| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:09
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | Zo , ik ga nu ook maar eens reageren .... ben al een aantal jaren ( en steeds meer ) tot het besef gekomen dat ( naar mijn mening ) het als weduwe/weduwnaar héél wat gemakkelijker is om zonder bindingsangst verder te gaan ... ons vertrouwen is nooit geschonden ... en we hebben het huwelijk in alle schoonheid en liefde ( moeten ) mogen afsluiten .... slaat zijn wonden , maar helen beter denk ik ... En ik denk dat het ook voor de kinderen gemakkelijker te aanvaarden is ... als er een nieuwe relatie komt .... |
Daar zeg ik amen op....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:16
|
|
|
|
ik vind het hele scheidings-proces zowiezo een heel onnatuurlijk proces, als ik zo vrij mag zijn; ik zou me voor kunnen stellen als je je partner door een sterfgeval moet missen, je een foto op de kast hebt staan; bij een scheiding is dat een stuk minder vanzelfsprekend; bovendien zie je bij scheidingen toch vaak, dat er boosheid en frustratie mee gaan spelen, waarmee afstand wordt gecreeerd, al dan niet om de eigen identiteit weer terug te kunnen vinden.
ook naar kinderen wordt vaak (onbewust) een boodschap afgegeven van niet van de andere ouder te mogen houden. een scheidings situatie kent dus veel meer onrecht, naar mijn idee, dan een situatie van ziekte en overlijden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:18
|
|
|
|
ik vind het hele scheidings-proces zowiezo een heel onnatuurlijk proces, als ik zo vrij mag zijn; ik zou me voor kunnen stellen als je je partner door een sterfgeval moet missen, je een foto op de kast hebt staan; bij een scheiding is dat een stuk minder vanzelfsprekend; bovendien zie je bij scheidingen toch vaak, dat er boosheid en frustratie mee gaan spelen, waarmee afstand wordt gecreeerd, al dan niet om de eigen identiteit weer terug te kunnen vinden.
ook naar kinderen wordt vaak (onbewust) een boodschap afgegeven van niet van de andere ouder te mogen houden. een scheidings situatie kent dus veel meer onrecht, naar mijn idee, dan een situatie van ziekte en overlijden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:25
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik vind het hele scheidings-proces zowiezo een heel onnatuurlijk proces, als ik zo vrij mag zijn; ik zou me voor kunnen stellen als je je partner door een sterfgeval moet missen, je een foto op de kast hebt staan; bij een scheiding is dat een stuk minder vanzelfsprekend; bovendien zie je bij scheidingen toch vaak, dat er boosheid en frustratie mee gaan spelen, waarmee afstand wordt gecreeerd, al dan niet om de eigen identiteit weer terug te kunnen vinden.
ook naar kinderen wordt vaak (onbewust) een boodschap afgegeven van niet van de andere ouder te mogen houden. een scheidings situatie kent dus veel meer onrecht, naar mijn idee, dan een situatie van ziekte en overlijden! |
Ach Hannah, een ieder heeft zo zijn eigen verhaal, en wat is goed en wat is fout? Een ieder vult dat op zijn/haar eigen manier in en heeft zijn/haar eigen verleden. Eigenlijk is er geen pasklaar antwoord op te geven vind je niet?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:26
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik vind het hele scheidings-proces zowiezo een heel onnatuurlijk proces, als ik zo vrij mag zijn; ik zou me voor kunnen stellen als je je partner door een sterfgeval moet missen, je een foto op de kast hebt staan; bij een scheiding is dat een stuk minder vanzelfsprekend; bovendien zie je bij scheidingen toch vaak, dat er boosheid en frustratie mee gaan spelen, waarmee afstand wordt gecreeerd, al dan niet om de eigen identiteit weer terug te kunnen vinden.
ook naar kinderen wordt vaak (onbewust) een boodschap afgegeven van niet van de andere ouder te mogen houden. een scheidings situatie kent dus veel meer onrecht, naar mijn idee, dan een situatie van ziekte en overlijden! |
klopt precies Hannah.... Een foto op de kast, kan ook een instant houden van van een relatie in houden die er niet meer is.... Ik heb dat inmiddels niet meer... omdat het niet meer is..... Bijbels gezien stop de relatie totdat de dood scheid.... Heel bijzonder heb ik afscheid kunnen nemen op de plek waar ook ons huwelijk ingezegend is.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 8 december 2010, 20:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:34
|
|
|
|
In de meeste bijdrages komen ze er slecht van af. Meestal krijgen ze de schuld van de scheiding, zijn ze de grootste vijanden en zijn ze niet vertrouwd met je kinderen. Komt dit wel overeen met de werkelijkheid. Als ik kijk naar mijn ex, is ze gewoon een vriendin gebleven. Niet zo hecht als mn echte vrienden, maar ik drink nog best wel eens een kopje koffie bij haar. Met de Kerst gaan we samen met de kinderen eten, zelfs samen roti koken. Een paar week geleden heeft ze me zelfs geholpen met de auto, omdat ik niet kon rijden ivm suiker. Het kan dus anders. Ik zou graag willen dat er ook eens positieve verhalen over exen verschijnen op het forum. Misschien hebben ze dingen fout gedaan, zijn ze nog steeds gek bezig. Maar er zijn ook wel positieve eigenschappen aan ze te vinden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:41
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ach Hannah, een ieder heeft zo zijn eigen verhaal, en wat is goed en wat is fout? Een ieder vult dat op zijn/haar eigen manier in en heeft zijn/haar eigen verleden. Eigenlijk is er geen pasklaar antwoord op te geven vind je niet? |
ik denk niet in goed/fout, maar stel dat het proces heel anders verloopt, alhoewel het beide een rouwproces is......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:44
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | ik denk niet in goed/fout, maar stel dat het proces heel anders verloopt, alhoewel het beide een rouwproces is...... |
Ach dat weet ik niet, zal voor een ieder anders zijn..... En ik denk ook niet in goed of fout, het was juist de vraag wat is goed en wat is fout?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:47
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ach dat weet ik niet, zal voor een ieder anders zijn..... En ik denk ook niet in goed of fout, het was juist de vraag wat is goed en wat is fout? |
Ik had het ook niet over goed of fout ... alleen over gemakkelijker ? Ook al hangt de foto er nog , relatie is voorbij en de goeie herinneringen ( mogen en zullen ) blijven ... bij mij en onze kinderen ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:49
|
|
|
|
| SOFIE807 schreef: | | Ik had het ook niet over goed of fout ... alleen over gemakkelijker ? Ook al hangt de foto er nog , relatie is voorbij en de goeie herinneringen ( mogen en zullen ) blijven ... bij mij en onze kinderen ... |
Mijn ervaring is dat het inderdaad zo kan zijn maar de dood kan ook zeker soms een opluchting zijn..........niet iedereen heeft even goede herinneringen......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 20:54
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Mijn ervaring is dat het inderdaad zo kan zijn maar de dood kan ook zeker soms een opluchting zijn..........niet iedereen heeft even goede herinneringen...... |
Tja , dan schreef ik nu vast mee als gescheiden vrouw ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:05
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | In de meeste bijdrages komen ze er slecht van af. Meestal krijgen ze de schuld van de scheiding, zijn ze de grootste vijanden en zijn ze niet vertrouwd met je kinderen. Komt dit wel overeen met de werkelijkheid. Als ik kijk naar mijn ex, is ze gewoon een vriendin gebleven. Niet zo hecht als mn echte vrienden, maar ik drink nog best wel eens een kopje koffie bij haar. Met de Kerst gaan we samen met de kinderen eten, zelfs samen roti koken. Een paar week geleden heeft ze me zelfs geholpen met de auto, omdat ik niet kon rijden ivm suiker. Het kan dus anders. Ik zou graag willen dat er ook eens positieve verhalen over exen verschijnen op het forum. Misschien hebben ze dingen fout gedaan, zijn ze nog steeds gek bezig. Maar er zijn ook wel positieve eigenschappen aan ze te vinden. |
Toen mijn schoonmoeder achteruitging en zou overlijden hebben mijn ex-vrouw, die enig kind was, en ik samen gewaakt. Mijn schoonmoeder heeft het altijd erg gevonden dat we waren gescheiden, maar de band met haar bleef zeer goed. Ze had het liefst gezien dat we, voorafgaand aan haar sterven, weer samen waren gegaan maar wist ook dat het niet zou gebeuren, ondanks dat we in goede harmonie aan haar sterfbed zaten. Ik had het niet graag willen missen en koester de herinnering.
Thomas, voor een keer wat persoonlijker.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 8 december 2010, 21:27
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:08
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | In de meeste bijdrages komen ze er slecht van af. Meestal krijgen ze de schuld van de scheiding, zijn ze de grootste vijanden en zijn ze niet vertrouwd met je kinderen. Komt dit wel overeen met de werkelijkheid. Als ik kijk naar mijn ex, is ze gewoon een vriendin gebleven. Niet zo hecht als mn echte vrienden, maar ik drink nog best wel eens een kopje koffie bij haar. Met de Kerst gaan we samen met de kinderen eten, zelfs samen roti koken. Een paar week geleden heeft ze me zelfs geholpen met de auto, omdat ik niet kon rijden ivm suiker. Het kan dus anders. Ik zou graag willen dat er ook eens positieve verhalen over exen verschijnen op het forum. Misschien hebben ze dingen fout gedaan, zijn ze nog steeds gek bezig. Maar er zijn ook wel positieve eigenschappen aan ze te vinden. |
owja joh??? waar dan???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAJARO438
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:11
|
|
|
|
[edit: het is niet de bedoeling dat we hier exen gaan neersabelen, daar is dit forum niet voor bedoeld]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op donderdag 9 december 2010, 18:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WMG150
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:21
|
|
|
|
|
laat ik het zo zeggen in die zin makkelijk je hebt zekerheid... een soort verzekering.. ja uiteraard elk voordeel heb zen nadeel om met de woorden van de heer J Cruijff te spreken... hier in het wilde westen heb je te maken met verleiding maar heeft een moslim dan hier in het westen dan geen verleiding of de jood of boedist?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:27
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Mijn ervaring is dat het inderdaad zo kan zijn maar de dood kan ook zeker soms een opluchting zijn..........niet iedereen heeft even goede herinneringen...... |
Aha hoe ga je daarmee zelf om???? Heb je het over diegene die het doet of de nabestaanden????
Mijn vrouw werkte ook in de zorg en heeft veel ellende meegemaakt zelfs suïcide.... Ze had vaak over hetzelfde dat jij nu zegt.... Daar is mijn gezin slachtoffer van geworden.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 8 december 2010, 21:57
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:31
|
|
|
|
|
waarom moet het altijd zo met deze geintjes eindigen, ontopic? of sluiten?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:48
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | | waarom moet het altijd zo met deze geintjes eindigen, ontopic? of sluiten? |
Humor hoort er ook tussen door, nu weer ontopic....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 8 december 2010, 21:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:52
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Aha hoe ga je daarmee zelf om???? Heb je het over diegene die het doet of de nabestaanden????
Mijn vrouw werkte ook in de zorg en heeft veel ellende meegemaakt zelfs suïcide.... |
er word soms in stilte stiekum gejuicht aan het graf zeker als echtscheiding sociaal geen optie is ( het is nog niet heeeel lang geleden dat het maatschappelijk onaanvaardbaar was, zoals nu heden ten dage nog in bepaalde kringen)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:53
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Hij schreef het niet, maar liet het schrijven Waarom? Om het mensenleven in een bepaald referentiekader te plaatsen, waarbinnen de mens zelf verder mag bouwen aan zijn/haar leven...en ja, daar hoort ook eigen interpretatie van dat boek van  |
Hij liet het schrijven dmv een speciale manier! Staat er niet: de heilige mensen Gods, door de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben het geschreven!
Dus...dan kan en mag ik dat op m'n eigen manier invullen? Heel erg bedankt, want dat probeer ik te doen en dat doe ik ook!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:53
|
|
|
|
hey, was jij ook met mijn ex getrouwd Maar ooit hielden we van ze....dus er moet toch ergens echt wel iets positiefs aan ze geweest zijn? Maar door alle ellende is dat zo ondergesneeuwd dat ik het tot mn grote spijt echt niet meer voor de geest kan halen.
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op donderdag 9 december 2010, 18:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:55
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | en een paar reacties eerder zeg je dat je geen antwoord krijgt; nou breekt mn klomp!! |
Hoho! Ik heb niet gezegd van wie ik de antwoorden binnenkrijg! Misschien kun je ook wel antwoord binnen krijgen door realistisch na te denken! Toch?
Laatst aangepast door
|
AREND003
|
op woensdag 8 december 2010, 21:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:58
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Voorstel:
Iedere 1e en 3e donderdag van de maand
THEMACHAT
in de euh... Jolijtbox (Wordt toch niet meer gebruikt?)
Vanaf 21.00 uur...
Wie lijkt dit een goed idee en is hier behoefte aan?
GrZing! |
Lijkt me een goed idee.
maar zou het ook goed zijn om van te voren wat spelregels vast te leggen ??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:58
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | er word soms in stilte stiekum gejuicht aan het graf zeker als echtscheiding sociaal geen optie is ( het is nog niet heeeel lang geleden dat het maatschappelijk onaanvaardbaar was, zoals nu heden ten dage nog in bepaalde kringen) |
Pieter je weet niet wat je zegt....... Scheiding kan ook niet altijd de optie zijn wanneer er om een familie schandaal gaat, uit het verleden, die niet bekend gemaakt mag worden. Waarbij de slachtoffer de mond gesnoerd wordt.
Wat denk wat dat inhoud voor zo'n persoon in een gewone relatie????
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 8 december 2010, 22:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:07
|
|
|
|
@ David
Met m'n iPad kan ik helaas niet quoten, dus ik doe het even zo op je reactie!
Besef je niet dat jij totaal geen idee hebt van mijn Godsbeeld? Daardoor gebruik je ook het woord misschien!
Dat je de Here (Here is trouwens met een hoofdletter), niet zoekt, zegt dat wat over jezelf of over de Here?
In jouw ogen ben ik geen wedergeboren christen, maar wat zijn jouw maatstaven, en ja, als je die hebt, waarom zijn ze op mij van toepassing?
Trollen doe ik absoluut niet! Ik ben gewoon op zoek naar antwoorden! En ja...ik had al aangegeven dat ik lid ben van het freethinkerforum! Dus zo uniek is je vinding ook weer niet!
Maar van mij ook een hartelijke groet!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:09
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | | Humor hoort er ook tussen door, nu weer ontopic.... |
Haha, korte quotes lukt wel! En ja....humor is onontbeerlijk in ons leven! En inderdaad, weer ontopic!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:11
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | | Pieter je weet niet wat je zegt....... |
Betrek dit nou niet op jezelf, daar heb ik dit niet voor geschreven.
Kun jij je niet voorstellen dat een man die een kenau als vrouw heeft, of een vrouw die meer slaag krijgt dan eten, blij zijn als hun echtgenoot(te) overlijdt? zeker als ze in een cultuur zitten waar scheiding simpelweg geen optie is?
Ik heb ooit een man gesproken die weduwnaar is, zwaar gereformeerd, afhankelijk van zn klantenkring uit een zwaar gereformeerd dorpje, sociaal compleet geisoleerd in dat kringetje. Echtscheiding dus GEEN optie... maar man man, wat een tang, wat een klerewijf was ze!! Hij gaf eerlijk toe dat haar dood een bevrijding voor hem was, en haar kennende... geloof ik dat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:12
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | er word soms in stilte stiekum gejuicht aan het graf zeker als echtscheiding sociaal geen optie is ( het is nog niet heeeel lang geleden dat het maatschappelijk onaanvaardbaar was, zoals nu heden ten dage nog in bepaalde kringen) |
Pieter, bedoel je te zeggen dat er soms mensen zijn die blij zijn als iemand met relatieproblemen het ergens toejuicht dat iemand er bewust voor gekozen heeft om een eigen leven stop te zetten omdat die persoon met relatieproblemen graag zelf ook een zet zou willen zetten om de penarie te beëindigen, maar niet weet hoe? Een dergelijke omgang met het overlijden van iemand die suïcide heeft gepleegd is inderdaad soms aanwezig. Ik vind het goed dat ook dat benoemd wordt. Want ja, er zijn soms mensen die zo verstikken in hun relatie, dat ze ergens respect hebben voor mensen die een duidelijke daadkrachtige keus maken, al is dat soms zelfs afscheid van het leven hier en nu.
Edit na het lezen van jouw reactie op Mar: je doelde dus op een 'glimlach' bij het overlijden van de eigen partner waar je zoveel moeite mee hebt gehad...Ook een realistisch beeld in mijn ogen. Je ervaart op zo'n moment de bevrijding die je zo naarstig hebt willen zoeken, maar nooit hebt kunnen vinden...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 8 december 2010, 22:15
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:13
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Pieter, bedoel je te zeggen dat er soms mensen zijn die blij zijn als iemand met relatieproblemen het ergens toejuicht dat iemand er bewust voor gekozen heeft om een eigen leven stop te zetten omdat die persoon met relatieproblemen graag zelf ook een zet zou willen zetten om de penarie te beëindigen, maar niet weet hoe? Een dergelijke omgang met het overlijden van iemand die suïcide heeft gepleegd is inderdaad soms aanwezig. Ik vind het goed dat ook dat benoemd wordt. Want ja, er zijn soms mensen die zo verstikken in hun relatie, dat ze ergens respect hebben voor mensen die een duidelijke daadkrachtige keus maken, al is dat soms zelfs afscheid van het leven hier en nu. |
hoeft niet per definitie zelfdoding te zijn, heb ik ook nergens vermeld!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:13
|
|
|
|
Waar nog niet bij stil is gestaan is het volgende.
Bij een echtscheiding "deel" je de kinderen, je krijgt bezoekregelingen enz enz. Maar elke keer dat het kind naar de vader of moeder gaat, laat ze ook een vader of moeder achter. Voor het kind betekend dit in zekere zin, elke keer weer opnieuw afscheidt nemen van..... Dit zou dus wel eens van heel groot belang kunnen zijn in hun verdere leven, met het oog op de bindingsproblematiek. Maar ook de vader of moeder, zal dus elke keer afscheid moeten nemen van zoon of dochter.
|
|
| Naar boven |
|
|