ChristianMatch

Forum

Getrouwd zijn en lid zijn van CM moet kunnen
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:38

MARIA576 schreef:
Zoals de waard is...vertrouwt hij zijn gasten..is het niet? Ik zie niet in waarom een lidmaatschap van een site als deze, als getrouwd stel of als man/vrouw in een relatie, tot wantrouwen zou moeten leiden. Onzin in mijn ogen. Ikzelf héb een relatie en mijn partner is geen lid van deze site maar is dat in het verleden wel geweest. Ik vind het gezellig om hier mensen te ontmoeten...omdat ik ze persoonlijk ken bijvoorbeeld. Ook heb ik al bijzonder veel geleerd van mensen die ik niet ken. Ze hebben met hun mening een waardevolle bijdrage gegeven en me geholpen bij het vormen van een eigen mening over een aantal geloofszaken. Maar wanneer een partner het stiekem gaat doen? Dan is dat misschien een reden...om liefdevol met elkaar te gaan praten.

Goed gezegd Maria. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DREMPEL163

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:39

MAR907 schreef:
De vader en moederschap blijft altijd, zolang men leeft vind ik, ook daarin de verantwoordelijkheid naar de kinderen toe.
Ook het financiele verantwoordelijkheid blijft naar mijn inziens van kracht.
Helaas gebeurd het ook dat de ex niks van de man wil hebben waardoor de kinderen het financieel de dupe van worden..... Boze smiley

En soms hebben die mensen daar een heel goede reden voor...
Naar boven

Auteur Bericht
MAUREEN217

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:39

In het begin van een relatie het verliefd zijn periode, is alles roderend en maneschijn, alles ziet er mooi en goed uit, je bent verliefd, je ziet niets verkeerd in de ander. Maaaaaaaar eenmaal getrouwd 24 uur op elkaars nek zitten,dat is een andere zaak.je ziet en weet alles van de ander, ook de min puntjes, die er wel waren maar je zag ze niet. Nu de vraag, wat doe je? Durf je erover te spreken wat je niet leuk vind of zwijg je? Ik heb ondervonden dat erover praten vaak tot grote ruzie's kan komen, want dan krijg je het welles en nietus spelletje. Of zal ik je vertellen wat jij allemaal wel niet doet. Dus dat lost niets op. Ga bij de ander kijken wat wel positief is en ga daarvan uit werken, geef eens een compliment aan de ander, laat weten dat je nog steeds van je partner houdt, bid voor elkaar en steun elkaar. ga vooral niet redetwisten of discuteren. Ga samen dingen doen, inplaats voor de t.v. Maak een lange wandeling. Buiten de natuur in, dat helpt. Ik spreek nu uit eigen ervaring, ik ben 25 jaar gelukkig getrouwd geweest, voor mijn man stierf. Als je trouwt, ga hè een strijd aan, durf je dat????? Dan zal je moeten inleveren.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:40

MARIJAN072 schreef:
Tja, niet zo slim aangepakt dus....

Of juist wel.. Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 1 maart 2011, 20:41
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:44

Ongelijkwaardige relatie soms goed voor vrouw

In het ideale geval is een relatie in balans en zijn partners gelijkwaardig aan elkaar. Denkt men. Psycholoog Ari Väänänen toont namelijk aan dat ongelijkwaardige relaties soms beter zijn.

GezondheidsnetZeker voor vrouwen is het in een relatie beter om steun te geven dan te krijgen. Väänänen promoveert 20 mei op dit onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Mensen met sterke intieme relaties zijn over het algemeen gezonder en gelukkiger dan mensen zonder relaties of met een minder sterke relatie. Onderzoeker Ari Väänänen wilde weten hoe dit kan, en bracht in kaart welke aspecten van relaties gezondheid en geluk bepalen.

Hij analyseerde gegevens over sociale steun, wederkerigheid en gezondheid van tienduizenden Finse mannen en vrouwen uit de beroepsbevolking voor zijn onderzoek.

Eenzijdig

Uit het onderzoek blijkt dat gebrek aan steun van de partner en een eenzijdig samengesteld sociaal netwerk kunnen bijdragen aan gezondheidsproblemen.

Vrouwen die weinig steun ervaren van hun partner, hebben 1,3 maal meer kans op psychische klachten dan vrouwen die veel steun ontvangen van hun partner. De invloed van steun door familieleden en andere relaties is minder duidelijk en minder langdurig dan die van de partner.

Opvallender

Nog opvallender is echter dat vrouwen die zelf steun geven binnen hun intieme relatie vaak een betere gezondheid ervaren, terwijl vrouwen die meer steun ontvangen binnen hun intieme relatie of steeds meer terecht komen in deze rol, het risico lopen om gezondheidsproblemen te krijgen.

Väänänen: "We dachten dat het goed zou zijn evenveel steun te krijgen als te geven, maar dat blijkt dus niet zo te zijn."

Mannen lijken wat dit betreft minder beïnvloedbaar: de hoeveelheid steun heeft bij hen een minder duidelijk effect op de gezondheid.

Dit artikel stond op nu.nl mei 2010

De vraag rijst bij deze zitten we goed met onze gedachtegang of ten dele en behoeft het een kleine aanpassing...
Hoe denken jullie over dit bovenstaande artikel
Naar boven

Auteur Bericht
MARIA576

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:46

LISA610 schreef:
Goed gezegd Maria. Knipoog smiley

Thanks! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:01

LEONARD480 schreef:
Ongelijkwaardige relatie soms goed voor vrouw

In het ideale geval is een relatie in balans en zijn partners gelijkwaardig aan elkaar. Denkt men. Psycholoog Ari Väänänen toont namelijk aan dat ongelijkwaardige relaties soms beter zijn.

GezondheidsnetZeker voor vrouwen is het in een relatie beter om steun te geven dan te krijgen. Väänänen promoveert 20 mei op dit onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Mensen met sterke intieme relaties zijn over het algemeen gezonder en gelukkiger dan mensen zonder relaties of met een minder sterke relatie. Onderzoeker Ari Väänänen wilde weten hoe dit kan, en bracht in kaart welke aspecten van relaties gezondheid en geluk bepalen.

Hij analyseerde gegevens over sociale steun, wederkerigheid en gezondheid van tienduizenden Finse mannen en vrouwen uit de beroepsbevolking voor zijn onderzoek.

Eenzijdig

Uit het onderzoek blijkt dat gebrek aan steun van de partner en een eenzijdig samengesteld sociaal netwerk kunnen bijdragen aan gezondheidsproblemen.

Vrouwen die weinig steun ervaren van hun partner, hebben 1,3 maal meer kans op psychische klachten dan vrouwen die veel steun ontvangen van hun partner. De invloed van steun door familieleden en andere relaties is minder duidelijk en minder langdurig dan die van de partner.

Opvallender

Nog opvallender is echter dat vrouwen die zelf steun geven binnen hun intieme relatie vaak een betere gezondheid ervaren, terwijl vrouwen die meer steun ontvangen binnen hun intieme relatie of steeds meer terecht komen in deze rol, het risico lopen om gezondheidsproblemen te krijgen.

Väänänen: "We dachten dat het goed zou zijn evenveel steun te krijgen als te geven, maar dat blijkt dus niet zo te zijn."

Mannen lijken wat dit betreft minder beïnvloedbaar: de hoeveelheid steun heeft bij hen een minder duidelijk effect op de gezondheid.

Dit artikel stond op nu.nl mei 2010

De vraag rijst bij deze zitten we goed met onze gedachtegang of ten dele en behoeft het een kleine aanpassing...
Hoe denken jullie over dit bovenstaande artikel

Bijzonder verhaal maar wel even een paar kanttekeningen hierbij:
Als een onderzoek plaats heeft gevonden in een bepaalde populatie zijn de resultaten hooguit generaliseerbaar in de richting van die populatie. Aangezien in dit onderzoek alleen Finse vrouwen zijn betrokken, mag je dit dus niet generaliseren naar alle vrouwen onder de gehele wereldbevolking.

Verder proef ik een tegenstrijdigheid in dit verhaal:
Vrouwen die weinig steun ervaren van hun partner, hebben 1,3 maal meer kans op psychische klachten dan vrouwen die veel steun ontvangen van hun partner. = minder steun: grotere kans op psychische klachten...
vrouwen die zelf steun geven binnen hun intieme relatie vaak een betere gezondheid ervaren, terwijl vrouwen die meer steun ontvangen binnen hun intieme relatie of steeds meer terecht komen in deze rol, het risico lopen om gezondheidsproblemen te krijgen. = minder steun ontvangen: kleinere kans op gezondheidsproblemen.
Zijn psychische klachten geen gezondheidsproblemen volgens de onderzoekers Smiley die vol vragen zit

Juist op grond van het feit dat deze resultaten niet te generaliseren zijn naar alle vrouwen en op grond van die tegenstrijdigheid, blijf ik bij wat ik eerder heb geschreven. Had ik anders trouwens ook wel gedaan, want per slot van rekening geef ik gewoon lekker mijn eigen mening ongeacht de uitkomst van zo'n onderzoek. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:02

DREMPEL163 schreef:
En soms hebben die mensen daar een heel goede reden voor...

Je kunt het inderdaad afvragen Drempel ..waarom de vrouw in kwestie niks van haar ex man in kwestie wil......dan moet er iets ernstig aan de hand zijn
Naar boven

Auteur Bericht
DREMPEL163

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:04

LEONARD480 schreef:
Je kunt het inderdaad afvragen Drempel ..waarom de vrouw in kwestie niks van haar ex man in kwestie wil......dan moet er iets ernstig aan de hand zijn

Die dingen gebeuren helaas ook Leonard...en als er geen allimentatie is waarom wordt het kind dan de dupe?
Kan een moeder niet goed voor haar kind zorgen zonder de centjes van vader?
Denk een moeder kan financieel ook prima voor haar kind zorgen.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:11

MARISKA601 schreef:
de stelletjes die elkaar ontmoet hebben, en getrouwd zijn, die onderhouden op deze manier de contacten met vrienden die ze hier hebben leren kennen.
sommigen zijn af en toe van de partij bij een cm uitje.
en daar is niks mis mee.

Op cm hoef je niet te verdwijnen als je een partner hebt gevonden.
Dat is geen regel van deze site. Het gaat hier ook om vriendschappen onderhouden en om van gedachten te wisselen met geloofsgenoten.
Volgens mij zei Robbedoes het ooit: dat de stellen bestaan uit individuen die afzonderlijk van elkaar interessante gesprekspartners zijn, ook op cm. Laten we hen koesteren en van hun intellect, inzicht, ervaring en vriendschap genieten en blij zijn dat ze nog op cm willen meedenken en een gesprekspartner willen zijn, juist zo waardevol omdat ze ondanks hun teleurstellingen in de liefde het vertrouwen in zichzelf en de ander hebben gevonden om weer een mooie relatie aan te gaan. Ze geven hoop en vertrouwen als stel en als individu.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:12

MAUREEN217 schreef:
In het begin van een relatie het verliefd zijn periode, is alles roderend en maneschijn, alles ziet er mooi en goed uit, je bent verliefd, je ziet niets verkeerd in de ander. Maaaaaaaar eenmaal getrouwd 24 uur op elkaars nek zitten,dat is een andere zaak.je ziet en weet alles van de ander, ook de min puntjes, die er wel waren maar je zag ze niet. Nu de vraag, wat doe je? Durf je erover te spreken wat je niet leuk vind of zwijg je? Ik heb ondervonden dat erover praten vaak tot grote ruzie's kan komen, want dan krijg je het welles en nietus spelletje. Of zal ik je vertellen wat jij allemaal wel niet doet. Dus dat lost niets op. Ga bij de ander kijken wat wel positief is en ga daarvan uit werken, geef eens een compliment aan de ander, laat weten dat je nog steeds van je partner houdt, bid voor elkaar en steun elkaar. ga vooral niet redetwisten of discuteren. Ga samen dingen doen, inplaats voor de t.v. Maak een lange wandeling. Buiten de natuur in, dat helpt. Ik spreek nu uit eigen ervaring, ik ben 25 jaar gelukkig getrouwd geweest, voor mijn man stierf. Als je trouwt, ga hè een strijd aan, durf je dat????? Dan zal je moeten inleveren.

Sorry Maureen maar ik ben dit absoluut niet met jou eens. Ik blijf erbij dat een goede relatie staat en valt met een open, eerlijke en oprechte communicatie. Daarbij wil ik wel aantekenen dat het niet zo moet zijn dat je meteen in de verdediging schiet als iemand je ergens op aanspreekt, want ja dan loop je het risico op welles nietes spelletjes of een houding van "nou ik zal jou wel eens vertellen wat jij wel of niet doet". Dat lost inderdaad niets op, maar dat is ook niet wat er wordt bedoeld met goede communicatie. Zou een gesprek wel op een confrontatie uitdraaien dan is dat nog altijd beter dan iets verzwijgen wat je niet lekker zit. Dan denk ik maar weer even aan mijn eigen ouders die inmiddels bijna 45 jaar getrouwd zijn. Eén van de uitspraken die mijn vader hierover altijd doet is "vechten is hechten". Daarmee bedoeld hij dat een confrontatie ertoe kan leiden dat je elkaar nog beter leert kennen en nog meer van elkaar gaat houden. Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je de "ruzie" goed met elkaar uitpraat en juist in dat gesprek echt bereid bent naar elkaar te luisteren en je open te stellen voor hoe de ander denkt. En dat staat en valt dan weer met een zorgvuldige, open, eerlijke en liefdevolle communicatie. Dat is niet altijd makkelijk, maar zodra je dingen gaat verzwijgen om de lieve vrede maar in stand te houden of omdat je bang bent de ander te kwetsen of zelfs te verliezen, vraag je in mijn ogen om problemen. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 1 maart 2011, 21:13
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:13

MIEKE364 schreef:
Op cm hoef je niet te verdwijnen als je een partner hebt gevonden.
Dat is geen regel van deze site. Het gaat hier ook om vriendschappen onderhouden en om van gedachten te wisselen met geloofsgenoten.
Volgens mij zei Robbedoes het ooit: dat de stellen bestaan uit individuen die afzonderlijk van elkaar interessante gesprekspartners zijn, ook op cm. Laten we hen koesteren en van hun intellect, inzicht, ervaring en vriendschap genieten en blij zijn dat ze nog op cm willen meedenken en een gesprekspartner willen zijn, juist zo waardevol omdat ze ondanks hun teleurstellingen in de liefde het vertrouwen in zichzelf en de ander hebben gevonden om weer een mooie relatie aan te gaan. Ze geven hoop en vertrouwen als stel en als individu.

idd.
van hun kunnen we veel leren.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:25

LISA610 schreef:
Bijzonder verhaal maar wel even een paar kanttekeningen hierbij:
Als een onderzoek plaats heeft gevonden in een bepaalde populatie zijn de resultaten hooguit generaliseerbaar in de richting van die populatie. Aangezien in dit onderzoek alleen Finse vrouwen zijn betrokken, mag je dit dus niet generaliseren naar alle vrouwen onder de gehele wereldbevolking.

Verder proef ik een tegenstrijdigheid in dit verhaal:
Vrouwen die weinig steun ervaren van hun partner, hebben 1,3 maal meer kans op psychische klachten dan vrouwen die veel steun ontvangen van hun partner. = minder steun: grotere kans op psychische klachten...
vrouwen die zelf steun geven binnen hun intieme relatie vaak een betere gezondheid ervaren, terwijl vrouwen die meer steun ontvangen binnen hun intieme relatie of steeds meer terecht komen in deze rol, het risico lopen om gezondheidsproblemen te krijgen. = minder steun ontvangen: kleinere kans op gezondheidsproblemen.
Zijn psychische klachten geen gezondheidsproblemen volgens de onderzoekers Smiley die vol vragen zit

Juist op grond van het feit dat deze resultaten niet te generaliseren zijn naar alle vrouwen en op grond van die tegenstrijdigheid, blijf ik bij wat ik eerder heb geschreven. Had ik anders trouwens ook wel gedaan, want per slot van rekening geef ik gewoon lekker mijn eigen mening ongeacht de uitkomst van zo'n onderzoek. Knipoog smiley

Nou je bijdrage was wederom van grote klasse Lisa en daar was mijn bijdrage ook niet om te doen om daar een soort van twijfel te strooien. Maar hetgeen waar het mij meer omging is wel dat we vaak in wat hokjes denken ………in bepaalde situaties stuit je weleens op een verrassende conclusie. Naar mate van plaatsing rest mij ook de vraag …het doel en directe nut van zo’n onderzoek. Bovenaan de kop staat is ook …. “soms kan een ongelijkwaardige relatie goed zijn voor een vrouw “ ….met de nadruk op soms. Als je een beetje nadenkt realiseer je dat een relatie tussen twee mensen ook voor mij de voorkeur geniet van gelijkwaardigheid ….en er kan altijd een kleine afwijking zijn, maar in grote lijnen moet dat in mijn beleving gewoon kloppen en daar sluit ik me dus aan in jouw verhaal
.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:28

LEONARD480 schreef:
Wat is er nuttig aan de assertiviteitstraining Cross ...karakter blijft toch karakter...er zijn ook wel boeken in omloop en wel leuk om daarover te praten maar of ik het nut daarvan in zie ...niet echt vrees ik

Grenzen stellen kun je leren, Leonard. Dat staat los van karakter.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:32

CHATULIEM619 schreef:
Dat is jouw beleving Henk. Zelf omschrijf ik het liever anders. Voor mijn part noem je het verbond, ik spreek liever van een relatie. Uiteindelijk beschrijf je het proces wat zich tussen jou en God afspeelt op een menselijke manier. Mijn bezwaar tegen deze beschrijving heb ik duidelijk weergegeven. Ik wil de relatie met God niet op een OT manier omschrijven.

Een relatie is juist een verbondsvorm Chatuliem. Knipoog smiley
En die relatie wordt in eerdere reacties gewoon omschreven in termen die zowel bij OT als NT horen volgens mij. Het zou ergens niet kloppen voor mij als dat niet zo zou zijn, aangezien het NT gewoon een voortzetting van het OT is en Gods relatiewens met de mens ook gewoon nog net zo aanwezig is als ten tijde van de schepping!
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:37

LEONARD480 schreef:
Nou je bijdrage was wederom van grote klasse Lisa en daar was mijn bijdrage ook niet om te doen om daar een soort van twijfel te strooien. Maar hetgeen waar het mij meer omging is wel dat we vaak in wat hokjes denken ………in bepaalde situaties stuit je weleens op een verrassende conclusie. Naar mate van plaatsing rest mij ook de vraag …het doel en directe nut van zo’n onderzoek. Bovenaan de kop staat is ook …. “soms kan een ongelijkwaardige relatie goed zijn voor een vrouw “ ….met de nadruk op soms. Als je een beetje nadenkt realiseer je dat een relatie tussen twee mensen ook voor mij de voorkeur geniet van gelijkwaardigheid ….en er kan altijd een kleine afwijking zijn, maar in grote lijnen moet dat in mijn beleving gewoon kloppen en daar sluit ik me dus aan in jouw verhaal
.

Hé Leonard. Klopt helemaal hoor. Overigens kan ik me wel iets indenken bij de stelling dat een ongelijkwaardige relatie soms goed kan zijn voor een vrouw. Persoonlijk denk ik dat een dan vrouw beter gedijd in een situatie waarin zij zich gesteund weet door haar partner, dan in een situatie waarin zij alleen maar steun geeft en weinig steun ontvangt. Daarom vind ik die tegenstrijdigheid dan ook zo opvallend. De eerste stelling ondersteund wat ik zelf had bedacht (kijk en dat vind ik natuurlijk altijd leuk om te zien ha ha ha), maar de tweede stelling is daarmee in tegenspraak. Je zou haast denken dat er een foutje in die rapportage is geslopen. Uiteraard wat betreft de tweede stelling Knipoog smiley

Rest me nog te vermelden dat naast het geven en ontvangen van steun er uiteraard veel meer aspecten zijn die ertoe leiden dat je de relatie al dan niet of gelijkwaardig ervaart. Ga ik nu even niet op in, want ik heb nu eerst ff andere plannen Lachende smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 1 maart 2011, 21:38
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:50

LISA610 schreef:
Hé Leonard. Klopt helemaal hoor. Overigens kan ik me wel iets indenken bij de stelling dat een ongelijkwaardige relatie soms goed kan zijn voor een vrouw. Persoonlijk denk ik dat een dan vrouw beter gedijd in een situatie waarin zij zich gesteund weet door haar partner, dan in een situatie waarin zij alleen maar steun geeft en weinig steun ontvangt. Daarom vind ik die tegenstrijdigheid dan ook zo opvallend. De eerste stelling ondersteund wat ik zelf had bedacht (kijk en dat vind ik natuurlijk altijd leuk om te zien ha ha ha), maar de tweede stelling is daarmee in tegenspraak. Je zou haast denken dat er een foutje in die rapportage is geslopen. Uiteraard wat betreft de tweede stelling Knipoog smiley

Rest me nog te vermelden dat naast het geven en ontvangen van steun er uiteraard veel meer aspecten zijn die ertoe leiden dat je de relatie al dan niet of gelijkwaardig ervaart. Ga ik nu even niet op in, want ik heb nu eerst ff andere plannen Lachende smiley

Dat kan een volgende goede bijdrage worden natuurlijk....je kunt in het algemeen wel stellen van gelijkwaardig maar wordt het ook zo ervaren. Kijk bv naar mensen met psychische klachten, hoe ervaren die dan de gelijkwaardigheid in een relatie. Als je in zo'n situatie verkeert dat je de partner als een leeg vat herkent dan rijst voor mij de vraag wanneer is zo'n vat dan wel gevuld. Neem een bv dat je steeds harder je best gaat doen om de partner te behagen en zij bv toch het gevoel kan geven dat je niks voor de relatie over hebt. Dit soort relaties bestaan er volop en je kunt stellen dat de tegen partner letterlijk op eieren loopt. Dan rest mij de vraag dat de oorspronkelijke bedoelde gedachten van gelijkwaardigheid er maar bar weinig van over blijft en doorschiet in een richting waar misschien beide totaal niet vrolijk van worden.
Voor de rest streef ik zelf naar de gelijkwaardige relatie.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:54

LISA610 schreef:

Het is toch mijn indruk dat veel vrouwen streven naar veiligheid en geborgenheid in een relatie met een man. Als dat zo is dan wordt de relatie daarmee toch niet ongelijkwaardig?

Thomas, gelijkwaardig en gelijk is niet hetzelfde.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 maart 2011, 21:55
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:59

THOMAS968 schreef:
Het is toch mijn indruk dat veel vrouwen streven naar veiligheid en geborgenheid in een relatie met een man. Als dat zo is dan wordt de relatie daarmee toch niet ongelijkwaardig?

Thomas, gelijkwaardig en gelijk is niet hetzelfde.

Thomas bedankt voor je bijdrage hierin maar het is te kort door de bocht om te stellen dat veiligheid en geborgenheid de sleutel is van gelijkwaardigheid in een relatie...op zich mooi maar ten dele waar
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:03

Maar wat is veiligheid en geborgenheid in een relatie?
Blijft toch moeilijk om daar een definitie van te geven want is voor een ieder weer persoonlijk.......
En wat verlangen mannen in een relatie? Ook die geborgenheid en veiligheid??? Smiley die vol vragen zit

Ik heb trouwens wel een beetje moeite met de term gelijkwaardigheid......moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit in een relatie bezig ben geweest met me gelijkwaardig voelen.....eigenlijk ook niet zo boeiend, als je je maar prettig voelt in een relatie is het toch goed?
Klinkt niet erg feministisch bedenk ik me nu....... Verraste, verbaasde smiley

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 1 maart 2011, 22:06
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:03

LEONARD480 schreef:
Thomas bedankt voor je bijdrage hierin maar het is te kort door de bocht om te stellen dat veiligheid en geborgenheid de sleutel is van gelijkwaardigheid in een relatie...op zich mooi maar ten dele waar

Ik geloof niet dat ik dat stel maar ik zie dat ik het mogelijk wat ingewikkeld heb geformuleerd. Lees nog eens...

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:11

HENK710 schreef:
Verbond is juist iets persoonlijks. Zie het als een huwelijk. Dat is ook een verbond...en niet bepaald onpersoonlijk Knipoog smiley

Het begint bij het verbond namelijk niet bij het bij het volk horen, maar bij het door God opgenomen worden in Zijn verbond, zoals een man zijn vrouw aanneemt in zijn 'huis'. Ook in het OT zie je dat er steeds een "ja" gevraagd wordt van het volk, niet omdat ze dan erbij horen, maar omdat ze dan werkelijk kiezen voor een relatie met God, Die eerst al voor jou kiest!

Zo heb ik ook begrepen dat dat de essentie is van het verbond. God heeft al voor ons gekozen, ons ja is voor Hem kiezen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:13

DREMPEL163 schreef:
Die dingen gebeuren helaas ook Leonard...en als er geen allimentatie is waarom wordt het kind dan de dupe?
Kan een moeder niet goed voor haar kind zorgen zonder de centjes van vader?
Denk een moeder kan financieel ook prima voor haar kind zorgen.

Dat kan een moeder ook wel Drempel, maar de vader dient ook zijn verantwoordelijkheid te nemen!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:16

MIEKE364 schreef:
Zo heb ik ook begrepen dat dat de essentie is van het verbond. God heeft al voor ons gekozen, ons ja is voor Hem kiezen.
Henk, zie je nu waarom ik het niet bij het NT wil passen...prompt wordt de redding vertaald in de vorm van predestinatie...
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:17

WILLEMIJN232 schreef:
Maar wat is veiligheid en geborgenheid in een relatie?
Blijft toch moeilijk om daar een definitie van te geven want is voor een ieder weer persoonlijk.......
En wat verlangen mannen in een relatie? Ook die geborgenheid en veiligheid??? Smiley die vol vragen zit

Het is altijd wat precair natuurlijk, dit soort discussie. Met veilig en geborgen bedoel ik denk ik ook dat een vrouw zich beschermd wil weten door een man die misschien wat sterker aanvoelt. Het zou kunnen zijn dat dit uit de natuur voortvloeit, al heb ik wat een hekel aan dit argument soms, dat is wel dubbel.
Wat voor mannen in het algemeen geldt, vind ik lastig vast te stellen. Veiligheid, geborgenheid, gerespecteerd worden, af en toe zwak mogen zijn, zijn dingen die ook meespelen, denk ik. En vast nog wel meer.

Bijbels gezien worden er aan mannen veel meer eisen gesteld dan aan vrouwen. Een vrouw hoeft haar man eigenlijk alleen te respecteren, meen ik ooit eens in een preek gehoord te hebben. Al is de Bijbel wel geschreven in een tijd dat men van een ongelijkwaardige relatie tussen man en vrouw uitging.

Thomas,

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 maart 2011, 22:24
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:20

THOMAS968 schreef:
Ik geloof niet dat ik dat stel maar ik zie dat ik het mogelijk wat ingewikkeld heb geformuleerd. Lees nog eens...

Thomas

Nou zo ingewikkeld was het ook niet Thomas en na herlezen zie ik wel wat je bedoeld en rest mij de vraag dat veiligheid en geborgenheid in die zin meer de vrouwelijke aspecten zijn natuurlijk en in dat kader lees gauw iets anders vanwege de strekking om het over gelijkwaardig te hebben. Maar is natuurlijk een mooie aanvulling, want inderdaad wat jij schreef is voor vele vrouwen van essentieel belang.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:23

MARY052 schreef:
Dat kan een moeder ook wel Drempel, maar de vader dient ook zijn verantwoordelijkheid te nemen!

Maar wanneer is sprake van het nemen van verantwoordelijkheid? Wat als je merkt aan je kind dat er veel onrust in het hoofdje omgaat als ze naar vader toe gaat doordat er toch vooral vooraf al heimweegevoel gegeven wordt? Ben je dan verantwoord bezig als je dat op zijn beloop laat gaan? Of ben je verantwoord bezig als je dit over het kind heen via een rechtzaak wilt gaan uitspelen? Of toch als je kiest voor rust in het hoofd van het kind door het kind bij moeder te houden en enkel via brieven contact te houden? Wanneer is een vader in een dergelijke situatie verantwoord bezig?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:23

LEONARD480 schreef:

Leonard, volgens mij bedoelt Thomas dat gelijkwaardigheid betekent dat vrouw en man gelijkwaardige wezens zijn. De een is niet belangrijker dan de ander wel anders.
Als een vrouw zich geborgen en veilig voelt in haar relatie betekent dat niet dat zij zich minder voelt dan de man. Juist kan een vrouw goed tot haar recht komen in haar vrouwelijkheid als ze zich beschermd voelt door haar man. Daarin kan de man zich ook goed tot zijn recht voelen komen omdat de vrouw zich veilig en geborgen bij hem voelt. Hun intrinsieke waarde wordt daardoor niet aangetast. Eerder worden hun vrouwelijkheid en mannelijkheid bevestigd en daarmee hun gelijkwaardigheid.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:27

THOMAS968 schreef:
Het is altijd wat precair natuurlijk, dit soort discussie. Met veilig en geborgen bedoel ik denk ik ook dat een vrouw zich beschermd wil weten door een man die misschien wat sterker aanvoelt. Het zou kunnen zijn dat dit uit de natuur voortvloeit, al heb ik wat een hekel aan dit argument soms, dat is wel dubbel.
Wat voor mannen in het algemeen geldt, vind ik lastig vast te stellen. Veiligheid, geborgenheid, gerespecteerd worden, af en toe zwak mogen zijn, zijn dingen die ook meespelen, denk ik. En vast nog wel meer.

Bijbels gezien worden er aan mannen veel meer eisen gesteld dan aan vrouwen. Een vrouw hoeft haar man eigenlijk alleen te respecteren, meen ik ooit eens in een preek gehoord te hebben. Al is de Bijbel wel geschreven in een tijd dat men van een ongelijkwaardige relatie tussen man en vrouw uitging.

Thomas,

Wel de Bijbel in het teken van deze tijd lezen he? Knipoog smiley
Als je elkaar respecteert ben je er toch al???? Of ik denk simpel, ook een optie......
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:27

CHATULIEM619 schreef:
Henk, zie je nu waarom ik het niet bij het NT wil passen...prompt wordt de redding vertaald in de vorm van predestinatie...

Weet niet waar je dat op baseert, Chatuliem. Maar ergens hebben redding en predestinatie wel met elkaar van doen als ik zo nadenk over je opmerking. Want de predestinatie houdt niets meer en niets minder in dan dat ieder die Jezus aanneemt niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (aldus een vrije vertaling van Johannes 3:16). En dat gaat dus volop over redding!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 ... 6194 Volgende
Pagina 2022 van 6194