| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:08
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | vandaag dan officieel de laatste dag hiero.
ik zal jullie missen (al dan niet als kiespijn )
maar niet getreurd, er zullen heus wel mensen zijn die mij kunnen vervangen (al dan niet SAAB-rijdend)
op de valreep kan ik melden dat ik mezelf alvast een cadeautje voor mijn verjaardag heb gegeven. want als ik mezelf niet verwen, doet niemand het. ik moet 'r alleen nog even ophalen, aan de andere kant van het meer dat Noordzee heet.
 |
doeg Griffin, het ga je goed !! Als je ons weer eens in real life ziet, kom je dan weer terug ? hihi...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:13
|
|
|
|
Jezus en God zijn 1. Ondanks de vrij lange tekst toch even een bloemlezing met argumenten, zoals iemand die al eens op een rij gezet heeft op een forum:
profetieën uit het oude testament: Jesaja 40: 3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei. 5 En de heerlijkheid des HEREN zal zich openbaren, en al het levende tezamen zal dit zien, want de mond des HEREN heeft het gesproken.
Maleachi 3: Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen. 2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen. 4 Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren. 5 Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars, tegen de echtbrekers, tegen de meinedigen, tegen hen die het loon van de dagloner drukken, weduwe en wees verdrukken, en de vreemdeling terzijde dringen, maar Mij niet vrezen, zegt de HERE der heerscharen.
Maleachi 4: 5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.
Jezus en Johannes de Doper in het nieuwe testament: Marcus 1: 1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden", 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. 6 En Johannes was gekleed met kameelhaar en met een lederen gordel om zijn lendenen, en hij at sprinkhanen en wilde honing. 7 En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken. 8 Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.
Matteus 3: 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden." (..) 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.
Matteus 11 2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt. 7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: (..) Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. (..) 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!
Matteus 17: 10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.
enkele observaties: * Johannes de Doper wordt door Jezus in Mat.11:14 en 17:10-12 gelijkgesteld(1.) aan de geprofeteerde Elia uit Malachi 4.
* De evangelist Marcus (Mar.1:2-4) identificeert Johannes de Doper met degene die in Jesaja 40 de HERE moet aankondigen en met de bode uit Maleachi (2.). Idem voor Matteus (3:1-3). De bode in Mal.3 en de roepende in Jes.40 zijn dezelfde persoon, beide kondigen ze de komst van de Here aan.
* Johannes de Doper kondigt aan dat degene na hem met de Geest van God (!!) zal dopen (Mat.3:11, Mar.1:8)
* als Johannes de Doper het allemaal even niet meer weet (hij zit dan in de gevangenis) laat hij aan Jezus vragen of die wel degene was die zou komen, of dat er een ander zou komen. Jezus antwoordt daarop bevestigend door te wijzen op de vele tekenen/wonderen die gebeuren, en af te sluiten met "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat.11:6).
conclusie: Jezus bevestigt dat Hij degene is die Johannes de Doper moest aankondigen. Johannes kondigt degene aan die met de Geest van God gaat dopen, en die in het oude testament de naam HERE (Jahweh) draagt.
een aantal andere voorbeelden van hetzelfde principe
* Jesaja 66:5 "Hoort het woord des HEREN, gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil"
Matteus 10:22 "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en Matteus 24:9 "en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil."
(Jezus substitueert zijn eigen naam voor die van Jahweh/HERE!)
* Marcus 4: 35 En Hij zeide tot hen op die dag, toen het laat geworden was: Laten wij oversteken naar de overkant. 36 En zij lieten de schare achter en namen Hem, zoals Hij was, in het schip mede, en er waren andere schepen bij Hem. 37 En er stak een zware stormwind op en de golven sloegen in het schip, zodat het schip reeds vol liep. 38 Maar Hij zelf lag op het achterschip tegen het kussen te slapen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: Meester, trekt Gij er U niets van aan, dat wij vergaan? 39 En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil. 40 En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof? 41 En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?
antwoord: Psalm 107: Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid, en Hij voerde hen uit hun angsten; 29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen, zodat de golven stil werden.
(Jezus is degene die zoals JHWH in de psalmen de wateren stilt)
* Jeremia 31:23-25 "Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (..) want Ik verkwik de vermoeide ziel, elke versmachtende ziel verzadig Ik. "
Mat.11:28 "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;"
(voor iemand die nooit claimde God te zijn, is dit wel een vrij arrogante en blasfemische claim)
* Jeremia 7:21-26 " Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (...) Ook zond Ik tot u al mijn knechten, de profeten, dagelijks, vroeg en laat, doch zij hoorden naar Mij niet noch neigden hun oor, maar betoonden zich hardnekkiger dan hun vaderen. "
Matteus 23:34 "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad (..)"
(Jezus zegt hier dat Hij degene is die profeten zendt, maar Jeremia zegt dat de HERE God de profeten zendt (3.))
Dit waren een paar voorbeeldjes van claims die elke jood kon begrijpen (er zijn er meer). Jezus pakt een citaat uit het oude testament wat duidelijk over Jaweh, de HERE God gaat, en vult daar Zichzelf in(4.) (5.)
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de claims waarbij Jezus eigenschappen claimt die van Jahweh zijn (de "Ik ben" claims).
Jezus claimde zelf dus wel degelijk, meermalen dat Hij de HERE (Jahweh, God) uit het oude testament was.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:19
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | JOEPIE JOEPIE JOEPIE  |
Fijn Mariska dat het goed voor je is afgelopen ! Betekent dit ook dat je je beestjes mag houden ? of had dat hier niks mee te maken ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:20
|
|
|
|
[quote=KATHY142]
Het verbond in het oude testament betekende niet anders dan de belofte dat Jezus zou komen om de straf te dragen en daardoor de zonde te kunnen geleven.
Abraham en andere oudtestamentische gelovigen hebben deze belofte door het geloof omhelst hoewel er daadwerkelijk nog geen verlossing beschikbaar was. Toch is er ook in het O.T. sprake van de verlossingsleer. Deze werd begonnen in Genesis 3:15 daar werd Jezus al belooft om met de duivel af te rekenen.
Alle ceremoniele wetten in het OT zijn dus niet anders dan afspiegelingen van de komende Jezus en Zijn werk.
Wat betreft doop door onderdompeling. Ik weet dat er in de oorspronkelijke grondtaal idd onderdompeling staat. Maar wat is er belangrijker het teken of de handeling. Is de doop door bespreging dan niet waar.
Andere vraag: al Gods kinderen die als kind gedoopt zijn en zich weigeren om zich over te laten dopen, komen die straks in de hemel bij Jezus of niet?
Ik ben als kind gedoopt. Een aantal jaren geleden heeft God mij bekering en geloof geschonken. Door zijn Woord heeft hij mij verzekerd van de vergeving der zonden en het eeuwige leven en het kindschap God. Omdat ik als kind al gedoopt ben hoef ik mij niet nog eens te laten dopen. ALs ik dat zou doen dan geloof ik dat ik Gods belofte bij mijn doop als kind, niet voor waar zo aanzien. Wie ben ik om Gods belofte te niet te doen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:23
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Fijn Mariska dat het goed voor je is afgelopen ! Betekent dit ook dat je je beestjes mag houden ? of had dat hier niks mee te maken ? |
sst! zeg het niet te hard, ze kunnen meelezen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:30
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Het maakt me werkelijk heel verdrietig dat je seks ziet als iets "om de behoefte te bevredigen",ik hoop oprecht dat je het ooit leert zien als onderdeel van de diepe liefde die we allemaal zoeken,als een prachtig geschenk. |
idd. Leanne... ik vind het ook heel jammer dat het zo vaak zo negatief gezien wordt... het is zoveel meer dan dat... een oh zo mooi geschenk, wat de liefde (en de ander kennen) zo diep, intens en mooi maakt... het kennen van jezelf en die ene bijzondere.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:42
|
|
|
|
| JAN786 schreef: | De hele bijbel is van kaft tot kaft geinspireerd door de Heilige Geest. Dat wil zeggen de originele hebreeuwse, aramese en griekse tekst. In de vertalingen kunnen best wat fouten ontstaan.
Maar om nu te gaan beweren dat de Heilige Geest zijn werk niet goed gedaan heeft komen we toch op het punt van schrift kritiek. Als wij zelf gaan bepalen wat wel en niet letterlijk geloofd moet worden wat worden dan onze criteria. Of gaan we zover dat we gewoon zelf bepalen wat we wel en niet geloven van de bijbel. Dat zou wat moois worden.
Ik persoonlijk wil niet de juistheid van de bijbel in twijfel trekken. |
Jan ik ga akkoord met jou, en ik wil de HG zijn werk helemaal niet in twijfel trekken, (die priester hield eerder rekening met het feit dat de mens die het opschreef fouten kon begaan), voor mijzelf vind ik het ook een gevaarlijke stelling dat ik zou bepalen wat ik wel en niet mag geloven uit de bijbel, dus ik ga voor geloven!
(of heb ik mij weer verkeerd uitgedrukt?)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:46
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Jan ik ga akkoord met jou, en ik wil de HG zijn werk helemaal niet in twijfel trekken, (die priester hield eerder rekening met het feit dat de mens die het opschreef fouten kon begaan), voor mijzelf vind ik het ook een gevaarlijke stelling dat ik zou bepalen wat ik wel en niet mag geloven uit de bijbel, dus ik ga voor geloven!
(of heb ik mij weer verkeerd uitgedrukt?) | Dat is het meest veilige...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
STIPPIE296
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:52
|
|
|
|
Het lijkt me niet meer dan logisch om aan te nemen dat Zij geinspireerd is door de HG. Maar zijn wij ook niet gezegend met een gezond verstand en mogen we soms niet vraagtekens zetten bij wat we tegen komen aan teksten in wat voor boek dan ook? Er zijn al genoeg voorbeelden van mensen geweest, die teksten uit heilige boeken al te letterlijk genomen hebben en waaruit fanatisme en extreem denken zijn voortgekomen. (Zie vele angstwekkende gebeurtenissen van extreme moslims/groepen om ons heen, zie ook de al te heftige gebeurtenissen in de geschiedenis van het Christendom). Daarvoor is nu juist ons gezonde verstand om te kunnen beoordelen wat nu gezond, normaal en wat niet acceptabel hoeft te zijn in een zich ontwikkelende religie. Iedereen heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid, denk ik. Verder neem ik aan, dat God, of de HG hiertegen geen bezwaar aantekent, zolang je je niet laat leiden door vooringenomen standpunten en de basis principes van het geloof naleeft.
| JAN786 schreef: | De hele bijbel is van kaft tot kaft geinspireerd door de Heilige Geest. Dat wil zeggen de originele hebreeuwse, aramese en griekse tekst. In de vertalingen kunnen best wat fouten ontstaan.
Maar om nu te gaan beweren dat de Heilige Geest zijn werk niet goed gedaan heeft komen we toch op het punt van schrift kritiek. Als wij zelf gaan bepalen wat wel en niet letterlijk geloofd moet worden wat worden dan onze criteria. Of gaan we zover dat we gewoon zelf bepalen wat we wel en niet geloven van de bijbel. Dat zou wat moois worden.
Ik persoonlijk wil niet de juistheid van de bijbel in twijfel trekken. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:57
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Het maakt me werkelijk heel verdrietig dat je seks ziet als iets "om de behoefte te bevredigen",ik hoop oprecht dat je het ooit leert zien als onderdeel van de diepe liefde die we allemaal zoeken,als een prachtig geschenk. |
Ik denk eigenlijk niet dat Corina doelt op sex met die ene (ware liefde), maar dat ze het meer bedoelt in z'n algemeenheid. En eerlijk is eerlijk, er zijn mensen die naar harte lust hun behoefte bevredigen op dit gebied.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:57
|
|
|
|
Het ga je goed Griffin.
Als je de nieuwe aanwinst hebt, kom je hem toch wel effe showen hier en een bakkie koffie halen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:59
|
|
|
|
| STIPPIE296 schreef: | Het lijkt me niet meer dan logisch om aan te nemen dat Zij geinspireerd is door de HG. Maar zijn wij ook niet gezegend met een gezond verstand en mogen we soms niet vraagtekens zetten bij wat we tegen komen aan teksten in wat voor boek dan ook? Er zijn al genoeg voorbeelden van mensen geweest, die teksten uit heilige boeken al te letterlijk genomen hebben en waaruit fanatisme en extreem denken zijn voortgekomen. (Zie vele angstwekkende gebeurtenissen van extreme moslims/groepen om ons heen, zie ook de al te heftige gebeurtenissen in de geschiedenis van het Christendom). Daarvoor is nu juist ons gezonde verstand om te kunnen beoordelen wat nu gezond, normaal en wat niet acceptabel hoeft te zijn in een zich ontwikkelende religie. Iedereen heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid, denk ik. Verder neem ik aan, dat God, of de HG hiertegen geen bezwaar aantekent, zolang je je niet laat leiden door vooringenomen standpunten en de basis principes van het geloof naleeft. |
Maar met het letterlijk lezen van de schepping doe ik niemand te kort. extreme moslims baseren zich op een koran die niet door God gegeven is. Een boek zonder inspiratie...
de kruistochten waren zeker niet goed!
Maar paulus waarschuwt in de 1e korinthe brief wel tegen de wijsheid van de wijzen. Ook het verstand is verduisterd door de zondeval...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:16
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Het ga je goed Griffin.
Als je de nieuwe aanwinst hebt, kom je hem toch wel effe showen hier en een bakkie koffie halen? |
als de overheid meewerkt, kom ik effe met 'r buurten. wie weet vlieg ik dan even verder naar de PN. moet ze wel klaar zijn, tegen die tijd
in afwachting van (verdere) ontwikkelingen op CM, gooi ik mezelf er even uit.
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op zaterdag 19 februari 2011, 22:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:30
|
|
|
|
kom laat ons moedig vluchten want de avond is nabij
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:32
|
|
|
|
He Marylien,
Wens je heel veel sterkte en vind het best logisch dat je ontmoedigt raakt.
Heel veel sterkte hoor!
Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN024
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:37
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: |
Een correcte manier om de Chat te beginnen Hannah en wat is verplicht he.... je kunt nooit iemand de volle aandacht geven als er meerdere zijn. |
Lekker handig. Er zeer weinig dames waar ik mijn aandacht op kan vestigen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:38
|
|
|
|
ik vind over het algemeen behoorlijk off-topic worden hier,omdat er allerlei andere onderwerpen bij gehaald worden,zijn we volgens mij over een half jaar nog bezig met dit onderwerp.
ik kom hier af en toe wel even rondneuzen,maar verder vind ik het wel okay zo.
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op zaterdag 19 februari 2011, 22:44
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:39
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Jezus en God zijn 1. Ondanks de vrij lange tekst toch even een bloemlezing met argumenten, zoals iemand die al eens op een rij gezet heeft op een forum:
profetieën uit het oude testament: Jesaja 40: 3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei. 5 En de heerlijkheid des HEREN zal zich openbaren, en al het levende tezamen zal dit zien, want de mond des HEREN heeft het gesproken.
Maleachi 3: Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen. 2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen. 4 Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren. 5 Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars, tegen de echtbrekers, tegen de meinedigen, tegen hen die het loon van de dagloner drukken, weduwe en wees verdrukken, en de vreemdeling terzijde dringen, maar Mij niet vrezen, zegt de HERE der heerscharen.
Maleachi 4: 5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.
Jezus en Johannes de Doper in het nieuwe testament: Marcus 1: 1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden", 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. 6 En Johannes was gekleed met kameelhaar en met een lederen gordel om zijn lendenen, en hij at sprinkhanen en wilde honing. 7 En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken. 8 Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.
Matteus 3: 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden." (..) 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.
Matteus 11 2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt. 7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: (..) Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. (..) 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!
Matteus 17: 10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.
enkele observaties: * Johannes de Doper wordt door Jezus in Mat.11:14 en 17:10-12 gelijkgesteld(1.) aan de geprofeteerde Elia uit Malachi 4.
* De evangelist Marcus (Mar.1:2-4) identificeert Johannes de Doper met degene die in Jesaja 40 de HERE moet aankondigen en met de bode uit Maleachi (2.). Idem voor Matteus (3:1-3). De bode in Mal.3 en de roepende in Jes.40 zijn dezelfde persoon, beide kondigen ze de komst van de Here aan.
* Johannes de Doper kondigt aan dat degene na hem met de Geest van God (!!) zal dopen (Mat.3:11, Mar.1:8)
* als Johannes de Doper het allemaal even niet meer weet (hij zit dan in de gevangenis) laat hij aan Jezus vragen of die wel degene was die zou komen, of dat er een ander zou komen. Jezus antwoordt daarop bevestigend door te wijzen op de vele tekenen/wonderen die gebeuren, en af te sluiten met "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat.11:6).
conclusie: Jezus bevestigt dat Hij degene is die Johannes de Doper moest aankondigen. Johannes kondigt degene aan die met de Geest van God gaat dopen, en die in het oude testament de naam HERE (Jahweh) draagt.
een aantal andere voorbeelden van hetzelfde principe
* Jesaja 66:5 "Hoort het woord des HEREN, gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil"
Matteus 10:22 "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en Matteus 24:9 "en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil."
(Jezus substitueert zijn eigen naam voor die van Jahweh/HERE!)
* Marcus 4: 35 En Hij zeide tot hen op die dag, toen het laat geworden was: Laten wij oversteken naar de overkant. 36 En zij lieten de schare achter en namen Hem, zoals Hij was, in het schip mede, en er waren andere schepen bij Hem. 37 En er stak een zware stormwind op en de golven sloegen in het schip, zodat het schip reeds vol liep. 38 Maar Hij zelf lag op het achterschip tegen het kussen te slapen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: Meester, trekt Gij er U niets van aan, dat wij vergaan? 39 En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil. 40 En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof? 41 En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?
antwoord: Psalm 107: Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid, en Hij voerde hen uit hun angsten; 29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen, zodat de golven stil werden.
(Jezus is degene die zoals JHWH in de psalmen de wateren stilt)
* Jeremia 31:23-25 "Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (..) want Ik verkwik de vermoeide ziel, elke versmachtende ziel verzadig Ik. "
Mat.11:28 "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;"
(voor iemand die nooit claimde God te zijn, is dit wel een vrij arrogante en blasfemische claim)
* Jeremia 7:21-26 " Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (...) Ook zond Ik tot u al mijn knechten, de profeten, dagelijks, vroeg en laat, doch zij hoorden naar Mij niet noch neigden hun oor, maar betoonden zich hardnekkiger dan hun vaderen. "
Matteus 23:34 "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad (..)"
(Jezus zegt hier dat Hij degene is die profeten zendt, maar Jeremia zegt dat de HERE God de profeten zendt (3.))
Dit waren een paar voorbeeldjes van claims die elke jood kon begrijpen (er zijn er meer). Jezus pakt een citaat uit het oude testament wat duidelijk over Jaweh, de HERE God gaat, en vult daar Zichzelf in(4.) (5.)
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de claims waarbij Jezus eigenschappen claimt die van Jahweh zijn (de "Ik ben" claims).
Jezus claimde zelf dus wel degelijk, meermalen dat Hij de HERE (Jahweh, God) uit het oude testament was. |
Een uitleg van de Judaisme....die verwachten de Messias noch steeds...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 19 februari 2011, 22:43
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:40
|
|
|
|
| JAN786 schreef: | Geef is aan waar ik de verlossende boodschap van jezus ontken? Ik geloof net zo goed als jou dat we alleen gered worden door te geloven in Jezus Christus als middelaar tussen God en de mens.
Ik heb ook niet gezegd dat we behouden worden omdat we verbondskinderen zijn. Dat leg je mij in de mond. Jezus waarschuwde tegen de Joden idd tegen het verbondsautomatisme en tegen het zalig worden door de wet te houden.
Laat je dopen en ontvang de wedergeboorte? Ik geloof niet dat je door dopen de wedergeboorte ontvangt, mocht je dat zo bedoelen...
Gods naam Jehova betekend verbondsgod. Hoe zie jij dat dan? Geldt dat niet meer voor het N.T.?
Ademt het O.T. niet op elke bladzijde de verwachting van de komst van Jezus als mens naar deze aarde om het offer te brengen dat God vraagt.
Om daadwerkelijk de verlossing tot stand te brengen?
Vergeet niet dat Jezus maar ook Paulus regelmatig het O.T. citeerde. Daarom past het niet om minderwaardig te gaan doen over het O.T. of het niet meer als gezaghebbend te beschouwen. |
Draait het om het verbond of draait het om Jezus. In jouw visie praat je meer over het verbond dan over het verlossende werk van Jezus. En idd, het is maar hoe je het uitlegt. Voor mij staat de doop in het teken van wedergeboorte en verlossing door het bloed van Jezus. Voor jou staat het in het teken van het verbond en opgenomen worden in het volk van God. Het eerste is Nieuw Testamentisch, het tweede is Oud Testamentisch.
Wat betreft wedergeboorte en doop: | Titus 3:5 schreef: | | En heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, | Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Ik negeer het OT niet, erken het belang ervan, maar in het NT vinden we het antwoord op verlossing. Je kunt pas het OT ten volle begrijpen als je het door de vervulling van het NT leest. Wat jij doet is, dat je gewoon de OT-principes toepast op het leven van een christen, en daar ga je denk ik de fout in. Want we zijn wel zondaars, maar vrijgekochte zondaars. Het centrale hoofdstuk wat de verhouding tussen het Oude Verbond het Nieuwe het beste weergeeft is 2 Kor. 3.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
STIPPIE296
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 22:43
|
|
|
|
| JAN786 schreef: | Maar met het letterlijk lezen van de schepping doe ik niemand te kort. extreme moslims baseren zich op een koran die niet door God gegeven is. Een boek zonder inspiratie...
de kruistochten waren zeker niet goed!
Maar paulus waarschuwt in de 1e korinthe brief wel tegen de wijsheid van de wijzen. Ook het verstand is verduisterd door de zondeval... |
Het laatste wat je zegt, zou ik het mee eens kunnen zijn, Jan. Vooral als je dit principe toepast op het stressvolle bestaan van mensen tegenwoordig. Verder bedoel ik ook met gezond verstand...aanvoelen wat goed voor je is en wat waar voor je zou kunnen zijn in het geloven en wat bij jou persoonlijk past...soort intuitie dus. Soms weet je dat gewoon dat iets waar is door je intuitie. (Aanvulling: kom nou niet met de opmerking dat intuitie des duivels is. Gelovigen bezitten ook intuitie)
Bedoel je met de eerste opmerking, dat er verschillende soorten korans zijn? wat ik niet aanneem. Als je de Koran bedoelt, dan weet ik niet of je gelijk hebt, dat deze dus niet door God ingegeven is. Waar baseer jij dat op?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:36
|
|
|
|
| BIANCABB146 schreef: | Ik heb nu een relatie met iemand die ik heb leren kennen via CM Zijn nick was Rubio575
 |
Hallo Biancabb Oook ik sluit me aan om je te feliciteren en hoop voor jullie dat het geluk jullie mag toewuiven. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:37
|
|
|
|
|
gewoon joepie joepie joepie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:40
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Sjonge, verwend word je wel hoor martin. wees maar zuinig met je moedertje. |
Hallo Visser
Ik zal je zeggen dat ik er zeker heel zuinig op ben want om zo een leeftijd te halen en nog heel goed bij de tijd want ik kan haar geen knollen voor citroenen verkopen. Ze is er nog echt eentje van het oude stempel zullen we maar zeggen maar het vlees is het lekkerst hahaha. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:42
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Draait het om het verbond of draait het om Jezus. In jouw visie praat je meer over het verbond dan over het verlossende werk van Jezus. En idd, het is maar hoe je het uitlegt. Voor mij staat de doop in het teken van wedergeboorte en verlossing door het bloed van Jezus. Voor jou staat het in het teken van het verbond en opgenomen worden in het volk van God. Het eerste is Nieuw Testamentisch, het tweede is Oud Testamentisch.
Wat betreft wedergeboorte en doop: Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Ik negeer het OT niet, erken het belang ervan, maar in het NT vinden we het antwoord op verlossing. Je kunt pas het OT ten volle begrijpen als je het door de vervulling van het NT leest. Wat jij doet is, dat je gewoon de OT-principes toepast op het leven van een christen, en daar ga je denk ik de fout in. Want we zijn wel zondaars, maar vrijgekochte zondaars. Het centrale hoofdstuk wat de verhouding tussen het Oude Verbond het Nieuwe het beste weergeeft is 2 Kor. 3. |
Jezus is onderdeel van dat verbond. Dat kun je niet uit elkaar scheuren. Als God geen verbond had gemaakt was Jezus nooit gekomen. Het gaat om de herstelde gemeenschap met God. WE zijn zondaars en kunnen vrijgekochte zondaars worden door wedergeboorte.
Ik leef zeker wel volgens het NT. Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben zo zult gij waarlijk vrij zijn.
Maar de grote vraag blijft of Jezus in ons leeft. Niet de doop niet het verbond maar een levende relatie met Jezus Christus door Zijn Geest is alleen zaligmakend.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:45
|
|
|
|
mijn mooiste moment vandaag was van mensen van het forum hier een moedgevende mail te ontvangen, het deed deugd echt waar, en ik voel mij ook meer aanvaard op het forum hierdoor,
dank en Gods Zegen aan jullie in het bijzonder maar ook aan alle forumleden hier!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:49
|
|
|
|
| STIPPIE296 schreef: | Het laatste wat je zegt, zou ik het mee eens kunnen zijn, Jan. Vooral als je dit principe toepast op het stressvolle bestaan van mensen tegenwoordig. Verder bedoel ik ook met gezond verstand...aanvoelen wat goed voor je is en wat waar voor je zou kunnen zijn in het geloven en wat bij jou persoonlijk past...soort intuitie dus. Soms weet je dat gewoon dat iets waar is door je intuitie. (Aanvulling: kom nou niet met de opmerking dat intuitie des duivels is. Gelovigen bezitten ook intuitie)
Bedoel je met de eerste opmerking, dat er verschillende soorten korans zijn? wat ik niet aanneem. Als je de Koran bedoelt, dan weet ik niet of je gelijk hebt, dat deze dus niet door God ingegeven is. Waar baseer jij dat op? |
Mijn gevoel of intuitie is net zo geraakt door de zondeval. Daar vertrouw ik ook niet al te veel op.
Wat betreft de islam. Ik ben nog nooit een moslim tegengekomen die een levende relatie met Allah heeft. Dat is het verschil met het christelijk geloof.
Het bestaan van jezus is Historisch bewezen evenals de wonderen die hij gedaan heeft.
Mohammed deed geen wonderen. Kortom er zijn geen bewijzen dat allah bestaat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:51
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | vandaag dan officieel de laatste dag hiero.
ik zal jullie missen (al dan niet als kiespijn )
maar niet getreurd, er zullen heus wel mensen zijn die mij kunnen vervangen (al dan niet SAAB-rijdend)
op de valreep kan ik melden dat ik mezelf alvast een cadeautje voor mijn verjaardag heb gegeven. want als ik mezelf niet verwen, doet niemand het. ik moet 'r alleen nog even ophalen, aan de andere kant van het meer dat Noordzee heet.
 |
Ook ik sluit me aan bij het missen van de bijdragingen van je en hoop ook voor jullie een heel gelukkige relatie met GOD.s zegen. Sjalom.Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:57
|
|
|
|
| JAN786 schreef: | | Jezus is onderdeel van dat verbond. | Volgens mij overstijgt Jezus het verbond. Het staat hier heel raar. Nu zou ik kunnen interpreteren dat je het verbond idd belangrijker vond dan Jezus, maar ik kan het haast niet geloven.... Gewoon een aantal vragen: was Jezus verplicht Zijn leven op te offeren, omdat het verbond dat van Hem vroeg? Zijn wij dan verplicht ons aan het verbond te houden ongeacht onze relatie met Jezus? Maakt het wat uit of we van God houden, als we ons maar aan het verbond houden?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 00:02
|
|
|
|
Soms kan een vers, een tekst, een woord uit Het Woord je zo aanspreken dat het is alsof de Levende God rechtstreeks met jou in gesprek gaat, zo mocht ik al ervaren dat mijn hart soms ff stil staat (bij wijze van spreken) van tschrikken omdat ik zo geraakt ben door iets, dat ik gewoon weet dat het een antwoord van God is op wat mij bezig houdt.
Het is ondertussen ongeveer 15 of 16 jaar geleden dat ik de Heer Jezus werkelijk aannam in mijn leven, en in deze beginperiode van mijn nieuw geloofsleven kwam ik in contact met evangelische christenen. na ongeveer een klein jaar ermee op te trekken en bijbelstudies te doen, werd ik enorm opgeschrikt van het woord : Jakobus 3 : Laat niet zovelen uwer leraars zijn, .............en alsof ik in levende lijve "hoorde spreken tot mij" werd hieraan toegevoegd : je hoort Mij niet meer! Dit is de laatste toenmalige samenkomst / bijbelstudie geweest die ik meemaakte. Ik ben eruit gestapt, die evangelische gemeente/christenen was niets voor mij, ondanks de vele wijsheden die ik er opgedaan had. Nooit heb ik deze mensen veroordeeld, maar ik voelde mij er niet op mijn plaats. Maar de doorslag waren de woorden : Laat niet zovelen uw leraars zijn...........!
Laat niet zovelen uw leraars zijn.......je hoort niet meer wat Ik zeg......... het is heel lang blijven hangen bij mij, ik werd er zelfs door in de war gebracht, hoe kon ik nu verkeerd bezig zijn door mij te laten onderrichten? of was het de satan die hier tot mij gesproken had? of had God andere bedoelingen met mij?
Het is toen dat ik terugkeerde naar de katholieke kerk, waar ik toch heel veel van de evangelische christenen miste, waar ik mij eenzaam voelde, maar waar ik wel iemand ontmoette die mij gedurende enkele jaren persoonlijk begeleidde en steunde. Maar ik had het enorm zwaar in het begin, dacht dat ik aan afgodenverering deed met al hun beelden, met hun gewijde ceremoniën enz........... maar toch denk ik dat ik daar het dichtst naar God toe gegroeid ben!
Nog enkele jaren later voelde ik in de katholieke kerk een enorm gemis aan opbouw, aan ht Woord, meer en meer kwam ik buiten met het gevoel wat zit ik hier te doen?
zodoende ben ik met mijn geloof alleen gebleven thuis, niet meer praktiserend, regelmatig mijn bijbel nemend, en vanuit mijn hart rechtstreeks tot God biddend,
tot ik vorig jaar langere tijd het idee kreeg naar een evangelische gemeente te gaan hier in de buurt, ergens in oktober de stap zette en ik mij er sedertdien thuis voel, en waar God aan mij persoonlijk een teken gaf dat ik daar goed zat!
maar toch blijft dit door mijn hoofd spoken..... hebben jullie dat ook soms dat je denkt dat God tot je spreekt, maar dat je later twijfelt of Hij het wel was? kan satan de bijbel gebruiken om je te misleiden???? ik mag er niet aan denken dat ik zovele jaren verkeerd zou gezeten hebben omdat ik "dacht" dat God tot mij gesproken had!
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 20 februari 2011, 00:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 00:05
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Ik weet dat in mijn tijd , toen ik naar de toenmalige lagere school ging, dat er ook blo scholen waren en lomscholen. Daar gingen kinderen heen die niet mee konden komen met het gewone onderwijs.
Ik heb het dan over de periode 1966-1972. |
Hallo Mariska
Het was er nog eerder want ik heb de blo al meegemaakt en misschien was hij er nog wel eerder ik zat in 51 voor het eerst op de lagere school met 64 kinderen in 1 klas hahaha. Want ja ik was een babyboomer. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |