, zal ik de gunst verlenen met mij op de troon te zitten. Zoals ook ik heb overwonnen en bij mijn Vader op zijn troon gezeten ben.'
Openbaring 5:7 'Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.'

Jezus krijgt een troon naast God
Colossenzen 3:1 'Als u met Christus bent opgewekt ten leven, streef dan ook naar wat boven is, waar Christus zetelt aan de rechterzijde van God.'
Handelingen 2:33 Hoog verheven, aan Gods rechterzijde, heeft hij van de Vader de heilige Geest ontvangen, zoals beloofd was. En deze heeft hij nu over ons uitgestort. Dat is het wat u ziet en hoort.'
Romeinen 8:34 'Christus is gestorven, meer nog, hij is opgewekt uit de dood en zit nu aan de rechterhand van God. Hij pleit voor ons.'

God is Almachtig
Genesis 28:3 'En God almachtig zegene u, en make u vruchtbaar, en vermenigvuldige u, dat gij tot een hoop volken wordt.'
Mattheus 28:18 'Jezus kwam dichterbij en zei tegen hen: ‘God heeft mij alle macht gegeven in de hemel en op aarde'.
Openbaring 11:17 'Zeggende: Wij danken U, Heere God almachtig, Die is, en Die was, en Die komen zal! dat Gij Uw grote kracht hebt aangenomen, en als Koning hebt geheerst;'

Jezus is onze Hogepriester
Hebreeën 8:1 'De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel.'
Romeinen 8:34 'Christus is gestorven, meer nog, hij is opgewekt uit de dood en zit nu aan de rechterhand van God. Hij pleit voor ons.'
Hebreeën 3:1 'Broeders en zusters, u die God toebehoort en deel hebt aan een hemelse roeping: richt uw ogen daarom op Jezus die God gezonden heeft als de hogepriester van het geloof dat wij belijden.'

God is de hoogste Rechter
Openbaring 14:7 Luid riep hij: Vrees God en bewijs hem eer! Want het uur is gekomen waarop hij gaat rechtspreken. Buig u in aanbidding neer voor hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen gemaakt heeft!'
Hebreeën 10:30-31 'We weten toch wie gezegd heeft: Ik zal wraak nemen, ik zal vergelden. En ook: De Heer zal rechtspreken over zijn volk. Het is iets verschrikkelijks, te vallen in de handen van de levende God!'
Psalmen 75:2 (75-3) Ik bepaal het tijdstip,’ zegt God, ‘het tijdstip waarop ik zal rechtspreken.'

Jezus is onze Middelaar voor God
1 Timotheüs 2:5 'Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;'
Hebreeën 9:15 'Door zijn bemiddeling is er een nieuw verbond, waardoor zij die door God zijn geroepen, het eeuwige erfdeel kunnen ontvangen, dat hun was beloofd. Zijn dood heeft immers de mensen bevrijd van de overtredingen die onder het eerste verbond begaan waren.'
Romeinen 5:1-2 'Wij smaken dus, daar wij uit geloof gerechtvaardigd zijn, vrede met God door onzen Heer Jezus Christus, door wiens bemiddeling wij toegelaten worden tot die genade waarin wij vaststaan, en roem dragen op de hoop in Gods heerlijkheid te zullen delen'.

God geeft de boekrol aan Jezus
Openbaring 5:7 'Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.'

Jezus krijgt de boekrol uit handen van God
Openbaring 5:7 'Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.'

God alleen weet wanneer Jezus weerkomt

Mattheüs 24:36 ‘Maar wanneer die dag of dat uur zal komen, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.'
Markus 13:32 Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.'

Jezus wordt teruggezonden naar ons
Mattheus 24:36-37 'Maar wanneer die dag of dat uur zal komen, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het. En zoals het ging in de tijd van Noach, zo zal het ook gaan wanneer de Mensenzoon komt.'
Handelingen 2:20 'De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en stralende dag van de Heer komt.'

God zal in allen zijn
1Corinthe 15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.'

Jezus geeft de macht terug aan God
1 Corinthiërs 15:24 'Daarna komt het einde; dan zal hij alle heerschappijen en machten en krachten uitschakelen, en zal hij het koningschap overdragen aan God de Vader.'


En God wil ons door Zijn Zoon Jezus én met Zijn Geest juist eeuwig leven geven. Vergeet daarom 'de drie-eenheid-leerstelling' van de Romeinse Keizer Constantijn en zijn Katholieke Kerk en leef en aanbid God én Jezus persoonlijk door de Geest van God!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:22
 
De schepping werk van een meervoudig God:

Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

God bestaat dus uit meerdere personen. Niet alleen is God de Vader schepper maar ook God de Zoon en God de Heilige Geest.

Hoe zou jij deze tekst uitleggen?


Jezus eeuwig bestaan:

Johannes1: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Jezus bestond al voordat Johannes geboren was terwijl Hij later geboren is dan Johannes. Conclusie: Jezus heeft als God altijd al bestaan. WE lezen ook dat de schepping gemaakt is door het woord. Het lijkt me geen discussie dat met het Woord Jezus zelf bedoeldt word.

Gods eenheid:

Math 3:16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

De aanwezigen ervaren een sprekende Vader, een gedoopte Zoon en een vliegende HG als een duif. God toont zich hier dus als een drie-enig God.

Jezus en de schepping
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Paulus spreekt hier over Jezus die er eerder was dan alle schepselen en betrokken was bij de schepping.

Gods verkeizing in Jezus Christus voordat de tijd begon
2 Tim 8 Schaam u dus niet voor het getuigenis van onze Here of voor mij, zijn gevangene, maar wees mede bereid voor het evangelie te lijden in de kracht van God, 9 die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden, 10 doch die nu geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht heeft door het evangelie.

God de Vader noemt Jezus zelf God

7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.

God zend zijn Zoon

1 Joh 4Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Jezus was er al. Hij is alleen gezonden in de wereld op een later tijdstip.

Nog even algemeen: Het apart noemen van God de Vader en de Zijn Zoon Jezus sluit niet uit dat Jezus God kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 18:02
 
JAN786 schreef:
In een ander topic kwam aan de orde of Jezus op aarde nu alleen mens was. Of dat Hij ook God was?
Hoe denken jullie daarover?

Ik geloof dat Jezus op aarde nooit alleen als mens geleefd heeft.
Hij is God van eeuwigheid samen met de Vader en de Heilige Geest.
In de tijd heeft hij een menselijk lichaam aangenomen omdat het nodig was dat een mens gestraf zou worden voor alle zonden van degenen die straks bij Hem mogen zijn. Toch is tijdens zijn omwandeling op aarde zijn mens zijn nooit gescheiden geweest van zijn GOd zijn. Hoe kon Hij anders wonderen doen?

Zijn uitroep: mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten kan mijns inziens daarom ook nooit betekenen dat Hij hier geen God zou zijn. God de Vader had echter tijdelijk de gemeenschap met Zijn Zoon verbroken. Hierdoor kwam Jezus aan de weet hoe zwaar het lijden was. Hoe erg de zonde is tegen God. De toorn was voor een mens onmogelijk te dragen.

In Filipenzen 2 lezen we dat Jezus zijn Godheid verborgen heeft. Hij deed tijdelijk afstand van Zijn heerlijkheid en majesteit omdat God niet voor de zonde op kon draaien.

Jezus kon als God alles doen maar Hij wilde slecht 1 ding: De wil van Zijn Hemelse Vader. Daarom heeft Jezus zijn Godheid vaak verborgen.

Gelukkig is Hij ook mens geoworden zoals wij omdat Hij ons te hulp kan komen in onze zwakheden en moeilijkheden. Zijn Godheid helpt ons om dat te kunnen dragen.



Wat ik denk en geloof is dat Jezus zijn goddelijke natuur afgelegd heeft, maar zonder zonde ontvangen en geboren is, omdat God Zelf zijn Vader was.
In de Jordaan is Hij door Johannes gedoopt en toen is de Heilige Geest op Hem neegedaald in de vorm van een duif.
Door de vervulling met de Heilige Geest kon Hij wonderen doen, zoals Hij de Vader dat zag doen, dus nooit als individu alleen.
Jezus kon vervuld worden met de Heilige Geest omdat er in Hem geen zonde was.
Hij heeft vrijwillig onze zonden op zich genomen, als de tweede Adam.
De eerste Adam had ook vrije omgang met de Heere, totdat hij zich begon te schamen voor God.

Aan het kruis heeft Hij onze zonden op Zich genomen en moest de straf, die voor ons bedoeld was, door hem gedragen worden en die straf was m.i. geen omgang meer hebben met de Heere God in Zijn menszijn.
Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik daaraan denk. Hij wist misschien niet eens dat Hij weer opgewekt zou worden. Wat een offer.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 19 februari 2011, 18:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:01
 
JAN786 schreef:
De schepping werk van een meervoudig God:

Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

God bestaat dus uit meerdere personen. Niet alleen is God de Vader schepper maar ook God de Zoon en God de Heilige Geest.

Hoe zou jij deze tekst uitleggen?


Jezus eeuwig bestaan:

Johannes1: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Jezus bestond al voordat Johannes geboren was terwijl Hij later geboren is dan Johannes. Conclusie: Jezus heeft als God altijd al bestaan. WE lezen ook dat de schepping gemaakt is door het woord. Het lijkt me geen discussie dat met het Woord Jezus zelf bedoeldt word.

Gods eenheid:

Math 3:16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

De aanwezigen ervaren een sprekende Vader, een gedoopte Zoon en een vliegende HG als een duif. God toont zich hier dus als een drie-enig God.

Jezus en de schepping
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Paulus spreekt hier over Jezus die er eerder was dan alle schepselen en betrokken was bij de schepping.

Gods verkeizing in Jezus Christus voordat de tijd begon
2 Tim 8 Schaam u dus niet voor het getuigenis van onze Here of voor mij, zijn gevangene, maar wees mede bereid voor het evangelie te lijden in de kracht van God, 9 die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden, 10 doch die nu geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht heeft door het evangelie.

God de Vader noemt Jezus zelf God

7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.

God zend zijn Zoon

1 Joh 4Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Jezus was er al. Hij is alleen gezonden in de wereld op een later tijdstip.

Nog even algemeen: Het apart noemen van God de Vader en de Zijn Zoon Jezus sluit niet uit dat Jezus God kan zijn.

Hier zakt mijn broek van af...
De Here Jezus is de Zoon van God, niet een 1 wezen...
Als dat zo zou zijn dan kan ik de bijbel wel uit het raam gooien...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:17
 
MAR907 schreef:
Hier zakt mijn broek van af...
De Here Jezus is de Zoon van God, niet een 1 wezen...
Als dat zo zou zijn dan kan ik de bijbel wel uit het raam gooien...

Hou je broek maar aan...
En gooi je bijbel niet weg, het bevat de woorden van het eeuwige leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:13
 
Jezus en God zijn 1. Ondanks de vrij lange tekst toch even een bloemlezing met argumenten, zoals iemand die al eens op een rij gezet heeft op een forum:

profetieën uit het oude testament:
Jesaja 40:
3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei. 5 En de heerlijkheid des HEREN zal zich openbaren, en al het levende tezamen zal dit zien, want de mond des HEREN heeft het gesproken.

Maleachi 3:
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.
2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen. 4 Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren. 5 Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars, tegen de echtbrekers, tegen de meinedigen, tegen hen die het loon van de dagloner drukken, weduwe en wees verdrukken, en de vreemdeling terzijde dringen, maar Mij niet vrezen, zegt de HERE der heerscharen.

Maleachi 4:
5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.


Jezus en Johannes de Doper in het nieuwe testament:
Marcus 1:
1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus.
2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden", 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. 6 En Johannes was gekleed met kameelhaar en met een lederen gordel om zijn lendenen, en hij at sprinkhanen en wilde honing. 7 En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken. 8 Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.


Matteus 3:
1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden."
(..) 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.


Matteus 11
2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.
7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: (..) Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. (..) 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!

Matteus 17:
10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.


enkele observaties:
* Johannes de Doper wordt door Jezus in Mat.11:14 en 17:10-12 gelijkgesteld(1.) aan de geprofeteerde Elia uit Malachi 4.

* De evangelist Marcus (Mar.1:2-4) identificeert Johannes de Doper met degene die in Jesaja 40 de HERE moet aankondigen en met de bode uit Maleachi (2.). Idem voor Matteus (3:1-3). De bode in Mal.3 en de roepende in Jes.40 zijn dezelfde persoon, beide kondigen ze de komst van de Here aan.

* Johannes de Doper kondigt aan dat degene na hem met de Geest van God (!!) zal dopen (Mat.3:11, Mar.1:8)

* als Johannes de Doper het allemaal even niet meer weet (hij zit dan in de gevangenis) laat hij aan Jezus vragen of die wel degene was die zou komen, of dat er een ander zou komen. Jezus antwoordt daarop bevestigend door te wijzen op de vele tekenen/wonderen die gebeuren, en af te sluiten met "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat.11:6).


conclusie: Jezus bevestigt dat Hij degene is die Johannes de Doper moest aankondigen. Johannes kondigt degene aan die met de Geest van God gaat dopen, en die in het oude testament de naam HERE (Jahweh) draagt.


een aantal andere voorbeelden van hetzelfde principe

* Jesaja 66:5 "Hoort het woord des HEREN, gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil"

Matteus 10:22 "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en Matteus 24:9 "en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil."

(Jezus substitueert zijn eigen naam voor die van Jahweh/HERE!)

* Marcus 4:
35 En Hij zeide tot hen op die dag, toen het laat geworden was: Laten wij oversteken naar de overkant. 36 En zij lieten de schare achter en namen Hem, zoals Hij was, in het schip mede, en er waren andere schepen bij Hem. 37 En er stak een zware stormwind op en de golven sloegen in het schip, zodat het schip reeds vol liep. 38 Maar Hij zelf lag op het achterschip tegen het kussen te slapen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: Meester, trekt Gij er U niets van aan, dat wij vergaan? 39 En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil. 40 En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof? 41 En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?

antwoord: Psalm 107:
Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid,
en Hij voerde hen uit hun angsten;
29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen,
zodat de golven stil werden.

(Jezus is degene die zoals JHWH in de psalmen de wateren stilt)


* Jeremia 31:23-25 "Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (..) want Ik verkwik de vermoeide ziel, elke versmachtende ziel verzadig Ik. "

Mat.11:28 "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;"

(voor iemand die nooit claimde God te zijn, is dit wel een vrij arrogante en blasfemische claim)


* Jeremia 7:21-26 " Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (...) Ook zond Ik tot u al mijn knechten, de profeten, dagelijks, vroeg en laat, doch zij hoorden naar Mij niet noch neigden hun oor, maar betoonden zich hardnekkiger dan hun vaderen. "

Matteus 23:34 "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad (..)"

(Jezus zegt hier dat Hij degene is die profeten zendt, maar Jeremia zegt dat de HERE God de profeten zendt (3.))

Dit waren een paar voorbeeldjes van claims die elke jood kon begrijpen (er zijn er meer). Jezus pakt een citaat uit het oude testament wat duidelijk over Jaweh, de HERE God gaat, en vult daar Zichzelf in(4.) (5.)

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de claims waarbij Jezus eigenschappen claimt die van Jahweh zijn (de "Ik ben" claims).

Jezus claimde zelf dus wel degelijk, meermalen dat Hij de HERE (Jahweh, God) uit het oude testament was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:39
 
HENK710 schreef:
Jezus en God zijn 1. Ondanks de vrij lange tekst toch even een bloemlezing met argumenten, zoals iemand die al eens op een rij gezet heeft op een forum:

profetieën uit het oude testament:
Jesaja 40:
3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei. 5 En de heerlijkheid des HEREN zal zich openbaren, en al het levende tezamen zal dit zien, want de mond des HEREN heeft het gesproken.

Maleachi 3:
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.
2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen. 4 Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren. 5 Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars, tegen de echtbrekers, tegen de meinedigen, tegen hen die het loon van de dagloner drukken, weduwe en wees verdrukken, en de vreemdeling terzijde dringen, maar Mij niet vrezen, zegt de HERE der heerscharen.

Maleachi 4:
5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.


Jezus en Johannes de Doper in het nieuwe testament:
Marcus 1:
1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus.
2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden", 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. 6 En Johannes was gekleed met kameelhaar en met een lederen gordel om zijn lendenen, en hij at sprinkhanen en wilde honing. 7 En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken. 8 Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.


Matteus 3:
1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden."
(..) 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.


Matteus 11
2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.
7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: (..) Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. (..) 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!

Matteus 17:
10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.


enkele observaties:
* Johannes de Doper wordt door Jezus in Mat.11:14 en 17:10-12 gelijkgesteld(1.) aan de geprofeteerde Elia uit Malachi 4.

* De evangelist Marcus (Mar.1:2-4) identificeert Johannes de Doper met degene die in Jesaja 40 de HERE moet aankondigen en met de bode uit Maleachi (2.). Idem voor Matteus (3:1-3). De bode in Mal.3 en de roepende in Jes.40 zijn dezelfde persoon, beide kondigen ze de komst van de Here aan.

* Johannes de Doper kondigt aan dat degene na hem met de Geest van God (!!) zal dopen (Mat.3:11, Mar.1:8)

* als Johannes de Doper het allemaal even niet meer weet (hij zit dan in de gevangenis) laat hij aan Jezus vragen of die wel degene was die zou komen, of dat er een ander zou komen. Jezus antwoordt daarop bevestigend door te wijzen op de vele tekenen/wonderen die gebeuren, en af te sluiten met "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat.11:6).


conclusie: Jezus bevestigt dat Hij degene is die Johannes de Doper moest aankondigen. Johannes kondigt degene aan die met de Geest van God gaat dopen, en die in het oude testament de naam HERE (Jahweh) draagt.


een aantal andere voorbeelden van hetzelfde principe

* Jesaja 66:5 "Hoort het woord des HEREN, gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil"

Matteus 10:22 "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en Matteus 24:9 "en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil."

(Jezus substitueert zijn eigen naam voor die van Jahweh/HERE!)

* Marcus 4:
35 En Hij zeide tot hen op die dag, toen het laat geworden was: Laten wij oversteken naar de overkant. 36 En zij lieten de schare achter en namen Hem, zoals Hij was, in het schip mede, en er waren andere schepen bij Hem. 37 En er stak een zware stormwind op en de golven sloegen in het schip, zodat het schip reeds vol liep. 38 Maar Hij zelf lag op het achterschip tegen het kussen te slapen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: Meester, trekt Gij er U niets van aan, dat wij vergaan? 39 En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil. 40 En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof? 41 En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?

antwoord: Psalm 107:
Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid,
en Hij voerde hen uit hun angsten;
29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen,
zodat de golven stil werden.

(Jezus is degene die zoals JHWH in de psalmen de wateren stilt)


* Jeremia 31:23-25 "Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (..) want Ik verkwik de vermoeide ziel, elke versmachtende ziel verzadig Ik. "

Mat.11:28 "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;"

(voor iemand die nooit claimde God te zijn, is dit wel een vrij arrogante en blasfemische claim)


* Jeremia 7:21-26 " Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (...) Ook zond Ik tot u al mijn knechten, de profeten, dagelijks, vroeg en laat, doch zij hoorden naar Mij niet noch neigden hun oor, maar betoonden zich hardnekkiger dan hun vaderen. "

Matteus 23:34 "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad (..)"

(Jezus zegt hier dat Hij degene is die profeten zendt, maar Jeremia zegt dat de HERE God de profeten zendt (3.))

Dit waren een paar voorbeeldjes van claims die elke jood kon begrijpen (er zijn er meer). Jezus pakt een citaat uit het oude testament wat duidelijk over Jaweh, de HERE God gaat, en vult daar Zichzelf in(4.) (5.)

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de claims waarbij Jezus eigenschappen claimt die van Jahweh zijn (de "Ik ben" claims).

Jezus claimde zelf dus wel degelijk, meermalen dat Hij de HERE (Jahweh, God) uit het oude testament was.

Een uitleg van de Judaisme....die verwachten de Messias noch steeds...


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 19 februari 2011, 22:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 20:42
 
MAR907 schreef:
Een uitleg van de Judaisme....die verwachten de Messias noch steeds...

Geen Judaïst, maar een eigentijds christen heeft deze uiteenzetting gedaan.
En ja, (terug)verwachten doen we de Messias zeker! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 15:03
 
ANNETTE050 schreef:
Wat ik denk en geloof is dat Jezus zijn goddelijke natuur afgelegd heeft, maar zonder zonde ontvangen en geboren is, omdat God Zelf zijn Vader was.
In de Jordaan is Hij door Johannes gedoopt en toen is de Heilige Geest op Hem neegedaald in de vorm van een duif.
Door de vervulling met de Heilige Geest kon Hij wonderen doen, zoals Hij de Vader dat zag doen, dus nooit als individu alleen.
Jezus kon vervuld worden met de Heilige Geest omdat er in Hem geen zonde was.
Hij heeft vrijwillig onze zonden op zich genomen, als de tweede Adam.
De eerste Adam had ook vrije omgang met de Heere, totdat hij zich begon te schamen voor God.

Aan het kruis heeft Hij onze zonden op Zich genomen en moest de straf, die voor ons bedoeld was, door hem gedragen worden en die straf was m.i. geen omgang meer hebben met de Heere God in Zijn menszijn.
Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik daaraan denk. Hij wist misschien niet eens dat Hij weer opgewekt zou worden. Wat een offer.

Kleine correctie Annette: Jezus wist wel dat Hij weer opgewekt zou worden, dat heeft Hij immers van te voren gezegd tegen zijn discipelen: Mattheus 26: 32 "Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea" In Marcus 14:28 staat exact hetzelfde.
Maar goed, dat maakt het offer wat Hij gebracht heeft uiteraard niet minder groot. En ja, ook ik krijg telkens weer kippenvel als ik denk aan wat Hij voor ons heeft gedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=aa4q3b7C50Y
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 15:15
 
[quote=JAN786]In een ander topic kwam aan de orde of Jezus op aarde nu alleen mens was. Of dat Hij ook God was?
Hoe denken jullie daarover?

Ik geloof dat Jezus op aarde nooit alleen als mens geleefd heeft.
Hij is God van eeuwigheid samen met de Vader en de Heilige Geest.
In de tijd heeft hij een menselijk lichaam aangenomen omdat het nodig was dat een mens gestraf zou worden voor alle zonden van degenen die straks bij Hem mogen zijn. Toch is tijdens zijn omwandeling op aarde zijn mens zijn nooit gescheiden geweest van zijn GOd zijn. Hoe kon Hij anders wonderen doen?

Even een kleine correctie Jan: Lees Mattheus 17: 14-21. Daarin zegt Jezus dat zijn discipelen net zo goed in staat zullen zijn tot het verrichten van wonderen als Hij als hun geloof maar zo sterk zou zijn als een mosterdzaadje. Niets zal dan voor hen onmogelijk zijn.

Bovendien hebben de discipelen zelf ook tal van wonderen gedaan, dankzij hun geloof en de Heilige Geest die door hen werkte. Het feit dat Jezus dus wonderen heeft gedaan, zegt niet dat hij hier op aarde zelf God was. Dat zegt Hij zelf overigens ook niet. Lees Mattheus 16: 13-28. Jezus bevestigd hier dat Hij de messias is, de Zoon van de levende God. Hij zegt nergens dat hij God zelf is.


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 23 februari 2011, 15:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 15:25
 
MAR907 schreef:
Zoals ik jou begrijp stel je deze vraag:

Zijn God en Jezus 'één-en-dezelfde-persoon' zoals de drie-eenheid-leer dat zegt?


Mijn antwoord daarop: Nee, God en Jezus zijn niet dezelfde personen...
Jezus is niet 'God in het vlees', maar 'de Zoon van God in het vlees.


Mee eens: de leer van de drie-eenheid zegt dat God, Jezus en de Heilige Geest drie personen zijn, die één in wezen zijn. Het één in wezen zijn moet je dan dus vervolgens niet gaan opvatten alsof er één persoon is. Dan trek je het uit zijn verband. Zou dat de bedoeling zijn, dan zou er wel gewoon staan dat God, Jezus en de Heilige Geest één persoon zijn. Er zijn echter tal van Bijbelteksten waaruit blijkt dat het gaat om verschillende personen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 15:28
 
JAN786 schreef:
[b]God is 1 wezen en 3 personen[/b]. Dat is de leer van de drie eenheid.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar die lap tekst.

Mijn vader is mens. Ik ben ook mens.
Maar mijn vader heeft een andere wil als die ik heb. daarom is hij een ander wezen als ik.
De Vader en de Zoon en de HG hebben dezelfde wil.
1 wezen dus maar wel verschillende personen met verschillende taken.

Daar geef je het antwoord dus zelf eigenlijk al Jan: drie personen die één in wezen zijn... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 16:01
 
LISA610 schreef:
Daar geef je het antwoord dus zelf eigenlijk al Jan: drie personen die één in wezen zijn... Knipoog smiley

Mooi ja, er is ook een lied van...ik weet alleen niet meer precies welk.. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 16:17
 
MARIAN519 schreef:
Mooi ja, er is ook een lied van...ik weet alleen niet meer precies welk.. Smiley die vol vragen zit

ha ha ha.. daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb het gevonden hoor:

't is gezang 457:

Heilig, heilig, heilig, Heer God almachtig,
vroeg in de morgen wordt U ons lied gewijd
Heilig, heilig, heilig, liefdevol en machtig
Drievuldig God, die een in wezen zijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 17:02
 
LISA610 schreef:
ha ha ha.. daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb het gevonden hoor:

't is gezang 457:

Heilig, heilig, heilig, Heer God almachtig,
vroeg in de morgen wordt U ons lied gewijd
Heilig, heilig, heilig, liefdevol en machtig
Drievuldig God, die een in wezen zijt

Dat is hem, bedankt, goed van jou... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 13:27
 
de drie-eenheid is een menselijke constructie, maar is wel een Bijbels antwoord op de vraag wie Jezus is en hoe de Vader, Zoon, en Heilige Geest in relatie staan. Net zoals we concepten als eeuwigheid niet kunnen bevatten moeten we ons ook niet gek redeneren en studeren (ja ironisch genoeg zegt een theologie student het) maar meer foccussen op de persoonlijke relatie met god via Jezus. een mens kan 3 dubbel professor in de theologie zijn en dikke boeken over de drie-eenheid schrijven, maar zal regel recht naar de hel gaan zonder echt god te kennen en wedergeboren te zijn. verder zijn de verborgen dingen voor de Heer, en is het zelfs link om te ver te gaan met redeneren en menselijke constructies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 13:29
 
Hoe kan Jezus dan zeggen,Ik en de Vader zijn een.
En ook Wie Mij gezien heeft heeft de Vader gezien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 14:14
 
..


..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 11 maart 2011, 14:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 14:29
 
Daar komt nog eens bij dat hoe Jezus vaak in het NT genoemd word in de brieven van de apostelen in de GrONDTEKST hetzelfde betekend of impliceert als God. Zo ook de autoriteit die Jezus word toegekent.

Maar de Geest moet dat in je hart bevestigen via de Schrift, niet de rede of ratio.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE392





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 21:28
 
Over de eerste stelling van Jan heb ik juist een paar weken geleden een uitleg gehoord n.a.v. Fil. 2:

6 * Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,

7 * maar Zichzelf ontledigd heeft * door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

8 * En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf * vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.


Het ging met name over het eerste gedeelte van vers 8. Dat Jezus de gedaante van een mens heeft aangenomen. Dat kwam het Griekse woord morfè (als ik dat goed schrijf), wat zoveel betekent als metamorfose.
Het werd zo uitgelegd dat Jezus in wezen nog Dezelfde was. Maar dat Hij een andere verschijning had.
Net zoals een vlinder, dat is eerst een pop, dan een rups, dan een vlinder. Is die pop dan eerst een ander beest? Nee, het is het zelfde beest als die vlinder, alleen met een ander verschijning.
Zo is Jezus in de gestalte van een mens op aarde gekomen en leefde hier als mens, zonder zonde!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 17:10
 
Ik denk dat Jezus wel beperkingen had door zijn goddelde menselijke natuur. Maar dat Hij in zo`n eenheid met de Vader en Geest leefde, dat het net was alsof God in menselijke vorm gekomen was. en Feitelijk is dat ook zo.

joh 14:

8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet.

*

Verder wil ik er niet te veel over denken, want die zaken gaan ons petje zo0o00o0o ver te boven....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 20:00
 
DAVID923 schreef:
Ik denk dat Jezus wel beperkingen had door zijn goddelde menselijke natuur.

Jezus en beperkingen??? Leg eens uit???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 20:25
 
HENK710 schreef:
Jezus en beperkingen??? Leg eens uit???
Ik denk dat je als mens sowieso beperkt bent. Je wordt beperkt door je eigen lichaam. Ik denk dat Jezus net zo goed kon zweten, of last van blaren kon hebben. Uitgeput kon zijn na een lange dag....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3