| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 07:47
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Weet je Frankt ..misschien toch een instelling die niet goed is ingesteld... Welk merk is je geluidskaart?? Is het een onboard geluidskaart of een pci variant? Krijg toch sterk de indruk van je instellingen.. Laatste drivers downloaden is altijd goed natuurlijk... en vele vragen en oplossingen staan op helpmij.nl |
hoi Leonard,
Ik heb een realtek AC97 geluidskaart. Dus de kaart die bij de laptop zat. Wat je bedoeld met een pci variant is me onduidelijk. Ik heb bij realtek drivers gedownload en dat was eens ZIP bestand. Nu dat het uitgepakt is weet ik niet wat ik moet doen want ik zie realtek AC97 er niet bij staan. Op eigen houtje wat gaan doen durf ik niet goed want indien de laptop helemaal in duigen valt ben ik totaal reddeloos.
De site Helpmij heb ik al eens doorplozen maar ik vind niet echt een oplossing. Ik zal nog eens beter zoeken.
Alvast bedankt voor de reacties.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 08:27
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | hoi Leonard,
Ik heb een realtek AC97 geluidskaart. Dus de kaart die bij de laptop zat. Wat je bedoeld met een pci variant is me onduidelijk. Ik heb bij realtek drivers gedownload en dat was eens ZIP bestand. Nu dat het uitgepakt is weet ik niet wat ik moet doen want ik zie realtek AC97 er niet bij staan. Op eigen houtje wat gaan doen durf ik niet goed want indien de laptop helemaal in duigen valt ben ik totaal reddeloos.
De site Helpmij heb ik al eens doorplozen maar ik vind niet echt een oplossing. Ik zal nog eens beter zoeken.
Alvast bedankt voor de reacties. |
Nou in duigen vallen ..valt wel mee hoor... Welk merk is de laptop en type ..Frankt? ... Op zich hoeft die AC97 driver niet direct vermeld te worden ...omdat het een algemene groep drivers zou kunnen bevatten. Is de driver van realtek site gedownload of van de fabrikant van de laptop.
tot laters..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 08:54
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Nou in duigen vallen ..valt wel mee hoor... Welk merk is de laptop en type ..Frankt? ... Op zich hoeft die AC97 driver niet direct vermeld te worden ...omdat het een algemene groep drivers zou kunnen bevatten. Is de driver van realtek site gedownload of van de fabrikant van de laptop.
tot laters.. |
Hoi L,
De laptop is een Acer Travelmate 2201LC de realtek AC97 hoorde erbij. Ik heb gisteren de driver gedownload van Realtec site...dus niet van Acer...alhoewel ik nu aan het twijfelen ga. Ik ga het even proberen op te zoeken...als het niet lukt ga ik me een stel postduiven kopen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 09:07
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | zeg ff niets ....
.. |
doe ik met je mee cross
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 09:24
|
|
|
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 09:28
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | zeg ff niets ....
.. |
...in de stilte wordt het woord geboren...dus allemaal even geen slecht idee dus...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 09:29
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik weet het niet pcies, maar de discussie lijkt nu te ontaarden in theologische verhandelingen, en ik denk niet dat we die kant op moeten. |
'k Heb eens flink lopen 'spitten' in mijn verleden, en 'k heb nagedacht over de bekeringsverhalen van vrienden en kennissen. Eerlijk gezegd ken ik niemand die tot geloof gekomen is, of zich verplicht heeft gevoeld óm te gaan geloven, uit angst voor een naderend oordeel. En eigenlijk zijn/waren dit allemaal mensen die zich zo'n oordeel best konden aantrekken, gezien hun manier van leven/verleden! Het was de bevrijding, de Liefde van God zelf, Zijn 'JA' tegen hen...wat hen liet kiezen voor Hém. Maar goed, deze mensen komen dan ook geen van allen uit de kerk. Wat ik persoonlijk wél ken is een periode van angst voor God. Maar dat was alweer een tijd nadat God in mijn leven kwam. Ik heb het naderhand ook als regelrechte aanval van de duivel ervaren. Nadat ik tot geloof gekomen was (door Zijn Liefde overigens, en niet uit angst) kwam ik in een moeilijke periode terecht. Ik 'vocht' met God en ging uiteindelijk aan álles twijfelen. Nu moet ik er wel eerst even bijvertellen dat ik dan wel geleerd had dat God Liefde was/is, maar dat ik die liefde niet kende in mijn persoonlijke leven, ik kon me er dus ook niets bij voorstellen! Liefde was voor mij hetzelfde als: presteren, en ondanks al je moeiten, gestraft worden. Liefde was bij mij thuis hetzelfde als: klappen krijgen of opgesloten worden.Op een avond stelde ik mezelf de vraag waaróm ik in God geloofde en ik schrok van het antwoord dat in mijn hoofd opkwam: 'ik geloof in de duivel, want ik zie zijn werk hier op aarde en als hij er is, dan móét God er ook zijn'. Dit was zo'n ontzettende 'ontdekking' voor me, dat ik een tijd lang óntzettend bang ben geweest. Zelfs zo erg, dat ik nachtenlang, in de hoek van de kamer, op de grond zat en niet meer wist wat ik moest doen. Mijn manier van denken vond ik zó fout dat ik dacht dat God dit wel nooit zo kunnen vergeven! Geleidelijk nam de angst af en werd alles weer 'gewoon'. Ik heb hier veel met God over gesproken..maar nooit met mensen. Het mooie van dit alles vind ik, dat God me in de voorbije jaren Zélf heeft geleerd hoe HIJ het bedoeld. Zo heb ik ten eerste geleerd wat Hij bedoeld met Liefde en leerde ik dat dat toch héél wat anders is, dan de beperkte liefde van bijv. mijn ouders of van anderen. Ook heb ik best veel veranderingen ondergaan, heb ik veel geleerd en zullen mensen van vroeger me nauwelijks herkennen. Die veranderingen zijn niet ontstaan doordat ik mijn best ben gaan doen of op mijn tenen ben gaan lopen voor God. Ook komen ze niet voort uit angst. Niet meer. Als God met je aan de gang gaat, ....? Laat het dan maar aan Hem over, want Hij heeft écht het beste met je voor! Ik werd in het verleden behoorlijk in de war gebracht door 'wat anderen allemaal vonden/zeiden..en hoe ik volgens hen mijn leven moest leiden'. Dat heb ik inmiddels losgelaten, die mensen heb ik losgelaten. Uit eigen ervaring weet ik dat God je écht naar het leven met Hem wilt leiden en dat HIJ de veranderingen in jou maakt. Niet door angst...maar doordat Hij héél liefdevol en teder en zachtjes...van jou/mij een ander mens maakt. Echt anders, van binnenuit...maar nooit door angst
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 09:41
|
|
|
|

CHRISTIANMATCH VAN HARTE GEFELICITEERD
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:01
|
|
|
|

CHRISTIAN MATCH VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE 6 JARIG BESTAAN
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:19
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | Er zijn ook nog Zuiderlingen of zo...oeps |
Zoals je ziet staan die ook allemaal al op de lijst ....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:48
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Lukas 18:18-27
Het is een bekend verhaal. En velen kunnen de bedoeling en de strekking van dit bijbelgedeelte al wel invullen. Dit gedeelte lezende ben ik toch wel jaloers op deze man geworden. Hij komt toch maar bij de Here Jezus met de vraag wat hij moet doen om het eeuwige leven te beërven. Zo jong als hij was, was hij bezig met de dingen van de eeuwigheid. Hij denkt dat hij al de geboden serieus heeft onderhouden en toch voelt hij zich niet verzekerd van het eeuwige leven. Hij heeft een verkeerd begrip van de wet als gevolg van het onderwijs van de Wetgeleerden. Zij pasten de wet van God toe alleen op het uiterlijk leven. Maar de Heere Jezus zet dat recht. De wet is ook van toepassing op ons hart, onze gezindheid, onze gedachten, onze begeerten en onze bedoelingen. De wet van God moet niet alleen naar de letter maar ook naar de geest gehouden worden. Deze man en ook wij kunnen daar niet aan voldoen. Als het gaat om het onderhouden van Gods geboden en het bezig zijn met de vraag: „Wat moeten wij doen om het eeuwige leven te beërven?” is deze jongeling een voorbeeld voor ons. Maar de Here Jezus kent deze man beter. Hij kent hem tot in het diepst van zijn hart.De Heere Jezus weet waar het hem op vastzit. Hij is gierig. De man maakt van zijn geld zijn afgod. En die afgod moet hij kwijt, want anders is hij een verloren man. En dan komt er een radicaal advies: hij zal alles weg moeten geven. Niemand kan twee heren dienen of hij zal de één aanhangen en de andere verachten. Bij de rijke jongeling zijn zijn goederen een afgod voor hem. Maar zo kunnen er tal van belemmeringen zijn om het koninkrijk van God binnen te gaan. Zullen we eerst eens naar onszelf kijken. Ook ons kent de Heere Jezus beter en dieper dan we onszelf kennen. Waar zit het bij ons op vast, ook op ons geld of zijn er andere afgoden? En laten we maar niet doen of wij nergens aan vastzitten. Wij zijn geen haar beter dan deze jongeling. En als het er op aankomt zullen we moeten kiezen en loslaten wat ons lief is en wat ons hart in zijn greep houdt. De Here Jezus zegt tegen deze jongeling: „Eén ding komt gij te kort; verkoop alles wat je bezit, verdeel het onder de armen en gij zult een schat in de hemel hebben en kom hier en volg Mij.” Er wordt een schat in de hemel beloofd. Laten wij ook hier een juiste keuze maken. Dit Bijbelgedeelte leert ons en we weten het zelf ook wel dat het onderhouden van Gods geboden en de werken der wet ons niet zalig kunnen maken. Dat is onmogelijk. Maar de mogelijkheid om zalig te worden ligt in Christus. Hij heeft de wet volmaakt onderhouden en vervuld. Niet door de werken der wet, maar alleen door het geloof in Christus volbrachte werk beërven wij het eeuwige leven. Hij is in de wereld gekomen om voor ons de weg te openen om uit genade door het geloof zalig te worden. Wij zullen moeten komen met lege handen. Hij heeft in Christus Zijn hand naar ons uitgestoken en zegt: „Mijn kind kom bij Me. Ik heb volledig de rekening betaald van je schuld en zonde, voldaan aan het kruis van Golgotha.” Er staat veel op het spel. Nee, alles staat op het spel. Laten wij maar alles uit handen geven in Zijn doorboorde handen. Laten wij maar tot de erkentenis komen: „Gij zijt mijn één en al.” Laten we maar op onze knieën gaan en zeggen: Moede, kom ik arm en naakt, Tot de God die zalig maakt. Die de arme kleedt en voedt, Die de zondaar leven doet. Als wij Hem zo volgen, dan zullen wij een schat in de hemel hebben. Dan zullen wij Hem ook éénmaal zien van aangezicht tot aangezicht. Moge dat ons aller deel zijn. |
Waar is je persoonlijke beleving, Leo? Ik denk niet dat het zin heeft om allerlei dingen bijbels te onderbouwen, omdat we allemaal wel het juiste antwoord weten. Maar wat heeft dit met je persoonlijke beleving te maken?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:51
|
|
|
|
| MARIA576 schreef: | | Ik werd in het verleden behoorlijk in de war gebracht door 'wat anderen allemaal vonden/zeiden..en hoe ik volgens hen mijn leven moest leiden'. Dat heb ik inmiddels losgelaten, die mensen heb ik losgelaten. Uit eigen ervaring weet ik dat God je écht naar het leven met Hem wilt leiden en dat HIJ de veranderingen in jou maakt. Niet door angst...maar doordat Hij héél liefdevol en teder en zachtjes...van jou/mij een ander mens maakt. Echt anders, van binnenuit...maar nooit door angst |
Heel mooi gezegd Maria, maar je raakt de kern. Zo is het ook, God werkt met ieder van ons apart, Hij weet ook hoe ons te benaderen opdat we niet moeten twijfelen of angstig zijn. Hij is geen theoloog Hij is GOD Alom aanwezig, in kerk, in gemeente, in gemeenschap, in de wereld, in en door Zijn Woord, maar evengoed in ons hart!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:52
|
|
|
|
| TRIJNIE671 schreef: | waar blijven al die noordelingen ?? word mooi weer kom op naar buiten en genieten  |
Sorry Trijnie!!! Morgenmiddag geeft Bert zijn feestje.........
Geniet ervan met elkaar!
Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:53
|
|
|
|
Beste Christian Match,
Van hartelijk gefeliciteerd met de 6e jaar Marian en ik wensen veel succes met je organisatie en geniet ervan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 11:04
|
|
|
|
Misschien zal ik het nog eens duidelijker uitleggen. Als je van jongs af aan opgevoed wordt met de gedachte van: je bent er al, het enige wat je moet doen, is dat geloven, dan komt er een moment, dat God een vreemde voor je is. Je kent Hem alleen van de verhalen die je verteld worden, je kent Hem alleen van wat anderen van Hem vertellen. En zoals het ook in het dagelijkse leven zo is, onbekend maakt onbemind. Als er dan ook nog gezegd wordt, dat als je niet voor Hem kiest je een verschrikkelijke toekomst staat te wachten, dan wordt het eenzijdige beeld enorm versterkt. En helaas doen voldoende kerken daar uit volle overtuiging aan mee. Veel mensen kiezen voor God omdat het alternatief niet bestaat. Er is immers al gekozen, buiten hen zelf om. Allereerst leren ze dat God voor hen kiest, en wie kan nu nee zeggen tegen God? Ten tweede kiezen de ouders voor hen, en als je dat afwijst, wijzen ze hun ouders af. Ten derde beseft men dat God een oordelende God is, dus als je niet voor Hem kiest, staat je een groot oordeel te wachten. Groter dan ongelovigen, omdat jij nl. de keuze hebt..... Het gaat niet om hoe bepaalde geloofsconstructies worden gezocht, lees theologiëen, maar echt meer om de vraag, herken je jezelf in dit verhaal? En wat is volgens jou de oplossing?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 18 maart 2011, 11:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 12:14
|
|
|
|
CHRISTIAN MATCH, VAN HARTE GEFELICITEERD MET HET 6 JARIG BESTAAN, HOPELIJK MOGEN ER NOG VELE MOOIE JAREN BIJKOMEN!
ERIKA
Laatst aangepast door
|
ERIKA129
|
op vrijdag 18 maart 2011, 12:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 12:57
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Misschien zal ik het nog eens duidelijker uitleggen. Als je van jongs af aan opgevoed wordt met de gedachte van: je bent er al, het enige wat je moet doen, is dat geloven, dan komt er een moment, dat God een vreemde voor je is. Je kent Hem alleen van de verhalen die je verteld worden, je kent Hem alleen van wat anderen van Hem vertellen. En zoals het ook in het dagelijkse leven zo is, onbekend maakt onbemind. Als er dan ook nog gezegd wordt, dat als je niet voor Hem kiest je een verschrikkelijke toekomst staat te wachten, dan wordt het eenzijdige beeld enorm versterkt. En helaas doen voldoende kerken daar uit volle overtuiging aan mee. Veel mensen kiezen voor God omdat het alternatief niet bestaat. Er is immers al gekozen, buiten hen zelf om. Allereerst leren ze dat God voor hen kiest, en wie kan nu nee zeggen tegen God? Ten tweede kiezen de ouders voor hen, en als je dat afwijst, wijzen ze hun ouders af. Ten derde beseft men dat God een oordelende God is, dus als je niet voor Hem kiest, staat je een groot oordeel te wachten. Groter dan ongelovigen, omdat jij nl. de keuze hebt..... Het gaat niet om hoe bepaalde geloofsconstructies worden gezocht, lees theologiëen, maar echt meer om de vraag, herken je jezelf in dit verhaal? En wat is volgens jou de oplossing? |
Het kan ook een zegen zijn, als je ouders je opvoeden in het geloof. Zij kunnen namelijk iets laten zien van de liefde van God. Zoals jij het stelt, komt het op mij heel negatief over. Het lijkt alsof het beter is, als je Hem later leert kennen. Maar misschien begrijp ik je niet goed. Ik denk dan, iedere dag die je met Hem mag leven is een zegen! Oftewel....iedere dag die je zonder Hem leeft, is er een teveel.
Ergens herken ik me dus niet in het verhaal, want ik heb op een bepaald moment wel bewust gekozen om Belijdenis te doen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 13:24
|
|
|
|
zat ik er weer neffe?
Laatst aangepast door
|
XABIA794
|
op vrijdag 18 maart 2011, 13:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 14:15
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Waar is je persoonlijke beleving, Leo? Ik denk niet dat het zin heeft om allerlei dingen bijbels te onderbouwen, omdat we allemaal wel het juiste antwoord weten. Maar wat heeft dit met je persoonlijke beleving te maken? |
Chat je vroeg om een persoonlijke Geloofsbeleving en wil je daarin ook best een antwoord geven. Van jongs af groot gebracht met de leer van de plaatselijke Hervormde Kerk op basis van de Gereformeerde Bond, waarin mij werd uitgelegd dat deze kerk de enige ware was in Nederland…al de andere kerken waren afgedwaald in de leer en ook evangelisch als zijnde pinkstergemeente waren in mijn beleving toen niet meer dan een sekte waar je voor moest oppassen om niet besmet te raken van hun gevaarlijke leer. In deze periode was alles vertrouwd deed met alles mee ..van kerkdienst tot catechisatie als zijnde de jeugdverenigingen en niets wees erop dat ik dit beeld moest veranderen. Later ging er in de periode van ontmoetingen met anders denkende langzaam maar zeker een ander beeld ontstaan en dus ongewild steeds meer nieuwsgierig geworden naar hun leer en geloofsbeleving en toen gebeurde voor mij iets totaal ongebruikelijks ..ik werd bevrijd van angst en zorgen en merkte tevens de werking van de Heilige Geest. Wat mij vooral bezig hield is dat de prediking met veel diepgang bij vele evangelische gemeentes wel wat oppervlakkig overkomt, maar de relatie met Jezus als de redder en verlosser laat mij niet los en het is een strijd tussen de oude denkwijze en de nieuwe geloofsbeleving. Voor mij staat de relatie met God altijd centraal en er is voor mij daarover ook geen discussie over mogelijk. Ook in de afgelopen periode waren de vele chat momenten met anders denkende toch ook hartverwarmend hoe die keuzes tot stand waren gekomen. Mijn diepste innige wens was ook dat er een opwekking zal komen in vele kerken en gemeenten en ja meer regels meer strijd natuurlijk. In de ontmoetingen en gesprekken zie ik als zeer nuttig voor mijn persoonlijke geloofsbeleving en verrijking en daardoor een groeiproces. Mijn stelling in een eerdere bijdrage op dit topic was niet bedoeld te kwetsen maar het beeld van de andere zijde toe te lichten. Weet Chat dat God mij de weg wijst die soms niet direct duidelijk is maar ook de ontmoetingen ook binnen de CM meer kan zijn om dichter bij God te kunnen leven. Nu zou ik het heel op prijs stellen dat wij als Christen broeders en zussen leven naar het beeld van Christus Jezus en ook in de komende diensten in het Noorden van Nederland iets mag zijn om te leven in liefde tot elkander en of dat nou vriendschap betreft of relaties of kennis aan …het maakt niet uit. Wil gewoon groeien in het geloof met elkaar tot de glorie van Zijn grote Naam, want in de tijd dat wij hier op aarde mogen leven als zijnde genadetijd, mogen gebruiken tot verrijking van Zijn Gemeente en daar als toevoeging dat de strijdpunten vanzelf wegvallen als het om de relatie met de Hemelse Vader gaat. Één ding nog het gaat niet om wat wij ervan denken maar wat God hiervan vind…..
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op vrijdag 18 maart 2011, 14:20
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TRIJNIE671
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 14:38
|
|
|
|
|
Gefeliciteerd Christianmatch met jullie 6 jarig bestaan .
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:14
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Eerlijk gezegd vind ik niks mis met je houding of je bijdrages..en liefde en lief zijn is een groot verschil. Denk maar zo, beter een stevige waarheid dan een zachte leugen. Ga gewoon door David, want die zgn. lieve dametjes hier die je kop gek zitten te zeuren om je toon, laat die dan maar een theekransje beginnen of gezellig picknicken. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen... Moet opeens aan Libelle denken.... |
Sorry Chat volkomen onterecht.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:17
|
|
|
|
| MARY052 schreef: | | Sorry Chat volkomen onterecht. |
Toch zit er in de bijdrage van Chat een onderliggende toon van een bepaalde waarheid
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:19
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hoi L,
De laptop is een Acer Travelmate 2201LC de realtek AC97 hoorde erbij. Ik heb gisteren de driver gedownload van Realtec site...dus niet van Acer...alhoewel ik nu aan het twijfelen ga. Ik ga het even proberen op te zoeken...als het niet lukt ga ik me een stel postduiven kopen...  |
Hoi Frankt,
Zal zeker op de site van Acer kijken....weet je zeker dat je goed zit
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:32
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | Toch zit er in de bijdrage van Chat een onderliggende toon van een bepaalde waarheid |
Prima, mee eens, maar waarom zo denigrerend? Dat hoeft mijns inziens helemaal niet en het helpt ook niet echt..wanneer je die waarheid wilt delen met anderen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:34
|
|
|
|
| MARIA576 schreef: | | Prima, mee eens, maar waarom zo denigrerend? Dat hoeft mijns inziens helemaal niet en het helpt ook niet echt..wanneer je die waarheid wilt delen met anderen. |
Niet in alles hoor Maria
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:38
|
|
|
|
Nou zal ook mijn feliciaties, over brengen aan de mensen achter Christian Match en dat er nog vele jaren mogen volgen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:38
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Eerlijk gezegd vind ik niks mis met je houding of je bijdrages..en liefde en lief zijn is een groot verschil. Denk maar zo, beter een stevige waarheid dan een zachte leugen. Ga gewoon door David, want die zgn. lieve dametjes hier die je kop gek zitten te zeuren om je toon, laat die dan maar een theekransje beginnen of gezellig picknicken. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen... Moet opeens aan Libelle denken.... |
dank je broeder you made my day! moest hardop lachen, niet van jou verwacht, haha..
en aan de reacties zie je maar weer dat er meer op vorm dan inhoud word gereageerd.
een hartelijke broeder groet!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:49
|
|
|
|
mooie getuigenis leonard!!! amen broeder. en lisa wil veel zeggen, maar word veel theologie en lappen Bijbel tekst, en chat heeft wel een punt dat dat niet op schiet. al blijf ik erbij dat er veel mee valt en staan, qua discussie dan, qua vooronderstelling en vertrekpunt.
Ik zal een topic maken over hoe ik van de evangelische naar het gereformeerde/calvinistische ben gekomen. Dat zal druipen van de theologie en Bijbelteksten dat doe ik even apart.
Mooi om te zien dat ik en leonard totaal tegenovergesteld zijn begonnen: kerkelijke gereformeerde opvoeding en dan de balans vinden door onderzoek en contacten. en ik net zo maar dan precies omgekeerd: Wereld leven, van pinkster naar baptist naar gereformeerd.
En ik denk dat we elkaar nu de wegen kruizen op hetzelfde punt. mooi!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:51
|
|
|
|
Het heeft heel wat uren en boeken gekost, en dit is ook maar een beknopte samenvatting van al mijn aantekeningen en bevindingen (om het leesbaar te houden). maar hier dan mijn einconclusie.
* Predestinatie
Vlak na mijn bekering/wedergeboorte las ik alleen de Bijbel, wist niks van kerk en theologie en had ik geen vragen over deze zaken. Ik las gewoon over de sleutelteksten heen, maar toen ik bekend werd met kerkelijk en theologisch Nederland – ook door mijn theologische studie later – kreeg ik vragen over de grens tussen en/of de samenwerking tussen Gods wil en soevereiniteit enerzijds en de vrije wil van de mens anderzijds. Ook zaken uit de praktijk deden me deze zaken overpeinzen, zoals de verhalen over mensen die Jezus zochten / aanriepen, maar nooit wedergeboren werden. Er zijn ook mensen die door God zo uit de wereld werden geplukt, niet of amper zoekende naar Jezus (zie Paulus onderweg naar Damascus).
Ik heb veel boeken en artikelen gelezen die direct en indirect over de predestinatie gingen. Ik heb zo goed als alles erover gelezen, van elk theologische kamp: Calvijn, Boettner, David steele, W. Verboom, M. Erickson, Karl Bart, Pinnock, Ouweneel enz. Van hyper-, ultra- rechts calvinist tot arminiaans, peligiaans en vrijzinnig.
Ik ben dus serieus met het onderwerp bezig geweest. Het begon met 1 boek. Dat werden er 2 en voor ik het wist lag er een hele stapel, want het onderwerp predestinatie is onlosmakelijk met vele andere dogma`s verbonden. Dus als men aan deze studie begint; duik er dan ook wel echt diep in met gebed en voorbereiding, geestelijk en qua leesmateriaal. Bewust zijnde van de menselijke beperking van de bevattingscapaciteit. De waarschuwing van Calvijn is terecht:
’’De uiteenzetting van de predestinatie wordt, ofschoon ze op zichzelf reeds vrij moeilijk is, zeer verward, ja zelfs gevaarlijk gemaakt door de nieuwsgierigheid der mensen; want die kan door geen slagbomen verhinderd worden lang verboden omwegen rond te dolen, en zich in de hoogte te verheffen met de bedoeling om, als het kan, niets verborgens aan God over te laten, zonder het na te speuren en te onderzoeken. Daar wij zien dat vele mensen, en onder hen sommigen, die anders niet kwaad zijn, overal zich tot deze vermetelheid en onbeschaamdheid begeven, moeten zij er bijtijds op gewezen worden, wat in dit opzicht hun plicht is. In de eerste plaats dus, moeten zij bedenken, dat, wanneer zij onderzoek doen naar de predestinatie, zij doordringen in de geheimenissen der Goddelijke wijsheid, en dat hij, die daar lichtzinnig en brutaal in doorbreekt, niets zal verkrijgen. Waarmee hij zijn nieuwsgierigheid zou kunnen verzadigen en een doolhof binnentreedt, waarvan hij geen uitgang zal vinden…’’de verborgenheden zijn van zijn wil, die Hij besloten heeft dat ons kenbaar gemaakt zou worden, heeft Hij door Zijn woord geopenbaard. En Hij heeft besloten, dat geopenbaard zou worden zoveel Hij voorzag dat in ons belang en ons tot nut zou zijn.’’
Tijdens deze persoonlijke studie stuitte het me tegen de borst dat beide theologische kampen soms zo liefdeloos en agressief de discussie aangingen. Ok, Paulus was ook recht voor zijn raap en bedekte ook niet alles met de pastorale mantel der liefde als het aankwam op daalleren in de gemeente, maar Ouweneel maakt een goed punt als hij schrijft:
''Ook vandaag zien we helaas nog steeds hoe bijvoorbeeld deterministen (calvinisten) EN arminianen of open theïsten een kwalijk vijandsbeeld van de andere partij scheppen. Gewoonlijk gaat dat volgens deze methode: men probeert het standpunt van de tegenpartij tot de uiterste logische consequenties te volgen en het daarmee te ridiculiseren of in een kwaad daglicht te stellen’’.
Het is jammer dat ik niet nu, na deze studie, duidelijk kan zeggen: “ja, ik ben een calvinist”, of “ik ben een arminiaan” als het aankomt op deze dogma`s. Liever laat ik net als Ouweneel Gods soevereiniteit en de vrije wil/verantwoordelijkheid van de mens naast elkaar staan, maar als ik MOET kiezen, noem ik mezelf toch liever een gematigde calvinist. Omdat God uiteindelijk alles doet en bewerkstelligt. Hij is voor de zonde gestorven, hij geeft het geloof, hij bewerkt de wedergeboorte. Voorbeeld:
Wedergeboorte is Gods werk, en God neemt het initiatief.
Joh 3:27 (NBG):
“Johannes antwoordde en zeide: Geen mens kan iets aannemen, of het moet hem uit de hemel gegeven zijn.”
Joh 6:44 (NBG):
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Calvijn, maakt net als Loraine Boettner goede punten, maar weet zich ook geen raad met de sleutelverzen die de arminianen als stokpaardje gebruiken. Kijk een naar een tekst als Ez: 34:11. Als God hen redt, die hij al heeft uitverkoren, waarom dan deze roep? Zo ook Jezus als hij Jeruzalem inrijdt en weent? Waarom huilen als een ieder gepredestineerd is of verworpen? Op de andere teksten (1tim2;4. 2pet3:9) geeft Calvijn geen direct antwoord; hij stelt wedervragen en wijst op de teksten die zeggen dat God uitkiest en genade toont aan wie hij wil (ROM 9). Terwijl het lijkt dat hij ‘’logische’’ conclusies trekt Gebaart door zijn vooronderstelling gefundeerd een menselijk dogma, om de tekst maar om te buigen naar hun visie op van de predestinatie, en klopt iets niet dan interpreteren ze de tekst zo dat het wel klopt binnen hun denksysteem. Ze durven geen 2 Bijbelse waarheden naast elkaar te laten staan.
De kwestie betreft: “de orde in het besluit aangaande den eeuwigen staat des mensen’’ (infra/supra)
(Besloot God een aantal mensen uit te verkiezen na de val of al voor de val en was de val dus ook gepland/vooruitgezien en toegelaten en/of voorbestemd door God?)
Het is een kwestie waarop de Schrift geen enkel rechtstreeks licht werpt, zodat wij hier op theologische speculatie zijn aan gewezen.
Dat de predestinatie eeuwig is en dus chronologisch aan schepping en de zondeval vooraf gaat, is niet het punt. Het punt is of de predestinatie ook logischerwijs aan de zondeval voorafgaat. Eigenlijk is de vraag al vreemd, zoals Jan Gerrit Woelderink zegt: “om van een logische volgorde in Gods besluiten te spreken, zou men eerst moeten aantonen, dat een logische volgorde ook buiten de tijd in God mag worden aangenomen en in de tweede plaats zou men dan moeten veronderstellen, dat Gods denken mede onderworpen is aan de wetten der logica, die ons denken beheersenVolgens Ouweneel lijden beiden opvattingen, zowel het supra als het infra, aan dezelfde 2 euvels: Ten eerste aan de leer van de dubbele predestinatie, en ten tweede aan de leer dat al het gebeuren, inclusief de zondeval en de zonde van de mensen, onder het eeuwige raadsbesluit van God besloten zou zijn. Herman Bavinck ziet beiden in dit opzicht dwalen; ‘dat zij al wat aan het einddoel vooraf ging als middelen (schepping, zondeval, verkiezing, verwerping, bekering, verharding enz.) onderling in gesubordineerde verhoudingen plaatsen. Nu zijn de middelen vanzelf ondergeschikt aan het einddoel, doch daarom nog niet aan elkaar’. Jan Gerrit Woeldering noemt beide denkstelsels een door en door schools (scholastisch) systeem. Gerrit Berkouwer spreekt van een subtiel contovers, die haar ontstaan te danken heeft aan een overschrijding van de ons door de openbaring gestelde grenzen. Hij vraagt of de theologie niet tot een gnosis (kennis in een elitaire, esoterische zin) was verworden, die aan de gemeente nimmer geheel duidelijk kon worden en haar geloof niet wezenlijk kon raken. Ook vroeg hij of we hier wel waarlijk voor een geloofsdilemma staan en of het misschien juist een vrucht van Bijbelse gehoorzaamheid kan zijn, hier de keus te weigeren. Ik vind dit laatste een sterk punt! Zo spreekt Jan Hoek van subtiele redeneringen die ons niet werkelijk verder helpen in het verstaan van de Bijbelse boodschap. Gordon spykman zegt dat de infra en supralabsariers valse en wrede dilemma`s poneerden, en Alister McGrath spreekt zelfs van ‘dit uiterst pietluttig debat, het summon van theologisch obscurantisme.
Wat is nu de Bijbelse tussenbalans tussen Gods soevereiniteit en de Vrije wil van de mens? De calvinist en arminiaan?
Ouweneel komt met zijn viatorische weg nog het dichtst bij de Bijbelse balans, maar die visie biedt geen oplossing voor de vragen. Het is eerder een berusting in onze menselijke beperking van onze ratio. Hij gaat er tussen in staan en laat de Bijbelse oproep tot mensen en hun eigen verantwoordelijkheid staan, en zo ook de soevereiniteit van God. Hij speelt ze niet tegen elkaar uit, en bekijkt het van een ideematig perspectief niet begripsmatig.
Los van de eerder genoemde verzen waar God lijkt te willen dat een ieder tot geloof komt (er al van uitgaande dat een ieder; elk mens is, en niet een ieder van de uitverkorenen) vind ik toch dat de arminianen te naïef zijn en te veel gewicht geven aan de vrije wil van de mens, net zoals de hypercalvinisten de Bijbelse oproep tot bekering en Gods beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de mens door de hele Bijbel heen onder het tapijt veegt.
Ik geloof dat we als mens een vrije wil hebben, en de daar uit voortvloeiende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Maar ik realiseer ook dat onze vrije wil is ingeperkt. Om maar wat voorbeelden te noemen: wij bepalen niet zelf waar we worden geboren; in een christelijk gezin, rijk, gezond en in een westers welvarend land, of in een arm land, ziek, en waar het evangelie nooit is gehoord. Zo zijn onze gedragsdeterminanten ook bepaald door onze genen, opvoeding en situatie. Wij kunnen wel op een menukaart in een restaurant kijken en me kunnen en mogen alles bestellen, maar als we geen levertje lusten zullen we het ook niet bestellen.
Zoals ik al een beetje liet doorschemeren, kan en wil ik geen keuze maken voor een kant of theologisch kamp. Maar als ik MOET kiezen, als ik een sticker op mijn geloof/theologie zou moeten plakken, dan toch (gematigd) calvinist. Want als ik bepaalde antwoorden op vragen zoek, kom ik toch bij bepaalde, directe, teksten uit. Zoals:
Is iemand uitverkoren in Christus omdat ze geloven, of geloven ze omdat ze uitverkoren zijn?
Hand 13:48-49
“Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof; en het woord des Heren verbreidde zich door het gehele land.”
Komt ons geloof eerst of Gods werk in ons?
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Joh, 15;16
Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.
Wat te denken van Paulus? Hij was niet op zoek naar Jezus, sterker nog hij was onderweg om zijn dienaren te pakken, maar Jezus greep in en koos hem als dienaar, niet andersom.
Ik moet helaas tot de conclusie komen, dat ik er niet uit ben gekomen. Dat wil zeggen dat ik niet met 100% zekerheid kan zeggen: “zo is het en niet anders”. Niet alleen omdat de sleutelverzen vaak verschillend uit te leggen zijn, of niet direct antwoord op een vraag geven, maar vooral omdat dit concept net als de Drie-eenheid of iets als eeuwigheid gewoon niet te vatten is voor ons verstand en we alleen op een gebrekkig menselijk geformuleerd antwoord kunnen komen.
AL neig ik meer naar de calvinistische kant dan de arminiaanse. Niemand weet precies de speelruimte van de menselijke vrije wil en of zijn buurman al van voor de grondlegging van de aarde is uitverkoren. Wel weet ik dat het mijn roeping is bij elke kans, bij elke deur die geopend word het evangelie te vertellen!
Quote Calvijn: “omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’
Ik sluit deze persoonlijke studie af in opvolging van deze wijze raad:
Prediker 12
12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |