ChristianMatch
 


Forum

Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 44 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:28
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
FRANKT627 schreef:
De bijbel als absolute waarheid

Natuurlijk niet.
Er zijn nog andere waarheden die we in ons leven nodig hebben en die niet in de Bijbel staan.

Maakt dat de Bijbel dan minder waar Frank?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:26
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
CHATULIEM619 schreef:
Een van de redenen waarom dit soort onderwerpen belangrijk zijn om te bespreken is, om duidelijk te maken dat onze leer niet absoluut is. En veel mensen denken dat wat hun kerk denkt, de absolute waarheid is. Gisteren in de chatbox hadden we het over zwemmen op zondag. Ik vroeg waarom dat niet mocht en kreeg te horen, dat ik dan maar de bijbel moest lezen. Met deze discussies zien we dat er idd verschillen zijn in de benadering van Gods Woord en dat bij elke leer wel dingen op te merken zijn.
Persoonlijk kan ik me niks voorstellen waarom de Heer het erg vind als je 's zondags in een meertje gaat zwemmen. Anderen verketteren mij er dan weer om. Of dat de kinderen niet buiten mogen spelen op zondag. Allemaal uitwassen in mijn ogen, extreme interpretaties van de heiliging van de zondag...wandelen of zwemmen, wat is eigenlijk het verschil.

Hmmm, volgens mij heb ik ook nooit in de Bijbel gelezen dat je op zondag niet mag zwemmen in een meertje of dat mijn kinderen dan niet mogen buiten spelen. Sterker nog... volgens mij komt het woord "zondag" niet eens in de Bijbel voor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:23
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
CROSSROAD317 schreef:
Tegenover het derde en vierde geslacht staat ook nog iets anders, iets wat eigenlijk nooit wordt genoemd ...

Exodus 20:3-6 en/of Deuteronomium 5:7 Vereer naast mij geen andere goden. 8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

En dus schreef ik op zaterdag 3 december 2011 om 13:52 uur:

Iemand haalde aan dat bepaalde dingen door kunnen gaan tot in de vierde generatie. Dit zou slaan op erfzonde en zou ook in de Bijbel staan. Ik heb het even opgezocht en ik neem aan dat op het volgende wordt gedoeld:
5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht. (Exodus 20:5)

Allereerst wordt hier niet gesproken over kinderen die zondigen, maar over ouders van kinderen die God niet liefhebben en afgoden vereren. Een kind wat geboren wordt uit ouders die God liefhebben kan dan ook niet worden belast met deze schuld. Sterker nog als een kind wordt geboren uit ouders die God liefhebben en doen wat Hij gebied, spreekt God uit dat Hij hen Zijn liefde zal bewijzen tot in het duizendste geslacht. Het gaat hier dus niet om erfzonde, maar om een geweldige belofte. Want deze belofte is al door God gedaan, ver voordat Jezus naar deze aarde kwam om alle zonden op zich te nemen. Dus in tegenstelling tot de mensen aan wie die belofte toen werd gedaan, mogen wij ook nog eens heel zeker zijn van die belofte: God heeft die belofte immers helemaal waar gemaakt door Zijn enige zoon naar aarde te laten komen.

Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 15:16
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
 
WILLEMIJN232 schreef:
En wat vind jij dan van de zgn genezingsdiensten? Daar wordt toch wel de voorwaarde gesteld dat je je aan de Heer over geeft en daarna praat men over gebedsgenezing......Ben recent bij zo'n dienst geweest en ik vond het vooral erg commercieel.....en veel emotionele genezingen......

Ik ben twee keer bij een gebedsgenezingdienst geweest, van verschillende voorgangers. Tot die tijd had ik er uiteraard wel over gehoord. En ik ken iemand bij ons uit de gemeente waarvan ik weet dat zij een paar jaar geleden nog in een rolstoel zat. Zij is toen naar een gebedsgenezingsdienst geweest en in die dienst is zij genezen. En sindsdien loopt zij dus weer zonder problemen. Dat is al een paar jaar geleden, maar juist omdat ik haar persoonlijk ken was ik dus wel nieuwsgierig. En zo zijn er wel meer gevallen bekend van mensen die genezen zijn tijdens een genezingsdienst. Er zijn echter ook gevallen bekend van mensen die niet genezen zijn terwijl ze wel naar zo'n dienst zijn geweest. Omdat ik het type ben wat zich toch ergens in verdiept wil hebben voordat ze een conclusie trekt, heb ik boeken gelezen over gebedsgenezing en ben ik dus een paar keer naar zo'n dienst gegaan zodat ik ook zelf kon zien hoe dat in zijn werk gaat.

Als ik heel eerlijk ben, heb ik dubbele gevoelens over in ieder geval de eerste dienst die ik heb meegemaakt. Ik vond het allemaal vrij massaal (en dat terwijl ik gewend ben aan kerkdiensten met ruim 1000 mensen). Ook tijdens deze dienst werden mensen opgeroepen om zich over te geven aan de Heer en werd er vervolgens gebeden voor genezing. Nou is er natuurlijk niets mis mee om mensen op te roepen om zich over te geven aan de Heer, want Jezus zelf zei immers "maak alle volkeren tot mijn discipelen". En nee, ik vind ook dat er niets mis is met het bidden voor genezing van iemand die ziek is, of dat nu gaat om iets lichamelijks of om geestelijke nood. Dus Lisa... what's the problem?

Nou dat is dan misschien wel het massale karakter. Op een gegeven moment leek het bijna lopende band werk (hmmm dat komt er oneerbiediger uit dan ik het bedoel). Daarnaast ook het idee dat iemand niet genoeg geloof zou hebben als hij of zij niet geneest... Dit klonk een beetje door in een aantal boeken die ik gelezen heb en zowel tijdens die eerste dienst als bij het lezen van die boeken kreeg ik toch een beetje het idee dat de indruk werd gewekt dat iedereen door gebedsgenezing kon genezen als er genoeg geloof zou zijn bij die persoon. Maar ook dat een ziekte kon terugkeren wegens een gebrek aan geloof of met het niet waarmaken van een belofte aan God. Al met al kreeg ik het idee dat er werd ingespeeld op schuldgevoel of op zijn minst twijfel werd gezaaid over de vraag of iemand wel gelovig genoeg was.

Nu realiseer ik me dat deze weerstand die dat oproept ook weer heel persoonlijk is. Ik heb namelijk mensen gekend, die een hele persoonlijke relatie met God hadden en uiteindelijk toch gestorven zijn aan een vreselijke ziekte (zoals dat meisje van 21). Van hen weet ik dat zij vol vertrouwen op hun hemelse Vader waren en juist daarin de rust en kracht vonden om de ziekte te dragen. Tegen de tijd dat zij overleden was er ook het vertrouwen dat zij door Hem thuis gehaald werden. Dat zijn mensen die ik ten diepste bewonder. En ja, ook voor hen is gebeden voor genezing, in volle overtuiging dat God hen kon genezen. Toch zijn zij inmiddels overleden. Kijk en dat zit me dan ongelofelijk dwars als ik lees dat iemand niet genoeg geloof zou hebben als hij of zij niet geneest, nadat er voor hem of haar gebeden is. Ik weet namelijk dat een gebrek aan geloof absoluut geen rol heeft gespeeld. En als iemand die zich bezig houdt met gebedsgenezing dat lijkt te beweren, dan levert dat bij mij dus een stuk weerstand op.

Wat daarnaast misschien ook wel een beetje een rol meespeelt, is dat ik een beetje het gevoel kreeg dat mensen tijdens die eerste dienst werden opgeroepen om zich aan de Heer over te geven opdat zij zouden genezen. Dan krijg ik een beetje het gevoel dat je moet gaan geloven om te kunnen genezen. Dat roept bij mij dezelfde weerstand op als wanneer ik het idee krijg dat mensen moeten gaan geloven omdat zij anders in de hel komen. Ik weet niet of ik het zo goed verwoord, maar het komt op mij wat dwingend over. En volgens mij is het zo dat geloven een keuze is, niet omdat je anders in de hel komt, niet omdat je anders ziek blijft, maar juist omdat je ervoor kiest om een persoonlijke relatie aan te gaan met een liefdevolle God die op voorhand al voor jou gekozen heeft. Kortom: het is geen kwestie van moeten opdat je dan iets zou kunnen afdwingen. Op de één of andere manier heb ik juist dat een beetje gemist bij de eerste genezingsdienst die ik bijgewoond heb. De tweede dienst die ik heb bij gewoond (van een andere voorganger) was iets anders dan de eerste in de zin dat ik daar niet het idee kreeg dat de voorganger de mening had dat mensen niet gelovig genoeg waren als zij niet genazen tijdens de dienst. Deze dienst vond plaats aan het einde van een weekend met verschillende diensten, waarin Gods liefde heel sterk naar voren kwam. Ik ben daar één dag bij geweest en ik heb dat als heel bijzonder ervaren. De gebedsgenezingdienst leek toen bijna een logische afsluiting van dat weekend. En nee, daar hebben niet alleen maar emotionele genezingen plaats gevonden. Ik heb toen zelf gezien dat er iemand genas die nauwelijks kon lopen en verging van de pijn. Nadat er voor haar was gebeden, liep ze rechtop en stralend rond. Heel bijzonder, want ik heb gedurende de hele dienst vlak naast haar gezeten en totdat zij naar voren werd gebracht stond er zoveel pijn op haar gezicht te lezen dat ik haar eigenlijk vanaf het begin van die dienst zelf wel naar voren wilde brengen. Het feit dat ze daarna rondliep, zoals zij rondliep heeft diepe indruk op mij gemaakt.

Kort gezegd komt het erop neer dat ik geloof dat God bij machte is om mensen te genezen. Ik geloof ook dat Hij dat doet, maar niet in alle gevallen. Ik geloof dat je Hem best mag vragen om iemand te genezen. Als dat dan niet gebeurd, dan heeft het niet zoveel zin om te zoeken naar de reden daarvan. Bid dan liever voor kracht om de ziekte te kunnen dragen, voor vertrouwen in Hem en voor rust.

Persoonlijk heb ik denk ik meer met een gebed waarin wordt gevraagd om een zieke persoon te genezen in een kleinere intieme kring, dan met een gebedsgenezingdienst. Ik wil echter niets af doen aan de genezingen die wel plaats vinden tijdens dit soort diensten, simpelweg omdat ik weet dat er wel mensen zijn die daar genezing hebben gevonden. Juist daarom zul je mij niet horen zeggen dat het onzin is of dat mensen daar niet naar toe moeten gaan. Ook hierin geldt dat ik graag ieders persoonlijke keuze wil respecteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:57
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
 
FRANKT627 schreef:
Gebedsgenezing zin of onzin?

Onzin. Niet meer of minder dan dat.

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Dit verbaast mij een beetje Frank. Als het daadwerkelijk onzin zou zijn, wat voor zin heeft het dan überhaupt nog om te bidden voor genezing? Ik geloof niet dat je genezing kunt afdwingen door ervoor te bidden, simpelweg omdat ik niet geloof dat je God iets kunt afdwingen. Je mag Hem echter wel vragen of Hij iemand die ziek is wil genezen toch? Dat God kan genezen is volgens mij met meerdere Bijbelteksten aan te tonen. Dat God niet in alle gevallen iemand geneest is ook wel gebleken want niet iedereen waarvoor gebeden werd in het verleden (of dat nu in een kerk was of in de huiskamer...) is genezen. En ja, dat roept natuurlijk wel eens vragen op... waarom wordt de één wel genezen en de ander niet. Waarom sterft een meisje van 21 aan kanker en waarom wordt een bejaarde die eigenlijk al lang door God thuis gehaald wil worden 90?

Op die waarom-vragen is geen pasklaar antwoord te geven. Het gaat veel te kort door de bocht om te stellen dat iemand niet genoeg geloof heeft op het moment dat hij of zij niet geneest als er voor hem of haar gebeden is. In mijn ogen is het onmenselijk om dat tegen iemand te zeggen, want je zadelt iemand dan ook nog eens op met het gevoel dat hij of zij niet genoeg geloof heeft wat behoorlijk wat onzekerheid en twijfel bij die zieke persoon kan veroorzaken.

Overigens zie ik de mogelijkheden die de doktoren tegenwoordig hebben om zieken te genezen of pijn te verlichten als een geschenk van God. Daarom geloof ik ook niet dat je daar geen gebruik van zou moeten of mogen maken, maar alleen naar een gebedsgenezingdienst zou moeten gaan als je ziek bent. Als de doktoren echter tot de conclusie komen dat zij jou niet kunnen helpen bij genezing, bij het verminderen of weghalen van pijn, dan is er niets mis mee om je tot God te wenden. Sterker nog, je kunt ook best beide doen, dat is immers geen blijk van ongeloof.

Volgens mij kunnen mensen alleen maar (laten) bidden voor genezing als zij over genoeg geloof beschikken om het van God te verwachten, al dan niet in combinatie met een medisch behandeling. Juist daarom vraag ik me af hoe iemand dan kan beweren dat die persoon zou beschikken over te weinig geloof als hij of zij niet geneest. Een dergelijke stelling is inderdaad onzin. Maar om dan ook gebedsgenezing meteen onzin te noemen, gaat me net een brug te ver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:38
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nee, het is een heel ander verhaal....Het was(helaas is zij overleden) iemand die terminaal ziek was en dan heb je de tijd ook niet voor lange processen he....En er speelden heel andere dingen mee....
Je kan doop en belijdenis wel een beetje vergelijken he? He tja zeggen tegen God......

Inderdaad Willemijn, het is in beide gevallen een "ja" zeggen tegen God. Toen ik belijdenis deed, had ik ook het idee dat ik daarmee vooral "ja" zei tegen God. En ruim 20 jaar later heb ik dat opnieuw gedaan toen ik mij liet dopen door onderdompeling, zonder dat ik het idee had dat ik 20 jaar daarvoor iets verkeerd gedaan had gedaan door belijdenis te doen. Zelf zie ik het meer als een stukje voortschrijdend inzicht waardoor ik later tot een andere keuze ben gekomen. Maar daarmee zeg ik niet dat anderen dezelfde keuze moeten maken als ik deed, simpelweg omdat ik me heel erg goed realiseer dat mijn keuze een hele persoonlijke keuze is geweest.

Overigens is het niet altijd zo dat er hele lange processen ten grondslag liggen aan de beslissing om je te laten dopen door onderdompeling als je als kind bent gedoopt en belijdenis hebt gedaan. Er zijn ook mensen die sneller tot een dergelijke keuze komen en daar kan van alles aan ten grondslag liggen. Als die vrouw waar jij het over had al terminaal ziek was, dan kan dat best een rol hebben meegespeeld. En een paar jaar geleden zou ik denk ik ook niet echt begrepen hebben waarom zij meende zich te moeten laten dopen door onderdompeling. Nu ik daar op een andere manier tegenaan kijk, heb ik meer zoiets van: "Wat fijn voor haar..." En daarmee bedoel ik niet dat het niet goed zou zijn geweest als zij zich niet zou hebben laten dopen door onderdompeling hoor. Als zij dat gevoel om welke reden dan ook wel heeft gehad, dan is het echter wel fijn voor haar dat ze zich nog heeft kunnen laten dopen door onderdompeling.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich alleen maar laat dopen door onderdompeling omdat diegene lid wil worden van een andere kerk. En nee, ik kan me dat al helemaal niet voorstellen bij mensen die als kind zijn gedoopt en belijdenis hebben gedaan. Daarvoor ken ik teveel mensen die geworsteld hebben met de vraag of zij zich wilden/konden/moesten laten dopen door onderdompeling terwijl zij als kind waren gedoopt en belijdenis hebben gedaan. Voor de mensen die dan toch kiezen voor een doop door onderdompeling geldt dat zij dat dan niet doen omdat zij lid willen worden van een kerk, maar dat zij dit juist doen uit overtuiging op grond van hun geloof en hun persoonlijke relatie met God. Die doop leidt dan tot lidmaatschap van de kerk waarin zij gedoopt worden, maar het is niet zo dat het (gewenste) lidmaatschap van een kerk leidt tot de doop.

Als ik achteraf terug kijk realiseer ik me dat ik hier wel eens te licht over gedacht heb door te stellen dat het op zijn zachtst gezegd vreemd was dat mensen zich lieten "overdopen". Die term gebruik ik nu nooit meer, omdat ik me nu realiseer dat het een heel ander soort doop is dan de kinderdoop. En daarmee zeg ik dus niet dat iedereen zich moet laten dopen door onderdompeling, maar wel dat we elkaars keuzes hierin moeten respecteren.

Maar goed, volgens mij ben ik nu helemaal offtopic (oeps)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 12:51
BerichtOnderwerp: En dan gaat het weer kerst worden....
 
FRANKT627 schreef:

Hé Frank. Ik ben met jou eens dat Pasen het grootste feest is. Dat neemt niet weg dat ook kerst een groot feest mag zijn, want per slot van rekening vieren wij christenen dan dat Jezus is geboren. En uiteindelijk is dat het begin van hetgeen wat met Pasen heeft plaats gevonden. Dus ja, Pasen is het belangrijkste feest. Maar ook kerst is volop reden tot feest in mijn ogen en ik meen niet dat je dat feest dan in alle soberheid moet vieren. Dat deden de engelen ook niet toen zij aan de herders vertelden dat Jezus was geboren:
8 Niet ver daarvandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. 9 Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. 10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer. 12 Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt.’ 13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
14 ‘Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.’


Als ik dit lees krijg ik de indruk dat er een behoorlijk feest gaande was in de hemel.... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 09:37
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
 
WILLEMIJN232 schreef:
In mijn tijd als diaken mocht ik eens bij een ziekenzalving in mijn gemeente zijn. iets wat zeer incidenteel gebeurd bij ons. Het ging om iemand die ernstig ziek was. het waren heilige momenten, ik kan niet anders zeggen en ik was er ook van onder de indruk. het ging niet om genezing maar net wat je al schreef, het aanvaarden wat de wil van God was.....
Een poosje daarna switchte die persoon van kerk en ging naar de evangelie gemeente. Tot mijn verbazing kreeg ik een uitnodiging voor haar doop omdat dat een voorwaarde was om toegelaten te worden tot die gemeente en omdat zij wedergeboren werd...
Dat verklaart denk ik gelijk mijn tegenstand tegen de herdoop. Hoe kan je als je van die heilige momenten beleefd met God je nog weer her laten dopen omdat het regel is om tot die gemeente te mogen horen?

Hai Willemijn. Ik herken het wel hoor, die tegenstand tegen herdoop. Zo heb ik dat zelf ook heel lang gezien. Ik was belijdend lid van de PKN en ik heb me op 26 september 2010 laten dopen door onderdompeling in een evangelische gemeente. Ik heb me echter niet laten dopen omdat ik dan lid mocht worden van die gemeente. Dat is nooit als voorwaarde gesteld, hoewel het natuurlijk wel zo is dat je lid wordt als je gedoopt bent. Er zijn bij ons echter ook tal van mensen die al jaren in onze gemeente komen, overal in meedraaien alsof zij lid zijn maar die niet zijn gedoopt. Overigens kun je ook alleen maar lid worden van een PKN-kerk als je bent gedoopt, dus op zich is het niet zo gek dat dit in een evangelische kerk ook zo is. De vraag is dan ook eerder of het nodig is om gedoopt te worden door onderdompeling als je als baby bent gedoopt en later ook nog belijdenis hebt gedaan. Ik ben op dat punt tot een heel ander inzicht gekomen, omdat ik de doop door onderdompeling als een heel andere doop zie dan de kinderdoop. Als je gedoopt wordt door onderdompeling is dat een hele persoonlijke keuze. Voor mij geldt dat er een heel proces aan vooraf is gegaan voordat ik tot die keuze kwam. Ik beschouw dat moment van die doop door onderdompeling nog steeds als één van de mooiste momenten uit mijn leven. Maar ik heb mij dus niet laten dopen omdat ik lid wilde worden van de gemeente waar ik me heb laten dopen. Ik ben lid geworden van die gemeente, omdat ik me daar heb laten dopen. Dat klinkt bijna hetzelfde, maar er is toch een heel groot verschil. Zou het kunnen zijn dat jullie voormalige gemeentelid een vergelijkbare keuze heeft gemaakt, juist doordat ze zulke mooie momenten met God heeft beleefd tijdens die ziekenzalving?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 09:17
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
HARALD940 schreef:
God wil een relatie met ons, maar wel een relatie waar wij voor onszelf denken, en leren hoe God is, en niet alles klakkeloos aannemen wat er geschreven staat, maar onderzoekt alles en behoud het goede.
God wil een relatie met echte diepgang, en niet een oppervlakkige relatie met feitenkennis.

Soms schrijf jij iets waar ik me best in kan vinden...... en dan eindig je weer met iets wat ik totaal niet begrijp. Bedoel jij te zeggen dat feitenkennis tot een oppervlakkige relatie leidt? En was versta jij dan onder feitenkennis?

Ik denk dat de Bijbel ons kan helpen om God goed te leren kennen (ook op dat punt volg ik jou gedachtengang dus best). Ik heb er echter moeite mee dat jij (bepaalde delen van) de Bijbel in twijfel lijkt te trekken, bijv. door de stellen dat Job in jouw beleving nooit echt heeft bestaan.

Ik ben het met je eens dat je alles moet onderzoeken en dat je het goede moet behouden. God heeft ons niet tot robot's gemaakt, maar tot mensen die zelf kunnen nadenken, zelf kunnen kiezen. Vanaf het moment waarop de eerste zonde in de wereld kwam is gebleken dat de keuzes die wij maken, lang niet altijd de juiste keuzes zijn. In die zin beschouw ik de Bijbel als een leiddraad, een levensboek waaraan je de dingen kunt toetsen, op grond waarvan je kunt proberen om wel de juiste keuzes te maken. En ja, ik vind ook dat de Bijbel laat zien hoe God wil dat wij met Hem en met elkaar omgaan. Per slot van rekening is God in de allereerste plaats een God van liefde en van relaties. Juist daarom zegt Jezus dat het liefhebben van God en het liefhebben van je naaste als jezelf het belangrijkste gebod is.

Er zijn dus best punten in jou bijdragen waarin ik jou helemaal kan volgen. Toch zit er ook een heel groot verschil tussen ons, omdat ik de Bijbel wel degelijk beschouw als absolute waarheid. En juist omdat ik jou zo graag wil begrijpen vraag ik mezelf af hoe je denkt dat jij een diepgaande relatie met God kunt krijgen als jij Zijn Woord niet als absolute waarheid beschouwt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 08:55
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
CHATULIEM619 schreef:
ik vind dat je vreemde sites noemt. Freethinkers wil niks van gezeg weten..en als ik lees hoe die ander over evangelischen praat, vind ik wel heel extreem allemaal. Ik hoop niet dat jij zo over evangelischen denkt.

Hé Chat. Toen ik zag om welke sites het ging had ik dezelfde gedachte als jij. Nu blijkt bovendien dat Harald het boek nooit zelf gelezen heeft, dus in feite weet hij niet echt waar hij over praat. Ik ga in principe niet in discussie met mensen over een boek wat zij zelf nooit gelezen hebben, omdat dit in mijn ogen volstrekt zinloos is. Ze weten dan immers niet wat er in dat boek staat, maar laten zich hooguit leiden door wat ze hebben gehoord, zonder zich er echt in te verdiepen. Als er wel mensen zijn die dieper willen ingaan op het boek van Ben Hobrink die er ook echt inhoudelijk iets over kunnen en willen zeggen, dan is het beter om een nieuw topic te openen lijkt me. Laten we binnen dit topic verder gaan op de vraag van de topic-starter. Of is daar inmiddels genoeg over gezegd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 23:38
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
HARALD940 schreef:
Vooroordelen? Eerder een eigen mening....

Gelezen? Nee!
Zijn punten tegenwerpen? Ook niet.
Maar met reden, ik heb niet die kennis die hij heeft. Maar de kennis om gelijk te hebben mist hij ook.

Want die kennis ontbeert hij ook met een biologie opleiding in voedingsleer, want voedingsleer toch wel even van een andere orde dan medische zaken als hygiëne, operatie methoden en ziektebestrijding.
Hij mist dus de kennis om te stellen dat de bijbel zo ver zijn tijd vooruit was, en hij mist ook de kennis om hygiëne en ziekte bestrijding van andere volken te bagatelliseren zoals hij doet.

Hij had beter medicijnen kunnen studeren voor zijn boek......


Ach aangezien ik het boek wel heb gelezen en jij niet, wordt dit een hele lastige discussie denk ik. Dus laten we maar gewoon weer on topic gaan.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 19:20
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
HARALD940 schreef:
Ik lees in elk geval geen boeken van personen die plagiaat plegen, en met medeweten van de drukker dat blijven doen.

http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=133
http://tasmedes.wordpress.com/2008/09/22/ben-hobrink-rev/

Dit soort mensen als Ben Hobrink doen het geloof naar de buitenwereld geen goed.

Ach het enige wat ik uit die links opmaak is dat Ben Hobrink een aantal verwijzingen niet goed heeft vermeld. Verder zijn de bevindingen van hem blijkbaar overeenkomstig met de bevindingen van anderen. Maar goed, zoiets kan natuurlijk wel meteen worden aangegrepen om hem in een kwaad daglicht te stellen. Want stel je nou eens voor dat echt wetenschappelijk bewezen is dat de Bijbel niet op fictie berust maar op waarheid. Stel je nou eens voor dat je de Bijbel letterlijk moet nemen, simpelweg omdat 3500 jaar na dato duidelijk is dat de Bijbel het bij het rechte eind heeft over dingen waar men 3500 jaar geleden eigenlijk weinig weet van kon hebben. Tjonge.. dan moet je de Bijbel misschien toch wel letterlijk gaan geloven.... En als je daar moeite mee hebt, dan is het natuurlijk veel makkelijker om Ben Hobrink een een kwaad daglicht te stellen. En let wel: ik zeg niet dat jij dat doet hoor, ik zou niet durven. Het enige wat ik zeg is dat ik het een prima boek vind, waar in mijn ogen goed uiteen wordt gezet dat de Bijbel haar tijd behoorlijk vooruit is. Als jij daar op een andere manier tegenaan wil kijken, moet je dat helemaal zelf weten. En toch rijst dan bij mij de vraag of je het werkelijk zelf gelezen hebt of dat je het op voorhand al verwerpt op grond van jouw eigen vooroordelen. Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 22:33
BerichtOnderwerp: Niet verlengen
 
MARISKA601 schreef:
Je kan niet zonder cm liesje...

zeg het maar... Knipoog smiley

Ok.. ik geef het toe Lachende smiley Enne ik heb er geen moeite mee om het toe te geven hoor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 22:31
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
HARALD940 schreef:
Nog meer verduidelijken?

Nou ja... wel dus want anders zou ik er niet om vragen toch...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 22:29
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
[quote=HARALD940]Dat kan ik jou ook wel vragen, lees jou reactie hieronder maar door, daar maak jij meerdere keren dezelfde onderscheiden die je mij verwijt.[/quote

Nee hoor, want ik neem de hele Bijbel voor waar aan. De stukken waaruit blijkt dat er sprake is van symboliek of van een gelijkenis lees ik zoals ze bedoeld zijn. En de stukken waaruit dit niet blijkt neem ik letterlijk. Zo ga ik er dus ook vanuit dat Job wel heeft bestaan. En als ik stel dat de Bijbel haar tijd zeker 3500 jaar vooruit is, dan baseer ik dat op het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" van drs. Ben Hobrink. Echt een aanrader voor iedereen die denkt dat de Bijbel alleen maar van toepassing was of is op de tijd waarin zij geschreven is. Maar goed, daar gaat dit topic niet over, so back on topic.... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 3 december 2011, 22:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:51
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
MARIO216 schreef:
Het is hier niet de plaats om de legitimiteit van de kinderdoop aan te tonen. Toch is een enkel woord over de aard van de kinderdoop op zijn plaats.Het is niet ten onrechte dat kinderdoop wordt gezien als afgeleide van volwassenendoop. Afgeleid wil niet zeggen van mindere betekenis. De kinderdoop wordt verricht in het geloof dat ook deze handeling een echte heilshandeling is. In de kinderdoop is er nog niet sprake van een bewuste geloofshandeling van de dopeling. Die wordt over het algemeen naar de doopvont gebracht of gedragen. Toch hoeft iemand, die als zuigeling of kind gedoopt is, niet op deze doop terug te kijken als een halve doop. Ook de kinderdoop is verbonden met het Woord en ontvangen in het geloof en daarom een heilsteken van God.
Het geloof van het kind is op het moment van de doop niet ‘actief’. Het kind is niet bewust gelovig, maar daarmee evenmin bewust ongelovig. Het mag later wel vernemen dat Christus ook voor hem of haar heeft gekozen. Dat is de aanvangssituatie. Doop is daarom een ‘relevant gegeven’. De doophandeling, ook waar het gaat om de kinderdoop, is een complete handeling. De kinderdoop is geen ‘kinderwerk’. De doopgenade is geen halve genade. Er zit dus óók de notie in, die in het zogenaamde zondvloedgebed wordt gebeden: ‘gestorven met Christus en met Hem opgewekt’. Voor iedereen die opgroeit zal gelden: de werkelijkheid, die in de doop wordt afgebeeld, en als geschenk is gegeven, vraagt erom gelovig te worden toegeëigend. De doop vraagt om een antwoord. Daar kan niemand om heen. De kinderdoop is dus geen half werk is, maar het is wel een handeling, die openstaat naar de toekomst. Het is gericht op de belijdenis van het geloof. Het vraagt om geloof en een leven als leerling van Jezus, in liefde tot God en de naaste.
Toch kan niet ontkend worden, dat de kinderdoop kan losraken van wat met de doop volgens het Nieuwe Testament gegeven is, en dat het daarmee verburgerlijkt en van de radicaliteit wordt ontdaan. Een kinderdoop wordt veelal gezien als het ontvangen van een tastbare zegen, als het wijden van een kind aan God, het opdragen van een kind als teken van dankbaarheid, als een vieren van de gave van het leven. Deze noties spelen ook zeker mee in de doop, maar het is voor alles een ‘inlijving’ in Christus, waarmee noties verbonden zijn als dood en opstanding, vergeving en vernieuwing, het ontvangen van de heilige Geest en leerlingschap van Jezus, het deel uitmaken van het lichaam van Christus. Wanneer deze noties verdwijnen, boet de doop aan betekenis in. De doop is geen familiefeest, maar strikt genomen eerder een onteigening van jezelf en je familie, waarin wordt uitgedrukt dat het kind in de eerste plaats toebehoort aan Jezus Christus, en niet aan de ouders of de familie.

http://www.pkn.nl/site/uploadedDocs/Doopgedachtenis_KTO_08_02.pdf

Ik wil niet vervelend doen Mario, maar ik probeer deze discussie juist steeds weer af te leiden van een discussie over de kinderdoop. Die wordt immers elders op het forum gevoerd. Juist daarom probeer ik het een beetje ontopic te houden. Het topic was erfzonde en mijn vraag is dan ook nog steeds hoe je van mening kunt zijn dat een baby zondig is c.q. zondigt.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:47
BerichtOnderwerp: DONKERE DAGEN ACTIE
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Be Prepared

http://www.youtube.com/watch?v=u65m__-LLfs&feature=related[/quote]


Heb ook maar even mee gedaan aan die donkere dagen actie zodat ik de komende twee maand weer mee kan doen aan de discussies. Lachende smiley

Enne LJ: als je een link wilt plaatsen moet je die na het plakken even selecteren en op URL klikken. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:36
BerichtOnderwerp: Niet verlengen
 
THOMAS968 schreef:
Jammer, de Friese bijdrage wordt hierdoor weer minder. Af en toe mag je weer drie dagen dus dan lees ik je weer. Oant sjen.

Thomas.

Ik bin al wer werrom hear Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:28
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
MARIO216 schreef:
Lisa, heb er even goed over nagedacht, en wikipedia nageslagen en zo heb ik het geleerd en komt wel overeen met wat ik denk.

De leer van de erfzonde

Volgens de christelijke leer is de erfzonde het gevolg van de zondeval. In het bijbelverhaal van de zondeval waren Adam en Eva de eerste paradijsbewoners, aan wie het door God verboden was te eten van de Boom van de kennis van goed en kwaad. Op aanraden van een slang - die traditioneel door de christenen in navolging van de rabbijnen gelijk wordt gesteld aan Satan - aten zij toch van die boom. Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood. Door deze eerste zonde werd de gehele mensheid sterfelijk en behept met een zondige natuur. Deze zondige en sterfelijke aard wordt, volgens het christendom, door ieder mens in de lijn van de geslachten 'geërfd' van de eerste voorouders.
De leer van de erfzonde is een centrale leerstelling in de christelijke dogmatiek. Het is een hoeksteen van de verzoeningsleer. De erfzonde veroorzaakt een verwijdering tussen mens en God en maakt een verzoening noodzakelijk. De erfzonde veroorzaakt tevens sterfelijkheid en lijden van de mens waardoor de zondige mens verlossing nodig heeft. Deze verlossing van de mens, tevens verzoening tussen mens en God, is gekomen, volgens het christendom, met de kruisdood en opstanding van de in Jezus Christus vleesgeworden God.
In de Rooms-Katholieke leer wast het doopsel de erfzonde af, maar er blijven sporen in de mens achter waardoor de geneigdheid tot zonde blijft bestaan, de zgn. 'begeerlijkheid'.Protestanten beschouwen de doop als een symbolische afwassing van de verdorven aard van de mens.
Het begrip erfzonde komt niet in de bijbel voor. Het leerstuk is wel gegrond op bijbelteksten, bijvoorbeeld Psalm 51:7 en Romeinen 5:12-19.

De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus. Het is op verschillende concilies vastgesteld, bevestigd en toegelicht. De concilies van Carthago (418) en Orange (529) keerden zich beide tegen de leer van Pelagius, het zogeheten pelagianisme dat de erfzonde ontkent. Op grond daarvan heeft de christelijke kerk het pelagianisme als dwaalleer veroordeeeld. De leer is opnieuw bevestigd en toegelicht op de concilies van Florence (1439) en Trente (1545-1563).

De erfzonde geldt, volgens het christendom, voor het gehele menselijke geslacht. Er is volgens de Rooms-katholieke Kerk een uitzondering: Maria, de moeder van Jezus. Zij is zondeloos geboren. Dit is vastgelegd in het leerstuk van de onbevlekte ontvangenis. Op grond daarvan kon ook Jezus zonder zonde worden geboren. Protestantse christenen kennen de leer van de onbevlekte ontvangenis niet. Wel is ook volgens hen Jezus zonder erfzonde geboren.

Mario het stuk op wikipedia ken ik ook wel, maar ik neem niet alles wat op wikipedia staat als vanzelfsprekend aan. Maar goed, als ik daar dan toch even wat dieper op in moet gaan, kom ik net zo snel weer terug op mijn eigen bijdrage simpelweg door de stukken die ik nu even vetgedrukt heb.
Wat betreft de Bijbelverzen die genoemd worden: op Romeinen 5:12 ben ik al ingegaan op mijn eerdere bijdrage. Wat betreft het vers uit psalmen, hierin staat:
Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen
.

Als je deze psalm echter in haar totale context leest wordt het allemaal net even anders: David schreef deze psalm nadat hij overspel en een moord had gepleegd. Hij werd verteerd door schuldgevoel. Als hij schrijft over zijn geboorte, zegt hij dat zijn moeder hem in zonde heeft ontvangen. Zijn moeder zal inderdaad ongetwijfeld hebben gezondigd, want toen zij David kreeg was ze al op een volwassen leeftijd. Als een vader van een baby echter iets heeft gestolen, dan is die vader een dief maar die baby niet. Je kunt niet stellen dat het kind dan verantwoordelijk is voor de daden van zijn vader. Reden temeer om goed te lezen waar het hier over gaat. David geeft aan dat zijn moeder heeft gezondigd. En ja, deze psalm heeft hij in de allereerste plaats geschreven omdat hij zelf had gezondigd. Dat gegeven rechtvaardigt echter niet het begrip erfzonde. En dat de zonde van een baby moet worden afgewassen kun je al helemaal niet staven met Bijbelteksten.

Dat een concept zoals erfzonde wordt uitgedacht door kerkvaders, wil niet automatisch zeggen dat het klopt. Per slot van rekening waren ook dat mensen.

Als je wilt blijven geloven in het begrip erfzonde, hoe leg je de tekst dan uit waaruit blijkt dat God zijn liefde zal laten zien aan de mensen die Hem liefhebben.. en dan wel tot in de duizendste generatie? Want God weet best dat mensen de neiging zullen houden om te zondigen. En desondanks (of moet ik zeggen juist daarom) schenkt Hij genade aan iedereen die geloofd, simpelweg omdat Hij van alle mensen houd. Dat is een daad uit liefde voor ons van Hem. En dat is niet vanwege erfzonde, maar gewoon vanwege de persoonlijke zonden die ieder mens zelf begaat. Voor mij is echter nog steeds niet duidelijk hoe je kunt denken dat een baby kan zondigen.... Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 3 december 2011, 18:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:56
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
MARIO216 schreef:
@Lisa: bij erfzonde gaat het erover dat wij nazaten van Adam en Eva zijn en de zonden niet vanzelfsprekend afkunnen doen. De ouders verplichten zich met de doop hun kinderen hierover te onderwijzen en helpen (breder) te onderwijzen zoals het doopformulier dit verteld.

Hai Mario.
Wat je schrijft over de kinderdoop begrijp ik helemaal. Zo heb ik de kinderdoop ook altijd gezien en in feite zie ik dat nog steeds op die manier. Op die manier kijk ik ook naar het opdragen van kinderen in de evangelische kerken. Maar je zegt het in feite zelf al: de kinderdoop is gebaseerd op het doopformulier en niet op teksten die je letterlijk uit de Bijbel kunt halen. Ik vind dan ook dat er niets mis is met de kinderdoop, maar je moet die doop niet gaan verwarren met de doop waarover in de Bijbel wordt gesproken. Maar goed, dat is een hele andere discussie dan de discussie over erfzonde en die wordt in andere topics al gevoerd. Vandaar dat het mij verstandig lijkt om het in dit topic te houden bij het begrip erfzonde.

Dan rijst bij mij allereest de vraag wat jij precies bedoeld als als je stelt dat wij de zonden niet vanzelfsprekend af kunnen doen? Is Jezus dan voor niets gestorven? Wie geloofd mag zich vrij weten van zonde. Dat betekent niet dat wij nooit meer zullen zondigen, maar wel dat we weten dat er vergeving mogelijk is door wat Jezus voor ons heeft gedaan. En ja, daardoor mogen we de zonde wel degelijk als vanzelfsprekend af doen op het moment dat we ons hebben gewend tot onze Vader in de hemel, oprechte berouw hebben getoond en om vergeving hebben gevraagd. (Let vooral even op het woordje oprecht, want God ziet in de allereerste plaats het hart aan.)

Verder leert de Bijbel ons inderdaad dat wij nazaten zijn van Adam en Eva, maar niet dat wij de zonde van hun geërfd hebben. Wel hebben we de dood geërfd die volgt op de zonde. Dat heb ik volgens mij al toegelicht in mijn eerdere bijdrage. Het is volgens mij zo dat mensen van nature de neiging hebben om te zondigen. Da's logisch, want anders zouden we robot's zijn die alleen maar het goede doen. Alleen Jezus heeft de neiging om te zondigen volledig kunnen weerstaan, hoewel hij evengoed in verleiding is gebracht. Maar als je kritisch naar het begrip zondigen kijkt, dan moet je ook tot de conclusie komen dat een baby onmogelijk kan zondigen. Als jij daar anders over denkt, hoor ik heel graag van jou hoe je dat dan ziet. Hoe kan een baby iets doen dat zondig is in de ogen van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 15:55
BerichtOnderwerp: Gebed gevraagd naar aanleiding van gevolgen aanranding.
 
SHANITA130 schreef:
O, dan bedoel je het anders.

Zo van dat iemand je aan iemand anders doet dénken van een tijdje terug.

Fijne Dag!

Lachende smiley

Ik zou hier via het forum op reageren, maar ik doe het toch liever in een persoonlijke e-mail. Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 14:40
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
HARALD940 schreef:
Je conclusie van mijn conclusie klopt niet.

Zou jij jouw verhaal dan iets willen verduidelijken, want ik kreeg dezelfde indruk als chat Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 14:33
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
[quote=HARALD940]De 12 x 12 x 1000 was overgenomen uit de reactie van Klaproos, en ik vind haar redenatie erover zeer mooi.


Wat wil je hiermee zeggen Harald? Als jij een redenatie mooi vind, neem je dat dan aan zelfs als dit niet overeenkomt met wat in de Bijbel staat? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley

Ik heb jou al eerder een paar vragen gesteld en juist deze opmerking roept die vragen opnieuw bij mij op. Jij hebt al eerder laten blijken dat je niet alles wat in de Bijbel staat aanneemt als waar gebeurd. Maar hoe maak jij dan een onderscheid tussen wat volgens jou wel waar is en wat volgens jou niet waar is. En waarom zou je in vredesnaam dat onderscheid maken? Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent als je meent dat je dat onderscheid kunt maken?

Dit komt er vrij cru uit en dat is niet zo cru bedoelt als het klinkt hoor. Maar ik begrijp gewoon niet waarom jij denkt dat jij dat onderscheid zou moeten maken. Per slot van rekening blijkt uit de Bijbel zelf wel wanneer er sprake is van symboliek, van gelijkenissen, etc. En op andere punten blijkt ook heel duidelijk dat het gaat om teksten die je letterlijk moet nemen.

Ik ben het roerend met je eens als jij stelt dat je God kunt leren kennen, kunt leren begrijpen door de Bijbel te lezen. Ik ben het ook roerend met je eens als je de Bijbel kunt betitelen als een levensboek, aan de hand waarvan je kunt leren hoe God wil dat wij leven en in het bijzonder hoe God wil dat wij met Hem en met elkaar omgaan. Ik ben het echter absoluut niet met jou eens als jij stelt dat wij zelf moeten beslissen welke stukken uit de Bijbel we als waar gebeurd of zelfs als waarheid beschouwen. Als je de Bijbel op die manier gaat lezen krijg je net zoveel verschillende visies over wat er staat als het aantal mensen dat op deze aarde rond loopt. En dan is alles waar....... of uiteindelijk helemaal niets.

Als je bijv. kijkt naar Openbaring dan zie je dat Johannes inderdaad allemaal visioenen krijgt, waar hij zo nu en dan zelf geen snars van begrijpt. Maar juist daar waar hij in symboliek spreekt wordt dat ook duidelijk. Een voorbeeld is de volgende tekst uit Openbaring 1:
12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.

Johannes beschrijft hier dat hij Jezus ziet. Als je oppervlakkig leest denk je dat Johannes iemand ziet die op een mens lijkt, wiens ogen branden van vuur, met rode voeten en wit haar, die flink stond te schreeuwen en dat er uit zijn mond een scherp zwaard stak. Al met al een knap enge verschijning die zo uit een horrorfilm getrokken kan zijn.

Let echter vooral op de vele woordjes “als”…. Hieruit blijkt dat er behoorlijk wat symboliek in deze tekst staat. En als je daar wat beter naar kijkt, dan zul je zien dat Jezus als een hele schitterende verschijning voor Johannes stond. Als je de symboliek hierin weet te herkennen, dan zul je ook begrijpen dat het tweesnijdende zwaard symbool staat voor een tong, waarmee het Woord gesproken wordt en dat het Woord wat Jezus spreekt inderdaad in tweeën snijd: aan de ene kant het oordeel en aan de andere kant de genade. Dat is juist waar het hele boek openbaring over gaat. Maak echter niet de denkfout dat het hele boek alleen maar in symboliek beschreven is. Er zijn een aantal delen waar heel heldere en concrete uitspraken worden gedaan. En wat betreft die 144.000 is er volgens mij wel degelijk sprake van een hele heldere en concrete uitspraak.

Kortom: als het gaat om een gelijkenis of om symbolische teksten dan wordt dit echt wel duidelijk gemaakt in de Bijbel zelf. Alle andere teksten waarbij daar geen sprake van is, moet je in mijn beleving gewoon letterlijk nemen. Je mag de verhalen die getuigen van een stuk geschiedenis gewoon aannemen als waar gebeurde verhalen (zelfs het verhaal waaruit blijkt dat Job heeft bestaan) die iets beschrijven van wat toen gold en wat nog steeds van toepassing is. Enne… als je de denkfout maakt dat de Bijbel niet meer toepasbaar is in deze tijd omdat het allemaal al zo lang geleden is, realiseer je dan dat de Bijbel haar tijd minstens 3500 jaar vooruit is. Ik weet dat het al bijna Sinterklaas is, maar misschien moet je toch het boek “Moderne Wetenschap in de Bijbel” nog even op je verlanglijstje zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 13:52
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
Ik kan de verleiding niet weerstaan om hier toch nog even op in te gaan, dus ik heb me maar aangemeld voor de donkere dagen actie. Maar goed: we hebben het dus over erfzonde… In mijn beleving een heel merkwaardig begrip. Want als je daadwerkelijk geloofd dat Jezus is gestorven, begraven en is opgestaan en dat hij daarmee alle zonden van alle mensen op zich genomen heeft, de zonden die toen begaan waren, maar ook de zonden die daarna begaan zijn, de zonden die nu nog begaan worden en de zonden die in de toekomst nog begaan zullen worden. Als je daar daadwerkelijk in geloofd… hoe kun je dan in vredesnaam geloven in erfzonde? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Dat rijmt totaal niet met elkaar. Volgens mij is dat ook niet wat de Bijbel leert. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar Romeinen 5:12, een vers wat vaak wordt aangehaald als het gaat om erfzonde:
12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.

Kijk nu eens goed naar wat hier staat: door de zonde is de dood gekomen en de dood is voor ieder mens gekomen. Het is dus niet de zonde die van generatie op generatie wordt geërfd van Adam, maar de dood. Natuurlijk is het wel zo dat ieder mens wordt geboren met een neiging tot zondigen. Maar een pasgeboren baby kan nog niet hebben gezondigd en de visie dat een pasgeboren baby belast zou zijn met een erfzonde is echt niet Bijbels te staven. De visie dat een baby dan ook zo snel mogelijk gedoopt zou moeten worden om de zonde van hem of haar af te wassen is ook absoluut niet Bijbels. En nee, daarmee veroordeel ik de kinderdoop niet. Ik ben zelf als kind gedoopt, heb belijdenis gedaan en ik heb mijn eigen kinderen laten dopen. Ik vind niet dat mijn ouders een verkeerde keuze hebben gemaakt toen zij mij lieten dopen en evenmin heb ik spijt van mijn beslissing om belijdenis te doen of mijn kinderen te laten dopen. Ik heb mijn kinderen echter absoluut niet laten dopen omdat ik vond dat zij een zondige natuur hadden. Het waren (en zijn) prachtige kinderen, de mooiste geschenken die God mij heeft gegeven. Ik heb hen laten dopen omdat ik dat zichtbaar wilde laten zijn, omdat ik wilde dat zij deel uit zouden maken van Gods gemeente, omdat ik wilde dat zij op een dag zouden beseffen dat zij kinderen van Hem zijn. En ja, ook een beetje uit de traditionele overwegingen waar ik mee opgegroeid ben. Het begrip erfzonde heeft echter op geen enkele manier een rol meegespeeld. Sterker nog: ik heb me daar behoorlijk tegen afgezet in de doopgesprekken die wij samen met andere ouders en de dominee voerden. Ik begreep toen al niet hoe mensen zo konden denken en in de loop der jaren ben ik daar alleen maar minder van begrijpen. Want hoe meer kennis ik krijg van Gods woord, hoe beter ik besef hoe groot de genade is die Hij ons geeft, hoe dieper mijn persoonlijke relatie met Hem wordt…. Hoe minder ik begrijp dat er mensen zijn die in angst leven voor Hem en die denken dat er zoiets bestaat als erfzonde.

Erfzonde is niet Bijbels. Het is een begrip dat in het leven is geroepen door mensen en waarmee binnen sommige kerken de noodzaak tot de kinderdoop wordt onderbouwd. Een kind zou niet behouden worden als het zou sterven voordat het gedoopt zou zijn. Wat een onzin: een kind is geheiligd door het geloof van zijn of haar ouders, zelfs al is het maar één van beide die gelovig is:
14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.
(1 Korinthiers 7)


Tot de leeftijd waarop het echt zijn eigen keuze kan en moet maken, mag een kind zich veilig weten in Jezus zijn armen. Wat betreft de doop is de Bijbel heel duidelijk: De Bijbelse doop is uitsluitend voor mensen die tot bekering zijn gekomen en zich op grond daarvan willen laten dopen. Dopen behoort dus in feite plaats te vinden op grond van een persoonlijk geloof en een baby kan onmogelijk tot een persoonlijk geloof zijn gekomen. Dat klinkt dus alsof ik de kinderdoop toch veroordeel, maar dat doe ik niet. Ik zie de kinderdoop gewoon als een andere doop dan de doop waarover in de Bijbel wordt gesproken. De manier waarop ik de kinderdoop zie, kun je denk ik meer vergelijken met het opdragen van kinderen in evangelische kerken. Met beide is in mijn ogen niets mis, zolang je maar beseft dat de doop door onderdompeling een hele andere doop is dan de doop van baby’s door besprenkeling. Maar goed, dit topic gaat niet over de doop maar over erfzonde, so back on topic.

Iemand haalde aan dat bepaalde dingen door kunnen gaan tot in de vierde generatie. Dit zou slaan op erfzonde en zou ook in de Bijbel staan. Ik heb het even opgezocht en ik neem aan dat op het volgende wordt gedoeld:
5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht. (Exodus 20:5)


Allereerst wordt hier niet gesproken over kinderen die zondigen, maar over ouders van kinderen die God niet liefhebben en afgoden vereren. Een kind wat geboren wordt uit ouders die God liefhebben kan dan ook niet worden belast met deze schuld. Sterker nog als een kind wordt geboren uit ouders die God liefhebben en doen wat Hij gebied, spreekt God uit dat Hij hen Zijn liefde zal bewijzen tot in het duizendste geslacht. Het gaat hier dus niet om erfzonde, maar om een geweldige belofte. Want deze belofte is al door God gedaan, ver voordat Jezus naar deze aarde kwam om alle zonden op zich te nemen. Dus in tegenstelling tot de mensen aan wie die belofte toen werd gedaan, mogen wij ook nog eens heel zeker zijn van die belofte: God heeft die belofte immers helemaal waar gemaakt door Zijn enige zoon naar aarde te laten komen.

In mijn ogen is iedereen is echt zelf verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten, simpelweg omdat je allemaal zelf de keuze hebt tussen het doen van het goede en het doen van het kwade. Wie het kwade verkiest boven het goede kan zich niet verschuilen achter de gedachte dat er sprake is van erfzonde omdat generaties voor hem of haar of andere familieleden het ook deden. Je kunt er immers zelf ook voor kiezen om het niet te doen of als je er toch aan begonnen bent… om te stoppen. Je kunt er dan ook voor kiezen om je tot God te wenden in de wetenschap dat hij een Vader is die jou wil vergeven en wil helpen op een andere manier door het leven gaan. Onlangs liet mijn dochter van 14 mij het volgende you tube filmpje zien:
http://www.youtube.com/watch?v=lSwCOs-uXzU&feature=fvsr

Het slaat niet zozeer op erfzonde, maar wel op hoe God kan en wil werken in het leven van mensen die van hem zijn afgedwaald. Het van generatie op generatie afdwalen van God wil niet zeggen dat er sprake is van erfzonde. Het enige wat dat wil zeggen is dat er door al die mensen verkeerde keuzes worden gemaakt, maar die keuzes maken ze toch allemaal echt zelf. En nee, dat kun je ook niet beschouwen als een straf van God, want per slot van rekening is God niet degene die dat doet. Hij laat het wel toe, simpelweg omdat hij geen robots heeft gemaakt maar mensen met een vrije wil. En ook dat is heel logisch als je bedenkt dat hij niets liever wil dan een diepgaande, persoonlijke en liefdevolle relatie met een ieder van ons. Een dergelijke relatie kan alleen ontstaan als er geen sprake is van dwang, controle of manipulatie, maar juist beide partijen kiezen om die relatie met elkaar aan te gaan. God heeft al gekozen voor ons… het is aan ons om voor Hem te kiezen. En juist daarom zegt Jezus:
20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij. 21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”(Openbaring 3)

Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 3 december 2011, 13:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 23:56
BerichtOnderwerp: Niet verlengen
 
Nou volgens mij komt er morgen weer een einde aan mijn lidmaatschap. Ik blijf natuurlijk de discussies op t forum wel volgen en kom in de toekomst vast wel weer eens kijken. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 1 december 2011, 00:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 23:37
BerichtOnderwerp: En dan gaat het weer kerst worden....
 
tjonge jonge jonge, wat kan het ongelofelijk mis gaan in een discussie als mensen gelijk op de kast gaan zitten. Ik heb alle bijdragen gelezen en ik ben een beetje verbaasd over de felle reacties die Marry krijgt. In mijn optiek vist zij niet naar schouderklopjes, zegt zij nergens dat iemand zich schuldig moet voelen maar geeft ze gewoon aan wat zij met kerst deed en doet. Dat wil niet zeggen dat een ander dat ook moet doen toch?

Anyway, wij hebben nog nooit aan cadeau's gedaan met kerst en ik ben ook niet van plan om daar verandering in aan te brengen. Net als Annette wil ik niet dat mijn kids bij kerst aan het krijgen van cadeau's denken, want voor mij is het wel degelijk het feest dat we mogen vieren omdat Jezus geboren is (zelfs al is dat niet op 25 december in het jaar 1). Dat heeft niets met het krijgen van cadeaus te maken. Bovendien hebben we begin december sinterklaasavond (en nee, geen kind van mij geloofd in Sinterklaas, dus dat is puur en alleen een gezellig avondje).

Volgens mij mag kerst ook best een feest zijn, met gezelligheid, met lekker eten, met kerstboom en kaarsjes aan, maar ook met het lezen van het kerstverhaal uit de Bijbel en met een bezoek aan de kerk. Zolang maar duidelijk is waarom we als christenen kerst vieren, zelfs al was kerst oorspronkelijk een heel ander feest.

En weet je, wat betreft die kerstboom en de kaarsjes.... Het mag dan allemaal niet Bijbels zijn, de kerstboom en die kaarsjes geven wel een heel gezellige sfeer en bovendien licht. En met de geboorte van Jezus is er ook een geweldig licht naar de wereld gekomen toch? Daar mag je blij om zijn, daar mag je van genieten en dat mag je ook zeker vieren. Laten we elkaar daarover vooral geen schuldcomplexen aanpraten. Laten we ons al helemaal niet ergeren aan mensen die laten blijken dat zij het anders doen dan wij. Voel je daarover ook niet aangevallen, maak elkaar geen verwijten of wat dan ook. Kerst is het feest van het licht. Het feest waarop we mogen vieren dat onze vredesvorst ooit, heel lang geleden naar deze wereld is gekomen, als een klein en weerloos kind. En telkens als je je ergert aan wat iemand anders heeft geschreven.. realiseer je dan dat dit in de eerste plaats jou ergernis is. En vraag jezelf dan eens af: WWJD?!

Ik wens iedereen een zalig kerstfeest ongeacht de wijze waarop hij of zij daar invulling aan geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 23:14
BerichtOnderwerp: hoe eerlijk is je profiel??
 
PIETER649 schreef:
ZIE topic titel W-tje

Dr werd hier weer zooooo offtopic gegaan door het blaatvee dat het inderdaad schrikken is als iemand weer on-topic reageerd... Gefrustreerde smiley

Ik had om 12:04 uur al een post geplaatst om jullie weer een beetje on topic te krijgen, maar zonder resultaat. Dus hulde aan Mariska dat zij hetzelfde probeert. Knipoog smiley Misschien is het een goed idee om het vooral een beetje concreet te houden. De vraag is "hoe eerlijk is je profiel?" en dus niet "hoe eerlijk vind je het profiel van iemand anders?"

Lisa die een paar dagen terug is op CM omdat ze de leuke discussies toch wel heel erg mist Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 23:09
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
HARALD940 schreef:
2 Tim 3:16, 17, (vers 16 is eerder in dit topic al aangehaald)



Zoals Mozes in de woestijn aan het volk uitlegde wie God was, zo legt de bijbel uit aan ons wie God is.
Dat is het doel van de bijbel, aan ons uitleggen wie God is, en hoe wij een relatie met hem kunnen hebben zoals God dat bedoelt heeft, om samen met God door het leven te gaan. Zo legt 2 Tim: 16, 17 dit ook uit.

Nu spits ik even in op vers 16a “Elke schrifttekst is door God geïnspireerd” God is eigenlijks de schrijver van de bijbel, en God heeft daar een aantal mensen voor gebruikt om Zijn waarheid vast te leggen. Maar wel zoals Hij dat wilde. Maakt dat in MIJN ogen van de bijbel een heilig boek waar je niet aan mag komen, dan moet ik toch nee zeggen, want het gaat mij niet om de bijbel, maar om de inhoud van de bijbel, namelijk om God, en de stem van God die vanuit de bijbel tot ieder persoonlijk spreekt. Dit maakt het voor mijzelf persoonlijk niet zo interessant of een bepaald persoon uit de bijbel (zoals in dit geval Job) nou wel of niet geleefd heeft, waar het mij om gaat in het bijbelboek Job is wat ik er nog meer vanuit kan leren hoe God is, en hoe dit mij kan helpen een betere relatie met God te hebben, dat is wat ik het allerbelangrijkste vind.


Blijft bij mij toch de vraag wat jij wel voor waar aanneemt en wat niet. En vooral ook waarom niet. Maar goed, laten we het even concreet houden. Jij stelt in een eerdere bijdrage dat Job volgens jou niet echt heeft bestaan. Op grond waarvan meen jij dit te kunnen stellen. Let wel: ik val je niet aan, je maakt me alleen erg nieuwsgierig naar de wijze waarop jij redeneert misschien wel omdat die ten dele haaks staat op hoe ik het zelf zie. Ten dele, want ik ben het wel volkomen met jouw eens als je zegt dat we God kunnen leren kennen door in de Bijbel te lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 21:00
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
[quote=HARALD940]Dat getal kun je ook als symboliek lezen.

Als iets als symboliek bedoeld is wordt dat echt wel duidelijk gemaakt in de Bijbel. Ik denk dan ook dat je ervoor moet waken dat je dingen niet als symbolisch gaat betitelen, terwijl dat er helemaal niet staat. Vergeet niet dat er niet voor niets ook het volgende in Openbaring 22 staat:
18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

Als jij spreekt over 12 x 12 x 1000 voeg je overduidelijk iets toe. Er staat immers heel duidelijk dat de 144.000 12.000 zijn uit iedere stam van Israël, kortom: 12.000 x 12 = 144.000. Dat getal 1000 wat jij noemt staat er helemaal niet.... Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (55)





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 13:24
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
ELOY997 schreef:
Kun je wel van bekeerde Joden spreken?

Is het niet mogelijk dat er Joden zijn die van af het begin af aan generatie op generatie de wet via Mozes en de profetieën heel duidelijk begrepen hebben. En dat zij in de luwte gehouden worden totdat het hun tijd is om in het voetlicht te treden.

Is het niet mogelijk dat voor deze Joden (en hun voorouders) de komst van Jezus (hun) Christus heel vanzelfsprekend was en dat zij zich, met misschien wel veel moeite, stil hebben moeten houden toen Jezus het lijden op zich nam. Misschien kostte het hen helemaal geen moeite omdat zij wisten dat door het werk van Jezus Christus niet alleen de Joden maar ook de heidenen de mogelijkheid zouden krijgen om tot God te komen.

Is het niet mogelijk dat deze Joden het hele plan van God zo goed begrijpen en er zo dankbaar voor zijn dat al generatie op generatie een deel van deze mensen apart gehouden (vrijgekocht) worden en hun hele leven wijden aan het zo zuiver mogelijk leven (zoals God het bedoeld heeft) opdat er als het zover is ook 144.000 (12.000 uit elke stam) zullen zijn die als eerste opbrengst kunnen worden aangeboden aan God en het lam.

Dit is gissen Eloy en eigenlijk is het niet logisch op het moment dat je de Bijbel leest. Vergeet niet dat Johannes de doper oorspronkelijk is begonnen met het dopen van Joden. Zijn oproep aan hen was: bekeer u en laat u dopen. Totdat Petrus het visioen kreeg over het onreine voedsel, was de oproep tot bekering steeds gericht op de Joden zelf.

Jezus kwam als middelaar tussen God en de mensen. Zijn missie was om hen terug te brengen op de weg naar God, om hen genade te schenken. Maar daarvoor moesten zij wel tot geloof komen in God en Jezus aanvaarden als hun verlosser. Hij zei immers zelf dat de mensen door hun geloof behouden zouden worden. En ja, in die tijd zijn er joden tot het geloof in Jezus als Messias gekomen. In mijn ogen was er dan dus sprake van bekeerde joden.

Bekering is het bewust aanvaarden van Jezus Christus als verlosser. Dus als er Joden waren die Jezus Christus aanvaard hebben als verlosser, dan waren dit bekeerde joden. En ja, al in de tijd waarop Jezus op aarde was zijn er heel wat Joden tot bekering gekomen. En toch, er waren mensen die letterlijk en figuurlijk heel dicht bij Jezus leefden en die van hem voortdurend onderricht kregen. Mensen die Hem heel goed hebben leren kennen en een persoonlijke relatie met Hem hadden. Mensen die Hem wel degelijk zagen als de Zoon van God, als hun Verlosser, hun Zaligmaker, hun Messias. Maar zelfs die mensen beseften amper wat er gebeurde toen Jezus het lijden op zich nam en na drie dagen opstond uit de dood. Sterker nog: zij geloofden in eerste instantie niet eens dat Hij daadwerkelijk was opgestaan. Hoe kun je dan veronderstellen dat er Joden waren die precies wisten wat er aan de hand was en zich met veel moeite stil hielden? Waar wil je dat mee beargumenteren?

Of het mogelijk is dat er al generaties lang mensen apart worden gehouden die zo zuiver mogelijk leven opdat er uiteindelijk 144.000 zouden zijn betwijfel ik ook. Al in de tijd van het OT zijn de stammen uiteen gevallen: ca. 722 voor christus zijn 10 van de twaalf stammen afgevoerd naar Assyrië en uiteindelijk verspreid over de gehele wereld. In die tijd waren nog twee stammen over, maar ook uit die twee stammen zijn enorm grote groepen weg gevoerd in ballingschap. Uiteindelijk weten de Joden van nu feitelijk niet meer van welke stam zij afkomstig zijn. Voor de Joden zelf wordt het dan ook erg moeilijk om generatie op generatie mensen apart te houden om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk 144.000 zijn, uit elke stam 12.000. Dat hoeft ook helemaal niet, want daar zal God zelf wel voor zorgen.

Het is me overigens ook niet duidelijk wat jij bedoeld met het vrijgekocht zijn van die mensen die generatie op generatie apart zouden worden gezet. In mijn beleving staat vrijgekocht zijn op het feit dat je bent bekeerd en je daarom vrijgekocht mag weten van de zonde door wat Jezus voor ons heeft bewerkstelligd aan het kruis. Dat is dus niet iets wat je kunt bewerkstelligen doordat het apart houden van mensen die zo zuiver mogelijk dienen te leven. Zoals ik al aangaf ben ik ervan overtuigd dat God hierin zijn eigen keuzes maakt. Welke joden uiteindelijk de 144.000 gaan vormen weten wij niet. Misschien zijn het wel 144.000 Joodse kinderen die vroegtijdig door God thuis gehaald zijn nadat zij tot bekering zijn gekomen en Jezus hebben leren kennen en aanvaard als hun Messias. Weet je, eigenlijk maakt het me ook niet uit wie het zijn. Volgens mij is die kennis helemaal niet relevant, anders stond daar wel meer over in de Bijbel. Volgens mij heeft het dan ook niet veel zin om te gaan gissen, maar kun je je het beste vasthouden aan datgene wat wel in de Bijbel staat.

Wat we weten is wat in de Bijbel staat: dat het 12.000 zullen zijn uit iedere stam van Israël. Dat het mensen zijn die zuiver hebben geleefd staat ook letterlijk in Openbaring. En dat het mensen zijn die behouden zijn, is ook duidelijk. Het blijkt immers dat zij in de hemel verblijven op het moment dat er over hen gesproken wordt. Als je alleen door het geloof in Jezus behouden kunt worden, moeten het Messiasbelijdende (en dus bekeerde) joden zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 44 Volgende
Pagina 4 van 44