ChristianMatch

Forum

Buddha beeld
Ga naar pagina Vorige 1 ... 567 568 569 570 571 572 573 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:03

SUSANNAH475 schreef:
Hoezo eigen ik loslaten ? Verraste, verbaasde smiley
Was het niet God die mijn eigen ik geschapen heeft ?

Dat eigen ik loslaten doelt op de eigen zondige ik, Susannah. De mens is inderdaad door God geschapen. Zo is de scheppings-ik ontstaan, om het even zo te noemen. Vanuit de val van de mens, de keus tegen God is deze ik besmet met de zondige ik, die veelal zeer prominent aanwezig is. En deze ik dienen we los te laten, om zo weer onze scheppings-ik meer naar de voorgrond te krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:03

JILL658 schreef:
Als je altijd op tijd komt, denken de mensen
dat je nooit iets belangrijks te doen hebt. Knipoog smiley

maak haast als je tijd hebt
dan heb je tijd als je haast hebt
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:06

Dank julliewel voor alle reacties tot nu toe. Speciaal Robbedoes. Ik hoop er morgen op te reageren. Het genoemde boek ken ik. Ik was vooral ook benieuwd of christenen deze ervaring kennen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:08

CHATULIEM619 schreef:
Ieder mens is in mijn ogen belangrijk Henk. Het wordt teveel kijken naar, ipv beleven Henk. Dus als men zich niet goed voelt ligt het niet aan de leer, maar over hoe je ernaar kijkt. Op dat moment leg je weer de verantwoording bij de mensen neer. En het schuldgevoel neemt alleen maar toe.
Wie ervaart de verbondstheologie als bevrijdend en op wat voor manier dan?

Ieder mens blijft ook verantwoordelijk, Chatuliem. Dat geldt zowel binnen verbondsdoop als geloofsdoop. Dat bij verbondsdoop ineens meer schuldgevoel aangepraat wordt, is puur jouw invulling. Het is zeker niet gebaseerd op feiten binnen de verbondsleer.

Zoals al aangegeven ben ik een van de vele protestanten die de verbondstheologie als bevrijdend ervaar, puur omdat we ervaren dat binnen de verbondstheologie Gods onophoudelijke zorg voor Zijn schepping zo nadrukkelijk naar voren komt. Het is dus echt niet te verkopen dat verbondstheologie hoe dan ook niet bevrijdend zou werken/voelen.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:11

ANNETTE792 schreef:
Ik vergelijk het altijd een beetje met lid worden van een andere vereniging sus, sportvereniging , muziekvereniging. Ook die hebben allemaal een regelement, dat is ook nodig om orde te houden.

Als ik daar lid van wil worden zal ik het vast niet met alle regeltjes maar dien ik me daar wel aan te houden. Zint dat me niet is het voor mij een teken dat het niet de juiste vereniging voor mij is.

Ik denk dan ook dat je een kerk zonder richtlijnen nergens gaat vinden.
Ik heb een poosje heel veel verschillende kerken bezocht, gewoon om te kijken wat me trok en wat me niet trok.
En eigenlijk hadden ze allemaal dingen waar ik me in kon vinden, maar ook allemaal wel iets waar ik me minder in kon vinden. Ik denk dat het dan zoeken is naar een gemeente die dingen heeft die je wat minder vind, maar waar je je bij neer kan leggen. De perfecte gemeente bestaat nu eenmaal niet.

Dat mag je van mij zo zien Annette, maar ik blijf het raar vinden als ik bijv. in de kerk moet gaan blijven zitten, terwijl er het heilig avondmaal gevierd wordt... dat is geen regel die God instelt en ik vind dat daar naar gekeken zou moeten worden.
Ieder die met zijn hart gelooft in de genade van Jezus Christus zou daar mijns inziens mogen zitten, als regeltje mogen ze stellen belijdende leden, maar ik vind dat ze de regels tever doortrekken in dat geval.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:12

MARIJAN072 schreef:
Waarom ben je eigenlijk niet mee naar de dierentuin. Hoor je niet bij de insiders Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

Ze sluiten mij altijd op in het apenhok.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:13

CHATULIEM619 schreef:
begin je wel iedere keer bij dat schuldgevoel? Zou het niet fijner zijn te beginnen vanuit de liefde van God?
Dat is nu juist de kerngedachte binnen de verbondstheologie. Gods liefde is de start van alles. Vanuit die liefde heeft Hij ons geschapen. Vanuit die liefde wil Hij al vanaf het eerste begin onze Vader zijn. Vanuit die liefde wil Hij ons ook ondersteunen op onze weg vol gebrokenheid. Vanuit die liefde blijft Hij naar ons omzien, hoe vaak we ook vallen. Vanuit die liefde wil Hij ons Zijn Geest geven om zo Zijn Wezen in ons leven weer meer zichtbaar te laten zijn, zoals Hij het ooit bedoeld heeft. Zo werkt God in Zijn Verbond, waarin wij onze kinderen vanaf het eerste begin mogen laten delen.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:13

CHATULIEM619 schreef:
Thomas, ikzelf heb natuurlijk gevraagd om die reactie. Ik weet wel dat Hannah er zelf anders over denkt dan hier voorgeschreven staat. Ik lees de humor wel, en beschouw het niet als een persoonlijke aanval. Laten we de humor ervan inzien.

Voor mij persoonlijk hebben de Dordtse leerregels geen waarde, ik leid ze ook niet uit de Bijbel af. Het is voor mij een uiterlijk kenmerk van vasthouden aan oude zekerheden en meer niet. En het getiktak heen en weer moet inderdaad ook wat luchtigs en relativerends hebben. Hannah reageert vanuit een behoudende traditie maar vertaalt het gewetensvol en menselijk. Daar kunnen ze in haar kringen nog van leren. Bedenk wel dat velen hier anders over deze thesen denken en iedere afwijking van traditie als een aanval op de kerk zelf zien. Onderwijskrachten wordt nog wel eens gevraagd deze regels te onderschrijven naast nog andere binnenkerkelijke dingen ook.

Thomas, die daarover niet eens peinst.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:14

HENK710 schreef:
Dat eigen ik loslaten doelt op de eigen zondige ik, Susannah. De mens is inderdaad door God geschapen. Zo is de scheppings-ik ontstaan, om het even zo te noemen. Vanuit de val van de mens, de keus tegen God is deze ik besmet met de zondige ik, die veelal zeer prominent aanwezig is. En deze ik dienen we los te laten, om zo weer onze scheppings-ik meer naar de voorgrond te krijgen.

Daar is Jezus toch voor gestorven en opgestaan ? Als je in Hem gelooft mag je dan niet meer jezelf zijn ?
shit, vind dit veels te moeilijk
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:14

MARY052 schreef:
Haha Marijan, dat is een goede vraag!!!
Ja waarom eigenlijk niet Imre???

Mary

Ik ben ook wel eens tussen pinguïns beland... in het water.... Huilende smiley, smiley in tranen

Sinds die tijd mag ik alleen nog in het berenbos. Onder begeleiding. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:16

MARY052 schreef:
Haha Marijan, dat is een goede vraag!!!
Ja waarom eigenlijk niet Imre???

Mary

O ja, de Beekse Bergen mag ik nog wel komen. Zonder begeleiding. Verlegen lachende smiley
In het Safariepark.... op de fiets.... Zieke smiley

Laatst aangepast door
IMRE695
op donderdag 6 mei 2010, 22:18
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:16

IMRE695 schreef:
Ik ben ook wel eens tussen pinguïns beland... in het water.... Huilende smiley, smiley in tranen

Sinds die tijd mag ik alleen nog in het berenbos. Onder begeleiding. Lachende smiley met blinkend witte tanden

Niet in het apenverblijf? Knipoog smiley
Tenslotte stamt de mensniet af van een aap? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:19

MARISKA601 schreef:
Niet in het apenverblijf? Knipoog smiley
Tenslotte stamt de mens niet af van een aap? Smiley die vol vragen zit

Ik schijn een grotere gelijkenis te hebben met een beer. Knuffel- of grizzlybeer. Daar zijn de deskundigen nog niet over uitgedacht. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:20

WILLIE400 schreef:
nou nog 1 keer dan Lachende smiley

Gefrustreerde smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:20

Maarre.... hoe wat jouw fjadag vandaag, Mariska? Of heb je dat elders al verteld? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:21

HARALD285 schreef:
Misschien is het passender dat God en Jezus samen op 1 troon zitten.
God en Jezus zijn toch 1 Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Ze hebben aan 1 Troon dus voldoende Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:23

HENK710 schreef:

Door niet meer zelf op de troon te gaan zitten, maar Jezus op de troon te zetten. En God zal je weer tot je doel brengen, zoals hij de mens geschapen heeft... met het doel, God liefhebben boven alles, je naaste als jezelf.
Dus ook jezelf respecteren. Je bent een kind van God
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:25

SUSANNAH475 schreef:
Daar is Jezus toch voor gestorven en opgestaan ? Als je in Hem gelooft mag je dan niet meer jezelf zijn ?
shit, vind dit veels te moeilijk

Je mag juist meer jezelf worden Knipoog smiley
Je keert terug naar je scheppings-ik DANKZIJ het werk van Jezus.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:27

JONATHAN890 schreef:
Dus ook jezelf respecteren. Je bent een kind van God

Dat is inderdaad een van de kernpunten bij het terugkeren naar je scheppings-ik. Je eigen waarde zien in het licht van Gods schepping!
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:28

IMRE695 schreef:
Maarre.... hoe wat jouw fjadag vandaag, Mariska? Of heb je dat elders al verteld? Smiley die vol vragen zit

In 1 woord : GEWELDIG Clown smiley Clown smiley Clown smiley Clown smiley

heb als souvenir een aapje gekocht.. zal ik hem naar jou vernoemen? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:29

CHATULIEM619 schreef:
Paulus, het probleem dat je schildert bestaat niet. als je een beginnend contact hebt geef je gewoon aan dat je met iemand anders bezig bent. Is toch niks mis mee? Om dan de time out knop te gebruiken vind ik overdreven. De time out knop is juist als je ff niet een relatie wilt.

Ik denk dat met de time out beide opties aangegeven kunnen worden.
Naar boven

Auteur Bericht
MAAIKEA509

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:30

vandaag pannenkoeken gegeten met mijn huisgenoten. We doen dat eens in de zoveel tijd. Het is vooral heel gezellig!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:30

Je doet het dan toch, Paulus, ook al vind je het moeilijk. Ga gewoon zo door!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:32

HENK710 schreef:
Ieder mens blijft ook verantwoordelijk, Chatuliem. Dat geldt zowel binnen verbondsdoop als geloofsdoop. Dat bij verbondsdoop ineens meer schuldgevoel aangepraat wordt, is puur jouw invulling. Het is zeker niet gebaseerd op feiten binnen de verbondsleer.

Zoals al aangegeven ben ik een van de vele protestanten die de verbondstheologie als bevrijdend ervaar, puur omdat we ervaren dat binnen de verbondstheologie Gods onophoudelijke zorg voor Zijn schepping zo nadrukkelijk naar voren komt. Het is dus echt niet te verkopen dat verbondstheologie hoe dan ook niet bevrijdend zou werken/voelen.
Ik stel een gewone vraag Henk, zonder dat ik dat voor een ander invul. En ik probeer oprecht te interpreteren wat jij onder bevrijding verstaat. En het antwoord dat je geeft is dat God voor je zorgt. Wat is het bevrijdende element daarin?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:33

Leanne, dat is hem inderdaad. Dank voor het helpen vinden. Dit geldt voor jou en voor Anita, die mij door haar afbeelding bij een andere discussie tot deze stap bracht.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:34

LEANNE226 schreef:
Kun je mij ook helpen?Ik wil niets ruilen en ik zoek niets,ik wil wat weggeven,waar kan dat?
Een weggeeftopic Lachende smiley
Of de weggeefwinkel als je die al in de buurt hebt...
Of gewoon cadeau doen aan iemand Knipoog smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 6 mei 2010, 23:04
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:37

CHATULIEM619 schreef:
Ik stel een gewone vraag Henk, zonder dat ik dat voor een ander invul. En ik probeer oprecht te interpreteren wat jij onder bevrijding verstaat. En het antwoord dat je geeft is dat God voor je zorgt. Wat is het bevrijdende element daarin?

De onophoudelijke zorg (want dat is wat ik aangeef) bestaat in het steeds weer geven van een nieuwe kans, in het mogen delen in Zijn Geest, in het leven zonder juk. Zeer bevrijdend dus.

Verder vind ik niet dat je omtrent dat schuldgevoel een vraag stelt, maar eigenlijk steeds weer wilt doen voorkomen alsof verbondsdopers mensen een schuldgevoel aanpraten. En ja, daar word ik elke keer weer een beetje moe van...

Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 6 mei 2010, 22:38
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:40

THOMAS968 schreef:
Voor mij persoonlijk hebben de Dordtse leerregels geen waarde, ik leid ze ook niet uit de Bijbel af. Het is voor mij een uiterlijk kenmerk van vasthouden aan oude zekerheden en meer niet. En het getiktak heen en weer moet inderdaad ook wat luchtigs en relativerends hebben. Hannah reageert vanuit een behoudende traditie maar vertaalt het gewetensvol en menselijk. Daar kunnen ze in haar kringen nog van leren. Bedenk wel dat velen hier anders over deze thesen denken en iedere afwijking van traditie als een aanval op de kerk zelf zien. Onderwijskrachten wordt nog wel eens gevraagd deze regels te onderschrijven naast nog andere binnenkerkelijke dingen ook.

Thomas, die daarover niet eens peinst.
Ik heb ze eens doorgelezen Thomas. En ik zie ze meer als een verweerschrift, dan dat ze duidelijk maken wat voor hun de liefde van God inhoudt. In hun verantwoording lees ik dat ze de Arminianen op het matje hebben willen roepen, dat ze niet kwamen en dat ze daarom als ketters werden gekwalificeerd.
Vreemd, zelf zijn ze door de Inquisitie vervolgd om honderd jaar later zelf de rol van de inquisitie over te nemen. Dezelfde patronen zie ik dus ook weer terug. En dat stemt mij verdrietig.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:48

MARISKA601 schreef:
In 1 woord : GEWELDIG Clown smiley Clown smiley Clown smiley Clown smiley

heb als souvenir een aapje gekocht.. zal ik hem naar jou vernoemen? Knipoog smiley

Vinnik wel lief, ja... Verlegen lachende smiley Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:50

MARISKA601 schreef:
effe tussendoor.....

ik behoor vandaag tot het hokje 50+ers Smiley die vol vragen zit

Tja het is niet anders Mariska Knipoog smiley
Naar boven