ChristianMatch
 


Forum

Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 44 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:03
BerichtOnderwerp: inzegening tweede huwelijk
 
CHATULIEM619 schreef:
Is dat eigenlijk niet de kern van het evangelie? Recht maken wat krom is.... Ik ben het met je eens dat je je verleden niet kunt uitwissen, maar je kunt vergeving ontvangen voor datgene wat je gedaan hebt.

Maar als er dan sprake is geweest van vergeving... waarom zou een inzegening van een tweede huwelijk dan in aangepaste vorm moeten gebeuren? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 18:19
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij draait het bij het begrip erfzonde over het volgende: wat laat je in je leven de boventoon voeren: de status waarin je vroeger was of je huidige relatie met de Heer. Wat stelt het begrip verlossing voor als je er niet naar leeft en als je voortdurend teruggrijpt naar het oude. Ik vraag me echt af hoeveel mensen echt beseffen dat[b] ze verlost zijn van hun zonde.[/b] En ik vraag me af waarom in sommige kerken nog steeds gepreekt wordt dat we niets zijn. In mijn ogen is dat eigenlijk een klap in het gezicht van onze Vader. Dan zeggen we in feite tegen Hem: we geloven je niet.

Moet dit niet zijn: "dat ze verlost zijn van de veroordeling wegens de zonden die ze (hebben) begaan, omdat ze zeker mogen zijn van vergeving en genade op het moment dat zij berouw tonen en om vergeving vragen.".

Als ik het lees zoals jij het schrijft, dan zou ik het idee kunnen krijgen dat ik verlost ben van zonde... en dus niet meer kan zondigen. Maar volgens mij is dat niet wat jij bedoelt toch? We weten immers allemaal dat ook christenen nog altijd kunnen zondigen en dus niet vrij zijn van zonde, maar zich juist wel bevrijd mogen weten van de veroordeling door het verlossende werk van Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 28 december 2011, 21:34
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
[quote=ZEELAND736]

Nou mijn dochter v 14 heeft ook beslist: ze heeft pannekoeken gebakken voor haar broers en mij. Lekker makkelijk voor mamma dus vandaag Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 28 december 2011, 21:31
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
 
WILLEMIJN232 schreef:
ik las pas in de krant dat voor mannen drie glazen rode wijn per dag en voor vrouwen 2 glazen rode wijn per dag goed voor de gezondheid is....
Terwijl ik nu net dacht dat dat 1 glas was........
Dus je opmerking gaat niet op Pieter..... Knipoog smiley

Dus toch? Prediker 9,7
Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan.
Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 december 2011, 23:53
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
SHANITA130 schreef:
Dat is logisch en daar is iedereen het mee eens denk ik.In het begin kan iemand zich heel anders voordoen, dan dat ie óók is. Met andere woorden, iemand kan zich voor de buitenwereld heel vroom voordoen, en er een geheime tweede agenda op na houden.

Dan weet je dat de eerste maanden niet, en druppelt als het ware, zijn/haar ware gezicht naar binnen. Dan heeft de partner(die de dupe is dus) vaak al veel contacten verbroken, zogenaamd voor de relatie. en heeft zich al gehecht, en zijn/haar leven ingericht ten behoeve van de relatie.

Dus iemand hoeft niet pers se een andere partner te hebben, het kan ook een notoire vreemdganger zijn. Met een dubbelleven.
Omdat het zo langzaam gaat; dan kom je hiér achter, dan dáárachter, en je hebt je hele leven al aan hem gewijd, kan het moeilijk zijn, ineens te stoppen.
Je blijft hoop houden tegen beter weten in.

Pas als je een schok krijgt, van het een of ander kan dat je wakker schudden en kan je voorgoed stoppen.

Verder laat ik je stuk, hierbeneden staan, omdat ik het een erg goed stuk vind, zoals al je stukken Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley En ik alles al gezegd heb, of het, en iets moet onduidelijk zijn, maar dan hoor ik het wel.




Trouwens Lisa,

Ik ben echt ontzettend blij, dat je beide stukken hebt geschreven!!!!
Ze raken wat mij betreft precies de kern.

Ik heb ze aan een vriendin van mij laten lezen, die bepaalde issues had wat zich al járen voortsleepte, en die heeft er echt heel erg veel aan gehad. en door jou stukken knopen door kunnen hakken!
Lachende smiley

Namens haar, Bedankt!!!! Lachende smiley Lachende smiley

NB: ach, en dat ik het ff niet zo leuk vond dat je het woordje 'neerkwakken' had gebruikt, geeft niets, in vergelijking met hoe goed je stukken zijn.
Ik was zelf even van mij stuk, gedeeltelijk daardoor, omdat ik juist echt wel na had gedacht voor ik iets neerschreef. En ik het nog eens nalas, en toch niet echt iets kon vinden, wat ik met een dubbele bodem en/of onnadenkend had geplaatst.
Vandaar.

Alsnog bedankt! Lachende smiley Knipoog smiley

Graag gedaan hoor. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 december 2011, 13:20
BerichtOnderwerp: kerst en nieuwjaarswensen
 
Nou mijn hondje viert haar derde verjaardag op oudjaarsdag en die heeft echt nog nooit wakker gelegen van wat knallen. Maar goed, misschien denkt ze wel dat dit ter ere van haar verjaardag gebeurd Clown smiley Clown smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 december 2011, 13:07
BerichtOnderwerp: Born To Die
 
Laten we dit ff bekijken vanuit een ander perspectief om te voorkomen dat het te persoonlijk wordt:

Born to die - The true story of christmas is de titel van een you tube clip. LJ zegt niet dat hij zelf graag wil sterven, alleen maar dat hij deze clip mooi vind omdat daarin naar voren komt dat Jezus is geboren om voor ons te sterven. Dat deed Hij opdat wij mochten leven:

http://www.youtube.com/watch?v=-vPlNX9HlVM&feature=related

Chris Tomlin - Born that we may have life

Lisa, also born to life forever Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 27 december 2011, 13:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 16:01
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
HARALD940 schreef:
Let wel, dit gaat niet over 7 verschillende geesten, maar over 7 openbaringsvormen van de ene Heilige Geest die van God en Jezus uitgaat. De Heilige Geest laat zich dus op verschillende manieren zien, alsof de Heilige Geest zich in ons inleeft om ons vandaar uit verder te kunnen helpen, bemoedigen enz. op een manier zoals wij dat dan ieder persoonlijk kunnen verstaan.

Zie daarvoor ook Pag 3;


Ok, helder dat dit zo in dat artikel staat. Maar is dat dan ook meteen de waarheid? Of is het een interpretatie van iemand, die ook weer te weerleggen is? Ik zoek nog steeds verder naar hoe het nu zit met die zeven geesten van God waarover wordt gesproken in Openbaring...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 01:02
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
FRANKT627 schreef:
ben ik het volledig mee eens. Wij (echte) christenen gaan nooit vreemd en doen niet aan bepaalde lichamelijke activiteiten (wil het s-woord niet gebruiken) voor het huwelijk.

Echt niet??? Als we het daar dan allemaal over eens zijn, waarom hebben we deze discussies dan nog? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 01:00
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
PIETER649 schreef:
mooi, we zijn het eens geloof ik...

een vreemdgaander is een overspelige kl**tzak en wij christenen kunnen er geen begrip voor opbrengen en zouden het zelf noooooooit doen.

einde discussie?

Nee hoor, we gaan gewoon lekker door met deze discussie. Blijf vooral meedoen Clown smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 00:58
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
JOLAN931 schreef:
Toch komt het veel voor dat men een relatie aangaat met iemand die al in een relatie zit. Veel vrouwen hebben er blijkbaar geen moeite mee om een man en vader uit zijn gezin te halen(en andersom)

De basis van die relaties liggen al bij de leugen. Ik vraag me weleens af of iemand die doelbewust een relatie aangaat met een getrouwde man/vrouw niet altijd in het achterhoofd houd dat ook deze relatie weer even makkelijk verbroken kan worden door weer een ander.
Eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger.

Hmmm in feite zie ik hier nu mijn eigen gedachten staan en toch voelt dat ook weer niet goed. Zou het niet zo kunnen zijn dat iemand toch tot inkeer komt en beseft dat hij of zij datzelfde nooit meer moet doen op het moment dat hem of haar een nieuwe kans met een nieuw begin wordt gegund (ervan uitgaande dat hij of zij op dat moment geen relatie meer heeft en dus niet vreemd gaat of course). Ach wat.. laat mij ook maar gewoon mens zijn en toegeven dat ik er best moeite mee zou hebben om iemand te vertrouwen die in het verleden is vreemd gegaan.. (ja ja ja.. komt Lisa weer met haar vertrouwen.. sorry mensen maar da's voor mij nu eenmaal een heel groot issue binnen een relatie)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 00:50
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
GERRIT084 schreef:
Ten dele ben ik het met je eens, een relatie aan gaan met iemand die getrouwd is, keur ik ook af.
Maar veronderstel dat je er niet van af weet, en het is al wat langer aan de gang, ik geloof toch niet dat je er dan in ene een punt achter kunt zetten.
Zeker als iemand al verliefd zou zijn, het is nu eenmaal geen knopjes omzetten gebeuren.
Pas als je het weet, en er dan aan begint, dan ben je verkeerd bezig, maar hoeveel gehuwden blijven dan nog bij elkaar?

Echt niet??? Ik zou me enorm in de maling genomen voelen als degene met wie ik een relatie ben begonnen uiteindelijk zou bekennen dat hij getrouwd is.... Dan is het vertrouwen in één klap weg en bij mij is de verliefdheid dan ook heel snel over. Maar ja, ik kan nu eenmaal niet dealen met het feit dat ik de ander niet voor 100% kan vertrouwen, dus wellicht is dat voor anderen weer anders Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 00:46
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
JOLAN931 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Lisa.

Het enige waar ik op wil wijzen is dat je geen egoïst bent als je je eigen partner voor de volle 100% voor jezelf wilt hebben. Dit is niets meer als je absolute recht. DE egoïst is de vreemdganger, en niet diegene die die vreemdganger voor zichzelf wil hebben als zijnde echtgenoot van.

Don't wurry Jolan, dat weet ik best Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:17
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
MOMO697 schreef:
http://www.eindtijdbode.nl/studies/evangelie/geestengods.pdf

misschien is dit iets om te bestuderen? gaat over de 7 geesten

ff jouw link goed gezet. Ik ga dit later nog wel ff bekijken, want ik moet zo eerst weer ff een paar uur aan het werk. Enne... die gedachte aan de zeven gemeenten is idd ook bij mij opgedoken, maar ik weet niet zeker of dat terecht is. Ik duik er later nog wel ff in Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:14
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
PIETER649 schreef:
gaat me niet om discussie over die tekst, gaat mij erom dat er een reden is voor die mythen uit romeinse en griekse cultuur die vermeld is in genesis.
evenzo is er in bijna iedere cultuur een mythe over de zondvloed.

Mee eens, maar volgens mij is dat een hele andere discussie toch? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:09
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vraag ik dat ook niet. Ik heb dit topic ook niet geopend, we kunnen dingen gewoon lekker algemeen houden toch? Wat ik me afvraag, is dat iemand een relatie aangaat met een getrouwd persoon. Waarom zou je dat doen? Heel vaak weet je het in het begin niet, maar op een gegeven moment kom je daar toch achter, en waarom zou je er dan nog mee doorgaan? Waarom gaat men überhaupt aan een relatie beginnen die geen hoop biedt? Is dat omdat men toch hoopt dat het goed zal gaan? Eigenlijk doen de mensen zichzelf tekort in mijn ogen.


Lijkt me inderdaad goed om de discussie op deze manier voort te zetten. Persoonlijk zou ik absoluut geen relatie willen met iemand die getrouwd is. Noem mij rustig een dikke egoïst: ik ben graag de enige voor een man en ik wil mijn partner niet delen met een andere vrouw. Dat betekent dus dat ik niet een relatie begin met iemand die een andere partner heeft en ook dat ik het niet accepteer als mijn partner vreemd zou gaan. En ja, dat betekent ook dat mijn partner erop mag vertrouwen dat hij ook voor mij de enige is.

Overigens vind ik de stelling dat je dat in het begin niet zou weten erg vreemd. Hoe zou je dat nou niet weten? Je leert toch eerst iemand een beetje kennen voordat er een relatie ontstaat? En als je dus weet dat iemand een andere partner heeft, waarom begin je dan aan een relatie met diegene? Hoe kun je nu denken dat een dergelijke relatie toekomst heeft?

Maar los daarvan: waarom zou je überhaupt willen meewerken aan het plegen van overspel door iemand. We kunnen natuurlijk allemaal wel Bijbelteksten opnoemen waaruit blijkt dat overspel scherp wordt veroordeeld in de Bijbel. Wel eens nagedacht waarom dat zo is? Volgens mij is dat zo omdat overspel erg veel schade teweeg brengt: natuurlijk aan degene die bedrogen wordt, maar in feite ook aan de derde persoon waarmee vreemd wordt gegaan en misschien zelfs ook wel aan degene die bedriegt. Overspel is een grote vijand van goede relaties tussen mensen, het berust op liegen en bedriegen en gaat ten kostte van vertrouwen in de ander en dus ook ten koste van relaties. Geen wonder dat God hier zo op tegen is, want God is een God van liefde en dus ook van relaties. In feite zijn alle geboden gericht op het feit dat we op een goede manier met God en met anderen om moeten gaan. En volgens mij zou je ook kunnen stellen dat vrijwel alle verleidingen erop gericht zijn om te voorkomen dat we op een goede manier met God en met anderen omgaan. Juist daarom is het zo belangrijk dat we de verleidingen leren te weerstaan, zodat er wel sprake kan zijn van goede relaties die zijn gebaseerd op wederzijds respect, vertouwen en echte liefde zoals God dat steeds heeft bedoeld.

Als ik het heb over verleidingen trek ik dat veel breder dan seks, maar het hoeft geen betoog dat juist dat één van de verleidingen is waarover christenen moeilijk kunnen praten. In die zin waren de bijdragen van Leanne meer dan terecht (jammer dat ze gedwongen werd die te verwijderen)Wat me veel te ver ging binnen dit topic is dat bij mij de indruk ontstond dat een gebrek aan (goede) seks een excuus zou kunnen zijn om overspel te plegen (en dat kwam juist niet bij Leanne vandaan). Hoe zit het dan met mensen die door fysieke problemen geen seks meer kunnen hebben? Is het dan toegestaan om overspel te plegen? Kom nou toch… alsof het alleen daar om zou gaan binnen een relatie.

Persoonlijk vind ik dat er nooit een geldig excuus bestaat voor het plegen van overspel. Als iemand in de verleiding terecht komt om overspel te plegen, dient hij of zij zich allereerst af te vragen waardoor die verleiding veroorzaakt wordt. En leg dat dan niet bij de ander neer, maar ga eens in de spiegel kijken. Per slot van rekening is het jouw verleiding en niet die van jouw partner. Het is voor mensen vaak zo makkelijk om te zeggen dat het aan die ander lag, maar uiteindelijk draait het ook hier om het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen doen, laten en denken.


Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 20 december 2011, 13:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:08
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
ERIKA129 schreef:
Dat is jammer Leanne jou bijdrage's droegen zeer zeker wel bij alleen vond ik persoonlijk dat de seks een andere topic inhoud heeft dan vreemdgaan, maar daar wordt anders over gedacht en dat mag maar je had van mij echt niks hoeve weg halen denk ook niet dat die opmerking van Lisa tegen jou direct gericht was maar naar anderen!


Klopt, maar dat weet ze al Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 13:07
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
MOMO697 schreef:
Misschien omdat je je ogen sluit voor het negatieve?
Smiley die vol vragen zit Da's dan vrij naïef Gefrustreerde smiley

Misschien omdat het alternatief nog erger is?
Lijkt me niet logisch: het alternatief is alleen zijn en volgens mij kun je beter alleen zijn dan dat je degene waar je van houdt moet delen met een ander. Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley

Misschien omdat je zo opleeft van de mooie momenten?
Boze smiley Om vervolgens weer alleen te zitten in de wetenschap dat hij of zij bij die ander is... Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley

Misschien omdat verleiding nou eenmaal bestaat?
Dat is sowieso geen reden om eraan toe te geven, eerder een reden om extra je best te doen om verleidingen te weerstaan Boze smiley

Verleiding zit in alle dingen. Verleiding omzetten in daden is zondigen. Maakt het wat uit welke zonde dat dan is? Is voor God niet elke zonde iets dat Hij haat?
Mee eens, maar als het allemaal zo makkelijk zou zijn om niet te zondigen zouden we ook geen vergeving en genade nodig zijn... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 december 2011, 01:13
BerichtOnderwerp: vreemdgaan
 
Ik zit echt met grote verbazing te kijken naar wat hier allemaal op het forum wordt gekwakt als het gaat over vreemd gaan. Ik had dit topic uiteraard al eerder gezien, maar ben bewust terughoudend geweest in het geven van een reactie. Zolangzamerhand gaat dit hele topic echter alleen nog maar over seks en volgens mij was dat niet de vraag waarmee het topic is gestart. Volgens mij was de vraag vooral gericht aan mensen die zijn vreemd gegaan. De topic-starter begon met de vraag wat die mensen hadden gemist bij hun vorige partner, alsof hij een verklaring zocht voor overspel.

Volgens mij is overspel nooit goed te praten. Alle "redenen" die hier naar voren zijn gebracht, zijn in feite geen reden voor overspel, hooguit voor de verleiding om overspel te plegen. Daadwerkelijk toegeven aan die verleiding is echter nog weer even een stap verder. Op het moment dat je met die verleiding te maken krijgt is het veel dapperder om het gesprek met je partner aan te knopen en eens te gaan onderzoeken waar het mis dreigt te gaan. Voor mij persoonlijk geldt namelijk niet dat er "pas" sprake is van overspel als mijn partner seks heeft met een andere vrouw. Als hij met een andere vrouw zoent zoals hij alleen met mij hoort te zoenen en aan een andere vrouw zit zoals hij alleen aan mij hoort te zitten gaat hij in mijn ogen vreemd, ook al is er dan geen sprake van seks. Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat een gesprek niet veel zin meer heeft als zoiets zou gebeuren. Mijn vertrouwen in de ander loopt dan zo'n grote schade op, dat ik de relatie beëindig. Ik wil me namelijk absoluut niet moeten afvragen wat mijn partner doet als hij een avondje met zijn kameraden iets gaat doen. Een relatie waarin geen sprake is van wederzijds vertrouwen is in mijn ogen dan ook volstrekt zinloos.


Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 20 december 2011, 01:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 23:54
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
MAR907 schreef:
Inderdaad Lisa, now we talking. Goed onderzocht Knipoog smiley

Als aanvulling heeft David ook over de Heilige Geest:

Psa 51:9 (51:11) Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
Psa 51:10 (51:12) Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Psa 51:11 (51:13) Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.

Dus, wanneer er zonden zijn blijkt dat de Heilige Geest van ons weggaat.

Bij de andere apostellen wordt alleen genoemd op te dopen in de Naam van de Here Jezus. Wel vreemd dat in alleen in Matheus de drievoud genoemd wordt...
De Here Jezus is de enigste van de drie welke gestroven is voor de mensheid. Door Hem alleen is er verlossing en eeuwig leven, niet door de Heilige Geest. Tevens heilig betekend apart gezet, dat kan alleen als er meerdere Geesten zijn. Anders is het niet Heilig.

In Johannes wordt er gesproken over de Geest der waarheid.

Joh_15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Joh_16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.


De Heilige Geest spreekt alleen hetgeen Hij gehoord heeft tot ons. Hoe dan?

Hé Mar. Uit Psalm 51 blijkt niet dat als er zonden zijn, dat de Heilige Geest dan weg gaat. David vraagt “Neem uw Heilige Geest niet van mij weg…”. Blijkbaar heeft God dit gebed verhoord, want ik heb niet gelezen dat God de Heilige Geest van David weg genomen heeft, nadat hij zonden had begaan. Dat dit in het OT wel gebeurd is, blijkt echter wel uit het verhaal over Saul in 1 Samuel 16
14 De geest van de HEER had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de HEER hem een kwade geest, die hem kwelde.

De reden dat de Geest van de Heer Saul had verlaten was gelegen in het feit dat Saul ongehoorzaam was geweest, anders gezegd: hij had gezondigd. En juist omdat David dit besefte, bad hij tot God met de vraag of Hij Zijn Heilige Geest niet van David af wilde nemen ondanks het feit dat David gezondigd had. Bij mijn weten heeft God dat ook niet gedaan, maar is God juist tot aan David zijn dood met David blijven praten.

In Richteren staat ook het verhaal over Simson, die erachter kwam dat de Here hem verlaten had, nadat Delia zijn haar had afgeschoren. (Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit begrepen waarom Simson dat aan haar heeft verteld, nadat zij al drie keer had laten zien dat zij eigenlijk niet te vertrouwen was. Per slot van rekening heeft hij haar drie keer wat wijs gemaakt wat betreft het verlies van zijn kracht en al die keren heeft ze dat dus ook uitgeprobeerd om hem zo te kunnen uitleveren aan de filistijnen… wat heeft die man bezield om haar dan uiteindelijk toch de waarheid te vertellen, met als gevolg dat de Heer hem verliet Smiley die vol vragen zit . Van kindsaf heb ik me verbaasd over dit verhaal, maar goed da’s een hele andere discussie...). Toen Simson echter tot de Here bad om hem nog eenmaal kracht te geven, heeft hij die kracht nog wel een keer van God gekregen.

Maar goed, wat met Simson en Saul was gebeurd, had natuurlijk ook met David kunnen gebeuren nadat hij zonden had begaan. In die zin was het begrijpelijk dat David aan God vroeg om Zijn Geest niet van David weg te nemen.

Wat betreft het NT ligt het volgens mij een beetje anders dan in het OT. Eerlijk gezegd ken ik vanuit het NT geen verhalen over mensen die vervuld zijn geraakt van de Heilige Geest en die later weer zijn verlaten door de Heilige Geest omdat zij hebben gezondigd. Het lijkt er eerder op dat mensen vervuld blijven door de Heilige Geest als zij eenmaal tot het geloof zijn gekomen. Wellicht kan dit verklaard worden vanuit het verlossende werk van Christus, want juist de Heilige Geest zorgt er immers ook voor dat mensen gaan getuigen van Hem nadat zij vervuld zijn geraakt door de Heilige Geest.

Wat betreft jouw opmerking over het dopen, spreken ook Marcus, Lucas en Johannes van dopen met de Heilige Geest. Er wordt dan gesproken over Jezus die mensen zal dopen met de Heilige Geest (Marcus 1:8 en Lucas 3:16 en Johannes 1: 33). Verder in de Bijbel worden mensen ook gedoopt met de Heilige Geest, soms nadat zij zijn gedoopt (handelingen 2:38), maar soms ook voorafgaand aan hun doop (handelingen 10:47). De stukken waar jij aan refereert als je het hebt over dopen in de naam van Jezus, staan volgens mij dan ook niet los van het feit dat erbij vermeld staat dat mensen de Heilige Geest ontvangen als zij gaan geloven in Christus (bijv. Handelingen 19:5 en 6). Anders gezegd: als mensen tot het geloof komen, worden zij vervuld door de Heilige Geest.

Maar afgezien daarvan: dat alleen in Mattheüs wordt gesproken over dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest leidt er niet toe dat dit betwist zou moeten worden. Er zijn wel meer dingen die bijv. wel door Mattheüs worden geschreven en niet door Lucas of wel door Marcus en niet door Johannes. De opdracht die Jezus zijn discipelen in Mattheüs geeft is volgens mij heel helder, namelijk dan mensen gedoopt moeten worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Wat de tekst uit Johannes 16 betreft. Na vers 13 volgen vers 14 en 15 nog he:
14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

De Heilige Geest spreekt wat Hij gehoord heeft van Jezus. Alles wat Hij bekend maakt heeft Hij van Jezus. En op tal van plaatsen in de Bijbel wordt geïllustreerd hoe de Heilige Geest door mensen spreekt, dus ik begrijp je vraag over hoe de Heilige Geest tot ons spreekt eerlijk gezegd niet helemaal, want volgens mij ken jij die teksten ook.

Wat betreft de teksten uit Johannes: als hierbij wordt gesproken over de Geest der waarheid is dat niet in tegenspraak met de benaming Heilige Geest. Er staat immers ook dat mensen die geleid worden door de Heilige Geest, de waarheid spreken:
1 Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de Heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg (Romeinen 9).

Anders gezegd: de Heilige Geest is de Geest der Waarheid die van de Vader uit gaat en die van Jezus getuigt. Je ziet dit ook in de Bijbel, doordat de mensen die vervult raken van de Heilige Geest gaan getuigen van Jezus Christus (maar dat gaf ik hiervoor ook al aan, dus nu val ik in herhaling Verlegen lachende smiley ).

Uiteraard is er alleen verlossing door wat Jezus heeft gedaan, maar juist de Heilige Geest zorgt ervoor dat mensen hiervan gaan getuigen en dat is weer overeenkomstig met de opdracht die Jezus gaf toen Hij zei: “Maak alle volkeren tot mijn discipelen”.

Vervolgens stel je dat “heilig” betekent “apart gezet” en dat dit alleen kan als er meerdere geesten zijn. Dat klopt en ook dat komt overeen met wat er in de Bijbel staat. Er wordt immers in de Bijbel niet alleen gesproken over de Heilige Geest, maar ook over boze geesten en zelfs over het oproepen van geesten van mensen die overleden zijn (denk aan Saul die de geest van Samuel liet oproepen in 1 Samuel 28). Voor al die geesten geldt echter dat zij in de Bijbel niet een Heilige Geest worden genoemd. Dit is anders als het gaat over de Geest van God:

Al in Genesis wordt er gesproken over de Geest van God:
De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods Geest zweefde over het water. (Genesis 1:2)

en over de vervulling met de Geest van God van bijv. Jozef
‘Zouden we ooit iemand kunnen vinden als deze man, iemand die zo vervuld is van Gods Geest?’ zei de farao tegen hen (Genesis 41: 38).
Zo zijn er nog wel meer Bijbelteksten waaruit blijkt dat mensen in het OT vervuld zijn van de Geest van God. Het bestaan van Gods geest kan dus herleid worden uit de Bijbel. Aangezien God heilig is, is Gods Geest ook heilig: kortom, de Heilige Geest is Gods Geest. En aangezien het dus gaat om Gods Geest, is de Heilige Geest in feite God. Zo kom je toch weer terug bij die drie-eenheid: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, drie in één. Juist daaruit valt volgens mij te verklaren, waarom de Heilige Geest door Jezus in Mattheüs op één lijn wordt genoemd met de Vader en de Zoon.

(Blijf ik ondertussen nog wel puzzelen over hoe het nu zit met die zeven geesten waarover in Openbaring wordt gesproken, dus wie zich geroepen voelt om daar iets over te zeggen: be my guest)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 23:03
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
PIETER649 schreef:
Ze staan bekend als mythen, maar dat wil niet zeggen dat er geen bodem van waarheid in kan zitten.
In genesis word gesproken over reuzen en mensen met veel roem, nephilim bijvoorbeeld, die zowel voor als na de zondvloed leefden.
Alle mensen zijn afstammeling van Noach dus in een verweggestopt plekkie in het onderbewustzijn is de kennis en het geloof van Noach nog aanwezig.
Alleen al het godsbewustzijn dat in iedere cultuur voorkomt hebben ze niet van een vreemde.

Hé Pieter. Volgens mij heb ik jouw ook al eerder een opmerking zien maken over Genesis 6 die me redelijk herkenbaar voorkwam, doordat ik daar zelf ook al eens vragen over heb gesteld op 't forum: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2027

Ik weet niet precies waar je nu naar toe wilt met de opmerking die je nu plaatst.... Hoe bedoel je dit in het kader van de discussie over de drie-eenheid die Mar hier is begonnen? Of gaat het jou eigenlijk meer om die tekst in Genesis 6? Is het dan niet beter om dat topic even weer omhoog te halen? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 15:13
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
MAR907 schreef:
Een hele leuke..... Ik zie geen drie-eenheid vanuit de bijbel inderdaad. Wat je niet ziet is er ook niet. Knipoog smiley

Volgens mij is God meer dan een "drie-eenheid". Hij heeft het over " ik de Here uw God is een (echad)".
De Here Jezus zegt immers "de Vader en ik zijn een" en vervolgens zegt de Here Jezus "dat het volk van God en Hij een zijn".
De Heilge Geest wordt niet genoemd.
Tevens wordt er ook in openbaringen gesproken over "de zeven geesten Gods".
Zelf heb ik er moeite mee, om de drie-eenheid leer zoals dat in de kerken gebracht, vast te kunnen houden.

Hé Mar. Als jij zegt " ik de Here uw God is een (echad)" doel je natuurlijk op deut. 6:4. Ik heb even verschillende vertalingen naast elkaar gelegd en in de ene vertaling staat dan “één” en in andere vertalingen staat “de enige”. “een enige Heere” Deuteronomium 6 volgt op Deuteronomium 5, waarin de 10 geboden aan het volk Israël worden gegeven. En het eerste gebod dat gegeven wordt is heel helder: dat geeft aan dat God wil dat Zijn volk alleen Hem aanbid en geen andere goden. Als je dit dus na elkaar leest, wordt met die tekst uit Deuteronomium 6 bevestigd wat er in Deuteronomium 5 geschreven staat: alleen God is Heer, de enige.

Jezus geeft inderdaad op meerdere plaatsen in de Bijbel aan dat Hij en de Vader één zijn. Hij zegt echter wel degelijk iets over de Heilige Geest:

Mattheüs 12: 31-32:
Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.(zie ook Marcus 3: 29, Lucas 12: 10, daarin staat vrijwel hetzelfde)

Waarom denk je dat Jezus de Heilige Geest zo belangrijk vond dat hij stelde dat men absoluut niet mag kwaadspreken van de Heilige Geest?

Verder staat er in Mattheüs 28: 19
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest
Is het niet zo dat Jezus de Heilige Geest hier zelf op één lijn stelt met de Vader en de Zoon. Waarom zou hij dat doen volgens jou?

En in Johannes 14:26 staat:
Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

En dan nog Johannes 16:
7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is:
9 zonde – dat ze niet in mij geloven,
10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien,
11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.


In andere vertalingen wordt Heilige Geest in Johannes 14 en 16 ook trooster of helper wordt genoemd. Duidelijk is in ieder geval dat Jezus aangeeft dat de Heilige Geest komt nadat Hij naar de Vader is gegaan om de mensen die in Hem geloven bij te staan. Dat zie je vervolgens ook gebeuren in de Bijbel op een tal van plaatsen in het NT.

Het is overigens niet zo dat alleen in het NT over de Heilige Geest wordt gesproken. Ook in het Oude Testament, waaruit blijkt dat mensen vervuld werden van de Heilige Geest. De Heilige Geest is dus niet typisch iets uit het NT. Lees bijv. Jesaja 63. Jesaja bid hier om genade voor het volk Israël omdat:
Zíj daarentegen zijn ongehoorzaam geworden en hebben Zijn Heilige Geest bedroefd. Daarom is Hij voor hen veranderd in een vijand, Hij Zelf heeft tegen hen gestreden.(en zo zijn er nog wel meer plaatsen in het OT waarin wordt gesproken over de Heilige Geest van God, maar ik kan ze hier moeilijk allemaal neer gaan zetten)

Het grote verschil tussen het OT en het NT is dat in het oude testament alleen bepaalde mensen vervuld werden door de Heilige Geest. En in het nieuwe testament ontvangen hele grote groepen mensen de Heilige Geest op het moment dat zij tot het geloof komen. Maar goed, jij kent deze Bijbelstukken ongetwijfeld ook. Dus rijst bij mij de vraag: hoe kijk jij dan tegen de Heilige Geest aan als jij deze stukken in de Bijbel leest?

In Openbaring wordt inderdaad gesproken over de zeven geesten van God (voor de liefhebber: op 1:4, 3:1 en 4:5 en 5:6). Begrijp ik jou goed als je op grond daarvan eigenlijk de conclusie trekt dat er niet sprake is van een Drie-eenheid, maar van meer dan drie (zeven geesten, plus Vader, plus zoon… zou het dan een negen-eenheid zijn in jouw beleving?). Of wordt wellicht met die zeven geesten van God gedoeld op de Heilige Geest die uitgezonden is over de gehele aarde? Voor mij is dat evengoed een vraag die bij mij boven komt drijven als ik die stukken in Openbaring lees…. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 19 december 2011, 15:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:16
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
HERMAN388 schreef:
Hele Bijbel is in mijn mobiel, erg handig hoor.
Kan ik overal lezen in de kerk, station, huis, auto, trein, op het strand, restaurant.
simpel toch.
Bijbel is toch onmisbaar.

Mee eens Herman, heb ik ook. Maar ik vind het toch ook prettig om gewoon t boek zelf in mijn handen te hebben en daarin te kunnen bladeren... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:14
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
MAR907 schreef:
Inderdaad, iets over "drie-eenheid". Dat komt ook veelvuldig in de Griekse en romeinse mythen voor.

Ok, kan zijn (ik heb me niet zo verdiept in Griekse en Romeinse mythen, dus ik waag me er niet aan om daar uitspraken over te doen). De drie-eenheid waar wij het als christenen over hebben is als volgt samen te vatten: God is God, Jezus is God en de Heilige Geest is God. En uiteindelijk is er één God, dus drie in één. Ben ff aan het surfen geweest op het net en volgens mij komt het begrip drie-eenheid niet in de Bijbel voor. Bedoel jij dat wellicht als je het hebt over drie-eenheid binnen de kerk? Is het volgens jou een begrip dat door de kerk is uitgedacht? Ben wel benieuwd hoe jij zelf de drie-eenheid ziet.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 10:00
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
MAR907 schreef:
Klopt Lisa, Knipoog smiley. Iets tegenstrijdig neer zetten kan ook een discussie aanwakkeren.

Ha ha ha, dacht ik al. Klopt t dat je een discussie over de drie-eenheid wil aanwakkeren? Dat was namelijk mijn eerste gedachte toen ik jouw opening las. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 09:14
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
ERIKA129 schreef:
Oei heb jij altijd zo'n grote hutkoffer bij je?
Mijn Bijbel gaat daar niet inpassen bij de rest van mn spullen Knipoog smiley
Maar digitaal vind ik wel handig om wat op te zoeken of verschillen te onderzoeken Lachende smiley

Nou ik heb meerdere Bijbels en de Bijbel die ik vrijwel altijd meeneem is één van de kleinste exemplaren met een grote emotionele waarde. Ik kreeg die Bijbel van mijn opa toen ik in 1989 belijdenis deed. Hij heeft er ook een tekst in geschreven.

Verder vind ik het meenemen van de Bijbel belangrijker dan een hoop andere spullen die ik eigenlijk niet echt nodig ben. Dus nee, geen hutkoffer maar een normale handtas met daarin de spullen die ik wel nodig ben Knipoog smiley .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 08:52
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
CHATULIEM619 schreef:
Israel betekent strijder Gods, meer moet je er niet achter zoeken. Het komt niet van Isis, maar van Isra/ Ezra, wat strijder betekent.

Mee eens en ff ter aanvulling:
Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’

Maar eeeeh Mar... volgens mij weet je dit allemaal best. Dus hoe kom je erbij om je af te vragen of de drie-eenheid te verklaren valt uit de theorie die binnen deze link wordt verwoord. Wat daarin staat te lezen druist immers tegen de Bijbel in. Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 14:19
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
MAR907 schreef:
ZIjn er ook ongewone bijbels??? Knipoog smiley

Grapjas Clown smiley . Ik bedoelde natuurlijk een papierenversie ipv een digitale. Wist je best... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 09:56
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
ZEELAND736 schreef:
Is dat hetzelfde als wat wij hebben....(waarschijnlijk ouderwets maar niet minder actueel) Bible online???
Ik ben niet zo thuis in al die nieuwste pc-snufjes....

Kan best Zeeland, dat weet ik zo niet. Het is een App die je op een iphone (of iets vergelijkbaars) kunt zetten. Aangezien de meeste mensen hun gsm toch altijd mee hebben, heb je zo altijd je Bijbel bij de hand. Voor meer info: http://nl.youversion.com/about

Groetjes Lisa (die naast haar iphone ook altijd een gewone Bijbel in haar handtas heeft zitten Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 15 december 2011, 09:46
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
BEREND888 schreef:
Eerst maar even jou link goed plaatsen, dan kan iedereen die dat wil het stuk makkelijker lezen. Knipoog smiley

]http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471


Hallo Bernard. Jouw aanvullingen leiden bij mij tot een paar vragen c.q. opmerkingen: Allereerst doelde ik met het “op het hoe en waarom heb ik geen antwoord” niet op het feit dat een doodgeboren kindje of een kind wat op jonge leeftijd sterft zich veilig mag weten in de arme van Jezus. Dat is voor mij wel helder en heb jij hier ook nog eens duidelijk toegelicht. Ik doelde meer op de vragen die de ouders van dat kindje kunnen hebben: waarom moest hun kindje zo jong sterven. Op die vragen heb ik dus geen antwoord. Het is voor mij helder dat het niets te maken heeft met erfzonde, maar waarom het kindje dan wel zo jong sterft kan ik ze niet vertellen. Zo zijn er wel meer waarom-vragen waarop wij geen antwoord weten. Juist omdat wij mensen zo graag de waarom-vragen beantwoord willen zien om dingen te kunnen verklaren, raken we vaak in de knel wat betreft ons denken op het moment dat zich zulke dingen zich voordoen. Maar goed, laat me vooral niet te ver afdwalen…..

Wat je schrijft over ongeboren kinderen volg ik helemaal en ik kan me daar ook in vinden. Als je het hebt over dat stuk uit Job, snap ik op zich ook waar je naar toe wilt. Maar als je zegt dat een kind onrein is door geboorte uit een zondig mens, volg ik je niet helemaal. Onrein is immers niet hetzelfde als zondig. Dus nee, ook hierbij is volgens mij geen sprake van erfzonde.

Het feit dat een kind geboren wordt uit een ouder die gezondigd heeft, leidt er wel toe dat dit kind ook gaat zondigen. Dat komt doordat de zonde voorgeleefd wordt. Kinderen volgen het voorbeeld van hun ouders. Als die zondigen, zal het kind dat ook gaan doen. De “kracht” om te zondigen berust echter wel degelijk op het feit dat wij een keuze hebben om het goede te doen of het kwade. Als je opgroeit in een gezin waar het de normaalste zaak van de wereld is om het verkeerde te doen, dan bepaald dat je referentiekader. Dat wil niet zeggen dat je niet anders kunt. Zoals ik al eerder zei: “je hebt altijd een keuze”. Om tot dat inzicht te komen, zul je echter eerst wel tot het besef moeten komen dat het ook anders kan.

Wat betreft mijn quote over de dood en het eeuwig leven, bedoelde ik in feite hetzelfde als jij: de straf op de zonde is de dood van ons lichaam en onze geest. Maar door het verlossende werk van Christus zal alleen ons lichaam sterven en heeft onze geest het eeuwige leven.

In jouw volgende bijdrage haal ook jij Romeinen 7 aan. Volgens mij is het echter niet goed, om dat stuk los te zien van Romeinen 8. Uiteindelijk vormt de brief aan de Romeinen één geheel (ik kan me moeilijk voorstellen dat Paulus echt zelf nummertjes heeft gezet bij de verschillende alinea’s, over het algemeen doe je dat niet als je een brief aan iemand schrijft). Juist in Romeinen 8 wordt verwoord dat wij ervoor kunnen kiezen om onze eigen wil te volgen of om ons te laten leiden door de Geest. Voor de liefhebber een klein stukje uit dit gedeelte van Romeinen:
9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft. 12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 15 december 2011, 09:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 44 Volgende
Pagina 2 van 44